back to top
2025. július 17. 19:28
Kezdőlap Blog Oldal 109

Liszka: Szerintem a magyarokénál senkinek nincs jobb közönsége

0

Liszka Roland részletesen értékelte a Superenduro GP of Hungaryn nyújtott teljesítményét, és úgy véli, a közönség úgy kezelte őt, mintha megnyerte volna a harmadik futamát. A 20 éves versenyző kitért tavalyi súlyos balesetére, de leszögezte, hogy nem csak ez volt hatással az idényére.

Bár a nap egyetlen magyar futamgyőzelmét Zsigovits Norbert aratta, az est vége felé Liszka Roland is megörvendeztette a budapesti közönséget a Superenduro GP of Hungaryn. A váci születésű pilóta a második helyen ért célba a junior-világbajnokság harmadik viadalán, aminek köszönhetően felállhatott az összetettbeli dobogó harmadik fokára.

Csodálatos magyar szereplés Budapesten, Zsigovits futamot nyert, Liszka összetett dobogóra állt

Pedig nem indult könnyen a napja, hiszen az első versenyt csak a második sorból kezdhette meg. Aztán az első és főleg a második futamon is felcsillant előtte az első három hely esélye, ám végül előbb hatodikként, majd ötödikként ért célba. A zárás viszont kifejezetten jól sikerült számára, és a hajrában még a győzelemben is reménykedhetett. Végül Milan Schmüsert nem tudta maga mögé utasítani.

Az időmérőm nagyon nem volt a topon, sajnos egy pár tized kellett volna az első soros rajtokhoz, viszont szerencsémre, bár ezt kicsit morbid így kimondani, de kiesett egy srác, így két futamon elölről tudtam indulni, csak az elsőn kezdtem a hátsó sorból – nyilatkozta Liszka a P1race.hu-nak. – Ha jól emlékszem, az első versenyen az utolsó körig negyedik voltam, aztán belementem egy kis kalamajkába. Muszáj volt, hogy tudjak egy-két helyet nyerni, de utána elakadtunk a kövekben, és balszerencsémre leesett a láncom, így visszaestem a hatodik pozícióba. Azért csak a hatodikba, mert a többieket már lekörözték, mert amúgy lehet, hogy egy percet is eltöltöttem ott.”

A második futamomban végig harmadik voltam, majd elkövettem egy hibát, amely egyébként nem volt nagy rontás, de rengeteg időmbe került, így ötödikként jöttem be – folytatta. – Fontos megjegyezni, hogy a második versenyem sikerült a legrosszabbul, az elsőre viszont elég büszke vagyok. Hatalmas csaták és komoly helyzetek voltak. A harmadik viadalon aztán a harmadik helyen mentem, majd az első hibázott, így feljöttem a másodikra. Utána elég közel voltam a versenyt vezetőhöz, de vétettem egy minimális hibát, amelyben még el sem akadtam, csak egy kis időt vesztettem, körülbelül két másodpercet. Ez túl sok volt ahhoz, hogy feljöjjek, viszont tudtam tartani az első tempóját. Arra tehát még mindig büszke vagyok, viszont kijöhetett volna ebből egy jobb eredmény, ezzel együtt örülök, hogy végre dobogóra tudtam állni, annak pedig még jobban, hogy hazai közönség előtt.”

A 20 esztendős motoros hozzátette, kicsit bosszantó, mert nem volt sokra az első hely, de így is a legjobb eredményét érte el a magyar közönség előtt, amely szerinte úgy kezelte őt, mintha megnyerte volna a futamot. „Nagyon jó volt, nagyon tetszett – utalt a szurkolókra, illetve a hangulatra. – Szerintem a magyarokénál senkinek nincs jobb közönsége, Remélem, hogy ezt jó sok éven keresztül így tudjuk folytatni.”

Liszkának nem volt könnyű dolga, hiszen az első két versenyen nem jött össze neki a dobogós helyezés, és nyilvánvalóan a harmadikon volt a legfáradtabb. Ez nagyon személyre szabott – válaszolta arra a kérdésre, hogy miből tudott erőt meríteni. – Ha a hétköznapokban nem is, de a motorsportban nekem ilyen a természetem, mondhatni. Mostanában pedig különösen motivál, hogy nagyon rossz volt hónapokig otthon feküdni, frissen megműtve. Nagyon hálás vagyok, hogy újra motorozhatok, úgy is fogalmazhatok, hogy világszinten. Ilyen a természetem, hajt, és ha az ember valamibe beletesz heti húsz órát, akkor az ne hiába történjen.”

Liszka a tavaly tavasszal történt balesetére utalt, amelynek következtében nemhogy a pályafutása, de egy ideig az élete is veszélyben forgott, és végül elveszítette benne az egyik veséjét. Mindez nyilvánvalóan ott van a fejében, és igyekszik óvatosabban versenyezni, ám a szenvedélye még mindig hajtja, hogy magas szinten űzze ezt a sportágat.

Fantasztikus hangulat, remeklő magyarok – ilyen volt a Superenduro GP of Hungary (galéria)

Ahhoz, hogy átlendüljek a holtponton, rengeteg dologra van szükség, ugyanis egy vese elvesztése sajnos nem olyan kis dolog – magyarázta. – Azért egy ilyen után az ember jóval megfontoltabb, és mondhatni, kicsit tart bizonyos szituációktól, hiszen egyáltalán nem akarok még egy hasonlót átélni. A szívem viszont annyira vonz, hogy benne van, hogy átéljek. Nem egy helyezés fog átlendíteni a holtponton. Úgy néz ki, úgy két hete már közeledem a holtpontomhoz, és remélhetőleg hamarosan átlendülök rajta.”

