back to top
2025. június 27. 01:49
Kezdőlap Blog Oldal 27

Mechanikus tapadás, vékony váz, infravörös szenzor – a Yamaha legfőbb újításai

0

Azt látjuk, hogy a Yamaha elképesztő előrelépést mutatott az elmúlt versenyhétvégéken. Most összeszedtük, hogy egészen pontosan milyen területeket érintenek a hangvillások fejlesztései.

Amellett, hogy a Honda óriásit lépett előre a 2025-ös szezonban, a Yamaha fejlődése is látványos. Fabio Quartararo vezényletével már két pole pozíciónál tartanak, valamint a jerezi főfutamon a második helyen ért célba, de összességében is stabil pontokat szerez a hangvillásoknak, elsősorban a sprinteken. Álex Rins ugyan nem nyújt látványos teljesítményt, de egyértelműen bebetonozta magát a középmezőnybe, ahonnan elég nehéz lesz kirobbantani.

Már több alkalommal is érintettük a Yamaha új motorblokkjának, a V4-es erőforrásnak a témáját, ennek éles debütálására azonban még várnunk kell. Ezzel együtt az eddigi fejlesztési csomagok betaláltak, a legfőbb újításokat pedig a Francia Nagydíjon kapták lencsevégre.

Teljesülhet Quartararo kívánsága, a Yamaha főnöke fontos információt árult el az új motorblokkról

„Megnövelték a nyomatékot, finomítottak a kigyorsításokon, és javultak a végsebességben – kezdte az újítások tételes felsorolását a jelenleg a TNT Sports szakértőjeként dolgozó egykori MotoGP-versenyző, Michael Laverty. – Általában ezzel a kombinációval nehezebbé válik a vezethetőség, de minden versenyző elégedett vele. Nincsenek negatívumok. Továbbra is megvan bennük az a fajta finom teljesítményleadás, amelyről a Yamaha ismert. És működik.”

Beszéltem Max Bartolinivel [a Yamaha technikai igazgatója – a szerk.], aki elárulta, azon dolgoztak, hogy a motorblokk révén mechanikus tapadást idézzenek elő. Az aerodinamikai csomagon is rengeteget dolgoztak. Hasonlónak néz ki, mint a 2024-es, de minden területhez hozzányúltak” – folytatta.

„Azt mondta, hogy minimálisan le vannak korlátozva a soros motorblokk szélessége miatt. A leszorítóerőn is javítaniuk kell, de az egy folyamatos fejlődés [eredménye]. Magán a vázon már többször is változtattak az év folyamán. Elképesztően vékony, még a lengővilla és a forgáspont környékén is, ahol inkább megerősítik a szerkezetet, hogy elkerüljék a csavarodást. Azt akarják elérni, hogy ez a váz meg tudjon hajlani, ezáltal maximális bedöntésnél képes legyen arra a motor, hogy elforduljon, miközben a felfüggesztés már nem sok mindent tesz.”

A Yamaha tényleg fontos lépést tett a nagy váltás felé, amely akár már jövőre is elérkezhet

Laverty arra is rámutatott, hogy visszatértek az alumínium lengővillához, miután több különböző koncepciót is kipróbáltak. Eltávolították a hátsó sárvédőt, helyette pedig egy olyan infravörös szenzort helyeztek el, amely figyeli a hátsó gumi felszíni hőmérsékletét. A megálláson azonban még dolgoznak, mivel ez egy kulcsfontosságú tényező a Michelin gumikkal. Hozzátette, Bartolini arról is beszámolt neki, hogy amikor egy területen fejlődést tudnak felmutatni, egy másikon hátrányt szenvednek.

Végezetül Quartararo kapcsán is kiszúrt egy érdekességet: „Fabiónak egy személyes preferenciája – a hátsó tankrész. Emiatt a fenekét jóval hátrébb helyezi el az ülésen a féktávon, ezáltal nagyobb terhelés jut a hátsó gumira. A vezetési stílusa? A felsőteste meglehetősen hosszú és egyenes a háta, ezért természetes módon nagyobb nyomást helyez a hátsó gumira, és ez fékezésnél segít.”

Quartararo egyértelművé tette, mit vár a Yamahától a V4-es motorblokkal kapcsolatban

Ki az a menedzser, aki egy csapásra a pilótapiac központi figurájává vált?

0

Sokat beszélünk a pilótákról, illetve arról, hogy ki hol képzeli el a jövőjét. Azonban gyakran elsiklunk azon személyek fölött, akiknek szintén elképesztő szerepük van egy-egy transzferben. Albert Valerára pedig kettő kulcsfontosságú tárgyalás is várhat, ahol a tét ugyanaz: vajon hol folytathatják védencei?

