back to top
2025. július 16. 19:25
Kezdőlap Blog Oldal 111

Jön az őrségváltás? – Bagnaia és főnöke is megnevezte, kit tart a Ducati első számú kihívójának

0

Francesco Bagnaia és Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere egyaránt Fabio Quartararót, illetve a Yamahát tartja a bolognaiak jelenlegi legnagyobb kihívójának. A francia motoros kiemelte, hogy pár hónap alatt többet léptek előre, mint az előző öt évben összesen.

Pénteken véget ért a MotoGP sepangi tesztje, és egyvalamit viszonylag nagy magabiztossággal ki lehet jelenteni: továbbra is jó eséllyel a Ducati lesz az a gyártó, amelyet a többieknek le kell győzniük. Azonban az már egy jóval fogósabb kérdés, hogy ki lesz az, akinek erre a legnagyobb esélye nyílik majd, ha nem is a teljes idényt tekintve, de egy-egy hétvégén.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

Az elmúlt két év arról szólt, hogy a másik két európai márka néha-néha fel tudta venni a versenyt a Ducatival, a japán motorok pedig messze le voltak maradva tőlük. Az eddig látottak alapján azonban könnyen lehet, hogy idén egészen más lesz a képlet. Francesco Bagnaia elárulta, jelenleg Fabio Quartararót tartja a bolognaiak első számú kihívójának.

Úgy vélem, váltás lesz abból a szempontból, hogy ki jön majd a Ducati után az idényben – nyilatkozta. – Szerintem a Yamaha nagyon jó munkát végzett, de meg kell várnunk a thaiföldi [tesztet], mert ők hat napot teszteltek, úgyhogy talán ebből is származik némi teljesítmény. Az viszont igaz, hogy Fabio mindhárom napon fantasztikus tempót diktált, és a gyorskörön, amely a Yamaha egyik gyengesége volt, jól ment. Szóval úgy gondolom, hogy remek munkát végeztek.”

Bár egy teszten soha nem a puszta végeredmény számít, de alighanem jelzésértékű, hogy a Ducatikat leszámítva mindhárom napon a 25 éves pilóta bizonyult a leggyorsabbnak. Sőt, szerdán még a kitételre sem volt szükség, de utána is a második, illetve a harmadik helyen zárt. Nem véletlen, hogy Davide Tardozzi is méltatta a Yamahát.

Quartararo kezdte az élen a tesztet Marc Márquez előtt, Martín megsérült

Tudtam, hogy fejlődni fognak – jelentette ki a MotoGP hivatalos honlapjának a gyári Ducati csapatmenedzsere. – Azt viszont nem, hogy ennyire gyorsan. Nagyon jól ismerem Massimo Bartolini [technikai igazgatót], teljesen biztos voltam benne, hogy képes lesz nagy előrelépést elérni, és szerintem fantasztikus versenyzőjük van Fabio személyében. Szóval biztos, hogy jelenleg ő az [első számú] ellenfelünk.”

Quartararo is látja az előrelépést

Persze gyakran előfordul, hogy az ellenfelek gyakran túldicsérik a riválist, ezért érdemes megnézni, hogyan értékelt maga az érintett. Quartararo az elmúlt időszakhoz képest mutatott jelentős előrelépést emelte ki, hiszen nagyjából olyan körre volt képes, amellyel Bagnaia 2024-ben az élen végzett a teszten, és amelynek eddig a közelében sem volt.

A tavalyi időmérőn futottam meg a leggyorsabb itteni körömet, az 1:57.5 volt, vagyis szerintem több mint nyolc tized a különbség – kezdte. – Azt mondogattam, hogy 2019 és 2024 között hat tizedet javultunk, 2024-ről 2025-re pedig nyolcat. Természetes, hogy boldogak lehetünk. Nyugodtnak kell maradnunk, ez csak a teszt, de úgy vélem, elég jól néz ki. A tavalyi teszten Pecco 1:56.6-ot ment, ez nagyjából ugyanolyan kör, mint amilyet én teljesítettem idén. Azt hiszem, meglehetősen elégedettek lehetünk.”

Hozzá kell tenni, hogy az egykörös tempó csak az egyik aspektus, de legalább ugyanannyira fontos, hogy mit tud a motor hosszabb távon. Sajnos Quartararo nem csinált végig egy teljes sprintszimulációt, így nem lehet összevetni Álex Márquez 1:57.901-es, Marc Márquez 1:57.930-as, vagy éppen Bagnaia 1:58.243-as átlagával. A francia pilóta szerint a Ducatihoz képest van még lemaradás, ennek ellenére egyáltalán nem szomorkodik.

Quartararo: Jó úton vagyunk, de…

Hat kört kellett megtennem az egyik beállítással, és hatot a másikkal, új gumikon – árulta el. – Jó volt. Nem olyan, mint Marcé, aki nagyon gyors köröket futott. Szerintem figyelembe kell venni, hogy tavaly itt tizenegy-tizenkettedikek voltunk, most pedig Marc, Pecco és Álex tempóját ostromoljuk, akik a leggyorsabbak voltak. Úgy vélem, elég nagy a különbség, de igencsak elégedett vagyok a köridőmmel, különösen azzal, hogy nem csak egy körről volt szó, és kész.”

A Yamaha esetében viszont az egykörös tempón van az igazán nagy hangsúly, hiszen az elmúlt években azzal szenvedtek a leginkább. Quartararo többször is elmondta, hogy az új abroncsok nem jelentenek akkora extra tapadást, mint a riválisoknál, és a rossz rajtpozíció ellehetetleníti őket abban, hogy kiaknázzák az egyébként megfelelő versenytempójukat. Az eddigiek alapján úgy tűnik, hogy ezen a téren egyértelműen előreléptek a tél folyamán.

