2023. január 29. 22:38
MotoGP - 🇬🇧 Brit Nagydíj
MotoGP - 🇦🇹 Osztrák Nagydíj
MotoGP - 🇸🇲 San Marinói Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Aragón Nagydíj
MotoGP - 🇯🇵 Japán Nagydíj
MotoGP - 🇹🇭 Thai Nagydíj
MotoGP - 🇦🇺 Ausztrál Nagydíj
MotoGP - 🇲🇾 Maláj Nagydíj
MotoGP - 🇪🇸 Valenciai Nagydíj
Superbike - 🇨🇿 Most 1.verseny
Superbike - 🇨🇿 Most 2.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 1.verseny
Superbike - 🇫🇷 Magny-Cours 2.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 1.verseny
Superbike - 🇪🇸 Catalunya 2.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 1.verseny
Superbike - 🇵🇹 Portimao 2.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 1.verseny
Superbike - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
Superbike - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
Superbike - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch sprint
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 2.verseny
🇬🇧 Brit Superbike - Brands Hatch 3.verseny
SuperSport - 🇦🇷 San Juan 2.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 1.verseny
SuperSport - 🇮🇩 Mandalika 2.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 1.verseny
SuperSport - 🇦🇺 Phillip Island 2.verseny
KezdőlapMotoGPIdén a szokásosnál is többe fog kerülni egy sérülés a MotoGP-ben?

Idén a szokásosnál is többe fog kerülni egy sérülés a MotoGP-ben?

A Yamaha két gyári pilótája, illetve vezérigazgatója is elmondta, mit vár az idei évben debütáló sprintfutamoktól. Fabio Quartararo hangsúlyozta, hogy egy sérülés a szokásosnál is jobban fájhat, míg Franco Morbidelli és Lin Jarvis egyaránt a szurkolókat emelte ki.

2023-ban megújul a MotoGP, hiszen az idei évben bemutatkozik a sprintverseny. Ez azt jelenti, hogy a nagydíjhétvégéken minden szombaton lesz egy futam, amely a távot tekintve fele olyan hosszúságú lesz, mint a vasárnapi viadal, és ez többé-kevésbé a pontozásban is visszaköszön. Ennek következtében ráadásul a versenyzőknek kevesebb idejük és lehetőségük lesz a felkészülésre.

Így néz majd ki 2023-ban egy MotoGP-versenyhétvége

Az új formátum bevezetése természetesen nagy vitát kavart a közvéleményen belül: többen nem érezték szükségesnek, és akik igen, azok sem minden hétvégén. A legfontosabb alighanem a pilóták véleménye, és a gyári Yamaha motorosai válaszoltak az ezzel kapcsolatos kérdésekre. Fabio Quartararo kijelentette, hogy egy nagyobb balesetnek a szokásosnál is súlyosabb következményei lesznek.

Úgy gondolom, hogy ez óriási kihívás lesz a versenyzőkneknyilatkozta a csapat bemutatóján. – Különösen kiegyensúlyozottnak kell lennünk, szerintem ezt a szót kell használnunk. Főleg sérülés esetén: ha az ember megsérül, akkor nem egy, hanem lényegében másfél futamot hagy ki. Konzisztensnek kell lenni, és a lehető legjobb eredményre kell törekedni. Azonban mentálisan és fizikálisan is más szint lesz a tavalyi évhez képest.”

Íme az első fecske, a Yamaha bemutatta idei motorjának festését – kép, videó

A 2021-es világbajnok sérülésekkel kapcsolatos álláspontját valamilyen szinten lehet vitatni, hiszen arányaiban így is, úgy is ugyanannyit kell kihagynia egy versenyzőnek. Sőt, ha Marc Márquez tavalyi indonéziai esetéhez hasonlóan valaki a futam előtti bemelegítés közben bukik, és nem tud elindulni a versenyen, akkor még jól is jön neki, hogy előtte már volt egy sprint, ahol adott esetben szerezhetett volna pontot. Állítása második felét azonban aligha vitatja bárki is, csapattársa sem tette.

Fizikálisan és mentálisan is más leszjelentette ki Franco Morbidelli. – Az ember jobban megfizet, ha megsérül vagy ilyesmi. Kicsit jobban meg lesznek keverve a kártyák, ami tetszik. Meglátjuk, ami biztos, hogy a szurkolók számára izgalmas lesz. [hiszen] minden hétvégén eggyel több futamot rendeznek. A csatát mindenki szereti, amiből biztosan több lesz.”

A nézettség szempontjából szinte biztosan jót fog tenni a sportágnak az új formátum, hiszen több akció lesz a pályán, és kevesebb kézzel fogható tét nélküli körözés. Azonban azt egyelőre nehéz megítélni, hogy a versenyzőkre milyen és mekkora hatással lesz az extra futam. „Jelenleg nem tudom – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre a háromszoros MotoGP-futamgyőztes. – Át kell élnem a két versenyből álló hétvégét, utána fogom tudni megmondani. Most úgy érzem, hogy az eggyel több futam valami nagy dolog, de majd kiderül.”

Az persze ténykérdés, hogy az időmérőre, illetve a futamokra való felkészülési idő szükségszerűen kevesebb lesz. Négy helyett mostantól csak három szabadedzést fognak rendezni, és a bemelegítést is tíz percre csökkentették, a Moto2-ben és a Moto3-ban pedig egyáltalán nem lesz. Quartararo szerint ez meglehetősen nagy változás lesz a mezőnynek.

Számomra sok minden meg fog változni, főleg ami a vasárnapot illetiszögezte le. – Aznap délután általában volt egy gyakorlás, amelyen felkészülünk a versenyre, ami lényegében a negyedik szabadedzést jelentette. Most viszont [rögtön] a futam jön, úgyhogy nehéz lesz majd rendesen felkészülni a főversenyre. Pénteken délután közvetlenül a Q2-ért kell kvalifikálnunk, de arra is gondolnunk kell, hogy kemény lesz a hétvége, ahogyan mondtam. Azonban az a dolgunk, hogy teljesítsünk, és jól meg fogjuk oldani.”

MotoGP, Fabio Quartararo, Franco Morbidelli, Yamaha 2023
Fotó: Monster Energy Yamaha

Hogy milyennek tűnik a sprintfutamos formátum csapatvezetői szemszögből, arról többek között Lin Jarvist, a Yamaha vezérigazgatóját is megkérdezték. A brit szakember sokakhoz hasonlóan úgy véli, hogy a résztvevők soha nem látott kihívás előtt állnak, de Morbidellihez hasonlóan hozzátette, hogy a nézőket viszont még jobban ki fogják szolgálni ezáltal.

Szerintem ez lesz a valaha volt legnehezebb, leghosszabb és legkeményebb év a MotoGP-benfogalmazott. – Huszonegy futamunk lesz, ebből tíz Európán kívül, tizenegy Európában. Március 26-án kezdődik, és novemberben ér véget. A sprintfutam pedig azt jelenti, hogy a pilótáinknak idén negyvenkét versenyt kell teljesíteniük, ami kemény lesz. Mindenesetre mi a legjobbunkat fogjuk nyújtani. Nehéz lesz, főleg a versenyzők számára, de a szurkolók még több futamot nézhetnek. Mi felkészültünk, próbáljuk ki, az a legfontosabb, hogy a rajongóknak még több show-t tudjunk nyújtani.”