Mi a közös Jorge Martínban és Pedro Acostában? Persze egyből rá lehetne vágni, hogy spanyolok, és mindketten a MotoGP-ben versenyeznek. Azonban az igazság ennél jóval összetettebb. Két olyan pilótáról van szó, akik az elmúlt hetekben leuralták az átigazolási piacot, legalábbis a sajtóban. Mögöttük pedig Albert Valera személyében ugyanaz a menedzser áll. De vajon ki ez az ember, aki egy csapásra megkerülhetetlen figurává vált a paddockban?

Hoppá, Martín már az idény végén elhagyhatja az Apriliát?

Érdekesség, hogy Valera sohasem szeretett volna menedzser lenni, a véletlen alakította úgy az életét, hogy idesodródjon. Éppen Ausztráliába költözött volna, amikor a sors Jorge Lorenzóval hozta össze. A kapocs közöttük egy bizonyos Ricky Cardus volt, aki manapság a Rocco’s Ranch motokrosszpálya igazgatója, ahol a mezőny zöme megfordul edzés céljából.

Lorenzo úgy érezte, hogy egy kicsit megváltoztatni a belső körét. A háromszoros MotoGP-világbajnok ezért elhívta Valerát egy barcelonai étterembe,, és felajánlotta neki, hogy dolgozzanak együtt, idézte fel az Autosport. Ebbe a menedzser belement, de később elárulta, hogy sohasem gondolt erre, ráadásul élete azon szakaszában teljesen más céljai voltak.

Valera első versenyhétvégéjén kapásból be is lett dobva a mélyvízbe, miután Lin Jarvisszal, a Yamaha akkori ügyvezető igazgatójával kellett lebonyolítania egy feszült légkörű találkozót. Ezt azonban megugrotta. Szintén mellette szólt, hogy az ő jutaléka is jóval alacsonyabb volt az átlagnál, de mégis Lorenzo tudta a legnagyobb pénzeket megmozgatni.

Martín megint visszaél egy extrém helyzettel, amelyet jelentős részben a sérülései idéztek elő?

Valera ügyfélköre az idők során egyre csak terebélyesedett. 2013-ban Aleix Espargaró, 2014-ben pedig Jorge Martín ügyeit is átvette. Rajtuk és Acostán kívül Tony Arbolino, Jorge Navarro, valamint Jaume Masià is az ő csapatához tartozik vagy tartozott. Mivel egyre inkább bővült a repertoár, ezért Valera létrehozta a Playmaker elnevezésű ügynökséget, hogy teljes mértékben a pilótákkal tudjon foglalkozni. A jogi és pénzügyi szakértőkön túl neves kommunikációs szakembereket is felvett maga mellé, mint például Artur Vilaltát vagy éppen Marc Balsellst, aki a mai napig a spanyol jobbkezeként funkcionál.

Valera az extrém megoldásoktól sem fél. Fontos szerepe volt abban, hogy Lorenzo 2017-ben átigazoljon a Ducatihoz és két év alatt 25 millió eurót keressen. 2020-ban egy záradékra hivatkozva dobbantott Martínnal a KTM-től, hogy 2021-ben a Pramacot erősítse a MotoGP-ben. És, mint az már köztudott, 2026-ra is hasonlót tervez a címvédő. Rajta kívül szintén érdekes lesz az Acosta-szálat is követni, hiszen könnyen megeshet, hogy a 20 éves pilóta is azelőtt lezárja karrierjét a mattighofeniekkel, hogy hivatalosan lejárna a velük kötött szerződése.

„Fordulópont” – egyre több jel utal rá, hogy Acosta valóban elhagyhatja a KTM-et?

Fizetőképes a KTM, rendezik tartozásaik első részét

0

Ezúttal örömteli fejlemények kerültek napvilágra a KTM háza tájáról. Megerősítették a hétfőn megszellőztetett pletykákat, azaz megvan a megfelelő tőkeinjekció, és ki tudják fizetni adósságaik első részletét. A megpróbáltatásoknak azonban messze nincs vége…

Már hónapok óta húzódik a KTM kálváriája. Mint ismeretes, még tavaly novemberben jelentették be, hogy komoly pénzügyi nehézségekbe ütköztek, miután jóval kevesebb motort adtak el, ezáltal bevételeik jelentősen megcsappantak. Hovatovább a gyártó később fizetésképtelenné vált.

A márka háza tájáról azóta váltakozó előjelű információk láttak napvilágot. Februárban arról számolhattunk be, hogy a hitelezők zöme elfogadta a KTM szerkezetátalakítási tervét, azonban azóta újabb viharfelhők kezdtek gyülekezni a fejük felett. Néhány héttel ezelőtt ismét leállt a termelés a mattighofeni gyárban, és ugyan azóta az ismét elindult, de erősen korlátozott módon. Árfolyamuk is bezuhant, mivel a kitűzött célokat nem tudják tartani, ugyanis alkatrészhiány sújtja őket. Ezenfelül belső harcok és pereskedések is zajlanak a cégen belül.