Tavaly egy körön volt a legnagyobb probléma, mert [hiába] kezdtük rendkívül gyorsan [a futamot], nehéz volt előzni – magyarázta. – Most az első gyorsköröm előtt tudtam, hogy 1:56-os időt fogok menni. Az előző évben viszont az volt a gond, hogy feltettük az új gumit, és nem tudtuk, milyen kört fogunk futni. Valójában soha nem a versenytempóval volt a probléma, hanem azzal, hogy a tizenötödik helyről lehetetlen volt előzni. Ugyanakkor a motorunk is egy kicsit gyorsabb, úgyhogy az első versenyeken meglátjuk, hogyan boldogulunk.”

Quartararótól azt is megkérdezték, hogy az előzetes várakozásaihoz képest elérték-e a tesztre kitűzött célokat. Őszintén szólva igen – felelte a MotoGP After the Flag’ című műsorában. – Úgy vélem, nem túl pozitív, de nem is túl negatív a helyzet. Szerintem kicsit több is volt, mint amire számítottam. Azonban, ahogyan mondtam, ez csak egy teszt, és azt gondolom, hogy a valóság akkor fog kiderülni, amikor Buriramban leszünk a péntek délutáni [edzésen], valamint az időmérőn.”

Martín először nyilatkozott balesete óta, az egyik sérült biztosan ott lesz a thaiföldi teszten

0

Jorge Martín elárulta, a balesete óta minden rendben zajlott, ám azt nem tudja megmondani, hogy mi okozta a bukást. Raúl Fernández esetében eldőlt, hogy részt vehet a burirami teszten.

Nem alakult jól a MotoGP sepangi tesztjének első napja, hiszen hárman is megsérültek. Fabio Di Giannantonio mellett két spanyol versenyző, Jorge Martín, valamint Raúl Fernández járt pórul, és egyikük sem vehetett részt a felkészülés második, illetve harmadik napján. Olyannyira, hogy mindannyian kénytelenek voltak hazautazni, és kés alá feküdni.

A gumi okozta volna Martín balesetét – a Michelin főnöke elejét vette a találgatásoknak

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, bár a jobb kezében és a bal lábában is törést állapítottak meg, a címvédőnek csak előbbi végtagját operálták meg. Mindez egy barcelonai kórházban történt, ahol pénteken már a sajtó képviselői várták, és egy rövid közösségi médiás bejegyzést leszámítva Martín először szólalt meg a nyilvánosság előtt a highside-ja óta. Mindezt begipszelt kézzel és lábbal, illetve mankóval.

Kiderült, Martínnak milyen beavatkozáson kell átesnie a teszten elszenvedett sérülése miatt

Jól vagyok – kezdte. – A visszaút miatt elfáradtam, de igyekszem gyorsan felépülni. Nagy volt a becsapódás, óriási fájdalmaim voltak, de az idefelé vezető úton minden rendben ment. Elővigyázatosságból elvégeztünk vizsgálatot a kórházban, és minden jónak tűnt. Szóval csak jobban kell lennem. Igazság szerint nem tudom, mi történt. Kár érte, mert ez volt az első etapom az új gumikon, és nem sok lehetőségünk volt dolgozni. Azonban tudom, hogy Marco [Bezzecchi] nagyszerű munkát végez, és biztos vagyok benne, hogy meg fogjuk találni a módját annak, hogy gyorsak legyünk.”

A MotoGP mezőnyének tagjai jövő héten szerdán és csütörtökön ismét motorra ülnek, hiszen Buriramban folytatódik a felkészülés. Martín az egyetlen, akinél kérdéses az ottani szereplés, hiszen Di Giannantonióról már korábban eldőlt, hogy csak a szezonnyitóra tér vissza, Fernándezről viszont pozitív hírek érkeztek ezzel kapcsolatban.

Di Giannantonio a thaiföldi tesztet is kihagyja, de főnöke szerint nem tartozik bocsánatkéréssel

A 24 éves motorosról állapították meg először, hogy alkalmatlan a motorozásra, ennek fényében először mi magunk is azt írtuk, hogy rosszabbul járt, mint honfitársa. Ez azonban több szempontból sem igaz, hiszen amíg Martín az agyrázkódási protokoll miatt csak csütörtökön utazhatott haza, addig ő ezt már szerdán megtehette. Bár neki is voltak lábfájdalmai, a tavalyi világbajnokhoz hasonlóan csak a kezét operálták meg, a MotoGP-ből jól ismert dr. Xavier Mir vezetésével.

Megjelent az első felvétel Raúl Fernández rémisztő bukásáról (videó)

A műtét sikeres volt – közölte az Autosport Fernández szóvivőjére hivatkozva. – A bal keze kisujjának tövében úgy tört el a csontja, hogy közben nem mozdult el. Csökkentették a törés mértékét, és egy kis tűt helyeztek el, hogy stabilizálják. Raúl azonnal megkezdheti a rehabilitációt, és elutazhat Thaiföldre a következő tesztre.”

Liszka ambiciózus célokkal, Zsigovits „karácsonyként” várja a budapesti Superenduro-fordulót

0

Liszka Roland szeretne a pontok tekintetében az első helyen végezni a szombati Superenduro GP of Hungaryn. Zsigovits Norbertnek nagy segítséget jelentenek a magyar szurkolók, bár a hazai helyszín egyben egy sajátságos mentális kihívás elé is állítja.

