back to top
2025. július 23. 19:49
Kezdőlap Blog Oldal 585

Rossi igazi téli csodaországba vitte vakációzni kislányát (videó, képek)

0

A MotoGP örökös ikonja, Valentino Rossi a múlt héten Trentinóban töltötte első téli vakációját lányával, Giuliettával és néhány barátjával.

Valentino Rossi háza táján ez már hagyománynak számít. A kilencszeres motoros világbajnok évek óta a Dolomitokban tölti az időt karácsony előtt, és szívesen snowboard-ozik is.

Ezúttal azonban nem csak párja, Francesca Sofia Novello kísérte el, hanem kilenc hónapos kislánya, Giulietta is, valamint Andrea Migno, Marco Bezzecchi, Niccolò Antonelli, Celestino Vietti, Franco Morbidelli és az új MotoGP világbajnok Francesco „Pecco” Bagnaia is elkísérte. A közös téli vakációból nem maradtak ki a régi cimborák sem, mint Gianluca Falcioni és Alessio Andreutti.

 

 

„Ostoba” előzéssel lett világbajnok, majd megismételhetetlen teljesítménye tette tönkre karrierjét

0

A nyomás vagy megtör egy embert, vagy megszilárdít egy hőst, és Freddie Spencer gyémánttá keményedett az 1983-as 500 köbcentis világbajnoki szezonban. Spencer és Kenny Roberts, a Honda és a Yamaha, a Michelin és a Dunlop. Elevenítsük fel együtt a ma 61 esztendős amerikai pályafutását.

Spencer a louisianai Shreveportban született. Csodagyerek volt, aki négyéves korában kezdett el versenyezni, amikor szülővárosa közelében földpályás versenyeken indult. 1978-ban megnyerte az elsőéves profik számára kiírt 250 köbcentis országúti bajnokságot, majd szerződést kapott a Honda versenycsapatához az AMA Superbike bajnokságban. 1980-ban megnyerte az az említett bajnokság Road America fordulóját, és ezzel a Honda első szupermotoros győzelmét szerezte meg.

Az amerikai számára a nemzetközi hírnévet az 1980-as U.S. versus Britain Transatlantic Trophy match race hozta meg, amikor két szakaszt is megnyert Brands Hatch-ben, legyőzve a világbajnok Kenny Roberts-et és Barry Sheene-t. 1982-re a Honda Grand Prix csapatához került teljes idényre.

Spencert egy évvel később figyelmeztették, hogy ez lesz az utolsó éve az 500-as GP-ben, ha nem győz. Ez a szezon a Grand Prix-versenyzés történetének egyik legdrámaibb párharcaként maradt emlékezetes; a Honda versenyzője, Spencer és a Yamaha versenyzője, Kenny Roberts oda-vissza küzdött a pontversenyben való vezetésért, és mindketten hat győzelmet szereztek. Az idény az utolsó előtti svédországi fordulóban csúcsosodott ki, amikor a két versenyző összeütközött az utolsó körben. Roberts leszaladt a pályáról, majd később ostobának és beszélyesnek titulálta az előzést. Ennek ellenére Spencer sprintelt a célvonalig és a győzelemig. Roberts megnyerte az utolsó futamot, Spencer a második helyen végzett, így két ponttal bebiztosította első világbajnoki címét. Ő lett a legfiatalabb világbajnoki győztes. Ez a rekordot mind ez idáig csak Marc Márquez tudta megdönteni.

Két évvel később Spencer azt a lehetetlen célt tűzte ki maga elé, hogy ugyanabban az évben megnyerje a 250 köbcentis és az 500 köbcentis nagydíj bajnoki címét. Amit a rajongók a vasárnapi főversenyen láttak, az máig hihetetlen teljesítményre vall. 1985-ben Spencer kettős győzelmet hajtott végre. Valójában a szezon során a Honda versenyzője mindkét osztályban hét győzelemmel zárt. Ez az eredmény még a leghétköznapibb Grand Prix-rajongó számára is elképesztő volt. A többi versenyző azonban úgy ítélte meg, hogy későbbi kézproblémájában közrejátszott az, hogy két kategóriában is a maximumon akart teljesíteni.

A rajongók emlékezhetnek arra is, hogy 1985-ben Daytonában ugyanazon a hétvégén megnyerte a három nagy AMA-osztály (250, Superbike és Formula-1) futamát.

