back to top
2025. július 17. 08:38
Kezdőlap Blog Oldal 110

Rendhagyó „szezonnyitó” – itt lehet élőben nézni a MotoGP bangkoki pilótaparádéját

0

Vasárnap rendezik meg a MotoGP rendhagyó szezon előtti eseményét Thaiföld fővárosában, Bangkokban.  Ennek keretében az idei színeikbe öltözött pilóták felvonulását, majd a velük készülő interjúkat nézhetik meg az érdeklődők. Erre pedig mindenkinek lehetősége van, hiszen a sorozat az interneten élőben közvetíti a magyar idő szerint 10:30 és 12:30 között tartott rendezvényt.

Még a versenyzői előtt is titkolja a Yamaha, hogy mikor készül el az új motorblokkjával

0

Álex Rins elárulta, a Yamaha „távolt tartja” a versenyzőit a V4-es motorblokk fejlesztésével kapcsolatos időbeli információktól. Ugyanakkor még a hangvillásoknál sem tudják pontosan, hogy mikor fogják először pályára vinni az új erőforrást.

Amióta tavaly szeptemberben a Yamaha képviselői elárulták, hogy dolgoznak a V4-es motorblokk kifejlesztésén, a MotoGP közvéleménye arra vár, hogy mikor viszik először pályára. Nem véletlenül, hiszen a japán márka királykategóriás szereplése során mindig sornégyes erőforrást használt, és a Suzuki 2022-es kiszállása óta immáron egyedül vannak ezzel.

Amikor bejelentették, hogy készül az új blokk, 2025 közepét célozták meg mint az a dátum, amikor tesztkörülmények között először pályára vihetik a V4-est. Ugyanakkor Álex Rins korábban elmondta, a cél valójában tavaly december volt, csak nem készült el időben a blokk. Azt viszont már a spanyol pilóta sem tudja, hogy hozzávetőlegesen mi a következő kitűzött időpont.

Semmilyen dátumot nem adnak meg nekünk – nyilatkozta a múlt heti teszt alatt. – Persze versenytőként kérdezgetjük, de inkább távol tartják tőle a pilótát, hogy ne azzal vesztegesse az időt, hogy azon gondolkodjon, hogy mikor fogjuk kipróbálni. Az biztos, hogy ha tesztelik, az jót jelent. Úgy értem, abból a szempontból, amit nekünk mondtak, hogy akkor fogják elhozni, ha jobb lesz a [jelenlegi] motornál. Nem kötelező, hogy V4-es blokkunk legyen. Végül is a Honda V4-es erőforrást használ, és többé-kevésbé ugyanazokkal a problémákkal küszödnek.”

Quartararo: Jó úton vagyunk, de…

Amikor kiderült, hogy Andrea Dovizioso részt vesz a sepangi shakedownon, a sajtóban megpendítették, hogy ez akár a V4-es bemutatkozását is jelentheti, mondván, az olasz motorosnak van tapasztalata a mezőny egyik legjobb erőforrásával, és ehhez nem is kell sokat visszamenni az időben. Mindez azonban nem történt meg, és mint kiderült, a Yamahánál sem tudják megmondani a pontos időpontot.

Hogy mikor lesz kész? Az biztos, hogy lehetetlen bármit is mondani – jelentette ki Massimo Meregalli, a gyári istálló csapatmenedzsere a teszt második napján, a MotoGP ’After the Flag’ című műsorában. – Szeretnénk minél hamarabb pályára gurulni [a V4-essel], de ezt akkor fogjuk megtenni, amikor készen lesz.”

Az továbbra sem egyértelmű, hogy a Yamahának pontosan mi a célja a V4-es motorblokkal. Az logikusnak tűnik, hogy 2027-re, az új szabályok bemutatkozásának évére már mindenképpen váltani akarnak, de az nyilvánvalóan más előírások mentén fog készülni, mint a jelenlegi erőforrások. Éppen ezért kérdéses, hogy már korábban is ki akarják-e próbálni éles körülmények között a számukra új koncepciót, pláne annak fényében, hogy az elmúlt napokban Fabio Quartararo és Jack Miller is elmondta, a Yamahának nem ez a legnagyobb gondja.

Jön az őrségváltás? – Bagnaia és főnöke is megnevezte, kit tart a Ducati első számú kihívójának

Nagyon fontos döntés előtt áll a Ducati, ám egyelőre Bagnaia és Marc Márquez is bizonytalan

0

Marc Márquez még a sepangi teszt közben leszögezte, nagyon biztosnak kell lenniük a dolgukban, amikor eldöntik, melyik irányba mennek a motorblokk terén. Francesco Bagnaia elárulta, az új erőforrás egyelőre többet visz, mint hoz, és úgy tűnik, hogy a Ducati elsősorban a tavalyi verzióra fog támaszkodni.

Ezen a héten lezajlott a MotoGP első idei kollektív tesztje Sepangban. Amit talán viszonylag magabiztosan ki lehet jelenteni, hogy továbbra is a Ducatié a legjobb motor, de úgy tűnik, a Desmosedici GP25-ös nincs annyival a GP24-es előtt, mint amennyire a 2024-es gép felülmúlta a 2023-ast. Ami a gyári párost illeti, Francesco Bagnaia és Marc Márquez többé-kevésbé ugyanazt gondolják a fejlesztési irányokról, és előbbi kijelentette, ilyen még egyik korábbi csapattársával sem fordult elő.