Ráadásul nem is csak a baleset nehezítette meg a dolgát. „Ezt a szezonomat elég sok dolog befolyásolja, többek között a sérülésem, illetve vadonatúj motor, vadonatúj csapat és technikai háttér – jelentette ki. – Nekem ez elég ismeretlen volt. Kapok egy motort, amelynek teljesen más a technikája, a futómű meg minden. Azért ehhez az embernek hozzá kell szoknia, de azt hiszem, hogy mostanra alakul. Remélhetőleg a következő idényre is érdeklődni fognak utánam, és most már az év végi dobogóra és a jövőre gyúrunk.”

Budapesti teljesítményével Liszka feljött a tabella hetedik helyére, ráadásul attól sincs messze, hogy megismételje tavalyi teljesítményét, ami az összetettet illeti. „Az az elvárásom magammal szemben, hogy önmagam legyek – felelte az utolsó két versenynappal kapcsolatos kérdésünkre. – Ha jól számoltam, csak tizenhárom pontra van a harmadik helyezett. Ha önmagam tudok lenni, akkor két forduló alatt ez behozható.”

Ami pedig a hosszabb távú jövőt illeti, felmerül a kérdés, hogy tervez-e előbb-utóbb fellépni az elitnek számító Prestige kategóriába. Ez azonban nem szerepel a rövid távú céljai között. „Amíg tudok, addig a juniorok között fogok indulni – szögezte le. – Az a helyzet, hogy ez a Prestige nagyon emberfeletti, úgyhogy nem igazán gondolkoztam rajta.”

Zsigovits: Hogy elénekelhettük a Himnuszt ennyi magyar ember előtt… ennél szebb nap nem is lehetne

Ismét a legjobb tízért mehet a Honda?

0

Pislákol a fény az alagút végén a Hondánál? Johann Zarco elégedetten összegezte a malajziai tesztjüket. Előre is tekintett a szerdán kezdődő második, Buriramban tartandó gyakorlásra is, valamint kitért arra, hogy a Ducatinál szerzett tapasztalata mennyire segítheti a Honda munkáját. 

Kimondottan erős teljesítménnyel zárta a Honda a malajziai előszezont. Egyrészt, két versenyzőjükkel is a legjobb tízben képviseltették magukat a zárónapon (Johann Zarco a hetedik, míg Joan Mir a nyolcadik helyen fejezte be a felkészülést), másrészt a gyártókat tekintve a második legtöbb kört teljesítették a Ducati mögött 247-tel (itt hozzá kell tenni, hogy az olaszok hét motorral szelték a kilométereket, míg a japánok néggyel).  Johann Zarco természetesen nem is seperte a szőnyeg alá elégedettségüket.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

„Pozitívabban zártuk a tesztet annál, ahogyan reméltük, ugyanis kifejezetten erősek voltunk az utolsó napon. Ez jót tesz az önbizalmunknak, mert jóval kisebb a lemaradásunk, mint régen. Számos dolgot kipróbálhattunk a három nap alatt, mára pedig már ezeket egységesíthetjük. Sokkal jobban működött minden, sokkal jobban tudom kontrollálni a motort, külön-külön viszont semmi előnyünk nem származna” – fogalmazott Zarco.

Hozzátette, Thaiföldön az lesz a feladatuk, hogy tovább teszteljék a különböző elemeket (Malajziában új motorblokkot, aerodinamikát, és vázat is próbáltak), és kiválasszák a számukra legmegfelelőbb csomagot, ugyanis előbbi kettő elemet már a szezonnyitó Thai Nagydíjra homologizálniuk kell.

Zarco felfedte, hogy bár továbbra is lassúak az egyenesben, az átdolgozott motorblokknak hála jóval gördülékenyebben kanyarodnak. „Amikor elemezzük a kanyarokat, akkor [a kijáratok] nem feltétlenül kapják a legnagyobb fókuszt. Tehát más területeken is javítanunk kellett azért, hogy jobb érzés legyen vezetni. És ezt megtaláltam. Ezenfelül a Honda mindent megtesz, hogy a legtöbbet kihozza a motorblokkból. Biztos vagyok benne, hogy a legjobb tízért harcolhatunk az első futamoktól, ami jelenleg a fő célom.”

Mir eddigi legjobb tesztnapját zárta a Hondával, de figyelmeztetett: nem szabad hátradőlniük

A francia arra is kitért, hogy segítheti-e a Honda fejlődését, hogy a korábban a Ducatinál is versenyzett (2020 és 2023 között erősítette az olaszokat): „Én csak az érzéseimet tudom megosztani, technikai szakértelmem nincsen hozzá. Gigi Dall’Igna [a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója – a szerk.] egyszer azt mondta, hogy ha egy mérnök szegődik át egy másik gyártóhoz, az sokkal rosszabb. Kivéve, ha a versenyző mindent megnyert a csapattal, ezért másokat is sikerre vezet. Az, hogy én mit érzek, természetesen érdekes tudni, de a számok fontosabbak. Úgy gondolom, Romano [Albesiano, a Honda technikai igazgatója – a szerk.] már számos, elengedhetetlen információt osztott meg” – zárta gondolatait.

