back to top
2025. május 15. 23:53
Kezdőlap Blog Oldal 139

Acosta szerint a bukása „egy ostoba hiba” volt, arra koncentrált, hogy mindenhol gyors legyen

0

Pedro Acosta úgy gondolja, hogy meg lehet találni a pozitívumokat is a Japán Nagydíj sprintjében, amelyen az élről esett el. Az újonc elmondása szerint neki és a KTM-nek is sikerült előrelépnie.

A Japán Nagydíjon a nagyszerű péntek után a szombat is kiválóan indult Pedro Acosta számára. Az időmérőn Marc Márquez idejének elvétele miatt ugyanis megszerezte első királykategóriás pole pozícióját, és egyben új körrekordot állított fel Motegiben. Acosta a sprinten is bíztató tempót diktált, és bár a rajt után Francesco Bagnaia és Enea Bastianini is elment mellette, rövid időn belül mindkettőjüket visszaelőzte, majd magabiztosan haladni kezdett az első MotoGP-győzelme felé.

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

Az első diadalára viszont tovább kell még várnia, mivel a kilencedik körben senkitől sem zavartatva bukott a 7-es kanyarban. Az esés azonban nem törte meg, és a viadal után is inkább a dolgok világos oldalára figyelt. Az optimizmusának az mindenképp táptalaja lehet, hogy holnap újra a pole pozícióból próbálhatja majd megverni a mezőnyt.

„Ez tényleg egy nehéz helyzet, de az is igaz, hogy egyre közelebb kerülünk a legjobbakhoz – nyilatkozta Acosta. – A sprinten arra koncentráltam, hogy ahol csak tudok, ott gyorsan menjek. Persze [a bukás] hülyeség, egy ostoba hiba volt a részemről. Kicsit nyitottabban és nagyobb szögben mentem be a kanyarba. De nem kifogásokat keresek, hanem megoldásokat. Szóval értékelni kell a pozitívumokat, és egyben a negatívumokat is.”

„Folyamatosan fejlődünk, és most egy jó pillanatban vagyunk, de persze ez nem teszi semmissé a hibát, amelyet ma elkövettem – folytatta éretten a 20 éves pilóta. – Ez most igenis fáj, de ebben a negatív színezetű helyzetben vannak pozitívumok is. A Pecco elleni [vissza]előzés olyan volt, mint amilyeneket [idén] korábban csináltam. És az nagyon pozitív, hogy újra erősnek éreztem magam az ilyen pillanatokban. Jelenleg olyan helyzetben vagyok, hogy alig kell gondolnom a motorra, a KTM ma már sokkal jobban csinálja a dolgokat. Ezt pedig jól mutatja, hogy ma a bukás előtt tudtunk küzdeni az élmezőnnyel.”

Miller előre fél a KTM új főnökétől, de szerinte „teljes baromság” az elküldött vezetőt hibáztatni

0

Jack Miller nagyra tartja a KTM gyári alakulatának jövő évi csapatfőnökét, Aki Ajót, és előre fél attól, hogy a finn szakember „ellene” is fog dolgozni, akit Pedro Acosta is csak dicsért. Miller viszont emellett teljesen jogtalannak tartja, hogy az osztrákok Francesco Guidottit hibáztatják a relatív sikertelenségükért.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, nemrég hivatalossá vált, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság két kisebb kategóriájában sikert sikerre halmozó Aki Ajo váltja jövőre Francesco Guidottit a KTM gyári istállójának csapatfőnöki székében. Az osztrákok hivatalos kommunikációja szerint az idő előtti cserére – az olasz szakembernek 2025 végéig volt szerződése – azért kerül sor, mert egy „új szemléletet” akarnak követni. Viszont a különböző értesülések szerint alapvetően az áll a döntés hátterében, hogy a mattighofeniek mostanra közelebb szerettek volna kerülni a Ducatihoz, a sikertelenségért pedig – részben biztosan – Guidottit hibáztatták.

Hivatalos: sokszoros világbajnok csapatvezető lesz a gyári KTM új főnöke

Persze ennek a lépésnek nemcsak a negatív, hanem a pozitív oldalát is ki lehet emelni. Például azt, hogy Ajo mindkét jövő évi pilótáját, Pedro Acostát és Brad Bindert is jól ismeri, hiszen mindkettőjükkel begyűjtött legalább egy világbajnoki címet. A finn szakember Jack Millerrel is dolgozott már együtt, viszont az ausztrál versenyző szintén vált, így ez a kapcsolat nem fog új lángra lobbanni.

Miller mindenesetre nagyon jó véleménnyel van korábbi főnökéről, ám Guidottit sem szeretné a busz alá dobni. Utóbbival sem a KTM gyári csapatánál találkozott először, hiszen a Pramacnál (ahová egyéként Miller jövőre visszatér) 2018 és 2020 között egymás kezét fogva hajszolták a sikereket.

„Nyilvánvaló, hogy Francisco és én nagyszerű kapcsolatban vagyunk, szóval szomorú vagyok amiatt, hogy távoznia kell – mondta érzelmesen Miller a MotoGP hivatalos honlapjának. – Ugyanakkor úgy gondolom, hogy Aki elszántságától és munkamódszerétől ellenfélként a jövőben félnünk kell majd. Hiszen tudom, hogyan vezeti a csapatát, tudom, hogyan dolgozik, és szerintem erre szüksége van [a KTM-nek]. Szóval az ő szempontjukból érthető ez a lépés. Ez így nyilvánvalóan nem jó hír számomra, mert nem szeretnék Aki ellen dolgozni, de ez már csak így megy. Sok szerencsét neki.”

