back to top
2025. július 17. 20:01
Kezdőlap Blog Oldal 106

Az autósportban már debütált, a gyorsaságimotoros-vb-t is érintheti az új innováció?

0

Radikális módosítások elé nézhet a MotoE bajnoksága, miután a Formula E-ben hivatalosan is debütált a „Pit Boost” rendszer. Az új innovációnak köszönhetően a versenytáv és az izgalmi faktor is nőhet.

2019 óta egy új betétsorozatról is beszélhetünk, már ami a gyorsaságimotoros-világbajnokságot illeti. Ez a MotoE, ahol kizárólag elektromos meghajtású motorokkal versenyezhetnek a pilóták, és elsősorban európai helyszínekre kísérik el a „nagyokat”. A versenytáv kb. a harmada (hét-nyolc kör) a MotoGP-ének, ugyanis nem bír ki többet az akkumulátor, melynek kapacitása jelenleg 18 kWh. Előbbi adat azonban a közeljövőben drasztikusan növekedhet egy olyan technológiai módosítás kapcsán, melyet a FIM és a Dorna a Formula E-ből leshet el.

Ez az úgynevezett „Pit Boost”, amely az előző hétvégén, Szaúd-Arábiában debütált a Formula E-ben. Ennek lényege, hogy körülbelül harminc másodperc erejéig gyorstöltést alkalmaznak az autókra egy kábel segítségével, melyet az autó hátuljához csatlakoztatnak. Ez idő alatt nagyjából 3,85 kWh többletenergiához jut az akkumulátor, ez százalékosítva tíz százalékot jelent. Ennek köszönhetően nemcsak, hogy be tudják fejezni egy autóval és egy akkumulátorral a versenyt, de kevésbé kell a spórolásra hangsúlyt fektetni. A Formula E versenyzői egyelőre vegyesen nyilatkoznak az újításról: Dan Ticktum elvárná, hogy mindig zökkenőmentesen essen túl ezen procedúrán, de Maximilian Günther szerint ez egy remek kiegészítő eleme a bajnokságnak.

A káosz elkerülhetetlen: így fog működni az autósport új találmánya, a gyorstöltés

Amennyiben a MotoE is alkalmazni fogja ezt az implementációt, több fronton is fejlődést tudna felmutatni. Egyrészt a szervezők akár meg is duplázhatják a versenytávot, másrészt pedig a taktika is hangsúlyosabb szerepet kapna a versenyek alatt. A gyakorlatban ez úgy nézne ki, hogy teljesítik az első hét-nyolc kört, majd bejönnek a kötelező Pit Boostra, aztán a kiállást követően egy hasonló hosszúságú etapot futnak.

Természetesen nem lehetne egy az egyben átvenni ezt az újítást a Formula E-ből. Ahhoz, hogy biztosan elegendő energia lehessen az akkumulátorban a második etaphoz, körülbelül kettő percet kellene a bokszban töltenie a versenyzőknek. Ezenfelül a Ducati lehetőséget kapna arra, hogy a V21-es prototípusához adaptálni tudja az átalakított akkumulátort, de lehetséges, hogy ehhez át kell alakítaniuk a gyártási technológiát.

Jelenleg azonban nincsen hivatalos döntés ez ügyben, de a Formula E-ben okozott izgalmi faktora rávilágíthat a Dorna irányába, hogy nem szabad évekig elhúzni ezt a döntést. Ami azonban biztos, hogy ebben a szezonban kiemelten fogunk foglalkozni a MotoE-vel, ugyanis idén honfitársunk, Varga Tibor is a mezőny tagja lesz. A MotoE 2025-ös mezőnyét tizennyolc versenyző fogja alkotni. Rajta kívül szerepel a listán többek között az eddigi kétszeres bajnok Jordi Torres, a jelenlegi címvédő, Héctor Garzó és a Superbike vb-n tavaly meglepetésgyőzelmet arató, ebben az évben Varga csapattársaként induló Nicholas Spinelli is. A pilóták hét pályán fogják összemérni tudásukat, és augusztusban a Balaton Park Circuitre is ellátogatnak.

Szenzációs hír: magyar pilóta is versenyez a gyorsaságimotoros-vb 2025-ös szezonjában

Rémálomszerű kezdés: Rea kiírta magát az idénynyitóról, Razgatlıoğlu is nagyot bukott a teszten

0

Toprak Razgatlıoğlu egy highside-ot produkált a Superbike-vb Phillip Island-i tesztjének első napján, de Jonathan Rea nála is rosszabbul járt, ugyanis balesetének következtében több helyen is eltört a lába, ezért kihagyja a szezon első futamhétvégéjét. A leggyorsabb Nicolò Bulega volt, a legjobb Ducatik közé pedig csak a török pilóta tudott beférkőzni.