Spencer az 1989-es szezon után visszavonult, és a következő néhány évben alkalmanként az amerikai Superbike sorozatban versenyzett. Utolsó győzelmét 1995-ben Laguna Secában szerezte.

Freddie Spencer kulcsfontosságú időpontban lépett be az országúti motorkerékpár-versenyzésbe, és a sportág modern korszakába való átlépését elősegítő mozgatórugónak bizonyult. A Hondával folytatott munkája alakította a vállalat sportmotor-kínálatát, amely a CB-vonallal kezdődött. Spencer vezette a Michelin radiál gumiabroncs fejlesztését is, a technológia egy olyan szeletét, amelyet ma már természetesnek veszünk, de Spencer rengeteg körrel fizetett érte.

A jövő technológiájával kapcsolatos munkája néhányszor sérülésbe torkollott – egyszer, amikor egy szénszálas kerék felrobbant, és még egyszer, amikor egy aktív felfüggesztési alkatrész meghibásodott. Mindkét kísérlet miatt kórházba került, ami kétségtelenül megrövidítette GP-karrierjét.

Édesapja mellett Spencer rengeteget tanult és tapasztalt: győzelemről, a vereségről – és az életről egyaránt.

„Egyszer eldobtam a sisakomat, apám pedig összepakolta a motorokat, betett a furgonba, és elhagytuk a pályát. Világossá tette, hogy bárki nyerhet, de ugyanolyan fontos, hogy méltóságteljesen veszítsünk. Apám nem beszélt sokat, de amit mondott, az mindig megmaradt bennem.”

A mai versenyzők azonban nem feltétlenül elégedettek Freddie Spencer munkájával, akit 2019-ben kineveztek a FIM MotoGP™ Stewards Panel elnökévé. Álex Rins például a következőt jegyezte meg a korábbi nagyszerű versenyzővel kapcsolatban:

„Nem tudom, mit lehet tenni, de mindhárom stewardot le kell cserélni, mert nem végzik jól a munkájukat. És mindannyiuknak távoznia kell, azt hiszem, ez nyilvánvaló. Freddie [Spencer] egy korábbi versenyző, de túl öreg ahhoz, hogy ott legyen. Tegyenek oda fiatalokat, olyanokat, akik már az új korszakban versenyeztek, esetleg olyat, aki már visszavonult.” – mondta a 42-es rajtszámú versenyző a Katalán Nagydíj után.

1997-ben Las Vegasban létrehozta saját motoros iskoláját, és a Speedvision kommentátora lett. Mindkettővel az volt a célja, hogy visszaadjon valamit annak a sportnak, amely oly sokat adott neki.

A gyári motor sem volt elég kecsegtető ajánlat

0

Jack Miller megnyerte a csapat világbajnoki címet a Ducatival, de 2023-ban már a KTM nyergében áll rajthoz.

Jack Miller a Ducati színeiben versenyzett a MotoGP osztályban a 2018-as szezontól. A folyamatosan javuló eredményei egészen addig juttatták, hogy gyári helyet kapjon az olasz motorgyártónál. Első évében a Ducati gyári versenyzőjeként Miller két győzelmet és további három dobogós helyezést szerzett, a szezont pedig az összesített tabella 4. helyén zárta.

Mivel 2022-ben nem sikerült javulnia, a Ducati vezetősége úgy döntött, hogy változtat. Millerrel a 2022-es szezon elején közölték, hogy a jövőben nem lesz helye a Lenovo csapatban. Alternatívaként azonban felajánlották neki, hogy visszatérhet a Pramachoz – egy GP23-as gyári motorral. Miller azonban a Red Bull-KTM gyári csapat ajánlatát választotta, ahol Brad Binder mellett fog versenyezni egy RC16-os motorral.

Paolo Ciabatti beszélt a szezon közben kialakult helyzetről. „Voltak terveink Jackkel. Gyári motort akartunk neki ajánlani a Pramacnál, de csak egyéves szerződéssel” – mondta az olasz. „Ezután lehetőséget kapott arra, hogy két évig gyári versenyző legyen egy KTM-en, valószínűleg valamivel jobb fizetéssel is. Szóval teljesen érthető, hogy visszautasította az ajánlatunkat” – mondta Ciabatti. „Ami pedig a technikusokat illeti, úgy gondolom, a Ducati büszke arra, hogy nagyon jó képességű mérnököket képzett. És természetesen nagyon sajnáljuk, ha úgy döntenek, hogy elhagyják a Ducatit.”