Megkérdezték Millert, jogosnak tartja-e, hogy Guidottit hibáztatják, amiért egy KTM-pilóta sem küzd a bajnoki címért. „Szerintem ez teljes baromság – válaszolta erőteljesen. – Francesco fantasztikus csapatvezető, ott van például, amit a Pramackal csinált, alapvetően ő hozta a csapatot abba a [jó] helyzetbe, amilyenben most van. És úgy gondolom, hogy a megfelelő eszközökkel ugyanezt a munkát a KTM-nél is el tudta volna végezni. De ez végül nem így lett, a forgóajtó pedig csak folyamatosan forog tovább…”

Hamarosan olvadásnak indulhat a Ducati óriási fölénye a MotoGP-ben?

A gyári csapathoz jövőre felkerülő Acosta ugye egyáltalán nem versenyzett Guidotti alatt. Az újonc így csak arról az Ajóról tudott véleményt formálni, akinek az alakulatával szerezte meg 2021-ben a Moto3-as, tavaly pedig a Moto2-es világbajnoki címét. „Ő az egyik legjobb csapatvezető és csapattulajdonos ebben a paddockban” – jegyezte meg kezdésként a mazarróni cápa.

„Azt hiszem, hogy biztosan ő az a fickó, akire szükségünk lesz, ha valóban a MotoGP-bajnoki címért akarunk harcolni – tette hozzá. – Mindenki tudja, hogy Aki hűvös [megfontolt], mint a jég, de amikor oda kell csapni az asztalra, akkor azt is megcsinálja. Nagyon boldog vagyok, hogy újra vele dolgozhatok, és egyben hihetetlenül izgatott amiatt, hogy miként fogja kezelni az embereket.”

Marc Márquez elárulta, mivel magyarázták a felügyelők, hogy túl későn vették el a körét az időmérőn

0

Marc Márquez a sprintfutam után elmondta, hogy a felügyelők szerint azért nem értesítették időben a körelvételről, mert „probléma volt a kapcsolattal”. A Dorna által később kiadott hivatalos indoklásában már a „szoftverhiba” szó szerepel.

Kifejezetten fordulatosan alakult a MotoGP időmérője Motegiben. A történések egyik főszereplője Marc Márquez volt, aki hiába futotta meg nagyjából két és fél perccel a leintés előtt az új körrekordot, az idejét pályaelhagyás miatt elvették tőle. A pole pozíció így Pedro Acosta ölébe hullott.

Marc Márquez elvett köre hozta el Acosta első pole pozícióját, Martín bukásából Bagnaia profitálhat

Márquez végül csak a kilencedik rajthelyet szerezte meg, hiszen a megvillanása után azt hitte, hogy már nem kell több gyorskört teljesítenie. A sportfelügyelők döntése az ideje elvételéről ugyanis szinte az utolsó másodpercekben érkezett meg hozzá, amikor már nem volt esélye javítani. A nyolcszoros világbajnok a kvalifikáció után nem vitatta a lépés jogosságát, de arra felhívta a figyelmet, hogy általában sokkal korábban szokták értesíteni erről a hibázó pilótát.

Végül Márquez a rossz rajtpozíciója ellenére elégedetten zárhatta a sprintet, hiszen bejött a harmadik helyre. A futam után megkérdezték tőle, hogyan érintette ez a szerencsétlen ügy. „Ez a reggel tényleg egy kicsit zavaros volt, különösen a késői értesítés miatt – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – A motoron ülve ugyanis lehetetlen megmondani, hogy megérintetted-e a zöld [részt a pályán kívül] vagy sem.”

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

„Amikor aztán láttam, hogy nem törölték [azonnal] a kört, azt mondtam magamnak: »rendben, nincs értelme tovább nyomni«, mivel akkor esett néhány csepp eső – idézte fel. – Szóval arra gondoltam, hogy azzal a köridővel az első sorban leszek, ami pedig a célunk volt. Sajnos aztán nagyon későn jött meg hozzánk az értesítés. A felügyelők később azt mondták, hogy problémáik voltak a csatlakozással. Szerencsétlen eset, de hát ez van. Onnantól az volt a feladatunk, hogy megpróbáljuk ezt elfelejteni, a sprintre koncentrálni, és még egyszer a tőlünk telhető legjobban teljesíteni.”

Később a MotoGP mögött álló Dorna egy hivatalos közleményben magyarázta meg a történteket. „A pályahatárokat figyelő szenzor, azonnal működésbe lépett az esetnél, ez pedig mindig az adott kör automatikus törléséhez vezet” – írták.

„A FIM sportfelügyelői [a törlést] azonnal bevitték a rendszerbe, de sajnos egy szoftverhiba megszakította ezt a folyamatot. Ez pedig azt jelentette, hogy a kört kézzel kellett törölni, ami késleltette az értesítést – magyarázták. – Ez volt az első alkalom, hogy ez történt a szezononként kivizsgált több ezer pályahatárokat illető szabálysértés során. A hiba okát megtaláltuk, és a rendszert átállítottuk annak érdekében, hogy ez többé ne fordulhasson elő.”

