back to top
2025. június 27. 23:29
Kezdőlap Blog Oldal 13

A Yamaha nem „használja” eléggé Doviziosót, véli Quartararo

0

Fabio Quartararo szerint a Yamahának jobban ki kellene használnia Andrea Dovizioso tapasztalatát. A hangvillások gyári csapatának motorosa megosztotta véleményét az aragóniai teszten kipróbált újításokról, és elárulta, miért ne vesz részt a márka privát eseményén.

Andrea Dovizioso a 2022-es szezon közepén akasztotta szögre végleg a bukósisakot, legalábbis ami az állandó MotoGP-versenyzői karrierjét illeti. Tavaly viszont némileg váratlanul ismét királykategóriás motorra pattant, hiszen a Yamahának tesztelt, idén pedig már hivatalosan is tesztpilótai állást tölt be a hangvillásoknál.

Az előszezonban szintén ott volt Sepangban, viszont idény közben semmilyen hivatalos eseményen nem ment pályára. Ráadásul nemrég háztartási balesetben megsérült, az Aragóniai Nagydíjon viszont a jerezi hétvégéhez hasonlóan jelen volt a csapattal. Fabio Quartararo úgy véli, a Yamahának jobban ki kellene használnia Dovizioso rutinját.

Lorenzo és Marc Márquez árnyékából a Legendák közé – Dovizioso útja a Hírességek Csarnokába

Ahogyan elmagyarázza a dolgokat, ahogyan információkat ad át a mérnököknek… pontosan tudja, mi történik a motoron – nyilatkozta. – Ez rendkívül fontos számukra. Nagyon érzem [a pattogást], de az adatokon nem látszik. Andrea ezt tudja. A mérnökök is tisztában vannak vele, de csak az adatokat látják. Fontos a kommunikáció a pilóták és a mérnökök között. Ha az európai versenyekre el tud jönni, az segítség. Nem használjuk őt eléggé. A csapatnak lehetőséget kell adnia neki, hogy mélyebben belemerüljön a technikai részletekbe.”

Ami az aragóniai tesztet illeti, a francia versenyző a hetedik legjobb időt futotta meg, 519 ezreddel lemaradva az élen záró Maverick Viñalestől, amivel ő volt a leggyorsabb a márkán belül. Persze ennek nincs nagy jelentősége, annak viszont annál inkább, hogy most ő is kipróbálhatta az Augusto Fernández által a hétvégén használt erőforrást, az új elektronikai beállítást, valamint a továbbfejlesztett burkolatot.

A motorblokkot jobbnak érzem, az elektronika ugyanolyan – fogalmazott. – Mugellóban ugyanazokkal a beállításokkal indulunk, mint Silverstone-ban, Jerezben és Le Mans-ban. Szeretnék nagyobb lépéseket tenni. Ezzel kapcsolatban még mindig tanulnunk kell. A mentalitás már régen megváltozott, ám még hosszú út áll előttünk, hogy megfelelően tudjunk dolgozni. A mérnököknek és nekem együtt kell működnünk, de megfelelő lépéseket teszünk.”

Marc Márquez sokáig vezetett, de a hajrában Viñales és Bezzecchi is megelőzte az aragóniai teszten

Az Aragóniai Nagydíj hétvégéjén Quartararo egyik legnagyobb gondja a tapadás hiánya volt, és ez a teszten sem oldódott meg. „Péntektől [hétfőig] még mindig nem sikerült kisajtolnunk mindazt, amit az elektronika terén kértem – jegyezte meg. – Nem lehet, hogy a péntek, a szombat, a vasárnap és a hétfő is lemegy anélkül, hogy nem érünk el valamilyen egyértelmű [javulást]. Ezt még mindig várjuk.”

Emellett ráadásul más területen is van hová javulniuk. „A mechanikus tapadás terén tehetünk nagy lépést, de ezt még nem találtuk meg – hangsúlyozta. – Ez az, amit még nem találtunk meg. Szerintem azt nem igazán tudjuk, hogy az elektronikával mennyit nyerhetünk. Sokat lehet nyerni, de senki nem tudja. Nem tudjuk, mennyit hozhat a konyhára.”

A Yamahának nem ez volt az egyetlen tesztje a héten, hiszen szerdán és csütörtökön Montmelóban is pályára gurítják a motorokat, immáron privát esemény keretében. Ekkor azonban a gyári istálló versenyzői nem kapnak szerepet, hiszen Fernández mellé a Pramac párosa, Jack Miller, illetve Miguel Oliveira csatlakozik majd.

A barcelonai teszten nem leszek ott – szögezte le Quartararo. – Nincs értelme sok pályát kipróbálni. Miguel és Jack fognak menni. Egyszerűen ki akarják próbálni azokat a dolgokat, amelyeket Misanóban mi már kipróbáltunk, hogy érezzék a különbséget. A gumik is szerepet játszanak. Rengeteget tesztelünk, és nem pazarolhatunk el sok abroncsot.”

Hiába a változtatás, Quartararót továbbra is a furcsa jelenség hátráltatta, amely a bukásához is vezetett

Hivatalos: vége a találgatásoknak, Razgatlıoğlu jövőre a MotoGP-ben versenyez

0

A Yamaha bejelentette, hogy Toprak Razgatlıoğlu jövőre náluk fog versenyezni, konkrétan a Pramac színeiben. Mindez azt jelenti, hogy a török pilóta elhagyja a Superbike-világbajnokságot, és bemutatkozik a MotoGP-ben.

Eldőlt az egyik legfontosabb dominó a MotoGP pilótapiacán. Bár korábban mind a Yamaha, mind a Pramac azt kommunikálta, hogy a nyári szünetig nem hoznak döntést a jövő évi versenyzői felállásról, a hangvillások kedden délután bejelentették, hogy szerződtették Toprak Razgatlıoğlut, aki 2026-ban az olasz istálló színeiben debütál a királykategóriában.

A török versenyző esetleges váltása már hosszú évek óta időről időre előjön a sajtóban, ám az idei évben minden eddiginél komolyabbnak tűnt a lehetőség. Tavasszal még a Honda neve is felmerült az esetleges célpontok között, ám az elmúlt hetekben egyre inkább körvonalazódott, hogy a Yamaha, azon belül is a Pramac lehet a befutó.

