back to top
2025. szeptember 23. 20:20
Kezdőlap Blog Oldal 15

„Kerekesszékbe kerülhetett volna” – Aleix Espargaró bírálta a befutót botrányba fullasztó tüntetőket

0

Aleix Espargaró kijelentette, a Honda szempontjából fontos forduló következik a számos új alkatrész miatt, ezért korábbi sérülése ellenére mindenképpen részt akart venni rajta. A japánok tesztpilótája a spanyol kerékpáros körversenyen, a Vueltán kialakult botrányra is kitért.

A MotoGP mezőnye túl van a nyári szüneten, ami azt is jelenti, hogy az arra jogosult gyártóknak újraindult a számláló, már ami a szabadkártyás lehetőségeket illeti, hiszen a szabályok szerint a pihenő előtt és után is háromszor indíthatják el valamelyik tesztpilótájukat. Ennek megfelelően e Honda beveti Aleix Espargarót a Katalán Nagydíj hétvégéjén.

Hivatalos: a Honda is elhasznál egy szabadkártyát Barcelonában

Mint ismert, a 36 éves versenyző sérülésből tér vissza, amely megakadályozta, hogy a Balaton Parkon elinduljon Somkiat Chantra helyetteseként. Bár még nem épült fel teljesen, szeretett volna részt venni a fordulón, hiszen a márka nemrég tesztelt a most következő helyszínen, most pedig élesben is kipróbálná az akkor használt újdonságokat.

„Ez egy fontos nagydíj, mert a Honda sok új elemet hoz ide: aerodinamika, motorblokk váz – nyilatkozta. – Három héttel ezelőtt teszteltünk itt. Mind Romano [Albesiano technikai igazgató], mind a japán [részleg] hatalmas erőfeszítéseket tett, hogy sok új alkatrészt tudjunk elhozni ide. A sérülésem nem a legjobbkor jött, hogy őszinte legyek. Azonban mindenképpen el akartam jönni, mert a Honda számára ez rendkívül fontos nagydíj. Pénteken kiderül, hogy tudok-e jól motorozni. Bármi áron itt akartam lenni.”

Espargaró a Magyar Nagydíj hetének elején szenvedett kerékpáros balesetet, amink következtében a lába és a háta i megsérült. A közösségi médiában közzétett képek alapján valóban nem festett jól, és még mindig nem épült fel teljesen. Azonban, miután a közelmúltban sokat lépett előre ezen a téren, úgy döntött, hogy megkísérli az indulást.

„A derekam jelenti a problémát – fogalmazott. – Az L3-as és az L4-es csigolyáim törtek el. Dr. [Ángel] Charte [MotoGP-főorvos] azt mondta, hogy ez szinte lehetetlen, de az előző héten sokat javultam, hétfőn pedig közöltem Alberto [Puigdzsal, a gyári Honda csapatfőnökével], hogy meg akarom próbálni. Meglátjuk, a MotoGP-motor nagyon nehéz, és mozgatni… Megpróbálom.”

Hivatalos: döntés született Viñales, Chantra és Aleix Espargaró hétvégi indulásáról

A Honda mostanában közelmúltbeli önmagához képest kifejezetten jó formát mutat, és mindkét gyári versenyző gyors tud lenni az RC12V-vel. A Magyar Nagydíjon Luca Marini hosszú idő után vitte be az első ötbe a csapatot, hiszen a sprinten a negyedik, a főfutamon az ötödik helyen ért célba. Espargaró pedig szeretne további segítséget nyújtani nekik.

„Három hete teszteltünk itt egy vázat, és nagyon ragaszkodtam hozzá, hogy hozzuk el a nagydíjra – jelentette ki. – Egy gyári versenyző számára rendkívül nehéz az idény közepén vázat cserélni, de nagyon ragaszkodtam hozzá, hogy Joan és Luca kipróbálják. Szerintem igazam volt, mert az előző pár futamon előreléptek, és tetszik nekik a váz. A Honda kifejezetten keményen dolgozik. Nagyszerű, amikor Joan és Luca az élmezőnyben csatáznak.”

A Honda tesztpilótája aztán egy egészen más témával kapcsolatban is megszólalt. Mint ismert, jelenleg is zajlik a spanyol kerékpáros körverseny, vagyis a Vuelta, amelynek 11. szakasza a napokban botrányba fulladt. A gázai háború miatt ugyanis Izrael-ellenes tüntetők lepték el az útvonalat, miután a szélsőséges baszk EH Bildu párt nyíltan az Israel-Premier Tech csapatának kizárást követelte. Mivel a szervezők nem tudták garantálni a résztvevők biztonságát, a szakaszt három kilométerrel a bilbaói befutó előtt megszakították, és nem hirdettek győztest. Mivel Espargaró immáron ezt a sportágat is profi szinten űzi, határozott véleménnyel rendelkezik az incidensről.

„Szeretném azt gondolni, hogy a tüntetők nem ismerik a kerékpározást – kezdett bele a témába. – Nem tudják, mit csinálnak. Ami Gázában történik, az népirtás. Teljesen rendben van, hogy tiltakoznak, efelől semmi kétség. Azonban nem tudják, hogy egy hatvan kilométer per órával haladó biciklis mennyire könnyen megsérülhet. Ha nekimennek egy transzparensnek, és elesnek, kerekesszékbe kerülhetnek. Ezzel nincsenek tisztában. Nem akarom azt gondolni, hogy úgy teszik ezt, hogy tudják, mi történhet. Ez nem a megfelelő hely és módszer a tiltakozásra, bár tudom, nehéz megválasztani a pontos helyszínt. Szerdán a célvonalnál, a sprint közepén valaki beugrott egy transzparenssel, egy versenyző pedig elütötte. Kerekesszékbe kerülhetett volna. Ez nem helyes.”

Hivatalos: az F1 egykori megosztó csapatfőnökének vezetésével felvásárolják a MotoGP egyik istállóját

0

A Günther Steiner vezette konzorcium felvásárolja a Tech3 csapatát. Az istállót jelenleg irányító Hervé Poncharal az év végéig marad a pozíciójában, majd az egykori F1-es csapatfőnök veszi át a vezérigazgatói posztot.