Dixon az esőnek köszönheti a Moto2-es pole pozíciót, Ortolá fölényesen nyert a Moto3-as időmérőn

Jake Dixon szerezte meg a Moto2-es pole pozíciót Motegiben Zonta van den Goorbergh és Arón Canet előtt. A Q2-ben megérkező intenzív esőzés miatt a brit pilóta az első gyorskörével került a rajtrács élére. A Moto3 időmérőjén Iván Ortolá fölényes győzelmet aratott, az első sorba rajta kívül még Collin Veijer és David Alonso állhat majd fel.

A MotoGP mellett a Moto2 és Moto3 mezőnye is pályára gurult szombaton Motegiben. A Japán Nagydíjon a két kisebb kategória időmérőjét erősen befolyásolta az eső, a csapadék főleg a középső géposztály kvalifikációján okozott problémát a pilótáknak.

Az eső is eldöntheti, hogy Martín vagy Bagnaia köre jön a hullámvasút tetején – hétvégi menetrend

Moto2

A Moto2 időmérőjén a tabella legjobb tíz helyezettje közül Sergio Garcíának és Manuel Gonzáleznek kellett motorra ülnie a Q1-ben. A mezőnyben nem volt ott Daniel Muñoz, aki a második szabadedzésen egy nagy bukásban eltörte a jobb bokáját. A bokszutca kinyitásakor aránylag ideálisak voltak a körülmények, amit Zonta van den Goorbergh használt ki a legjobban. A holland motoros 1:49.742 másodperces idejével sokáig az élen állt, csapattársát, Barry Baltust megelőzve.

A hajrára fordulva azonban González 1:49.711-es idejével felállította az új körrekordot, amivel persze a vezetést is átvette. A csöpörgést elkezdő esőben ennél aztán már senki sem tudott jobbat futni, a Gresini pilótája mellett van den Goorbergh, Baltus és a végén javító García jutott tovább.

A Q2 aztán hihetetlenül gyorsan befejeződött, ugyanis erősebben rákezdett az eső – az etap második felében lényegében már senki sem merészkedett ki a pályára. Így pedig az első próbálkozás döntött, amely során Jake Dixon 1:52.693-as köre volt a leggyorsabb. A brit pilóta idén másodszor szerezte meg a pole pozíciót. Kisebb meglepetésre a második helyre van den Goorbergh jött be, akinek 6 ezred volt a hátránya Dixon mögött. A harmadik pozíciót Arón Canet fogta meg 1:53:000-val.

A Japán Nagydíj Moto2-es időmérőjének végeredménye

Moto3

A legkisebbeknél David Muñoz volt az a tabella első tíz helyezettje közül, akinek részt kellett vennie a Q1-ben. A spanyol pilóta ennek megfelelően bekezdett, és 1:57.479-cel állt az élre, amit aztán rövidesen 1:57.045-re javított.

Az etap második felében aztán jelentős előrelépést bemutatva Stefano Nepa 1:56.414-gyel átvette a vezetést. Ezt viszont Muñoz nem hagyta szó nélkül, és 1:56.016-tal elvitte az olasz pilóta elől az első továbbjutó helyet. Rajtuk kívül még Furuszató Taijó és Riccardo Rossi került be a Q2-be.

Az időmérő második szakaszában szinte mindenki azonnal kiment a pályára. Az első próbálkozások után Collin Veijer neve jelent meg a táblázat élén, a holland pilóta 1:56.674-et futott. Azonban Iván Ortolá nem sokáig teketóriázott, és óriási ugrással 1:55.364-re javította a körrekordot, egyben pedig a vezetést is átvette.

Viszont Veijer tudott erre válaszolni, és egy perccel a leintés előtt egy 1:55.117-es kört rakott ki az asztalra. Azonban Ortolá sem maradt adós: 1:54.761-gyet futva fölényesen szerezte meg idén az ötödik alkalommal a pole pozíciót. Az első sor David Alonsóval vált teljessé, aki 409 ezreddel maradt el a győztes időtől.

A Japán Nagydíj Moto3-as időmérőjének végeredménye

Bagnaia az áldozata ellenére tudott nyerni, Bastianini becsukott szemmel teljesítette az utolsó kört

0

A Japán Nagydíj sprintfutamának dobogósai, Francesco Bagnaia, Enea Bastianini és Marc Márquez értékeltek a leintést követően.

Az időmérőhöz hasonlóan a Japán Nagydíj sprintfutama is bővelkedett az izgalmakban. A viadal során sokáig úgy tűnt, hogy Pedro Acosta az első királykategóriás pole pozíciója után az első MotoGP-győzelmét is megszerzi. Azonban az újonc végül bukott, így „átadta” a vezetést a másodikként rajtoló Francesco Bagnaiának. A címvédő ezt aztán meg is tartotta, ezzel pedig 15 pontra csökkentette a hátrányát Jorge Martín – aki egyébként negyedik lett – mögött a tabellán.

