back to top
2024. november 25. 10:18
KezdőlapMotoGPStoner megvédte a Hondát és elmondta, mit tett volna Marc Márquez helyében

Stoner megvédte a Hondát és elmondta, mit tett volna Marc Márquez helyében

Casey Stoner úgy véli, a Honda nem annyira rossz, mint amilyennek tűnik, és arra a kérdésre is válaszolt, hogy ő Marc Márquezhez hasonlóan elhagyta volna-e a gyártót. A kétszeres világbajnok szerint a 30 éves pilóta felérhet a csúcsra a Ducatival, a japánoknak pedig azt az utat érdemes járniuk, amelyet az ő visszavonulásakor is követtek.

Casey Stoner most már több mint tíz éve visszavonult a MotoGP-től, de nyilvánvalóan követi a sorozatot, és időről időre kifejti a véleményét az aktualitásokkal kapcsolatban. Az ausztrál exversenyző köztudottan nincs jó véleménnyel a sportág jelenlegi állapotáról, most viszont nem erről kérdezték, hanem a Honda és Marc Márquez helyzetéről.

Marc Márquez nem biztos benne, hogy jó döntést hozott

Azóta, hogy a japán gyártó 2019-ben még triplázott, vagyis az egyéni, a csapat- és a gyártói világbajnokságot is megnyerte, egy-két kivételtől eltekintve csak szenved. A tavalyi szezonról is úgy tűnt, hogy az a mélypont, de idén azt is sikerült alulmúlni a pontok tekintetében (figyelembe véve, hogy most már sprintfutamok is vannak). Ha a Honda idén elkerüli a konstruktőri utolsó helyet, az kizárólag annak lesz köszönhető, hogy a Yamaha szintén küszködik, ráadásul ők kettővel kevesebb motorral rendelkeznek.

„A Honda néhány éve szenved – nyilatkozta Stoner. – Kívülállóként könnyű mondani, hogy »a csapat nem végez jó munkát«. Valójában viszont nem a csapatról van szó, ez sokkal messzebbre vezet. Nem tudjuk, mekkora erőfeszítést tesznek a versenyzésbe. Tudom, hogy Japánban volt néhány pozíciócsere, és úgy tűnik, hogy ez hatással van az istállóra. Úgy néz ki, hogy a két japán gyártó egy-két lépéssel le van maradva. Az európai gyártók kicsit gyorsabban jutottak el a csúcsra, ők előrébb járnak. Zavarba ejtő, hogy a japán gyártók egyformán az európaiak mögött vannak.”

Pedig az idei szezon álomszerűen indult a Honda számára, hiszen Portimãóban Márquez megszerezte a pole pozíciót, Austinban pedig Álex Rins váratlan futamgyőzelmet aratott. Azóta viszont nemhogy az eredmények nem jönnek, de a négy állandó versenyzőből három is megsérült. Stoner azonban nehezen tudja elképzelni, hogy azóta ennyit romlott volna a versenygép.

„Láttuk Álex Rins austini diadalát, uralta azt a versenyt – jelentette ki, bár hozzá kell tenni, hogy kieséséig Francesco Bagnaia vezetett. – A motor nem válik győztesből versenyképtelenné. Véleményem szerint nem olyan rosszak ezek a motorok. Ha a szezon elején meg tudnak nyerni egy futamot, szinte mindenkit megsemmisítve, akkor a többi fordulóban sem lehetnének a legjobb tízen kívül. A versenyzésben néha sajnos elveszik az ember, és kell valaki, aki megmutatja, hogy mire képes. A KTM-ekkel is ezt láttuk, Dani Pedrosa felül rá Jerezben, és mindenkit felemel, aztán Misanóban megint megcsinálta. Néha szükség van egy vezércsillagra, aki megmutatja, mire képes, és mindenkinek önbizalmat ad. Könnyű ott ülni és azt gondolni, hogy [máshol] zöldebb a fű. Meg kell nézni, hogy mit csinálnak a többiek. A Ducati legyőzte a legtöbb motort, és jó munkát végeztek. Könnyű elveszíteni a bátorságot, a motivációt és az önbizalmat. Ezek a dolgok együttesen lefelé lökik az embert a lejtőn.”

Kiharcolná magának a legjobb Ducatit Marc Márquez, aki jövőre bajnok lehet a Gresini szerint

A 38 éves exmotoros mindezt Márquez kapcsán is mondta, aki idén mindössze egyszer állhatott dobogóra vasárnap. A nyolcszoros világbajnok az idei év végén távozik a Hondától, és jövőre a Gresini színeiben Ducatin fog versenyezni. Ehhez fel kellett bontani a 2024-ig szóló szerződését, amit Stoner nem tett volna meg a Honda helyében.

