2024. április 14. 01:05
KezdőlapMotoGPStoner szerint néhányan csak a technológia miatt vannak az élmezőnyben

Stoner szerint néhányan csak a technológia miatt vannak az élmezőnyben

Casey Stoner továbbra is úgy véli, az elektronika miatt elveszik a pilóták közötti különbség nagy része, és szerinte akad olyan versenyző, aki csak emiatt van az élmezőnyben. Az ausztrál exmotoros bizonyos szempontból a Hondát, illetve a gyári istálló csapatfőnökét is megérti.

Casey Stoner időről időre kritizálja a jelenlegi MotoGP-t. A Honda és a Ducati egykori motorosa köztudottan rossz szemmel nézi a sorozat technológiai fejlődését, olyannyira, hogy részben emiatt vonult vissza 2012-ben, mindössze 27 évesen. A kétszeres világbajnoknak elsősorban az elektronikai segédeszközökkel van problémája.

Stoner többedszerre kiemelte, hogy a segédeszközök miatt elveszik a versenyzők közötti különbség nagy része. Példaként egy saját esetet említett, amikor a második világbajnoki címét hozó szezonban előfordult, hogy csapattársa gyorsabb volt nála. Mindez pedig egyértelműen a két pilótán múlott, most viszont már csak egyvalamiben jelenthet különbséget a motoros.

Hiába könnyebb a vezetés, a versenyzőknek többet kell kockáztatniuk a mostani MotoGP-ben?

„Szerintem igen, és nem értek egyet ezzel a fejlődési [iránnyal] – válaszolta a La Gazzetta dello Sportnak arra a kérdésre, hogy szerinte fontosabbá vált-e a motor a versenyzőnél. – Néhány versenyző sokkal jobb a kanyarkijáratoknál, és sokkal jobban kontrollálja [a motort] a kigyorsítás közben, mint például Dani Pedrosa. A kiváló, minőségi motorozáshoz szükséges tulajdonságok már nem léteznek. Az egyetlen módja, hogy az ember különbséget jelentsen, hogy később fékez a kanyarbejáratnál. 2011-ben például Dani Pedrosa majdnem két tizeddel volt gyorsabb nálam ugyanazon a motoron. Valami elképesztő dolgot csinált a hátsó fékkel, hogy megakadályozza a kerék elemelkedését, és nagy előnyt szerezzen a távolság tekintetében. Nem volt különbség, egyszerűen jobb volt nálam. Most az olyan elemeket, mint a tapadás, a gumikezelés és a kerék elemelkedését jelentő kockázat, elfedi az elektronika.”

Ezen a ponton pedig felmerül a kérdés, hogy megváltozna-e a mezőnyön belüli erősorrend, ha a pilótákat megfosztanák az ilyen segédeszközöktől, vagy legalábbis a nagy részüktől. Stoner szerint igen, bár szavai alapján a címvédő Francesco Bagnaiát ez nem annyira érintené. Másokat viszont igen, vagy ilyen, vagy olyan irányban.

„Pecco dirt tracken [is] versenyez, ezért tudja, hogyan kell kezelni a csúszást és a kipörgést – magyarázta. – Ez csak néhány a sok vezetési elem közül, amelyek eltűnnek az extra alkatrészek segítsége miatt. Véleményem szerint Marco Bezzecchi például valószínűleg versenyképesebb lenne. Vannak olyan versenyzők az élmezőnyben, akik szerintem nem érnének el ugyanolyan eredményeket, ha megszüntetnék a kipörgésgátlót. Ők gyakran gyorsabbak, mint kellene.”

Hogy konkrétan kikre gondol, arra Stoner nem tért ki. Arra viszont igen, hogy a jelenlegi technológia nem csak a pilóták közötti különbséget fedi el. A kétszeres világbajnok a Hondát hozta fel példaként, amely a konstruktőri tabella utolsó helyén zárta az előző két idényt, ennek ellenére valamilyen szinten megérti őket, illetve a gyári istálló csapatfőnökét.

Marc Márquez a fő oka, hogy Stoner elhagyta a Hondát, amelynek már akkor megjósolta a jövőjét

„Alberto Puig szerintem nem végez rossz munkát, de a körülmények nehéz helyzetbe hozták a Hondát – fogalmazott. – Megértem az álláspontjukat: jelenleg úgy tűnik, hogy a bajnokság szabályai nem merevek, a gyártó preferenciáitól függően igazíthatóak és módosíthatóak. Miért kellene a Hondának elköteleznie magát egy motor fejlesztése mellett, ha az előírások újra és újra változnak, hogy valaki máshoz alkalmazkodjanak? Túl sok mozgás van a színfalak mögött.”