A jelenleg 28 esztendős pilóta ezzel visszatér a japán gyártóhoz, ahol 2020 és 2023 között négy évet töltött. Ezalatt harminchét futamgyőzelemig, illetve kereken száz dobogóig jutott, nem beszélve a 2021-ben elért világbajnoki címről. A két fél szakítása ugyan nem volt a legszebb, hiszen a Yamaha nem engedte, hogy Razgatlıoğlu 2023 végén tesztelje a BMW-t, ám a felek nem égették fel végleg a hidakat maguk mögött.

Rea figyelmeztette Razgatlıoğlut: A Superbike-versenyzőket nem tisztelik ugyanúgy a MotoGP-ben   

Mindez azt jelenti, hogy a török versenyző búcsúzik a Superbike-világbajnokságtól, legalábbis egy időre mindenképpen. Ez a hetedik idénye a szériamotoros sorozatban, és eddig hatvanhárom alkalommal ünnepelhetett a dobogó tetején, további kilencven dobogót gyűjtött be, és húsz pole pozíciót szerzett. Nem mellesleg pedig kétszeres világbajnoknak mondhatja magát.

Második vb-címét már a BMW-vel nyerte, amelytől az idei év végén szintén elköszön. Razgatlıoğlu 2024-ben igazolt a bajor márkához, és bár a legtöbben nem hittek az azonnali sikerekben, végül elképesztő dominanciát mutatott, és súlyos sérülése sem akadályozta meg a csúcsra érésben. A szezon közepén pedig zsinórban tizenhárom győzelmet aratott, amivel új rekordot állított fel. Ami az idei évadot illeti, öt forduló után 31 pontos lemaradással második Nicolò Bulega mögött.

Nagy örömmel üdvözöljük Toprakot újra a Yamaha családjában – nyilatkozta Paolo Pavesio, a Yamaha Motor Racing ügyvezető igazgatója. – Toprak, Yamahának a Superbike-vb-n a legtöbb győzelmet elérő pilótája kivételes tehetségnek bizonyult, kétszer is megszerezte a bajnoki címet, ami nem kis teljesítmény. A MotoGP-be való átigazolása egyszerre »hazatérés« és egy izgalmas új kihívás, amelyben egyértelműen a fokozatos, idővel történő fejlődés célját határoztuk meg. Küzdőszelleme és elszántsága tökéletesen passzol mind a Pramac csapatához, mind a Yamaha merész MotoGP-stratégiájához, ezért úgy gondoljuk, hogy 2026 a megfelelő időpont a sok rajongó által várt lépés megtételére.”

Hivatalos: Bulega marad a Ducatinál, a MotoGP-projektben is lesz szerepe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Hivatalos: Bulega marad a Ducatinál, a MotoGP-projektben is lesz szerepe

0

A Ducati bejelentette, hogy egy évvel meghosszabbították Nicolò Bulega szerződését. Az olasz versenyző ráadásul a MotoGP-projektben is részt vesz, hiszen tesztpilótaként segíteni fogja a 2027-es motor fejlesztését.

A legtöbben alighanem nagy pénzben mertek volna fogadni rá, hogy Nicolò Bulega 2026-ban is a gyári Ducatit fogja erősíteni a Superbike-világbajnokság mezőnyében, de az elmúlt hetekben felmerült, hogy a BMW nagy pénzért esetleg átcsábítja a jó eséllyel a MotoGP-be igazoló Toprak Razgatlıoğlu helyére. Ez azonban most még biztosan nem fog megtörténni, ugyanis a bolognaiak bejelentették, hogy egy évvel meghosszabbították a 25 éves versenyző szerződését.

Bulega hat teljes idényt töltött a gyorsaságimotoros-vb kisebb kategóriáiban, ám két-két dobogót és pole pozíciót leszámítva nem sok babér termett neki. 2022-ben aztán átigazolt a Supersport-világbajnokságba, ahol a gyári Ducati színeiben kilencszer állhatott fel a pódiumra, és negyedik lett az összetettben. A következő évben pedig már senki nem állíthatta meg: a huszonnégy verseny kétharmadát megnyerte, és csak háromszor fordult elő, hogy nem ünnepelhetett a dobogón, amivel természetesen megszerezte a vb-címet.

Ennek köszönhetően tavaly bemutatkozhatott a Superbike-világbajnokságban, ráadásul itt is a gyári Ducatit képviselhette. Phillip Islanden rögtön pole pozíciót és győzelmet szerzett, ehhez pedig később további öt diadalt tett hozz. És összesen huszonnégyszer zárt az első háromban. Egészen a szezonzáróig volt matematikai esélye a bajnoki címre, végül 484 ponttal második lett Razgatlıoğlu mögött, csapattárát, a kétszeres címvédő Álvaro Bautistát pedig 127 egységnyi különbséggel verte meg.

Az idei évben aztán még jobban rákapcsolt: 2025-ben már nyolc sikernél tart, ráadásul Phillip Islanden és Cremonában is triplázott. A két asseni, egyaránt technikai hibából adódó kiesését leszámítva legfeljebb csak Razgatlıoğlutól kapott ki. Ennek köszönhetően öt forduló után már 252 ponttal rendelkezik, és 31 egységgel vezet a török motoros előtt.

Bulega ténylegesen a MotoGP-be tart?

Maga a szerződéshosszabbítás ténye ráadásul nem minden, ugyanis az is kiderült, hogy Bulega jövőre a MotoGP-projektben is szerepet kap. Persze egyelőre nem versenyzőként, de tesztpilótaként segíteni fog a Ducati 2027-es, az új szabályok szerint épülő gépének kifejlesztésében. Ebben az évben már a Pirelli lesz a királykategória gumiszállítója, így ezen a téren vélhetően értékes tapasztalatokkal járulhat hozzá a munkához.

Nagyon örülök, hogy a gyári Ducatival folytathatom a pályafutásomat – nyilatkozta. – Már négy éve vagyok ennél a csapatnál, és nem tudom eléggé hangsúlyozni azt az erős köteléket, amelyet a kezdetektől fogva kialakítottunk. Fontos eredményeket értünk el, így elégedettséggel és büszkeséggel tölt el a folytatás. Szeretném megköszönni az Arubának és a Ducatinak, hogy a Supersport-vb-n való új kalandunk első napja óta bíznak bennem. A cél, hogy még elégedettebbek lehessünk. A közös jövőnk meghosszabbítása fontos lépés, hogy még inkább az idei szezonra tudjunk koncentrálni.”