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

„Nagyon boldog vagyok – nyitott érzelmesen Bagnaia. – De azért nem volt egyszerű ez a verseny. A futam előtt fel kellett áldoznunk némi teljesítményt [üzemanyagot], hogy jobban ki tudjuk ismerni a körülményeket. Így pedig a futamot olyan beállításokkal kellett végigcsinálnom, amelyekkel kevesebb erő volt a motorban. De ettől eltekintve szinte minden tökéletes volt, az egész hétvége során nagyon jó munkát végzünk. Most kimondottan elégedett vagyok, mert ilyen körülmények között nem könnyű nyerni vagy pontokat szerezni. Mi pedig kihoztuk ebből a lehető legtöbbet, köszönöm ezt a csapatomnak, folytassuk továbbra is így.”

Enea Bastianini a negyedik helyről vágott neki a viadalnak, de az 1-es kanyarban már másodikként fordult el. Később Acosta őt (majd Bagnaiát is) visszaelőzte, és Bastianini a harmadik pozícióból nem igazán tudott veszélyes lenni az élen haladó kettősre. A futam végén Marc Márquez felért rá, akivel parázs csatát vívtak akkor már a második helyért, amiből végül ő jött ki győztesen.

„Ez egy nagyon jó sprint volt – kezdte Bastianini. – És az egész futam során nagyon jó volt a tempóm. A végére pedig elég közel kerültem Peccóhoz, de az előtte lévő két-három körben túl sok időt veszítettem [így nem tudtam megelőzni]. Marc meg is előzött, de aztán a 11-es kanyarnál elhatároztam magam, elengedtem a féket és bementem mellé. Az utolsó körre meg becsuktam a szemem… Szóval örülök ennek a második helynek.”

Márquez az időmérőn egy kisebb pályaelhagyás miatt bukta el a pole pozíciót, sőt az elvett köre okán csak a kilencedik rajthely lett az övé. Viszont a sprint alatt végig nagyon jó volt a tempója, így annak végére már a gyári Ducati duóját is utolérte. Megelőzni viszont már nem tudta őket, de így is feljegyezhetett magának egy újabb dobogót.

„Ez egy nagyon jó szombat volt, különösen azért, amilyen jó volt a tempóm az időmérőn – mondta Márquez. – Aztán meg, úgyis mindenki tudja, hogy mi történt… Onnan csak a sprintre koncentráltam, amelyen aztán szintén elég jó volt a tempóm. Még az utolsó körökben is nyomtam, és majdnem elkaptam őket. Egy tényleg jó csatát vívtunk Eneával, de mivel előtte sokat mentem mások mögött, a hátsó gumimban megemelkedett a nyomás, és ez mindent nehezebbé tett. De nagyon élveztem ezt a harcot, és örülök az újabb dobogónak, holnap is ez lesz a célom.”

Acosta az élről bukott, amit Bagnaia tudott kihasználni, Martín nagyszerű rajtjával kármentett

0

A pole pozícióból rajtoló Pedro Acosta senkitől sem zavartatva bukott, így Francesco Bagnaia nyerte meg a Japán Nagydíj sprintfutamát. A címvédő mögött Enea Bastianini és Marc Márquez ért célba, akik az utolsó körökben tudták érdemben megszorongatni. Jorge Martín a tizenegyedik helyről indulva negyedikként zárt, ami miatt „csak” 15 pontra csökkent az előnye.

A fordulatos időmérő után a sprintversennyel folytatódott a MotoGP Japán Nagydíjának szombati programja. A körülmények nem javultak a kvalifikáció óta, a szemerkélő „enyhe” eső 20 fokos pályára esett, a levegő hőmérséklete pedig 23 fokos volt. A gumiválasztás tekintetében szinte mindenki ugyanúgy döntött: előre közepes – hátulra lágy. A kivételt Jack Miller és Álex Rins mellett Augusto Fernández képezte, előbbi kettő előre is lágyat, utóbbi közepeset tetetett fel. Ekkor tehát még senki sem választott esős pályára való abroncsot. Az első sorban az első királykategóriás pole pozícióját megszerző Pedro Acosta, Francesco Bagnaia és Maverick Viñales várta a lámpák kialvását. Marc Márquez az elvett köre miatt csak a kilencedik, az időmérőn bukó Jorge Martín pedig a tizenegyedik helyről rajtolt.

Marc Márquez elvett köre hozta el Acosta első pole pozícióját, Martín bukásából Bagnaia profitálhat

Bagnaia és csapattársa, Enea Bastianini is kimondottan jó rajtot vett, így az 1-es kanyarban ők fordultak el az első két helyen. Ám Bastianini pár kanyar múlva lecsúszott az ideális ívről, így Acosta visszavette a második helyet. Martínnak szintén nagyon jól sikerült a nekirugaszkodás, így az 1. kör közepén már az ötödik helyen haladt, és támadta Brad Bindert. Viñales egy visszajátszás alapján technikai problémával küzdött az indulásnál, ami miatt pár kör alatt a középmezőnybe esett vissza. Eközben Joan Mir bukott, de a Honda pilótája folytatta a versenyt.

Az idősebb Márquez fivér erre az időre már odakerült Martín mögé, akit aztán meg is tudott előzni, ezzel pedig feljött az ötödik helyre. Ezzel szinte egyszerre az élen szintén volt változás: Acosta egy bátor manőverrel megelőzte Bagnaiát. Viszont az újonc nem tudott elszakadni a címvédőtől, sőt az ő kettősükre felzárkózott Bastianini.