Mindez azonban azt is jelenti, hogy egy fontos kérdésben egyelőre mindketten bizonytalanok. A Ducati ugyanis elsősorban a motorblokkra helyezte a hangsúlyt a három nap során. „Nagyon biztosnak kell lennünk benne, hogy melyik a helyes irány – nyilatkozta a nyolcszoros világbajnok még a teszt alatt. – Tudjuk, hogy a ’24-es csomag versenyképes. Egyértelmű pozitívumot kell látnunk a ’25-ösben, mert a motorblokk homologizálása két évre fog szólni. Ezt meg kell értenünk.”

Valóban, hiszen egy tavalyi döntés értelmében a koncessziós szabályok szerint D kategóriában szereplő gyártókat leszámítva mindenkinek olyan blokkal kell teljesítenie a következő két idényt, amellyel a Thai Nagydíjra kiáll, és csak biztonsági, illetve megbízhatósági célból lehet hozzányúlni. A Ducatinál pedig egyelőre úgy tűnik, hogy a tavalyi változat összességében jobb az ideinél.

Bagnaia vonakodva mérte össze tavalyi és idei motorját, amelyet még nem teljesen próbálhatott ki

„Az erőátvitel továbbra is sok nagyszerű dolgot nyújt nekünk – fogalmazott Bagnaia. – Rendkívül lágy, ami nagyon tetszik nekünk. Ez az első alkalom, hogy egy motorblokk ennyire simán gyorsul, és ez nagyszerű. Azonban, még ha fékezés terén sikerül is csökkenteni a lemaradást, akkor is messze lesz a GP24-esétől.”

Az olasz pilóta arra utal, hogy a kigyorsításokon jobb a 2025-ös motorblokk, ám amikor lassítani kell, akkor már más a helyzet, nem véletlen, hogy mindkét versenyző panaszkodott erre a fázisra. Persze nyilvánvaló, hogy az idei verzión még lehet javítani, éppen ezért a háromszoros világbajnok úgy véli, „ötven-ötvenes” döntés előtt állnak.

„Az a helyzet ugyanis, hogy a GP24-es egy fantasztikus alap, és mindannyian úgy gondoljuk, hogy van még különbség – magyarázta. – A GP25-ös már most nagyon gyors és nagyon jó az egyenesben, valamint a kigyorsításban. Az ember csak akkor tudja elérni a csúcssebességet, ha a motor jól jön ki a kanyarokból, és ez fennáll. Nagyon lágy, és jól lehet menedzselni a gázadást, illetve a kigyorsítást. A fékezést tekintve viszont a GP24-es nem e világi volt. Elképesztő dolgot csináltunk fékezéskor, és ezt jelenleg nehéz elérni a ’25-össel, még akkor is, ha a különbség csökken.”

A gyári Ducati csapatmenedzsere, Davide Tardozzi később kijelentette, jelen állás szerint úgy tűnik, hogy maradnak a 2024-es alapnál, néhány apróbb újítással, mondván, „a konzervativizmus” kifizetődik. Mindez persze indokolható. „Momentán kicsit kevesebbet nyerünk a kigyorsításon, mint amennyit fékezés közben veszítünk” – szögezte le Bagnaia.

Jön az őrségváltás? – Bagnaia és főnöke is megnevezte, kit tart a Ducati első számú kihívójának

Csodálatos magyar szereplés Budapesten, Zsigovits futamot nyert, Liszka összetett dobogóra állt

0

A Superenduro GP of Hungary hihetetlen izgalmakat hozott a magyar nézőknek, ugyanis a hazai pilóták nagyszerűen szerepeltek a budapesti viadalon. Zsigovits Norbert az Európa-kupában megnyerte az első futamot, majd második lett, így összetettben elhozta az első helyet a fordulóból. A junior kategóriában induló Liszka Roland az utolsó versenyen ért oda a második helyre, aminek köszönhetően harmadik lett összetettben. A Prestige-ben Billy Bolt tökéletes hétvégéjét Jonny Walker első idei futamgyőzelme rontotta el.

Szombaton rendezték meg a Superenduro GP of Hungaryt, amelyre második alkalommal az MVM Dome-ban került sor. A helyszínre minden eddiginél több szurkoló látogatott ki, akik azt is megtudhatták, hogy jövőre január 31-én fogják tartani az eseményt.

Zsigovits elsőként jutott döntőbe, több magyar sorsa is drámai módon dőlt el a budapesti nyitányon

Látványos megnyitóval, majd a Prestige kategória Superpolejával indult a program, melynek lényege, hogy bár mindössze egy kör áll a versenyzők rendelkezésére, de azt tiszta pályán tehetik meg. Ezt a fajta kötetelenséget meg is hálálták a versenyzők, ugyanis tiszta, szinte hibátlan köröket teljesítettek. A papírforma is minimális szinten borult, ugyanis Jonathan Walker vitte el a Superpoleért járó három pontot kollégája, az eddig taroló Billy Bolt és Michell Brightmore előtt.

