back to top
2025. április 19. 18:34
KezdőlapMagyarokBalszerencse után jöhet a diadal? – a pole-ból kezdi a magyar csapat...

Balszerencse után jöhet a diadal? – a pole-ból kezdi a magyar csapat a Le Mans-i 24 órást

A hétvégén a patinás Le Mans-i 24 órás futamon indul el a Moto-Jungle Racing, amely szombaton 15 órakor kezdődik majd el. A négy magyar pilótával felálló alakulatnál a tavalyi balszerencsés vb-bemutatkozásuk után elsősorban a célbaérést tűzték ki. Ugyanakkor az eddigi tempójuk alapján győzelmi esélyekkel rendelkeznek a kategóriájukban, hiszen megszerezték a pole pozíciót. A futam előtt az alakulatot vezető Horváth László lapunknak elárulta, miért változtattak a versenyzői összeállításon és melyik futamokon terveznek még rajthoz állni.

Valószínűleg elég sok magyar motorsportrajongó felszisszen, ha valahol előjön a tavalyi Bol d’Or. A legendás 24 órás viadalon ugyanis hosszú kihagyás után újra elindult egy magyar csapat, a HERT (Hungarian Endurance Racing Team) by Moto Jungle Racing. A színmagyar felállású alakulat hihetetlenül jól kezdte a világbajnoki bemutatkozását – a verseny a motoros hosszútávú-vb egyik állomása –, hiszen kategóriájában, a Superstock-ban vezette is futamot. Azonban végül a technika megadta magát, és így nem látták meg a kockás zászlót.

A magyar csapat tündöklése és a fájdalom könnyei a garázs mélyéről, Dél-Franciaországból

Ez viszont nem szegte a csapattagok kedvét, és kétszeres erőfeszítéssel kezdték el az idei szezonra való felkészülést. A hétvégén pedig már éles körülmények között mutathatják meg, hogyan sikerültek az előkészületek. Ráadásul ismét egy egész napos kihívás, méghozzá a neves Le Mans-i 24 órás futam vár rájuk. Annyi biztos, a viadalt, amelynek most szombati rajtja 15 órakor lesz, gyakorlottabban fogják megkezdeni.

„A Bol d’Oron szerzett tapasztalatok birtokában természetesen másképp készültünk a 24 órás Le Mans-i versenyre – nyilatkozta a csapatot vezető Horváth László a P1Race.hu-nak. – Minden 24 órás verseny speciális felkészülést kíván. Ez az a szakág, amelyben mindenre is fel kell készülni, mindig adódhat meglepetés. De technikailag a Stock kategória műszaki szabályzata nagyon behatárolja a változtatások lehetőségét.”

Az endurance-vb-on két kategória van egyszerre a pályán: a Formula EWC és a Superstock. Az előbbi profi gyári csapatokat és erősebb, testreszabhatóbb motorokat takar, az utóbbiban pedig szériagyártású gépeket használnak az alakulatok, amelyekhez jóval kevesebb módosítási lehetőséget kapnak. A Moto Jungle idén, ahogy tavaly is, egy BMW M1000RR-t használ, amelyet ismét a családi vonatkozású 713-as rajtszámmal kell keresni. A gép felkészítését teljesen maguk, magyar szerelőkkel végzik, de a bajor márka gyári programjától kapnak hozzá támogatást.

Bár a technika tekintetében nem, a pilótafelállásban volt változtatás. Kovács Bálint, Görbe Soma és Számadó Máté trióját Sebestyén Péter helyett ezúttal Juhász Dávid fogja kiegészíteni, aki lényegében a csapaton belül előrelépve kapott lehetőséget. „Juhász Dávid már a tavalyi Bol d’Oron is aktív tartalékversenyzőként tagja volt a csapatnak, Sebestyén Péter pedig a civil elfoglaltságai miatt nem tudta vállalni a versenyzést” – indokolta meg a cserét Horváth. Mostanra pedig már Juhász is megnézhette, milyen belülről a vb-mezőny. A csapat ugyanis április elején részt vett a hivatalos szezon előtti teszten Le Mans-ban, amelynek mindkét napján a kategóriájuk legjobb idejét a magyar pilóták futották meg.