Belső harcok a KTM-nél: az ex-vezér pereli a felügyelőbizottság elnökét, aki úgy látja, őt verték át 

Erre még egy fontos határidő is rájön, ugyanis a KTM-nek május 23-ig kell visszafizetnie tartozása 30 százalékát. Ez kicsivel több mint 681 millió eurót jelent. Hétfőn írtunk arról, hogy indiai sajtóértesülések szerint a helyi Bajaj Auto 566 millió eurós hitelt vett fel. Úgy kalkulálnak, hogy ebből a pénzből lehetne az osztrákok adósságait rendezni.

Ennek a híresztelésnek teret adva a KTM ezúttal jó hírekkel kecsegtetett. Kedden ugyanis bejelentették, hogy előteremtették a megfelelő mennyiségű pénzösszeget, hogy a pénteki határidőig rendezzék adósságukat. Ennek értelmében a fent említett összeget képesek lesznek törleszteni, azonban problémáik ezzel bőven nem oldódnak meg.

Egyrészt a maradék, szintén óriási összeg nem fog eltűnni egyhamar, és ott fog lebegni Damoklész kardjaként a fejük felett, másrészt továbbra is rejtély, hogy mi lesz a MotoGP-projektjükkel 2026 után. Ez utóbbiról azonban sem a KTM Csoport, sem a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna nem tett le, és tárgyalnak egy 2031-ig szóló hosszú távú kontraktusról. Az pedig szintén az elkövetkezendő évek dilemmája lehet, hogy szembe akarnak-e szállni a Hondával a Moto3-ban az ügyben, hogy 2028-tól ki legyen az egyetlen gyártó a sorozatban.

Radikális változások jöhetnek a gyorsaságimotoros-vb egyik kategóriájában

Egy dolog azonban biztos. A KTM MotoGP-szekere még halad, és egyáltalán nem néz ki rosszul. Maverick Viñales már több alkalommal meg tudott villanni, de Pedro Acostának is vannak ígéretes versenyei. Ami az egyéni bajnokságot illeti, a mattighofeni versenyzők szinte egy rakáson vannak, mivel a kilencedik Acosta és a tizenötödik Enea Bastianini között mindössze 15 pont a differencia.

Viñales: Örömteli látni, hogy a többi KTM is gyors tud lenni

Olyasmit fog tenni a MotoGP vezére, amit regnálása alatt eddig még soha

0

Carmelo Ezpeleta nem vesz részt a soron következő Brit Nagydíjon, azt is elárulta, miért. Beszélt a jövőjéről, az amerikai rajtkáoszról, valamint a Moto3-at érintő legfőbb változásokról.

Ezen a hétvégén rendezik meg a Brit Nagydíjat a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyének, mindezt pedig a legendás silverstone-i pályán teszik meg. A versenyhétvégének lesz egy fontos hiányzója, és ezúttal nem Jorge Martínra kell gondolni, hanem Carmelo Ezpeletára, a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna vezérigazgatójára. Amióta a Dorna irányít, azóta a 78 éves üzletember egy versenyt sem hagyott ki.

„Több mint ötszáz hétvégén vettem részt, amióta az 1992-es Japán Nagydíjon átvette a Dorna a hatalmat. Az elkövetkezendő napokban egy kisebb orvosi beavatkozás miatt lesz egy műtétem, úgyhogy kihagyom a Brit Nagydíjat. Viszont Mugellóban már frissen visszatérek. Talán még joggingolni is elkezdek” – poénkodott Ezpeleta a GPOne.com-nak.

A Dorna vezérigazgatója nem aggódik a Magyar Nagydíj miatt, minden a tervek szerint alakul

A Dorna vezérigazgatója a jövőjéről is beszélt, miután több név is felmerült annak kapcsán, hogy ki tudna a helyére lépni, amennyiben már nem tudja ellátni a feladatait: „Tudom, hogy rengeteg spekuláció van ez ügyben. De ha egészséges maradok, még két-három évig folytatni fogom. Ez a tervem és a vízióm. Komfortosan és jól érzem magam a pozíciómban, és már rengeteg tapasztalatot szereztem. Munka nélkül összeomlanék.”