Örömteli visszatekinteni arra az útra, amelyet Nicolò-val együtt tettünk meg az évek során, mert bár az ő tehetségét és a bennünk rejlő lehetőségeket is ismertük, soha nem lehet biztosra venni, hogy a versenyző, a motor és a csapat között megfelelő kémia fog kialakulni – fogalmazott Stefano Cecconi, a gyári Ducati csapatfőnöke. – Csak ha a feltételek adottak, akkor lehet magasra törni a nehéz bajnokságokban, ahol ennyire kemény ellenfeleket kell legyőzni. Jó irányba haladunk, és remélem, a közeljövő meghatározása további nyugalmat ad majd nekünk, illetve lehetőséget, hogy minden energiánkat az aktuális szezonra összpontosítsuk, ahol minden adott ahhoz, hogy jól teljesítsünk.”

Nicolò nyerő fogadást jelent a Ducati Corse projektjének – kezdte Gigi Dall’Igna, a Ducati versenyrészlegének általános igazgatója. – 2022-ben a Supesport-világbajnokságban kezdtük el az utunkat, hogy versenyképessé tegyük őt a magasabb osztályban, a Panigale V4 R-en ülve. A Superbike-vb-n töltött újoncévében mindenkit lenyűgözött, megmutatta a benne rejlő potenciált, illetve versenyzői a tehetségét. Örömmel erősítjük meg, hogy a következő szezonban is az Aruba.it Racingnél marad. Biztosak vagyunk benne, hogy ő egy olyan pilóta, aki sokféle úton képes elindulni, de jelenleg csak az számít, amelyik a Superbike-világbajnoki címhez vezet. Most csakis erre a célra kell koncentrálnia. Aztán majd meglátjuk, mit hoz a jövő.”

Eldőlt, hogy a Ducati elköszön Bautistától?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Álex Márquez szerint hamarosan bevezetik a „rádiózást” a MotoGP-ben, Zarco a hallását félti

0

Álex Márqueznek tetszett a MotoGP „rádiós” rendszere, amelyet az alcañizi teszten először próbált ki, és úgy véli, jövőre be is fogják vezetni. A spanyol versenyző ugyanakkor Lorenzo Savadorihoz hasonlóan hangsúlyozta, nem mindig lehet érteni az üzenetet, Johann Zarco pedig hosszú távon a hallását félti.

Egy ideje téma a MotoGP-ben, hogy mikor vezetik be a rádiózást, amely a Forma–1-ben már évtizedek óta jelen van, sőt, a közvetítés részét képezi. Ez utóbbi a kétkerekűeknél még messze van, ám a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna nem titkolt célja, hogy hosszú távon itt is hasonló rendszert vezessenek be, ezzel is növelve a nézők szórakoztatását.

Most azonban még nem is valódi rádiózásról van szó, hiszen egyelőre csupán azzal kísérleteznek, hogy a pilóták különböző üzeneteket kapjanak az aktuális biztonsági helyzettel kapcsolatban. A hétfői aragóniai teszten Álex Márquez először próbálta ki a rendszert, és úgy véli, 2026-ban már kötelezővé is fogják tenni a használatát.

Bagnaia továbbra is szkeptikus, szerinte veszélyes lehet a rádiózás

Először próbáltam ki – nyilatkozta. – Ez nem egy valódi rádió, mert egy hangot tesznek be, és az mindig ott van. Nem olyan, mintha valaki beszélne az emberhez. Azonban fontos volt kipróbálni, sok ponton nem könnyű megérteni, amit mondanak, de ez volt a legjobb, amivel kísérletezhettünk, mert úgy tűnik, jövőre a biztonság miatt kötelező lesz. Reméltem, hogy kipróbálhatom, teljesítettem egy etapot, és jó volt.”

A tavalyi montmelói teszt után a FIM szóvivője elmondta, a pilóták azt szeretnék, hogy csak önkéntes alapon kelljen használni a „rádió”, amely csontrezgés útján továbbítja a hangot a pilótáknak. Ha viszont kötelezővé teszik, akkor vélhetően már idén lesz valaki, aki versenyezni fog vele. Igaz, bizonyos problémákat mindenképpen meg kell még oldani.

Meg kell értenünk, mert az elején figyeltem az üzenetre, később viszont megpróbáltam nyomni az etapon, és amikor 1:46 másodpercet mentem, nem hallottam, mert az ember nagyon koncentrál – magyarázta Márquez. – Az viszont igaz, hogy ez olyan, mint egy rádió. Ha az embernek csak egy üzenetet küldenek, akkor figyel, de ha mindig ott van, [akkor nem]. Nem volt rossz, de az egyenesekben, azokon a pontokon, ahol nyélgázon megyünk, nehéz megérteni, mit mondanak.”

A jelenleg Jorge Martínt helyettesítő, de az Apriliánál egyébként tesztpilótaként tevékenykedő Lorenzo Savadori nem először próbálta ki a rendszert, hiszen már több alkalommal is használta kollektív, illetve privát teszteken. Az olasz motoros szerint kényelmi szempontból fejlődött az eszköz, ám hasonló problémát tapasztalt, mint a Gresini pilótája.

Marc Márquez sokáig vezetett, de a hajrában Viñales és Bezzecchi is megelőzte az aragóniai teszten

Érinti a csontot, de tavaly vagy tavalyelőtt sokkal kisebb volt a párna – fogalmazott. – Most nagyobb és jobb, a probléma tehát nem a kényelemmel van. Az a gond, hogy nem egyszerű, amikor az egyenesekben nagy sebességnél kicsit megmozdul a sisak. Szóval az ember talán nem hallja [az üzenetet], mert a párna kicsit fel- vagy lecsúszik.”