Célegyenesbe ért a Superbike-világbajnokság előszezonja, hiszen a mezőny immáron az első hétvége helyszínén, Phillip Islanden tartózkodik. Pénteken itt már az első két szabadedzés keretében gurulnak majd pályára a pilóták, de a hét elején még teljesen tét nélkül tesztelhetnek. Az első nap azonban komoly veszteséget hozott.

Hétfőn két etapban gördülhettek ki a bokszból a versenyzők, és az elsőnek a végén Jonathan Rea bukott a 2-es kanyar kijáratánál. A gyári Yamaha motorosát elszállították az orvosi központba, ahol megállapították, hogy több helyen is eltörte a bal lábát. Ennek következtében nemhogy a teszt hátralévő részét, de az idénynyitót is kénytelen lesz kihagyni.

Hozzá képest Toprak Razgatlıoğlu olcsón megúszta a napot, pedig ő is nagyot esett. A török pilóta még a nap elején produkált egy highside-ot a 6-os kanyarban, de szerencsére neki nem esett komoly baja. Ennek következtében viszont az első két órában mindössze két kört tudott megtenni, így nem meglepő módon az utolsó helyen zárt az eredményjelzőn.

A teszt első felét követően egyébként négy Ducati zárta az élen Nicolò Bulegával, Danilo Petruccival, Andrea Iannonéval és Álvaro Bautistával. A teszt első napjának második felében – amelyet csak a sirályok szakítottak meg rövid időre – ugyanez a négy versenyző végzett, de egyrészt más sorrendben, másrészt ezúttal „csak” az első öt pozíciót sikerült kisajátítaniuk. Bulega 1:28.765 másodperccel maradt az első, 498 ezreddel megelőzve Iannonét, míg Petrucci a negyedik, Bautista az ötödik pozícióban zárt.

Közéjük mindössze Razgatlıoğlu tudott befurakodni a harmadik pozícióba, 569 ezredes lemaradással. Bár a tesztelés során általában a puszta végeredmény nem mérvadó, a szezonnyitóhoz ennyire közel talán már le lehet vonni azt a következtetést, hogy jó eséllyel idén is a Ducati lesz az első erő, de a gyári BMW motorosa ezúttal is komoly kihívó lehet, pláne a teszt elején történt bukás fényében, amely nyilvánvalóan hátráltatta őt.

Ami a többi gyártót illeti, Alex Lowes már 1,118 másodperces hátránnyal lett hatodik a Bimotával, amely továbbra is biztató teljesítményt nyújt. Igaz, a japán márkák sem maradtak el jelentősen: Andrea Locatelli például csupán 3 ezreddel volt lassabb a Yamahával, Xavi Vierge 14 századot kapott a Hondával, míg az egyetlen Kawasakit hajtó Garrett Gerloff hátránya további 25 ezred volt.

A Phillip Island-i teszt első napjának végeredménye

Mennyire ismeri Marc Márquezt? – kvíz

0

Ezen a napon ünnepli 32. születésnapját Marc Márquez. Ebből az alkalomból készítettünk egy kvízt, amelyben Olvasóink tesztelhetik, mennyire ismerik a spanyol pilóta pályafutásának részleteit.

A sors furcsa játéka, hogy annak a két embernek, akiknek a nevéhez a MotoGP-történelem talán legnagyobb botránya fűződik, egymást követő napra esik a születésnapja. Azok után ugyanis, hogy Valentino Rossi vasárnap ünnepelte 46. születésnapját, ezúttal Marc Márquezen a sor. Persze ő még nagyon messze van attól, hogy az életkora megegyezzen a rajtszámával, hiszen a 32 évvel ezelőtt látta meg a napvilágot.

Mennyire ismeri Valentino Rossit? – kvíz

Mi pedig ebből az alkalomból is készítettünk egy kvízt, amelyben Olvasóink tesztelhetik, hogy mennyire ismerik a nyolcszoros világbajnok pályafutását. Hogy miért van több kérdés, mint Rossinál? Természetesen nem azért, mert bármelyiküket is előnyben akartuk részesíteni, ennek pusztán az az oka, hogy a különböző kvízkészítő programok mást engednek meg. Mindenesetre jó szórakozást kívánunk a játékhoz, amelyet alább lehet elindítani!

Loading…

Kis híján katasztrófa lett Rossi első királykategóriás tesztjéből, egy hazugságot is bevetett

0

Valentino Rossi születésnapja alkalmából felidézzük az első tesztjét, amelyet 500 köbcentiméteres motoron teljesített. Az olasz pilóta hanyagsága miatt bajba került, végül egy apró hazugság és két pilótatársa mentette meg.