Amit gyakran kiemelnek velük kapcsolatban, az az azonnali reagálás. Történik egy váratlan esemény, felbukkan egy kiskapu, arra tüstént ráugranak, és kidolgoznak egy megoldást. Ahhoz, hogy példát keressünk, nem kell messzire menni, hiszen nagyon hamar döntöttek a sérülésből visszatérő versenyzők ügyében, valamint az amerikai rajtkáoszra is már megvan a szabályozás, sőt a Francia Nagydíjon a gyakorlatban is láthattuk.

„Az áprilisi Amerikai Nagydíjon történt események után már a következő nap módosítottuk a szabályokat. A mi szemszögünkből nézve a biztonsági okokból elrendelt újraindítás volt a jó döntés. A futam izgalmas és változatos volt, miután minden versenyző száraz gumikra váltott” – hangsúlyozta Ezpeleta.

Elfogadták a „Martín-szabályt” és az austini káoszra is módosításokkal reagáltak a MotoGP-ben

2027-től gyökeres módosításokon fog átesni a MotoGP. A legfontosabb módosítást a kisebb hengerűrtartalmú motorblokkok jelentik, mivel a jelenlegi 1000 köbcentit 850-re fogják visszavágni. Teljesen átállnak a fenntartható üzemanyagra, a tankok méretét pedig 20 literre fogják redukálni. Jelentősen csökkenni fog az aerodinamika szerepe, valamint a különböző elektronikai rendszereket is betiltják. Hovatovább a gumibeszállító is változni fog, ugyanis a kisebb kategóriákkal korrelálva a nagyok is a Pirelli gumijait fogják használni.

Ennek azonban van egy fontos hátulütője, és ez a Moto3-at fogja érinteni. Hasonlóan a királykategóriához, a legkisebbek sorozat is jelentős módosítások elé néz a következő években. A jelenlegi 250 köbcentis, egyhengeres, négyütemű blokkokat a jövőben egy 500-as kétütemű szisztéma váltja fel. Hovatovább az is a tervek között szerepel, hogy a Moto3 márkakupává alakulna át, jó eséllyel a Honda vagy a KTM főszereplésével. A változások azonban újabb halasztást kaptak, egészen 2028-ig, holott korábban 2027-ről szólt a fáma.

„Növelni szeretnénk a Moto3-as motorblokkok hengerűrtartalmát a magasabb korhatár és a pilóták nagyobb testalkata miatt. Több különböző gyártóval is tárgyalunk, hogy új konstrukciókat tervezzenek. Valószínűleg az egy gyártóra fogunk szavazni, de a megbeszélések még nem értek véget. 2028-nál előbb nem fogjuk bevezetni az új szabályozásokat” – magyarázta Ezpeleta.

Radikális változások jöhetnek a gyorsaságimotoros-vb egyik kategóriájában

A Pramac főnöke nem kér a pilótapiacból – eközben újabb versenyzőért jelentkeztek be?

0

Sajtóértesülések szerint a Pramac bejelentkezett Enea Bastianiniért, hovatovább a jövőre nézve is konkrét elképzeléseik vannak. Gino Borsoi azonban nem érdeklődik a piacon, sportszerűtlennek gondolja, ha bármit elejtene róla, és akár mindkét jelenlegi versenyző maradhat 2026-ra.

Azzal, hogy a mezőny megérkezett Európába, a pilótapiacba is ismét élet szökött. Az első nevek között Pedro Acosta és Toprak Razgatlıoğlu szerepeltek, azóta, mint ismeretes, Jorge Martín is bedobta a sziklát a folyóba, hiszen állítólag már a mostani szezon végeztével távozni szeretne az Apriliától.

Ha a csapatokat vizsgáljuk, akkor a gyári Honda válhat főszereplővé, hiszen mindössze Joan Mirnek van kontraktusa 2026-ra. Luca Marini megüresedő pozíciójára az olaszon, valamint a fent említett három versenyzőn kívül még Johann Zarco is joggal pályázhat, így komoly „bunyó” várható ezért az ülésért. A másik csapat, ahol szintén többen dörömbölhetnek, az a Pramac, ahol Jack Miller szerződése jár le az idény végén. Az ausztrál helyére elsősorban Razgatlıoğlut prognosztizálják, de azóta egy újabb név került be a virtuális kalapba.

Hiába nem jött létre az automatikus hosszabbítás, Zarco a gyári szereplésről tárgyal a Hondával?

A Sky Italia értesülései szerint a Pramac fontolgatja Enea Bastianini leigazolását. A pletykák úgy tartják, hogy a hangvillásoknak az a tervük, hogy mind a gyári, mind a szatellitcsapatot tekintve olyan párossal álljanak fel, amelynek egyik tagja egy tapasztalt, referenciát jelentő versenyző , míg a másik egy újonc. Ebbe az elképzelésbe tökéletesen beleillik egy Bastianini–Razgatlıoğlu-duó, már ami a Pramacot illeti. A gyári istállónál pedig annyi az apró bökkenő, hogy mind Fabio Quartararónak, mind Álex Rinsnek szerződése van 2026-ra, bár ez manapság egyáltalán nem biztosít betonvédelmet.