Jack Miller a Ducatitól magával viszi csapatfőnökét, Cristhian Pupulint is új munkaadójához, a KTM-hez, ahol a novemberi valenciai teszten megtették az első köröket az RC16-os géppel.

3 éve még abba akarta hagyni a versenyzést, idén a világbajnoki címért harcolt

0

Aleix Espargaró nehéz időszakot élt át az Apriliával, mióta 2017-ben csatlakozott a márkához, és a fejlődés hiánya az olasz motorral arra kényszerítette, hogy már 2019-ben fontolóra vegye a MotoGP-ből való kilépést.

Az RS-GP fejlesztése terén tett jelentős előrelépések azonban azt jelentették, hogy 2022-ben Espargaró a bajnokság sötét lova lett, miután Argentínában megnyerte élete első nagydíját, és további öt dobogós helyezést ért el.

Espargaró egészen a szezon utolsó előtti, nehéz malajziai fordulójáig versenyben volt a bajnoki címért.

„Amikor nagyobb a motivációd és magasabbak az elvárásaid – tudod, hogy képes vagy rá, mert idén bebizonyítottam – minden könnyebb. Boldogabban érkezel a versenyekre, minden más hangulatban van. Idén még sokkal kevesebbet is motorozom, és azt hiszem, ennek az az oka, hogy nem kell menekülnöm a munkám elől, mert nagyon boldog vagyok itt a MotoGP-ben. Szóval, nagyon nyugodt vagyok, és úgy gondolom, hogy a jövő év – úgy hiszem – ugyanolyan vagy jobb lehet, mint az idei, mert sok mindent megtanultunk.”

Visszatekintve a szezonjára, Espargaró elismeri, hogy a 2022-es év utolsó futamain talán túlságosan is kritikus volt csapatával szemben a versenyképesség hiánya miatt, de úgy érzi, hogy az év egésze 10-ből 10-re értékelhető.

„Úgy értem, nagyon versenyképes vagyok, és minél gyorsabban mész és minél több eredményt érsz el, annál többet akarsz. Nem arról van szó, hogy boldog és nyugodt vagy. Épp ellenkezőleg: minél többet akarsz, annál jobban hajtasz, és ez nem elég. Talán túlságosan kritikus voltam a csapattal szemben az utolsó futamokon, de abban a pillanatban ezt éreztem. Talán hiba volt mindenkinek elmondani, de én az vagyok, aki vagyok. A szezonunk hihetetlenül jó volt. Tavaly Silverstone-ban úgy ünnepeltük a dobogót, mintha győzelem lett volna, mintha történelem lenne. Idén pedig futamot nyertünk, öt-hat dobogós helyezést értünk el, pole pozíciót, a végsőkig harcoltunk a bajnoki címért.”

Sokáig utálta Dall’Ignát a Ducati egyik meghatározó alakja

0

Michele Pirro karrierje alakulhatott volna másképp is, de végül hűséges tesztpilótaként fejlesztette a motort. Az olasz bevallotta, milyen érzéseket táplált a vörösök zsenije iránt.

Több mint 10 éve alkalmazza a Ducati tesztpilótaként Pirrót. A tesztversenyző a bolognaiak legrosszabb időszakában érkezett, épp amikor Rossi feladta a küzdelmet a Ducatinál. Pirro is részt vett a Bolognában tartott ünnepségen, ahol a GPOne beszélgetett vele. Pirro maga is bajnoki címmel a zsebében zárta az évet, méghozzá a CIV Superbike sorozatban, ahol Delbiancóval folytatott óriási küzdelmet a címért.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Pirro Michele (@michelepirro51) által megosztott bejegyzés

„A többi cím sokkal fontosabb, mint az enyém, hosszú ideje vártunk már rá. A néhány évvel ezelőttihez képest sokkal könnyedebben érkeztem ide. Ez egy nagyon intenzív szezon volt, de fantasztikus, és nagyon boldog vagyok. Nagyon nehéz pillanatban kezdtem el a Ducatival dolgozni.” – mondta Michele Pirro.

Mi volt az első Desmosedici, amit teszteltél? – érkezett is a kérdés.

„A Valentino-éra alatti 2012-es modell. Nagy megelégedéssel tölt el, hogy a Ducatit a többi sráccal együtt a legjobb és legkeresettebb márkává tettük.”