Johann Zarco szintén igénybe vette a rendszert Alcañizban, és ő sem mindig hallotta az üzenetet. Emellett azt is felvetette, hogy a fülhallgató akár kárt is okozhat – de nem a pályán és nem azonnal, hanem az ő esetében minimum másfél évtized múlva. A francia versenyző ugyanis az esetleges hosszú távú halláskárosodás miatt fejezte ki aggodalmát.

Vezetés közben mozog a sisak, úgyhogy néha hallom a kommunikációt, máskor nem – kezdte. – Néhány kollégám viszont nem említett ilyen problémát. Véleményem szerint ez nem egy kellemes rendszer. Meg fogom beszélni a FIM embereivel. A decibelek tekintetében az F1 adaptív fülhallgatóját kellene leutánoznunk. Személy szerint fontosnak tartom a hallásom megőrzését, mert ha így folytatom, ötvenéves korom után romlani fog. A MotoGP-ben veszélyes lehet? Nem hiszem.”

Acosta nem hisz a rádiózásban, aminek a veszélyeire is felhívta a figyelmet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Eldőlt, hogy a Ducati elköszön Bautistától?

0

Sajtóértesülések szerint a Ducatinál eldöntötték, hogy év végén megköszönik Álvaro Bautista szolgálatait. A feleknek a szerződés alapján lenne lehetőségük a közös folytatásra, ám a bolognaiak állítólag nem érvényesítik ezt az opciót.

Azok után, hogy 2022-ben és 2023-ban megnyerte a Superbike-világbajnokságot, a tavalyi év más szempontból szólt Álvaro Bautistáról, sokáig ugyanis nem lehetett tudni, hogy a spanyol pilóta marad-e a gyári Ducatinál. Végül hosszas huzavona után bejelentették, hogy a jelenleg 40 éves versenyző az idei szezonra még biztosan nem távozik.

A szerződés valójában egy plusz egy évre szólt, vagyis a feleknek lehetőségük van érvényesíteni a megállapodás második felét, amennyiben mindketten így akarják. A döntésnek júliusig, vagy ha úgy tetszik, az idény feléig kell megszületnie, és a GPOne értesülései szerint meg is történt, legalábbis a Ducati, illetve a gyári istálló nevét adó Aruba részéről.

Az olasz portálnál úgy tudják, hogy nem lesz folytatás, vagyis Bautista távozik a csapattól, ami azt vetítené előre, hogy alighanem a gyártónál sem lesz maradása. A kétszeres Superbike-világbajnok az idei év végére már 41 esztendős lesz, így jó kérdés, hogy máshol, vélhetően kevésbé versenyképes motoron akarja-e egyáltalán folytatni a pályafutását.

Hatalmas bravúr: Bautista defektes gumival és sérült motorral ment át a mezőnyön 

A hírek szerint egyébként már tavaly is a Ducatira kellett várni, amely csökkentetni akarta Bautista fizetését. Mint ismert, a bolognaiak ilyen téren szigorú üzleti modellt követnek, és nemhogy a Superbike-vb-n, de még a MotoGP-ben sem keres náluk senki kirívóan sokat, ellentétben a japán gyártókkal, a Yamahával vagy korábban a Hondával.

Persze Bautista mostani teljesítménye sem feltétlenül indokolja az óriási fizetést. Azok után, hogy tavaly mindössze 357 pontot gyűjtve a tabella harmadik helyén végzett, messze elmaradva csapattársától, Nicolò Bulegától, most pontosan annyi ponttal, szám szerint 141-gyel rendelkezik, mint tavaly öt forduló után, ám az olasz motoros ezúttal még erősebb, ráadásul jelenleg az éllovas és Toprak Razgatlıoğlu mellett a helyére egyébként reális eséllyel pályázó Danilo Petrucci is megelőzi az összetettben.

A híresztelés nem sokkal azelőtt látott napvilágot, hogy a mezőny Misanóba látogat, hogy teljesítse a bajnokság hatodik versenyhétvégéjét. Az biztos, hogy az érintetteknek reagálniuk kell a pletykákra, a kérdés már csak annyi, hogy felgyorsulnak-e a folyamatok, és lesz-e valamilyen bejelentés, már persze ha valósak az információk.

Bautista figyelmeztette Razgatlıoğlut – akinek esetleges utódlása újabb szenzációt kelthet?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Nem saját hibájából bukott óriásit Marini, aki bírálta a szuzukai pálya biztonsági feltételeit

0

Luca Marini elárulta, technikai hiba okozta szuzukai balesetét, amelynek kapcsán kritizálta a pálya biztonsági feltételeit. Az olasz motorosnak ugyan még mindig vannak fájdalmai, de megkapta az engedélyt a hazatérésre, és arra is válaszolt, hogy tényleg okozott-e gondot a magassága.

Miközben a MotoGP mezőnyének nagy része teljesítette az Aragóniai Nagydíj hétvégéjét, majd szintén Alcañizban tesztelt, Luca Marini meglehetősen távolról követhette az eseményeket. A gyári Honda versenyzője szűk két hete bukott hatalmasat, aminek következtében olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy még mindig Japánban tartózkodik.

A 27 esztendős motoros a Szuzukai 8 órás viadalra való tesztelés közben esett el, aminek eredményeképpen kificamodott a csípője, bal térdében megsérültek a szalagok, eltört a bal kulcscsontja és a szegycsontja, valamint tüdejének jobb oldalán légmell alakult ki. Valentino Rossi féltestvére nemrég beszámolt róla, mi okozta a balesetet.

Az egyes kanyar előtt fékezéskor nem tudtam harmadik sebességi fokozatba kapcsolni, beragadtam a harmadik és a negyedik közé – nyilatkozta az olasz Sky Sport élő közvetítésében. – Nem volt időm a kezemmel használni a kuplungot, a fokozat hirtelen bejött, blokkolta a hátsó kereket, és nagyon keményen falnak csapódtam. Hatalmas ütés volt, a legrosszabb pályafutásom során.”

Marini azt is elmondta, hogy bár állapota még messze van a jótól, arra már alkalmas, hogy végre hazaszállítsák. „Volt néhány vizsgálatom, és engedélyezték, hogy hazatérjek – jelentette ki. – Még mindig nehéz, fájdalmaim vannak, [de] a héten sokat javultam. Olaszországban még több vizsgálaton kell részt vennem, hogy kiderüljön, mikor térhetek vissza [a versenypályára].”