Ezen a napon ünnepli a 46. születésnapját Valentino Rossi, aki pont ezt a rajtszámot tette legendássá. Korábban már egy kvíz keretében megemlékeztünk a jeles évfordulóról (akik esetleg pont akkor töltötték volna ki, amikor nem lehetett, azoktól egyrészt elnézést kérünk, másrészt viszont most már újra lehet próbálkozni), most pedig egy zseniális sztorit idézünk fel az olasz motoros királykategóriás pályafutásának legelejéről.

Mennyire ismeri Valentino Rossit? – kvíz

Olyannyira, hogy hivatalosan még nem is volt az 500 köbcentiméteres mezőny tagja, hiszen az 1999-es idényről van szó, amikor a 125 köbcentis géposztály után a 250-esek között is felért a csúcsra. Az év végén pedig először ülhetett fel a Honda NSR500-asra Jerezben. Csakhogy hanyagsága miatt akadt egy, pontosabban kettő probléma.

Az első ötszáz köbcentis teszt gyönyörű volt – idézte fel a VR46-nál dolgozó Andrea Migno podcastjában még tavaly. – Amikor 1999 végén megérkeztem Jerezbe, két Honda-bőrruhám volt. A menedzserem megegyezett az Apriliával, hogy az ő bőrruhájukat fogom használni. Két Honda-ruhával érkeztem meg Jerezbe, vadonatújakkal, de nem viselhettem őket, az Aprilia ruháját pedig otthon hagytam. Kölcsönkértem Marcellino Lucchi felszerelését. Felhívtam egy tavulliai barátomat, és mondtam neki, hogy »felrakunk egy repülőgépre, és hozd el nekünk az Aprilia-ruhát!«. Kinyitottam a táskát. Nyolc rostély volt benne, de a sisak nem. Akkorra már amúgy is pánikba estem, mert nem hoztam magammal a ruhát.”

Rossi tehát ott állt élete első királykategóriás tesztjének kapujában, sisak s használható bőrruha nélkül. Mondanunk sem kell, hogy mindkét állapot önmagában is megakadályozta, hogy motorra üljön. Persze voltak más pilóták, akitől segítséget tudott kérni, és ez így is történt, ám ehhez neki és a belső körének be kellett vetnie egy trükköt, vagy mondhatni, egy apró hazugságot.

Rossi azt hitte a közös tesztjük előtt, hogy Michael Schumacher „seggfejnek” tartja

Volt egy zseniális ötletünk, [azt mondtuk, hogy] »ellopták a sisakomat – emlékezett vissza. – Szóval így menekültem meg. Azonban nem volt sisakom. Az első ötszázas tesztemen Marcellino Lucchi ruháját és Gregorio Lavilla sisakját viseltem. Ő egy Superbike-versenyző volt a Kawasakinál, akinek volt saját sisakja. Megkérdeztem Lavillától, hogy »kölcsönkérhetek egy sisakot, mert az enyémet ellopták?«.”

Ami az említett két versenyzőt illeti, egyikük sem tartozik a sportág legnagyobbjai közé, de mindketten tisztességes karriert tudhatnak maguk mögött. A Rossinál szűk 22 évvel idősebb Lucchi 1982-től 2004-ig három évet leszámítva mindig indult a gyorsaságimotoros-vb-n, igaz, teljes szezont soha nem futott. Az 500-asok között csak két futama volt, egyetlen győzelmét a 250-es Olasz Nagydíjon aratta 1988-ban. Lavillával szemben már jóval kisebb, szűk öt és fél év a korkülönbség. A spanyol pilóta a gyorsaságimotoros-vb-n csupán három pontszerzésig jutott, a Superbike-világbajnokságban viszont tizenkétszer felállhatott a dobogóra. Bár a győzelem ott nem jött össze, 2005-ben viszont megnyerte a brit Superbike-bajnokságot, manapság pedig a szériamotoros vb ügyvezető igazgatójaként tevékenykedik a jogtulajdonos Dorna alkalmazásában.

Rossit pedig nemhiába segítették ki, hiszen a számára új motor óriási élményt jelentett neki, ráadásul egy idő után kifejezetten jól teljesített. „Az első alkalom az ötszázas motoron minden versenyző pályafutásában egy olyan pillanat, amelyet soha nem felejt el – fogalmazott. – B*szki, amikor az ember gázt ad… Emlékszem, hogy egyre szűkebbnek, kisebbnek éreztem a pályát, jó érzés volt. Az ember hozzászokik a sebességhez. A második napon, amikor a ruhám és a sisakom is megérkezett, még gyors is voltam, Phillip Islanden szintén.”