Az egészen jó tempót motorozó Binder alatt a 3. körben megadta magát a KTM, így a dél-afrikai pilóta kigurult a bokszutcába. A negyedik helyet így Márquez, az ötödiket pedig Martín vette át, de ők ketten eléggé, nagyjából másfél másodpercre le voltak szakadva Bastianiniről.

A hazai nézők ezúttal hiába bíztak a csodában: az utolsó aktív versenyzői évét futó Nakagami Takaaki bukott az 5. körben Azonban ezt nem magától tette, hanem a csapattársa, Johann Zarco „segítette ki” a pályáról egy túlvállalt bebújással. Zarcót ezért a manőverért egy hosszúkörös büntetéssel jutalmazták. Nakagami még rövid időre visszaállt a futamba, de aztán kigurult a bokszutcába.

Ezután aránylag eseménytelen körök jöttek, amelyek során Bagnaia nem tudott nyomást helyezni Acostára. Azonban a mazarróni cápának még ez is túl sok volt: a 9. körben eldobta a motorját a 7-es kanyarban. Rajta kívül Raúl Fernández és Aleix Espargaró is a sóderágyban fejezte be a futamot.

Az utolsó két körre Márquez megérkezett Bastianini mögé, akit aztán meg is előzött, de az olasz motoros vissza tudott jönni elé. Végül ők ketten a belassuló Bagnaiára is felértek, de a sorrend innen már nem változott: a kétszeres MotoGP-bajnok learatta az idei hatodik sprintgyőzelmét. Mögötte az idei, majd a jövő évi csapattársa ért célba. Martín végül negyedik lett, így 23-ról „csak” 15 pontra csökkent az előnye a tabellán. Rajtuk kívül még sorban Franco Morbidelli, Fabio Di Giannantonio, Álex Márquez, Jack Miller és Viñales írhattak maguknak legalább egy bajnoki egységet.

Marc Márquez elvett köre hozta el Acosta első pole pozícióját, Martín bukásából Bagnaia profitálhat

0

Drámaira sikerült a MotoGP időmérője Motegiben, amelyet részben még az eső is befolyásolt. Előbb Marc Márquez futott egy nagyszerű kört, de azt egy pályaelhagyás miatt elvették tőle, a pole pozíció és az új körrekord is Pedro Acostáé lett. Az újonc ezzel első MotoGP-rajtelsőségét húzta be. A második helyet Francesco Bagnaia szerezte meg, akinek a bajnokság szempontjából jól jöhet, hogy egy bukás miatt Jorge Martín végül csak tizenegyedik lett. Az első sort Maverick Viñales teszi majd teljessé a két futamon.

Magyar idő szerint szombat hajnalban rendezték meg a MotoGP Japán Nagydíjának időmérőjét. Motegiben a Q1 előtt egyáltalán nem volt meleg, a levegő hőmérséklete 21, a pályáé pedig 25 fokos volt. A pénteki edzés végeredményének megfelelően a Honda és Yamaha összes pilótája – utóbbi esetén a szabadkártyával induló Remy Gardnert is beleértve –, Franco Morbidelli, Jack Miller, Augusto Fernández, Aleix Espargaró, Raúl Fernández és a sérült Miguel Oliveirát helyettesítő Lorenzo Savadori kényszerült arra, hogy már a kvalifikáció első szakaszában motorra üljön.

Binder minimális különbséggel győzte le Marc Márquezt, közel volt az újabb továbbjutáshoz a Honda

A Q1 első gyorskörét Morbidelli teljesítette, aki 1:46.271 másodperc alatt ért körbe. Viszont rövidesen már Miller állt az élen 1:44.432-vel, majd ezt 1:44.296-ra javította. A második helyre az 1:44.372-őt futó Raúl Fernández jött fel. Ekkor a pályabírók elkezdték lengetni az esőre figyelmeztető zászlót. Viszont a kamerák képei alapján nem volt intenzív a csapadék hullása.

A Q1 második felére is száraz pályára való gumikkal jöttek ki a pilóták, akik közül Morbidelli villant meg – 1:43.743-tal átvette a vezetést. Mögé Quartararo kapaszkodott fel, akinek 259 ezred volt a lemaradása. A harmadik helyet egy időre Espargaró vette át, ezzel a negyedikre tolva Millert.

Innen már csak Raúl Fernández és Miller tudtak javítani, de az előbbi 117, utóbbi 189 ezreddel maradt le a továbbjutásról. A Q2-be így Morbidelli és Quartararo került be ezen az úton. Espargaró végül az ötödik helyet szerezte meg.

A Q2 megkezdésekor a MotoGP saját időjárásjelentése szerint „enyhe eső” hullott a pályára, amit legalábbis részben megerősített, hogy a nézők egy része elkezdte felvenni az esőkabátját. Az időmérő második részében érdekelt pilóták szinte mind kimentek megnézni a körülményeket, amelyeknek az ilyenkor általában kiugróan teljesítő Marc Márquez láthatóan örült.