Marini állapota gyorsan javul, már el is hagyhatta az intenzív osztályt

A MotoGP Daijiro Kato 2003-as halála óta nem versenyez Szuzukában, de Marini úgy véli, a helyszínt biztonsági szempontból már a 8 órás viadal is kinőtte. „Szuzukában nincsenek a modern motorok számára megfelelő bukóterek – fogalmazott. – A mai Superbike gépek hihetetlenül gyorsak, a gumijaik pedig nagyon jók, ami lehetővé teszi, hogy a határig nyomjuk. Ezt mindenki tudja.”

A bukás előtti napon megjelent egy érdekes sajtóhír, miszerint Marini mégsem indul a Szuzukai 8 óráson, mondván, magassága miatt nem tudott alkalmazkodni a motorhoz, a Honda pedig már értesítette Iker Lecuonát, hogy ő ül motorra helyette. A kétszeres királykategóriás dobogós elmondta, nem önmagában vele volt a baj, hanem azzal, hogy váltótársa jóval alacsonyabb nála.

Jól ismerem a CBR 1000 RR-t, gyakran edzek ezzel a motorral – szögezte le. – Az a gond, hogy ez egy hosszútávú verseny, és két másik pilótával kell osztozni a motoron, így végső soron meg kell találni a kompromisszumot. Nehéz lett volna teljesítenem a futamot, mert Takumi [Takahashi], aki egy fantasztikus versenyző, nagyon alacsony, és nehezen alkalmazkodtam a motorhoz. Ugyanakkor nagyon szép élmény volt, a történtektől függetlenül.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Marc Márquez sokáig vezetett, de a hajrában Viñales és Bezzecchi is megelőzte az aragóniai teszten

0

Maverick Viñales zárta az élen az aragóniai tesztet Marco Bezzecchi és Marc Márquez előtt. A Ducati újra elővette az előszezonban használt aerocsomagját, míg a KTM a bolognaiakéhoz hasonló burkolattal állt elő.

Hétfőn rendezték a MotoGP aragóniai tesztjét. A program délelőtt 10 órakor kezdődött mintegy 23 fokban, és összesen 8 órán át tartott. Amikor leintették a mezőnyt, a levegő hőmérséklete 35, míg az aszfalté 53 fokos volt, vagyis a versenyzőknek, csapatoknak, illetve gyártóknak hasonló körülmények között kellett dolgozniuk, mint az előző három nap során éles helyzetben.

Így áll a MotoGP-tabella az Aragóniai Nagydíj után

Ami a résztvevőket illeti, volt néhány változás az állandó mezőnyhöz képest. Jorge Martín, Luca Marini és Ai Ogura továbbra is sérült, így ők nem vettek részt az eseményen. A címvédőt ezúttal is Lorenzo Savadori pótolta, míg Valentino Rossi féltestvérét most sem helyettesítették. Ennek ellenére megvolt a huszonkét fő, hiszen a KTM-nél Pol Espargaró is motorra ült.

Na meg persze azért, mert a Trackhouse szintén nem hagyta üresen Ogura Apriliáját. Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, az amerikai istálló azon dolgozott, hogy lehetőséget adjon a Moto2-es bajnokságot vezető Manuel Gonzáleznek. EZ végül meg is valósult, és a 22 éves pilóta nem is lett utolsó, hiszen 1:47.832-es köre 121 ezreddel gyorsabb volt Somkiat Chantráénál. Hozzá kell tenni, hogy tesztről lévén szó, az időknek nincsen óriási jelentőségük, és ez a mezőny többi részére is vonatkozik.

Váratlan versenyző kaphat lehetőséget az Aprilián, de a csapatfőnök elejét vette a spekulációknak

Az Intact GP motorosa egyébként nem úszta meg bukás nélkül a tesztet, hiszen a harmadik óra legelején elesett a 2-es kanyarban. Rajta kívül időrendi sorrendben Pedro Acosta a 7-esben, Álex Rins a 12-esben, míg Franco Morbidelli a 10-esben került a földre, de szerencsére mindannyian teljesen épen hagyták el a baleset helyszínét.

Ami az élmezőnyt illeti, Marc Márquez töltötte messze a legtöbb időt az élen. A hétvégén mindent besöprő listavezető 1:45.749-es ideje mindössze 45 ezreddel maradt el saját szombati körrekordjától. Bő negyed órával a leintés előtt azonban Marco Bezzecchi 49 ezreddel felülmúlta a nyolcszoros világbajnokot, majd az utolsó másodpercekben Maverick Viñales további 6 ezredet faragott le, így nem hivatalos pályacsúccsal ő volt a leggyorsabb. Az első ötöt Fermín Aldeguer és Acosta egészítették ki, míg Álex Márquez a nyolcadik, Francesco Bagnaia a kilencedik helyen zárt.

Persze természetesen a teszt leginkább az új vagy éppen régi-új alkatrészek kipróbálásáról szólt. A Ducatinál ismét elővették az előszezonban látott aerocsomagot, amely mindhárom fontos területen eltért az eddigi verziótól. A gyári istálló párosa elsősorban ezzel kísérletezett, ám a márka más tagjainak motorjain is voltak új elemek.

A Hondánál Joan Mir futotta meg a legjobb időt, a spanyol pilóta tizedikként zárta a körözést. A fejlesztések terén a márka egyetlen jelen lévő gyári versenyzőjeként szintén övé volt a főszerep. Többek között kipróbálta azt a karbonból készült lengővillát, amelyet a gyártó tesztpilótája, Aleix Espargaró Jerezben már használt.

A KTM-nél is javában zajlott a munka. Mind Acosta, mind Brad Binder újfajta, különleges alakú hátsó aeroelemet próbált ki, ahogyan egy átalakított oldalsó és első burkolat is előkerült, utóbbi leginkább a Ducatiéra hajaz. Viñales és Enea Bastianini RC16-osán szintén lehetett látni újdonságokat, az olasz pilótával kapcsolatban pedig azt is ki kell emelni, hogy az egyik motorján nem volt hátsó aeroelem.