A 27 éves versenyző 2025-ben került át a Tech3-hoz Maverick Viñalesszel együtt. A mattighofeniek közül összességében Bastianini a leggyengébben muzsikáló versenyző, bár nincsen sokkal lemaradva márkatársaitól a világbajnoki összetettben. Ezen a KTM anyagi helyzete sem javít, így ez a két tényező jelentősen segíthet meghozni azt a döntést, hogy a szerződés lejárta előtt dobbantson onnan.

Óriási összegű hitel segítségével menekülhet meg a KTM az újabb komoly válságtól?

Paolo Pavesio, a Yamaha versenyrészlegének ügyvezető igazgatója már korábban is azt hangsúlyozta, hogy a nyár előtt biztosan nem fognak döntést hozni a Pramac jövő évi pilótapárosáról, mivel az sportszerűtlen lenne a jelenlegi versenyzőikre nézve. Ezt a vonalat hivatott erősíteni Gino Borsoi, a Pramac csapatfőnöke, miután ő is megkapta a kérdést, hogy ténylegesen ott vannak-e a piacon.

„Van, amit mindenképpen tisztáznunk kell. Nem érdeklődöm a piacon, mert remek munkát végzünk a jelenlegi versenyzőinkkel. Miller jól megy, [Miguel] Oliveirának viszont nem volt meg a lehetősége, hogy megmutassa a teljesítményét, de ő is meg fogja. Talán készen állt volna Jerezre, de nem volt edzésben. A MotoGP komoly izmokat és állóképességet kíván, ezért a portugál nem esett túlzásokba, és elkerülte a korai visszatérést. Nem lenne sportszerű, ha a piacról beszélgetnénk. Jack és Miguel is folytathatja velünk jövőre” – nyilatkozta Borsoi a Motosprintnek.

A közeljövőben biztos nem dönt Razgatlıoğlu sorsáról a Yamaha

Hivatalos: szerződésbontás öt versenyhétvége után, változik a Motoxracing pilótapárosa

0

A Yamaha szatellitcsapataként működő Motoxracing hétfőn bejelentette, hogy mindössze öt forduló után szerződést bont Tito Rabattal. A spanyol versenyzőnek újonc csapattársa is üzent, kinek új kollégája még nincsen bejelentve.

Még csak öt forduló telt el a Superbike-világbajnokság 2025-ös szezonjából, Tito Rabat számára máris befejeződött az idény. A spanyol versenyző az idei kiírásra igazolt át a Yamaha szatellitistállójáként funkcionáló Motoxracinghez, miután több éven át a Puccetti Racinget erősítette. Csapattársa az újonc Bahattin Sofuoğlu volt.

Rabat eddigi szezonja azonban elképesztően csapnivalóra sikeredett. Mindössze két alkalommal végzett a pontszerző zónában, a portimãói, valamint az asseni első futamot zárta az első tizenötben, összesen 3 egységet összekaparva. Ezzel szemben fiatal csapattársát már öt ízben intette le a kockás zászló pontot érő pozícióban, összesen pedig már 9 egységnél tart.

„Tito Rabattal egyetértésben, a Yamaha Motoracing WorldSBK Team bejelenti, hogy szerződést bont az említett versenyzővel. A pilóta és a csapat óriási erőfeszítéseinek ellenére az eredmények sajnos elmaradtak. Ezért döntöttek amellett, hogy elválnak útjaik, ezáltal mindkét fél a saját céljait követheti. A Motoxracing csapata köszöni Tito Rabatnak a profizmusát és sok szerencsét kíván neki a jövőben” – olvasható az istálló hétfőn kiadott közleményében.

Rabat egyébként évek óta megkerülhetetlen figurája a motorversenyzés paddockjainak. A 35 éves versenyző a 2005-ös szezonzárón debütálhatott a gyorsaságimotoros-világbajnokság mezőnyében, természetesen a 125 köbcentis kategóriában. Megjárta a ranglétrát, 2014-ben világbajnok lett a Moto2-ben, 2016-ban pedig felléphetett a MotoGP-be. A királykategóriában öt teljes szezont töltött, valamint 2021-ben még kettő versenyhétvégét teljesített. A világot azonban nem tudta megváltani, legjobb eredménye a 2018-as Argentin Nagydíjról származik, ekkor a hetedik helyen ért célba.