A Prestige első viadalát a Superpole eredményének megfelelően Walker kezdte meg az élről, azonban az első kanyarkombináció után már Bolt állt az élen. A regnáló világbajnok vezető helyét ettől a ponttól kezdve senki sem veszélyeztette, könnyedén nyerte meg a versenyt. Mögötte Walker, majd pedig Ashton Brightmore ért célba, aki szinte a teljes táv alatt honfitársa nyomában loholt, de nem tudta utolérni.

A Prestige második, fordított rajtrácsos futamát Will Hoare és Tim Apolle párosa kezdte a legerősebben, a harmadik helyet pedig Walker ragadta magához. Bolt viszont elakadt a sziklaakadályon kialakuló tülekedésben, így a megszokottnál jóval hátrébbről kellett elindulnia bajnoki riválisa után. Walker a futam feléhez érve átvette a vezetést, miközben Bolt még mindig csak az ötödik pozícióban haladt. Másfél perccel a leintés előtt Bolt már második volt, miután megelőzte Hoare-t is. Végül Bolt nem tudta beérni honfitársát, így idén másodszorra nem elsőként fejezett be egy versenyt. Walkernek láthatóan sokat jelentett a győzelem, hiszen ez volt az idei első diadala. A harmadik helyre Hoare jött be.

A Prestige kategória utolsó viadala egy drámai eséssel kezdődött: Walker került a földre. Eközben Bolt élre állt, majd folyamatosan húzott el az üldözőitől, Mitchell és Ashton Brightmore-tól. Walker folyamatosan zárkózott vissza az élmezőnyre, és az utolsó percet negyedikként kezdte meg. A brit pilóta a hajrában megelőzte Ashton Brightmore-t, majd Mitchellt is utolérte, de néhány centiméter híján végül alulmaradt vele szemben. Bolt újabb győzelmével összetettben is megnyerte a fordulót, mögötte pedig a Walker, Ashton Brightmore sorrend alakult ki.

Az Európa-kupa első futama szerencsétlenül kezdődött a második helyről rajtoló Zsigovits Norbertnek, mivel beragadt a sziklaakadályon. Vele ellentétben Csizmazia Barna jól jött el, és így elindulhatott az élre álló Allesandro Azzalini után. Rövidesen azonban már Zsigovitsra szegeződött a magyar szurkolók tekintete, mivel sorozatban elkezdte megelőzni az ellenfeleit, és a futam felénél már a harmadik helyen haladt. Viszont a hajrára fordulva eldőlt a motorja a célvonal előtt, így Azzalini visszazárkózott rá. Ám a csákánydoroszlói pilóta nem adta meg magát, és elkezdett újra elhúzni olasz vetélytársától. Végül fölényesen, majdnem 16 másodperces előnnyel nyerte meg a viadalt, így a hazai szurkolók Szőke Márk 2023-as futamgyőzelme után újra magyar győzelmet láthattak Budapesten. A dobogóra mögé Grzegorz Kargul és Azzalini ért oda. Csizmazia küzdelmes versenyt teljesített, amelyet a hetedik helyen zárt, Ott Kornél tizenegyedik lett.

Az Európa-kupa második, egyben szezonzáró futamát Zsigovits nagyon jól kezdte meg, de a sziklaakadályon útját állták, így visszaesett az ötödik helyre. Viszont láthatóan jobban érezte a pályát a mezőny többi tagjánál, így alig egy perc leforgása alatt mindegyiküket megelőzte. A mátrix azonban megtréfálta, így Finn Hannemann és Edward Hübner is elment mellette. Eközben Csizmazia a hatodik-hetedik hely környékén stabilizálta magát, Ott pedig több hiba után a tizediken találta magát. Zsigovits hosszú üldözés után az utolsó percben megelőzte Hübnert, és az utolsó körben Hannemannt is utolérte. A mátrix viszont ismét túl nagy falatnak bizonyult, így a német pilótát nem érte utol. A harmadik helyet Kargul jegyezhette fel magának.

Zsigovits a futamgyőzelmével és a második helyével pontok tekintetében megnyerte a budapesti fordulót Hannemann és Kargul előtt. Ezzel pedig az összetettben az ötödik helyről visszajött a dobogóra: a harmadik pozícióban zárta a szezont, hiszen a budapesti volt a sorozat 2024/2025-ös idényének utolsó viadala. A bajnoki címet Hannemann vihette haza, Kargul pedig a második helynek örülhetett.

Zsigovits Norbert köréből megtudhatjuk, hogy néz ki belülről a budapesti Superenduro-pálya (videó)

A junior kategória első viadalát Liszka Roland a nyolcadik helyről kezdte meg, az első kört pedig kilencedikként fejezte be. Eközben az élről induló Alex Puey magabiztosan vezetett, amikor hatalmasat esett a célugrató után, és nem is tudta folytatni a versenyt. Pillanatokkal Puey esete után ugyanez történt meg Raúl Frutos De Mingóval is, de ő vissza tudott ülni a motorjára. A vezető pozícióért eközben Marc Fernández Serra és Milan Schmüser harcolt. Liszka a futam középső szakaszában magasabb fokozatba kapcsolt, és sorozatban hagyta maga mögött a vetélytársait, az utolsó kört pedig már negyedikként kezdte meg. Ám egy drámai fordulattal beragadt a sziklaakadályon, így végül hatodikként zárt. A versenyt Schmüser nyerte Fernández Serra és Manuel Gómez Martínez előtt.