Rossi nagy hibája ellenére is dobogóra állhatott a legendás futamon

Új szerepkörben tér vissza a középkategóriába a svájci veterán

0

Edzőként láthatjuk a paddockban Thomas Lüthit. A svájci expilóta edzőként tér vissza korábbi csapatához, és azonnal ki is tért versenyzőire. Lüthi azonban más minőségben is kötődni fog az utánpótlás-kategóriákhoz.

Bátran ki lehet azt jelenteni, hogy Thomas Lüthinél jobban senki nem ismeri a Moto2 világát. A svájci versenyző 2007 és 2021 között, tizennégy (!) szezonon át erősítette a másodosztály mezőnyét, három olyan szezonnal, ahol az első háromban zárt a végelszámoláskor. Ez alól mindössze a 2018-as év a kivétel, ugyanis ekkor fellépett a királykategóriába, ahol végül a pontszerzés sem jött össze neki. Most pedig visszatér ebbe a körforgásba is!

Lüthi ezúttal nem versenyzőként fog megjelenni a Moto2 paddockjában, hanem az Intact GP két fiataljáért, Manuel Gonzálezért és Senna Agiusért fog felelni, ugyanis edzőként számítanak rá. A spanyol friss húsként, de nem eredménytelenül érkezett a németekhez, ugyanis az előző szezont egy győzelemmel, négy dobogóval, illetve az összetettbeli harmadik hellyel fejezte be, így akár a végső bajnoki csatába is beleszólhat. Agius pedig második közös idényére készül velük, 2024-ben a tizennyolcadik helyen zárt a bajnokságban, bár egy pódium neki is összejött az idény végén.

Bocsánatot kért a versenyző, akit csapatának főszponzora ki akar rúgatni

2005 125 köbcentis világbajnokának egyébként sem lesz ismeretlen terep az Intact, ugyanis többek között 2019-ben és 2020-ban a németeket erősítette. Ebben a két évben egy győzelmet és nyolc dobogót tudott felmutatni, az első évben pedig a bajnokság harmadik helyéig menetelt, és mindössze tizenkét ponttal kapott ki a későbbi bajnoktól, Álex Márqueztől.

„Nagyon izgatott vagyok, hogy együtt dolgozhatok velük” – kezdte Lüthi a Speedweek.com-nak. – Jürgen Lingg [az Intact csapatfőnöke – a szerk.] egy kivételes csapatot álmodott meg. Az pedig, hogy ismét itt lehetek mint támogató, elképesztő motivációt ad nekem.”

Lüthi a soron következő, Jerezben tartandó tesztre is kitért: „Nagyon fontos lesz a jerezi munkánk. Reménykedem az ideális körülményekben, ugyanis ekkor intenzíven tudunk fókuszálni a beállítások részleteire, tökéletesítésére. Portimãóban már láthattuk, hogy a két versenyző magas minőséget képvisel, azonban fontos, hogy ezt megerősíthessük egy olyan pályán is, amely karakterisztikájában eltér az előzőtől.” Sokat erre már nem kell várni, ugyanis február 18. és 20. között körözhetnek a Moto2 versenyzői a Circuito de Jerez – Ángel Nietón, mielőtt Buriram felé veszik az irányt.

Alonso bukott a Moto2 tesztjén, ahol Canet volt a leggyorsabb, Piqueras vitte a Moto3-at

Az is kijelenthető, hogy Lüthi ebben a szezonban sem fog unatkozni. Amellett, hogy edzői feladatokat lát el az Intactnál, tovább fogja egyengetni honfitársa, a jelenleg Moto3-ban vitézkedő Noah Dettwiler karrierjét is, aki második teljes szezonját kezdi a harmadosztályban. Bár a fiatal svájci 2024-ben csupán egy alkalommal szerzett pontot, de kiemelkedő, hogy mindössze egyszer kellett befejeznie a futamot idő előtt. Ezenfelül Lüthi – tervei szerint – szakértői karrierjét is folytatja a svájci televíziónál.

Váratlanul megszakította együttműködését a Trackhouse-szal a népszerű rapper

0

A Pitbull néven ismert rapper bejelentette, hogy kiszáll a Trackhouse tulajdonosi köréből, és megszakítja együttműködését az istállóval. Justin Marks, az amerikai alakulat alapítója szerint ugyanakkor ez nagy üzleti sikert jelent.

Emlékeznek még, kinek a neve szerepelt annak a cikkünknek a címében, amelyben bő egy éve először írtunk a Trackhouse lehetséges MotoGP-be való beszállásáról, miután az RNF-et kitették a sorozatból? Armando Christian Pérezről, avagy ismertebb nevén Pirbullról, a népszerű rapperről van szó. Nos, ha ez a cikk most születne meg, akkor már már címen kellene gondolkozunk.

Pitbull NASCAR-csapata veheti át a kitiltott RNF helyét a következő MotoGP-szezonban

A művész ugyanis a közösségi médiában váratlanul bejelentette, hogy szakít az amerikai márkával, amely jelenleg a MotoGP mellett az IMSA-ban és a NASCAR-ban szerepel. Még 2021 elején csatlakozott az alakulathoz társtulajdonosként, nem sokkal azelőtt, hogy az istálló utóbbi sorozatban bemutatkozott. A búcsúját is a híres amerikai szériára hegyezte ki.

Véget ért az együttműködésem a Trackhouse Racinggel – írta. – Az elmúlt öt évben történelmet írtunk azzal, hogy egy teljesen új közönséggel ismertettük meg a NASCAR-t, és eközben beleszerettünk a NASCAR rajongóiba. Úgy döntöttünk, hogy azonnali hatállyal megszüntetjük a partnerséget a Trackhouse Racinggel. Alig várjuk, hogy a sportág legnagyobb színpadán, a Daytona 500-on szerepelhessünk. Igazi megtiszteltetés.”

Pitbull ezzel arra utalt, hogy ha minden a tervek szerint halad, és az időjárás nem szól közbe, akkor fellép a magyar idő szerint vasárnap este esedékes Daytona 500 előtt, amely hagyományosan a NASCAR bajnoki szezonnyitójának számít. Ezzel megvalósul az az álma, hogy egyesítse két szenvedélyét, a zenét és a motorsportot. A szakításra egyébként a Trackhouse alapítója, Justin Marks is reagált, és bejegyzésében arra utalt, hogy egykori tulajdonostársa pénzügyi szempontból most látta időszerűnek ezt a lépést.

Ez egy nagyszerű üzleti történet – fogalmazott. – Armando akkor szállt be, amikor még nem volt biztos, hogy lesz anyagi sikerünk, és megragadta a lehetőséget, hogy segítsen felépíteni egy márkát. Most, hogy nagyobbak lettünk, és új partnereink vannak, megkaphatta az általa kiváltott hatás jutalmát. Nagyszerű befektetés volt mindkét fél számára. Izgatottan várom, hogy mit csinál legközelebb.”

Mindez persze aligha lesz komoly hatással a Trackhouse MotoGP-projektjére. Az amerikai istálló a tavalyihoz hasonlóan a mostani idényben is Raúl Fernándezzel áll ki, csapattársa viszont idén már nem Miguel Oliveira, hanem a 2024-es Moto2-es világbajnok, Ai Ogura lesz. Előbbit sérülés hátráltatta a tesztidőszakban, utóbbi viszont kifejezetten biztatóan szerepelt.

Raúl Fernández elárulta, hogyan hátráltatja a sepangi sérülése, amely egy szempontból „tönkretette”

Bagnaia megkongatta a vészharangot? – szerinte úgy tűnik, Marc Márquez jobb formában van nála

0

Francesco Bagnaia szerint jelenleg úgy néz ki, hogy Marc Márquez jobb állapotban van, mint ő, mivel a spanyol versenyző szerdán többet tudott dolgozni. A háromszoros világbajnok azt is elárulta, hogy miért nem teljesített versenyszimulációt.

Könnyen lehet, hogy bár a Ducatinak nem jöttek be a 2025-ös fejlesztések, és vissza kellett állniuk a (továbbfejlesztett) tavalyi csomagra, de még így is nekik lesz a legjobb motorjuk. Ez esetben pedig egyáltalán nem kizárt, hogy a két gyári pilóta, Francesco Bagnaia, valamint Marc Márquez fog csatázni a világbajnoki címért.

Hogy ki lehet a jobb, azt biztosra még nem lehet megmondani, mindenesetre a thaiföldi teszt több szempontból is utóbbinak kedvezett. Mindezt a 28 éves motoros is elismeri. Igaz, hogy ebben a pillanatban úgy tűnik, hogy Marc jobb formában van, mert szerdán volt lehetősége dolgozni, volt lehetősége jól éreznie magát a motoron, én pedig nem voltam ugyanabban a helyzetben” – nyilatkozta.

Marc Márquez behúzta az utolsó tesztnapot, és hihetetlen „versenyt” futott

Ami a legjobb köridőket illeti, Márquez mindkét napot az élen zárta, a másodikon pedig 523 ezreddel előzte meg az ötödik helyen végző csapattársát. Mindez persze nem feltétlenül mérvadó, hiszen ekkora különbség aligha lesz a két versenyzőjük között. A nyolcszoros világbajnoknak ugyanakkor a versenyszimulációja is meggyőzőre sikeredett, igaz, Bagnaiának ilyenje nem volt, hanem rövidebb etapokat futott használt gumikon.

Nem teljesítettem szimulációt, egyszerűen azért, mert számomra fontosabb volt, hogy megtaláljam az utat és befejezzem a munkát, mivel a szerdai napot többé-kevésbé teljesen elbuktam, így csütörtökön a nulláról kellett kezdenem, és nem volt időm [a szimulációra]magyarázta. – A lehető legtöbb kört tettem meg használt gumikon, és ez nem volt olyan rossz, figyelembe véve, hogy mennyi köröm volt ezeken az abroncsokon.”

Éppen ezért ebben a tekintetben nem igazán lehet összevetni a két pilótát, és ezt Bagnaia is tudja. „Nagyon nehéz ezt tudni, és összehasonlítani a több etapon látott tempót a versenyszimulációval – jelentette ki. – Amit mondani akarok, hogy Marc lenyűgöző köridőket futott, nagyon gyors, illetve versenyképes volt, és amikor megálltam, majd újraindultam, akkor ugyanezen a szinten voltam, de ez nem a helyes módja a dolgok kiegyensúlyozásának.”

Marc Márquez szerint a nagyszerű tesztje ellenére is másvalaki az idei fő bajnoki esélyes

Ugyanakkor azt is hozzá kell tenni, hogy a helyszínen lévő Jack Appleyard, a MotoGP riportere próbálta olvasni az olasz versenyző testbeszédét, és számára úgy tűnt, hogy nem volt boldog, az ilyesmi pedig gyakran többet mond bármilyen nyilatkozatnál. Ami viszont biztos, hogy a két versenyző egyelőre problémamentesen tud együttműködni.

Eddig pozitív volt a légkör – fogalmazott Mauro Grassilli, a Ducati sportigazgatója. – Az volt a célunk, hogy miénk legyen a világ legjobb csapata a bajnokságban. Peccóval és Marckal azon dolgozunk, hogy a lehető legjobb helyzetet alakítsuk ki a garázsban. Olyan, mintha [Márquez már évek óta itt lenne], mert rögtön az istálló része lett. Már az első tesztnapon a család része volt. Olyan, mintha Marc már tíz éve itt lenne velünk.”

Bagnaia elismerte, hogy füllentett

Mennyire ismeri Valentino Rossit? – kvíz

0

46. születésnapját ünnepli Valentino Rossi. Ez alkalomból készítettünk egy kvízt, amelyben Olvasóink letesztelhetik, hogy mennyire ismerik a kilencszeres világbajnokot.

46 éves lett a 46-os, hiszen 1979-ben éppen ezen a napon látta meg a napvilágot Valentino Rossi, aki legendássá tette ezt a rajtszámot. Azon lehet vitatkozni, hogy ő-e minden idők, vagy legalábbis a gyorsasági motorversenyzés modern korszakának legjobbja, de tény, hogy sok tekintetben ő a legeredményesebb, az pedig vitathatatlan, hogy senki nem volt akkora hatással emberek millióira, mint ő.

Mi pedig azzal ünnepeljük meg a születésnapját, hogy készítettünk egy kvízt, amelyben Olvasóink tesztelhetik a vele kapcsolatos tudásukat. Azt nem állítjuk, hogy mindez az egész pályafutását felöleli, hiszen tíz kérdés ehhez kevés, ráadásul ezekből néhány nem is konkrétan a motoros karrierjére vonatkozik. A kvíz alább található, jó játékot kívánunk hozzá!

Kiszivárogtatták, Martín biztosan ott lesz a szezonnyitó Thai Nagydíjon

0

Egy Jorge Martínhoz közel álló, meg nem nevezett személy megerősítette, hogy jól halad a spanyol pilóta felépülése, és így biztosan ott lesz a Thai Nagydíjon. Pablo Bonora, a gyári Aprilia csapatmenedzsere arról beszélt, hogy a tesztek alatt végig kapcsolatban álltak Martínnal, akit főleg az új alkatrészekről adott visszajelzések érdekeltek. Bonora arra is kitért, hogyan fognak hozzáállni az első fordulókhoz a spanyol pilóta esetén.

A héten a burirami gyakorlással lezárult a szezon előtti tesztidőszak, amelynek a legnagyobb vesztesei egyértelműen Fabio Di Giannantonio és Jorge Martín voltak. Mindketten úgy sérültek meg egy-egy nagy bukásban a sepangi teszt első napján, hogy azóta sem ülhettek motorra. Ami a visszatérést illeti, Di Giannantonio esetén a VR46 már hivatalosan kommunikált arról, hogy ott lesz az első fordulóban, a február 28-án kezdődő Thai Nagydíjon. Viszont a lábát és a kezét is eltörő – utóbbit műteni is kellett – Martín részvételéről hivatalosan még nem született meg a döntés. Nemrég viszont a környezetéből valaki kiszivárogtatta, a kérdés lényegében már eldőlt.

Egyre nagyobb a feszültség Martín balesete kapcsán, az Aprilia vezére szerint kritikus a helyzet

„Jorge jól van, fejlődik, és azt tervezi, hogy jövő héten elkezdi az edzéseket, hogy jobb fizikai állapotba kerüljön Thaiföldre – mondta egy Martínhoz közel álló, meg nem nevezett személy az Autosportnak. –  Az első fordulóban biztosan ott lesz, ezt megerősítették. Azt pedig majd meglátjuk, hogy fizikailag mennyire tud felkészülni az utazás előtt. Jövő héten lesz egy találkozója az orvosaival, hogy ellenőrizzék, rendben gyógyulnak-e a törései, és eldöntsék, elkezdheti-e az edzéseket.”

Bár az Aprilia újdonsült versenyzője a helyszínen nem tudott ott lenni, ez nem jelenti azt, hogy ne követte volna a történéseket. „Az egyik legjobb dolog Jorgéban az, hogy mindent tudni akar. Nyilvánvalóan sajnálta, hogy nem tudott részt venni a teszteken, de állandóan percről-percre kapcsolatban álltunk vele – nyilatkozta Pablo Bonora, a gyári Aprilia csapatmenedzsere a MotoGP hivatalos honlapjának. – Leginkább a tesztelt alkatrészekkel kapcsolatos visszajelzésekre volt kíváncsi, de őt is nagyon érdekes volt hallgatni, mert hihetetlen energiája van. Leginkább arra koncentráltunk, hogy egy az eddiginél kezelhetőbb motort rakjunk össze. A fejlődésünk nagy része az új, a 2025-ös motorblokknak volt köszönhető, amelyről nagyszerű visszajelzéseket kaptunk.”

„De nagyon várjuk Jorgét, mert szükségünk van a jóváhagyására, az biztos – tette hozzá Bonora. – Egyelőre teljesen rendben halad a felépülése az orvosi terv szerint. Napról napra jobban érzi magát, szóval alig várjuk, hogy minél hamarabb velünk lehessen. És reméljük, hogy az első fordulókban gyorsan megtalálja az önbizalmát a motoron. Hogy őszinte legyek, az első négy fordulót tesztnek tekintjük Jorge esetén, így a télen összerakott alapbeállításokat adjuk majd neki. Hiszen eddig nem tudott sokat tesztelni, és amikor a MotoGP-ben gyártót váltasz, újra meg kell találnod az önbizalmadat. Ez nem lesz könnyű, de mindent megteszünk, hogy segítsünk neki. Azt láttuk, hogy Marco [Bezzechi] Buriramban megtalálta az önbizalmát, és emiatt joggal bízhatunk abban, hogy jó motort tudunk biztosítani Jorgénak.”

Bezzecchi aggódott Martín balesete után, de hálás a csapatnak

Bastianini a téves megközelítése miatt küszködött, Viñales viszont végre előre tudott lépni

0

Pedro Acosta szerint a KTM „projektje még sohasem volt ilyen jó helyzetben”. Azonban Enea Bastianini a burirami teszt végéig sem találta meg az összhangot az RC16-tal. Ugyanakkor csapattársával szemben Maverick Viñalesnek sikerült előrelépnie a fékezés területén.

A téli szünet alatt leginkább a KTM drámai anyagi helyzete uralta a címlapokat, a gyártó ugyanis fizetésképtelenséget jelentett. A burirami teszten viszont nem sokat lehetett észrevenni ebből, legalábbis ami Pedro Acosta tempóját illeti. A mazarróni cápa a második MotoGP-szezonjára felkerült az osztrákok gyári csapatához, és Thaiföldön megmutatta, idén ő szeretne lenni a vezérpilóta a narancsos kötelékben. Az első napot ötödikként, a másodikat pedig negyedikként zárta, miközben egy-egy márkatársa épp csak befért a legjobb tízbe. A spanyol pilóta ennek megfelelően derülátóan értékelt.

Acosta odaszólt az újságíróknak, szerinte „felhajtást csináltak” a KTM helyzete körül

„Elégedettnek kell lennünk, hiszen már a téli teszteket is egy magasabb szinten kezdtük meg – jelentette ki Acosta. – És ez az egész projektre is vonatkozik. Ami személy szerint engem illet, én még biztosan messze vagyok az optimumtól. De a KTM szempontjából úgy gondolom, hogy a projekt még sohasem volt ilyen jó helyzetben. Persze még mindig vannak problémáink, gyorskörön és versenytávon is, de az általános szint jóval magasabb, mint egy évvel ezelőtt.”

Azonban nem az összes KTM-pilótának telt ilyen jó hangulatban a burirami gyakorlás. Enea Bastianini, aki a Ducati gyári csapatától idénre igazolt a Tech3-hoz, az első napot csupán tizenhatodikként zárta, nagyjából 55 századmásodpercre Acostától. Az olasz versenyzőt saját leírása szerint főként a beidegződései hátráltatták, bár egy területen kifejezetten nem fekszik neki az RC16.

„Sokféle megoldást kipróbáltunk, de végül semmire sem jutottunk – mondta szerdán Bastianini. – De a fő probléma velem volt, mert a fejemben még a Ducati-stílus van. Ez a motor pedig nem egészen olyan, mint egy Ducati… Egy kicsit megdöbbentett, hogy mekkora a különbség, mivel kívülről eléggé hasonlónak tűnt. De belülről? Teljesen más.”

„Több időre van szükségem, mint vártam, hogy jól érezzem magam a motoron, és gyorsabb legyek. Az egyik kulcs a hátsó fék használata, ami [a KTM-en] az ellenkezője – magyarázta. – Ha a hátsó féket az egyenesben használom, akkor a hátsó kerék sokat mozog. A hátulról érkező rezgések pedig aztán átjönnek a motor elejére!”

Bastianini pesszimistán várja az idény elejét, Viñales szerint nem sok kell, hogy az élmezőnyben legyen

Csütörtökön aztán sikerült némileg előrelépnie, bár ez az eredményén nem látszott: tizenötödik lett, Acostától pedig ezúttal már 7 tizedet kapott. „Összességében most valamivel elégedettebb vagyok, mint [szerdán], mert délután egy kicsit javítottam a köridőmön – nyilatkozta Bastianini az utolsó előszezoni tesztnap végén.

„Viszont összességében ami a tempómat illeti, jelenleg nem vagyok túl boldog, mert sok hibát követtem el. És nem futottam sprintszimulációt, mert volt némi problémám a vibrációval. Ha pedig ez a versenyeken is így lesz, az szerintem eléggé megnehezítheti a dolgokat… Nagyon fontos lesz ez az időszak [a szezonnyitóig], hogy még tanulmányozzam az adatokat és tanuljak belőlük, mert ez motor másmilyen, és a megközelítésem jelenleg nem megfelelő.”

„Kipróbáltuk egy kicsit Pedro beállításait, ami jól működött, gyorsabb voltam, szóval valószínűleg ehhez a motorhoz így kell közelíteni. De ez nekem nem természetes, és így egyelőre nem tudtam olyan gyors lenni, mint ő. Próbáltam nagyobb kanyarsebességet átvinni, ahogy Pedro teszi, de neki teljesen más a vezetési stílusa, szinte megállítja a motort, majd újraindítja. Szóval a megközelítésemnek meg kell változnia, mert ez a motor nagyon másképp működik, és más stílusban kell vezetni.”

Bastianininek reménykedésre adhat okot, hogy csapattársának a teszt végére sikerült előrelépnie. Maverick Viñales, aki szintén új a KTM-nél, hiszen tavaly még az Apriliát erősítette, hozzá hasonlóan a fékek használatával küszködött, ami szerinte „nagyon különbözik a többi gyártóétól”. A 30 éves motoros azonban csütörtökre már kezdett ráérezni, hogy kell jól megállítani az RC16-ot. Ennek köszönhetően a szerdai tizennyolcadik helyét a kilencedikre cserélte, a hátrányát Acostához képest pedig körülbelül 9 tizedről 6-ra csökkentette.

Így segít a „bálvány” Pedrosa Viñalesnek, aki más helyzetben van, mint az elmúlt tíz évben

„Alapvetően csütörtökön egy kicsit erősíteni tudtam a fékezés terén. És ezért lettem gyorsabb. Szóval a fékeket alaposan ki kell ismernem, persze a motorral együtt. Ugyanis úgy érzem, akkor már elég jó vagyok a kanyarkijáraton, van tapadásom. De a kanyarbemenetnél, ami ennek a motornak a legerősebb pontja, még mindig nem vagyok képes a maximumot hozni. De már jövök” – tekintett előre Viñales.

„A végén már elég jól éreztem magam a motoron, de ahhoz, hogy eljussak a következő pontig, még több tanulásra van szükségem. Ami a ritmust illeti, elég versenyképesnek láttam magam. Bár a gyorskör tekintetében még mindig úgy éreztem, hogy itt meg ott hiányzik valamennyi. Szóval még nem tudtam tökéletes gyorskört összerakni. De rossznak sem volt mondható, amit futottam, és sokkal közelebb voltam, mint Sepangban, ami nagyon jó.”