Mir olyat hallott a Marc Márqueztől megörökölt mérnökétől, ami reményt adhat a Hondának

Álex Márquez élete legjobb motorját vezetheti, de egyvalami miatt nem akar túl optimista lenni

0

Álex Márquez az egykörös tempójával és a sprintszimulációjával is elégedett volt a sepangi teszt után. A spanyol versenyző a két évvel ezelőtti motorjához hasonlította a Ducati Desmosedici GP24-est, ugyanakkor kiemelte, hogy a sepangi pályán mindig is gyors volt.

Múlt héten rendezték a sepangi tesztet, amelyen összességében Álex Márquez volt a leggyorsabb, hiszen ő futotta meg a legjobb időt az utolsó napon. A spanyol motoros 7 ezreddel bizonyult gyorsabbnak Francesco Bagnaiánál, így a montmelói teszt után ismét ő végzett az élen. Nem véletlen, hogy utána kifejezetten elégedetten értékelt.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

Rendkívül pozitívan alakult a harmadik nap – nyilatkozta. – Az első kettő is remek volt, de ez még jobbnak bizonyult. Összességében nagyszerű munkát végeztünk. Az egykörös [tempó] mindig fontos, mert ott lenni egy gyorskörön azt jelenti, hogy a motor reagál, amikor az ember többet követel és kér tőle. Azonban a ritmusunk az [ami különösen jó]. A sprintszimuláció szuperül ment.”

Valóban, hiszen Márquez nemcsak a legjobb köridőket tekintve zárt az eredményjelző tetején, hanem a tízkörös sprintszimuláción is ő bizonyult a leggyorsabbnak. Olyannyira, hogy bátyjával, Marc Márquezzel együtt kiemelkedtek a mezőnyből, ő viszont még a nyolcszoros világbajnokot is felülmúlta, körönként átlagosan 29 ezreddel.

Igen – válaszolta arra a kérdésre, hogy ez még inkább boldoggá teszi, mint a gyorskörökön látottak. – A bokszban voltam, és láttam Pecco [szimulációját]. Később láttam Marcét is, és azt mondtam [magamban], hogy »nagyon nyomja«. Rendkívül gyors volt. Szóval úgy voltam vele, hogy »rendben, meg kell próbálnom«. Keményen nyomtam. Nagyon közel voltunk egymáshoz, és a végén, tíz kör után két tizeddel gyorsabb voltam nála.”

Az idősebbik Márquez azzal nyugtázta a „vereséget”, hogy ismét felmutatta középső ujját testvérének, persze csak viccből. Az eddigiek alapján Álex Márquez kifejezetten optimistán várhatja a szezont, ám ő igyekszik visszafogni ezeket a hangokat, és hangsúlyozta, mindez azon a pályán történt, amelyen mindig is remekül ment.

Marc Márquez ismét bemutatott öccsének, akinek „odaadták” az ő vb-címeit (videó)

Jó, hogy ennyire kiegyensúlyozott és gyors voltam a szimuláción – jelentette ki. – Minden jónak tűnik, de ez Sepang. Imádom ezt a pályát, itt mindig gyors voltam. Ha itt rendeznék a világbajnokság mind a huszonkét versenyét, az nekem tökéletes lenne. Ugyanakkor Montmelóban is elsők voltunk, és stabilnak bizonyultunk. A thaiföldi pályát szintén kedvelem, úgyhogy meglátjuk, hogy ott milyenek leszünk, és hogy a gyári [pilóták] mennyire gyorsan rakják össze a dolgokat. Amikor minden gyártónál összeállnak az elemek, mind a száz alkatrész, amellyel kísérleteznek, akkor derül ki, hogy hol állunk. Szóval nyugodtnak kell maradnunk.”

Márquez a Ducati tavalyi motorját, a Desmosedici GP24-est vezetheti, amely sokkal jobbnak bizonyult elődjénél. Most viszont egyelőre korántsem egyértelmű, hogy a 2025-ös versenygép jobb lenne a tavaly húszból tizenhat főfutamot megnyerő változatnál. Nem véletlen, hogy maga az érintett élete legjobbjának tartja idei munkaeszközét, amelyről kijelentette, hogy a GP22-es „testvére”.

A ’23-ason egy nullától tízig terjedő skálán rendre hetes volt a magabiztosságom szintje – utalt az előző idényére. – Ezen kilences, ami fontos. Tavaly sokat küszködtünk a ’23-as motorral, de amikor az ember szenved, akkor sokkal többet tanul. Szóval minden, amit tavaly tanultunk, jó eszköz lesz számunkra ahhoz, hogy a 2025-ös év nagyszerű legyen.”

Raúl Fernández: Szerencsés vagyok, ez volt életem egyik legnagyobb bukása

0

Raúl Fernández elárulta, szerencsésnek tartja magát, és köszönetet mondott az orvosnak, aki megműtötte őt a sepangi balesete után. A spanyol pilóta nem fog foglalkozni a köridőkkel a burirami teszten.

Múlt héten szerdán, a sepangi teszt első napján hárman is akkora balesetet szenvedtek, hogy nem tudták folytatni az eseményt, ehelyett kénytelenek voltak hazarepülni, és kés alá feküdni. Raúl Fernández volt ezen versenyzők egyike, aki eltörte a kézközépcsontját, ás a lába is megsérült, így hamar eldőlt, hogy a második és a harmadik napot ki kell hagynia.