Ha a Desmosedici Dall’Igna lánya, akkor neked az unokahúgod? – kérdezték tőle.

„Az elmúlt napokban visszagondoltam az egész útra, ami eddig vezetett. Emlékszem, amikor Gigi [Dall’Igna] első motorja debütált a pályán. Latinában voltunk, egy ovál pályán, emlékszem az arcára az első köreim után: jól éreztem magam és nem akartam megállni. Megállított: ’vissza kell vinnünk a motort Malajziába’ – mondta nekem. Rengeteg emlékem van, egy ilyen évre volt szükségünk.”

Kapcsolata Dall’Ignával nem indult épp idillien, habár mostanára már rendkívül közel állnak egymáshoz.

„5 évvel ezelőttig utáltam Gigit [Dall’Igna]– mondta nevetve. Úgy volt, hogy 1 évig leszek tesztpilóta, versenyezni akartam és azt mondta, hogy ezt akkor tehetem, amikor a motor versenyképes lesz. Amikor Stoner megérkezett tesztpilótaként, azt éreztem, itt az időm, de Casey nem maradt sokáig ebben a szerepben, ami megpecsételte a pályafutásomat. Ezután Gigi azt mondta nekem: versenyzőt találni tudok, de olyan tesztpilótát, mint te, nem. Megemésztettem a dolgot, de mindig ott motoszkált, hogy mi lett volna, ha. Giginek volt egy célja és ennek érdekében a legjobbakkal vette magát körül.”

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Pirro Michele (@michelepirro51) által megosztott bejegyzés

Pirro annak ellenére, hogy nem vált főállású MotoGP versenyzővé, elégedett lehet azzal, amit elért az olasz márka kötelékében.

„Amikor fiatal vagy, nehéz ezt elfogadni. Nem hiszem, hogy a legtöbb versenyző jobb lenne nálam, így egy kicsit csalódott vagyok. Mindig ott fog motoszkálni, hogy milyen szinten lehettem volna, ha néhány teljes szezont teljesíthetek. Azonban egy nagyon fontos csapat tagja vagyok és végül is előbb érkeztem, mint Dall’Igna.”– mondta nevetve a 36 éves olasz.

Ezután arról beszélt, hogy mi a különbség a 2012-es és a jelenlegi Ducati között.

„Amikor teszteltem, megértettem, Valentino miért nem tudta elérni azt a célját, hogy versenyképes legyen a Ducatival: ez egy olyan motor volt, amivel bementél a kanyarba és nem tudtad, hogy jössz ki onnan. Az első abroncs nem adott magabiztosságot, és a normál versenyzők – már olyan tekintetben, akik a motor elejét terhelik -, mint Rossi vagy Lorenzo, küszködtek, miközben Stoner inkább a hátulját terhelte, mivel dirt trackből érkezett. Valentino nem tudott ezen változtatni, mert szembe kell menned az ösztöneiddel, és amikor túltolod, buksz: szóval lépsz egy fél lépést előre, kettőt hátra. Amikor egy versenyző elveszíti az önbizalmát, vége van, ez nagyon nehéz.”

Arról, hogy mi történt az elmúlt 10 évben, mi okozta a fejlődést, Pirro szintén elmondta a véleményét. „Nem könnyű elemezni a versenyzők érzését, ezt nem látod az adatokban, a fejlődés egy csapatmunka volt. Valentino a legrosszabbkor érkezett, de Peccónak, egy másik olasz versenyzőnek, sikerült a bravúr.”

A beszélgetés természetesen a 2023-as Desmosedici elemzésével zárult. „Nincsenek nagy változások, kis fejlesztések minden területen, ami előnyhöz juttathat minket. Egyértelmű, hogy a versenyzők érzései fognak ezen változtatni. Harc lesz, a Honda nem fog tétlenül állni. Ahogy mindig mondom, a legnagyobb fejlődés azon múlik, hogy mit csinálnak az ellenfeleid, mi nem leszünk rosszabbak, az biztos. Magunkra fogunk figyelni és láttuk, hogy szeretünk nyerni, szóval nem adhatjuk fel, mert a verseny kiélezett. Ez egy extra motivációt jelent, ezen felül Bastianini érkezése a gyári csapathoz és Alex Márquez csatlakozása a Ducatihoz is új lendület, sok mindenről kell beszélnünk.”