Az Apriliánál számos területen kísérleteztek, hiszen az első burkolat és a szárnyelemek mellett az elektronika terén is hoztak újdonságot a jobb vezethetőség érdekében, emellett Bezzecchi új kipufogót is kapott, ahogyan azt a vázat is megkapta, amelyet korábban a Trackhouse-nál teszteltek. Raúl Fernández ugyancsak összehasonlított pár elemet.

A Yamahánál Fabio Quartararo vitte a prímet, már ami a leggyorsabb kört illeti, a francia versenyző hetedikként zárt. Csapattársa, Rins mindkét motorján a régi aerocsomagot használta, ám két különböző lengővillával körözött, hogy összehasonlítsa őket egymással. A hangvillásoknak szükségük is van a fejlesztésre, hiszen az utolsó helyen állnak a konstruktőri tabellán, ráadásul a legutóbbi fordulóban a korábbi biztató szereplésük is eltűnt.

A MotoGP aragóniai tesztjének végeredménye

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Német győzelem és remek magyar szereplés a világ legnehezebb hardenduro-viadalán

0

Május utolsó hétvégéjén rendezték az Erzbergrodeót, amely a világ legnehezebb hardenduroversenyének hírében áll. Az ausztriai seregszemlén ezúttal is számos magyar versenyzőnek szurkolhattunk, de a végén a német Manuel Lettenbichler vitte el a pálmát. A cikk létrejöttében köszönjük a segítséget Nyíri Zoltánnak, aki személyes élményeiről is beszámolt. 

A lišovi enduroversennyel egy időben zajlott a világ legnehezebb hardenduroversenye, az ausztriai Erzbergrodeo. A programok már csütörtökön megkezdődtek a pályabejárással, valamint egy nézőcsalogató „ki ér fel hamarabb a hegyre” betétprogrammal.

Liszka újabb tökéletes hétvégét hozott a lišovi enduro-ob-n, Zsigovits nullázott

Pénteken és szombaton közel 1100 nevező rajtolt el egyesével a több mint 11 km hosszú Iron Road prológon, amely egy sprintszakasz, de hegyi felfutónak is nevezhető. A pilóták itt körülbelül 860 méteres tengerszint feletti magasságról 1140 méter fölé jutnak, ráadásul a versenyútvonal meglehetősen kanyargós és helyenként nagy sebességű volt.

Az időjárás elég szélsőségesen alakult, de folyamatosan javult. A csütörtöki napot viharos szél, 8 fok és eső jellemezte. A péntek már szélmentes volt, de a pilótáknak hűvös időben kellett teljesíteni az első prológot. Délutánra továbbmelegedett az idő, szombatra pedig megérkezett a meleg és a napsütés. Vasárnap a főverseny kezdetéig szintén jó idő volt, ám az előrejelzés által ígért eső szépen megáztatta a pályát a futam közben. A nézők nem örültek a felfrissülésnek, a versenyzők viszont annál inkább, igaz, a vizes kövek alacsonyabb tapadása nehezebbé tette a nyomvonalat.

A legjobb 500 idő számított, ők kerültek be az „igazi” Erzbergrodeo főversenyre, hivatalos nevén a Hare Scramble-re, amely vasárnap 13 órakor rajtolt. A versenyzőknek négy óra állt a rendelkezésükre, hogy a világ legnehezebb terepén célba érjenek. Ez a 2025-ös kiírásban tizennégy pilótának sikerült.

A magyar színeket kilenc versenyző képviselte, közülük hárman kerültek be a döntő futamba. A legjobban Csizmazia Barnabás zárt, aki a 33. helyen fejezte be a viadalt, és a huszonhét ellenőrzőpontot számláló pályán a huszonegyedikig jutott. Ifj. Ott Kornél a 44. helyen végzett, az ő ideje a tizenkilencedik ellenőrzőpont után járt le. Kovács Bence pedig a 105. pozícióban fejezte be a viadalt, számára a tizenkettedik ellenőrzőpont jelentette a végállomást.

Meg kell említeni a román színekben versenyző Varga Zsoltot, aki a 60. helyet szerezte meg, és a tizenhetedik ellenőrzőpontig jutott. A szintén Romániát képviselő Svella Koppány a 161. helyen fejezte be az embert próbáló viadalt, neki a kilencedik ellenőrzőpont jelentette a végállomást.

Ami a többi magyart illeti. Nyíri Zoltán nem sokkal, mindössze tizenegy másodperccel maradt el a bejutástól, így végül az 544. helyen zárta a prológot. Kis Tibor 580., Török Attila 774., Szilágyi Ferenc 789., Palkovi George 880., míg Fenekes Lóránt a 895. helyen végzett. A hétvégét összességében a KTM nyergében ülő Manuel Lettenbichler húzta be, a Superenduro-világbajnokságról jól ismert Billy Bolt és a bolgár Teodor Kabakchiev előtt.

A versenyen kívül rengeteg betétprogrammal várták a kilátogatókat, többek között a sztárversenyzők bemutatásával, triálbemutatóval, de a technikai újdonságok ismertetése is egy ilyen héten zajlik. Aki viszont igazi motoros, találkozós bulira készül, szintén megtalálja a számításait, ugyanis minden este a központi sörsátorban és a depóban is féktelen bulik zajlottak.

Az Erzbergrodeo versenyzői szemmel

„Endurósként bakancslistás volt számomra az Erzbergrodeo már elég régóta, habár a classic az én igazi kedvenc műfajom” – mesélte Nyíri a P1Race.hu-nak, akinek további gondolatait az alábbiakban idézzük.

„Ekkora világeseményt mindenképpen szerettem volna megtapasztalni. Úgy gondolom, a rendezés méltó volt az esemény színvonalához, bár a biztonsági szabályozás szerintem pontosan ellentétes volt a logikával. Ahol nem kéne, ott túl merev, ahol kéne, ott túl laza volt. Igaz, több ezer ember mozgását kellett lebonyolítani, és ez persze sok feladatot adott. A kiszolgáló egységek rendben voltak. Gumibelsőt sikerült vennem, viszont karburátorfúvókát már nem kaptam az árusoknál.”