Szombaton rendezik meg az idei Superenduro GP of Hungaryt. Az esemény előzetes sajtótájékoztatóján kiderült, hogy minden eddiginél több, tíz hazai pilóta állhat rajthoz, ha minden a tervek szerint alakul. Az említett magyar motorosok közül ketten, Liszka Roland és Zsigovits Norbert meg is szólalt csütörtökön.

A junior-világbajnokságon induló Liszka idei szezonja eddig eléggé szerencsétlenül alakult – az előző fordulóban például az egyik ellenfele motorja esett rá a fejére –, így jelenleg csak nyolcadik a tabellán. A váci motoros azonban a hazai közönség előtt minden korábbi nehézség ellenére nagyot akar villantani.

Felfele gumisor, extrém mátrix és nehezített sziklák – ez vár a Superenduro-vb mezőnyére Budapesten

„Ebben a szezonban eddig nagyon semmi nem jött össze, ami talán visszavezethető az áprilisi sérülésemre – mondta Liszka. – Abból adódóan ugyanis nagyon sokat kihagytam. Az elsődleges célom így, hogy visszakapjam a régi énemet. De úgy gondolom, hogy most egész jó formában vagyok, a kondimmal nincs baj. A vállam egy ugyan kicsit fáj, de remélhetőleg még javul a versenyig. Úgyhogy legalább szeretnék egy dobogót, illetve a legjobb lenni a hétvégén, ha már a szezonban nem sikerült.”

Zsigovits több komoly sérülésen is átesett az elmúlt másfél évben, az egyik miatt többek között a tavalyi Superenduro GP of Hungaryt is ki kellett hagynia. A csákánydoroszlói versenyző így idén a Prestige kategória helyett az Európa-kupába nevezett. Azonban a sérülések és betegségek a mostani szezonban sem kerülték el, így hiába kezdte kiválóan az idényt, csak a hetedik helyet foglalja el az összetettben. Ráadásul jelenleg sincs tökéletes állapotban, de úgy érzi, a hazai szurkolók sokat fognak neki segíteni.

Miért kihagyhatatlan a budapesti Superenduro?

„Sajnos most sem vagyok százszázalékos, volt egy kisebb esésem a riesi fordulóban, ahol megsérült a vállam – kezdte Zsigovits. – De azért azóta már elég jó ki tudtam pihenni a sérüléseket, betegségeket. Szóval úgy gondolom, hogy jó formában leszek. És már nagyon várom a szombatot, mivel tavaly egy sérülés miatt csak nézőként tudtam itt lenni a versenyen.”

„Persze úgy is hatalmas élmény volt, sok szurkolóval találkozhattam. Idén viszont szeretném ezt meghálálni egy jó eredménnyel. És az tényleg nagyon jó érzés, hogy ennyi ember eljön, talán ez a legnagyobb sikere ennek az egésznek. Nekem ez szinte olyan, mintha karácsony lenne. A szurkolók segítsége akár egy-egy másodpercet is jelenthet nekem egy-egy versenyen. Nekem a hazai közönség inkább támogató, mint terhes. Nagyon nagy élmény nekem, hogy egy napig igazán nagy sztárok lehetünk.”

Rekordszámú magyar pilóta indulhat az idei Superenduro GP of Hungaryn

A P1Race.hu kérdésére Zsigovits elárulta, a hazai verseny mentálisan sajátságos kihívásokat is tartogat. „Az külön munkát igényel, hogy ezt fejben el tudd rendezni, hiszen például itt egész nap lesz valamilyen elfoglaltságunk. Olyan dolgok, amikkel foglalkozni kell, szóval ez az édes teher – magyarázta. – És a sok rajongó akár tele tudja beszélni olyanokkal az ember fejét, amire lehet, hogy nem kellene figyelnie egy motorosnak. Úgyhogy ezeket kizárni az egy komoly sportpszichológiai munka.”

„Én a legelső [hazai] versenyem előtt ezt nagyon komolyan is vettem, és akkor elmentem egy sportpszichológushoz. Nála pedig nagyon sokat tanultam, és az ott elsajátított technikákat pedig azóta is alkalmazom. Nyilván ezeket a többi versenyen is alkalmazni kell, de itt kiemelt figyelmet kell fordítanunk arra, hogy jól kezeljük ezeket a helyzeteket.”

Acosta odaszólt az újságíróknak, szerinte „felhajtást csináltak” a KTM helyzete körül

0

Pedro Acosta úgy véli, a sepangi teszten kiderült, hogy a KTM MotoGP-projektjére semmilyen hatással nincsenek a háttérben zajló események. A 20 éves pilóta összességében elégedett, de a sprintszimulációval gondjai akadtak.

Túlzás nélkül lehet állítani, hogy a mostani holtszezon a KTM körül kialakult helyzetről szólt. Mint ismert, az osztrák márka a tavalyi év végére igencsak nehéz pénzügyi szituációba került, olyannyira, hogy jelenleg csődvédelmi eljárás alatt áll. Ennek kapcsán megkezdődtek a találgatások, hogy mi lesz a mattighofeniek versenyrészlegével, azon belül is kiemelten a MotoGP-vel.

Íme a bizonyíték, hogy a KTM tényleg nem fog távozni a MotoGP-ből?

Korábban napvilágot láttak olyan információk, miszerint a KTM ideiglenesen leállította az RC16-os fejlesztését. Ahhoz képest viszont számos új alkatrész került fel a motorra. Pedro Acosta elégedetten fejezte be a háromnapos tesztelést, és úgy véli, bebizonyították a kétkedőknek, hogy minden rendben van az osztrák gyártó háza táján, legalábbis ami a királykategóriát illeti.