A MotoGP világbajnokát is lenyűgözte a csonttörés után egy nappal, kínok között aratott győzelem

0

Francesco Bagnaiáról lehet tudni, hogy szereti a síelést. Pár napja ő is űzte ezt a sportágat, amit a közösségi médiában meg is osztott a követőivel. Persze a MotoGP idei világbajnoka pihenésképpen ragadott síléceket és -botokat, de a sportágat profi szinten űzőket is figyelemmel követi, vagy legalábbis a napokban mindenképpen eljutott hozzá egy hír, amire reagált.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Francesco Bagnaia (@pecco63) által megosztott bejegyzés

 A hétvégén ugyanis St. Moritzban rendezték a női világkupa aktuális fordulóját, ahol Bagnaia honfitársa, az olimpiai bajnok Sofia Goggia is részt vett. A 30 éves sportoló pénteken második, szombaton pedig első helyet ért el lesiklásban, hogy aztán vasárnap egy ötödik pozícióval zárja a hétvégét szuperóriás-műlesiklásban.

Ebben persze önmagában még nincs semmi különös. A dolog valódi hírértéke – és Bagnaia is nyilvánvalóan erre kapta fel a fejét –, hogy győzelmét már törött ujjakkal aratta, miután az előző napon úgy teljesítette a pályát, hogy közben két ujját is eltörte, miután körülbelül 100 km/h-s sebességgel nekiment egy kapunak. Másnap már úgy indult el a versenyen, hogy a botot lényegében hozzákötözték a bal kezéhez, és saját bevallása szerint óriási fájdalommal síelt.

Sofia Goggia valami hihetetlen dolgot vitt véghez – dicsérte honfitársát Bagnaia. – Szerintem még tovább tolta ki a határait, lenyűgöző volt.” A Ducati pilótájának abból a szempontból mindenképpen igaza van, hogy a 30 éves síző tényleg úgy ment, mintha semmi baja nem lenne, ami hihetetlen bátorságról tesz tanúbizonyságot, hiszen egy eséssel könnyedén rásérülhetett volna.

Azonban nem Bagnaia megjegyzése az egyetlen, ami miatt az esetnek köze van a motorozás világához. Maga az érintett hozta fel példaként a két keréken versenyzőket, amikor arról kérdezték, hogy hősies dolognak tartja-e a teljesítményét. „Nem hiszem, ezt rengeteg motorversenyző megcsinálta előttem” – válaszolta szerényen.

Embed from Getty Images Erről egyébként maga Bagnaia is tudna mesélni, hiszen a 2020-as brnói hétvégén eltörte a sípcsontját, a sípcsontját, és alig több mint egy hónap múlva második lett Misanóban. A két legjobban idevágó példa pedig Loris Capirossié, illetve Jorge Lorenzóé: előbbi a 2000-es Holland Nagydíjon lett harmadik, miután a bemelegítésen eltörte a kezét, míg utóbbi tizenhárom évvel később ugyanott az ötödik helyet szerezte meg egy szabadedzésen elszenvedett balesetet követően, melynek következtében eltört a kulcscsontja.

Rossinál is erősebbnek tartja Marc Márquezt az olasz legenda egyik legnagyobb riválisa

0

Sete Gibernau elárulta, örül egykori gyártója, illetve csapata, a Ducati, valamint a Gresini Racing idei sikerének. Valentino Rossi egykori riválisa szerint jövőre is a Ducatié lesz a legjobb motor, de a versenyzők közül Marc Márquezt tartja a legesélyesebbnek, bár hozzátette, honfitársa nagy kihívás előtt áll.

Sete Gibernau ugyan nem nyert világbajnokságot a MotoGP-ben, de 2003-ban és 2004-ben is második lett Valentino Rossi mögött. A két versenyző legendás csatákat vívott, a legemlékezetesebb talán a 2003-as Le Mans-i párharcuk volt. A spanyol expilóta, akit Rossi második legkeményebb ellenfelének nevezett meg Casey Stoner után, csütörtökön lett 50 éves, ez alkalomból adott interjút a La Gazzetta dello Sportnak.

19 éves már Rossi és Gibernau elképesztő Le Mans-i csatája

Gibernau az akkoriban Telefónica Movistar Honda néven működő istálló színeiben érte el legnagyobb sikereit. A csapat manapság Gresini Racing néven fut, és a Ducati motorjait használja, az Enea Bastianini által elért összetettbeli harmadik hellyel pedig hatalmas sikert ért el az idei szezonban. Ahogyan a gyári Ducati is, ahol a királykategóriában kilenc futamot nyerő pilóta ezt követően versenyzett, hiszen 15 év után megszerezték az egyéni vb-címet.