A MotoGP utólag adta hozzá a Katalán Nagydíj hétvégéjének menetrendjéhez, hogy pénteken délben lesz egy különleges sajtótájékoztató. A sajtóban meg is kezdődtek a találgatások, és hamar a Tech3 csapatára terelődött a „gyanú”, és a legtöbben arra számítottak, hogy bejelentik a Günther Steiner vezette konzorcium érkezését.

Így is történt: ahogyan arról már korábban is beszámoltunk, a korábbi Forma–1-es csapatfőnök veszi át a Tech3 istállóját. Az alapító és az alakulatot jelenleg is irányító Hervé Poncharal az év végéig marad mostani szerepében, aztán átadja a vezetést a most érkező szervezetnek, és jövőre már tanácsadói szerepben segíti a francia istállót.

A Tech3 vezére egyértelműen cáfolta, hogy eladták a csapatot a korábbi F1-es csapatfőnöknek

Miután Carlos Ezpeleta, a MotoGP sportigazgatója méltatta Poncharalt, mondván, fontos szerepet töltött be a MotoGP-ben, a francia szakember szintén köszönetet mondott neki, illetve édesapjának, Carmelónak, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezérigazgatójának. Hozzátette, a csapat abból a szempontból marad a régi, hogy a franciaországi központ nem változik, ahogyan a személyzet és a versenyzők sem. Ennek kapcsán meg kell jegyezni, hogy Maverick Viñales, Enea Bastianini, valamint a Moto3-as istállót erősítő Valentín Perrone és Jacob Roulstone is ellátogatott a sajtótájékoztatóra, amit főnökük hálásan meg is köszönt nekik.

Ami Steinert illeti, az olasz szakembert a legtöbben leginkább a Haas F1-es istállójának egykori szókimondó és éppen ezért megosztó csapatfőnökeként ismerik. Ezt a szerepet 2016 és 2023 között töltötte be, ám előtte a Jaguarnál és a Red Bullnál is dolgozott, az F1-en kívül pedig a ralizásban és a NASCAR-ban is megfordult.

Steiner kiemelte, hogy bár hosszú ideje dolgozik ebben az iparban, de először lesz dolga a kétkerekűek világában, Éppen ezért kezdetben, az első évében tanulni szeretne, és a Poncharal által lefektetett alapokra akar építeni. Ezt követően persze elképzelhető, hogy lesznek változások. Hangsúlyozta, hogy a név marad, és ő is köszönetet mondott az Ezpeleta családnak.

Fontos kiemelni, hogy Steiner ebben a projektben nem csapatfőnök lesz, hanem vezérigazgató. Ami az előbbi pozíciót illeti, azt Richard Coleman fogja betölteni, aki szintén vezető szerepet tölt be a konzorciumban. Mindketten 2026. január 1-én kezdik meg regnálásukat az említett szerepkörökben, addig az istálló vezetése nem fog változni.

Acosta az élen Zarco előtt, Bagnaia csak egyvalakit tudott megelőzni a katalóniai nyitányon

0

Pedro Acosta zárta az élen a Katalán Nagydíj első szabadedzését Johann Zarco és Marc Márquez előtt. Francesco Bagnaia mindössze a huszonharmadik helyen végzett, és csak Somkiat Chantrát tudta felülmúlni.

A MotoE-é, a Moto3-é és a Moto2-é után a MotoGP mezőnyének is megkezdődött a Katalán Nagydíj hétvégéje. A szezon során először az állandó mezőnyből mindenki részt tudott venni az első szabadedzésen, ráadásul az Aprilia és a Honda is elhasznál egy szabadkártyát a forduló során, így Lorenzo Savadori, valamint Aleix Espargaró is ott volt a pályán. A gyakorlás kezdetén a levegő hőmérséklete 23, míg az aszfalté 41 fok volt.

Marc Márquez kényszerből szeretett pályáján érhet fel újra a csúcsra a Ducati – hétvégi menetrend

A pilóták szokás szerint hamar pályára rajzottak, mindannyian lágy első és közepes hátsó gumin. Az első próbálkozások után a sérülése után visszatérő Maverick Viñales 1:41.652 másodperces idővel állt az élre, 12 századdal megelőzve Marco Bezzecchit, és további 166 ezreddel Marc Márquezt. Ezt követően persze jöttek a javítások, de a helyzet abból a szempontból nem változott, hogy a második kísérlet is a Tech3 pilótájának sikerült a legjobban. Egészen pontosan 1:40.268-ig jutott, amivel116 ezreddel múlta felül Brad Bindert.

Ezután újabb nagy ugrás jött a köridők tekintetében, hiszen Marc Márquez 1:39.178-cal állt az élre, 588 ezreddel megelőzve öccsét, Álexet, aki csupán 4 ezreddel volt gyorsabb Pedro Acostánál. Nem sokkal később a frissen szerződést hosszabbító Jack Miller produkálta a nap első bukását, miután a 10-es kanyarban elesett.

Álex Márquez aztán 186 ezredre megközelítette bátyját, Johann Zarco pedig feljött a harmadik pozícióba, de az ő hátránya már 44 század volt. Ezután sokáig nem változott az élmezőny sorrendje, hiszen a mezőny tagjai a versenyszimulációjukat teljesítették. A kedélyeket egyrészt pont a francia pilóta borzolta, akinek bő negyed órával a leintés előtt nagyot kellett mentenie az 5-ös kanyarban, Enea Bastianini pedig technikai hiba miatt húzódott félre.

A hajrában aztán Zarco javított, de maradt a harmadik, közvetlenül mögé pedig Bastianini jött fel. Azonban nem sokáig maradtak ott, hiszen Luca Marini a harmadik, Binder pedig a negyedik pozícióig ugrott fel. Viñales viszont náluk is gyorsabb volt, és 17 százados hátránnyal a második helyig zárkózott fel, míg Pedro Acosta a hetedik pozíciót foglalta el.

Utóbbi aztán tovább gyorsult, olyannyira, hogy 219 ezredes előnnyel a vezetést is átvette. Sőt, a következő körében ezredre pontosan megfutotta ugyanazt a köridőt. Zarco feljött a második helyre, míg Marc Márquez nem javított, de hozzá kell tenni, hogy a nyolcszoros világbajnok használt abroncsokon tért vissza a pályára. Mögöttük Viñales, Álex Márquez, Marini, Binder, Bezzecchi, Espargaró és Bastianini lett az első tíz sorrendje. A szintén használt gumikon lévő Francesco Bagnaia 1,556 másodperces hátránnyal csak huszonharmadik lett, Savadori és Somkiat Chantra között, de Jorge Martín is csak két pozícióval előzte meg őt.