„Alapvetően az osztrák hozzáállással azért vigyázni kell, de elvoltunk a verseny folyamán. Szerencsére volt segítségem ezalatt a depószereléseknél. Ez sokat jelentett, ugyanis egyedül nem érdemes elindulni egy ilyenen. Mivel először vettem részt hasonló eseményen, sok mindent ki kellett tapasztalnom, de persze a már rutinosabb magyar versenyzőktől azért próbáltam beszerezni az információkat.”

„A pályabejárást e-bike-kal volt célszerű megtenni. A kvalifikációs prológ előtt eléggé izgultam, főleg mielőtt sorra kerültem, akkor [bukások miatt] pár alkalommal a mentős beavatkozásra is szükség volt. De a rajtra normalizálódott a helyzet, és tudtam egy jót menni. Az volt a célom, hogy bekerüljek a legjobb ötszázba, amitől „csak” hét másodperccel maradtam el, a nekem tizennégy perc körüli hosszú, sprintelős pályán. Másnap újra próbálkozhattam, ott kevesebben indultunk, jobb is lett a helyezésem, de a pálya állapota, valamint az időm is romlott. A legjobb idő számított a két felfutásból. [Nyíri ideje az első nap 500. helyezettjétől nyolc, míg az összesítettétől tizenegy másodperccel maradt el – szerk.] Így kimaradtam a vasárnapi, »igazi« Erzbergrodeo versenyből, amely a világ legnehezebb hardenduroversenye.”

„Ezt már a pálya széléről élveztük, és szurkoltunk a bejutott magyaroknak. Összességében jól éreztem magam, megérte elmenni, de mivel a kitűzött célom nem sikerült, még visszahív a hegy. Vagy a bánya…”

enduro szakág

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Először örül egy hetedik helynek a régen látott magasságokban lévő Mir

0

Joan Mir elárulta, pályafutása során korábban soha nem örült egy hetedik helynek, az Aragóniai Nagydíj után viszont elégedett ezzel az eredménnyel. A spanyol versenyző ugyanakkor tisztában van vele, hogy a Hondának még mindig van hová fejlődnie.

Joan Mir 2019-től 2022-ig versenyzett a Suzukival, és ezalatt harminc futamot fejezett be a legjobb hatban. 2023 óta viszont már a Hondánál versenyez, ahol ez a szám egészen borzalmas, hiszen az az évi Indiai Nagydíjat leszámítva – amelyen ötödikként zárt – a sprinteken és a főfutamokon sem jött össze ez az eredmény. Sőt, egészen vasárnapig a hetedik hely sem.

Az Aragóniai Nagydíjat viszont ebben a pozícióban zárta, ráadásul úgy, hogy Fabio Di Giannantonio Ducatiját erőből sikerült maga mögé utasítania. Ezzel tehát több mint másfél éve a legjobb helyezését érte el, és bár normál esetben ettől nem esne hanyatt, ám a mostani leintés után kifejezetten boldogan értékelt.

Marc Márquez brutális rekordot felállítva nyert, öccse maga mögött tartotta Bagnaiát Aragóniában

Végre egy többé-kevésbé jó eredménnyel tudtuk befejezni a futamot – nyilatkozta. – Pályafutásom során soha nem voltam elégedett egy hetedik hellyel, de most boldog vagyok. Nagyon nehéz helyzetben vagyunk, és örülnünk kell, hogy végre tudunk harcolni ezekkel a srácokkal. Nincsenek meg az eszközeink, hogy ennél többet tegyünk, szóval nyugodtan fogok lefeküdni, tudván, hogy száz százalékot adtam ki magamból. Továbbra is keményen kell hajtanunk. Jó munkát végzünk, és haladunk a visszatérés felé, de ez nem elég.”

Mir idén először volt a Honda legjobbja vasárnap, vagyis lényegében először tett hozzá a márka konstruktőri eredményéhez. Az aranyszárnyasok jelenleg a második helyen állnak, ám Johann Zarco két kiugró, részben a körülményeknek köszönhető eredményét levéve már egészen más lenne a helyzet. A spanyol versenyző tisztában van vele, hogy még van hová fejlődni.

Továbbra is rossz a kigyorsítás, a végsebesség és a tapadás – sorolta a problémákat. – Ezeken javítanunk kell. Másfelől viszont boldog vagyok, mert a fékezés, a kanyarsebesség és a kezelhetőség terén remekül állunk. Képes vagyok harcolni, és ez rendkívül pozitív. Ahhoz viszont, hogy ennél is többet érjünk el, javítanunk kell a végsebességen, a motor teljesítményén és a tapadáson. Ha ez nem történik meg, akkor nehéz lesz a hetediknél jobb pozícióban befejeznünk a versenyeket, ha nem semmi nem történik [előttünk], mint most.”

Mir dühös volt a Millerrel történt ütközés után, szerinte ellenfele súlyosabb büntetést érdemelt

Az egyenesbeli problémákat jól mutatja, hogy Alcañizban Mir a márkatárs Somkiat Chantra mellett mindössze az Aprilia Jorge Martínt helyettesítő tesztpilótáját, Lorenzo Savadorit tudta megelőzni a végsebesség terén. Mindez pedig megnehezíti a pozícióharcot, és jelenleg arra sem tudnak támaszkodni, mint a Yamaha, hogy elölről indulva nem keverednek bele a mezőny sűrűjébe.

Előzés közben az ember feszült, mert arra gondol, hogy az egyenesben visszajönnek elé – fogalmazott a kétszeres világbajnok. – Egy olyan kör, amelyben nem előznek meg, hatalmas megkönnyebbülést jelent. Az edzéseken általában nagyon jó tempót futunk egyedül. Ez elfogadható, közel van az első öthöz. A versenyzés viszont egy másik történet. Rengeteg a motor körülöttünk, küzdeni kell velük, és nem mindig tiszta a pálya. A Yamahánál például korábban, amikor [az élről] indultak, tudták, hogy megvan a tempójuk, ha egyedül vannak. Mi nem a pole pozícióból rajtolunk, és nem mi vagyunk a leggyorsabbak a pályán, úgyhogy ez kicsit bonyolítja a helyzetet.”

Így áll a MotoGP-tabella az Aragóniai Nagydíj után

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

„Teljesen megbolondultak” – így méltatták a Man-szigeti TT versenyzőit a MotoGP pilótái

0

A MotoGP több pilótája is méltatta a Man-szigeti TT-n részt vevő versenyzőket, mondván, „sokkal tökösebbek nálunk”. Egyedül Marc Márquez lógott ki a sorból, aki ugyan szintén tiszteli ottani kollégáit, de a kockázatvállalásuk mértékével nem tud azonosulni.

