back to top
2024. május 10. 05:13
KezdőlapMotoGPLáthatatlan jelenség okozta Marc Márquez és a többiek vesztét – le kellett...

Láthatatlan jelenség okozta Marc Márquez és a többiek vesztét – le kellett volna állítani a futamot?

Két korábbi versenyző elmagyarázta, mi okozhatta a Spanyol Nagydíj sprintfutamán látott roncsderbit. A jelenség áldozatául esett Maverick Viñales szerint félbe kellett volna szakítani a versenyt.

Ritkán látható bukássorozatot hozott a Spanyol Nagydíj sprintfutama. A huszonöt rajthoz állt versenyzőből összesen tizenöten estek el. A legtöbben az 5-ös kanyarban estek el, Álex Márquez, Brad Binder és Enea Bastianini például közvetlenül egymás után, de nem csak az a szakasz volt problémás, Marc Márquez például a 9-es kanyarban bukott az élről. De valójában mmi is volt az a probléma?

Martín nyerte az őrületes jerezi sprintet, Marc Márquez megint az élről bukott, Quartararo dobogós

Erre kereste a választ Mat Oxley, a veterán MotoGP-szakíró a leintés után. Beszéltem néhány mérnökkel, akik beszéltek a versenyzőikkel – írta az X-en. – Ma reggel esett az eső, [majd] kisütött a nap, felmelegítette az aszfaltot, a víz pedig beszivárgott a felületre. Nem látható módon, így csak a szerencsén múlik, hogy az ember rámegy-e vagy sem.”

Persze nem Oxley volt az egyetlen, akit érdekelt a téma. A TNT Sports adásában két egykori versenyző elemezte ki a történteket, illetve a hátteret. Egyikük a brit Superbike-bajnokságban hét futamgyőzelemig jutó, a MotoGP-ben is megforduló Michael Laverty, a másikuk a 2014-es Superbike-világbajnok, Sylvain Guintoli volt.

„Az Ángel Nieto-kanyarban, akárcsak az ötösben van egy vízelvezető – kezdte a brit expilóta. – Azóta kétszer is újraaszfaltozták. Együttéreztem Marckal, mindent jól csinált. Ezek a bukások nem igazán a versenyző hibájából [következnek be]. Az ember megy a külső íven, nem látja a nedves foltot. Talán abban a körben, a nyolcas kanyarban volt egy átfolyás az aszfalton. Szívfájdalom. Nagyon aprók. Az ember tudja, hogy ott vannak, ezért óvatosan bánik velük, de egy motoron nem láthatja.”

A légi felvételeken látható, hogy belül száraz – vette át a szót Guintoli. – Ezt használta ki Marc, hogy megelőzze Bindert, [Jorge] Martínt és [Miguel] Oliveirát. A kanyar kijáratánál van egy kis folt, amikor az ember újra meghúzza a gázkart, és nem számít rá. Olyan, mint a Mario Kart. Csapdák, amelyeket rádobnak az emberre, miközben motorozik. Ez nem ideális. Az ember azt várná, hogy a pálya állapota javuljon, nem pedig véletlenszerű helyeken lévő vizet.”

Laverty hozzátette, a legjobbakkal is előfordul, hogy rajtuk kívül álló okokból szenvednek balesetet, és szerinte most sokakkal ez történt. A versenyzők tudják, hogy ott vannak [a bukkanók] – magyarázta. – Ezek veszélyesek. Ahogyan a gumik átmennek rajtuk, jobban tapadnak. Hirtelen megváltoznak a körülmények. A hőmérséklet vagy a páratartalom módosul. A víz újra felszivárog a felszínre. A körülmények egy időre megváltoznak.”

Ez nem jó – vélekedett Guintoli. – A pályát rendbe kell hozni. A pilóták nem ilyen körülmények között akarnak versenyezni. Tudom, hogy ez egy őrült futam volt, de ez így nem megy. A körülmények változnak, a víz az aszfaltra szivárog. Szóval az ember azt hiszi, minden rendben van, azt hiszi, hogy a foltok száradnak, és lépésről lépésre növeli a tempóját. Ezért láttuk azt a három bukást egymás után az ötös kanyarban. Nyilvánvaló, hogy a víz visszajött.”

Maverick Viñales szintén a körülmények áldozata volt, így azok után, hogy Austinban mindent besöpört, ezúttal nem szerzett pontot. A gyári Aprilia pilótája szerint ugyanakkor a versenyirányítás nem hozott jó döntést, amikor az első bukások után nem szakította félbe a körözést. A 29 éves motoros úgy véli, erre könnyedén lett volna lehetőség.

A pálya problémát jelentett. Nem értem, hogy egy ilyen futamot hogyan nem lehetett megállítani, miután ennyi versenyző bukott – jelentette ki. – Véleményem szerint nem voltak meg a versenyzéshez szükséges feltételek. Semmin nem változtatott volna, ha várunk még félórát, és utána újraindul a verseny, ez is lehetett volna egy megoldás. Sokszor mi, pilóták is hibásak vagyunk, mivel nehezen tudunk megegyezni a biztonság kérdésében.”