A második, a fordított rajtrácsos futamot Liszka a hetedik helyről kezdte meg, és a külső ívről egy nagyszerű meglódulással feljött a harmadik pozícióba. A sziklaakadály viszont ismét megtréfálta, így az első kört a hetedik helyen fejezte be. A vezetést Burts Crayston ragadta magához, de egy hibája miatt előbb Ran Shamay, majd Schmüser vette át az első helyet. A német pilótát közvetlen közelről követte bajnoki riválisa, Fernández Serra. Liszka eközben harcias motorozással a negyedik helyre jött előre, és gyűrte az előtte haladó Simon Kusszt. Végül a célvonal előtt sikerült megelőznie a lengyel versenyzőt, akitől gyorsan el is szakadt. Viszont másfél perccel a vége előtt a mátrixban eldőlt a motorja, így hárman is elmentek mellette. A váci motoros ezután tudott még egyet feljebb lépni, így ötödikként zárt. A dobogós helyeket sorrendben Schmüser, Fernández Serra és Toby Shaw szerezte meg.

Liszka kifejezetten jó rajtot vett a harmadik futamon, így a mátrixig a nyolcadikról az ötödik helyre jött előre. A váci pilóta ezután két körön belül még kettőt előzött, és így átvette a harmadik pozíciót Schmüsertől. Liszka négy perccel a vége előtt Marius Achim Popovici mellett is elment, így feljött a második helyre, majd elindult a vezető Fernández Serra után. Röviddel ezután a sziklás szakaszt gyorsabban teljesítő Schmüser megelőzte, de egy körrel később Fernández Serra ugyanott nagyon beragadt, így visszavette a második helyet, miközben a német pilóta magához ragadta a vezetést. Végül az első hármasban nem volt több változás, tehát Liszka egy második hellyel zárta a hétvégét. Ezzel pedig a forduló összetettjében feljött a dobogóra, hiszen a harmadik legtöbb pontot gyűjtötte Schmüser és Serra mögött.

Az ifjúsági-világbajnokság első futamát Ramón Godino Gómez kezdte a legjobban, de hamarosan már Valentino Hütter állt az élen. Halasi József sajnos beragadt a sziklaakadályon, így a verseny felénél csak a mezőny legvégén haladt. Halasit végül ebben a pozícióban is intették le, miközben Hütter elakadása miatt Gómez tudott az első helyen zárni, a harmadik pedig Eneko Martínez lett.

Az ifjúsági-világbajnokság második, fordított rajtrácsos futamát is Godino Gómez kezdte a legjobban, gyorsan nagy előnyt épített ki magának Fraiser Lampkin előtt. Halasi eközben érezhetően fáradtsággal küzdött, és megragadt a mezőny végén. A fiatal magyar tehetség viszont végül egy ellenfelét meg tudta előzni, így a tizenharmadik helyen zárt. Az első három a Godino Gómez, Lampkin, Michał Laska sorrendben ért be. A hétvége összetettjében a Godinó Gómez, Lampkin, Charlie Crossland sorrend kristályosodott ki.

A Prestige budapesti fordulójának végeredménye

  1. Billy Bolt 59 pont

2. Jonathan Walker 55 pont

3. Ashton Brightmore 41 pont

A Prestige állása

  1. Billy Bolt 303 pont

2. Jonathan Walker 218 pont

3. Ashton Brightmore 194 pont

Az Európa-kupa budapesti fordulójának végeredménye

1. Zsigovits Norbert 37 pont

2. Fynn Hannemann 33 pont

3.  Grzegorz Kargul 32 pont

7. Csizmazia Barnabás 19 pont

10. ifj. Ott Kornél 13 pot

Az Európa-kupa 2024/2025-ös idényének végeredménye

  1. Fynn Hannemann 133 pont

2. Grzegorz Kargul 112 pont

3. Zsigovits Norbert 111 pont

6. Csizmazia Barnabás 77 pont

7. ifj. Ott Kornél 70 pont

A junior-vb budapesti fordulójának végeredménye

  1. Milan Schmüser 60 pont

2. Marc Fernández Serra 49 pont

3. Liszka Roland 38 pont

A junior-vb állása

  1. Marc Fernández Serra 232 pont

2. Milan Schmüser 206 pont

3. Toby Shaw 174 pont

7. Liszka Roland 161 pont

Az ifjúsági-vb budapesti fordulójának végeredménye

  1. Ramón Godino Gómez 40 pont

2. Fraiser Lampkin 28 pont

3. Charlie Crossland 26 pont

14. Halasi József 6 pont

Az ifjúsági-vb állása

  1. Ramón Godino Gómez 185 pont

2. Fraiser Lampkin 155 pont

3. Michał Laska 146 pont

16. Kiss Álmos 18 pont

19. Halasi József 6 pont

Zarco vezényletével ismét meg tudják verni a gyári Hondát? – az LCR bemutatta idei festéseit (képek)

0

Szombaton Bangkokban bemutatkozott az LCR Honda, amelynek idén is két különböző festése lesz. A monacói csapat tavaly magabiztosan megelőzte a Honda gyári alakulatát. Az viszont eléggé kérdéses, hogy idén ezt a bravúrt meg tudják ismételni, hiszen Johann Zarco mellé az újonc Somkiat Chantra érkezett Takaaki Nakagami helyére.

