back to top
2025. július 23. 12:40
Kezdőlap Blog Oldal 586

Rossi: A japán gyártóknak döntenie kell, a játék megváltozott

0

Valentino Rossi figyelmeztette régi csapatát, a Yamahát, hogy „többet kell tenniük”, mert „nagy nehézségekbe” kerültek.

Fabio Quartararo sokat panaszkodott a 2022-es szezonban a Yamaha teljesítményére, miközben a Ducati egy nyerő konstrukciót rakott össze, amivel Bagnaia meg is tudta nyerni a bajnokságot.

A Ducati tovább erősített Enea Bastianini érkezésével, aki az elmúlt évadban a második legtöbb elsőséget zsebelte be.

„A Yamaha mindig a motor egyensúlyára koncentrál, egy viszonylag könnyű motort szeretne és a fókuszban a kanyarodás áll” mondta a legendás Rossi.  „De most a Ducatival szemben lemaradtak. Azt kell mondanom, hogy a Ducati az elmúlt években mindenkinek feladta a leckét, az összes japán gyártó nagy bajban van.”

Rossi ikonikus karrierje a Yamahához kötődik, ahhoz a csapathoz, amellyel fénykorát élte. A Ducatinál eltöltött két év katasztrofálisra sikeredett. Mint ismeretes, Rossi utolsó 12 szezonjában nem tudott bajnoki címet szerezni, még azután sem, hogy elhagyta a Ducatit, és visszatért a Yamahához. De a VR46 Akadémiáról érkező tanítványa, Bagnaia ebben a szezonban megtörte a Ducati 15 éve tartó „nyeretlenségi” sorozatát.

„A Ducatinál agresszívan dolgoznak, sok motor van a pályán és mindenki adatait ismerik” – mondta Rossi.

„Szóval tettek egy lépést előre, a japán gyártóknak pedig dönteniük kell, mert a játék megváltozott: több pénz kell, több ember… Lesz kedvük hozzá? Meg kell érteniük, hogy a győzelemhez többet kell tenniük. A Ducati learatja Gigi Dall’Igna munkájának gyümölcsét, és most szerintem ez a legjobb motor.”

Úgy tűnik a Yamaha komolyan veszi a munkát a 2023-as motorral. Vajon elég lesz a Ducatik ellen?

Gyökeres változás mellett döntött a Yamaha a csalódást keltő MotoGP-idény után

Így néz majd ki 2023-ban egy MotoGP-versenyhétvége

A Dorna a nyár végén új versenyformátummal lepte meg a MotoGP közösségét a 2023-as szezonra: a GP-hétvégét egy szombat délutáni királykategóriás sprintversennyel egészítették ki, míg az edzésidők csökkentek.

A 2023-as MotoGP-hétvégék az alábbiak szerint alakulnak:

Pénteki Program
9:00-9:35 Moto3 Első szabadedzés
9:50-10:30 Moto2 Első szabadedzés
10:45-11:30 MotoGP Első szabadedzés
13:15-13:50 Moto3 Második szabadedzés
14:05-14:45 Moto2 Második szabadedzés
15:00-16:00 MotoGP Második szabadedzés
Szombati program
8:40-9:10 Moto3 Harmadik szabadedzés
9:25-9:55 Moto2 Harmadik szabadedzés
10:10-10:40 MotoGP Harmadik szabadedzés
10:50-11:05 MotoGP Kvalifikáció 1. szakasz
11:15-11:30 MotoGP Kvalifikáció 2. szakasz
12:55-13:10 Moto3 Kvalifikáció 1. szakasz
13:20-13:35 Moto3 Kvalifikáció 2. szakasz
13:50-14:05 Moto2 Kvalifikáció 1. szakasz
14:15-14:30 Moto2 Kvalifikáció 2. szakasz
15:00 MotoGP Sprintfutam
Vasárnapi program
9:40-9:50 MotoGP Bemelegítő edzés
11:00 Moto3 Futam
12:15 Moto2 Futam
14:00 MotoGP Futam

 

A változtatásokról a korábbi 250 köbcentis világbajnok, Hiroshi Aoyama mondta el véleményét:

„Jövőre nem lesz bemelegítő edzésünk a Moto2-ben és a Moto3-ban, és egyes edzések is rövidebbek lesznek, mint idén. Ezt a versenyzők is érezni fogják. Ha már pénteken és szombaton is versenyképes leszel, akkor nem lesz gond. Lehet, hogy az új menetrendnek még valamilyen előnye is lesz: Ha már jól ismered a géposztályt és a pályát. Ha új versenyző vagy, vagy más géposztályból érkezel, sokkal nehezebb lesz versenyezni a többiekkel. A helyzet most ilyen, és ehhez kell alkalmazkodnunk. Amikor egy versenyző bukik, általában az önbizalmát is elveszíti. Ahhoz, hogy ezt visszanyerjék, általában néhány körre van szükségük. Ez 2023-ban is szerepet fog játszani. Tehát ha minden a terv szerint megy, akkor nem veszed annyira észre a bemelegítés hiányát, de ha gondok adódnak, akkor nagyon nehéz lesz.”

A Yamaha még sosem dolgozott olyan keményen, mint a 2023-as motoron

0

Miután 2020 végén visszavonult a MotoGP mezőnyéből, Cal Crutchlow csatlakozott a Yamahához, mint hivatalos tesztpilóta.

Crutchlow Európában és Japánban is végez teszteket a Yamahának, és ő az első tartalékversenyző is. A brit pilóta a 2022-es szezon utolsó hat versenyén vissza is térhetett a versenyzéshez, miután Andrea Dovizioso a San Marinó-i Nagydíj után visszavonult.

A Motorsport.com-nak adott exkluzív interjúban Crutchlow elárulta, hogy „27 munkatárs jön el egy tesztre, ez egy nagy meló”, és a Yamahának általában „négy garázsa tele van cuccal.”

Ez azonban megnehezíti a munkáját, hiszen ha egyik frissítés sem működik, akkor „nem tudok mit tenni”– mondta a brit.

A szerepéről beszélve így nyilatkozott: „Ez egy fontos szerep. Elég nehéz. Nem gondoltam volna, hogy olyan nehéz lesz, mint amilyen. Még mindig tudok motorozni, még mindig gyors vagyok, még mindig nagyon jól tudom végezni a munkámat. És mindig is nagyon jó képességem volt arra, hogy nagyon gyorsan érezzek valamit.”

A brit tudja, hogy gyors visszajelzései miatt választotta őt a Yamaha, mint tesztpilóta, de valahogy annak ellenére, hogy gyorsan ráérez a dolgokra, nem tudott a csúcsra kerülni a királykategóriában. Sosem voltam elég gyors ahhoz, hogy a MotoGP-ben mindig ott legyek elöl, de ez van. Ezek a srácok, akik az élen vannak, sokszor nem törődnek ezzel, csak a lehető leggyorsabbak akarnak lenni.”

„Szóval, ez megnehezíti a dolgomat, mert jobbá akarom tenni a srácokat, akikkel együtt dolgozom, és az embernek megvan ez az elégedettség érzése, amikor jól teljesítenek – mint tavaly, amikor Fabio [Quartararo] megnyerte a bajnoki címet, amit egy olyan motorral tett, ami nem volt a legjobb.

De ez megnehezíti a munkát is, mert ha a motor nem lesz jobb, akkor nem tudok mit tenni. A mérnököknek kell hozniuk az alkatrészeket, és nekik kell kiértékelniük az adatokat. De ők [a versenyzők] ugyanolyan válogatáson mennek keresztül, mint amit én csinálok. Csak nekik egy edzésen kell ezt megtenniük.”

Crutchlow a Motorsport.com-nak novemberben azt mondta, hogy még sosem látta a Yamahát olyan keményen dolgozni, mint amilyen keményen a 2023-as motorja fejlesztésével tette. A 2022-es egy nehéz szezon volt számukra, amelyben Quartararo nem tudta megvédeni a címét.

Quartararo a Yamaha új motorját a szeptemberi misanói teszten dicsérte. Ám a novemberi, verseny utáni valenciai teszten értetlenül állt az előtt, hogy az nem működött jól.