Kategóriája élén zárt a színmagyar csapat a legendás 24 órás futam felvezetéseként

Az alakulat a mostani héten kedden utazott ki Franciaországba, ahol azóta több szabadedzést, köztük egy éjszakait is teljesítettek. Ezek mellett sor került az időmérőre is, amelynek első részét csütörtökön, a másodikat pedig pénteken tartották. A Moto Jungle legénységének pedig ekkor sikerült nagyot villannia, hiszen megszerezték a pole pozíciót. A kvalifikáción minden pilóta egy-egy csoport tagjaként futott két gyorskört (egyet-egyet mindkét nap), amelyek közül a két legjobb átlagából kapták meg az eredményüket. Ez a kettő pedig Kovács csütörtöki 1:36,492 és Görbe 1:36,932-es másodperces köre volt, amely 1:36,712-es átlagot jelentett. Egyébként így 57 ezreddel múlták felül a második a Team Étoile csapatot. A teljes mezőnyt tekintve a YART Yamaha volt a leggyorsabb 1:34.634-gyel. A magyar alakulat összesítésben a tizedik rajthelyre állhat majd fel szombat délután.

Ez a jó szereplés pedig nem volt előzmény nélküli, hiszen a bemutatkozásukkor másodikak lettek az időmérőn. „A tavalyi Bol d’Oron nyújtott teljesítményünk után sokan azt mondták, egyszeri alkalom volt, hogy ilyen versenyképesek voltunk a kvalifikáción, de most újra megcsináltuk: a pole pozícióból indulunk – mutatott rá Kovács a sorozat hivatalos honlapjának. – A csapat hihetetlenül jól dolgozott. A srácok kiváló munkát végeztek a motor fejlesztésében, mi pedig versenyzőként megfelelően fel tudtunk készülni a szezonra.”

Az időmérő szempontjából tehát már most kétségtelen az előrelépés, a nagy kérdés innentől az, hogy ez mit jelent majd a versenyen. A csapatnál a győzelmi esélyeket felvillantó eredmény után sem akarják elbízni magukat, hiszem tudják, hatalmas kihívás előtt állnak. „Az a versenycsapat, amelyik nem a győzelemért indul harcba, azt nem is értjük, de természetesen a reális célunk a kockás zászló elérése” – szögezte le Horváth. „Természetesen ez egy hosszútávú verseny, így a pole pozíció nem jelenti azt, hogy könnyen megnyerjük majd. A fő célunk az, hogy befejezzük a versenyt, mert még nincs túl sok tapasztalatunk” – erősítette meg Kovács.

A Le Mans-i 24 órás futamot 1978 óta minden évben megrendezik, és a motoros hosszútávú versenyzés egyik ékkövének számít. Korábban Le Mans adott otthont a talán még patinásabb Bol d’Ornak, és annak távozása után a szervezők nem akarták, hogy a legendás helyszín verseny nélkül maradjon. Ami a pályát illeti, a MotoGP-ből jól ismert aszfaltcsík 4185 méter hosszú, és 13 méter széles. Kilenc jobb-, valamint öt balkanyart tartalmaz, amelyek jelentős része lassú tempójú, és több sikán is található a nyomvonalon. Éppen ezért fontos, hogy a pilóták minél későbbi féktávot vegyenek, majd jól gyorsítsanak ki, főleg a 6-os, valamint a 14-es kanyarból, ahol a két leghosszabb egyenes kezdődik. Mindezt pedig mi is átélhetjük Kovács videójának köszönhetően.

Amennyiben messzebbre tekintünk a mostani hétvégénél, kitűnik, hogy az idei vb-szezon szokás szerint négy állomást foglal magában. A Moto Jungle ezek közül a tervek szerint csupán egyet, a Suzukai 8 órást fogja kihagyni (a Japánba való elutazás minden bizonnyal túlságosan drága lenne). „Mindenképpen szeretnénk rajthoz állni a hátralevő mindkét európai futamon, tehát a Spái 8 óráson és a Bol d’Oron is” – magyarázta Horváth. Így, ha minden jól megy, a június 6-7-i hétvégén láthatjuk majd újra az alakulatot versenyezni.