A MotoGP első montmelói szabadedzésének végeredménye

Marc Márquez a MotoGP hőse, akinek dominanciáját nem kell megakadályozni

0

Carmelo Ezpeleta, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezérigazatója még nem gondol Marc Márquez bajnokavatására, de nem lepődne meg, ha ez már a San Marinó-i Nagydíjon bekövetkezne. Úgy véli, a sorozat megkapta azt a hős karaktert, akit korábban hiányoltak a szurkolók. Kijelentette, nem fogják meggátolni abban, hogy további versenyeket nyerjen.

Marc Márquez 2025-ös évére eddig egy panasz sem lehet. A 32 éves versenyző erősen kezdte az idényt, azonban Austinban és Jerezben is hibázott, ezt pedig előbb Francesco Bagnaia, majd később Álex Márquez használta ki. Aragónia óta azonban letaszíthatatlan a trónról, és immáron hét versenyhétvége óta hibátlan a sprinteken és a főfutamokon.

A két Márquez között jelenleg 175 pont a különbség, Bagnaia pedig már 227 egységnyi lemaradásban van. A nyolcszoros világbajnok pedig már akár Misanóban begyűjtheti a kilencediket, amennyiben öccse pocsék hétvégét zár Barcelonában. Ezt persze Marc is el szeretné kerülni, így az első meccslabdát inkább Motegire vagy Mandalikára tartogatná.

Marc Márquez lemondana egy több mint fél évszázados rekord megdöntésének lehetőségéről

De vajon a felsőbb körök mit szólnak ehhez az elképesztő dominanciához? Carmelo Ezpeleta, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezérigazgatója szerdán részt vett a Katalán Nagydíj hivatalos nyitóeseményén, melynek végén a média rendelkezésére is állt, ahol természetesen a spanyol uralma és esetleges misanói bajnokavatása is szóba került.

„Ahogyan alakulnak a dolgok, ez nem olyan, ami meglepne – fogalmazott Ezpeleta. – Nem mondhatjuk azt, hogy ez egy elintézett ügy, amíg meg nem történik. Bármilyen eshetőség fennáll. Nem lehet világbajnok Barcelonában, úgyhogy nem gondolunk még erre.”

„Néhány évvel ezelőtt, amikor minden szezonban számos futamgyőztest ünnepelhettünk, az emberek azt mondták, hogy a MotoGP-nek nincsen hőse – folytatta. – Most van egy, mindent megnyer, és ugyanezek a szurkolók most azt állítják, hogy túl korán avatunk győztest. Én nem ezt gondolom. Marc rendkívüli idényt fut, és amikor bajnoknak kell lennie, azzá fog válni.”

Marc Márquez elárulta, vissza fog-e venni, ha megszerezte a bajnoki címet

Ezt a fajta dominanciát látva teljes joggal fogalmazhatják meg azt a szurkolók, hogy unalmassá vált a MotoGP. Az is felmerülhet, hogy akár mesterséges módon, de nyúljanak bele a sorozatba úgy, hogy záruljon az olló Márquez a mezőny között. Előbbit maga Ezpeleta is elismeri, utóbbi kapcsán azonban hajthatatlan, és nem akarják megakasztani.

„Ez egy világbajnokság, ahol a legjobbak nyernek – jelentette ki. – Az egyetlen út az, ha egy másik pilóta a fejébe veszi, hogy igenis megverheti őt, és megvannak a megfelelő eszközei. Soha nem fogunk egy versenyzőt abban akadályozni, hogy nyerjen. Persze bevezettük a koncessziós rendszert, amelynek köszönhetően az Aprilia nagyot lépett előre. Személy szerint abban hiszek, hogy a 2025-ös szabályváltozások fel fogják rúgni az erőviszonyokat, de meglátjuk.”

Marc Márquez kényszerből szeretett pályáján érhet fel újra a csúcsra a Ducati – hétvégi menetrend

Varga Tibor szerint itt az idő, hogy Barcelonában is meghallgassák a Himnuszt

0

Varga Tibor jól érzi magát, és hálás, hogy a Balaton Park-i balesete után egyből rajthoz tud állni. Felfedte, mindössze pár nap alvás kellett neki, és szinte teljesen felépült. A múlt héten Misanóban teszteltek, ahol az is kiderült, hogy nem lesz gond a Katalán Nagydíjon való részvétellel. A célok pedig egyértelműek: Barcelonában még nem mindenki hallotta a magyar himnuszt.

Mint arról beszámoltunk, Varga Tibort versenyzésre alkalmasnak nyilvánították csütörtökön, azaz részt vehet a Katalán Nagydíjon. A 18 éves versenyző a Balaton Park-i forduló szombati első versenyén bukott, majd többen is eltalálták. Az esés következtében beütötte a fejét, és ugyan rövid időre az eszméletét is elvesztette, de összességében elmondható, hogy olcsón megúszta a balesetet.

Hivatalos: kiderült, hogy Varga Tibor részt vehet-e a Katalán Nagydíjon

„Nagyon jól vagyok, köszönöm szépen – nyilatkozta Varga a P1race.hu-nak, miután csütörtökön telefonon beszéltünk vele. – Hálás vagyok, hogy egy ilyen esés után egyből rajthoz tudok állni. Alig várom a pénteket.”

Az esés után néhány nappal már Misanóban teszteltek, ahol arra is ráeszméltek, hogy nem lesznek gondok a barcelonai indulással. Mindezt annak fényében, hogy a balesetet követő néhány óra még nehezen telt, ugyanis a második verseny alatt – amelyre végül nem kapott rajtengedélyt – Varga rosszul lett, ezért visszakerült a veszprémi kórházba.

Többen is átmentek Varga Tiboron, de ő már a mentő felé tartva kiabálta, hogy versenyezni akar

„Az esést követő héten két napot Misanóban teszteltünk – erősítette meg a debreceni születésű versenyző. – Még nem voltam csúcsformában, de nem volt különösebb probléma, simán tudtam edzeni. Kellett egy két-három nap alvás, ami után ismét százszázalékos formába kerültem. Úgyhogy szinte azonnal felépültem.”