Nagyon boldog vagyok a Ducati versenyrészlegén lévő barátaim miattnyilatkozta Gibernau. – Örültem, hogy egy európai motor győzött, annak meg pláne, hogy egy olasz. [Francesco] Bagnaia miatt is boldog vagyok, ő egy fantasztikus ember. A Gresini csapatáról is szót kell ejteni, hosszú éveken át ez volt a családom. A Fausto [Gresini, a csapat alapítója – a szerk.] halála utáni nehéz időszakban is tartottam velük a kapcsolatot. Büszke voltam rájuk, látva a 2022-es teljesítményüket.”

Természetesen Gibernaut arra is megkérték, hogy jósoljon a következő szezonra. A legtöbben úgy vélik, hogy 2023-ban is a Ducatié lesz a legjobb motor egyrészt az idén látott technikai fölényük miatt, másrészt azért, mert nekik lesz a legtöbb motorjuk a rajtrácson. A spanyol exversenyző is így gondolja, bár Marc Márquezzel is számol.

A MotoGP-ben a Ducati lesz a referencia, köszönhetően a sok motorjának is: ez megkönnyíti egy projekt fejlesztésétjelentette ki. – Az Apriliának még egy utolsó lépést kell megtennie, hogy a bajnoki címért harcolhasson. Ha minden jól megy, az lesz az újdonság, hogy Márquez a világbajnokság elejétől ott lesz az élmezőnyben, bár sok múlik majd a Hondán is. Gondolom, küzdenek néhány problémával, és ha ezeket nem oldják meg, akkor még olyasvalakinek is nehéz lesz nyerni, mint Marc. Nekik és a Yamahának is keményen kell majd dolgozniuk, hogy talpra álljanak.”

A szezon egyik legnagyobb kérdése, hogy Márquez képes lesz-e tartósan visszatérni az élmezőnybe. Honfitársa az egekig magasztalta a hatszoros MotoGP-világbajnokot, és bár számít a sikereire, szerinte nem lesz könnyű dolga. Gibernau nem a fizikai kihívásokat említette mint nehézségek, hanem teljesen más területen lát potenciális problémát.

Embed from Getty Images Ha választanom kell egy nevet, továbbra is Márquezét mondanámfelelte az erre vonatkozó kérdésre. – Véleményem szerint ő egy hős, a történelem legerősebb versenyzője. Kíváncsi vagyok, hogyan fog megbirkózni az új ellenféllel, a pszichológiai oldallal, képes lesz-e kezelni a nehézségeket. Marc eddig soha nem volt ilyen helyzetben. Olyan gondolatokkal kell majd megbirkóznia, amelyek miatt másképpen fog cselekedni, mint máskor. Talán még ő maga sem tudja, milyen lehet egy ilyen szezon. Remélem, hogy az élen tud majd harcolni. Szerintem Marc előtt van még néhány magas szintű idény. [A következő] biztosan jó bajnokság lesz.”

A Ducati sikerkovácsa elárulta, feladta volna-e a küzdelmet, ha idén sem jön össze a cél

0

Gigi Dall’Igna a Ducati történetének legsikeresebb MotoGP-szezonja után a sikerhez vezető hosszú útról és a karácsonyi ünnepekre vonatkozó terveiről beszélt.

Pecco Bagnaiának köszönhetően idén valóra vált Gigi Dall’Igna álma. Nem áll fenn tehát a veszélye annak, hogy Dall’Igna fejében megfordulna olyasmi, hogy elhagyja a csapatot.

„Nem. Ha elhagyom a Ducatit, az azt jelenti, hogy kiszálltam. Szóval ha már nem vagyok itt, az azért van, mert a hegyekben sétával vagy síeléssel ütöm el az időt.”

„Viccet félretéve, a fő célom és az ok, amiért a Ducatihoz csatlakoztam, az az egy bajnoki cím volt, ami hiányzott az önéletrajzomból. Hogy őszinte legyek, számításaim szerint kicsit korábban terveztem ezt a címet, viszont a MotoGP nem egy könnyű géposztály. Sok kitartással végül sikerült megvalósítanunk ezt az álmot.”