Hatvan százalékban kész a motor – nyilatkozta. – Jelenleg elégedett vagyok azokkal a dolgokkal, amelyeket kipróbáltunk. Azonban most az a gond, hogy ezeket ki kell szűrnünk, és tudnunk kell, mely darabokat kell összeraknunk. Ugyanakkor elégedettnek kell lennünk, mert miután ti, srácok felhajtást csináltatok [a KTM helyzete] körül, most láthatjátok, hogy minden rendben van. Ezért elégedettnek és nyugodtnak kell lennünk.”

A spanyol motoros a harmadik napon 1:57.175 másodperces kört teljesített, amellyel a hatodik helyen végzett, 682 ezreddel elmaradva az élen záró Álex Márqueztől. Ennél azonban jóval relevánsabb, hogy a KTM-nek sikerült elvégezni a tervezett munkát, miután a második napon több okból sem tudtak végigmenni a programon.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, akinek bátyja ijesztett rá igazán a mezőnyre a zárónapon

Végül sok mindent kipróbáltunk – jelentette ki Acosta. – Csütörtök délelőtt számos problémánk volt, a délutáni munka pedig elég trükkösen alakult ahhoz, hogy egyértelmű következtetéseket vonhassunk le. Mindenesetre többé-kevésbé megmentettük a tesztet. Meglehetősen boldogak vagyunk, mivel minden körülmények között, a nap minden időszakában gyorsak voltunk, és jó tempót futottunk. Ennek örülnünk kell.”

A KTM arra törekszik, hogy a tavalyihoz képest „kicsit nyugodtabb motort építsen”, ezzel együtt Acosta jól érzi magát az egykörös tempót illetően. Buriramban pedig további új alkatrészekkel fognak kísérletezni. Mindez tehát pozitívum, az viszont már kevésbé, hogy a 20 esztendős motoros sprintszimulációja nem ment ideálisan.

Valami rosszul alakult a sprintszimuláción, mert annak a guminak attól a pillanattól kezdve nem volt tapadása, hogy kimentem a bokszutcából – fogalmazott. – Számomra is elég furcsa volt. Már a harmadik körben a túlélésért küzdöttem. Elég különös volt. Aztán feltettem egy tízkörös délelőtti gumit, és teljesen rendben volt. Ennek köszönhetően [körönként] négy tizedmásodperccel voltam gyorsabb. Ez nem normális. Mindenesetre boldogak vagyunk, úgy érezzük, közelebb vagyunk, mint tavaly. Az is elég nagy újdonság volt számomra, hogy shakedown teszt nélkül jöttem ide, minden olyan gyors volt. A sprintszimulációval viszont elégedettek vagyunk.”

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

0

Álex Márquez zárta az élen a MotoGP sepangi tesztjének harmadik, utolsó napját, 7 ezreddel megelőzve Francesco Bagnaiát. A leggyorsabb körök mögé nézve a spanyol pilóta szintén kiemelkedett a mezőnyből bátyjával, Marc Márquezzel együtt.

Lezajlott a MotoGP sepangi tesztjének harmadik, utolsó napja. A jó hír, hogy a nyitánnyal ellentétben ezt a napot is megúszta a mezőny komolyabb baleset és így sérülés nélkül. Az viszont nem igazán örömteli, hogy az ötödik órában eleredt az eső, ami valamelyest gátolta a versenyzőket, illetve a gyártókat abban, hogy elvégezzék a tervezett munkát.

Morbidelli elsőségével, valamint Bagnaia és Marc Márquez bukásával folytatódott a sepangi teszt

Ami a legjobb időket illeti, Álex Márquez 1:56.493 másodperccel zárt az élen a tavalyi Ducati nyergében. A spanyol motoros a második órában futotta meg ezt az időt, amely összehasonlításképpen 189 ezreddel volt gyorsabb Francesco Bagnaia egy évvel ezelőtti legjobb körénél. Az olasz pilóta szintén felülmúlta tavalyi önmagát, de 7 ezreddel elmaradt márkatársától.

Ami a többieket illeti, Franco Morbidelli a negyedik, Marc Márquez pedig az ötödik pozícióban zárt, míg Fermín Aldeguernek ezúttal nagyobb volt a lemaradása, így 908 ezredes hátrányban a tizenegyedik lett. A nyolcszoros világbajnok szereplését azonban külön ki kell emelni, hiszen a legjobb köridők mögé nézve öccsével együtt ők nyújtották a legfélelmetesebb teljesítményt.

A 31 éves motoros 1:57.930-as körátlaggal teljesítette a tízkörös sprintszimulációt. Hogy ez mit jelent? Nos, egyrészt 307 ezreddel múlta felül Fabio Di Giannantonio tavalyi etapját, amely akkor a legjobbnak bizonyult, másrészt az átlaga mindössze 125 ezreddel maradt el a 2024-es sepangi sprint leggyorsabb körétől, amely Jorge Martín nevéhez fűződik. Ami pedig mostani csapattársát illeti, Bagnaia körátlaga 1:58.243 volt. Azonban Álex Márquez nála is jobb volt, hiszen átlagosan 29 ezreddel jobb köröket futott.