Varga az Osztrák Nagydíj óta remekel a MotoE-ben, ugyanis a spielbergi első versenyen a hatodik, míg a második viadalon a negyedik helyen ért célba, ezredekkel lemaradva a dobogóról. Ezt a formát a Balaton Park Circuitre is átmentette, ugyanis az időmérőn a negyedik pozíciót érte el, és a futam is ígéretesen kezdődött. A Magyar Nagydíj médianapján lapunknak elárulta, a fejlődés okát elsősorban az elektronikában, valamint a kipörgésgátlóban kell keresni. Természetesen a barcelonai célok a baleset ellenére sem csökkentek.

Marc Márquez pszichológiáját használja Varga Tibor

„Mindenképpen az élmezőnyben szeretnék motorozni – szögezte le. – A Balaton Parkon is láthattuk, hogy megvan a tempó. Ugyanolyan sebességet szeretnék diktálni, amelyet az előző versenyhétvégén, csak kicsit nyugodtabban és lazábban kell menni. Sok volt a zavaró tényező, de ez is egyfajta tapasztalat. Rengeteget tanultam a Magyar Nagydíjból, és ezeket szeretném itt alkalmazni. A magyarok már hallották a magyar himnuszt, Barcelonában viszont még nem mindenki. Szóval itt az idő, hogy ők is meghallgassák.”

Marc Márquez kényszerből szeretett pályáján érhet fel újra a csúcsra a Ducati – hétvégi menetrend

Hivatalos: döntés született Viñales, Chantra és Aleix Espargaró hétvégi indulásáról

Maverick Viñales, Somkiat Chantra és Aleix Espargaró is indulhat a Katalán Nagydíjon. A két spanyol versenyzőnek azonban a pénteki első szabadedzést követően újabb jelenése lesz az orvosi központban. A kisebb kategóriákban is többen visszatérhetnek. Ezenfelül a magny-cours-i vizsgálatok is kedvező eredményeket hoztak, ugyanis Remy Gardner, Garrett Gerloff és Andrea Iannone is részt vehet a soron következő fordulóban. 

A protokollnak megfelelően számos versenyzőnek meg kellett látogatnia az orvosi központot a Katalán Nagydíj csütörtöki napján. Többek között Varga Tibornak is, akit nem sokkal később az orvosok versenyzésre alkalmasnak nyilvánították.

Hivatalos: kiderült, hogy Varga Tibor részt vehet-e a Katalán Nagydíjon

Vargán kívül további versenyzőnek, köztük MotoGP-pilótának is jelenése volt dr. Ángel Charténál. Maverick Viñales még a Német Nagydíj időmérőjén szenvedett balesetet, aminek következtében eltört a bal válla, amelyet meg is kellett műteni. Ugyan az Osztrák Nagydíjon már egyszer visszatért, azonban a kvalifikációt követően visszalépett, ugyanis továbbra is fájdalmak gyötörték. A spanyol versenyző a brnói, valamint a Balaton Park-i fordulót is teljesen kihagyta, azonban Barcelonába már elutazhatott, ahol versenyzésre alkalmasnak nyilvánították. Az ő esetében fontos leszögezni, hogy egyelőre csak az első szabadedzésre kapott zöld utat, a tréninget követően újabb vizsgálatokon kell átesnie.

Hivatalos: Viñales a hétvégén visszatér, egy szabadkártyás biztosan lesz a mezőnyben

Somkiat Chantra még nála is rosszabbul járt. Az újonc még a Holland és a Német Nagydíj között, offroadozás közben bukott, aminek következtében a térdében elszakadt egy szalag, ezért neki is kés alá kellett feküdnie. Ráadásul a lábadozása is több időt vett igénybe, mint azt előzetesen kalkuláltak. A thai versenyző is visszatérhet, ugyanis ő is megkapta az engedélyeket.

Chantra alulteljesítése jelentheti a Honda „hazai” projektjének végét

Aleix Espargaró pedig épp Chantrát helyettesítette volna a Magyar Nagydíjon, azonban az előtte való napokban biciklibalesetet szenvedett. Eleinte úgy tűnt, hogy csak kisebb sérülései vannak, és motorra tud ülni, azonban a Balaton Park Circuitre nagy fájdalmak közepette érkezett meg. Nem sokkal később pedig kiderült, hogy csigolyasérülést szenvedett. Azonban Barcelonában már indulhat, miután a Honda szabadkártyával nevezte. Fontos itt is hozzátenni, hogy Viñaleshez hasonlóan neki is jelenése lesz az orvosi központban az első szabadedzést követően.

Hivatalos: a Honda is elhasznál egy szabadkártyát Barcelonában

Ami a kisebb kategóriákat illeti, ott is fellélegezhettek néhányan. Egy versenyt követően visszatérhet Senna Agius, valamint az a Mario Aji is motorra ülhet, aki utoljára a Katari Nagydíjon teljesített teljes hétvégét. A Moto3 mezőnyében pedig Luca Lunettával találkozhatunk ismételten.

A Magny-Cours-i orvosi központban is viszonylag nagy volt a forgalom. Mint ismeretes, a Superbike-világbajnokság Balaton Park-i első futama egy hatalmas rajtbalesettel kezdődött, aminek következtében többen is megsérültek. A rövidebbet Iker Lecuona húzta, aki csuklótörést szenvedett. Rehabilitációja pedig továbbra is zajlik, ezért a spanyol versenyző helyett ezúttal Sergio García versenyez.

Folytatódik a hullámvasút, debütál a Superbike-vb-n a Moto2-ből nemrég kirúgott García

Rajta kívül Remy Gardner, Garrett Gerloff és Andrea Iannone is megsérült a rajtbaleset után. Az ausztrál versenyzőnek a háta zúzódott meg, ráadásul az agyrázkódás gyanúja is felmerült. Az amerikai pilóta derékfájdalmakkal küzdött, mindezt azok után, hogy befejezte a szombati viadalt. Az olasz motorosnál pedig mellkasi zúzódást állapítottak meg, valamint az is felmerült, hogy a jobb válla is megsínylette a bukást. Mindhárom versenyző átesett az ekkor kötelező kontrollon, és egyaránt megkapták a rajtengedélyt.