Az első boly Francesco Bagnaia vezetésével jött ki a bokszutcából, de Márquez még az első gyorskör megkezdése előtt „átvette a vezetést” a pályán. A címvédő láthatóan bátortalanabb volt (vagy valamilyen problémával küszködött), mint mások, hiszen Álex Márquez és Jorge Martín is elment mellette. Egyébként a nyolcszoros világbajnoknak bejött ez a taktika, hiszen 1:45.744-gyel az ő neve került a táblázat tetejére. Ezt aztán 1:44.136-ra javította, így továbbra is ő vezetett.

A második helyre Pedro Acosta jött be, neki 282, a harmadik Martínnak pedig már 706 ezred volt a lemaradása a legjobb akkori időhöz képest. Később kiderült, hogy a Pramac motorosa összeért a pályán Álex Márquezzel.

A Q1 közepéhez érve jött egy váratlan fordulat, először is Acosta hatalmasat javított, és 1:43.758-val az élre ugrott. A képzeletbeli első sort ekkor a 285 ezredes hátrányban lévő Enea Bastianini és az újonctól 315 ezreddel elmaradó Marco Bezzecchi tette teljessé.

Azonban a hajrában sorra jöttek a javítások, ezt pedig Marc Márqueznek sikerült a legjobban. A 31 éves pilóta 1:42.868-cal új körrekordot állított fel. Időlegesen a feltámadó Bagnaia 1:43.264-gyel jött be a második helyre, de aztán Acosta 1:43.018-val lenyomta az olasz motorost.

Ezután sorjáztak a drámai események: előbb Martín bukott a 9-es kanyarban, és ezzel megfosztotta magát a javítás lehetőségétől. Arra pedig szüksége lett volna a 26 éves versenyzőnek, hiszen az esésekor csak a kilencedik helyen állt, de végül a tizenegyediken „kötött ki”, amiből bajnoki riválisa, Bagnaia profitálhat.

A legnagyobb fordulatot pedig egy döntés hozta el: Marc Márquez nagyszerű körét elvették pályaelhagyás miatt, az indoklásban a 4-es kanyar szerepelt ennek helyszíneként. Az idősebb Márquez fivér emiatt hirtelen a kilencedik pozícióban találta magát.

A pole pozíció így Acosta ölébe hullott, aki mellékesen ezáltal az új körrekordot (1:43.018) is jegyzi. A mazarróni cápa pályafutása első királykategóriás rajtelsőségét jegyezhette fel. Mögötte végül a Bagnaia, Maverick Viñales, Bastianini, Brad Binder, Morbidelli, Fabio Di Giannantonio, Bezzecchi, Marc Márquez, Álex Márquez, Jorge Martín, Quartararo sorrend alakult ki.

Bagnaia szokatlanul magabiztos, Bastianini elmondta, mi okozta a bukását Japánban

0

Francesco Bagnaia kijelentette, szerinte neki van a legjobb tempója a Japán Nagydíj pénteki napja alapján, de úgy véli, Jorge Martín és Pedro Acosta meglehetősen közel vannak hozzá. Csapattársa, Enea Bastianini elárulta, miért esett el.

Már-már közhely, hogy az eredményjelző, illetve a stopperóra soha nem hazudik. Nos, ez azért nem mindig, sőt, meglehetősen gyakran nem igaz, főleg a versenyhétvégék elején. Pontosan ez a helyzet a Japán Nagydíj pénteki napjával is, melynek edzésén Francesco Bagnaia csupán hetedik lett, ennek ellenére magabiztosan várja a folytatást.

Az olasz pilóta az élen zárta az első szabadedzést, de az eső miatt az a gyakorlás a szokásos is kisebb jelentőséggel bír. Helyi idő szerint délután viszont hatan is megelőzték, és 318 ezreddel maradt el a legjobb időt megfutó Brad Bindertől. Bagnaia azonban úgy véli, jelenleg az ő tempója a legjobb, így magabiztosan várja a folytatást.

Binder minimális különbséggel győzte le Marc Márquezt, közel volt az újabb továbbjutáshoz a Honda

Mondhatjuk, hogy jól sikerült a péntek – nyilatkozta. – A tapadás nem volt a legjobb, de rendkívül gyorsak voltunk, közel a tavalyi körrekordhoz. Sajnos ennél nem sikerült közelebb kerülnöm, mert az utolsó gyorskörömön elrontottam a tizenegyes kanyart, és lecsúsztam az ívről, míg az elsőn kicsit konzervatív voltam. Addig a pontig minden tökéletesen alakult, jó munkát végeztünk, és mind a versenytempóban, mind egy körön erősek voltunk. Az a jó, hogy a gyorskör nélkül is ott lennék a Q2-ben, mert az első próbálkozás során 1:44.0-t mentem. Jelenleg remek a sebességünk, talán a legjobb, még ha erről korai is beszélni. Ugyanakkor [Jorge] Martín és [Pedro] Acosta szerintem elég közel vannak hozzám ezen a téren. Úgy vélem, még egyet előre kell lépnünk, de már tudjuk, mit kell tennünk.”

Valóban, a címvédő még a korábbi körével is kilencedikként zárta volna az edzést, amivel szintén továbbjutott volna. Bár amióta bemutatkozott a MotoGP-ben, a motegi pálya nem kifejezetten feküdt neki, de most úgy tűnik, hogy kedvezhet neki a vonalvezetés. Erről már a csütörtöki sajtónapon is beszélt, most pedig megerősítette ezen álláspontját.