Annak ellenére, hogy két végtagja is megsérült, csak a kezét operálták meg, éppen ezért elmondása szerint elsősorban a lábában érez fájdalmat. Ennek ellenére Jorge Martínnal és Fabio Di Giannantonióval ellentétben ott lesz a szerdán és csütörtökön zajló burirami teszten, amiért rendkívül hálás az operációt elvégző orvosnak.

Szerencsés vagyok, hogy itt lehetek – nyilatkozta. – A baleset után azonnal visszatértem Spanyolországba. Nagyra értékelem, amit dr. Xavier Mir tett, mert [mire] landoltam Barcelonában, ő mindent előkészített a műtéthez. Emiatt vagyok most itt. Nagyon sokat segített nekem. A bukás mindössze egy hete történt, így gyorsaságra [volt szükség]. El kellett utaznom Európába, megműttetni magam, és visszajönni. Nem volt könnyű, de itt vagyunk.”

Megjelent az első felvétel Raúl Fernández rémisztő bukásáról (videó)

Ami magát a balesetet illeti, honfitársáéval ellentétben a MotoGP nem tett róla közzé hivatalos videófelvételt, ám egy nézőnek sikerült elkapnia az eseménysort. Bár nem látszik minden, az egyértelműen kivehető, hogy Fernández a 9-es kanyar előtt elveszíti a motort, és nagy tempóval elesik. A 24 éves pilóta nem is akar visszagondolni a történtekre.

Hogy mi történt? Nem sok mindent mondhatok – jelentette ki az erre vonatkozó kérdésre válaszolva. – Nem akarok sokat töprengeni a baleseten. Ez volt életem egyik legnagyobb bukása. Szóval csak annyit tudok mondani, hogy szerencsés vagyok. A motoron ültem, és arra emlékszem, hogy néhány másodperccel később már a földön voltam. Ennyi volt.”

Az Aprilia nyilvánvalóan rendkívül nehéz helyzetbe került azzal, hogy a négyből két versenyzőjét már az első napon elvesztette Sepangban, ráadásul Fernández az egyedüli, aki tavaly is a noalei márkát képviselte. Éppen ezért nagy jelentőséggel bírhat, hogy legalább ő vissza tud ülni a motorra, még úgy is, hogy nem tudni, mennyit fog bírni a teste.

Ez fontos nekem, fontos a csapatnak és fontos az Apriliának is – szögezte le a Trackhouse motorosa. – Több információra van szükségem, mert nagyon jó volt az első benyomásom a motorról. Elégedett voltam az Aprilia télen elvégzett munkájával. Azonban ez csak huszonöt-harminc kör volt, így nincs elég információnk ahhoz, hogy létrehozzunk egy alapbeállítást. Szóval ezért vagyok itt. Nem fogok az időre gondolni, semmi másra nem fogok gondolni, csak arra, hogy magamra összpontosítsak, megpróbáljam megismerni a motort, javítani rajta, és valami jót előkészíteni a futamra.”

Martín először nyilatkozott balesete óta, az egyik sérült biztosan ott lesz a thaiföldi teszten

Bastianini pesszimistán várja az idény elejét, Viñales szerint nem sok kell, hogy az élmezőnyben legyen

0

Enea Bastianininek egyelőre nem sikerült alkalmazkodnia a KTM-hez, és nem fűz sok reményt a szezonkezdethez, ennek ellenére nem esett kétségbe. Maverick Viñales úgy véli, a fékezésen kell javítania ahhoz, hogy a mezőny elején küzdhessen.

Három olyan istálló is van a MotoGP-ben, ahol mindkét versenyző újnak számít az adott márkán belül. Ezek közül az egyik a Tech3, amely Enea Bastianinivel és Maverick Viñalesszel vág neki az idénynek. Előbbi a Ducatitól, utóbbi az Apriliától érkezett, ami viszont közös bennük, hogy még mindig nem tudtak teljesen megbarátkozni az RC16-ossal.

Az eredményeket illetően az olasz motoros végzett hátrébb, egészen pontosan tizenhatodikként zárta a sepangi teszt harmadik napját. Mindez azonban jelenleg nem annyira releváns, ám a nyilatkozata sem fest túlságosan optimista képet. A 27 esztendős pilótának még sok munkát kell beletennie abba, hogy hozzászokjon új munkaeszközéhez.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

Fogalmazzunk úgy, hogy még mindig nem tudjuk, mit kell tennünk – nyilatkozta. – Kipróbáltam néhány dolgot, de a tízből csak kettő segített. Szóval mindenképpen valami mást kell kitalálnom, hogy gyorsabb legyek. Az időmérős [szimuláció] utolsó etapjában kicsit más beállítással próbálkoztam, és az jobbnak bizonyult. A hatos kanyar kijáratánál viszont gondom volt a gázzal. Láttam némi javulást, de még mindig messze vagyunk.”

Bastianini az elmúlt években rendszeresen az élmezőnyben versenyzett, így már az átigazolása bejelentésének pillanatában felmerült a kérdés, hogy milyen hatással lesz rá, hogy a mostani motorja várhatóan hátrébb lesz az erősorrendben. Úgy pedig pláne, ha az év első három tesztnapja után még mindig nehezen hozza ki a motorból a maximumot. Azonban leszögezte, egyelőre nincs elcsüggedve.

