Egy nem túl bonyolult módszerrel segíti a Ducati a pilótáit a guminyomásszabálynak való megfelelésben: a bolognaiak egy olyan eszközt építettek be minden motorjukba, amely számolja a megfelelő nyomással megtett köröket.
A tavalyi szezon közepén vezették be a MotoGP-ben a minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Ennek lényege, hogy mind az első, mind a hátsó abroncs esetében van egy határérték, amelyet minden pilótának tartania kell a versenyek egy meghatározott részében.
Mind ez utóbbi, mind a nyomás kijelölt határértéke megváltozott az idei szezonra. Ugyanis a 2024-es idényben a főfutamok esetében a korábbi 50 helyett már a táv 60 százalékában (a sprinteknél maradt a 30 százalék) kell tartani az 1,88 barról 1,80-ra csökkentett nyomást.
Megszületett a döntés, amely elejét venné, hogy a MotoGP bohózattá váljon
Amennyiben valamelyik pilóta nem tartja megfelelő ideig a kijelölt nyomást, akkor retorzióra számíthat. Ennek mértéke is megváltozott az idei szezonra, 2024-ben a sprinteken 8, a főversenyeken pedig 16 másodperces időbüntetés jár a szabályszegésért.
Bekeményít a MotoGP, jelentősen szigorítanak a guminyomásszabály megszegéséért járó szankción
Nemrég Fabio Di Giannantonio – aki emlékezetes módon a tavalyi valenciai szezonzárón elveszített egy dobogós helyezést az előírás miatt – beszélt arról az eszközről, amellyel a Ducati segíti a versenyzőit a szabály betartásában, illetve a büntetés elkerülésében.
„Hát ez elég egyszerű. Van egy körszámlálónk, amely azt számolja, hogy hány kört tettünk meg a szabálynak megfelelő guminyomással – magyarázta Di Giannantonio. – Szóval futod a köröket, és ha az adott körben tartottad a szabálynak megfelelő nyomást, akkor lejjebb megy eggyel. Tehát lényegében van egy visszaszámláló, és onnantól, hogy rendben vagy [teljesítettél megfelelő számú kört az adott nyomással], akkor onnantól szabadon előzhetsz, és mehetsz elöl.”
Amennyiben a Ducati egyik pilótája az adott verseny féltávjáig nem teljesített egy bizonyos számú kört a megfelelő guminyomással, akkor a „szélárnyék” üzenet jelenik meg a motorján, ennek pedig jó oka van.
„Nincs többé »8-as beállítás«, csak »szélárnyék«. Tavaly a »8-as beállítást« használtuk egy verseny erejéig – mondta Digga. – Hiszen ez az egyetlen módja [a guminyomás növelésének]: meg kell próbálni szélárnyékban motorozni, és minél keményebben fékezni, ha az első abroncsról van szó. Ha a hátsóról, akkor nagyon egyszerű az ember dolga, hiszen a verseny végén csak egy kicsit többet kell pörgetni a kereket, szóval a fő kérdés az első gumi.”
„Talán néhány verseny furcsa lesz, hiszen az igaz, hogy korábban pár futamon küszködtünk a stabil nyomás megtalálásával – tekintett előre az olasz pilóta. – Úgy gondolom, hogy láthatunk majd ilyen játékokat a futamok közben, amelyekkel a szabályokon belül akarnak majd maradni egyesek, illetve kevesebb olyan verseny lesz, amikor valaki egyedül végigvezeti az egészet.”