Tegnap fejeződött be a sepangi kollektív teszt, tehát már tényleg gőzerővel folyik a 2025-ös MotoGP-szezonra való felkészülés. Viszont volt egy csapat, amely egészen eddig elhúzta a bemutatójának megtartását, méghozzá az LCR. A Honda szatellitalakulata volt tehát az utolsó a sorban, közvetlenül a japán márka gyári istállója után. Az LCR eseményére magyar idő szerint szombat délután, Bangkokban került sor.

Az LCR idén sem szakított azzal a már jól bevált módszerrel, hogy a két pilótájának két különböző festést rakott össze. Erre a mostani mezőnyben egyedülálló megoldásra persze a két különböző főszponzor miatt van szükség.

Ez a két cég az előző évekhez hasonlóan idénre is a Castrol és az Idemitsu maradt, így a két festés is szinte teljesen megegyezik a tavalyival. A Castrol zöld-piros színeit ebben a szezonban Johann Zarco, az Idemitsu piros-fehér dizájnját pedig Somkiat Chantra fogja használni.

Viszont a csapat idei sikerességét főként nem a festései minősége, hanem a Honda teljesítménye fogja meghatározni. Ahogy az ismert, a japán gyártó évek óta küszködik, tavaly már egyértelműen a mezőny legvégére csúszott vissza. Azonban az asakaiak a koncessziós jogokat kihasználva folyamatosan dolgoznak a felzárkózáson. Talán pont ez volt az oka, hogy LCR alapító csapatmenedzsere, Lucio Cecchinello annak ellenére sem gondolkodott a Honda elhagyásán, hogy tavaly lejárt a gyártóval kötött előző szerződésük.

Az LCR főnöke bizakodó, szerinte a Hondánál végre felismerték, milyen irányba tart a MotoGP

Az LCR tavalyi szezonja nem volt túl eredményes, hiszen az utolsó előtti helyen végeztek a csapatok között. Viszont egy nagy sikert így is elkönyvelhettek: megelőzték a Honda gyári alakulatát. Ráadásul magabiztos előnnyel, hiszen 86 pontot gyűjtöttek, amíg a gyári csapat csupán 35-öt.

Viszont az egyelőre megjósolhatatlan, hogy képesek lesznek-e ezt a bravúrt idén megismételni. A garázsban ugyanis a rutinos Takaaki Nakagamit – aki a Honda fejlesztőpilótája lett – az újonc Chantra váltotta. Azonban tavaly az istállóhoz épp csak akkor csatlakozó  Zarco egymagában annyi, pontosan 55 pontot szerzett, amennyi elég lett volna a gyári Honda megelőzéséhez. Az Aleix Espargaró visszavonulása miatt a mezőny legidősebb tagjává váló francia pilóta pedig várhatóan ezúttal sem fogja visszafogni magát.

Zarco biztos benne, „feljebb fog lépni”, amiben motiválja, hogy már ő a legidősebb MotoGP-pilóta

Chantra egy szempontból máris kitűnt az egyszerű debütánsok sorából, mivel történelmet ír azzal, hogy ő lesz a MotoGP történetének első thai versenyzője. Az LCR tehát nem véletlenül választotta Bangkokot, Thaiföld fővárosát a bemutatója helyszínéül. A 26 éves pilóta első éles bevetésére szintén hazai környezetben fog sor kerülni, hiszen március eleji szezonnyitót Buriramban tartják (ahogy a jövő heti kollektív tesztet is).

Az első thai MotoGP-pilóta sírva fakadt, amikor értesült a nagy hírről, majd felhívta az anyukáját

A burirami volt az a pálya is, amelyen Chantra 2018-ban még szabadkártyásként debütált a Moto3-ban. A következő évben aztán már a Moto2-ben, a Team Asia színeiben szerepelt. Első három évében nem ért el számottevő eredményt, 2022-ben viszont megszerezte első győzelmét, és 2023-ban is összejött neki egy diadal. Utóbbi szezonban otthon is dobogóra állt, összesítésben pedig hatodik lett.

A tavalyi idénye viszont nem sikerült túlságosan erősen, hiszen két forduló kihagyásával mindössze 104 pontot gyűjtött, ami a tabella tizenkettedik pozíciójára volt elég. Ugyanakkor csapattársát, a kategóriaújonc Mario Ajit stabilan verte, és csupán három futamról esett ki. Ez utóbbi a stabilitás szempontjából jó jel lehet, kérdés, hogy a Hondával mennyire fogja megállni a helyét. A sepangi teszten minden nap a mezőny legvégén végzett, miközben Zarco stabilan a középmezőnyben zárt. Viszont minden nap ő tette meg az egyik legtöbb kört, tehát egy elkötelezett újonchoz méltóan végig nagyon szorgalmas volt.