Hogyan látja Dall’Igna a MotoGP mai technikai forgatókönyvet? Úgy tűnik, a japán gyártók küzdenek.

„Úgy gondolom, hogy az elmúlt néhány évben egy kicsit megváltozott a MotoGP tempója – természetesen technikai szempontból, de azt mondanám, hogy sportszakmai szempontból is. Hogyan bánunk az ügyfélcsapatokkal, hogyan neveljük az ottani fiatal versenyzőket, hogy aztán a gyári csapathoz kerüljenek…. Gyorsabban haladtunk, mint a többiek, és ezt szinte mindig megjutalmazzák. Nyilvánvaló, hogy mi is egy kicsit többet kockáztattunk, és innovatívabbak voltunk, mint mindenki más. Ha ezt teszed, szerintem előbb-utóbb meglesznek az eredmények.”

„Amikor a Ducatihoz kerültem, megpróbáltam megérteni, hogy milyen jó dolgokat csináltak már, hogy erre tudjak építeni. A szárnyakkal már akkor is kísérleteztek, de valószínűleg nem a megfelelő módon csinálták. Ezért megpróbáltam egy kicsit tudományosabb aspektusba helyezni ezt a fajta gondolkodást, és nem csak az egyenesekben keresni az előnyt, hanem elemezni, hogyan lehet javítani az aerodinamikát összességében és a kanyarokban. Ez egy nagyon bonyolult kérdés, mivel a motoros és a motoros helyzete is lényeges szerepet játszik a motorkerékpár aerodinamikájának meghatározásában. Valószínűleg még soha nem közelítettük meg így, és megpróbáltunk darabról darabra haladni.”

Milyen tervei vannak, és hogyan éli meg Dall”Igna az idei sikert?

„Ez most egy különleges pillanat, mert sok döntést kell meghoznunk a téli tesztek előtt, amelyek a következő szezonról döntenek. Alig várom a karácsonyi ünnepeket, hogy újra nyugodtan átnézhessem mindazt, amit idén elértünk. Ezt tanácsoltam mindenkinek, aki a Ducati Corse-nál dolgozik, hogy éljék át újra ezeket az érzelmeket, mert tényleg valami jelentőset értünk el.”

 

Pedrosának mindenkivel szemben volt egy hatalmas hátránya, ami miatt kétségek gyötörték

0

Dani Pedrosa elárulta, a kategóriaváltásoknál mindig voltak kétségei. Főleg a MotoGP okozott neki gondot, mivel túlságosan alacsony volt, és eleinte a motor irányításával is problémái voltak.

Sokan alaptételnek gondolják, hogy minél alacsonyabb valaki, annál nagyobb előnyben van egy gyorsasági motorozásban. Nos, ez alapvetően így is van, de az sem ideális, ha valaki testi adottságai „túllőnek a célon”. Ez utóbbit tapasztalhatta meg Dani Pedrosa, akinek pályája elején rengeteget kellett küzdenie azért, hogy ezt kompenzálhassa.

A már visszavonult versenyző 2003 és 2005 között zsinórban három világbajnoki címet nyert előbb a 125, majd kétszer a 250 köbcentiméteres kategóriában, utoljára olyan későbbi nagyságokat legyőzve, mint Casey Stoner, Andrea Dovizioso vagy Jorge Lorenzo. A következő idényben aztán nagy reményekkel debütálhatott a királykategóriában, de ott egyszer sem ért fel a csúcsra, igaz, minden idők legsikeresebb pilótájává vált azok közül, akik egyszer sem nyerték meg a MotoGP pontversenyét.

Embed from Getty Images Általánosságban megbékéltem ezzel, mert mindig a maximumot hoztam ki magamból, és ha volt valami, akkor dolgoztam rajta – nyilatkozta a Motorbike Magazine-nek. – Ha valami nem működött, küzdöttem ellene. Tettem azért, hogy mentális, fizikai, illetve technikai szempontból működjenek a dolgok. Mindig szembenéztem a problémáimmal, nem próbáltam kikerülni őket, hanem egyenesen mentem előre. Dolgoztam a versenybeállításokon, mert a MotoGP-ben nagyon gyors voltam [a futam] elején, de a végén nem, később viszont igen. Mindenen dolgoztam.”