Még nem – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Ha hat futam múlva is így állok, akkor igen. Jelenleg azonban tesztelünk. Az a fontos, hogy kiderítsük, mi működik, és mi nem. Biztos vagyok benne, hogy a motornak megvan a működési tartománya, csak néhány alkatrésznek még össze kell állnia. Persze akik már régebb óta vezetik, mint [Pedro] Acosta és [Brad] Binder, azok biztosan jobban fognak teljesíteni. A másik oldalon viszont Maverick Viñalesnek és nekem nehezebb volt. Nem könnyű, mert nagyon különleges módon kell motorozni.”

Bastianininek leginkább a motor elejével gyűlik meg a baja, Azzal a részével, amelyet Acosta például remekül ki tudja használni, köszönhetően az agresszív stílusának. Az olasz versenyzőnek azonban ez egyáltalán nem a sajátja, ő inkább a gumikímélésben erős. Ennek kapcsán csütörtökön elmondta, meg fogja nézni a 20 éves pilóta adatait, és ez meg is történt.

Kicsit segített, hogy megértsem, miért tud gyorsabban menni – jelentette ki. – Az egyik dolog, amit egyértelműen csinál, hogy nagy terhelést ad a motor elejének, amit én nem tettem meg, hanem lágyan mentem. Ezzel szemben úgy tűnik, hogy Pedro nagyobb súlyt helyez rá, én pedig ezt a stílust soha nem éreztem a magaménak. Ugyanakkor nyilván lehetséges, hogy hatékony. Mindenesetre nehéz lesz felkészülni az első futamra, még ha csak kilencven százalékról is van szó. Véleményem szerint kicsit rosszabbak leszünk, szóval nem fűzök hozzá nagy reményeket.”

Viñales mindössze 146 ezreddel előzte meg Bastianinit, ami kétpozíciónyi különbséget jelentett, ám ő valamivel optimistábban értékelt. Azt persze ő is elismerte, hogy még nem képes úgy használni a KTM-et, mint Acosta és Binder, de úgy érzi, ha egy bizonyos területen fejlődik, akkor az az eredményein is nagyon meg fog látszani.

Összességében pozitív volt, de még legalább két napra van szükségem, hogy jól eltaláljam a beállításokat – fogalmazott. – A teszt utolsó órájában kezdtünk megérteni pár dolgot, a fékezést, a lefelé váltást és az általános viselkedést. Ugyanakkor ez mindig így megy, tovább kell dolgozni, türelmesnek kell lenni és követni a fejlődési ívet. Ezzel együtt a köridőket és az érzést illetően sem volt rossz. Nagyon fontos, hogy az érzés sokkal jobb az időnél. Thaiföldön meg kell értenünk a motor DNS-ét, aztán megteszem a következő lépést. Braddel és Pedróval ellentétben nekem vannak problémáim a fékezéssel. Még nem tudom, mi a legjobb módszer, hogy a maximális teljesítményt hozzuk ki a fékekből. Ez egy másik út ahhoz képest, amit korábban megszoktam. Mindig a lehető legegyenesebb szögben vettem be a kanyarokat, és ehhez a teljes elejét kihasználtam. A KTM egészen más, sok minden történik oldalirányban, amihez hozzá kell szoknom. A kigyorsításnál viszont észre lehet venni a motor erejét, jó kapcsolatot érzek. Ha javítok a fékezéssel kapcsolatos érzésen, akkor ott leszek az élmezőnyben. Thaiföldön az a célunk, hogy jobban megértsük a motor viselkedését, és jobban fékezzünk a kanyarok előtt.”

Acosta odaszólt az újságíróknak, szerinte „felhajtást csináltak” a KTM helyzete körül

Sikerül elmozdulni az utolsó helyről? – bemutatkozott a Honda gyári Superbike-vb-csapata (képek)

0

A Honda leleplezte a Superbike-vb-n szereplő gyári istállójának idei motorfestését. A versenygépet illetően egy lényeges változásról lehet beszélni, emellett szorosabbra fűzik az együttműködést a márka európai részlegével annak érdekében, hogy elmozduljanak az utolsó helyről.

A MotoGP-ben már véget ért a bemutatók sora, a Superbike-világbajnokságban viszont még nem. A Bimota után hétfőn a gyári Honda volt a soros, hogy megmutassa idei motorjának külsejét. A festés nem sok mindenben változott a tavalyi verzióhoz képest, hiszen ezúttal is a gyártó színei, azaz a piros, a fehér és a kék dominálnak.

Zöld helyett fehér, piros és fekete – bemutatta festését a visszatérő Bimota (képek, videó)

Ennél persze jóval fontosabb, hogy mi történt az alkatrészek terén. Nos, a legfontosabb, hogy a Honda futóművét immáron nem a Showa, hanem az Öhlins készíti, ám az új terméket nem sok lehetőségük volt kipróbálni, hiszen az időjárás nem volt kegyes a mezőnyhöz az eddigi teszteken. A motor többi része viszont nem sokat módosult azok után, hogy tavaly továbbfejlesztett motorblokkal és új aerocsomaggal rukkoltak elő.

Igaz, ezzel együtt is az ötödik, vagyis az utolsó helyen végeztek a konstruktőri tabellán. A szezon eleje kifejezetten kilátástalan volt, a végén viszont akadtak biztató jelek. Legfőképpen az estorili első futam, amelyen Iker Lecuona hosszú idő után dobogóra vitte a japán márkát, az idény során egyetlen alkalommal. Mindez azonban összességében csak szépségtapasz volt.