Marc Márquez kényszerből szeretett pályáján érhet fel újra a csúcsra a Ducati – hétvégi menetrend

Hivatalos: kiderült, hogy Varga Tibor részt vehet-e a Katalán Nagydíjon

0

Hivatalossá vált, hogy Varga Tibor elindulhat a Katalán Nagydíjon, miután átment az utolsó orvosi vizsgálatokon. Mint ismeretes, a 18 éves versenyző a Balaton Park Circuit első versenyén bukott nagyot, aminek következtében többen is eltalálták. 

Többen is átmentek Varga Tiboron, de ő már a mentő felé tartva kiabálta, hogy versenyezni akar

 

Hivatalos: döntött a Pramac, Miller lesz Razgatlıoğlu csapattársa 2026-ban

0

A Yamaha csütörtökön bejelentette, hogy Jack Miller lesz Toprak Razgatlıoğlu csapattársa 2026-ban. Az ausztrál versenyző szerződése egy évre szól. Ezzel az is biztossá vált, hogy a következő szezonra már csak egy szabad ülés van. 

Az elmúlt hetekben a Pramac egy megkerülhetetlen csapat volt az átigazolási piacon. Még júniusban jelentették be Toprak Razgatlıoğlu érkezését, a másik ülés kilétét azonban sokáig homály fedte. A szóban forgó helyért Jack Miller és Miguel Oliveira harcoltak, miután mindkét versenyző mellett lehetett érveket és ellenérveket is felsorakoztatni.

Eredetileg arról szólt a fáma, hogy a nyári szünetig bezárólag hozza meg ezt a döntést a Yamaha, ez azonban elmaradt. Mindezt Miller egyre türelmetlenebbül fogadta, az ebből fakadó frusztrációjának pedig többek között a Magyar Nagydíj médianapján is hangot adott. Akkor úgy érvelt, hogy más lehetőségei is vannak, és magában már egyfajta ultimátumot is megfogalmazott a gyártó felé.

Miller: Ha akarnak, akarnak, ha nem, akkor nem

Erre azonban nem lesz szükség, hiszen a Yamaha csütörtökön bejelentette, hogy szerződést hosszabbítanak az ausztrál versenyzővel. A kontraktus ugyan csak egy évre szól, de minden bizonnyal az ő visszajelzéseire is nagyban fognak támaszkodni a V4-es projekt kapcsán, melynek tényleges debütálására már nem kell sokat várni.

„Nagyon boldog és izgatott vagyok, hogy maradhatok a Yamahánál és a Pramacnál – idézi Millert a közlemény. – Ez az év egy csodálatos visszatérést jelentett a csapathoz. Alig várom, hogy keményen dolgozzak velük, hogy segítsem a motor fejlesztését annak érdekében, hogy közeledjünk a többi gyártóhoz. Hiszem, hogy a legjobb még hátra van. Hatalmas köszönettel tartozom a Yamahának, a Pramacnak és a két Paolonak [Campinoti, az istálló tulajdonosa és Pavesio, az ivataiak versenyrészlegének ügyvezető igazgatója – a szerk.], hogy folyamatos bizalmat szavaznak, amellyel a projekthez való hozzájárulásomat támogatják.”

„Nagyon örülök annak, hogy Jack velünk folytatja a következő szezonban – ezek már Gino Borsoi, a Pramac csapatfőnökének szavai. – Az együtt töltött hónapok után jobban megismertük egymást, megértettük, hogy kinek mire van szüksége. Magabiztos vagyok a tekintetben, hogy továbbra is fejlődhetünk. Két év elegendő idő arra, hogy mindent finomhangoljunk, és már most azon dolgozunk, hogy a lehető legjobban felkészüljünk a 2026-os évre.”

„Ezzel egyidőben köszönöm Miguelnek a remek munkát, amelyet a szezon során tett – folytatta. – Igazán sajnálom, hogy az év elején elszenvedett sérülése megakadályozta abban, hogy megmutassa a benne lakozó tehetséget. Ennek ellenére bízom benne, hogy azzal a fejlesztési munkával, amelyet továbbra is végzünk, képes lesz arra, hogy jó eredményeket érjen el az utolsó versenyeken, ami visszaadja a valódi értékét.”

Ezzel a bejelentéssel az is hivatalossá vált, hogy a 2026-os rajtrácson már csak egy szabad hely van. Azonban minden bizonnyal ez is már csak a bejelentésre vár, ugyanis a legfrissebb híresztelések szerint Diogo Moreira lesz a LCR Honda második versenyzője.

A Magyar Nagydíjon kelhet el egy ülés a MotoGP-ben, ami két korszak lezárását is jelentheti

Marc Márquez mentalitása és a Moto2-be kerülés nehézségei – interjú Daniel Holgadóval

0

Mit tanult Marc Márqueztől az edzések alatt? Miért pont a Circuit Ricardo Tormo a kedvenc pályája? Milyen kihívásokkal kellett szembenéznie a Moto2-be lépéskor? Milyen a kapcsolata David Alonsóval? Milyen tervei vannak az elkövetkezendő évekre? Többek között ezek a témák is előkerültek a középkategória egyik újoncával, Daniel Holgadóval készített exkluzív interjúnk során.

Szántó Dávid: Ahogyan olvastam az életrajzodat, említetted, hogy Marc Márquez a példaképed. Van-e bármilyen kapcsolat közte és a motorsport iránti kötődésed között?

Daniel Holgado: Nincsen, remek kapcsolatom van vele. Amikor bekerültem a világbajnoki mezőnybe, egy-két évvel rá az ő társaságában mehettem el néha edzeni. Többek között ez már 2025-ben, a valenciai Aspar Circuiten is megtörtént. Számomra Marc a legjobb versenyző az egész világon. Ő az én hősöm, példaképem. Gyermekkoromban eleinte Dani Pedrosának szurkoltam, mert ugyanaz volt a nevünk. Manapság is ugyanazt érzem, csak ő már nem versenyez. Szóval Pedrosa volt az első kedvencem, de az évek múlásával Marcot is nagyon megkedveltem, elsősorban a stílusa, az agresszivitása és a mentalitása miatt.

SzD: Mit tanultál tőle ezen alkalmak alatt?

DH: Amit ki tudnék tőle emelni, az a mentalitása. A sérülések és a rossz momentumok ellenére is visszatért, és sorra nyeri a versenyeket. Azt gondolom, ő a legerősebb ebből a szempontból a MotoGP-ben.