Bulega óriásit hajrázott, az utolsó métereken előzte meg Razgatlıoğlut, Rea kiütötte Bautistát

Miután befejezte MotoGP-karrierjét, átigazolt a Superbike-világbajnokságba, de a MotoE és a brit Superbike mezőnyében is feltűnt. Megvetni a lábát azonban sehol sem tudta, ha csak a Superbike-vb eredménylistájára tekintünk, akkor látható, hogy mindössze kétszer tudott az első tízben végezni.

A bejelentésre természetesen Sofuoğlu is reagált, aki a közösségi médiában üzent Rabatnak: „Gyerekkoromból te voltál az egyik kedvenc versenyzőm. Mindig is tisztelni foglak, mindenből a legjobbat kívánom neked a jövőben, Tito” – fogalmazott a török versenyző. Azt még jelenleg homály fedi, hogy az idény második felére kit ültet be a Motoxracing a spanyol versenyző helyére. Mivel a Superbike-vb június 13. és 15. között folytatódik Misanóban, ezért valószínűtlen, hogy erre a kérdésre választ kapunk a következő napokban.

Marc Márquez nem fog feltett kézzel belemenni egy versenyhétvégébe, és már egyik pályától sem fél

0

Marc Márquez megígérte, nem fog feltett kézzel belemenni a következő versenyhétvégébe. Elárulta, katari söprése után már egyik pályától sem tart, de most az a legfőbb céljuk, hogy megtartsák minimális előnyüket.

A 2025-ös MotoGP-idény egyik főszereplője egyértelműen Marc Márquez. A 32 éves versenyző hibátlan a sprinteken, a főfutamokon pedig három győzelmet és egy második helyet jegyzett. A világbajnoki tabella is vele kezdődik, előnye 22 egység Álex Márquezzel szemben, míg csapattársához, Francesco Bagnaiához képest 51 ponttal szerzett többet.

Így áll a MotoGP-tabella a Francia Nagydíj után

Eddig a Thai, az Argentin, valamint a Katari Nagydíjat söpörte be, azaz sem a sprintversenyen, sem egy nappal később nem talált legyőzőre. Hovatovább Loszaílban ezelőtt legutoljára 2014-ben tudott diadalmaskodni, összesen pedig két sikernél tart Katarban, már ami a királykategóriát illeti. Ezzel szemben a Sachsenringen már nyolcszor intette le elsőként a kockás zászló. A soron következő nagydíj helyszínén is egynél áll ez a számláló, Silverstone-ban 2014-ben tudott győzni, hasonlóan Katarhoz.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy a következőkben lesz-e olyan helyszín, amely kifejezetten trükkösnek hathat a hatszoros királykategória-világbajnok számára, aki a kétségekre egyértelmű választ adott: „Sehol. Ez a cél. Hogy őszinte legyek, természetesen lesznek olyan pályák, ahol nehezebben fog menni. De nem fogok feltett kézzel belemenni egy hétvégébe” – nyilatkozta Márquez.

„A pénteki nap után majd meglátjuk, hogy szenvedek-e vagy sem. Hogy őszinte legyek, a Katari Nagydíj után, amely egy nagyon megterhelő, de sikeres verseny volt, már egyik pályától sem félek” – folytatta Márquez, aki minden bizonnyal a brit versenyhétvégétől is hasonló forgatókönyvet vár.

Marc Márquez elárulta, öccse döntését figyelte a Le Mans-i futam előtt

Ha a 2025-ös hátralévő programot tüzetesebben átvizsgáljuk, akkor Márquez Silverstone-on kívül még Mugellóban tart egy MotoGP-győzelemnél, szintén 2014-ből. Az Olasz Nagydíj helyszínét leszámítva pedig négy olyan aszfaltcsíkra látogat el a mezőny, ahol egyáltalán nem tudott még nyerni. Ezen pályák közé tartozik Spielberg, Mandalika, Portimão és természetesen a Balaton Park. Azonban elnézve a Ducati és a spanyol versenyző idei formáját, ezek a statisztikák könnyen megváltozhatnak.

„A nehezebb versenyek még csak most fognak következni, de azt kell megértenünk, hogy visszaszereztük azt a minimális előnyünket. Az a legfőbb célunk, hogy ne herdáljuk el ezt a kis különbséget, mint ahogyan azt tettük Austinban és Jerezben” – utalt két vasárnapi bukására, amelyek eddig „belerondítanak” a tökéletes szezonba. Természetesen ezeket a hibákat minden áron elkerülné a jövőben.

Hazugságnak nevezte a Marc Márqueznek tett csúcsajánlatot a Honda visszavonulást fontolgató főnöke 

Nem mindenki hisz a szabálymódosítások hatékonyságában: „Semmit nem fog változtatni”

0

Álex Rins nem hiszi, hogy a 2027-es szabályváltozások által minden egy csapásra biztonságosabb lesz a MotoGP-ben. A spanyol versenyző ugyanakkor úgy tudja, az egyik pályán biztosan módosítani fognak ilyen téren, emellett a Yamaha legújabb specifikációjú motorblokkjáról is szót ejtett.

Még mindig viszonylag távolinak tűnik, de egyre jobban közeledik a MotoGP új, 2027-ben induló korszaka. Mint ismert, technikai szempontból sok minden megváltozik erre az idényre. Többek között kisebb lesz a motorblokk mérete, eltűnnek az elektronikai segédeszközök, valamint az aerodinamikát is jelentősen le fogják butítani.

A módosítás egyik célja, hogy biztonságosabbá tegyék a királykategóriát, amely évről évre folyamatosan gyorsul, elég csak megnézni a folyamatosan megdőlő pályacsúcsokat. Azonban nem mindenki hisz benne, hogy ez mindent egy csapásra megold ezen a téren. Álex Rins egy kisebb géposztálybeli példát hozott fel ennek cáfolatára.

Őszintén szólva nem hiszem, hogy ’27-ben minden biztonságosabb lesz – nyilatkozta. – Persze egy kicsit igen, hiszen a hátsó eszközök meg az ilyesmik segítenek. Egy kisebb motorblokk viszont semmit nem fog változtatni. Amikor a Moto3-ban versenyeztem, ötszázzal nagyobb volt a fordulatszám [a mostaninál]. Azonban az első olyan évben, amikor ezt csökkentették, még gyorsabbak is voltak, mint mi.”

Rinsnek elrepedt a csuklója a hatalmas bukása után, csak egyvalami miatt indult el a sprinten

A kisebb hengerűrtartalmú erőforrások azt vélhetően mindenképpen megakadályozzák majd, hogy a pilóták akkora végsebességeket érjenek el, mint manapság (Brad Binder 2023-ban 366,1 km/h-ig jutott Mugellóban, amit Pol Espargaró egy évvel később megismételt). Azonban könnyen lehet, hogy a kanyarokban nem lesz szignifikáns különbség.

Ezt a problémát tehát másképpen kell megoldani. Rinsnek nemrég, a Spanyol Nagydíj második szabadedzésén volt egy kifejezetten kellemetlen élménye, amikor nekicsapódott a légfalnak, és ennek kapcsán érdeklődött is, hogy mi a terv a jerezi pályának azzal a részével. „A balesetem után felhívtam Loris Capirossit [a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna biztonsági tanácsadója – a szerk.], aki elmondta, az a terv, hogy jövőre javítanak azon a bukótéren. Idén az egyes-kettes kanyarnál fejlesztettek, a következő évre vonatkozóan pedig a négyes volt a terv.”

Ha már motorblokk, Rins a Yamaha legújabb, a jerezi teszten kipróbált és a Francia Nagydíjon bevetett erőforrásáról is szót ejtett. „Szerencsére csak arról van szó, hogy nagyobb a végsebességünk – utalt a blokkra, melynek segítségével csapattársa, Fabio Quartararo ismét pole pozíciót szerzett. – Nagyon figyeltek, hogy a motor jellege ne módosuljon, mert könnyű nagyobb teljesítményt kicsikarni, de akkor minden agresszívabb lesz.”

A Yamaha-pilóták „megkapták, amit kértek”, Le Mans-ban már a motort vezethetőbbé tevő újítással indulnak

Technikai hiba fosztotta meg Számadó Mátét a lehető legjobb kezdéstől az Alpok-Adrián

0

Számadó Máté megnyerte az első futamot az Alpok-Adria grobniki szezonnyitóján, a másodikon viszont technikai hiba sújtotta. Ezen felül a magyarok hét dobogóval zárták a hétvégét.

Az előző hétvégén számos magyar motorversenyző pályára guruét a horvátországi Grobnikban, ahol többek között a magyar bajnokság és az Alpok-Adria szezonnyitóját is megrendezték. A kategóriák többségében legalább egy magyar versenyző képviseltette magát, és honfitársaink kifejezetten jól szerepeltek, hiszen egy győzelemmel, valamint további hét dobogóval térhettek haza.

A diadalt a Stock 1000-esek között induló Számadó Máté szállította, aki összesítésben az ötödik helyre kvalifikált, de az első három helyezett a Superbike-ot képviselte. A fiatal pilóta 1:27.507-es köridejével mindössze 55 ezreddel maradt le géposztályának legjobbjától, ám az első futamon már senki sem állíthatta meg. A második viadalon még ennél is nagyobb fölénnyel vezetett, ám a 12 körös verseny 10. körében kénytelen volt a bokszba hajtani, miután BMW-je elkezdett rángatni.

Rajta kívül még jó néhány magyar versenyző indult. A Supersport 300-ban Molnár István a harmadik helyet szerezte meg az első futamon, míg Barta Kristóf a negyedik, Bori Benedek a hetedik pozícióban ért célba. Másodszorra szintén összejött a dobogó legalsó foka, csak akkor Bartának, míg Molnár hetedikként szelte át a célvonalat, Bori pedig nem fejezte be a viadalt.

A Supersport 600-asok között csak Érsek Dániel képviselte hazánkat, ő viszont egy második és egy negyedik pozíciót hozott. A Cup 600-ban Gyigor Józsefnek jött össze a pódium alsó foka, méghozzá az első futamon, amelyen Kalóczi Ákos kilencedik lett. A második versenyen utóbbi végzett előrébb, egészen pontosan nyolcadikként, egy hellyel megelőzve honfitársát.

A legnépesebb magyar kontingenst a Cup 1000 kategóriában kellett keresni. Az eső futam kettős dobogót hozott, hiszen Nagy Attila második, Németh Kristóf harmadik lett, míg Aszalós Zoltánt ötödikként, Kerényi Ádámot tizedikként intették le. A második felvonáson Németh ismét harmadik lett, míg Nagy a negyedik, Aszalós a tizedik pozíciót szerezte meg, Kerényi pedig nem indult. A sportmotorosoknál ismét csak egy magyar versenyző állt rajthoz, Owen Lukács viszont második lett a géposztály egyetlen viadalán.

Óriási összegű hitel segítségével menekülhet meg a KTM az újabb komoly válságtól?

0

Helyi sajtóértesülések szerint a KTM anyacégében többségi részvényesnek számító indiai Bajaj több mint félmilliárd euró értékű hitelt vett fel. Mindezt annak érdekében, hogy rendezze az osztrák márka adósságait.

Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a legutóbbi holtszezon jelentős részben a KTM-ről szólt. Persze a mattighofeni gyártónál erről szívesen lemondtak volna, hiszen a cég óriási bajba került pénzügyi szempontból. A vállalat több mint 2 milliárd eurósnyi tartozást halmozott fel, aminek következtében csődvédelmi eljárás alá került.

A folyamat végül pozitívan zárult, hiszen a hitelezők elfogadták a KTM szerkezetátalakítási tervét. Ennek értelmében az osztrákok a tartozás 30 százalékát kötelesek kifizetni, ami 681 205 000 eurónak felel meg. A határidő pedig vészesen közeleg, hiszen mindezt e hét pénteki napjáig, vagyis május 23-áig kellene rendezniük.

Túl van a nehezén a KTM? – pozitívan zárult a kulcsfontosságú tárgyalás

Azonban a közelmúltbeli hírek szerint az újrakezdés folyamata nem ment zökkenőmentesen. A KTM újraindította a gyártást, ám messze nem tudtak annyi motort megépíteni, mint amennyi az eredeti tervek között szerepelt, így a gyártósorok ismét leálltak. Mindez a részvényárfolyamok csökkenését eredményezte, és az is kiderült, hogy nem olyan könnyű előteremteni azt a közel 700 millió eurót.

Azonban könnyen lehet, hogy a KTM ismét megmenekül, ugyanis indiai sajtóértesülések szerint a helyi Bajaj Auto 566 millió eurós hitelt vett fel annak érdekében, hogy rendezze a mattighofeniek tartozásait. Mindezt két amerikai, a teljes eszközállományt tekintve a világ ötödik legnagyobbjának számító JPMorgan Chase, valamint a Citigroup, illetve egy szingapúri bank, a DBS Bank finanszírozza.

Leállított gyártás, tőkehiány, zuhanó árfolyam – a KTM felett újra gyülekeznek a sötét fellegek

A Pierer Bajaj AG már jelenleg is 74,9 százalékos részesedéssel rendelkezik a KTM anyavállalatában, a Pierer Mobility AG-ben. Könnyen lehet, hogy a mostani akció egyben azt is eredményezheti, hogy a második legnagyobb indiai motorgyártó a jövőben az eddiginél is nagyobb befolyással fog bírni a cég életében.

Hogy ezek a folyamatok milyen hatással lesznek a versenyrészlegre, különös tekintettel a MotoGP-re, az továbbra sem egyértelmű. A csődvédelmi eljárás kezdetén felmerült, hogy a KTM legkésőbb 2026-ban kiszállhat a királykategóriából, ám a márka ezt kategorikusan cáfolta. Az viszont tény, hogy számos szakágban csökkentették a gyári támogatású versenyzők számát.

Belső harcok a KTM-nél: az ex-vezér pereli a felügyelőbizottság elnökét, aki úgy látja, őt verték át