Hogy idén elmozdulnak-e az utolsó helyről? Az mindenképpen segítség lehet, hogy ezúttal hat gyártó lesz, de a Kawasaki mindössze egyetlen motorral fog kiállni a Puccettit erősítő Garrett Gerloff révén. Ami a gyári Honda összetételét illeti, a 2024-ben tizenegyedikként záró Xavi Vierge, valamint a közvetlenül mögötte végző Lecuona is maradt az alakulatnál, ahogyan a tavaly érkező csapatmenedzser, José Escámez is.

Őszintén szólva sokkal megterhelőbb, mint amire számítottam – utalt a Superbike-vb-re. – Nem könnyű minden fronton alkalmazkodni egy olyan bajnokságban, ahol szigorú szabályok vannak érvényben, így nagyon oda kell figyelni, hogy mit lehet tenni, és mit nem. A legnagyobb kihívás pedig a győzelem, nemcsak számomra, hanem minden csapatnak. Mint mindig, most is nagy elvárásaink vannak, és ez sokkal nehezebb, mint amire én személy szerint számítottam. A feladat az, hogy újra dobogóra álljunk, és nyerjünk.”

A spanyol szakember arra is kitért, hogy a siker érdekében szorosabbra fűzik az együttműködést a Honda európai részlegével. „A projekt kezdete óta van egy logisztikai központunk Európában – jelentette ki. – Idén pedig növelni fogjuk ezt az együttműködés [mértékét] a Honda Europe-pal, amely jobban részt vesz majd a tesztcsapatunk [munkájában] és a motor fejlesztésében. Extra erőfeszítéseket teszünk azzal a céllal, hogy felgyorsítsuk a munkánkat és a céljaink elérését.”

Új helyszín, új szabályok, új kategória: így jön Visontára a Supermoto-világbajnokság

0

Megkezdődött a visszaszámlálás a 2025-ös FIM Supermoto-világbajnokság és Európa-bajnokság kezdetéig. A mezőny idén először Magyarországra, a Black Star Speedway Visonta versenypályára is ellátogat 2025. július 12–13-án. Jegyek az S1GP.hu oldalon találhatók.

Nagy várakozás övezi a 2025. március 29–30-án kezdődő S1GP Supermoto-világbajnokság idei szezonját, amely során idén először megrendezik a Magyar Nagydíjat is a Black Star Speedway Visonta versenypályán 2025. július 12-13-án.

A lelkesedés oka, hogy új csapatok jelennek meg és jelentős átigazolások történnek, amelyek még izgalmasabbá és küzdelmesebbé teszik az új szezont. Emellett számos fontos újítás is érkezik a programba.

Átalakul az S1GP időmérős rendszere

Az idei szezontól az S1GP kvalifikációja egy első fordulóval, a Q1-gyel kezdődik, majd a leggyorsabb kilenc versenyzőt magába foglaló Q2 következik. Ezt az új rendszert kiegészíti a Superpole a legjobb három versenyző részvételével, akik a Metzeler pénzdíja mellett pontokat is kapnak.

Új kategóriák

Az idei évtől bevezetik az S2 kategóriát, amely a 125 2T és a 250 4T motorok számára lesz kiírva, valamint a junior Európa-bajnokság (European Junior Championship), amelyet egyes, kiemelt hétvégéken rendeznek majd meg. Minden forduló során három futamot rendeznek, ebből egyet szombaton.

Idén először Magyarországra is eljön a mezőny

A szezon indulását a jól ismert Albaida Circuiten (Spanyolország) indul, ahol már folyamatban vannak az idénynyitó Valenciai Nagydíj előkészületei, amelyre március 29–30-án kerül sor. Májusban negyedik egymást követő alkalommal megrendezésre kerül a Szardíniai Nagydíj (Tramatza – Olaszország), ahol várhatóan a korábbiaknál nagyobb lesz a versenyzői érdeklődés, majd júniusban Németországban, St. Wendelben versenyeznek a pilóták.

2025 a motorversenyzés éve: „szuper” világbajnoki futamok jönnek Magyarországra

Júliusban a világbajnokság és az Európa-bajnokság is hazánkba, a Black Star Speedway Visontára költözik, ahol már zajlanak az új offroad pályaszakasz és a Magyarországon egyedülálló Sky Section kialakításának munkálatai. Szeptemberben az olasz, nagy hagyományokkal rendelkező Busca ad otthont a Piemonti Nagydíjnak, majd először a FIM SuperMoto of Nations következik, amelyet Csehország először rendez meg. A megszokottak szerint a bajnokság Belgiumban zárul, 2025. október 11-én és 12-én a híres városi pályán, Mettetben.

Kedvezményes belépők kaphatók a visontai versenyre

Már tavaly karácsony előtt elindult a jegyértékesítés az S1GP Supermoto-világbajnokság első Magyar Nagydíjára, amely iránt már az Early Bird időszak során is élénk érdeklődés mutatkozott.

A rendező 2025. február 14. éjfélig Valentin-napi akciót hirdetett: az s1gpvalentin kuponkóddal a felnőtt belépőjegyek továbbra is Early Bird áron kaphatók.

Minden belépőjegy érvényes mindkét versenynapra, 2025. július 12-re és 13-ra is, ahogy a külön megvásárolható paddock jegyekkel is mindkét nap során be lehet lépni a szervizterületre.

