back to top
2025. július 17. 23:07
Kezdőlap Blog Oldal 108

Nem úgy működtek a dolgok, ahogy szerettük volna – a Ducati hivatalosan elhatározásra jutott

0

Csütörtökön a gyári Ducati csapatfőnöke, Davide Tardozzi bejelentette, hogy a gyártó összes pilótája a tavalyi motorblokkot fogja használni a következő két évben. Tardozzi elismerte, hogy a fejlesztési munkálatok ezúttal nem hozták meg a várt eredményt.

Csütörtökön a burirami gyakorlás második napjával befejeződött a szezon előtti hivatalos tesztidőszak. A napot több szempontból is a Ducati uralta, hiszen Marc Márquez révén a pályán, a motorblokk-kérdéssel pedig az címlapokon is bolognaiak szerepeltek az első helyen. Az utóbbi történet röviden arról szól, hogy a Ducatinál most kellett döntést hozni arról, az idei vagy a tavalyi erőforrást használják a következő két évben. A fejlesztések befagyasztása miatt ugyanis a gyártóknak – kivéve amelyeket a D koncessziós kategóriába soroltak be – az idei és a jövő évi szezonban is ugyanazt a blokkot kell használniuk, legfeljebb biztonsági, illetve megbízhatósági okból nyúlhatnak hozzá.

Marc Márquez behúzta az utolsó tesztnapot, és hihetetlen „versenyt” futott

Az idei blokkot pedig mind Marc Márquez, mind Francesco Bagnaia gyengébbnek, bizonytalanabbnak érezte, különösen a féktávon és kigyorsítás közben, mint a tavalyit. A Ducati pedig természetesen főleg a gyári pilótáira hallgat, bár a 2025-ös erőforrást Fermín Aldeguer és Franco Morbidelli is kipróbálhatta. A gyártó részéről már szerdán is azt kommunikálták, lényegében megszületett a döntésük, majd csütörtökön ezt hivatalossá is tették.

„A blokk a 2024-es lesz minden Ducati-versenyzőnek. Hogy időben kész lesz-e mindegyik? Nos, mindennek körülbelül nyolc-kilenc nap alatt kell megtörténnie, amire a szokásos naptár szerint körülbelül három hetünk lenne…” – nyilatkozta a gyári Ducati csapatfőnöke, Davide Tardozzi az Autosportnak. Az olasz szakember arra utalt, hogy így az eredeti terveikkel szemben nem három, hanem hat 2024-es erőforrást kell elkészíteniük február 28-ig, hiszen aznap kezdődik a Thai Nagydíj hétvégéje.

„A legnehezebb dolog ezen a télen nekünk a Ducatinál az volt, hogy eldöntsük, használunk-e vagy sem olyan új elemeket, amelyekben nagyon hittünk: a 2025-ös blokkot vagy vázat. Ezek olyan dolgok, amelyek nem úgy működtek, ahogy vártuk – tette hozzá Tardozzi. – De az, hogy Gigi [Dall’Igna, a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója] végül úgy döntött, nem kockáztatunk a 2025-ös blokkal, arra késztetett minket, hogy megváltoztassuk a teljes tesztprogramunkat.”

A Ducati tesztpilótája rávilágított, miért megy nekik nehezen a motorfejlesztés

Ez a döntés viszont egyben azt is jelenti, hogy számos mérnök munkája lényegében megy a kukába. Tardozzi azonban úgy látja, ennél van fontosabb szempont is. „Ez nemcsak az alázatosság kérdése, hanem a realitásérzéké is – magyarázta.  – Mi a Ducatinál pedig realisták vagyunk, és láttuk, hogy a dolgok nem úgy működnek, ahogy szerettük volna. El kellett fogadnunk, hogy nem sikerült javítanunk azon, amink már korábban megvolt. De a GP24 egy kivételes motor. Nem merem azt mondani, hogy tökéletes, de kivételes. Nehéz lesz javítani rajta, de persze a jerezi forduló utáni teszttől kezdve megpróbáljuk.”

A Ducati tehát a tavalyi blokkal és (részben emiatt) a tavalyi vázzal fog nekivágni az idei szezonnak, bár utóbbin egyszer módosíthatnak az idény során. Valószínűleg ezzel összefüggésben kezdetben a tavalyi aerocsomag kerül majd fel a motorokra. A bolognaiak persze sok kisebb fejlesztéssel, új elemmel kiegészítették mind az erőforrást, mind az aerocsomagot. Így pedig Bagnaia leírása szerint az idei motorja a „24,9-es lesz – tehát nagyon közel áll az újhoz”. Egyébként az aerodinamika területén csütörtökön is kísérleteztek, például bevetettek új hátsó szárnyakat.

Marc Márquez behúzta az utolsó tesztnapot, és hihetetlen „versenyt” futott

0

Marc Márquez volt a leggyorsabb a burirami teszt második, egyben utolsó napján is. A versenyszimulációkat tekintve szintén Márquez zárt az élen, méghozzá kiemelkedően jó teljesítménnyel. Azok közül, akik csak egy sprint távját teljesítették, Marco Bezzecchié volt a legjobb átlagidő.

