Valentino Rossi „kudarca” a Ducatival 18 hónappal az előtt a fordulópont előtt ért véget, amely végül visszarepítette a gyártót a sportág élére.
Tavaly Francesco Bagnaia megnyerte a Ducati első MotoGP-bajnoki címét Casey Stoner 2007-es diadala óta, véget vetve ezzel 15 évnyi fájdalmas időszaknak. Azokban az években a nagyra becsült Rossi egyesítette erőit a Ducatival egy olyan kísérletben, amely máig hírhedt arról, hogy mennyire rosszul sikerült.
Paolo Ciabatti sportigazgató felidézte saját útját a sivár éveken át a mai dicsőségig: „1997-től 2007-ig a Ducatinak dolgoztam, majd elhagytam a céget, és a Superbike-világbajnokságban tevékenykedtem. Aztán 2012 felénél két dolog történt: az Audi megvette a Ducatit, és változásokat akartak a versenyosztályon. A Ducati pedig egy elég sikertelen partnerség második évében volt Valentinóval. A Ducati-Valentino partnerség olyasmi volt, amitől mindenki hatalmas sikert várt. A legsikeresebb és legikonikusabb olasz versenyző egy olasz motorral. Nagyok voltak az elvárások, és sajnos, bármilyen okból kifolyólag, nem működött. Amikor megkaptam a hívást, az egy olyan pillanat volt, amikor azt mondtam, hogy akarom ezt a lehetőséget a MotoGP-ben. Szóval azt mondtam, hogy oké.”
Az olaszok álma szertefoszlott, amikor Rossi feladta a küzdelmet a Ducatival
„Azt mondtam, hogy jövőre csatlakozom, de még mindig nem volt világos, hogy ki mit fog csinálni. A Ducati mérnökei nagyon sokat próbáltak változtatni a motoron, hogy az megfeleljen Valentino vezetési stílusának, de amikor ezt szezon közben, nagy nyomás alatt csinálod… anélkül, hogy eredményeket érnél el? Úgy, hogy mindenki a kudarcot nézi? Alapvetően fényévekre voltunk a győztes időktől. Nagyon nehéz volt. Az első szezonban néhányszor magamat sem értette, hogy miért csinálom ezt.”
Két év alatt Rossi mindössze három dobogós helyezést ért el, mielőtt visszatért a Yamahához. Megérkezett a mérnök, aki megfordította volna a Ducati hanyatló szerencséjét.
Korábbi csapattársa szerint Stoner azt sem tudta, mit csinál a Ducatival
„Szerencsére a vezérigazgatónknak, Claudio Domenicalinak köszönhetően sikerült meggyőznünk Gigi Dall’Ignát, hogy fontolja meg a Ducatit és fogadja el a kihívást. Igent mondott, és csatlakozott a csapathoz. 2014-ben még mindig nehéz volt, mert a motort Gigi irányítása nélkül terveztük. A szezon során végrehajtottunk néhány változtatást, elértünk néhány tisztességes eredményt és dobogóra álltunk. A fordulópontot az jelentette, hogy 2014-ben egy vadonatúj motort terveztünk egy vadonatúj erőforrással. Ez a motor, a GP15 fantasztikus volt. Majdnem megnyertük az első nagydíjat, ha nincs Valentino!”
A Ducati, végre egy olyan motorral és egy olyan versenyzőpárossal (Andrea Iannone és Andrea Dovizioso) indult, amely képes volt véget vetni meddő sorozatának. 2015-ben megérkezett a szezonnyitóra Katarba, csakhogy a megfiatalodott Rossi meghiúsította a sikert.
Dovizioso Marc Márquez fénykorában három egymást követő évben is második lett a bajnokságban, mégsem tudott véget vetni a Ducati vesszőfutásának. Míg végül Bagnaia a tavalyi szezonban végre sikerült.