Az első négy Ducati közé egyedül Fabio Quartararo tudott beférkőzni, aki a szerdai első és a csütörtöki második helye után ezúttal harmadikként zárt, 231 ezredes lemaradással. A Yamaha tehát továbbra is biztatóan muzsikál, még úgy is, hogy márkatársai azért rengeteget kaptak tőle. Közülük Álex Rins volt a leggyorsabb, aki csapattársához képest 627 ezredes hátránnyal lett tizedik.

A KTM-nél szintén volt egy olyan pilóta, aki kiemelkedett a többihez képest. Pedro Acostáról van szó, aki 682 ezredet kapott az ifjabbik Márqueztől, ami a hatodik helyre volt elég. Ehhez képest Brad Binder csupán tizenharmadik lett, 439 ezreddel elmaradva csapattársától, míg a Tech3 párosa, Maverick Viñales, valamint Enea Bastianini párosa még hátrébb fejezte be a napot.

Bár nem olyan mértékben, mint a Yamaha, de a Honda is ígéretes teljesítményt nyújtott, és bár ebből nem feltétlenül érdemes messzemenő következtetéseket levonni, de két versenyzőjük is a legjobb tízben zárt. Ezúttal Johann Zarco bizonyult a leggyorsabbnak házon belül, a francia motoros 711 ezredet kapott Álex Márqueztől, és 75-öt adott Joan Mirnek, aki közvetlenül mögötte, a nyolcadik pozícióban végzett. Somkiat Chantra viszont most is utolsó lett az állandó versenyzők közül.

Semmi nem garantálja, hogy a szezon során is rendszeresen így lesz, de a semleges szurkolók számára mindenképpen jó hír, hogy az összes gyártó képviselteti magát a legjobb tízben. Marco Bezzecchi sokakhoz hasonlóan nagyot lépett előre időben az elmúlt napokhoz képest, és 1:57.328-cal kilencedik lett. Az újonc Ai Ogura 426 ezreddel volt lassabb nála, ami a tizennegyedik helyre volt elég.

A márkák egy része ezúttal is pályára küldte a maga tesztpilótáját. Persze a Ducatinak és az Apriliának nem is volt más választása, hiszen előbbinél Di Giannantonio, utóbbinál Martín és Raúl Fernández váltak harcképtelenné. Őket Michele Pirro, illetve Lorenzo Savadori pótolta, a Yamahánál pedig Andrea Dovizioso ült motorra. Ők hárman az utolsó három pozíciót foglalták el, de nyilvánvalóan más programot teljesítettek az állandó versenyzőkhöz képest.

A sepangi teszt harmadik napjának végeredménye

Di Giannantonio a thaiföldi tesztet is kihagyja, de főnöke szerint nem tartozik bocsánatkéréssel

0

Alessio „Uccio” Salucci elárulta, Fabio Di Giannantonio kifejezetten pozitív napot produkált szerdán, mielőtt jött az esés, amelynek következtében nemcsak a sepangi teszt hátralévő részét, hanem a burirami felkészülést is ki kell hagynia. A VR46 csapatigazgatója úgy véli, versenyzőjének nem kell szabadkoznia.

Szörnyen kezdődött az év első kollektív tesztje a MotoGP-ben, hiszen a sepangi felkészülés első napján hárman is kiírták magukat a további malajziai programról. Azonban amíg Jorge Martín és Raúl Fernández „normális” balesetet szenvedtek, addig ez Fabio Di Giannantonióról nem mondható el, hiszen ő már az idő letelte után bukott.

Pedig az olasz pilóta kifejezetten biztató napot produkált, miután először ülhetett fel a Ducati Desmosedici GP25-ösre, hiszen máris a hetedik helyen zárt. A csapatnak azonban nem volt ideje örömködni ezen, hiszen amikor jöttek a szokásos próbarajtok, Di Giannantonio a kivezető körén egykerekezni próbált, aminek esés lett a vége.

Quartararo kezdte az élen a tesztet Marc Márquez előtt, Martín megsérült

Kicsit nehezen kezdtük a napot, mert egy teljesen új motort kaptunk, és [Michele] Pirro nem tudta teljesíteni a shakedownt a miénkkel, így teljesen a nulláról kellett kezdenünk – nyilatkozta Alessio Uccio” Salucci, a VR46 csapatigazgatója a GPOne.com-nak. – »Diggia« tudta ezt, és az első órákban jó munkát végeztünk. Aztán sajnos Fabiónak a délután közepén volt egy kis kicsúszása, és ez lelassította a munkát. Hogy rövidre fogjam a történetet, a végére megbarátkoztunk a motorral, és »Diggia« elkezdett nagyon gyors tempót produkálni. A legjobb köreit használt gumikon futotta, mi pedig nagyon örültünk. Tényleg rendkívül jól alakult a nap. Leálltunk, »Diggia« pedig kiment a rajtgyakorlatra. A négyes és az ötös kanyar között a MotoGP-pilóták egykerekezni szoktak. Amikor számít az idő, akkor ezt nem engedhetik meg maguknak, de amikor szórakozni akarnak, akkor megteszik. A versenyzők egykerekezésre születtek.. Sajnos a mai MotoGP-motorok nem teszik lehetővé az apró hibákat, de jelen vannak. Az első kerék túlságosan lelassult a hátsóhoz képest, és amikor földet ért, váratlanul összecsukódott. Elesett, és eltörte a kulcscsontját.”

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy a 26 éves versenyző nem szenvedett annyira súlyos sérülést. [A csont] nem mozdult el a törés következtében – szögezte le Salucci. – Megröntgeneztük, és azonnal felhívtuk [Alessandro] Castagna professzort, azt az orvost, aki novemberben megműtötte. Fabio már hazautazott Olaszországba, és péntek és vasárnap között megoperálják, az orvosok döntése alapján.”