„Annak tudatában, hogy szerződéssel rendelkezett, ez egy meglepő lépés – fogalmazott a TNT Sports műsorában. – Meglep, hogy a Honda elengedte. Én minden erőmmel ragaszkodtam volna hozzá. Nagyon nehéz lesz bármilyen nagy tehetséget átcsábítaniuk a Repsol Hondához. Marc számára ez kevésbé nagy veszteség, elmehet a Ducatihoz, és kaphat egy képet arról, hogy mennyire képes [még] motorozni. A Honda számára [viszont] ez egy nagy csapás. Nehéz lesz új tehetséget magukhoz vonzaniuk, ha ennyire rossz színben tüntetik fel őket.”

Márquez azóta elmondta, hogy a szíve mindig is a Hondához húzta, de az esze, illetve a sikeréhsége azt diktálta neki, hogy váltson, és végül ez utóbbi győzött. Stonernek feltették a kérdést, hogy ő hogyan döntött volna a 30 éves pilóta helyében, ám válaszából az derül ki, hogy kívülről rendkívül nehéz megmondani, hiszen látni kellene a japánoknál zajló folyamatokat.

„Nem, ha a gyártó azt mutatja, hogy mindent megtesz – felelte. – Ha az ember mindent belead, és ők is mindent beleadnak, akkor együtt nyerünk, együtt veszítünk és együtt öregszünk meg. Ha viszont nem tanúsítanak olyan erőfeszítést, mint ő, talán azt látja, hogy túl lassan jönnek a dolgok, és nem mutatnak ambíciót ennek felgyorsítására, akkor tényleg ki kell szállni, mivel egy pályafutás nem tart örökké. Jobb továbblépni, legalább egy évre, és megnézni, hogyan mennek a dolgok.”

Sokak szerint azzal, hogy Márquez felül a Ducatira, ismét harcolhat a világbajnoki címért, de vannak, akik ennél is tovább mentek. A legszélsőségesebb véleményt talán Cal Crutchlow fogalmazta meg, aki még a bejelentés előtt úgy vélekedett, hogy a többieknek nem is lesz érdemes rajthoz állniuk, ha mindez bekövetkezik. Stoner nem ennyire radikális, de ő is optimistán látja az 59-szeres MotoGP-futamgyőztes jövőjét.

Mindenki más lehúzhatja a rolót, ha Marc Márquez tényleg Ducatira ül?

„A bajnokság? Ez nehéz kérdés – fejtegette. – Azt mondanám, hogy még mindig ő a leggyorsabb versenyző a mezőnyben, de talán úgy gondolkozik a Ducatikról, hogy túlbecsüli őket. Láttuk, hogy Rins nyert [a Hondával], mielőtt megsérült. Tudjuk, hogy az év elején rendben volt a motor, de aztán a jelek szerint küszködtek. Kétségtelenül jó esély van [Márquez bajnoki címére].”

Stonert arról is faggatták, hogy szerinte a Hondának kivel érdemes pótolnia a távozó Márquezt. A pletykák alapján Miguel Oliveira az első számú jelölt, rajta kívül leginkább Maverick Viñales került szóba, bár ő állítólag nem kapott konkrét megkeresést. A kétszeres világbajnok azonban úgy véli, hogy a japánoknak ugyanazt az utat érdemes járniuk, mint amikor az ő visszavonulása után Márquezt szerződtették: motivált és sikerre éhes pilótát igazolni. Hozzátette, „meglepő, milyen messzire vezethet”, ha valaki mindenét beleadja, amije van, és megfelelő a hozzáállása.

„Valószínűleg megpróbálnék felhozni egy tehetséget a Moto2-ből – mondta. – Mindenki az érettségről és a tapasztalatról szeret beszélni, de az esetek felében ezzel együtt jár egy teher: megvan a saját elképzelésük, hogy mit akarnak. Ha van valaki, aki fiatal, gyors, éhes, és bármit hajlandó megtenni, akkor szerintem ezt a lehetőséget kell választaniuk. Nem kell a csapatnak vezér, ha az nem a megfelelő vezér. Könnyű mondani, hogy »szükségünk van egy tapasztalt pilótára, aki irányt szab a fejlesztésnek«, de ha az embernek nincs olyan versenyzője, aki hajlandó mindent megtenni azért, hogy a megfelelő irányba terelje a csapatot, akkor nagyon könnyű önzőnek lenni, és azt mondani, hogy »nem azt csinálják, amit szeretnék«. Egy motorban sokszor több motor rejlik. Mindenen lehet módosítani, rengeteg aspektusa van ezeknek a dolgoknak, amit fel kellene fedezniük. Ha találnak valakit, aki hajlandó kimozdulni a komfortzónájából…”