Úgy vélem, ez a helyszín tapadás szempontjából hasonlít Jerezhez és a Red Bull Ringhez, amelyek jó pályáimnak számítanak – magyarázta. – Sokat kell használni a féket, hogy megállítsuk a motort, és bekanyarodjunk. Továbbá az itteni gumik is passzolnak a stílusomhoz. Jelenleg úgy tűnik, hogy minden rendben van, de folytatnunk kell ezt a munkát, és talán még meg is próbálhatunk javulni egy kicsit.”

Mivel szombaton helyi idő szerint délelőtt jó eséllyel esni fog az eső, a 27 esztendős motoros hangsúlyozta, jól kell reagálniuk a különböző helyzetekre, és az élmezőnyben kell zárni az időmérőt. Ugyanez vonatkozik Enea Bastianinire is, aki csapattársát 149 ezreddel felülmúlva ötödikként zárt. Mindezt a 14-es kanyarban bekövetkezett bukása után, amely szerencsére csak a motorban tett komoly károkat.

Meglehetősen komplikált nap volt – kezdte. – Az elején kicsit küszködtem. Délelőtt nem találtam a tempót, és úgy tűnt, hogy délután is ugyanígy mennek a dolgok. Változtattunk a beállításokon, ami segített, de aztán elestem, mert miközben második sebességi fokozatba kapcsoltam, beragadt a lábam, így negyedikben maradtam, és elvesztettem a [motor] elejét. A bukás után a gyorskörre fordítottam a figyelmem. Az első abroncsot használtam fel arra, hogy megkapjam a megfelelő érzést, az utolsó percekben pedig nyomtam, és jó köridőt futottam. Fontos volt bejutni a Q2-be, de a tempóm most nem a legjobb.”

Binder már nem akarja feltalálni a spanyolviaszt, Acosta örül, hogy nem ő lett a legjobb KTM-es

0

Brad Binder kijelentette, ahelyett hogy a beállításokkal kísérletezett volna, inkább a motorozásra koncentrált, ami egy körön egyelőre meghozta a gyümölcsét, de hangsúlyozta, hogy a futamra is fel kell készülnie. Mind dél-afrikai versenyző, mind Pedro Acosta elmondta, hogy a Japán Nagydíj helyszíne fekszik a KTM-nek, utóbbi pedig örül, hogy nem ő lett a márka legjobbja az edzésen.

Egész jó napot zárt a KTM a Japán Nagydíj hétvégéjének nyitányán. Bár a hét Ducatival szemben az osztrák gyártó csak két motort tudott delegálni a szombati Q2-be, de mindkét versenyző az élmezőnyben végzett. Brad Binder egyenesen az élen zárta az edzést, míg Pedro Acosta negyedikként végzett Motegiben.

A dél-afrikai pilóta a katari idénynyitón a sprinten és a főfutamon is második lett, azóta viszont egyik versenyt sem zárta a legjobb háromban. Ezúttal viszont ígéretesen kezdett, hiszen az 1:43.436 másodperces körénél senki nem tudott gyorsabb lenni. A kétszeres MotoGP-futamgyőztes elmondta, ezúttal nem akarta feltalálni a spanyolviaszt, hanem csak a vezetésre koncentrált.

Binder minimális különbséggel győzte le Marc Márquezt, közel volt az újabb továbbjutáshoz a Honda

Az utolsó néhány futam kihívást jelentett, az biztos – nyilatkozta. – Szóval kicsit más elképzelésekkel jöttünk ide. Próbálok inkább csak motorozni, nem pedig újra feltalálni a dolgokat. A mai nap elég jól alakult, nem panaszkodhatok. Az edzés elején volt egy kis gondunk, aztán az első gyorskörre kicseréltük a gumit, és a motorom újra a régi volt. Nagyon jó újra az élen zárni egy edzést, régen volt már ilyen. Úgy tűnik, hogy a motorunk itt elég jól működik, amit megpróbálunk kihasználni.”

Binder sokáig az 1:45-ös határ alá sem ment be, aminek elsősorban az volt az oka, hogy akkor még a versenyszimulációra helyezte a hangsúlyt. Könnyen lehet, hogy ez kifejezetten jó döntés volt a részéről, hiszen az előrejelzések szerint szombaton délelőtt esni fog az eső, és ez esetben a második szabadedzés már nem lenne alkalmas a felkészülésre.

Ma minden téren elég jól éreztem magam, [de] fontos, hogy lássuk, mire vagyunk képesek, amikor huszonnégy kört kell megtennünk, és nem csak egy gyorskörre van szükség – fogalmazott. – Holnap délelőttig tehát ezen szeretnék dolgozni. Az a prioritásom, hogy egy erős időmérővel a hátam mögött megpróbáljak újra az élmezőnyben csatázni.”

Binder egyébként visszatért a régi vázra, ellentétben Acostával, aki a legutóbbi pár fordulóban az újat használta. A 20 esztendős pilóta márkatársához hasonlóan úgy véli, a motegi pálya kedvez a KTM gépének. „A sok fékezésnek és kigyorsításnak köszönhetően eléggé fekszik nekünk ez a pálya – jelentette ki. – Szépen lassan elérjük a célunkat. Tudnunk kell, hogyan játsszunk a rendelkezésre álló tapadással.”