Crutchlow 2023-ban is a Yamaha tesztpilótája marad. 2024-ben új szerepet vállal – bár azt még nem árulta el, hogy mi lesz az.

Pedrosa beleszállt Rossiba, aki szerinte szándékosan kergette őrületbe riválisait

0

Dani Pedrosa kritizálta Valentino Rossit a riválisok blokkolására kialakított stílusa miatt, mondván, hogy 15 méterrel mindenki más után fékezett.

Mindketten visszavonultak már a MotoGP-ből – de míg Rossi hét bajnoki címmel tündökölt a királykategóriában, addig Pedrosának egyszer sem sikerült ez a bravúr.

A spanyol háromszor volt második a Honda fénykorában, de sosem tudta igazán megszorongatni Rossit.

„Rossi stratégiája nem az volt, hogy ő volt a leggyorsabb, ami például az én mentalitásom volt” – mondta Pedrosa a DAZN-nek.

„Az övé az volt: ‘Megyek, és ha le tudom lassítani, akkor lelassítom.’.

„Addig blokkolt, amíg fel nem idegesített és hibára kényszerített. Ezt tette Casey Stonerrel és nagyon gyakran velem is. Sokáig tartott, amíg megváltoztattam a stratégiámat. Rendszerint nagyon későn fékezett, jóval később, mint mindenki más. Például 2009-ben Montmelóban lehetetlen volt megelőzni őt féktávon, mert 15 méterrel a többiek után fékezett.”

Pedrosa négy évvel ezelőtt vonult vissza. Háromszoros világbajnok volt (egyszer 125cc-ben, kétszer 250cc-ben). A MotoGP-ben 31 futamot nyert, és ő minden idők legsikeresebb versenyzője a királykategóriában, aki soha nem nyert bajnoki címet.

Most a KTM tesztpilótája, a visszavonulásáról így nyilatkozott:

„Ez egy olyan dolog, ami apránként kopogtat az ajtón. Vagy legalábbis velem ez történt. Egyszer csak hirtelen támad egy érzésed, de úgy vagy vele, hogy folytatod. Aztán nem sokkal később jön egy újabb hívás, amit visszautasítasz. Aztán ezek a hívások egyre gyakoribbá válnak. Míg el nem jön az idő, amikor azt mondod, hogy „elég”. Egyszer balesetem volt egy másik versenyzővel, és meg kellett műteni a kezemet. Kórházban voltam. A műtét után felébredtem, és azt mondtam a szüleimnek: ‘Vége’. Nem akartam minden nap a kórházban lenni, és ez arra sarkallt, hogy meghozzam ezt a döntést.”

 

„Horrorisztikus”, „az ember csak reménykedik” – ilyen átélni a borzalmas motoros bukásfajtát

0

Aktív és korábbi motorversenyzők mondták el, milyen belülről átélni egy nagy highside-bukást, vagyis amikor a versenyző a külső ív felé esik, illetve néha repül. A megszólalók közül többen szenvedtek már súlyos sérülést ilyen típusú baleset miatt.

Alighanem senkinek nem jelent újdonságot, hogy a motorversenyzésnek része a bukás. Azonban nagyon nem mindegy, hogy az adott pilótának milyen jellegű bukást kell átélnie. Ezek közül a legrosszabb az ún. highside, amikor a versenyző a küldő ív felé esik le a motorról. Illetve adott esetben inkább repülésről, mintsem esésről van szó.

Ilyen volt például Marc Márquez emlékezetes indonéziai balesete az idei évből, és ez kettős látást okozott a spanyol motorosnak. A BT Sportnak nyilatkozva most több kollégája, illetve korábbi versenyző elmondta, hogy milyen egy ilyet belülről átélni. Vélhetően senkinek nem okoz meglepetést, hogy egy dologban mindenki egyetért: egyáltalán nem kellemes.

