Sajtóértesülések szerint a Pramac megállapodott a Yamahával, így a japán gyártónak jövőre megint négy motorja lesz a mezőnyben. A bejelentés várhatóan rövidesen megtörténik.
Az elmúlt időszakban a legtöbben a MotoGP pilótapiacára koncentráltak, pedig a háttérben zajlott egy másik érdekes folyamat is: a Yamaha szatellitcsapat-keresése. A japán gyártónak korábban sokáig a Tech3, majd a (más nevek alatt is futó) RNF volt az ügyfele. Viszont a maláj istálló a tavalyi szezonban már az Apriliával működött együtt, azóta pedig az iwataiak csak két motorral képviseltetik magukat a mezőnyben. Ez pedig jelentős versenyhátrányt jelent, így mindenképpen változtatni szerettek volna ezen.
A Yamaha igazgatója megszólalt a szatellitcsapat-keresésükről, szerinte „még nincs vége a játéknak”
Most úgy tűnik, hogy ez végül sikerült is nekik. Az olasz Sky Sports ugyanis arról számolt be, hogy a Pramac vezetői végül beadták a derekukat, és az olasz csapat jövőre már a Yamaha motorjait fogja használni. A lap szerint lényegében már csak a megállapodás bejelentése hiányzik. Frissítés: idő közben több mértékadó orgánum is megerősítette a hírt.
A Pramac jelenleg annak a Ducatinak az ügyfele, amely a mezőny legerősebb motorját gyártja. A csapat ráadásul annak a lehető legújabb verzióját kapja a bolognaiaktól. Így joggal merülhet fel a kérdés, hogy Paolo Campinotinak, a tulajdonosnak miért dönthetett a váltás mellett. A feltételezhető választ erre Mauro Grassillinek, a Ducati Corse sportigazgatójának egy korábbi nyilatkozatában találhatjuk meg. „A Pramac és többi szatellitcsapatunk menedzselése kissé változni fog – árulta el Grassilli az Autosportnak. – A világgazdasági helyzet arra kényszerít bennünket, hogy fokozottan figyeljünk a kiadásokra, mind a gyári csapat, mind a Ducatitól a legtöbb támogatást kapó Pramac esetében. Ezért megpróbálunk visszatérni egy fenntarthatóbb modellhez.”
A Pramac működtetéséhez a Ducati mellett Campinoti is eléggé jelentős összeggel járul hozzá, és ez csak nőni fog, ha a bolognaiak tényleg csökkentik a támogatásukat. Azt pedig Fabio Quartararo új fizetése – a szerződéshosszabbítása után a mezőny legjobban kereső tagja lett – megmutatta, hogy a Yamaha szívesen költ a MotoGP-projektjére.
Ugyan a Yamaha motorja jelen pillanatban nem tartozik a legjobbak közé, de legalább folyamatos fejlődésen megy keresztül. A 2027-es szabályváltozások pedig kifejezetten jól jöhetnek a gyártónak, amelyet még a koncessziós jogok is segítenek a csúcsra való visszakapaszkodásban.
Szenved a Yamaha – éppen ezért szakíthatnak nagyot a MotoGP új szabályrendszerében?
Azt egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy kik ülhetnek majd azokon a motorokon. A Pramac mostani pilótái közül ugyanis Jorge Martín már biztosan távozik, és minden bizonnyal Franco Morbidelli sem marad, hiszen ő pont azért igazolt el tavaly a Yamaha gyári alakulatától, mert nem találta meg az összhangot az M1-gyel.
Egyébként a már idézett Sky Sports azt valószínűsíti, hogy Álex Rins hosszabbítani fog a Yamahával, így jövőre is ő lesz Fabio Quartararo csapattársa a gyári alakulatnál. Az újság szerint a VR46 veheti át a Pramactól a Ducati első számú szatellitcsapatának szerepét, így jövőre már ők kapják majd meg a legújabb Desmosediciket. Hozzáteszik, hogy így Morbidelli könnyen Valentino Rossi istállójánál köthet ki, amelyen feltehetően a Moto2-ből érkező Fermín Aldeguerrel kell majd osztoznia.
Eldőlhetett a VR46 sorsa – Rossiék kiszoríthatják a Pramacot a Ducati kegyeiből?