Di Giannantoniót megműtötték, kiderült, mikor térhet vissza

0

A VR46 hivatalossá tette, amit valójában már eddig is lehetett tudni: Fabio Di Giannantonio kihagyja a thaiföldi tesztet, és a szezonnyitóra tervez visszatérni. Az olasz motorost sikeresen megoperálták hazájában.

Hárman is kiírták magukat az esemény hátralévő részéről a MotoGP múlt heti sepangi tesztjének első napján. Azonban, amíg Jorge Martín és Raúl Fernández (közel) versenytempóban szenvedtek sérülést eredményező balesetet, addig ez Fabio Di Giannantonióról korántsem mondható el. A 26 éves pilóta ugyanis egykerekezés közben esett el, már az idő lejárta után.

Hihetetlen, egykerekezés közben bukott, Martínék után Di Giannantonio is kiírta magát a tesztről

Ennek következtében eltört a bal kulcscsontja, és ahelyett, hogy a következő két napon a Ducati Desmosedici GP25-össel barátkozott volna, kénytelen volt hazarepülni Olaszországba, hogy megoperálják. A VR46 pedig egy hétfői közleményben tudatta, hogy még vasárnap lezajlott a beavatkozás, amely eredményesen ért véget.

Sikeresen megműtötték Fabio Di Giannantoniót február 9-én, vasárnap Olaszországban, hogy csökkentsék a törés mértékét a bal kulcscsontjában – olvasható a dokumentumban. – A VR46 versenyzője múlt szerdán a teszt első napján bukott Sepangban. Közvetlenül a balesete után Fabio visszautazott Olaszországba, és a Villa Stuart magánkórházba ment, ahol az Alessandro Castagna professzor által koordinált csapat vasárnap délelőtt elvégezte a sérülést csökkentő beavatkozást. Az operáció sikeres volt, és a versenyző azonnal megkezdi a rehabilitáció folyamatát.”

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy Di Giannantonio kihagyja a szerdán és csütörtökön esedékes burirami tesztet, hiszen Alessio „Uccio” Salucci, a VR46 csapatigazgatója erről még a teszt alatt tájékoztatta a közvéleményt. Hivatalosan viszont csak most erősítették meg. „Az a cél, hogy az idény első versenyére a lehető legjobb állapotban legyen” – zárult a közlemény.

Di Giannantonio a thaiföldi tesztet is kihagyja, de főnöke szerint nem tartozik bocsánatkéréssel

Persze egy sérülés soha nem jön jókor, főleg nem az év első tesztnapján, ám Di Giannantonio több szempontból is sajnálhatja a történteket. Egyfelől azért, mert a tavalyi idény végét, majd az egész holtszezont azzal töltötte, hogy felépüljön a szintén bal vállműtétjéből, amelyet még a spielbergi bukása következtében voltak kénytelenek elvégezni.

Másrészt pedig túlzás nélkül élete lehetősége előtt áll, hiszen a Ducati gyári párosa mellett egyedüliként vezethet GP25-öst. Bár a bolognaiak idei specifikációja egyelőre nem egyértelműen jobb a tavalyinál, de egyfelől ez még mindig a mezőny egyik legerősebb versenygépét jelenti, másfelől a fejlesztéseknek köszönhetően előbb-utóbb jó eséllyel kirajzolódik a különbség.

Kiszorult a mezőnyből, majd váratlanul visszavonult a többszörös világbajnoki futamgyőztes

0

Bejelentette visszavonulását Tatsuki Suzuki, miután tíz évet követően kiszorult a gyorsaságimotoros-vb mezőnyéből. A japán motoros három győzelmet szerzett a Moto3-ban.

Ahogyan az lenni szokott, az idei évre is rengeteget változott a Moto3 mezőnye. Néhányan felléptek a Moto2-be, és persze akadt, akinek egyszerűen nem jutott már hely a számos újonc miatt. Közéjük tartozott Tatsuki Suzuki is, aki azok után szorult ki a legkisebb géposztályból, hogy kereken tíz évet töltött és versenyzett ott.

Felmerül a kérdés, hogy merre tovább a japán pilóta számára. Eddig semmilyen bejelentés nem érkezett a jövőjével kapcsolatban, pedig már nemsokára kezdődik az idény. Nos, a hétvégén ő maga kommunikált egy videó formájában, ám a szurkolói aligha erre számítottak: Suzuki ugyanis röviden közölte, hogy visszavonul a versenyszerű motorozástól.

Sziasztok, Tatsuki Suzuki vagyok, és el akartam mondani nektek, hogy idén abbahagyom a versenyzést – jelentette ki. – Húsz éve pilóta vagyok, és egyértelműen nem volt könnyű döntés. Azért határoztam így, mert nem folytathattam azon a helyen, amelyről gyerekkorom óta mindig is álmodoztam. Szóval úgy döntöttem, hogy változtatok a céljaimon jövőre nézve. Rengeteg szép időszak volt, [és] akadtak nehezebb, sőt, rossz periódusok is. Ugyanakkor szeretnék köszönetet mondani mindenkinek, aki közel maradt hozzám, és mindazoknak, akikkel megoszthattam a szép időket. Nélkületek nem élhettem volna át ezeket az elégedettségre okot adó pillanatokat. Szóval köszönöm mindnyájatoknak! Talán találkozunk még a pályán, még ha más módon is.”