Ez a legveszélyesebb baleset, amit MotoGP-ben el lehet szenvedni – jelentette ki Fabio Quartararo, a tavalyi MotoGP-szezon világbajnoka. – Egyszer a lábaimon landoltam, és mindkettő eltört.” Hogy melyik balesetére gondolt, azt nem konkretizálta, de tény, hogy 2015-ben, még a Moto3-ban versenyezve valóban eltörte a bokáját a második misanói szabadedzésen.

Randy Mamola még egy másik korban versenyzett, ahol a biztonság még messze nem ütötte meg a mai mércét. Így aztán akkor talán még jobban félhettek a pilóták egy ilyen eséstől, hiszen a sérülés valószínűsége jóval nagyobb volt. „Annyira gyorsan történik, hogy az ember csak reméli, hogy nem szakad el a motortól – magyarázta a tizenháromszoros futamgyőztes. – [Ilyenkor] olyan, mint egy rajzfilmfigura, aki megpróbál megkapaszkodni valamiben.”

John McGuinness mindössze négy futamot teljesített a 250, illetve 500 köbcentiméteres géposztályban 1997 és 2000 között, de a man-szigeti TT-ken nyilvánvalóan hatalmas veszélynek tette ki magát. A brit egykori pilóta sem kerülte el a highside-ot, sőt, egyszer nagyon súlyosan megsérült egy ilyen balesetben.

A highside-ot nem lehet szépíteni, egyszerűen horrorisztikus – kezdte. – A legrosszabb, amikor várjuk a becsapódást, és csak repülünk a levegőben. Nekem az volt a legnagyobb [ilyen balesetem], amikor az Oulton Parkban eltörtem a csípőmet. Az egy nagyon amatőr bukás volt. A csípőmön landoltam, és a combcsontom is eltört, kellemetlen volt. Három nagy csavar van a csípőmben, ami minden nap emlékeztet [az esetre].”

Aleix Espargaró szerint olykor nehéz elkerülni az effajta balesetet, amelynél csak egyetlen veszélyesebb bukás létezik. „Egy highside-ot elég könnyen össze lehet hozni, különösen akkor, ha a pálya kellően csúszós – fogalmazott. – Ennél már csak az a rosszabb, ha az ember a pálya közepén ütközik, és egy [másik] motor eltalálja. Ilyenkor nehéz megvédeni a versenyzőket.”

Jack Millernek talán a 2020-as Francia Nagydíj harmadik szabadedzésén volt a legijesztőbb highside-ja, de idén Malajziában is átélt egy ilyet. Az ausztrál versenyző kiemelt egy fontos biztonsági fejlesztést, amelynek köszönhetően manapság már egy fokkal kevésbé rossz érzésekkel várják a becsapódást. „Egyszerűen kilövi az embert a Holdig, nem vicces – jelentette ki. – Ahogyan elszakad a motortól, azonnal érzi, hogy kinyílik a légzsák, miközben fejjel lefelé repül a levegőben. Egy aprócska megnyugvást ad az embernek, hogy van valami közte és az aszfalt között, amikor becsapódik.”

Niall Mackenzie a már régen visszavonult pilóták közé tartozik, és manapság fia, a Supersportba igazoló Tarran karrierjét figyelheti. Mindezek ellenére még jól emlékszik, milyen érzés volt átélnie egy highside-ot. „Minden lelassul – mondta. – Nem olyan, hogy »bumm, az ember a földön van«, hanem lelassul a gondolkodása. Néha ez jól [végződik], máskor nem.”

A Ducati főnöke elárulta, aggódik-e, hogy a távozó versenyző miatt kitudódhatnak a titkaik

0

Paolo Ciabatti, a Ducati sportigazgatója szerint a csapat nem aggódik amiatt, hogy a MotoGP-motorjaik titkai közül bármelyik is a KTM-hez kerül Jack Miller által.

A négyszeres MotoGP futamgyőztes Miller a 2023-as szezont már a gyári KTM csapatnál kezdi meg, miután öt évet töltött a Ducatinál. Először a Pramacnál, majd 2021-ben felkerült a gyári csapathoz.

Még azután is, hogy Miller a KTM-hez szerződött, a Ducati – amely 2022-ben megnyerte a gyártók és a versenyzők bajnokságát is – engedélyezte neki, hogy új alkatrészeket teszteljen.

A Motorsport.com kérdésére, hogy aggasztja-e a Ducatit, hogy bármilyen információ is kiszivároghat tőlük, Ciabatti azt mondta:

„Nem aggódunk. Ez olyasmi, amit nem tudunk megállítani, benne van a pakliban. Jack esetében más terveink voltak, gyári motort ajánlottunk volna neki a Pramacnál, de csak egyéves szerződéssel. Érthető módon kapott egy lehetőséget, hogy két évig gyári versenyző legyen egy KTM-en, és valószínűleg valamivel jobb fizetéssel is. Szóval a döntése teljesen érthető.”

Miller legutóbb 2014-ben versenyzett a KTM-nél, amikor második lett a Moto3-as világbajnokságon. Az ausztrál azt mondta azonban, hogy a Ducatinál eltöltött idő mindent megváltoztatott a karrierje szempontjából.

Máris új kihívásokon gondolkozik a MotoGP világbajnoka?

0

A Campioni in Piazza² Ducati partin Francesco Bagnaia és Álvaro Bautista együtt álltak a színpadon, mint a márka két hőse. Vajon Bagnaia számára opció lehet egy Superbike motor kipróbálása?

A Speedweek.com stábja számára kézenfekvő volt, hogy a MotoGP-bajnokot a Superbike iránti érdeklődéséről kérdezze. Az olasz rendszeresen edz egy Panigale V4S-en, amelyből a Ducati most 260 darab limitált példányt gyárt a világbajnoki siker tiszteletére, a győztes motor replikájaként.

Bagnaia bevallotta, hogy szívesen versenyezne Superbike motorral, nem is akárhol. „Egyszer szívesen versenyeznék Superbike-motorral, méghozzá a suzukai nyolcórás versenyen.”

„Ez az egyik dolog, amit nagyon szeretnék, még ha nem is könnyű meggyőzni a Ducatit erről. Már egy ideje kérdezgetem őket, és általában addig megyek, amíg bele nem egyeznek, mert különben nem bírják tovább” – tette hozzá mosolyogva a Ducati gyári versenyzője, majd tekintetét főnökei, Claudio Domenicali és Gigi Dall’Igna felé fordította.

„Suzuka kétségtelenül egy olyan verseny, ami érdekel. Szóval, ha a Ducatival, Álvaróval és egy másik versenyzővel részt vehetnénk, vagy talán még nyerhetnénk is, az csodálatos lenne – azért is, mert Suzuka az egyik leglenyűgözőbb motoros pálya.”

Pecco már a MotoGP-világbajnokságban is mentora utódja lett, hiszen Valentino Rossi óta az első olasz bajnok 2009-ben. A kilencszeres világbajnok 2001-ben Colin Edwards-al párban egy Honda nyergében megnyerte a suzukai endurance versenyt is. Vajon enged a Ducati Bagnaia unszolásának?

A rossz döntés, amely kis híján Marc Márquez karrierjébe került

0

Marc Márquez elárulta, hogyan kezdődött motorversenyzői pályafutása, majd a sérülésére is kitért. A spanyol pilóta szerint túlságosan korán tért vissza, és idén komolyan elgondolkodott a visszavonuláson.

Marc Márquez üstökösként robbant be a MotoGP világába, és azok után, hogy a 125 köbcentiméteres, majd a Moto2-es kategóriában is nyert egy-egy világbajnoki címet, első hét MotoGP-idényében hatszor nem talált legyőzőre. Aztán jött a 2020-as sérülés, amely mindent megváltoztatott, és amelynek következményeként a visszavonuláson is elgondolkodott.

Marc Márquez – a „kis szemétláda”, aki sírni is tud

Többek között erről is beszélt az Antena 3-nek adott interjújában, ám előbb a karrierje kezdetére tért ki. A spanyol versenyző elárulta, milyen úton jutott először motorhoz, majd arról is beszámolt, hogy gyerekkorában mekkora szerencséje volt, hogy aztán egyszer csak rárúgja az ajtót a MotoGP mezőnyére, és szinte azonnal megverje az akkori élmenőket.

A szüleim amatőr versenyzők voltak, én pedig kértem tőlük egy motort – emlékezett vissza. – Nem erőltették rám, nem arról volt szó, hogy pilótának kell lennem. Az ember soha nem gondol arra, hogy profi lesz, de kilencévesen szerencsém volt: leszerződtettek, és adtak egy esélyt. Aztán bekerültem a MotoGP-be, hogy [Jorge] Lorenzóval, [Valentino] Rossival és [Dani] Pedrosával versenyezzek, akiket bálványoztam. Hihetetlen volt megérkezni, és az austini második futamon legyőzni őket.”

2013 és 2019 között mindössze egyszer, 2015-ben fordult elő, hogy nem ő nyerte a bajnokságot, igaz, sokak szerint abban az évben is fontos szerepe volt abban, hogy kit koronáznak meg. Aztán jött a 2020-as idénynyitón aztán megtörtént a baj, és akkorát bukott, hogy eltört a felkarcsontja. A következő idény harmadik fordulóján térhetett vissza, és bár három futamot nyert, utólag ezt rossz döntésnek tartja.

Onnan, hogy szuperhősnek hittem magam, odáig jutottam, hogy megsérültem, és egyik napról a másikra minden megváltozott – magyarázta. – Utána hibákat követtünk el, túl korán tértem vissza. A fertőzés nem gyógyult be rendesen, a vállam pedig megint rosszabb lett. Idén márciusban komolyan elgondolkodtam azon, hogy abbahagyom. A látásommal is gondok voltak, duplán láttam.”

Ez utóbbit az indonéziai bemelegítésen történt újabb óriási balesete okozta, és vélhetően a visszavonuláson is ekkor gondolkodott el igazán. Ez utóbbiról egyébként nemrég öccse, a szintén a MotoGP-ben szereplő Álex Márquez is beszélt, de ő konkrét időpontot nem említett ezzel kapcsolatban. Az idény közepén jött a negyedik műtét, jelenleg pedig Marc Márquez és a szurkolói csak reménykedhetnek, hogy jövőre végleg visszatér az élmezőnybe, amihez persze a Honda is kell.

Drámai részletek derültek ki Marc Márquez kálváriájáról, komolyan elgondolkozott a visszavonuláson

Ami a jövőt illeti, Márquez nem tudja, hány év van még benne, mert ezt „nem mi választjuk ki”. Egy dologban viszont biztos: nem akarja sokáig elnyújtani a karrierjét csak azért, hogy a mezőny tagja maradjon, ha nincs lehetősége az első öt hely valamelyikén harcolni, akkor búcsút int a sorozatnak. A még távolabbi jövővel kapcsolatban pedig a balesetei ellenére is kijelentette, nem bánná, ha a még meg nem született gyereke is a motorversenyzést választaná.

Lorenzo bevallotta, milyen elképesztő húzással próbálta legyőzni Rossit

0

Négy egykori spanyol világbajnok motorversenyző beszélgetett a rivalizálás hiányáról, amely a mai MotoGP-ben észlelhető. Dani Pedrosa és Jorge Lorenzo felidézték az egymással folytatott párharcukat, utóbbi pedig arra is kitért, hogy milyen eszközökhöz nyúlt Valentino Rossi ellen.

Jorge Lorenzo több interjúban is panaszkodott arra, hogy a mai MotoGP-ben nincsenek valódi rivalizálások. Olyanok, mint amilyeneket Valentino Rossi, Dani Pedrosa vagy Marc Márquez ellen folytatott. A 35 éves exversenyző ismét beszélhetett erről a témáról, hiszen ez volt az egyik témája egy műsornak, amelyben három másik spanyol világbajnokkal együtt szerepelt.

Lorenzo elmondta, mit hiányol a MotoGP-ből, Ayrton Sennával és Alain Prosttal példálózott

Egészen konkréten a DAZN Cuatro Tiempos című dokumentumsorozatáról van szó, ahol Lorenzo mellett Pedrosa, Àlex Crivillé, valamint Jorge „Aspar” Martínez beszélgetett. Utóbbi azonnal ki is jelentette, hogy őt bosszússá teszi a jelenlegi helyzet a MotoGP-ben, és szerinte a mostani versenyzők túlságosan is barátkoznak egymással.

Ez jobbá teszi az embert – utalt a rivalizálásra a 80, illetve 125 köbcentiméteres kategóriában összesen négy vb-címig jutó exmotoros. – Most azt látjuk, hogy kezet fognak a sajtótájékoztatón, a versenyek végén megállnak a kanyarnál, hogy köszöntsék egymást. Dühös leszek, amikor ezt tapasztalom, mert az én időmben nem ez volt a helyzet. Ami most van, az nekem túlságosan sok.”

A kvartett második legidősebb tagja, Crivillé 1999-ben ért fel a csúcsra a királykategóriában, akkor Kenny Roberts Jr volt a legnagyobb ellenfele. Az 52 esztendős egykori pilóta elárulta, hogy amerikai riválisa hogyan motiválta magát. „Kenny Roberts mesélte, hogy a szobájában volt egy poszter rólam, amelyet éjszakánként dartsnyilakkal dobált” – mondta.

Pedrosa és Lorenzo már az újabb generációt képviselik, hiszen mindketten a közelmúltban hagytak fel a versenyzéssel, legalábbis ami a MotoGP-t illeti. Előbbinek szintén nem nagyon tetszik az, ami most zajlik a királykategóriában, de hozzátette, teljesen mesterségesen nem lehet párharcot kreálni, hiszen annak kell hogy legyen valamilyen alapja, kiinulópontja.

Nem ez az, ami hiányzik, hanem arról van szó, hogy nem értem [a helyzetet], mert talán más a versenyzésről alkotott elképzelésem – kezdte. – Ezt nem lehet tettetni, rivalizálás nem generálható a semmiből, valamilyen szempontból valóságosnak kell lennie. Ami Lorenzo és az én esetemet illeti, én nem kedveltem őt, ő pedig nem kedvelt engem, a többi pedig már történelem. Ha a mostani [versenyzők] kijönnek egymással, akkor azzal nem lehet mit kezdeni, hacsak egy napon nem történik valami, amiből probléma lesz.”

A két spanyol közös története már jóval korábban elkezdődött, mint ahogyan a MotoGP-ben debütáltak. Már a 125, illetve a 250 köbcentiméteres kategóriában voltak közös idényeik, és bár akkor még a korkülönbségből fakadóan Pedrosa szerepelt jobban, néha Lorenzo is az élmezőnyben találta magát.

Egyáltalán nem kedveltük egymást. Ráadásul mindketten spanyolok voltunk, így a legjobb spanyolok akartunk lenni a kategóriában. Emlékszem, hogy a hazai sajtóban több szó esett a 250-es kategóriáról, mint a MotoGP-ről. 2003-ban, amikor elmentünk egymás mellett a paddockban, Dani még csak rám sem nézett. Nem köszöntünk egymásnak vele és Alberto Puigdzsal [Pedrosa akkori menedzsere – a szerk.] sem. Malajziába mentünk, ahol megnyerte a bajnokságot, én pedig harmadik lettem [a futamon]. Az euforikus pillanatban beszéltünk egymással, aztán jött Ausztrália, és ezt soha többé nem tettük meg.”

Lorenzónak persze nem ez volt a legnagyobb rivalizálása, hanem a Valentino Rossi elleni. Ehhez az is sokat hozzátett, hogy amellett, hogy mindketten a mezőny legjobbjai közé tartoztak, hosszú éveken át csapattársak voltak a Yamahánál. A legemlékezetesebb idény talán a 2015-ös volt, amikor a feszültség tényleg a tetőfokára hágott.

Lorenzo őszintén beszélt a Rossival való hullámzó kapcsolatáról

Kerestem a rivalizálást, mert egy ellenség motivált engem, segített, hogy a pályán erősebb legyek magyarázta. – 2015-ben nem nagyon volt összecsapásunk a pályán, de érezhető volt a versengés, még akkor is, ha nem harcoltunk a győzelemért, vagy ilyesmi. Néha én nyertem, máskor ő, de a rivalizálás egészen a végéig ott volt a levegőben. Ezt a médiából is észre lehetett venni, én mondtam valamit, Valentino pedig válaszolt. A sajtóból úgy lehetett érzékelni, hogy nem kedveljük egymást, és nem állunk szóba egymással.”

Sokan élvezik, mások nem kedvelik, de mindenképpen tény, hogy egy ilyen párharcnak nagyon is része a lélektani hadviselés. Ebben pedig igencsak messzire elmentek, olyannyira, hogy a sajtót is igyekeztek felhasználni, legalábbis Lorenzo mindenképpen. A háromszoros MotoGP-világbajnok ugyanis egyszer lényegében saját magának tett fel kérdést egy spanyol újságíró segítségével.

Azt mondtam neki, hogy »a sajtótájékoztatón kérdezz a bajnokságról, hogy Valentino megérdemelné-e a címet« – emlékezett vissza. – Megtette, én pedig azt válaszoltam, hogy »ha Valentino nyerne, számomra nem lenne megérdemelt, hanem a körülmények eredményeznék«. Nyomást akartam rá helyezni, hogy gyengébbnek érezze magát, és befolyásoljam. A sajtón keresztül is generáltam ezt a rivalizálást, ahogyan Rossi is tette.”

Vörösbe borult Bologna főtere – így ünnepeltek a Ducati rajongók

0

Bologna utcái és központi tere, a Piazza Maggiore vörösbe borult az elképesztő Ducati év tiszteletére.

2022 valószínűleg örök emlék marad a bolognai márka számára, hiszen a Ducati Corse egyazon szezonban mindkét nagy motoros világbajnokságban elhódította a versenyzői, konstruktőri és csapatbajnoki címeket. Ez egy példátlan diadal a Borgo Panigale számára. A siker ünneplésére nagy eseményt szerveztek, ahol ezt az örömet megosztották a rajongókkal.

Francesco Bagnaia és Álvaro Bautista természetesen az est sztárjai voltak. A Piazza Maggiore színpadáról a világbajnokok a világ minden tájáról érkező Ducati rajongó szeretetének hullámát kapták. Rengetegen gyűltek össze a téren, az eső és a hideg ellenére is megtelt Bologna a Ducatistákkal. Bologna városa, Emilia-Romagna régió és egész Olaszország a Ducatival együtt ünnepelte a márka sikerét.

Az est csúcspontja az volt, amikor az olasz televízió MotoGP hangja, Guido Meda a színpadra szólította a két legjobban várt nevet: a 2022-es WorldSBK világbajnok Álvaro Bautistát és a 2022-es MotoGP világbajnok Francesco „Pecco” Bagnaia-t, akiket a közönség nagy lelkesedéssel fogadott.

Bagnaia és Bautista sikereinek ünneplésében az eseményen jelen lévő többi Ducati-pilóta is osztozott: Axel Bassani, Enea Bastianini, Marco Bezzecchi, Chaz Davies, Fabio Di Giannantonio, Luca Marini, Michele Pirro és Michael Ruben Rinaldi.

A színpadon a helyi és nemzeti sportélet képviselői is jelen voltak: Lorenzo De Silvestri (Bologna Calcio labdarúgója), Pietro Aradori (Fortitudo Pallacanestro Bologna játékosa) és Sabrina Cinili (a Virtus Bologna női kosárlabdacsapatának kapitánya), valamint Daniele Bennati, az olasz kerékpáros válogatott edzője.

A Campioni in Piazza² rendezvényen egy nagy meglepetést is lelepleztek a legszenvedélyesebb Ducati rajongók számára. Bagnaia és Bautista világbajnoki címei előtt tisztelegve a Ducati két különleges Panigale V4 sorozatot készített limitált és számozott példányban, a világbajnokok Desmosedici GP22 és Panigale V4 R modelljei által inspirált festéssel és dedikált alkatrészekkel.

Az esemény összefoglaló videóját ITT lehet megtekinteni.