A legtöbb pályához hasonlóan a motegi aszfaltcsíkra is igaz, hogy Acosta most először vezetett rajta MotoGP-motort. Bár szerinte itt van az egyik legkisebb különbség a királykategória és a Moto2 között, de a negyedik hely és a 147 ezredes lemaradás így is kifejezetten jónak mondható. Ezúttal ugyan nem az övé volt a legjobb KTM, ez a tény azonban egy cseppet sem zavarja, sőt, kifejezetten örül neki. „Pénteken a legjobb dolog, ami történhet velem, hogy előttem van egy másik KTM, így összehasonlíthatom [vele] magamat, és jó referenciám van – magyarázta. – Voltak olyan péntekek, amikor nem volt hová néznem. Fokozatosan egyre közelebb kerülünk a legjobbakhoz.”

Marc Márquez: Ha most kellene versenyezni, nem tudnám, mitévő legyek

0

Bár második lett az edzésen, de Marc Márqueznek nem alakult problémamentesen a Japán Nagydíj pénteki napja, és jelenleg meglehetősen tanácstalan. A Gresini versenyzőjét a Honda legfrissebb mérnökigazolásáról is kérdezték.

Az eredményeket nézve a Japán Nagydíj pénteki napja kifejezetten jól alakult egyáltalán Marc Márquez szempontjából. A 31 éves motoros az eső miatt nem igazán releváns első szabadedzésen negyedikként zárt, de ami ennél is fontosabb, a helyi idő szerint délután rendezett tréningen második lett, csupán 33 ezreddel elmaradva Brad Bindertől, vagyis bejutott a szombati időmérő második szakaszába.

Binder minimális különbséggel győzte le Marc Márquezt, közel volt az újabb továbbjutáshoz a Honda

Valójában azonban korántsem ideális a helyzet a spanyol versenyző garázsában, hiszen több kihívással is szembe kellett néznie a nap folyamán, és nem mondhatni, hogy a mérnökeivel együtt túlságosan tisztán látnák, hogy milyen irányba kell menniük a hétvége hátralévő részében. „A valóságban a negyedik helyre elég az időnk – nyilatkozta. – Második vagyok, de nem örülök, mert sok problémával szembesültünk, és semmit nem értünk.”

Öt nappal ezelőtt egy technikai hiba, egészen konkrétan a motorblokk meghibásodása vetett véget Márquez indonéziai főfutamának. Nos, úgy tűnik, hogy a műszaki problémák tovább üldözik a nyolcszoros világbajnokot, hiszen az egyik motorját sokáig letakarták. Azonban elárulta, hogy még ennél is komolyabb a helyzet. „Volt egy kis gondunk a fékekkel, a többit nem mondom el – fogalmazott. – Ugyanakkor [a probléma] mindkét motornál fennállt.”

Könnyen lehet, hogy a kvalifikáció, illetve a sprint napján esni fog az eső. Azok után, hogy Márquez Alcañizban és az első misanói főversenyen is jelentős részben az extrém körülményeknek köszönhetően nyert, azt lehetne gondolni, hogy szeretne csapadékot, de ez nem így van. „Ha szombaton száraz lesz annál jobb – szögezte le, majd hozzátette, hiába használták az indonéziai alapot, teljesen tanácstalanok. – Ha most kellene versenyeznem, nem tudnám, mitévő legyek.”

A Gresini versenyzőjét egy másik témában is megkérdezték, amelyben ugyan közvetlenül már nem érintett, de nyilvánvaló okokból sokakat érdekel a véleménye. A Honda magyar idő szerint reggeli bejelentéséről van szó, miszerint szerződtették az Apriliától távozó Romano Albesianót, aki 2025-től a japán gyártó technikai igazgatója lesz.

Hivatalos: A Hondához és az Apriliához is új technikai igazgató érkezik

Nem ismerem Albesianót, de jó lépés – jelentette ki Márquez. – Szerintem a Honda rendelkezik a legjobb infrastruktúrával és erőforrásokkal a paddockban, de a döntéseket az emberek hozzák meg. Szerződtetni egy mérnököt, akivel át lehet ugrani bizonyos lépcsőfokokat, nem kerül sokba. Ha más gyártókhoz képest időt tudnak spórolni, és képes segíteni abban, hogy pár lépcsőfokot kihagyjanak, akkor ez olcsó lépés. Jó, ha ebbe az irányba mennek.”

A spanyol versenyző hat MotoGP-világbajnoki címet nyert a Hondával, de az elmúlt években a márka óriási hanyatlásnak indult. Ennek aztán tavaly szakítás lett a vége, de előtte rendszeresen elmondta, hogy európai mérnökökre van szükség, vezető beosztásban is. Éppen ezért helyesli egykori munkaadójának lépését. „A büszkeség rossz tulajdonság a versenyzésben – vélekedett. – Ha az ember veszít, le kell nyelnie a büszkeségét, és meg kell néznie, hogy mások mit csinálnak jobban. Néha változtatni kell a filozófián, alkalmazkodni kell. Úgy tűnik, hogy a Honda még mindig hajt, és ez jót tesz a bajnokságnak.”