Csütörtökön került sor a burirami kollektív MotoGP-teszt második napjára, amely egyben az utolsó hivatalos tesztnap volt a március eleji szezonnyitó Thai Nagydíj előtt. Ennek megfelelően a mezőny többsége – még a bukásból épp csak visszatérő Raúl Fernández is – megpróbálta legalább távolról megmutatni, hogy mire lehet számítani tőle idén. Egyébként ezúttal a tesztpilóták közül csak a Jorge Martínt helyettesítő Lorenzo Savadori ült motorra, Fabio Di Giannantonio helyettes nélkül maradt.

Raúl Fernández elárulta, hogyan hátráltatja a sepangi sérülése, amely egy szempontból „tönkretette”

Csütörtökön már mindenkinek elég sietős volt, legalábbis erre következtethetünk abból, hogy a megszokott egy-egy pilóta helyett a bokszutca kinyitása után azonnal tízen a pályára gurultak. Az első óra végén Pedro Acosta állt a táblázat élén, a KTM-pilóta 1:29.133 másodperces kört futott. Jól érzékelteti, mennyivel feljebb kapcsolt a mezőny, hogy Acosta már ekkor gyorsabb volt, mint a szerdai napot az élen záró Marc Márquez (1:29.184), sőt Francesco Bagnaia tavalyi pályacsúcsát (1:28.700) is megközelítette.

A második órában aztán előkerültek a szerdát párban „behúzó” Márquez fivérek. Marc 1:28.855-ös körével átvette a vezetést, Álex pedig 179 ezredes hátrányban bejött a második helyre. Hozzájuk képest ekkor csak Acosta és Marco Bezzecchi volt fél másodpercen belül. Ezután hosszú órákra mindenki félretette a gyorsköröket, és a sprint-, illetve versenyszimulációkra koncentrált. Persze ebédszünetet is tartottak, amire az idősebb Márquezt a láthatóan feldobott Fabio Quartararo „hívta be”.

Az utolsó órában aztán többen még megpróbáltak javítani, de Marc Márquez idejére senki sem volt veszélyes, így a gyári Ducati versenyzője húzta be a burirami teszt második napját is. Álex szintén megtartotta a második helyet, viszont a harmadikra bejött Bezzecchi, a gyári Aprilia motorosa 205 ezredmásodperccel maradt el az első pozíciótól. Az első tíz végül igazán színes lett, hiszen minden gyártó képviseltette magát benne. A Ducati és az Aprilia legjobbját már említettük, a KTM-é a negyedik Acosta (278 ezredes hátrány), a Hondáé a hatodik Joan Mir (544 ezred), a Yamaháé pedig a nyolcadik Fabio Quartararo (731 ezred) lett.

Ezek a köridők már jóval többet elárulnak az egyes gyártók valódi erejéről, mint a korábbiak, viszont azért továbbra sem szabad csak ezekre támaszkodni. Viszont a mezőny jó része csütörtökön futott verseny- vagy sprintszimulációt is (a főfutam teljes távja 26, a sprinté 13 kör Buriramban), amelyek már jóval többet mondhatnak el. Ezeket a Crash.net és a szakíró Neil Morrison gyűjtése alapján az alábbi táblázatokban lehet megtalálni, de két teljesítményt külön is ki kell belőlük emelnünk.

Versenyszimulációk
Pilóta Gyártó Körszám Átlagidő
Marc Márquez Ducati 23 1:30.378
Pedro Acosta KTM 22 1:31.016
Franco Morbidelli Ducati 18 1:31.019
Álex Márquez Ducati 23 1:31.071*
Johann Zarco Honda 24 1:31.365
Brad Binder KTM 24 1:31.545
Somkiat Chantra Honda 20 1:31.074

*Álex Márqueznek ezalatt a guminyomással és az elektronikával is meggyűlt a baja, de úgy döntött, befejezi az etapot.

Sprintszimulációk
Pilóta Gyártó Körszám Átlagidő
Marco Bezzecchi Aprilia 13 1:30.093
Joan Mir Honda 11 1:30.282
Fabio Quartararo Yamaha 12 1:30.361
Jack Miller Yamaha 13 1:30.871
Maverick Viñales KTM 11 1:30.939
Álex Rins Yamaha 9 1:31.114
Ai Ogura Aprilia 8 1:31.184
Luca Marini Honda 13 1:31.315
Fermín Aldeguer Ducati 13 1:31.815

Először is az idősebb Márquez 23 körös futását, amelynek átlagideje 1:30.378 másodperc volt. Ezzel az idővel 6 tizedet vert mindenki másra, aki hasonló hosszúságú etapot teljesített, és lényegében sprinttempót diktált. Összehasonlításképp: az utolsó száraz Thai Nagydíjat 1:31.453-as átlagidővel nyerte meg Martín 2023-ban (és az eddigi legjobb versenyben futott kör ugyanekkor 1:30.896 volt Buriramban). Ezenkívül fontos még rámutatni Bezzecchi teljesítményére is, amely optimistává teheti az Apriliát. Az olasz pilóta teljesítette ugyanis 1:30.093-mal a legjobb spintszimulációt, majdnem 2 tizedet adva a második Mirnek.

A burirami teszt második napjának végeredménye

Raúl Fernández elárulta, hogyan hátráltatja a sepangi sérülése, amely egy szempontból „tönkretette”

0

Raúl Fernández dolgát eléggé megnehezíti a sepangi sérülése, mivel nem tud „normális pozícióban” ülni a motoron, illetve a balkanyarokat nem tudja „nyugodtan” bevenni. A spanyol pilóta ennek ellenére is optimista, és az Aprilia idei motorját előrelépésnek érzi a tavalyihoz képest.