Fotó: Czinkán Dániel / TRP Media

SzD: Említetted korábban Valenciát és az aspari aszfaltcsíkot. Olvastam egy rövid interjút veled, ahol a másik valenciai pálya, a Circuit Ricardo Tormo is szóba került, méghozzá számos emlékezetes pillanatot és versenyt felidézve. Mondhatjuk, hogy az a kedvenc pályád?

DH: Igen. Gyermekkoromban először itt mehettem nagy pályán, emiatt mindig is emlékezni fogok erre a vonalvezetésre. Másrészt 2021-ben a JuniorGP-t is Valenciában nyertem meg, az Asparral. Nagyon szeretem ezt a pályát, gyakorlási célokból is rengeteget köröztem rajta.

SzD: És ha már itt tartunk, mit gondolsz a Balaton Park Circuitről?

DH: Szerdán és csütörtökön is futottam rajta, de ez az első alkalom, hogy itt lehetek. Nagyon kedvelem, úgy gondolom, hogy nehéz pálya, mivel technikás, de ezt motorral is meg kell néznünk. Ez utóbbit jobban szeretem, mivel egy Moto2-es konstrukcióhoz képest lassan futok, de úgy vélem, ez egy nagyon jó pálya. Boldog vagyok, hogy itt lehetek.

Fotó: Czinkán Dániel / TRP Media

SzD: Említetted a Moto2-t. Hogyan tudtál megbirkózni a szintlépéssel érkező akadályokkal?

DH: A téli szünetben nagyon keményen dolgoztam, hogy felkerülhessek. Nagyon fontos volt, hogy gyorsan tudjak akklimatizálódni az új osztályhoz. Az újonc versenyzőknek kifejezetten nehéz a debütáló évük. A jerezi teszt és a szezon első pár hétvégéje is kihívásokkal teli volt. Viszont néhány verseny után az edzéseknek és a csapatnak köszönhetően folyamatosan fejlődtem. Elsősorban a várakozáshoz és a tempóhoz a legnehezebb hozzászokni. A Moto3-ban nyolcvan kilogrammot nyom a gép, míg a középső géposztályban már száznegyvenet. A tempó kapcsán is van különbség, de a várakozás a legfontosabb. A fékezést is ki kell emelni, ezt a területet szintén nehéz menedzselni. Amikor egy sikánban irányt változtatsz, sokkal több erőt kell átvinned.

Fotó: Czinkán Dániel / TRP Media

SzD: A jelenlegi csapattársad pedig David Alonso, akivel már 2021-ben, a JuniorGP-ben is egy istállót erősítettetek. A jerezi és a mugellói baleseteteket leszámítva milyen a viszonyotok?

DH: Jó kapcsolatot ápolok vele. Az ütközések után egy kicsit más, de normálisnak mondható [a légkör]. Minden versenyzőnek vannak koccanásai, ütközései, és ez teljesen rendben van. A jelenlegi helyzet a legfontosabb. Ő az én csapat- és szobatársam egyszerre. Boldog vagyok, hogy itt lehetek. Remek csapatunk van, olyan, mint egy család, természetesen mindenkit beleértve. Nico [Terol, az Aspar sportigazgatója – a szerk.] is fantasztikus, mert rengeteget segít nekünk.

SzD: Alonso 2024-ben szinte verhetetlen volt a Moto3-ban. Viszont idénre fordult a kocka, és gyorsabb lettél nála. Mi történt veletek az elmúlt hónapokban?

DH: Nem tudom. Tavaly fantasztikus volt a Moto3-ban, de a Moto2 egy teljesen más kávéház. Nem vitatom, hogy gyors pilóta, mert Ausztriában is láthattuk, hogy megvan a tempója, hiszen a balesetéig ott volt az elejében. Mindenesetre abban biztos vagyok, hogy csodálatos versenyző, talán több időre van szüksége. Nézd meg [Iván] Ortolát vagy [Colin] Veijert. Ők is remek pilóták, és nekik is kellett idő. Különbözőek vagyunk, eltérő mentalitással és szenvedéllyel. De [Fermín] Aldeguert vagy [Ai] Ogurát is mondhatnám. Utóbbi egyrészt világbajnok, másrészt nagyon erősen kezdte a szezont, Fermín viszont nem. És ő is egy szuper motoros. Ez szerintem teljesen rendben van.

SzD: Mik a terveid a jövőre nézve?

DH: 2026-ban szeretném megnyerni a Moto2-t. Ez az én célom, álmom. Utána pedig 2027-ben vagy 2028-ban szeretnék fellépni a MotoGP-be. Ez a vágyam, és keményen dolgozok érte.

Alonso őrületes hajrával aratott történelmi győzelmet a Moto2-es Magyar Nagydíjon

Marc Márquez kényszerből szeretett pályáján érhet fel újra a csúcsra a Ducati – hétvégi menetrend

A hétvégén kerül sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság Katalán Nagydíjára, amelyet Marc Márquez vár fő esélyesként, még úgy is, hogy nem szereti a barcelonai pályát. A forduló során szinte biztosan eldől a gyártói bajnokság, amelyet a Ducati sorozatban hatodszorra húzhat be. A hétvégén a MotoE-mezőny is megmérkőzik, amelybe a tervek szerint visszatér a Balaton Park Circuiten megsérült Varga Tibor. A Superbike-világbajnokság eközben Magny-Cours-ba látogat el, amit Toprak Razgatlıoğlu kettős érzésekkel vár.

Katalán Nagydíj

Két héttel a Magyar Nagydíj után, a mostani hétvégén folytatódik a MotoGP 2025-os szezonja, méghozzá a Katalán Nagydíjjal. A forduló helyszíne ezúttal is a Circuit de Barcelona-Catalunya lesz, amely 1992-ben került be először a gyorsaságimotoros-világbajnokság naptárába, és azóta kivétel nélkül minden évben fogadta a mezőnyt. Az első négy alkalommal még az Európa Nagydíjnak adott otthont, 1996 óta viszont már Katalán Nagydíj a hivatalos neve az itteni fordulónak (a tavaly a valenciai esőzések miatt itt tartott szezonzárót azonban Barcelonai Szolidaritás Nagydíjnak hívták). Február óta pedig már az is biztos, hogy a pálya 2031-ig a naptár része marad.