Két expilóta is úgy látja, Chantra nem áll készen a MotoGP-re, az útlevelével kompenzálja az eredményeit

Galéria: Így zajlott a Superenduro GP of Hungary délelőtti programja

0

Máris lezajlott a MVM Dome-ban a Superenduro GP of Hungary délelőtti programja, amely magában foglalta a szabadedzéseket, az időmérőket, valamint a reményfutamokat. A közönség már számos drámai pillanatnak lehetett szemtanúja, de a legfontosabb: öt magyarnak is szurkolhatunk a 17:50-kor kezdődő esti programban! A délelőtti etap összefoglalóját itt olvashatják, galériánkat pedig alább tekinthetik meg. 

Zsigovits Norbert köréből megtudhatjuk, hogy néz ki belülről a budapesti Superenduro-pálya (videó)

Zsigovits elsőként jutott döntőbe, több magyar sorsa is drámai módon dőlt el a budapesti nyitányon

0

Mind a négy magyar állandó versenyző döntőbe jutott a Superenduro GP of Hungary időmérőjén. A reményfutamokban több honfitársunkért is az utolsó pillanatokig izgulhattunk, végül egyszer örülhettünk, egyszer nem.

Késő délelőtt elindult a Superenduro GP of Hungary az MVM Dome-ban. Persze ilyenkor még nem a futamokat rendezték meg, hanem szokás szerint a szabad- és az időmérő edzéseket, valamint a reményfutamokat. Rendező országként ezúttal a szokásosnál több magyarnak szurkolhattunk azért, hogy bekerüljön a döntőbe.

Liszka ambiciózus célokkal, Zsigovits „karácsonyként” várja a budapesti Superenduro-fordulót

Ami a gyakorlásokat illeti, az Európa-kupában az állandó versenyzők közül Zsigovits Norbert az élen zárt saját csoportjában, összességében pedig harmadik lett, míg ifj. Ott Kornél az ötödik, Csizmazia Barnabás a hetedik helyen végzett. Rajtuk kívül Mizsér Gergő, Sánta Gábor, valamint Brenner Ádám is ott volt a mezőnyben, és megkezdte a felkészülést. A leggyorsabbnak Radford Chugg bizonyult.

A juniorok között Liszka Roland negyedikként fejezte be az Alex Puey elsőségével zárult tréninget. Itt ezúttal is ő képviseli egyedüliként hazánkat, viszont az ifjúsági kategóriában Halasi József is megmérettette magát. A legfiatalabbaknál Ramón Godino Gómezé lett a legjobb idő, míg a Prestige-ben nem meglepő módon Billy Bolt kezdett a legjobban.

Az időmérőn az első tízben kellett végezni ahhoz, hogy az adott versenyző azonnal bejusson az esti döntőbe. Az Európa-kupában ez mindhárom állandó pilótánknak sikerült: Zsigovitsnak olyannyira, hogy összesítésben az élen zárt, míg Csizmazia az ötödik, Ott a nyolcadik pozícióban végzett. Csizmaziának volt egy ijesztő pillanata, ugyanis Chugg elesett a kizárólag ugratókat tartalmazó hátsó egyenesben, honfitársunk pedig nagyon közel száguldott el mellette. A másik három magyarnak nem jött össze a továbbjutás.

Az ifjúsági kategória kvalifikációjának B csoportját egy sajnálatos esemény miatt félbe kellett szakítani, ugyanis Connor Watson elesett a mátrixon, és bár jól láthatóan kommunikált, de hordágyon kellett levinni a pályáról. Halasi ugyab az idejével nyolcadikként továbbjutott volna, de mivel 5 másodperccel megbüntették, csak tizenharmadik lett, ezért a reményfutamban kellett indulnia. A leggyorsabb kört Fraiser Lampkiné lett.

Ami a juniorokat illeti, Liszka is simán bejutott a döntőbe, miután a legvégén futotta meg saját maga legjobbját, amely összesítésben a negyedik pozícióra volt jó. Az első helyet Henry Strauss szerezte meg. A Prestige-ben majd este rendezik a Superpole-t, délután csak öten küzdöttek meg a négy továbbjutó helyért. Végül Aleksander Gotkowski hullott ki.

Az Európa-kupa reményfutama álomszerűen indult a magyarok számára, hiszen Sánta és Mizsér az első két helyen jöttek el. Utóbbi azonban hamar kiállt, vélhetően technikai hiba miatt, ám előbbi csak egy pozíciót vesztett, a második helyet viszont nagyon sokáig tartotta. Az utolsó másfél köre viszont borzasztóan sikerült, és még fel is tartották, így végül csak ötödikként zárt, így épphogy lemaradt a döntőről. Brennernek nem volt esélye az első négyre, végül tizedikként futott be.

Halasinak viszont szerencséje volt, ugyanis számára a kezdés alakult rosszul, miután az első kör végén fennakadt a gumiabroncsokon. Sokáig úgy tűnt, hogy az utolsó, ötödik pozícióban fog befutni, ám aztán Giacomo Grossi is hibázott. A zárókörben megint kicsit távolodni látszott a továbbjutás, ám a gumiabroncs ezúttal szerencsét hozott, és Halasi lehajrázta ellenfelét. Ennek köszönhetően nemcsak a junioroknál és az Európa-kupában, hanem az ifjúsági kategóriában is lesz magyar érintettség este.