És hogy mik voltak Pedrosa gondjai? Nos, az egyik a testmagassága, ugyanis mindössze 158 centiméter magasra nőtt. Bár 2004-ben látszólag problémamentesen debütált a 250-es géposztályban, valójában sokan már ekkor aggódtak, hogy a testfelépítése miatt nem fogja megugrani a lécet. Ő maga is köztük volt, de itt még alaptalannak bizonyult a félelem.

Ha őszinte akarok lenni, amikor megnyertem a 125 köbcentiméteres világbajnokságot, és átmentem a 250-es [géposztályba], már voltak kétségeim, mert a motor nagyobb és nehezebb volt, én pedig nagyon alacsony voltam – magyarázta. – Nem tudom, emlékszel-e, de már akkor is sokan kételkedtek bennem, mert a vezetési stílusom túl finom volt, azok a motorok pedig nagyobb erőt igényeltek. Emlékszem, nekem is voltak kétségeim, mert talán túl alacsony voltam, de felültem rá, minden simán ment, és két bajnoki címet nyertem.”

A MotoGP–ről viszont ez már nem volt elmondható. Bár statisztika nem lelhető fel, az biztosan kijelenthető, hogy Pedrosa a sportág történetének legalacsonyabb versenyzői közé tartozik, méghozzá meglehetősen szűken. A 21. század világbajnokai közül Marc Márquez áll hozzá a legközelebb, de 169 centiméterével még ő is több mint tíz centivel magasabb nála. Mindez főleg a kezdeti időszakban állította őt óriási kihívások elé.

Embed from Getty ImagesPedrosa a nála 23, illetve 13 centiméterrel magasabb Rossi és Stoner mellett

Jól alkalmazkodtam a 250 köbcentis [gépekhez], 2004 végén pedig már kipróbáltam a MotoGP-t, és az hatalmas dolog volt, egy másik dimenzió – emlékezett vissza. – Nemcsak teljesítményben, hanem méretben is. Alig értem el a kormányt, le is estem, a lábam pedig lejött a lábtartóról. A féket sem értem el. Amikor MotoGP-re váltottam, még jobban kételkedtem abban, hogy tudom-e uralni a motort. Nem abból a szempontból, hogy gyorsan menjek, hanem mindenekelőtt abból, hogy irányíthassam, hogy mindig azt csinálhassam vele, amit akarok. Ez volt a legnehezebb számomra a MotoGP-ben, hogy nem mindig tudtam kontrollálni a motort. Ez valamelyest kihat az ember önbizalmára, mert tudja, hogy bizonyos körülmények között a motor irányítja őt. A pálya típusától vagy bizonyos dolgoktól függően a motor legyőzheti őt.”

A Supersportban folytatja a magyar tehetség

Görbe Soma a junior mezőnyből a felnőttek közé lép, méghozzá a Német Nemzeti Bajnokság, az IDM Supersport rajtrácsán láthatjuk a magyar tehetséget a 2023-as szezonban.

Görbe Somának jövőre az Eder Racing színeiben, a Német Nemzeti Bajnokság, az IDM Supersport mezőnyében szurkolhatunk. Így a Superbike géposztályban induló Kovács Bálint mellett még egy magyar lesz jelen a német bajnokság rajtrácsán. Soma egy német csapat, az Eder Racing színeiben, egy R6-os Yamahával fog indulni. Csapattársa a korábban már Supersport VB-futamokon is induló osztrák Thomas Gradinger lesz. Az osztrák versenyző 2022-es szezonját sérülések nehezítették, így nem tudta megmutatni a benne és a csapatban rejlő potenciált. A Thomas Eder vezette csapat célja 2023-ban nem más, mint a bajnoki cím.

Soma két évig versenyzett a Red Bull Rookies Cupban, az idei évben pedig a Junior GP-ben is képviselte hazánk színeit, miután megnyerte a Northern Talent Cup sorozatot.

A 2022-es szezon Soma számára nem volt a legsikeresebb, folyamatosan üldözte a balszerencse. Végül a Red Bull Rookies Cupban a 22., míg a JuniorGPb-ben a 28. helyen végzett. Soma és az Eder Racing együttműködése nem új keletű: a 2021-es szezonban a magyar tehetség már többször is vendégszerepelt náluk az osztrák bajnokságban, valamint két hétvégén az IDM Supersport sorozatban is. Az első Red Bull Ring-i futamon egy nagyszerű negyedik helyet ért el, a hockenheimi záróforduló már kevésbé volt sikeres számára.

Soma korábban Facebook oldalán már megmutatta edző motorját: