back to top
2025. július 18. 22:23
Kezdőlap Blog Oldal 29

Álex Márquez szerint hamarosan bevezetik a „rádiózást” a MotoGP-ben, Zarco a hallását félti

0

Álex Márqueznek tetszett a MotoGP „rádiós” rendszere, amelyet az alcañizi teszten először próbált ki, és úgy véli, jövőre be is fogják vezetni. A spanyol versenyző ugyanakkor Lorenzo Savadorihoz hasonlóan hangsúlyozta, nem mindig lehet érteni az üzenetet, Johann Zarco pedig hosszú távon a hallását félti.

Egy ideje téma a MotoGP-ben, hogy mikor vezetik be a rádiózást, amely a Forma–1-ben már évtizedek óta jelen van, sőt, a közvetítés részét képezi. Ez utóbbi a kétkerekűeknél még messze van, ám a kereskedelmi jogokat birtokló Dorna nem titkolt célja, hogy hosszú távon itt is hasonló rendszert vezessenek be, ezzel is növelve a nézők szórakoztatását.

Most azonban még nem is valódi rádiózásról van szó, hiszen egyelőre csupán azzal kísérleteznek, hogy a pilóták különböző üzeneteket kapjanak az aktuális biztonsági helyzettel kapcsolatban. A hétfői aragóniai teszten Álex Márquez először próbálta ki a rendszert, és úgy véli, 2026-ban már kötelezővé is fogják tenni a használatát.

Először próbáltam ki – nyilatkozta. – Ez nem egy valódi rádió, mert egy hangot tesznek be, és az mindig ott van. Nem olyan, mintha valaki beszélne az emberhez. Azonban fontos volt kipróbálni, sok ponton nem könnyű megérteni, amit mondanak, de ez volt a legjobb, amivel kísérletezhettünk, mert úgy tűnik, jövőre a biztonság miatt kötelező lesz. Reméltem, hogy kipróbálhatom, teljesítettem egy etapot, és jó volt.”

A tavalyi montmelói teszt után a FIM szóvivője elmondta, a pilóták azt szeretnék, hogy csak önkéntes alapon kelljen használni a „rádió”, amely csontrezgés útján továbbítja a hangot a pilótáknak. Ha viszont kötelezővé teszik, akkor vélhetően már idén lesz valaki, aki versenyezni fog vele. Igaz, bizonyos problémákat mindenképpen meg kell még oldani.

Meg kell értenünk, mert az elején figyeltem az üzenetre, később viszont megpróbáltam nyomni az etapon, és amikor 1:46 másodpercet mentem, nem hallottam, mert az ember nagyon koncentrál – magyarázta Márquez. – Az viszont igaz, hogy ez olyan, mint egy rádió. Ha az embernek csak egy üzenetet küldenek, akkor figyel, de ha mindig ott van, [akkor nem]. Nem volt rossz, de az egyenesekben, azokon a pontokon, ahol nyélgázon megyünk, nehéz megérteni, mit mondanak.”

A jelenleg Jorge Martínt helyettesítő, de az Apriliánál egyébként tesztpilótaként tevékenykedő Lorenzo Savadori nem először próbálta ki a rendszert, hiszen már több alkalommal is használta kollektív, illetve privát teszteken. Az olasz motoros szerint kényelmi szempontból fejlődött az eszköz, ám hasonló problémát tapasztalt, mint a Gresini pilótája.

Érinti a csontot, de tavaly vagy tavalyelőtt sokkal kisebb volt a párna – fogalmazott. – Most nagyobb és jobb, a probléma tehát nem a kényelemmel van. Az a gond, hogy nem egyszerű, amikor az egyenesekben nagy sebességnél kicsit megmozdul a sisak. Szóval az ember talán nem hallja [az üzenetet], mert a párna kicsit fel- vagy lecsúszik.”

Johann Zarco szintén igénybe vette a rendszert Alcañizban, és ő sem mindig hallotta az üzenetet. Emellett azt is felvetette, hogy a fülhallgató akár kárt is okozhat – de nem a pályán és nem azonnal, hanem az ő esetében minimum másfél évtized múlva. A francia versenyző ugyanis az esetleges hosszú távú halláskárosodás miatt fejezte ki aggodalmát.

Vezetés közben mozog a sisak, úgyhogy néha hallom a kommunikációt, máskor nem – kezdte. – Néhány kollégám viszont nem említett ilyen problémát. Véleményem szerint ez nem egy kellemes rendszer. Meg fogom beszélni a FIM embereivel. A decibelek tekintetében az F1 adaptív fülhallgatóját kellene leutánoznunk. Személy szerint fontosnak tartom a hallásom megőrzését, mert ha így folytatom, ötvenéves korom után romlani fog. A MotoGP-ben veszélyes lehet? Nem hiszem.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Eldőlt, hogy a Ducati elköszön Bautistától?

0

Sajtóértesülések szerint a Ducatinál eldöntötték, hogy év végén megköszönik Álvaro Bautista szolgálatait. A feleknek a szerződés alapján lenne lehetőségük a közös folytatásra, ám a bolognaiak állítólag nem érvényesítik ezt az opciót.

Azok után, hogy 2022-ben és 2023-ban megnyerte a Superbike-világbajnokságot, a tavalyi év más szempontból szólt Álvaro Bautistáról, sokáig ugyanis nem lehetett tudni, hogy a spanyol pilóta marad-e a gyári Ducatinál. Végül hosszas huzavona után bejelentették, hogy a jelenleg 40 éves versenyző az idei szezonra még biztosan nem távozik.

A szerződés valójában egy plusz egy évre szólt, vagyis a feleknek lehetőségük van érvényesíteni a megállapodás második felét, amennyiben mindketten így akarják. A döntésnek júliusig, vagy ha úgy tetszik, az idény feléig kell megszületnie, és a GPOne értesülései szerint meg is történt, legalábbis a Ducati, illetve a gyári istálló nevét adó Aruba részéről.

Az olasz portálnál úgy tudják, hogy nem lesz folytatás, vagyis Bautista távozik a csapattól, ami azt vetítené előre, hogy alighanem a gyártónál sem lesz maradása. A kétszeres Superbike-világbajnok az idei év végére már 41 esztendős lesz, így jó kérdés, hogy máshol, vélhetően kevésbé versenyképes motoron akarja-e egyáltalán folytatni a pályafutását.

A hírek szerint egyébként már tavaly is a Ducatira kellett várni, amely csökkentetni akarta Bautista fizetését. Mint ismert, a bolognaiak ilyen téren szigorú üzleti modellt követnek, és nemhogy a Superbike-vb-n, de még a MotoGP-ben sem keres náluk senki kirívóan sokat, ellentétben a japán gyártókkal, a Yamahával vagy korábban a Hondával.

Persze Bautista mostani teljesítménye sem feltétlenül indokolja az óriási fizetést. Azok után, hogy tavaly mindössze 357 pontot gyűjtve a tabella harmadik helyén végzett, messze elmaradva csapattársától, Nicolò Bulegától, most pontosan annyi ponttal, szám szerint 141-gyel rendelkezik, mint tavaly öt forduló után, ám az olasz motoros ezúttal még erősebb, ráadásul jelenleg az éllovas és Toprak Razgatlıoğlu mellett a helyére egyébként reális eséllyel pályázó Danilo Petrucci is megelőzi az összetettben.

A híresztelés nem sokkal azelőtt látott napvilágot, hogy a mezőny Misanóba látogat, hogy teljesítse a bajnokság hatodik versenyhétvégéjét. Az biztos, hogy az érintetteknek reagálniuk kell a pletykákra, a kérdés már csak annyi, hogy felgyorsulnak-e a folyamatok, és lesz-e valamilyen bejelentés, már persze ha valósak az információk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Nem saját hibájából bukott óriásit Marini, aki bírálta a szuzukai pálya biztonsági feltételeit

0

Luca Marini elárulta, technikai hiba okozta szuzukai balesetét, amelynek kapcsán kritizálta a pálya biztonsági feltételeit. Az olasz motorosnak ugyan még mindig vannak fájdalmai, de megkapta az engedélyt a hazatérésre, és arra is válaszolt, hogy tényleg okozott-e gondot a magassága.

Miközben a MotoGP mezőnyének nagy része teljesítette az Aragóniai Nagydíj hétvégéjét, majd szintén Alcañizban tesztelt, Luca Marini meglehetősen távolról követhette az eseményeket. A gyári Honda versenyzője szűk két hete bukott hatalmasat, aminek következtében olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy még mindig Japánban tartózkodik.

A 27 esztendős motoros a Szuzukai 8 órás viadalra való tesztelés közben esett el, aminek eredményeképpen kificamodott a csípője, bal térdében megsérültek a szalagok, eltört a bal kulcscsontja és a szegycsontja, valamint tüdejének jobb oldalán légmell alakult ki. Valentino Rossi féltestvére nemrég beszámolt róla, mi okozta a balesetet.

Az egyes kanyar előtt fékezéskor nem tudtam harmadik sebességi fokozatba kapcsolni, beragadtam a harmadik és a negyedik közé – nyilatkozta az olasz Sky Sport élő közvetítésében. – Nem volt időm a kezemmel használni a kuplungot, a fokozat hirtelen bejött, blokkolta a hátsó kereket, és nagyon keményen falnak csapódtam. Hatalmas ütés volt, a legrosszabb pályafutásom során.”

Marini azt is elmondta, hogy bár állapota még messze van a jótól, arra már alkalmas, hogy végre hazaszállítsák. „Volt néhány vizsgálatom, és engedélyezték, hogy hazatérjek – jelentette ki. – Még mindig nehéz, fájdalmaim vannak, [de] a héten sokat javultam. Olaszországban még több vizsgálaton kell részt vennem, hogy kiderüljön, mikor térhetek vissza [a versenypályára].”

A MotoGP Daijiro Kato 2003-as halála óta nem versenyez Szuzukában, de Marini úgy véli, a helyszínt biztonsági szempontból már a 8 órás viadal is kinőtte. „Szuzukában nincsenek a modern motorok számára megfelelő bukóterek – fogalmazott. – A mai Superbike gépek hihetetlenül gyorsak, a gumijaik pedig nagyon jók, ami lehetővé teszi, hogy a határig nyomjuk. Ezt mindenki tudja.”

A bukás előtti napon megjelent egy érdekes sajtóhír, miszerint Marini mégsem indul a Szuzukai 8 óráson, mondván, magassága miatt nem tudott alkalmazkodni a motorhoz, a Honda pedig már értesítette Iker Lecuonát, hogy ő ül motorra helyette. A kétszeres királykategóriás dobogós elmondta, nem önmagában vele volt a baj, hanem azzal, hogy váltótársa jóval alacsonyabb nála.

Jól ismerem a CBR 1000 RR-t, gyakran edzek ezzel a motorral – szögezte le. – Az a gond, hogy ez egy hosszútávú verseny, és két másik pilótával kell osztozni a motoron, így végső soron meg kell találni a kompromisszumot. Nehéz lett volna teljesítenem a futamot, mert Takumi [Takahashi], aki egy fantasztikus versenyző, nagyon alacsony, és nehezen alkalmazkodtam a motorhoz. Ugyanakkor nagyon szép élmény volt, a történtektől függetlenül.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Marc Márquez sokáig vezetett, de a hajrában Viñales és Bezzecchi is megelőzte az aragóniai teszten

0

Maverick Viñales zárta az élen az aragóniai tesztet Marco Bezzecchi és Marc Márquez előtt. A Ducati újra elővette az előszezonban használt aerocsomagját, míg a KTM a bolognaiakéhoz hasonló burkolattal állt elő.

Hétfőn rendezték a MotoGP aragóniai tesztjét. A program délelőtt 10 órakor kezdődött mintegy 23 fokban, és összesen 8 órán át tartott. Amikor leintették a mezőnyt, a levegő hőmérséklete 35, míg az aszfalté 53 fokos volt, vagyis a versenyzőknek, csapatoknak, illetve gyártóknak hasonló körülmények között kellett dolgozniuk, mint az előző három nap során éles helyzetben.

Ami a résztvevőket illeti, volt néhány változás az állandó mezőnyhöz képest. Jorge Martín, Luca Marini és Ai Ogura továbbra is sérült, így ők nem vettek részt az eseményen. A címvédőt ezúttal is Lorenzo Savadori pótolta, míg Valentino Rossi féltestvérét most sem helyettesítették. Ennek ellenére megvolt a huszonkét fő, hiszen a KTM-nél Pol Espargaró is motorra ült.

Na meg persze azért, mert a Trackhouse szintén nem hagyta üresen Ogura Apriliáját. Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, az amerikai istálló azon dolgozott, hogy lehetőséget adjon a Moto2-es bajnokságot vezető Manuel Gonzáleznek. EZ végül meg is valósult, és a 22 éves pilóta nem is lett utolsó, hiszen 1:47.832-es köre 121 ezreddel gyorsabb volt Somkiat Chantráénál. Hozzá kell tenni, hogy tesztről lévén szó, az időknek nincsen óriási jelentőségük, és ez a mezőny többi részére is vonatkozik.

Az Intact GP motorosa egyébként nem úszta meg bukás nélkül a tesztet, hiszen a harmadik óra legelején elesett a 2-es kanyarban. Rajta kívül időrendi sorrendben Pedro Acosta a 7-esben, Álex Rins a 12-esben, míg Franco Morbidelli a 10-esben került a földre, de szerencsére mindannyian teljesen épen hagyták el a baleset helyszínét.

Ami az élmezőnyt illeti, Marc Márquez töltötte messze a legtöbb időt az élen. A hétvégén mindent besöprő listavezető 1:45.749-es ideje mindössze 45 ezreddel maradt el saját szombati körrekordjától. Bő negyed órával a leintés előtt azonban Marco Bezzecchi 49 ezreddel felülmúlta a nyolcszoros világbajnokot, majd az utolsó másodpercekben Maverick Viñales további 6 ezredet faragott le, így nem hivatalos pályacsúccsal ő volt a leggyorsabb. Az első ötöt Fermín Aldeguer és Acosta egészítették ki, míg Álex Márquez a nyolcadik, Francesco Bagnaia a kilencedik helyen zárt.

Persze természetesen a teszt leginkább az új vagy éppen régi-új alkatrészek kipróbálásáról szólt. A Ducatinál ismét elővették az előszezonban látott aerocsomagot, amely mindhárom fontos területen eltért az eddigi verziótól. A gyári istálló párosa elsősorban ezzel kísérletezett, ám a márka más tagjainak motorjain is voltak új elemek.

A Hondánál Joan Mir futotta meg a legjobb időt, a spanyol pilóta tizedikként zárta a körözést. A fejlesztések terén a márka egyetlen jelen lévő gyári versenyzőjeként szintén övé volt a főszerep. Többek között kipróbálta azt a karbonból készült lengővillát, amelyet a gyártó tesztpilótája, Aleix Espargaró Jerezben már használt.

A KTM-nél is javában zajlott a munka. Mind Acosta, mind Brad Binder újfajta, különleges alakú hátsó aeroelemet próbált ki, ahogyan egy átalakított oldalsó és első burkolat is előkerült, utóbbi leginkább a Ducatiéra hajaz. Viñales és Enea Bastianini RC16-osán szintén lehetett látni újdonságokat, az olasz pilótával kapcsolatban pedig azt is ki kell emelni, hogy az egyik motorján nem volt hátsó aeroelem.

Az Apriliánál számos területen kísérleteztek, hiszen az első burkolat és a szárnyelemek mellett az elektronika terén is hoztak újdonságot a jobb vezethetőség érdekében, emellett Bezzecchi új kipufogót is kapott, ahogyan azt a vázat is megkapta, amelyet korábban a Trackhouse-nál teszteltek. Raúl Fernández ugyancsak összehasonlított pár elemet.

A Yamahánál Fabio Quartararo vitte a prímet, már ami a leggyorsabb kört illeti, a francia versenyző hetedikként zárt. Csapattársa, Rins mindkét motorján a régi aerocsomagot használta, ám két különböző lengővillával körözött, hogy összehasonlítsa őket egymással. A hangvillásoknak szükségük is van a fejlesztésre, hiszen az utolsó helyen állnak a konstruktőri tabellán, ráadásul a legutóbbi fordulóban a korábbi biztató szereplésük is eltűnt.

A MotoGP aragóniai tesztjének végeredménye

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Német győzelem és remek magyar szereplés a világ legnehezebb hardenduro-viadalán

0

Május utolsó hétvégéjén rendezték az Erzbergrodeót, amely a világ legnehezebb hardenduroversenyének hírében áll. Az ausztriai seregszemlén ezúttal is számos magyar versenyzőnek szurkolhattunk, de a végén a német Manuel Lettenbichler vitte el a pálmát. A cikk létrejöttében köszönjük a segítséget Nyíri Zoltánnak, aki személyes élményeiről is beszámolt. 

A lišovi enduroversennyel egy időben zajlott a világ legnehezebb hardenduroversenye, az ausztriai Erzbergrodeo. A programok már csütörtökön megkezdődtek a pályabejárással, valamint egy nézőcsalogató „ki ér fel hamarabb a hegyre” betétprogrammal.

Pénteken és szombaton közel 1100 nevező rajtolt el egyesével a több mint 11 km hosszú Iron Road prológon, amely egy sprintszakasz, de hegyi felfutónak is nevezhető. A pilóták itt körülbelül 860 méteres tengerszint feletti magasságról 1140 méter fölé jutnak, ráadásul a versenyútvonal meglehetősen kanyargós és helyenként nagy sebességű volt.

Az időjárás elég szélsőségesen alakult, de folyamatosan javult. A csütörtöki napot viharos szél, 8 fok és eső jellemezte. A péntek már szélmentes volt, de a pilótáknak hűvös időben kellett teljesíteni az első prológot. Délutánra továbbmelegedett az idő, szombatra pedig megérkezett a meleg és a napsütés. Vasárnap a főverseny kezdetéig szintén jó idő volt, ám az előrejelzés által ígért eső szépen megáztatta a pályát a futam közben. A nézők nem örültek a felfrissülésnek, a versenyzők viszont annál inkább, igaz, a vizes kövek alacsonyabb tapadása nehezebbé tette a nyomvonalat.

A legjobb 500 idő számított, ők kerültek be az „igazi” Erzbergrodeo főversenyre, hivatalos nevén a Hare Scramble-re, amely vasárnap 13 órakor rajtolt. A versenyzőknek négy óra állt a rendelkezésükre, hogy a világ legnehezebb terepén célba érjenek. Ez a 2025-ös kiírásban tizennégy pilótának sikerült.

A magyar színeket kilenc versenyző képviselte, közülük hárman kerültek be a döntő futamba. A legjobban Csizmazia Barnabás zárt, aki a 33. helyen fejezte be a viadalt, és a huszonhét ellenőrzőpontot számláló pályán a huszonegyedikig jutott. Ifj. Ott Kornél a 44. helyen végzett, az ő ideje a tizenkilencedik ellenőrzőpont után járt le. Kovács Bence pedig a 105. pozícióban fejezte be a viadalt, számára a tizenkettedik ellenőrzőpont jelentette a végállomást.

Meg kell említeni a román színekben versenyző Varga Zsoltot, aki a 60. helyet szerezte meg, és a tizenhetedik ellenőrzőpontig jutott. A szintén Romániát képviselő Svella Koppány a 161. helyen fejezte be az embert próbáló viadalt, neki a kilencedik ellenőrzőpont jelentette a végállomást.

Ami a többi magyart illeti. Nyíri Zoltán nem sokkal, mindössze tizenegy másodperccel maradt el a bejutástól, így végül az 544. helyen zárta a prológot. Kis Tibor 580., Török Attila 774., Szilágyi Ferenc 789., Palkovi George 880., míg Fenekes Lóránt a 895. helyen végzett. A hétvégét összességében a KTM nyergében ülő Manuel Lettenbichler húzta be, a Superenduro-világbajnokságról jól ismert Billy Bolt és a bolgár Teodor Kabakchiev előtt.

A versenyen kívül rengeteg betétprogrammal várták a kilátogatókat, többek között a sztárversenyzők bemutatásával, triálbemutatóval, de a technikai újdonságok ismertetése is egy ilyen héten zajlik. Aki viszont igazi motoros, találkozós bulira készül, szintén megtalálja a számításait, ugyanis minden este a központi sörsátorban és a depóban is féktelen bulik zajlottak.

Az Erzbergrodeo versenyzői szemmel

„Endurósként bakancslistás volt számomra az Erzbergrodeo már elég régóta, habár a classic az én igazi kedvenc műfajom” – mesélte Nyíri a P1Race.hu-nak, akinek további gondolatait az alábbiakban idézzük.

„Ekkora világeseményt mindenképpen szerettem volna megtapasztalni. Úgy gondolom, a rendezés méltó volt az esemény színvonalához, bár a biztonsági szabályozás szerintem pontosan ellentétes volt a logikával. Ahol nem kéne, ott túl merev, ahol kéne, ott túl laza volt. Igaz, több ezer ember mozgását kellett lebonyolítani, és ez persze sok feladatot adott. A kiszolgáló egységek rendben voltak. Gumibelsőt sikerült vennem, viszont karburátorfúvókát már nem kaptam az árusoknál.”

„Alapvetően az osztrák hozzáállással azért vigyázni kell, de elvoltunk a verseny folyamán. Szerencsére volt segítségem ezalatt a depószereléseknél. Ez sokat jelentett, ugyanis egyedül nem érdemes elindulni egy ilyenen. Mivel először vettem részt hasonló eseményen, sok mindent ki kellett tapasztalnom, de persze a már rutinosabb magyar versenyzőktől azért próbáltam beszerezni az információkat.”

„A pályabejárást e-bike-kal volt célszerű megtenni. A kvalifikációs prológ előtt eléggé izgultam, főleg mielőtt sorra kerültem, akkor [bukások miatt] pár alkalommal a mentős beavatkozásra is szükség volt. De a rajtra normalizálódott a helyzet, és tudtam egy jót menni. Az volt a célom, hogy bekerüljek a legjobb ötszázba, amitől „csak” hét másodperccel maradtam el, a nekem tizennégy perc körüli hosszú, sprintelős pályán. Másnap újra próbálkozhattam, ott kevesebben indultunk, jobb is lett a helyezésem, de a pálya állapota, valamint az időm is romlott. A legjobb idő számított a két felfutásból. [Nyíri ideje az első nap 500. helyezettjétől nyolc, míg az összesítettétől tizenegy másodperccel maradt el – szerk.] Így kimaradtam a vasárnapi, »igazi« Erzbergrodeo versenyből, amely a világ legnehezebb hardenduroversenye.”

„Ezt már a pálya széléről élveztük, és szurkoltunk a bejutott magyaroknak. Összességében jól éreztem magam, megérte elmenni, de mivel a kitűzött célom nem sikerült, még visszahív a hegy. Vagy a bánya…”

enduro szakág

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Először örül egy hetedik helynek a régen látott magasságokban lévő Mir

0

Joan Mir elárulta, pályafutása során korábban soha nem örült egy hetedik helynek, az Aragóniai Nagydíj után viszont elégedett ezzel az eredménnyel. A spanyol versenyző ugyanakkor tisztában van vele, hogy a Hondának még mindig van hová fejlődnie.

Joan Mir 2019-től 2022-ig versenyzett a Suzukival, és ezalatt harminc futamot fejezett be a legjobb hatban. 2023 óta viszont már a Hondánál versenyez, ahol ez a szám egészen borzalmas, hiszen az az évi Indiai Nagydíjat leszámítva – amelyen ötödikként zárt – a sprinteken és a főfutamokon sem jött össze ez az eredmény. Sőt, egészen vasárnapig a hetedik hely sem.

Az Aragóniai Nagydíjat viszont ebben a pozícióban zárta, ráadásul úgy, hogy Fabio Di Giannantonio Ducatiját erőből sikerült maga mögé utasítania. Ezzel tehát több mint másfél éve a legjobb helyezését érte el, és bár normál esetben ettől nem esne hanyatt, ám a mostani leintés után kifejezetten boldogan értékelt.

Végre egy többé-kevésbé jó eredménnyel tudtuk befejezni a futamot – nyilatkozta. – Pályafutásom során soha nem voltam elégedett egy hetedik hellyel, de most boldog vagyok. Nagyon nehéz helyzetben vagyunk, és örülnünk kell, hogy végre tudunk harcolni ezekkel a srácokkal. Nincsenek meg az eszközeink, hogy ennél többet tegyünk, szóval nyugodtan fogok lefeküdni, tudván, hogy száz százalékot adtam ki magamból. Továbbra is keményen kell hajtanunk. Jó munkát végzünk, és haladunk a visszatérés felé, de ez nem elég.”

Mir idén először volt a Honda legjobbja vasárnap, vagyis lényegében először tett hozzá a márka konstruktőri eredményéhez. Az aranyszárnyasok jelenleg a második helyen állnak, ám Johann Zarco két kiugró, részben a körülményeknek köszönhető eredményét levéve már egészen más lenne a helyzet. A spanyol versenyző tisztában van vele, hogy még van hová fejlődni.

Továbbra is rossz a kigyorsítás, a végsebesség és a tapadás – sorolta a problémákat. – Ezeken javítanunk kell. Másfelől viszont boldog vagyok, mert a fékezés, a kanyarsebesség és a kezelhetőség terén remekül állunk. Képes vagyok harcolni, és ez rendkívül pozitív. Ahhoz viszont, hogy ennél is többet érjünk el, javítanunk kell a végsebességen, a motor teljesítményén és a tapadáson. Ha ez nem történik meg, akkor nehéz lesz a hetediknél jobb pozícióban befejeznünk a versenyeket, ha nem semmi nem történik [előttünk], mint most.”

Az egyenesbeli problémákat jól mutatja, hogy Alcañizban Mir a márkatárs Somkiat Chantra mellett mindössze az Aprilia Jorge Martínt helyettesítő tesztpilótáját, Lorenzo Savadorit tudta megelőzni a végsebesség terén. Mindez pedig megnehezíti a pozícióharcot, és jelenleg arra sem tudnak támaszkodni, mint a Yamaha, hogy elölről indulva nem keverednek bele a mezőny sűrűjébe.

Előzés közben az ember feszült, mert arra gondol, hogy az egyenesben visszajönnek elé – fogalmazott a kétszeres világbajnok. – Egy olyan kör, amelyben nem előznek meg, hatalmas megkönnyebbülést jelent. Az edzéseken általában nagyon jó tempót futunk egyedül. Ez elfogadható, közel van az első öthöz. A versenyzés viszont egy másik történet. Rengeteg a motor körülöttünk, küzdeni kell velük, és nem mindig tiszta a pálya. A Yamahánál például korábban, amikor [az élről] indultak, tudták, hogy megvan a tempójuk, ha egyedül vannak. Mi nem a pole pozícióból rajtolunk, és nem mi vagyunk a leggyorsabbak a pályán, úgyhogy ez kicsit bonyolítja a helyzetet.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

„Teljesen megbolondultak” – így méltatták a Man-szigeti TT versenyzőit a MotoGP pilótái

0

A MotoGP több pilótája is méltatta a Man-szigeti TT-n részt vevő versenyzőket, mondván, „sokkal tökösebbek nálunk”. Egyedül Marc Márquez lógott ki a sorból, aki ugyan szintén tiszteli ottani kollégáit, de a kockázatvállalásuk mértékével nem tud azonosulni.

Az elmúlt hetekben lezajlott a Man-szigeti TT, a világ egyik, ha nem a legveszélyesebb motorversenye, melynek futamait múlt héten rendezték. Ezzel félig-meddig párhuzamosan a MotoGP mezőnye is pályára gurult, hiszen az előző három nap során tartották meg az Aragóniai Nagydíj hétvégéjének eseményeit.

A két szakág jelentős mértékben eltér egymástól, de köztudott, hogy mindkét irányban óriási a tisztelet a kollégák felé. Az alcañizi forduló elején több királykategóriás pilóta is kifejtette a véleményét az Egyesült Királyság kilencedik legnagyobb területű szigetén zajló viadalról, és a legtöbben nem győzték méltatni az ottaniakat.

Sok videót láttam, és nagyon szerettem volna elmenni, de az Aprilia All Stars hete volt, így nehéz lett volna – nyilatkozta Marco Bezzecchi. – Tavaly viszont találkoztam néhány versenyzővel a Monster Energy rendezvényén, páran közülük pedig szintén eljöttek a Ranch-ra egy-két alkalommal. Szerintem teljesen megbolondultak, de elképesztő látni, mekkora a szenvedély a Man-szigeti [TT-n]. Csodálatos a pálya, és mindenre emlékeznek belőle. De az emberek is, akik nézik, tele vannak szenvedéllyel. Egyszer el akarok menni oda, hogy magam is megtapasztalni átélni ezt az élményt. Már a videókból is lenyűgöző, és nem tudom, mire számíthatok a való életben.”

A VR46 akadémistái többször is találkozhattak a TT motorosaival. Mindez nem véletlen, hiszen az alapító, Valentino Rossi maga is járt már a legendás viadalon, persze csak nézőként, és jó barátságot ápol annak egyik kiemelt alakjával, John Guinness-szel. A jelenleg a kilencszeres világbajnok csapatánál szereplő Franco Morbidelli a bátorságukat emelte ki.

Imádom a Man-szigeti [TT-t] – kezdte. – Nagyon tisztelem azokat a versenyzőket. Ők másfajta pilóták, sokkal tökösebbek. Többet kockáztatnak, amikor versenyeznek. Biztosan vannak olyan pillanatai a futamnak, amikor mi is ugyanezt tesszük, de mi csak bizonyos momentumokban, ők pedig egész héten ezt csinálják. Volt alkalmam megismerni John McGuinnesst, és nagyon örültem neki. Jó lenne egyszer elmenni egy napra megnézni.”

Francesco Bagnaia talán valamivel kevésbé volt lelkes, legalábbis ami a kilátogatást illeti, de ő is leszögezte, hogy bizonyos szempontból felnéz a TT versenyzőire. Már csak azért is, mert bár a pályán ő is hatalmas sebességgel száguld, pontosan tisztában van vele, hogy az utcán mindez egészen más minőséget jelent.

Hihetetlen látni azokat a felvételeket, amelyeken a versenyzők ilyen tempóban haladnak – fogalmazott. – Soha nem vezettem a motoromat az utcán, de most már van egy [Ducati] Scramblerem, és amikor elérem a nyolcvan kilométer per órát, már félek az eséstől. Szóval nem tudom, hogyan bírják el ezt a nyomást. Hatalmas teher nehezedik rájuk, sokkal nagyobb, mint ránk. Tudják, hogy egyetlen hiba is óriási hatással lehet az életükre. Hatalmas tiszteletet érzek irántuk. Ez elképesztő.”

Pedro Acosta valamennyire szintén ismeri a Man-szigeti TT világát, hiszen az idei évben nem mással, mint a győzelmi rekordot tartó, immáron harminchárom diadalnál járó Michael Dunloppal alkotott egy duót Rossi háziversenyén a párosok között. A gyári KTM pilótája arra is utalt, hogy egy párhuzamos valóságban talán ő is ebben a mezőnyben szerepelne.

Azt hiszem, a TT nagyon jól illik az életmódomhoz, az életről való gondolkodásomhoz – jelentette ki. – Volt szerencsém találkozni McGuinness-szel, [Peter] Hickmannel és sok más sráccal. Az ember látja, mennyire szeretik a motorozás világát. Lenyűgöző látni, ahogyan együtt vannak a többi sráccal, még meg is ölelik egymást, mielőtt elindulnak a versenyre. Szerintem ez sok szempontból egyezik az én életszemléletemmel.”

A témában a MotoGP jelenlegi mezőnyének legeredményesebbjét, Marc Márquezt is megszólaltatták. A nyolcszoros világbajnok igencsak kilógott a sorból a megnyilvánulásával. „Őszintén szólva nagyon tisztelem az ott versenyző pilótákat, de nem értek egyet a kockázatvállalásukkal” – szögezte le.

Jack Miller már többször járt a Man-szigeten, hiszen jó barátja, a Yamahánál jelenleg tesztpilótai állást betöltő Cal Crutchlow egy időben ott élt, és ennek köszönhetően a versenyen is járt már. Az ausztrál motoros szintén áradozott az ottani teljesítményekről, és az idei kiírásból is kiemelte a legemlékezetesebb alakításokat.

Fantasztikus volt – mondta. – Szürreális volt az élő közvetítés, minden nap néztem, és amit Michael csinál, az fantasztikus. Amit Dean [Harrison] művelt a hét első 130 mérföld per órás [átlagsebességű] körével, az kib*szottul hihetetlen. Fenomenális volt a versenyzés. Szomorú voltam, hogy Hicky megsérült, de nagyon jó volt látni, hogy a fiúknak szerencséjük volt, és Davey [Todd] is győzött. Michaelt szintén különleges volt hallgatni a [Ducati] V2-es motorján.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Ez az egyszerűnek tűnő változtatás segített Bagnaiának, hogy kilábaljon a mély gödörből

0

Davide Tardozzi elárulta, Francesco Bagnaia nagyobb féktárcsákat kapott az Aragóniai Nagydíj főfutamára, ami az eddiginél jóval magabiztosabbá tette. A gyári Ducati csapatmenedzsere azt is elmondta, hogy pilótájának olyan alkatrészeket is ki kell próbálnia a teszten, amelyeket korábban félretett.

Francesco Bagnaia borzasztó időszak végére tett pontot az Aragóniai Nagydíj főversenyén. A 28 éves motoros az azt megelőző három szombati, illetve két vasárnapi viadalon összesen 4 pontot szerzett, így már több mint két hétvégényi távolságba került csapattársához, a listavezető Marc Márquezhez képest, és a második Álex Márquez is távolodott tőle.

Nos, az alcañizi hosszú futamon tovább nyílt az olló, a háromszoros világbajnok mégis boldogan nyilatkozott. Ennek oka, hogy újra felállhatott a dobogóra, ráadásul a Gresini versenyzőjével többé-kevésbé végig tartotta a tempót. Az olasz versenyző esetében eddig is gyakran előfordult, hogy vasárnapra magára talált, ehhez most egy egyszerűnek tűnő módosítás kellett.

Szerintem egy kis változtatásra volt szükség, hogy magabiztosabbá tegyük a fékezés terén – nyilatkozta Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere a spanyol Motorsport.com-nak. – Ezt a féktárcsákban és az új rendszerben találtuk meg, szóval úgy vélem, ez tényleg nagy változást hozott. Ezzel együtt nem volt olyan pillanat, még egy perc sem, amikor nem próbált volna mindenki segíteni Peccónak a Ducatinál.”

A MotorLand Aragónon a versenyzők a köridő mintegy 29 százalékában fékeznek, a féktárcsák pedig a 6-os skálán 4-es erősségű terhelést kapnak. A beszállító, vagyis a Brembo ezen a téren „keménynek” minősítette a pályát. Nagyobb tárcsákat használtunk, a háromszázötvenöt millimétereseket, amelyeket itt, Aragóniában csak Pecco vett igénybe” – folytatta Tardozzi.

Persze a nagy kérdés, hogy a Ducati vajon csupán egyszeri, pályaspecifikus megoldást talált Bagnaia számára, vagy a háromszoros világbajnok hosszú távon is magára talál. Nos, ez legkorábban az Olasz Nagydíj két hét múlva esedékes hétvégéjén derül ki, mindenesetre az talán jó hír számára, hogy a mostani helyszínen egy tesztet is rendeznek.

Azt hiszem, megértettünk néhány dolgot, és szerintem Pecco is – fogalmazott az olasz exversenyző. – Ugyanakkor hétfőn majd meglátjuk, mi lesz a többi változtatással. Igen, lesz egy új aerodinamikai csomagunk, és a motor fejlesztésének érdekében más elemeket is fogunk tesztelni, amelyeket Pecco félretett. Marc ezek közül néhányat már használ, ezért megkérjük Peccót, hogy próbálja ki őket újra, hogy lássuk, még többet javul-e.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Acosta élvezte az „úriember” Bagnaiával vívott csatáját, de „fájdalmasnak” tartja az eredményét

0

Pedro Acosta kiemelte, Francesco Bagnaia úriemberként viselkedett vele szemben az Aragóniai Nagydíj elején, és élvezte a vele vívott csatát. A spanyol pilóta elégedett a teljes mezőnnyel szembemenő döntésével, a lemaradásának mértékével viszont már kevésbé.

A silverstone-i futam után talán a KTM lehetett az a gyártó, amely a legkevésbé lehetett optimista a tempóját illetően. Alcañizban viszont ez teljes mértékben megváltozott, és egyértelműen a mattighofeniek jelentették a második erőt a Ducati mögött. Az Aragóniai Nagydíj főfutamán a gyári csapat pilótái közvetlenül a dobogósok mögött motoroztak, és bár Brad Binder bukott, Pedro Acosta végül célba is ért a negyedik helyen.

Különösen a verseny eleje tűnt igazán biztatóan a 21 éves pilóta számára. Azok után, hogy lerajtolta Franco Morbidellit, többször is megtámadta a vasárnapra magára találó Francesco Bagnaiát, ám legjobb esetben is csak néhány másodpercig tudta megőrizni a harmadik helyet. A kétszeres világbajnok méltatta az olasz motorost.

Pecco egy rendkívüli úriember – nyilatkozta a viadal után, majd hozzátette, jól érezte magát ezekben a pillanatokban. – Meglehetősen tiszta a pályán. Szerintem jó csata volt, még akkor is, amikor próbáltam kicsit szélesebbre kényszeríteni, ő pedig az utolsó kanyarban kényszerített rá, hogy kicsit szélesebbre menjek. Nagyon élveztem [a küzdelmet] vele.”

A KTM-nek alighanem sokat segített, hogy a MotorLand Aragón meglehetősen alacsony tapadást biztosított a versenyzőknek, ami valamelyest elfedte az RC16-os hatékonysági problémáit. Emellett nem lehet elmenni amellett, hogy Acosta a teljes mezőnnyel szembemenve csak hátulra tett fel közepes gumit, elöl pedig a kemény keveréket használta.

Ez volt a jó döntés – szögezte le. – Szombaton sok problémám volt az [első kerék] blokkolásával. Hogy őszinte legyek, nem akartam, hogy újra megtörténjen, a legkevésbé sem. Meg kell ugyanis érteni, hogy én egy olyan srác vagyok, akinek Brad stílusához hasonlóan talán inkább az első gumira van szüksége, hogy gyorsan menjen, és szombaton [a fékezés miatt] hátrányba kerültem. Ezért választottam a kemény gumit. Tény, hogy egy-két kör kell a felmelegítéséhez, hogy egészen jól érezzem magam rajta, ám utána fantasztikus volt az abroncs. Rendkívül elégedett vagyok a választásommal.”

Magával az eredménnyel viszont már kevésbé elégedett, még akkor is, ha ez volt az idei legjobb száraz pályás szereplése. Elsősorban a különbségek szomorítják el. „Nem – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre. – Négy másodperccel Pecco és héttel Marc [Márquez] mögött végeztünk. Fájdalmas látni ezt a számot a képernyőn.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a

Így áll a MotoGP-tabella az Aragóniai Nagydíj után

0

A hétvégén rendezték meg a gyorsaságimotoros-világbajnokság Aragóniai Nagydíját. A MotoGP-tabella éllovasa, Marc Márquez Alcañizban tovább növelte előnyét.

Az elmúlt napokban ismét felbőgtek a motorok, ezúttal Alcañizban, hiszen az Aragóniai Nagydíj volt a gyorsaságimotoros-világbajnokság soron következő állomása. A MotoGP-ben mind a sprintet, mind a főfutamot Marc Márquez nyerte, így 32 pontra növelte előnyét öccsével, a két második helyet szerző Álex Márquezzel szemben. Francesco Bagnaia szombaton nullázott, vasárnap harmadik lett, ennek következtében hátránya már 93 egység csapattársához képest. A gyártók és a csapatok között továbbra is a Ducati vezet.

A Moto2-es futamot Deniz Öncü nyerte, míg Manuel González maradt az összetett élén, de Arón Canet pontszámban utolérte őt. A legkisebbeknél David Muñoz diadalmaskodott, míg José Antonio Rueda előnye 2 ponttal csökkent, de még így is 52 egységgel vezet Ángel Piqueras előtt.

MotoGP: versenyzők
Helyezés Versenyző Motor Csapat Pont
1 Marc Márquez Ducati Ducati Lenovo Team 233
2 Álex Márquez Ducati Team BK8 Gresini Racing MotoGP 201
3 Francesco Bagnaia Ducati Ducati Lenovo Team 140
4 Franco Morbidelli Ducati Pertamina Enduro VR46 Racing Team 115
5 Fabio Di Giannantonio Ducati Pertamina Enduro VR46 Racing Team 99
6 Johann Zarco Honda LCR Honda 97
7 Marco Bezzecchi Aprilia Aprilia Racing 79
8 Pedro Acosta KTM Red Bull KTM Factory Racing 76
9 Fermín Aldeguer Ducati Team BK8 Gresini Racing MotoGP 73
10 Fabio Quartararo Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 59
10 Maverick Viñales KTM Red Bull KTM Tech3 48
11 Ai Ogura Aprilia Trackhouse MotoGP Team 43
13 Luca Marini Honda Honda HRC Castrol 38
14 Brad Binder KTM Red Bull KTM Factory Racing 35
15 Enea Bastianini KTM Red Bull KTM Tech3 35
16 Jack Miller Yamaha Prima Pramac Yamaha 31
17 Álex Rins Yamaha Monster Energy Yamaha MotoGP 31
18 Joan Mir Honda Honda HRC Castrol 27
19 Raúl Fernández Aprilia Trackhouse MotoGP Team 25
20 Takaaki Nakagami Honda Honda HRC Test Team 10
21 Lorenzo Savadori Aprilia Aprilia Racing 8
22 Augusto Fernández Yamaha Prima Pramac Yamaha/Yamaha Factory Racing 6
23 Miguel Oliveira Yamaha Prima Pramac Yamaha 3
24 Somkiat Chantra Honda LCR Honda 0
25 Aleix Espargaró Honda Honda HRC Test Team 0
26 Jorge Martín Aprilia Aprilia Racing 0
MotoGP: gyártók
Helyezés Gyártó Pont
1 Ducati 282
2 Honda 119
3 KTM 106
4 Aprilia 103
5 Yamaha 89
MotoGP: csapatok
Helyezés Gyártó Pont
1 Ducati Lenovo Team 373
2 Team BK8 Gresini Racing MotoGP 274
3 Pertamina Enduro VR46 Racing Team 214
4 Red Bull KTM Factory Racing 111
5 LCR Honda 97
6 Monster Energy Yamaha MotoGP 90
7 Aprilia Racing 87
8 Red Bull GASGAS Tech3 83
9 Trackhouse MotoGP Team 68
10 Honda HRC Castrol 65
11 Prima Pramac Yamaha 37
Moto2: versenyzők
Helyezés Versenyző Motor Csapat Pont
1 Manuel González Kalex Liqui Moly Dynavolt Intact GP 118
2 Arón Canet Kalex Fantic Racing LINO SONEGO 118
3 Diogo Moreira Kalex Italtrans Racing Team 90
4 Barry Baltus Kalex Fantic Racing LINO SONEGO 89
5 Jake Dixon Boscoscuro Elf Marc VDS Racing Team 85
6 Senna Agius Kalex Liqui Moly Dynavolt Intact GP 77
7 Deniz Öncü Kalex Red Bull KTM Ajo 62
8 Marcos Ramírez Kalex OnlyFans American Racing Team 55
9 Celestino Vietti Boscoscuro Beta Tools SpeedRS Team 52
10 Alonso López Boscoscuro Beta Tools SpeedRS Team 48
11 Filip Salač Boscoscuro Elf Marc VDS Racing Team 48
12 Albert Arenas Kalex ITALJET Gresini Moto2 46
13 Daniel Holgado Kalex CFMOTO Aspar Team 36
14 Tony Arbolino Boscoscuro BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 31
15 David Alonso Kalex CFMOTO Aspar Team 28
16 Izan Guevara Boscoscuro BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 28
17 Joe Roberts Kalex OnlyFans American Racing Team 27
18 Iván Ortolá Boscoscuro QJMOTOR – FRINSA – MSi 19
19 Collin Veijer Kalex Red Bull KTM Ajo 11
20 Darryn Binder Kalex ITALJET Gresini Moto2 10
21 Álex Escrig Forward Klint Forward Factory Team 10
22 Zonta van den Goorbergh Kalex RW-Idrofoglia Racing GP 10
23 Mario Aji Kalex IDEMITSU Honda Team Asia 8
24 Adrián Huertas Kalex Italtrans Racing Team 5
25 Óscar Gutiérrez Boscoscuro QJMOTOR – FRINSA – MSi 4
26 Sergio García Boscoscuro QJMOTOR – FRINSA – MSi 3
27 Jorge Navarro Forward Klint Forward Factory Team 1
28 Daniel Muñoz Forward/Kalex Klint Forward Factory Team/Red Bull KTM Ajo 1
Moto2: gyártók
Helyezés Gyártó Pont
1 Kalex 183
2 Boscoscuro 110
3 Forward 11
Moto2: csapatok
Helyezés Csapat Pont
1 Fantic Racing LINO SONEGO 207
2 Liqui Moly Dynavolt Intact GP 195
3 Elf Marc VDS Racing Team 133
4 Beta Tools SpeedRS Team 100
5 Italtrans Racing Team 95
6 OnlyFans American Racing Team 82
7 Red Bull KTM Ajo 74
8 CFMOTO Aspar Team 64
9 BLU CRU Pramac Yamaha Moto2 59
10 ITALJET Gresini Moto2 56
11 QJMOTOR – FRINSA – MSi 26
12 Klint Forward Factory Team 11
13 RW-Idrofoglia Racing GP 10
14 IDEMITSU Honda Team Asia 8
Moto3: versenyzők
Helyezés Versenyző Motor Csapat Pont
1 José Antonio Rueda KTM Red Bull KTM Ajo 149
2 Ángel Piqueras KTM FRINSA – MT Helmets – MSi 97
3 Joel Kelso KTM LevelUp – MTA 86
4 Álvaro Carpe KTM Red Bull KTM Ajo 85
5 Taiyo Furusato Honda Honda Team Asia 67
6 Luca Lunetta Honda SIC58 Squadra Corse 63
7 Adrián Fernández Honda Leopard Racing 61
8 Máximo Quiles KTM CFMOTO Aspar Team 60
9 David Almansa Honda Leopard Racing 56
10 David Muñoz KTM Liqui Moly Husqvarna Intact GP 51
11 Ryusei Yamanaka KTM FRINSA – MT Helmets – MSi 49
12 Matteo Bertelle KTM LevelUp – MTA 40
13 Dennis Foggia KTM CFMOTO Aspar Team 33
14 Stefano Nepa Honda SIC58 Squadra Corse 29
15 Guido Pini KTM Liqui Moly Husqvarna Intact GP 29
16 Valentin Perrone KTM Red Bull KTM Tech3 27
17 Scott Ogden KTM CIP Green Power 25
18 Riccardo Rossi Honda Rivacold Snipers Team 20
19 Cormac Buchanan KTM BOÉ Motorsports 19
20 Jacob Roulstone KTM Red Bull KTM Tech3 17
21 Nicola Carraro Honda Rivacold Snipers Team 15
22 Adrián Cruces KTM/Honda CIP Green Power/Gryd – MLav Racing 13
23 Ruché Moodley KTM BOÉ Motorsports 11
24 Vicente Pérez KTM LevelUp – MTA 7
25 Joel Esteban KTM/Honda Red Bull KTM Tech3/CFMOTO Aspar Team/Leopard Racing 7
26 Marcos Uriarte Honda Gryd – MLav Racing 3
27 Tatchakorn Buasri Honda Honda Team Asia 1
Moto3: gyártók
Helyezés Gyártó Pont
1 KTM 200
2 Honda 116
Moto3: csapatok
Helyezés Csapat Pont
1 Red Bull KTM Ajo 234
2 FRINSA – MT Helmets – MSi 146
3 LevelUp – MTA 133
4 Leopard Racing 117
5 CFMOTO Aspar Team 93
6 SIC58 Squadra Corse 92
7 Liqui Moly Husqvarna Intact GP 80
8 Honda Team Asia 68
9 Red Bull KTM Tech3 51
10 CIP Green Power 38
11 Rivacold Snipers Team 35
12 BOÉ Motorsports 30
13 Gryd – MLav Racing 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

a