Zsigovits Norbert köréből megtudhatjuk, hogy néz ki belülről a budapesti Superenduro-pálya (videó)

Eldőlt, hogy Martín részt vehet-e az utolsó szezon előtti teszten

0

Jorge Martínt a sepangi teszten elszenvedett kéztörése miatt pénteken sikeresen megoperálták. Szombaton az Aprilia nyilvánosságra hozta, hogy Martín nem tud motorra ülni a jövő heti burirami gyakorláson, amely az utolsó kollektív teszt lesz a szezonkezdet előtt.

A héten a sepangi kollektív teszttel beindult az idei nagyüzem a MotoGP-ben. Viszont a gyakorlás többeknek kimondottan szerencsétlenül alakult, hiszen Jorge Martín, Fabio Di Giannantonio és Raúl Fernández is belesérült egy-egy nagy bukásba az az első napon, ami miatt ki kellett hagyniuk a teszt maradék részét. Ráadásul a helyzetüket tovább nehezíti, hogy lényegében szünet nélkül, jövő szerdán, január 12-én rendezik az utolsó szezon előtti kollektív gyakorlást Thaiföldön.

Martín először nyilatkozott balesete óta, az egyik sérült biztosan ott lesz a thaiföldi teszten

Az már korábban kiderült, hogy Di Giannantoniónak biztosan ki kell hagynia a burirami gyakorlást, illetve, hogy Fernández az ijesztően nagy bukása ellenére is bevetésre kész lesz. Azonban Martín részvétele sokáig kérdéses volt, de végül szombaton az Aprilia nyilvánosságra hozta, hogy a madridi versenyző nem tud motorra ülni a kétnapos teszten, amely az utolsó kollektív gyakorlás lesz a szezonkezdet előtt. A gyártó kommunikációja szerint a címvédő innentől kezdve „arra koncentrál, hogy a (március eleji) szezonnyitóra felépüljön”.

Később a MotoGP orvosi igazgatója, Dr. Ángel Charte szintén megerősítette az olasz Motorsportnak, hogy Martín megkapta az engedélyt arra, hogy hazatérjen, és megkezdje a felépülést, de „nem tud részt venni a jövő heti teszten”. És mivel a sepangi tesztről alig 13 kör megtétele után szállt ki, mindez azt jelenti, hogy gyakorlatilag tapasztalat nélkül, egy számára új motorral – hiszen idénre igazolt a noaleiekhez – kell majd felvennie a versenyt a vetélytársaival.

A MotoGP sepangi tesztjének leglátványosabb technikai újításai

Martínnak a nagy bukása során a kéz- és a lábfeje is eltört, de ezek közül csak az előbbi igényelt műtétet, utóbbi esetén a „konzervatív felépülést” választották. Egyébként, egészen pontosan a jobb kezének ötödik kézközépcsontja, valamint a bal lábfejének harmadik, negyedik és ötödik lábközépcsontja tört el zártan.

A szükséges beavatkozást a barcelonai Quirón Dexeus Kórház egyik specializált orvosi csapata végezte a már számos pilótát megműtő Dr. Xavier Mir vezetésével. Az igyekezetüket pedig szerencsére teljes siker koronázta. „Jorge Martín motorversenyzőt a jobb ötödik kézközépcsont fejének elmozdult törése miatt műtötték meg, redukcióval és perkután rögzítéssel, amihez egy intramedulláris csavart használtak. A klinikai állapotának megfelelően rövid időn belül megkezdheti a funkcionális felépülést” – nyilatkozta Dr. Mir.

Egyre nagyobb a feszültség Martín balesete kapcsán, az Aprilia vezére szerint kritikus a helyzet

A MotoGP sepangi tesztjének leglátványosabb technikai újításai

0

Több gyártó is látványos újításokkal próbálkozott a teszteken, de akadt, amelyik a „belsőre” helyezte a hangsúlyt. Összegyűjtöttük, hogy technikai szempontból mik voltak a legfontosabb fejlemények Sepangban.

Az elmúlt három nap során lezajlott a MotoGP első idei kollektív tesztje Sepangban. A szurkolók nagy részét leginkább a köridők érdeklik, pedig ilyenkor ennek még nincs akkora relevanciája. Annak viszont sokkal inkább, hogy mivel kísérleteztek az egyes gyártók. A Crash.net összegyűjtötte a legfontosabb, leglátványosabb technikai újításokat képekkel együtt. Utóbbiból nekünk nem áll rendelkezésre annyira sok, így érdemes lehet a linkre is rákattintani.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

Az Apriliánál Jorge Martín új első szárnyat próbált ki, de bukásai, illetve a másodiknál elszenvedett sérülése miatt ez nem tartott sokáig. Ráadásul Raúl Fernández is kidőlt, így Marco Bezzecchire hárult a vártnál nagyobb felelősség hárult. Az olasz motoros többek között függőleges hátsó szárnnyal, valamint új burkolattal kísérletezett.

Egyre nagyobb a feszültség Martín balesete kapcsán, az Aprilia vezére szerint kritikus a helyzet

A Honda látványos kétszintes hátsó szárnyat tesztelt, emellett oldalszárnyakat is feltett a motorra. Az újonc Somkiat Chantra a „polcnak” becézett eszközt próbálta ki, amely extra szívóhatást hivatott generálni. Ami az aerodinamikát illeti, Joan Mir és Johann Zarco a thai versenyzőéhez hasonló verziót preferálták, Luca Marini viszont az új kialakítást. A Honda emellett egy teljesen csupasz, aerodinamikai elemek nélküli farokidomot is feltett, ami vélhetően a súlyelosztás javításának eszközeként szolgál.