Szerdán tartották a szezon előtti utolsó kollektív MotoGP-teszt első napját. A burirami körözést Raúl Fernández a tizenkilencedik helyen, az első Marc Márqueztől 1.791 másodperces hátrányban fejezte be. Viszont Fernández esetében már az is kisebb csoda, hogy egyáltalán motorra tudott ülni.

Marc Márquez a teszt első napjának végén robbantott, de neki és a Ducatinak is fájhat a feje

A Trackhouse pilótája ugyanis pontosan egy héttel korábban, a sepangi teszt első napján hatalmasat bukott, és a gyakorlás többi részét ki kellett hagynia. Az esésben a bal lába és keze is komolyan megsérült, utóbbit műteni is kellett. Szerencsére a beavatkozás sikerrel zárult, ami nagyon fontos volt neki, mivel a saját szavai szerint így „95-100 százalékos” lehet a március eleji szezonnyitóra. Azonban persze ez nem jelenti azt, hogy még ne lennének komoly fájdalmai, ami megnehezíti a dolgát.

„A fizikai állapotom nem túl jó – árulta el Fernández. – A baleset után nem tudok nyugodtan ülni a motoron. Pedig még aránylag szerencsém van, mert itt nincs sok balkanyar, és különösen a balosokban megy nehezen a motorozás, mert ott [a bal oldalon] vannak a sérült testrészeim. És így nem tudom a normális pozíciómat felvenni a motoron, szinte lehetetlennek érzem. De azért az első nap így is pozitívan zárult, mivel a fájdalom elfogadható volt, és ez a legfontosabb.”

„Egyelőre még csak a tempón dolgoztunk használt gumikkal, nem a köridőkre koncentráltunk. Tudom, hogy már mindenki majdnem ott tart, hogy megpróbálja megmutatni, milyen jó időt tud futni, én viszont nem így vagyok ezzel. Inkább magamra koncentrálok. Csak hát a balkanyarokban nem tudok nyugodt lenni, mivel az nem segít, hogy nem tudom úgy tartani a lábam, ahogy szeretném. Ebből a szempontból tönkre vagyok téve. Azonban a többi dolgot tekintve a szerdai egy pozitív nap volt. Összességében elégedett vagyok. Egyelőre megpróbálok a jelenre koncentrálni, a csütörtököt illetően pedig optimista vagyok, mivel más dolgokat fogunk próbálgatni, mint eddig.”

Fernández alig 24 kört tett meg a sepangi teszten, mielőtt bukott. Ez pedig abból a szempontból kifejezetten érzékenyen érinthette az Apriliát, hogy a madridi versenyző az egyetlen, aki össze tudja hasonlítani az idei motort a tavalyival, hiszen rajta kívül teljesen kicserélődtek a gyártó pilótái. Most már persze inkább az a lényeg, hogy Fernández szerint az RS-GP25 előrelépést jelent az elődjéhez képest, bár leszögezte, még nem teljesen ismerte ki az új prototípust.

Raúl Fernández: Szerencsés vagyok, ez volt életem egyik legnagyobb bukása

„Sok jó dolgot látok a motoron. Két-három olyan ponton, amelyekkel azóta küszködtünk, mióta megérkeztem az Apriliához, sokat javítottunk – magyarázta. – Úgy érzem, hogy elég könnyű jól motorozni ezzel a géppel. És érzem a különbséget is, szerintem ennek a motornak nagyobb a potenciálja a tempó és a köridők tekintetében. És úgy gondolom, hogy még gyorsabb is lehet, de ahhoz több időre van szükségünk. Ez ugyanis nem egy könnyen kiismerhető motor. Szóval több időre van szükségem, hogy kiismerjem, és a csapatomnak több időre van szüksége a megfelelő beállításokat megtalálásához. A kérdés innentől az, hogy mennyi időt kell a motoron töltenem, hogy újra gyors legyek.”

A Ducatinál nem vállalnak kockázatot, Marc Márquez és Bagnaia egyetértésével dönthettek

0

Davide Tardozzi, a Ducati gyári alakulatának csapatfőnöke elmondta, „úgy néz ki”, hogy a tavalyi motorblokkot fogják használni. Ez a döntés teljesen egybevágna Marc Márquez és Francesco Bagnaia véleményével. Az olasz versenyző elárulta, az idei erőforrás fékezés közben okoz problémákat.

Szerdán megkezdődött a MotoGP utolsó szezon ellőtti tesztje Buriramban. A gyakorlás során a Ducatinál egy kiemelt területre fókuszáltak: a motorblokkra. A bolognai gyártónak ugyanis arról kell döntenie, hogy az idei vagy a tavalyi erőforrást akarja használni a következő két évben. Ennek oka, hogy egy tavalyi határozat értelmében a D jelű koncessziós kategóriában szereplő márkákat leszámítva mindenkinek olyan blokkal kell teljesítenie a következő két idényt, amellyel a március eleji Thai Nagydíjra kiáll, és csak biztonsági, illetve megbízhatósági okból lehet hozzányúlni. Egy ilyen döntést pedig értelemszerűen nem könnyű meghozni, de úgy tűnik, hogy a Ducatinál már elhatározásra jutottak.

Újra befagyasztják a motorblokkfejlesztést a MotoGP-ben, de nem minden jóslat vált valóra

„Egyelőre még nem született meg a döntés, de úgy tűnik, hogy a 2024-es blokkal megyünk – mondta Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatfőnöke szerdán a MotoGP saját műsorában. – A végső döntést a mérnökök és Gigi [Dall’Igna, a gyártó versenyrészlegének általános igazgatója] fogja meghozni. De az az érzésem, hogy a tavalyi blokkot fogjuk használni. Bár még nem dőlt el, de ahogy már mondtuk, azért hozhatjuk meg ezt a döntést, mert most két évre be kell fagyasztanunk a fejlesztést, és nem akarunk kockázatot vállalni, a 2024-es pedig eddig megbízhatónak bizonyult.”

Frissítés: csütörtök délelőtt Jack Appleyard, a MotoGP munkatársa arról számolt be, a Ducati hivatalosan is úgy döntött, hogy a gyári csapatnál maradnak a tavalyi motorblokknál, és egyelőre más tavalyi alkatrészeket is megtartanak. „Megerősítve: Tardozzi most mondta, hogy a 2024-es blokk mellett reális lehetőség, hogy a 2024-es futóművet és a 2024-es aerocsomagot választják” – magyarázta a sorozat saját műsorában.

Bár a Ducatinál a szerda a blokkok körül forgott, Marc Márquezt ezt nem akadályozta meg abban, hogy az egész mezőnyt közel fél másodperccel megelőzve az első helyen zárjon. „Már a szerdai nap elejétől fogva jól éreztem magam, és ez a legfontosabb – nyilatkozta Márquez. – A nap nagy részében a 2024-es motorblokkra koncentráltunk. És úgy néz ki, hogy ha csütörtökön nem lesz hatalmas változás, akkor ezt az utat választjuk. Hogy miért? Mert a Ducati mérnökei, vezetői nagyon reálisak, okosak. Tudják, hogy nem vállalhatjuk annak a kockázatát, hogy homologizáltatunk egy olyan blokkot, amellyel kapcsolatban nem vagyunk száz százalékig biztosak, hogy jobb, mint a 2024-es. Ezt a blokkot ugyanis két évre homologizáltatjuk.”

Marc Márquez a teszt első napjának végén robbantott, de neki és a Ducatinak is fájhat a feje

„Mostanra rájöttünk, hogy a 2025-ösnek nagy hullámvölgyei vannak: néhány dologban nagyon erős, de vannak nagyon gyenge pontjai is – tette hozzá. – És a 2024-esről sok tapasztalata van a csapatnak, sokféle pályáról. Tavaly tizenhat főfutamot nyertek vele, ami azt jelenti, hogy a blokknak nagyon jó alapjai vannak. De persze ez nem jelenti azt, hogy semmi sem változik, a Ducati sokat dolgozott kisebb elemeken, amelyeket most rakunk bele a blokkba. Mindenesetre úgy néz ki, hogy ezzel megyünk, én pedig jól érzem magam vele. Az meg, hogy Pecco [Bagnaiával] egyetértünk, megkönnyíti a mérnökök munkáját. Még akkor is, ha a Ducati tudna akár két irányba is fejleszteni.”

Később maga Bagnaia is megosztotta a meglátásait. „Ez őszintén szólva egy nagyon nehéz döntés, de ebben a pillanatban mi mindketten és a csapat is ugyanabba az irányba hajlunk: a 2024-es blokk felé – erősítette meg csapattársa szavait az olasz pilóta. – Nem mintha a 2025-ös nem lenne versenyképes, de még mindig küzdünk azzal, hogy megtaláljuk vele a fékezés alatti egyensúlyt. Az olyan lenne, mintha »limbóznánk«, ha egy olyan blokkal kezdenénk meg a szezont, amelynél még nem oldottunk meg egy ilyen problémát. Egyébként szerencsések vagyunk, hogy Marcnak szerdán semmi problémája sem volt, mert nálunk aznap semmi sem működött.”

Bagnaia megszabta a határidőt, elmondta, meddig fognak egy hajóban evezni Marc Márquezzel

Bagnaia valóban nem tudott olyan jó tempót diktálni, mint csapattársa, hiszen tőle 844 ezredmásodpercre a nyolcadik pozícióban fejezte be a napot. A háromszoros világbajnok a „semmi sem működött” fordulattal részben az idei burkolat tesztelésére utalhatott, hiszen az saját bevallása szerint nem ment problémamentesen, így csütörtökön „a nulláról” kell újrakezdeniük ezt a munkát. Ezzel együtt az is elárulta, hogy a 2025-ös vázzal még mindig nem foglalkoztak érdemben, mivel más, annál fontosabb dolgok kötik le őket.

A Honda meghozta fontos döntését az idénynyitóval kapcsolatban

0

Luca Marini elárulta, a Hondánál eldöntötték, hogy milyen csomagot visznek a MotoGP idei szezonjának első futamhétvégéjére, illetve az azt követő néhány fordulóra. A 27 éves pilóta elégedetten zárta az első burirami tesztnapot, de úgy véli, az ellenfelek nem hoztak ki mindent a motorjukból.

A Honda ott folytatta, ahol legutóbb, Sepangban abbahagyta, legalábbis abból a szempontból, hogy ezúttal is két versenyzőjük végzett az első tízben az aktuális tesztnapon. Ezúttal Luca Marini volt a leggyorsabb, az olasz motoros a hatodik helyen végzett, 1:29.928 másodperces köre pedig 744 ezreddel maradt el a lista élén záró Marc Márquez idejétől.

Marc Márquez a teszt első napjának végén robbantott, de neki és a Ducatinak is fájhat a feje

Sepangban is gyors voltam az elején – nyilatkozta a kétszeres MotoGP-dobogós. – Aztán viszont mindenki fantasztikus köridőt futott. A mai nap azért volt fontos, mert a beállításokra koncentráltunk. Mindent kipróbáltunk, az összes újítást. Sepangban arra összpontosítottunk, hogy milyen csomagunk lesz az első futamon. Itt, az első verseny helyszínén arra fókuszáltunk, hogy kihozzuk a motorból a benne rejlő potenciált. Igyekeztünk javítani rajta, és ez ebből a szempontból egy pozitív nap volt.”

Természetesen ezúttal is kipróbáltak számos új alkatrészt, a leglátványosabb a Johann Zarco motorján látható, szárnyakkal és légterelővel rendelkező farokidom volt. Ezzel együtt az már eldőlt, hogy a Honda milyen csomagot fog használni az idény elején. „Igen, az első négy viadalon biztosan ilyen lesz a motor – szögezte le Marini. – Minden [alkatrészt] kiválasztottunk. Az első négy futam után meglátjuk, hogy milyen lehetőségeink és ambícióink vannak.”

A 27 esztendős versenyző hatodik pozíciója első látásra biztatónak tűnik, de vélhetően elég sokan távol voltak a motorjuk maximumától. Ezt az érintett is így gondolja. „Mindig jobban örülök, amikor lassabbak nálam – jelentette ki nevetve. – Várnunk kell, és meg kell néznünk az első futamot. Sok versenyzőnek van még valami a tarsolyában. Optimisták lehetünk, és a legjobbat hozhatjuk ki a csomagból.”

Egy teszten természetesen nem csupán az egykörös tempót érdemes figyelni, hiszen a versenyszimulációk legalább ennyire fontosak. Igaz, a sepangi teszt harmadik napján nem a vasárnapi főfutam, hanem a szombati sprint távján nyújtott teljesítmények voltak a fókuszban. Mindez nem véletlen, hiszen a gyártók és a csapatok nem érzik szükségét, hogy egy teljes versenyt leszimuláltassanak a pilótáikkal.

A rendelkezésre álló gumik esetében nem olyan fontos, hogy a teljes távra vonatkozóan teszteljük – magyarázta Marini. – Az abroncsok jók, és egy teljes futamon át gond nélkül konzisztensek maradnak. Ha huszonhét helyett húsz kört teszünk meg, nem számít, az is rendben van. A lényeg az első tíz körben mutatott tempó. Utána a gumimenedzseléssel tudja magát helyzetbe hozni az ember.”

A Honda a jelek szerint előrelépett a holtszezonban, a kérdés már csak az, hogy mindez mire elég „A legutóbbi itteni versenyhez képest javultunk, jobb lett a motor – fogalmazott Marini. – Azonban tudjuk, hogy a többiek erősebbek. Nagyon hajtunk a fejlődés érdekében. Ami minket illet, minden jobb lett. Egy versenyhétvégén viszont a többiek sebességét is ismernünk kell.”

Ismét a legjobb tízért mehet a Honda?

Kis híján nekiment saját csapattársának Aldeguer, elmondta, mi okozta a bakit.

0

Fermín Aldeguer „őrületesnek” nevezte azt a próbarajtját, amelyet követően majdnem belehajtott Álex Márquezbe, és amelyért a pálya állapotát okolta. A spanyol pilóta úgy véli, javulniuk kell, de szerinte jó úton haladnak.

Ahogyan az ilyenkor lenni szokott, a legnagyobb figyelmet ezúttal is a köridők kapták a burirami teszt első napján, ám természetesen a felkészülés ennél jóval összetettebb. Többek között azt is ki kell próbálni, hogy hogyan rajtol az adott motor, amire a pilótáknak helyi idő szerint kora délután, majd a leintést követően is volt lehetőségük.

A beszámolók alapján a gyári Ducati párosa kifejezetten szenvedett a rajtgyakorlatok során, viszont a leghajmeresztőbb megmozdulás nem Francesco Bagnaia vagy Marc Márquez, hanem Fermín Aldeguer nevéhez fűződik. A Gresini újonca ugyanis kis híján nekiment csapattársának, Álex Márqueznek. „Az egyik [próbarajt] őrületes volt – nyilatkozta. – Ez volt az első alkalom, hogy így megcsúsztam, de ez normális, amikor a pálya ilyen állapotban van, és más versenyzőknek is ugyanez a problémájuk. Nem ilyen mértékben, de ez normális.”

Felmerül a kérdés, hogy Aldeguer vajon miért nem közvetlenül az ifjabbik Márquez mellől végezte el a próbarajtját, ám elárulta, ennek nincsen különösebb oka, egyszerűen a véletlen hozta így, mert nem arról volt szó, hogy meg akarta volna figyelni csapattársát. Ezzel együtt tisztában van vele, hogy ezen a fronton is előre kell lépnie.

Marc Márquez a teszt első napjának végén robbantott, de neki és a Ducatinak is fájhat a feje

Végső soron nincs szükségem Álexre, hogy lássam, jó-e a próbarajtom vagy sem – fogalmazott, majd hozzátette, megvannak az ehhez szükséges eszközeik. – Az adatokon keresztül mindent láthatunk. Ebben még kicsit fejlődnünk kell, mert ma részben a kicsit csúszós pálya miatt nem a legjobban teljesítettünk, de meglátjuk.”

Aldeguer Sepangban kifejezetten biztató teljesítményt nyújtott, főleg az első két napon, ezúttal viszont jelentősen elmaradt csapattársától, egészen pontosan 724 ezredmásodpercet kapott tőle. Ezzel a tizennegyedik helyen végzett, mindössze 8 századdal megelőzte a rangsorban utána következő újoncot, Ai Ogurát, aki egy vélhetően gyengébb motort vezet, mint ő. A 19 éves motoros rámutatott, hogy a két aszfaltcsík jelentősen eltér egymástól, és nem aggódik.

A burirami pálya teljesen más, mint a sepangi – jelentette ki. – Végül is ez egy másik stílus. A Michelin révén másfajta gumit is használnunk, amihez szintén alkalmazkodni kell. Délelőtt nem volt könnyű hozzáigazítani a stílusomat ehhez a pályához, de nyugodtan dolgoztunk, és a szünet után nagy lépést tettünk előre. Nem vagyunk a csúcson, de jó úton halad a munka.”

Marc Márquez a teszt első napjának végén robbantott, de neki és a Ducatinak is fájhat a feje

0

Marc Márquez közel fél másodperces előnnyel végzett az élen a MotoGP burirami tesztjének első napján, megelőzve testvére, Álex, valamint Franco Morbidelli Ducatiját, ám a bolognaiaknál így is vannak gondok. Marco Bezzecchi a negyedik helyen zárt az Apriliával, Fabio Quartararo és a Yamaha viszont ezúttal nem villogott.

Azok után, hogy múlt héten Sepangban tesztelt a MotoGP mezőnye, most Buriramban folytatódott a felkészülés. Sokáig úgy tűnt, hogy ezúttal is Álex Márquez lehet a leggyorsabb még a nap első felében futott idejével, ám szűk öt perccel a vége előtt megérkezett Marc Márquez, és 1:29.184 másodperces idejével 465 ezredet adott öccsének. Ezzel 2020 óta először zárt az élen egy előszezoni tesztet. Ráadásul a harmadik helyet is egy Ducati szerezte meg Franco Morbidelli révén, ám a bolognaiaknak így is fájhat a fejük.

Az talán a legkisebb gond, hogy a nyolcszoros világbajnokot még a teszt elején technikai hiba sújtotta. Az viszont már jóval sokatmondóbb, hogy a gyári Ducatik nem a Malajziában használt új motorblokkot, vázat és aerodinamikai csomagot próbálgatták, hanem visszatértek a Desmosedici GP24-esre. Mindez jelzésértékű abból a szempontból, hogy milyen irányba mehetnek, és nem sokkal a leintés előtt Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere is megerősítette, hogy alighanem a tavalyi specifikáció mellett fognak dönteni.

Nagyon fontos döntés előtt áll a Ducati, ám egyelőre Bagnaia és Marc Márquez is bizonytalan

Azt viszont minden jelenlévő láthatta, hogy mind ő, mind az egyébként a nyolcadik pozícióban végző Francesco Bagnaia küszködött a rajtgyakorlatok során. Általában azzal szenvedtek, hogy az első kerék ne emelkedjen el az aszfalttól, de az olasz pilóta egyszer egy fekete csíkot is húzott maga után. Jack Appleyard, a MotoGP riportere arról számolt be, hogy a Ducatinál még nem is látták Márquezt jól rajtolni. Ráadásul nemcsak nekik, hanem Fermín Aldeguernek is gondot okozott az elindulás, és egyszer majdnem nekiment csapattársának, de esetében ez valószínűleg inkább a tapasztalatlanságának tudható be.

Ami a többi gyártót illeti, az Aprilia kénytelen volt nélkülözni a sérült Jorge Martínt, akit Lorenzo Savadori helyettesített. A tesztpilóta utolsóként fejezte be a napot, ellentétben Marco Bezzecchivel, aki a negyedik legjobb időt motorozta. A 26 éves pilóta korábban elesett, ahogyan Ai Ogura is, de egyiküknek sem esett baja. A szintén megműtött Raúl Fernández tizenkilencedik lett, 522 ezreddel elmaradva csapattársától.

Az ötödik hely a KTM-é lett Pedro Acosta révén. A 20 éves versenyző ezúttal is minden márkatársánál gyorsabb volt, de Brad Binder – aki hozzá hasonlóan a tesztnap vége felé elesett – most csak 137 ezredet kapott tőle. A Tech3 párosa viszont a köridők alapján még mindig nem szokott hozzá az RC16-oshoz, hiszen Enea Bastianini a tizenhatodik, míg Maverick Viñales a tizennyolcadik helyet szerezte meg.

A Honda a sepangi teszthez hasonlóan a thaiföldi első napon is két fővel képviseltette magát az első tízben. Ezúttal Luca Marini volt a leggyorsabb márkán belül, aki 744 ezredes lemaradással hatodikként végzett, közvetlenül Johann Zarco előtt. Joan Mir a hajrában javított, így 2 századdal lemaradt a tizedik pozícióról, az újonc Somkiat Chantra viszont utolsó lett az állandó pilóták közül.

A Sepangban látott teljesítmény után sokan kíváncsian figyelték a Yamaha teljesítményét, ám ezúttal csak épphogy sikerült bekerülni z első tízbe. Ráadásul a legjobb időt most nem a Malajziában villogó Fabio Quartararo, hanem Jack Miller futotta meg, ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a francia motoros jó néhány alkalommal teljesített piros első szektort, ami nyilvánvalóan árnyalja a képet.

A burirami teszt első napjának végeredménye

Ez dönthet Marc Márquez és Bagnaia csatájában a legenda szerint

0

Giacomo Agostini úgy véli, a Ducatinak ugyanazokat az eszközöket kell biztosítania a két gyári pilótája számára, akik nem lesznek barátok. Az olasz legenda azt is elárulta, mi jelentheti a különbséget Marc Márquez és Francesco Bagnaia között.

Sok megválaszolandó kérdést tartogat a MotoGP 2025-ös szezonja, és ezek közül az egyik, ha nem a legérdekesebb, hogy mire megy majd egymással Francesco Bagnaia és Marc Márquez a gyári Ducatinál. A két versenyző a jelenlegi mezőny két legeredményesebb pilótájának számít, és Valentino Rossi, valamint Jorge Lorenzo párosa óta nem volt ennyire sikeres duó a királykategóriában.

Sokan arra számítanak, hogy a két motoros kapcsolata nem lesz konfliktusoktól mentes, de egyelőre mindketten hangsúlyozzák, hogy a csapat- és a márkaérdeket helyezik előtérbe, és Davide Tardozzi. A gyár istálló csapatmenedzsere szerint is jól fogják tudni kezelni a versenyzőiket. Giacomo Agostini azonban másképp vélekedik.

Soha nem lesznek barátok – nyilatkozta a tizenötszörös gyorsaságimotoros-világbajnok a La Gazzetta dello Sportnak. – A gyártónak mindkettőjük számára ugyanazokat az eszközöket kell biztosítania, nekik pedig intelligensnek kell lenniük, hogy ne lépjek át a határt. Davide Tardozzit vagy akár Agostinit is oda lehet ültetni a bokszfalra, de ha egy versenyző benne van a csatában, akkor csak arra tud gondolni, hogy legyőzze az ellenfelét, megtalálja az előzési lehetőséget, és öt méterrel később fékezzen. Nem arra, amit a bokszban mondanak neki.”

Bagnaia megszabta a határidőt, elmondta, meddig fognak egy hajóban evezni Marc Márquezzel

És hogy mire mehet egymással Márquez és Bagnaia az eredményeket illetően? Utóbbinak mindenképpen megvan az az előnye, hogy hosszú ideje a csapat tagja, és az új motor is kisebb ugrást jelent neki, mint a spanyol pilótának. Legendás honfitársa viszont úgy véli, egyvalami a hamarosan 32. születésnapját ünneplő motoros mellett dönthet.

Két nagyszerű profiról beszélünk – szögezte le Agostini, majd a kettőjük közötti eltérésre is kitért. – Az egyikük módszeresebb és jobban be van ágyazva a csapatba, a másikuk agresszívabb. Féltékenyek lesznek egymásra, azt jósolom, hogy fej fej mellett fognak haladni. Marc éhesebb, mint Bagnaia, és ez teremtheti meg a különbség.”

A küzdelem persze csak a burirami szezonnyitótól kezdve válik élessé, de a szurkolók már a teszten összehasonlították a két sztár idejeit. Sepangban egy körön Bagnaia volt a gyorsabb, a sprintszimulációja viszont Márqueznek sikerült jobban. A jelenleg is zajló thaiföldi teszten cikkünk írásának pillanatában a nyolcszoros világbajnok legjobb köre 44 századdal jobb, mint csapattársáé, de ennek nincs nagy jelentősége.

Nagyon fontos döntés előtt áll a Ducati, ám egyelőre Bagnaia és Marc Márquez is bizonytalan

Ez lesz Bautista utolsó Ducatija? – újabb Superbike-gyártó leplezte le motorját (képek)

0

A Superbike-világbajnokságban szereplő gyári Ducati is bemutatta idei motorfestését. A Panigale V4 R-t ezúttal is Nicolò Bulega, valamint Álvaro Bautista fogja hajtani, utóbbi esetében pedig könnyen lehet, hogy utoljára száll harcba a vb-címért.

Folytatódott a motorbemutatók sora a Superbike-világbajnokságban, és kedden a Honda után újabb gyári csapat következett. Ezúttal a Ducatin volt a sor, amely a Bergamo megyében található Monte San Pietróban tartotta meg a szokásos év eleji eseményét. A külső nem okozott meglepetést, a motor ezúttal is a szokásos színösszeállításban jelent meg.

A Ducatinak megszakadt a nagy sorozata, hiszen 2022-ben és 2023-ban mind a MotoGP-ben, mind a Superbike-vb-n mindhárom bajnoki címet megszerezték gyártói szinten. Tavaly azonban csak a csapatok és a márkák között sikerült diadalmaskodni, hiszen egyéniben Toprak Razgatlıoğlu jobbnak bizonyult a bolognaiak pilótapárosánál.

Annál a pilótapárosnál, amely változatlan maradt az előző idényhez képest. Nicolò Bulega maradása felől nem volt kétség: az olasz motoros a Supersport-vb 2023-as győzteseként rögtön a gyári istállónál mutatkozott be, és mindjárt az első futamát megnyerte Phillip Islanden. Az újabb győzelem aztán sokáig nem jött össze, de viszonylag stabilan teljesített, majd a török pilóta sérülése után további öt alkalommal állhatott a dobogó tetején, és végül második lett az összetettben.

A Ducatinak honorálnia kell Bautista legyőzését, ha meg akarja tartani Bulegát

Bulega második helyezése már csak azért is nagy bravúr, mert csapattársát, az akkor kétszeres címvédőnek számító Álvaro Bautistát is megelőzte. A spanyol pilótát több tényező is hátráltatta: egyrészt sok időbe telt, mire felépült a 2023-as jerezi bukásában elszenvedett sérüléséből, másrészt az új súlyszabály is leginkább őt hátráltatta. Ennek következtében mindössze négy diadalig jutott, és elég simán, 127 ponttal kapott ki házon belül.

Bautista már tavaly sem lett volna a mezőnyben, ha a szabályváltozások még inkább hátráltatják

Az immáron 40 éves spanyol motoros ezzel együtt központi figurája volt az előző szezonnak, hiszen sokáig kérdéses volt, hogy marad-e a sportágban. Végül hosszabbított a Ducatival, de könnyen lehet, hogy ez lesz az utolsó idénye a sportágban. Az viszont neki és Bulegának is jól jöhet, hogy immáron nem a fordulatszámot, hanem az üzemanyag-átfolyást szabályozzák a teljesítmény alapján.

Bautista még mindig „hülyeségnek” tartja a minimumsúlyt, de a legújabb szabállyal nincs gondja

Minden, amit a MotoGP thaiföldi tesztjéről tudni érdemes

0

Mikor, kik, hol? – ezúttal is csokorba szedtük a thaiföldi felkészülés legfontosabb tudnivalóit.

Nincs megállás, folytatódik az előszezoni tesztek sorozata a MotoGP-ben. A múlt heti, malajziai felkészülést követően ezúttal Thaiföldön köröz a mezőny, ahol két és fél hét múlva a szezonnyitót is megrendezik. Anyagunkban ismét összeszedtük a legfontosabb információkat a teszt kapcsán.

Bagnaia épphogy kikapott Álex Márqueztől, aki egy másik fronton bátyjával együtt emelkedett ki

A MotoGP második, egyben utolsó kollektív tesztjét Buriramban, a Chang International Circuiten rendezik február 12-én és 13-án. Helyi idő szerint ismét 10 és 18 óra között gyakorolhatnak a versenyzők. Buriram hat órával van előrébb Budapestnél, ezért magyar időben nézve 4 és 12 óra között körözhetnek.

Nap Helyi idő Magyar idő
február 12., szerda 10:00-18:00 4:00-12:00
február 13., csütörtök 10:00-18:00 4:00-12:00


A mezőnyben is tetten érhetőek változások. Mint ismeretes, a malajziai felkészülés három komolyabb eséssel kezdődött: Raúl Fernándeznek, Jorge Martínnak és Fabio Di Giannantoniónak is az első nap jelentette a végállomást. Közülük mindössze a Trackhouse versenyzője ülhet motorra Thaiföldön, utóbbi kettő pedig folytatja rehabilitációját. A thaiföldi névsor alább olvasható:

Gyártó Csapat Versenyzők
Ducati Ducati Lenovo Team Marc Márquez (spanyol)
Francesco Bagnaia (olasz)
Pertamina Enduro VR46 Racing Team Franco Morbidelli (olasz)
Michele Pirro (olasz) *
Gresini Racing MotoGP Álex Márquez (spanyol)
Fermín Aldeguer (spanyol)
Aprilia Aprilia Racing Marco Bezzecchi (olasz)
Lorenzo Savadori (olasz) *
Trackhouse MotoGP Team Raúl Fernández (spanyol)
Ai Ogura (japán)
KTM Red Bull KTM Factory Racing Pedro Acosta (spanyol)
Brad Binder (dél-afrikai)
Red Bull KTM Tech3 Maverick Viñales (spanyol)
Enea Bastianini (olasz)
Honda

 

Honda HRC Castrol Joan Mir (spanyol)
Luca Marini (olasz)
Castrol Honda LCR Johann Zarco (francia)
Idemitsu Honda LCR Somkiat Chantra (thai)
Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP Team Fabio Quartararo (francia)
Álex Rins (spanyol)
Augusto Fernández (spanyol) *
Prima Pramac Yamaha Miguel Oliveira (portugál)
Jack Miller (ausztrál)

 *- Csillaggal a tesztpilótákat jelöltük. Michele Pirro Fabio Di Giannantoniót, Lorenzo Savadori pedig Jorge Martínt pótolja.

A malajziai felkészüléshez hasonlóan a thaiföldi körözést sem lehet élőben követni. Azonban a MotoGP most is hasonló tartalmakkal készül, mint a múlt héten. A Timing Pass segítségével ismét lehet a live timingot követni. Megemlítendő, hogy a Full Pass kedvezmény továbbra is él: február 18. 10 óráig akár ingyenesen is kipróbálható!

Ezenfelül ismét bejelentkezik Louis Subbady és Jack Appleyard is, valamint az After the Flag című kibeszélő műsor sem maradhat el, ezúttal is egy kilencven perces élő műsor formájában. Subbadyék helyi idő szerint 15 órakor (Magyarországon 9 óra) kezdenek, az After the Flag harminc perccel a leintés vége előtt (17:30 – Magyarországon 11:30) indul. A tesztről mi is beszámolunk felületeinken.

Mi vagyunk a MotoGP arcai, nekünk itt kell lennünk – négy bajnok együtt értékelte a szezonkezdetet