A MotoGP-ben két szezont lehúzó Michael Laverty elmagyarázta, hogy miért panaszkodhatott Jorge Martín a vibrációról a katari teszt és az ottani versenyhétvége alatt.
Az idei MotoGP-szezonból még csak az első forduló ment le, ám talán így sem túlzás kijelenteni, hogy jelenleg a Ducati 2024-es gépe a legjobb motor a mezőnyben. A katari hétvégén csak Desmosedici GP24-en ülő pilóták jegyezhettek fel maguknak elsőséget, Jorge Martín az időmérőn és a sprinten, Francesco Bagnaia pedig a főfutamon bizonyult a leggyorsabbnak. Ám még a bolognai gyártó alkotása sem tökéletes, ugyanis látszólag van egy típushibája: a vibráció.
A Ducati gyári csapatának és a Pramacnak a versenyzői – kizárólag ez a két istálló használja a bolognaiak legújabb technikáját – már nagyon régóta emlegetik ezt a problémát, amely leginkább Martínt érinti. A spanyol pilóta már a valenciai teszt után is beszélt erről Gigi Dall’Ignának.
Ráadásul a loszaíli pályán még intenzívebben jelentkezett ez a rendellenesség. Az ottani teszt alatt Martín és Enea Bastianini is küzdött ezzel, a Katari Nagydíj során megrendezett sprinten pedig Bagnaia is feliratkozott az ezzel küszködők listájára.
Bagnaia szerint hibátlanul megy az idei Ducati, Martín és Bastianini viszont vibrációról panaszkodik
Nemrég Michael Laverty, aki aktív motorversenyzői pályafutása alatt a brit Superbike-bajnokságban, a MotoGP-ben és a Supersport-világbajnokságban is megfordult, világított rá, hogy pontosan mire gondolhatott Martín, amikor erről panaszkodott.
„Ez a »rezgés« lényegében a vibráció egy frekvenciája, amely az egész motoron érezteti a hatását – mondta a TNT Sports szakértőjeként dolgozó Laverty. – Kiindulhat a hátsó gumitól, de kezdődhet az első abroncsnál is, ez egy frekvencia. A vibráció forrása lehet a felfüggesztés, a lengéscsillapító, a guminyomás értéke…”
„Versenyzőként ez nagyon frusztráló, a kormányod elkezd rezegni, oszcillálni – folytatta. – Nincs tapadása a gumiknak, hiszen azok elkezdenek nagyon gyorsan pattogni a földön. A Ducati motorjainak üléseiben van egy rezgéscsillapító, amely elméletileg csökkenti a frekvenciát, de úgy tűnik, hogy jelenleg ez nem elég. Sokféleképpen lehet ezt a beállításokkal kezelni, vagy legalább jobbá tenni a helyzetet a pilóta számára. Viszont nincs tudományos módszer arra, hogy miként lehet megszüntetni ezt a vibrációt. Ez egy nagyon idegesítő probléma tud lenni.”