A Yamaha elsősorban Fabio Quartararo miatt került a figyelem középpontjába, hiszen a francia pilóta mindhárom napon az első háromban zárt. A hangvillások egyébként két- és háromsíkú burkolatot is kipróbáltak. Ahogyan új vázat is teszteltek, ám Álex Rinsnek egyelőre az alapváltozat jobban bejött.

A KTM az elmúlt években megszokottakhoz hasonlóan egyelőre „megbújik a mezőnyben”, de ez persze nem jelent semmit, és Pedro Acosta elégedetten szállt le a motorról. Arról a motorról, amelyen talán a leglátványosabb újítás volt észrevehető, hiszen a mattighofeniek egy nagyobb kialakítású farokidomot szereltek fel, és a kipufogót is áthelyezték.

A Ducati próbálkozott a legkevesebb új alkatrésszel, legalábbis ami a motor küldő, látható részét illeti. A bolognaiak ugyanis a motorblokkra fektették a hangsúlyt, hiszen a következő két idényben azt a változatot kell használniuk, amelyet hamarosan homologizáltatnak. A két gyári versenyző egyaránt lágyabbnak találta az erőforrást, de megjegyezték, hogy a fékezésél nehezebb megállni. Az olasz gyártó emellett azért új vázat és aerodinamikai elemeket is elvitt Sepangba.

Egyre nagyobb a feszültség Martín balesete kapcsán, az Aprilia vezére szerint kritikus a helyzet

0

Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere kijelentette, az adatok szerint ugyan Jorge Martín gumijának felszíni hőmérséklete rendben volt a bukása előtt, ám ez a belső rétegről már nem volt elmondható. Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója azonban cáfolta ezeket a szavakat, és kritikusnak tartja a szituációt.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a MotoGP sepangi tesztje után több témáról is lehet beszélni. A közvélemény ilyenkor általában az erősorrendről találgat, és ez most sincsen másképp, ám sajnos az is elkerülhetetlen, hogy a szerdai balesetek szóba kerüljenek. Elsősorban Jorge Martíné, akinek a bukása a paddock szereplői között is komoly vitát váltott ki.

Az Aprilia főnöke kijelentette, Martín baleseténél a motor és a pilóta sem „követett el hibát”

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, Massimo Rivola, az Aprilia Racing vezérigazgatója leszögezte, a történtekért a versenyző és a motor sem tehető felelőssé. Mindez óhatatlanul a gumiszállítóra tereli a figyelmet, ám Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere ugyancsak tagadott. Sőt, egy másik nyilatkozatában arra tett utalást, hogy a hideg abroncs okozta a balesetet, csak éppen ez nem a külső részére vonatkozik.

A gumi okozta volna Martín balesetét – a Michelin főnöke elejét vette a találgatásoknak

Massimo először azt mondta, hogy a gumihőmérséklet rendben volt, de ez [a felszínre] vonatkozott, ami nagyon változó – fogalmazott. – Ez függ a csúszástól és a motor kipörgésétől. A hátsó hőmérsékletének [értékét] használjuk arra, hogy megértsük, működik-e az abroncs vagy sem. A belső hőmérsékletről van szó, ez a McLaren szenzorából érkező adat. A következtetés egyértelmű: amikor Jorge elhagyta a bokszot a bukása előtti etapjára, a gumijának hőmérséklete tizenöt fokkal alacsonyabb volt [Marco Bezzecchiénél]. Tizenöt fok pedig elég sok.”

Az olasz szakember hozzátette, a pályakörülmények szintén befolyásolták a történteket, hiszen az aszfalt a szél és az éjszakai esőzés miatt hideg és csúszós volt, mindössze 30 fokos hőmérséklettel, miközben Sepangban 50 fok a megszokott. Azt is elmondta, hogy vagy a gumimelegítési folyamat nem volt rendben, vagy Martín előző bukása miatt esett vissza a belső hőmérséklet, amely egyébként szintén elérhető a csapatok számára, csak éppen az egyszerűség kedvéért általában a felszíni állapotot szokták figyelni.

Az Aprilia közleményben reagált Taramasso kijelentésére, amellyel nyilvánvalóan az olasz márka felelősségét firtatta. Maga a dokumentum elsődlegesen arról szólt, hogy Martín jobb kezét megműtötték, de Rivola erre a témára is kitért. Az 53 éves szakember szerint a Michelin felelőssége, hogy megoldják ezt a biztonsági szempontból aggályos szituációt.

Martín először nyilatkozott balesete óta, az egyik sérült biztosan ott lesz a thaiföldi teszten

Szeretném világossá tenni, hogy az adatok egyáltalán nem igazolják Piero Taramasso kijelentéseit – szögezte le. – Úgy gondolom, hogy a versenyzők biztonságának elsőbbséget kell élveznie, és már javasoltam neki, hogy szervezzen egy találkozót az összes csapattal, hogy konstruktívan kezeljük a nyilvánvalóan kritikus helyzetet, amit a sérültek száma is bizonyít.”