Külön bosszantó az a tény, hogy Di Giannantonio hosszú ideje bajlódott a bal vállával, hiszen Spielbergben megsérült. November elején végül megműtötték, és az egész holtszezonja arra ment rá, hogy kellően felépüljön. Salucci leszögezte, ez egészen más jellegű sérülés, ezzel együtt az már biztos, hogy honfitársa a thaiföldi teszten sem vehet részt.

Hihetetlen, egykerekezés közben bukott, Martínék után Di Giannantonio is kiírta magát a tesztről

Ez nem hasonlítható Fabio tavalyi sérüléséhez, amikor kiment a felkarcsontja – fogalmazott. – A kulcscsont idézőjelben egy banálisabb sérülés egy motoros számára. Emlékszem, [Marco] Bezzecchi egy hasonló törés után öt nappal a műtétet követően már dobogón állt a mandalikai sprinten, szóval optimisták vagyunk. Óvatosan kezeljük, meg kell várnunk az orvosi vizsgálatot, de Castagna professzor azt mondta, hogy nem súlyos a törés. Ha minden jól megy, akkor Buriramra visszatérhet. A nagydíjról beszélek, mert a teszten nem lehet ott.”

Figyelembe véve a baleset körülményeit, felmerül a pilóta felelőssége, hiszen sokkal inkább elkerülhető volt, mint Martín vagy Fernández bukása. Ezzel Di Giannantonio is tisztában van, és Salucci elmondása alapján bőszen szabadkozott a történtek miatt, ám a csapatigazgató nem vonja felelősségre azért, mert megpróbálta jól érezni magát.

Nagyon sajnálta, és az egész csapattól bocsánatot kért – árulta el. – Nem akarom, hogy egy versenyző bocsánatot kérjen tőlem azért, mert egykerekezik. A pilótáknak jól kell érezniük magukat, én így nőttem fel. Nagyon sajnálta, mert egy nehéz év után szerdán rátalált egy olyan motorra, amely minden egyes etap alkalmával mosolyt csalt az arcára. Folyamatosan azt hajtogatta, hogy milyen csodálatos, mennyire jól fordul, és milyen keményen lehet vele fékezni. Sajnálta, hogy csütörtökre és péntekre is elbukta a lehetőséget, hogy vezesse, de lesz még esélye rá a szezon során.”

Rekordszámú magyar pilóta indulhat az idei Superenduro GP of Hungaryn

0

Minden eddiginél több nézőt várnak a Superenduro GP of Hungaryre. Az szombati eseményen rekordszámú, tíz magyar pilóta fog rajthoz állni a tervek szerint.

Most szombaton már a második alkalommal rendezik meg az MVM Dome-ban, Közé-Európa egyik legnagyobb rendezvénycsarnokába a Superenduro GP of Hungaryt. A szervezők csütörtökön mutatták be a pályát, amelyet ezúttal is ifj. Németh Kornél tervezett. A nyomvonalat pedig a sajtótájékoztatón elhangzottak szerint minden eddiginél több ember fogja élőben látni, legalábbis az eddigi jegyeladások erre mutatnak. Viszont egyúttal az is kiderült, hogy a hazai pilótákból sem lesz hiány az eseményen.

Felfele gumisor, extrém mátrix és nehezített sziklák – ez vár a Superenduro-vb mezőnyére Budapesten

„Az összes kategóriát figyelembe véve tíz magyar versenyzőt láthat a közönség a hétvégén, ami azt mutatja, hogy az elmúlt években az elvégzett munkánk meghozta a gyümölcsét – mutatott rá Őry Kornél, a szervezőbizottság elnöke. – A magyar motorosok számára egyedülálló lehetőség, hogy telt ház, ráadásul magyar közönség előtt mutathatják meg tudásukat. Maga a rendezvény abból a szempontból is különleges lesz, hogy minden eddiginél több újdonsággal, show-elemmel, kísérő eseménnyel és fellépőkkel készülünk.”

A P1Race.hu kérdésére Őry tisztázta, hogy tíz magyar pilóta még sosem indult a Superenduro GP of Hungaryn, így az idei esemény történelmi ebből a szempontból is. Viszont Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke hozzátette, hogy mivel még az utolsó pillanatokig edzenek a motorosok, ez a szám csökkenhet, hiszen „ebben a szakágban sosem lehet tudni”.

„A magyar motorversenyzők számára nagyon fontos, hogy egyre több nagy nemzetközi versenyen szerepelhetnek hazai közönség előtt, ami elsősorban lélektani előnyt jelent nekik a szurkolók miatt – tette hozzá Hermann. – Elnökként nagyon jó látni, hogy évről évre újabb magyar versenyzők találják meg a helyüket a nemzetközi mezőnyben.”

Miért kihagyhatatlan a budapesti Superenduro?

A gumi okozta volna Martín balesetét – a Michelin főnöke elejét vette a találgatásoknak

0

Piero Taramasso leszögezte, nem az abroncs idézte elő Jorge Martín szerdai baleseteit, amelyek közül a másodikba belesérült. A Michelin motorsportért felelős menedzsere kijelentette, a gumik jó ideig megfelelően működtek.

Borzasztóan indult a MotoGP sepangi tesztje, hiszen az első napon hárman is megsérültek. Elsőként Jorge Martín járt pórul, aki két highside-ot is elszenvedett, és a második következtében a jobb keze és a bal lába is eltört. Azóta hazautazott, és kiderült, hogy csak előbbit kell műteni, de így is kétségessé vált a jövő heti thaiföldi szereplése.