Hosszú időre biztosította a helyét a MotoGP-naptárban a mostani „leghazaibb” pálya

A Katalán Nagydíj történetének legeredményesebb versenyzője Valentino Rossi a maga tíz győzelmével, amelyekből hatot a MotoGP-ben szerzett, míg a gyártók szintjén a Yamaha tizenegy diadalával csupán eggyel előzi meg a Hondát, ami a királykategóriát illeti. A jelenleg aktív MotoGP-pilóták közül Fabio Quartararo és Marc Márquez büszkélkedhet a legtöbb, kettő-kettő sikerrel. Rajtuk kívül Miguel Oliveira és Francesco Bagnaia is szelte át elsőként a barcelonai célvonalat a nagyok között (utóbbi a tavalyi szezonzáró főfutamát is megnyerte, de azt ennél a statisztikánál nem veszik figyelembe). A kisebb kategóriákban Maverick Viñales, Álex Márquez, Joan Mir, Enea Bastianini, Luca Marini és Quartararo is feliratkozott a barcelonai győztesek listájára a mostani MotoGP-mezőnyből.

A Barcelona melletti Montmelóban fekvő létesítmény 1991-ben nyitotta meg a kapuit. A pálya hosszúsága 4657 méter, a nyomvonal nyolc jobb- és hat balkanyart tartalmaz. Ezek közül az 1-es, a 4-es, valamint a 10-es kifejezetten igénybe veszi a fékeket. A célegyenes végén a versenyzők nagyjából 343-ról 104 km/h-ra lassítanak le 5,6 másodperc alatt. Ezalatt 313 métert tesznek meg, és előfordul, hogy eközben akár 2 G-s erőhatás is éri őket.

A pályacsúcsot Aleix Espargaró tartja, aki tavaly 1:38.190-es idővel szerezte meg a pole pozíciót. A legjobb versenyben futott kört is ekkor teljesítették, Pedro Acosta ideje 1:39.664 volt. A legnagyobb végsebességet szintén Espargaró érte el, aki még 2023-ban 356,4 km/h-val repesztett a mérési pontnál.

Az azóta visszavonult Espargaró idén is ott lesz a mezőnyben, hiszen a Honda szabadkártyával indítja, csakúgy, mint az Aprilia saját tesztpilótáját, Lorenzo Savadorit. A „ráadás” mellett annak is örülhetnek a szurkolók, hogy a tervek szerint teljes lehet az állandó mezőny, amire idén még nem volt példa. Az egyaránt sérülésből visszatérő Viñales és Somkiat Chantra csütörtökön a MotoGP orvosi stábja elé járul, hogy eldőljön, versenyzésre alkalmasak-e.

A hétvége viszont minden bizonnyal így sem róluk, hanem főként a Ducatiról és pilótáiról fog szólni. A bolognai márka jelenleg 276 pontos előnyben van a gyártói tabellán a második Apriliához képest. Mivel a barcelonai után már csak hét forduló lesz hátra, ha ebből 259 pontnyit megtart, akkor megszerzi a gyártói bajnoki címet – sorozatban hatodszorra. Az idei szezon eddigi alakulását látva pedig nehéz elképzelni, hogy ez ne következzen be, főként Marc Márquez teljesítményét látva.

Így áll a MotoGP-tabella a Magyar Nagydíj után

Márquez tizennégy forduló alatt tizenhárom sprintet és tíz főfutamot húzott be, a Magyar Nagydíjon is duplázott, így természetesen ő várhatja legfőbb esélyesként a hétvégét. Ráadásul ez a hazai fordulója, hiszen a barcelonai pályától körülbelül egyórányi autóútra fekvő Cerverában született. És ahogy említettük, már kétszer nyert is itt, legutóbb 2019-ben, valamint tavaly mindkét itteni főfutam után dobogóra állhatott. A bajnoki éllovas mindennek ellenére igazából csak kényszerből szereti a pályát, és általában olyan helyszínként tartja számon, amely nem fekszik neki.

„Szeretem Montmelót, mert ez a hazai pályám, de ha nem az lenne, nem szeretném – ismerte el Márquez. – Ha a világ másik felén lenne, ez lenne az utolsó pálya, ahová elmennék. De mivel ez a hazai nagydíjam, mindig nagyon különleges. És nem arról van szó, hogy rossz lenne a pálya, sőt, az egyik legszebb a naptárban, de nekem mindig is az egyik legnagyobb kihívást jelentette. A barcelonai azok közé a hétvégék közé tartozik, amelyeket más években pirossal jelöltem volna be, mondván: itt szenvedni fogunk. De idén nyitottan érkezem, hogy meglássuk, mire juthatunk.”

Persze a Ducati bajnoki címéhez nemcsak a spanyol pilóta, hanem bármelyik márkatársa, köztük csapattársa, Francesco Bagnaia is hozzájárulhat. Egyébként Bagnaia a Balaton Parkon a beállításokban elvégzett változtatásai után optimistán várja a hétvégét. Az persze mind az olasz motoros mind a Ducati dolgát megnehezíthetné, ha kedvezőtlen lenne az időjárás, de erről az előrejelzések szerint szó sem lesz. A várakozások alapján a napi legmagasabb hőmérséklet 26 és 28 fok között alakul majd, miközben a részleges felhőzetből nem fog érkezni csapadék.

Bagnaia továbbvinné a Balaton Parkon talált jó érzést, amelyet egy jelentős változásnak köszönhet

A MotoGP-t szokás szerint elkíséri a Moto2-es és a Moto3-as vb is Barcelonába, de a magyar szurkolók számára ennél fontosabb, hogy a MotoE-mezőny is versenyezni fog a hétvégén. A rajtrácson remélhetőleg ott lesz Varga Tibor is, amennyiben csütörtökön megkapja az ehhez szükséges orvosi engedélyt. A magyar tehetség mindenesetre elutazott a helyszínre a közösségi média tanúsága szerint.

Varga egy ijesztő balesetet szenvedett el a Balaton Parkon, amelyet szerencsére aránylag könnyen megúszott. Mellékesen az elektromos széria mostani mezőnyéből már négyen is nyertek futamot Montmelóban: 2023-ban Andrea Mantovani és Mattia Casadei – a mostani bajnoki éllovas –, tavaly pedig Óscar Gutiérrez és Kevin Zannoni.