Az elmúlt hetekben lezajlott a Man-szigeti TT, a világ egyik, ha nem a legveszélyesebb motorversenye, melynek futamait múlt héten rendezték. Ezzel félig-meddig párhuzamosan a MotoGP mezőnye is pályára gurult, hiszen az előző három nap során tartották meg az Aragóniai Nagydíj hétvégéjének eseményeit.

A két szakág jelentős mértékben eltér egymástól, de köztudott, hogy mindkét irányban óriási a tisztelet a kollégák felé. Az alcañizi forduló elején több királykategóriás pilóta is kifejtette a véleményét az Egyesült Királyság kilencedik legnagyobb területű szigetén zajló viadalról, és a legtöbben nem győzték méltatni az ottaniakat.

Sok videót láttam, és nagyon szerettem volna elmenni, de az Aprilia All Stars hete volt, így nehéz lett volna – nyilatkozta Marco Bezzecchi. – Tavaly viszont találkoztam néhány versenyzővel a Monster Energy rendezvényén, páran közülük pedig szintén eljöttek a Ranch-ra egy-két alkalommal. Szerintem teljesen megbolondultak, de elképesztő látni, mekkora a szenvedély a Man-szigeti [TT-n]. Csodálatos a pálya, és mindenre emlékeznek belőle. De az emberek is, akik nézik, tele vannak szenvedéllyel. Egyszer el akarok menni oda, hogy magam is megtapasztalni átélni ezt az élményt. Már a videókból is lenyűgöző, és nem tudom, mire számíthatok a való életben.”

A VR46 akadémistái többször is találkozhattak a TT motorosaival. Mindez nem véletlen, hiszen az alapító, Valentino Rossi maga is járt már a legendás viadalon, persze csak nézőként, és jó barátságot ápol annak egyik kiemelt alakjával, John Guinness-szel. A jelenleg a kilencszeres világbajnok csapatánál szereplő Franco Morbidelli a bátorságukat emelte ki.

Dunlop harmincon túl, a Honda tíz év után először – elstartolt a Man-szigeti TT versenyhete

Imádom a Man-szigeti [TT-t] – kezdte. – Nagyon tisztelem azokat a versenyzőket. Ők másfajta pilóták, sokkal tökösebbek. Többet kockáztatnak, amikor versenyeznek. Biztosan vannak olyan pillanatai a futamnak, amikor mi is ugyanezt tesszük, de mi csak bizonyos momentumokban, ők pedig egész héten ezt csinálják. Volt alkalmam megismerni John McGuinnesst, és nagyon örültem neki. Jó lenne egyszer elmenni egy napra megnézni.”

Francesco Bagnaia talán valamivel kevésbé volt lelkes, legalábbis ami a kilátogatást illeti, de ő is leszögezte, hogy bizonyos szempontból felnéz a TT versenyzőire. Már csak azért is, mert bár a pályán ő is hatalmas sebességgel száguld, pontosan tisztában van vele, hogy az utcán mindez egészen más minőséget jelent.

Hihetetlen látni azokat a felvételeket, amelyeken a versenyzők ilyen tempóban haladnak – fogalmazott. – Soha nem vezettem a motoromat az utcán, de most már van egy [Ducati] Scramblerem, és amikor elérem a nyolcvan kilométer per órát, már félek az eséstől. Szóval nem tudom, hogyan bírják el ezt a nyomást. Hatalmas teher nehezedik rájuk, sokkal nagyobb, mint ránk. Tudják, hogy egyetlen hiba is óriási hatással lehet az életükre. Hatalmas tiszteletet érzek irántuk. Ez elképesztő.”

Pedro Acosta valamennyire szintén ismeri a Man-szigeti TT világát, hiszen az idei évben nem mással, mint a győzelmi rekordot tartó, immáron harminchárom diadalnál járó Michael Dunloppal alkotott egy duót Rossi háziversenyén a párosok között. A gyári KTM pilótája arra is utalt, hogy egy párhuzamos valóságban talán ő is ebben a mezőnyben szerepelne.

Dunlop újabb mérföldkőhöz ért a Man-szigeti TT-n, ellenfelét napokkal a dobogója után zárták ki

Azt hiszem, a TT nagyon jól illik az életmódomhoz, az életről való gondolkodásomhoz – jelentette ki. – Volt szerencsém találkozni McGuinness-szel, [Peter] Hickmannel és sok más sráccal. Az ember látja, mennyire szeretik a motorozás világát. Lenyűgöző látni, ahogyan együtt vannak a többi sráccal, még meg is ölelik egymást, mielőtt elindulnak a versenyre. Szerintem ez sok szempontból egyezik az én életszemléletemmel.”

A témában a MotoGP jelenlegi mezőnyének legeredményesebbjét, Marc Márquezt is megszólaltatták. A nyolcszoros világbajnok igencsak kilógott a sorból a megnyilvánulásával. „Őszintén szólva nagyon tisztelem az ott versenyző pilótákat, de nem értek egyet a kockázatvállalásukkal” – szögezte le.

Jack Miller már többször járt a Man-szigeten, hiszen jó barátja, a Yamahánál jelenleg tesztpilótai állást betöltő Cal Crutchlow egy időben ott élt, és ennek köszönhetően a versenyen is járt már. Az ausztrál motoros szintén áradozott az ottani teljesítményekről, és az idei kiírásból is kiemelte a legemlékezetesebb alakításokat.

Fantasztikus volt – mondta. – Szürreális volt az élő közvetítés, minden nap néztem, és amit Michael csinál, az fantasztikus. Amit Dean [Harrison] művelt a hét első 130 mérföld per órás [átlagsebességű] körével, az kib*szottul hihetetlen. Fenomenális volt a versenyzés. Szomorú voltam, hogy Hicky megsérült, de nagyon jó volt látni, hogy a fiúknak szerencséjük volt, és Davey [Todd] is győzött. Michaelt szintén különleges volt hallgatni a [Ducati] V2-es motorján.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.