Martínnak a keze és a lába is eltört, kihagyja a sepangi teszt hátralévő részét

Ilyenkor természetesen rendre felmerül a kérdés, hogy mi okozta a balesetet, illetve jelen esetben baleseteket. Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója leszögezte, a versenyző és a motor sem tehető felelőssé a történtekért, és hozzátette, a gumik is megfelelő tartományban voltak. Ez utóbbit a Michelin motorsportért felelős menedzsere is megerősítette,, elejét véve a találgatásoknak.

Az Aprilia főnöke kijelentette, Martín baleseténél a motor és a pilóta sem „követett el hibát”

Amikor ilyen bukás történik, mindig meg kell keresnünk az okot, a gumik pedig logikusan a motor és az egész rendszer részei – nyilatkozta Piero Taramasso. – Megnéztük Jorge hátsó abroncsát, és a nyomon követhetősége alapján ez a gumi tavaly készült, soha nem melegítették fel, vagyis mindennel rendelkezett ahhoz, hogy nagy teljesítményt nyújtson, ezért hoztuk el ide. Megvizsgáltuk az abroncsot a Jorge által teljesített etapok után, és jól működött, látszik a kinézetén, hogy a bal és a jobb oldala is működött.”

Bármennyire is igyekszik, a nagy számok törvénye alapján óhatatlanul előfordul, hogy a Michelin egyszer-egyszer „selejtes” gumit ad valamelyik versenyzőnek. Martín esetében a legemlékezetesebb eset a 2023-as Katari Nagydíj volt, amelyen a rossz rajt után nem tudott visszazárkózni, és első felindulásában a gumiszállítót kritizálta. Most viszont egyáltalán nincs szó ilyesmiről.

Amikor a gumik nem működnek, mindig fényes és sima a külsek, de Jorge esetében nem ez volt a helyzet – folytatta az olasz szakember. – Aztán a köridőket is elemezve: az első négy-öt körben a többi versenyzőéhez hasonló időket futott, a második etapjában pedig olyan pilótáknál volt gyorsabb, mint [Francesco] Bagnaia és [Brad] Binder. Ezután jött a két bukás. Kicsit furcsa, hogy tizenhárom körön keresztül tartotta magát. Általában, ha egy gumi nem működik, a versenyzők két-három kör után visszajönnek, és kérik, hogy cseréljék le. Emellett, ahogyan Massimo Rivola helyesen mondta, a nyomás és a hőmérséklet is rendben volt.”

Akárhogy is, Martínnak igencsak hamar véget ért a malajziai teszt, és jelen állás szerint bőven benne van a pakliban, hogy a thaiföldi felkészülésen sem lehet ott. Ebben az esetben úgy ül majd motorra a Thai Nagydíj első szabadedzésén, hogy a montmelói teszttel együtt csupán kilencven kör van a háta mögött az RS-GP-vel, ami távolról sem ideális.

Kiderült, Martínnak milyen beavatkozáson kell átesnie a teszten elszenvedett sérülése miatt

Felfele gumisor, extrém mátrix és nehezített sziklák – ez vár a Superenduro-vb mezőnyére Budapesten

0

Csütörtök délután lebonyolították a Superenduro GP of Hungary verseny előtti sajtótájékoztatóját, ahol rengeteg információra derült fény a pályával kapcsolatban, valamint Zsigovits Norbert és Liszka Roland is megszólalt e kapcsán.

Már csak kettőt kell aludni, és ismét élettel, adrenalinnal, és emberekkel telik meg az MVM Dome, ugyanis szombaton eljön a Superenduro GP of Hungary várva várt napja. Korlátozott mennyiségben továbbra is lehet jegyekhez jutni. A csütörtöki sajtótájékoztatón többek között a pályával kapcsolatos titkokról hullt le a lepel.

Azt eddig sem fedte homály, hogy a 2025-ös pályát ismét ifj. Németh Kornél tervezte, munkáját pedig Hermann Henrik, a Magyar Motorsport Szövetség elnöke segítette. „Sok estét beszélgetünk át, hogy mi hogyan legyen, [hogy aztán] a nap végén az én kis rajztudásommal átküldjem neki [a tervet], és ő abból csináljon egy zseniális rajzot” – mondta az együttműködésükről Németh. 

„A csapat egyszerűen fantasztikus, ahogyan dolgoznak. Nem szeretek a bevált módszeren változtatni, mert kiadsz nekik [a munkásoknak] egy feladatot, és tudják, hogy miről van szó. A V-Híd bejött, mint szponzor, és nagyon sokat segítenek a gépekkel. Az emberek nem tudják elképzelni, hogy egy ilyen gépnek milyen ára van, és mi pénz ez ide behozni őket. A földről és a fákról nem is beszélve. Ez egy jól bevált dolog már, és mint ahogyan látszik is, működik. Szerintem a legszínvonalasabb a mi magyar versenyünk a naptárban” – méltatta a körülményeket Németh, rácsatolva Őry Kornélnak, a szervezőbizottság elnökének hasonló gondolatmenetére, aki hozzátette, időarányosan nagyon jól állnak az építkezéssel. Elárulták, szerda este „költöztek be” az arénába, és csütörtök reggel kezdték az építkezést.

„Idén az új kategóriák miatt kicsit lassítani kellett a tempón, én szívesen tettem volna bele a pályába egy vizesárkot is, de végül az elmaradt” – tette hozzá Németh, majd kifejtette, így sem számíthatnak könnyű feladatra a versenyzők. Úgy gondolja, lehetetlen olyan pályát tervezni, hogy az mindenki számára jó legyen, és mindig törekedik arra, hogy legyen legalább kettő nagyon nehéz akadály. Ebben a tekintetben pedig a magyar pálya szintet lép, ugyanis idén három fejtörést okozó elemet is tartalmaz. Kifejezetten trükkösre tervezik a mátrixot, de megtalálható lesz a pályában egy felfele irányuló gumisor, valamint a balos fordulóban is úgy helyezik le a sziklákat, hogy több nyom legyen, de a legbelső, a „gyorsnyom” kimondottan nehézzé váljon. Maga a pálya leginkább szuperkrossz stílusú lesz, a versenyzők pedig garantálni fogják az izgalmakat. Ehhez Hermann Henrik hozzátette, természetesen a tervek egy része átalakul annak függvényében, hogy hogyan tudják kivitelezni azokat a gyakorlatban.

Gyorsabb volt a legjobbaknál, most ő álmodja a budapesti superenduro-pályát

A sajtótájékoztatón részt vett két hazánkat képviselő versenyző is: az Európa-kupában jelenleg hatodik helyen álló Zsigovits Norbert, valamint a junior-vb nyolcadik pozícióját elfoglaló Liszka Roland, és ők is megosztották állaspontjaikat a pályával kapcsolatban.

„Nehéz megmondani az előnyöket egy pályarajz alapján, mert a rajzot sok mindenben árnyalja a valóság. Nyilván, ha meglesz a teljes pálya, akkor már lehet látni. Szeretem a szuper -és motokrosszos elemeket, és általában jól végig tudunk menni a triálos, nehezebb akadályokon is. Ez persze a napszaktól is függ, hogy mi, hogyan jön ki. Nagyon kevés idő van az edzéseken, és sokszor azon is múlik, hogy megtalálsz-e egy olyan nyomot, amit más még nem talált meg. Ezt, hogyha tovább tudod vinni a futamra, hatalmas előnyt belőle szerezni” – fogalmazott Zsigovits.  

„A pálya egyik szélén látható egy elég hosszú egyenes, ami tele van duplákkal [ugratóval], fákkal a tetején, ezt lehet be tudjuk háromba ugrálni, ezzel nagyon sok előnyt lehet szerezni. Ott van a most már lassan szokássá vált hatalmas dupla, és a nehezebb akadályokon szeretnék úgy átmenni, hogy az előnyt jelentsen a többiekkel szemben” – magyarázta Liszka.

A Superenduro GP of Hungary edzéseit szombaton délelőtt és kora délután tartják (az MVM Dome kapuit 10 órakor nyitják), míg a döntőkre 17:50-től kerül sor (a kapukat 16 órakor nyitják).

Miért kihagyhatatlan a budapesti Superenduro?

Megjelent az első felvétel Raúl Fernández rémisztő bukásáról (videó)

0

Raúl Fernández keze és lába is megsérült a sepangi teszten elszenvedett bukásában. Az esetről nemrég megjelent az első, egy nézői videó, amelyen jól látszik, hogy Fernández ijesztően nagyot esett.

Alig vette kezdetét a sepangi kollektív MotoGP-teszt – amelynek azóta a második napja is lement –, a főcímeket máris a bukások uralták. Szerdán ugyanis hárman is megsérültek egy-egy komolyabb esésben: Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio és Raúl Fernández. Közülük a legkevesebb érdeklődés talán Fernández felé irányult, aminek az volt az egyik oka, hogy az ő esetéről lehetett a legkevesebbet tudni. Azóta viszont már jóval több információ áll rendelkezésre.

Kiderült, Martínnak milyen beavatkozáson kell átesnie a teszten elszenvedett sérülése miatt

Fernández 24 kört tett meg, mielőtt elesett a pálya utolsó kanyarjában. Ekkor eltört a bal keze és megsérült több lábujja is, ami miatt nem tudta folytatni a gyakorlást. Viszont szerencsére sem a feje, sem más létfontosságú testrésze, szerve nem károsodott. Csütörtökön már vissza is tért Spanyolországba, ahol orvosi vizsgálatoknak vetik alá, hogy megállapítsák, szüksége van-e műtétre. Addig, amíg ez ki nem derül, kissé felesleges a lehetséges visszatérésének időpontját találgatni. Mindenesetre ahhoz, hogy az utolsó szezon előtti teszten motorra tudjon ülni, jövő hétre legalább részben fel kell épülnie.

„Először is szeretnék köszönetet mondani mind a Shark [sisakgyártónak], mind Dainese [overállgyártónak] – írta később Fernández X-bejegyzésében. – Nem ez volt a lehető legjobb kezdés, hiszen a nagy bukás után nem tudom folytatni a tesztet. Spanyolországba kell utaznom, hogy további teszteket végezzenek el rajtam. Azt majd meglátjuk, hogy sikerül-e eljutnom a thaiföldi tesztre! Köszönöm az összes üzenetet!”

Fernández bukásáról sokáig semmilyen kép vagy videó nem került ki, ami nem meglepő, hiszen a teszteken általában nem vesznek fel mindent. Nemrég viszont egy helyszíni néző publikálta a saját felvételét, amelyet a lelátóról készített. Ezen jól látszik, hogy dermesztően nagy volt a bukás, az Aprilia valósággal elrepült, amikor óriási sebességgel csúszva megdobta valami. Ehhez képest kifejezetten szerencsésnek tűnik a Trackhouse versenyzője, hogy csupán „könnyebb” sérüléseket szenvedett el.