Többen is átmentek Varga Tiboron, de ő már a mentő felé tartva kiabálta, hogy versenyezni akar

A Superbike-vb Magny-Cours-i fordulója

A hétvégén a Superbike-világbajnokság felébred hosszúra nyúlt nyári álmából – legutóbb július végén a Balaton Parkon vendégeskedett a széria. A versenyzők ezúttal Magny-Cours-ban fognak összecsapni. Ez az aszfaltcsík először 1991-ben szerepelt a naptárban, majd egy hosszú kihagyás után 2003-ban tért vissza. Azóta a mezőny minden évben ellátogatott ide, még a koronavírus által sújtott szezonokban is, és 2027-ig biztosan így is fog tenni.

A Franciaország közepén, Burgundia régióban fekvő, termőföldekkel körbevett pálya 1961-ben nyitott meg, de azóta több alkalommal is biztonsági átalakításokon és modernizálásokon esett át. Érdekesség, hogy 2000 és 2014 között itt tartották a legendás Bol d’Or nevű hosszútávú versenyt. A nyomvonala 4411 méter hosszú, 9 jobb- és 8 balkanyar alkotja. A pálya kimondottan technikás, kevés egyenes szakasz található benne. Viszont a domináló kanyarok miatt a féktávoknak, a stabilitásnak és a fordulásoknak kiemelt jelentőségük van, talán pont ezért is ez Toprak Razgatlıoğlu egyik kedvenc helyszíne.

Bár kilenc győzelemmel egyelőre Jonathan Rea itt a rekordtartó, a török pilóta akár ezen a hétvégén is beérheti, hiszen eddig nyolc sikert aratott Magny-Cours-ban. Razgatlıoğlu, akinek a pálya már az utánpótlásszériákban is feküdt, viszont némileg feszülten várja a fordulót, hiszen tavaly súlyosan megsérült itt egy szerencsétlen bukás következtében. Ugyan azon a falon, amelynek nekicsapódott, idén már air fence-ek lesznek kihelyezve, de nemrég mégis arról beszélt, lehet némileg lassítani fog a balesete helyszínén.

Razgatlıoğlu „idegesen” tér vissza kedvenc pályájára, amelyen tavaly súlyosan megsérült

Amennyiben Razgatlıoğlu keze megremeg, azt nagy valószínűséggel egyetlen komoly bajnoki kihívója, Nicolò Bulega használhatja ki. A Balaton Park-i forduló után, amelyen a török pilóta triplázott, Bulegának 26 pont a hátránya a tabellán. Tavaly, Razgatlıoğlu hiányában két futamot is tudott nyerni a franciaországi versenyhelyszínen, így jó emlékeket már gyűjtött rajta. Azonfelül, saját elmondása szerint a múlt heti aragóniai teszten fontos felismerésekre jutottak csapatával a beállítások terén.

A mezőny nem lesz teljes Magny-Cours-ban, hiszen Iker Lecuona még mindig nem épült fel a Balaton Parkon elszenvedett sérüléséből. Helyette a Honda a Moto2-ből a sikerei ellenére kitett Sergio Garcíát ülteti fel a motorjára. Így kettejük közül csak Garcíának kell figyelnie az időjárás-előrejelzést, mely szerint 20–24 fok között alakul majd a napi legmagasabb hőmérséklet a hétvége folyamán, tehát az ideálisnál némileg hidegebb lesz. Ráadásul a folyamatos felhőzet, pénteken pedig még esetleges csapadék tovább bonyolíthatja a helyzetet.

A Katalán Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
8:30 – 8:45 MotoE Szabadedzés
9:00 – 9:35 Moto3 Első szabadedzés
9:50 – 10:30 Moto2 Első szabadedzés
10:45 – 11:30 MotoGP Első szabadedzés
12:35 – 12:50 MotoE Edzés
13:15 – 13:50 Moto3 Edzés
14:05 – 14:45 Moto2 Edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
16:20 – 16:30 MotoE Időmérő (Q1)
16:40 – 16:50 MotoE Időmérő (Q2)
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 Második szabadedzés
9:25 – 9:55 Moto2 Második szabadedzés
10:10 – 10:40 MotoGP Második szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP Időmérő (Q1)
11:15 – 11:30 MotoGP Időmérő (Q2)
12:10 MotoE Első verseny (8 kör)
12:45 – 13:00 Moto3 Időmérő (Q1)
13:10 – 13:25 Moto3 Időmérő (Q2)
13:40 – 13:55 Moto2 Időmérő (Q1)
14:05 – 14:20 Moto2 Időmérő (Q2)
15:00 MotoGP Sprintverseny (13 kör)
16:10 MotoE Második verseny (8 kör)
VASÁRNAP
9:40 – 9:50 MotoGP Bemelegítés
11:00 Moto3 Verseny (20 kör)
12:15 Moto2 Verseny (22 kör)
14:00 MotoGP Verseny (26 kör)

 

A Magny-Cours-i Superbike-vb-forduló menetrendje

Péntek
9:00 – 09:25 Női világbajnokság Szabadedzés
9:40 – 10:05 Supersport 300 Szabadedzés
10:20 – 11:05 Superbike Első szabadedzés
11:20 – 12:00 Supersport Szabadedzés
13:30 – 13:55 Női világbajnokság Superpole
14:10 – 14:35 Supersport 300 Superpole
15:00 – 15:45 Superbike Második szabadedzés
16:00 – 16:40 Supersport Superpole
Szombat
9:00 – 9:20 Superbike Harmadik szabadedzés
9:30 – 9:40 Női világbajnokság Első bemelegítés
9:50 – 10:00 Supersport 300 Első bemelegítés
10:10 – 10:20 Supersport Első bemelegítés
11:00 – 11:15 Superbike Superpole
11:50 – Női világbajnokság Első verseny
12:45 – Supersport 300 Első verseny
14:00 – Superbike Első verseny
15:15 – Supersport Első verseny
Vasárnap
9:00 – 9:10 Superbike Bemelegítés
9:20 – 9:30 Női világbajnokság Második bemelegítés
9:40 – 9:50 Supersport 300 Második bemelegítés
10:10 – 10:20 Supersport Második bemelegítés
11:00 – Superbike Superpole futam
11:50 – Női világbajnokság Második verseny
12:45 – Supersport 300 Második verseny
14:00 – Supersport* Második verseny
15:30 – Superbike* Második verseny

*A vasárnapi program végén a megszokotthoz képest fordított sorrendben következik el a Supersport- és a Superbike-vb második versenye, hogy az utóbbi ne ütközzön a MotoGP főfutamával.