A jelenleg 27 esztendős, most már csak volt versenyző 3 évesen indult el a gyorsaságimotoros-vb felé vezető útján. 2006-ban megnyerte a japán pitbike-bajnokságot, majd az azt követő öt szezonban hazájának minimotoros sorozatában indult, ahol az utolsó idényében harmadik lett. Utána jött a 125 köbcentiméteres géposztály szintén Japánban, de 2013-ban már a spanyol széria utolsó két viadalán is rajthoz állhatott szabadkártyával, 2014-ben pedig már teljes állást kapott ott.

2015-ben valósult meg az álma, hiszen akkor debütálhatott a gyorsaságimotoros-vb Moto3-as kategóriájában, ahol a CIP csapatának színeiben egy Mahindrát vezetett. Első két idényében egy tizedik hely volt a legjobbja, majd 2017-ben a SIC58 Squadra Corséhoz igazolt. A következő két szezonban a dobogó még mindig nem jött össze, de a 2017-es Japán és a 2018-as Ausztrál Nagydíjon is negyedikként intették le.

Az áttörést a 2019-es év hozta meg, amikor jerezi második helyének köszönhetően először állhatott a pódiumon Misanóban pedig az első pole pozícióját, majd az első futamgyőzelmét is behúzta. 2020-ban aztán három pole-lal kezdett, és ezek közül az utolsót győzelemre is tudta váltani az Andalúziai Nagydíjon. Az első misanói hétvégén elért harmadik pozíciója után a tabella negyedik helyén állt, ám az Emilia-romagnai Nagydíj időmérőjén eltörte az orsó- és a singcsontját, így a montmelói fordulót is ki kellett hagynia. Visszatérése után pedig hatból ötször kiesett.

A 2021-es szezonja két pole-t leszámítva felejthetőre sikeredett, 2022-ben pedig már a Leopard színeiben vezette a Hondát. Bár győzelmet nem szerzett, három dobogójával az összetett hetedik helyén zárt, ami pályafutása legjobbjának számít. 2023-ban aztán hiába győzött Argentínában, később megsérült, majd hazai versenyét követően csapata leváltotta őt. Tavaly a Husqvarna Intact GP-nél szerepelhetett, de ott sem váltotta meg a világot.

Marc Márquez ismét bemutatott öccsének, akinek „odaadták” az ő vb-címeit (videó)

0

Marc Márquez ismét felmutatta a középső ujját öccsének, Álexnek, aki nemcsak egy körön, hanem a sprintszimuláción is gyorsabb volt nála. Vasárnap aztán a szezonnyitó bemutató műsorközlőjének hibája vicces helyzetet idézett elő a két testvér között.

Múlt héten rendezték a MotoGP sepangi tesztjét, amelynek harmadik napján Álex Márquez bizonyult a leggyorsabbnak, így összességében is ő futotta meg a legjobb időt. A Gresini motorosa ráadásul nem csupán ebben a tekintetben volt a legerősebb, hanem a sprintszimuláción is, ahol bátyjával, Marc Márquezzel együtt kiemelkedtek a mezőnyből, ám 29 ezreddel ő produkálta a jobb körátlagot.

A nyolcszoros világbajnok persze ezt nem hagyhatta szó nélkül, és megismételte azt, amit a novemberi montmeló teszten tett: nemes egyszerűséggel felmutatta a középső ujját öccsének. A különbség csupán annyi volt, hogy most ő volt az, aki a bokszban várakozott, és fivére haladt el előtte. Persze, ahogyan akkor, úgy most is viccelődtek egymással.

Marc Márquez bemutatott volt csapatának a teszten, a testvére eredményén „húzta fel magát”

Amikor bementem a bokszba, azt mondtam [magamban], hogy »hú, Marc legyőzött? Egy tizeddel? Fél másodperccel? [Esetleg] megvertem őt – nyilatkozta az ifjabbik Márquez a MARCA-nak. – Nagyon szoros volt, nem állt össze a matek. Aztán, amikor láttuk a bokszban, örültem. Elégedett vagyok. Ez csak egy teszt, de mindig jó, ha az embernek megvan a ritmusa, és kiegyensúlyozott.”

Két nappal később aztán ismét támadt némi „összetűzés” a testvérpár tagjai között. Ahogyan arról mi is beszámoltunk, vasárnap tartották a MotoGP szezonindító bemutatóját Bangkokban, ahol az összes csapat és minden egészséges pilóta felvonult. Amikor Álex Márquez következett, a műsorközlő hirtelen összekeverte őket, és úgy konferálta fel, hogy érkezik „a hatszoros MotoGP-világbajnok”.

A 28 éves motoros humorral reagált a bakira, és elkezdett úgy tenni, mintha ünnepelne egy sikert. Később a DAZN-nak beszélt az esetről. „Látnod kellett volna, ahogyan ugrálok – jelentette ki a riporternek, majd hozzátette, hogy bátyjával is „tisztázták” a helyzetet. – Mondta nekem, hogy »add oda azt a kettőt, ami neked van«.”

A történtekről Marc Márquezt is megkérdezték, és mint kiderült, maga az ominózus mondat nem ütötte meg a fülét, ám a közösségi médiát böngészve már képbe került. „Észrevettem, észrevettem, láttam a bejegyzéseteket – felelte az erre vonatkozó kérdésre. – Előtte nem tűnt fel, de kicsit görgettem az Instagramot, és megláttam.”

Szezonkezdés Honda-módra: Mir motorja nem indult be, így Marininek kellett elvinnie (videó)