szombat, június 25, 2022
Moto GP - 🇵🇹 Portugál Nagydíj
Moto GP - 🇪🇸 Spanyol Nagydíj
Moto GP - 🇮🇹 Olasz Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Katalán Nagydíj
Moto GP - 🇫🇷 Francia Nagydíj
MotoGP - 🇩🇪 Német Nagydíj
MotoGP - 🇳🇱 TT Assen
🇬🇧 Brit Superbike - Oulton Park
🇬🇧 Brit Superbike – DONINGTON PARK
Superbike - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Superbike - 🇮🇹 Misano 2.verseny
Superbike - 🇬🇧 Donington 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 1.verseny
WorldSBK - 🇳🇱 Assen 2.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 1.verseny
WorldSBK - 🇵🇹 Estoril 2.verseny
Endurance VB - 🇧🇪 Spa 24h
Supersport - 🇮🇹 Misano 1.verseny
Supersport - 🇮🇹 Misano 2.verseny
🇬🇧 BSB - Knockhill sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 2. verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Knockhill 3. verseny
Supersport - 🇬🇧 Donington 1.verseny
KezdőlapMotoGPDorna: 30 év és 500 nagydíj

Dorna: 30 év és 500 nagydíj

1992-ben, egy esős suzukai futammal kezdetét vette egy olyan történelem, amely a mai napig meghatározza a MotoGP mindennapjait. Ez volt ugyanis az első futam a Dorna rendezésében. A hétvégi austini futam pedig már az 500. nagydíja lesz a MotoGP tulajdonosának.

Forrás: MotoGP Media
- Hirdetés -

Amekkorát a Forma-1 népszerűségén lendített Bernie Ecclestone, nagyjából ilyen léptékű előrelépés volt a motorosok számára a Dorna érkezése. A világ legrégebb óta állandó versenysorozatában előtte nem volt állandó promótere. Az az időszak a kétütemű motorok kiaknázása volt, hiszen innentől számítva még 10 év kellett a váltásig, amikor 2002-ben szintén egy esős Suzukán bemutatkoztak az ezres motorok. A MotoGP érát lényegében innentől számoljuk, hiszen a kétütemű motorok kategóriáit még köbcentiben fejezték ki. Érdekes párhuzam, hogy mindkét említett suzukai futamot az évtized legmeghatározóbb versenyzője nyerte a Honda gyári csapatával. Előbbit Mick Doohan, utóbbit Valentino Rossi.

Forrás: Repsol Honda

A 10 Dorna rendezésű évet követő MotoGP éra első 10 éve a sorozat egészét tekintve átmeneti időszak volt. Később a kisebb géposztályokban is eljött a váltás, és 2012-től már mindhárom kategóriában négyütemű motorokkal versenyeznek. A híres Suzuka már régóta nem része a naptárnak, ami viszont a mai biztonsági követelményeket ismerve cseppet sem meglepő. Így viszont a jubileum helyszíne az a COTA, amely tulajdonképpen elmondhatja magáról, hogy az amerikai otthona lett az európai központú versenysorozatoknak, köztük a MotoGP-nek is. Ráadásul mindez egy olyan korszakban történik, amikor nem nagyon lehet megnevezni domináns versenyzőt, vagy csapatot. Már annyira sem, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező japán gyártókkal nemcsak a Ducati, hanem más európaiak is felveszik a versenyt. Hogy jogosan hívhatjuk-e majd akár az egész évtizedet a MotoGP aranykorának, arra majd csak az idő fog választ adni.

Az elmúlt 30 évben tehát összességében hat különböző géposztály küzdelmeit láthattuk, köztük rengeteg legenda felemelkedését, majd búcsúját. Ne feledkezzünk meg persze az élő és aktív legendákról sem, akik vélhetően rengeteg felejthetetlen futammal ajándékoznak még meg minket, és a jövő generációját.