back to top
2025. július 17. 13:00
Kezdőlap Blog Oldal 599

Mandalika: Hakim Danish második helyével az Asia Talent Cup idei bajnoka

Először nyerte maláj versenyző a legnagyobb ázsiai utánpótlás-sorozatot, amely a Superbike betétsorozataként zárta az idei szezonját Indonéziában. A bajnoki cím pedig az 5 helyszínes, 7 versenyhétvégés, 14 futamos idény utolsó megmérettetésén dőlt csak el. A szezonzáró futam előtt még ketten voltak esélyesek a bajnoki címre. Danish riválisa a japán Shinya Ezawa volt, aki 6 ponttal követte az összetettben.

Forrás: Asia Talent Cup

A verseny képe az elején a klasszikus Moto3-as küzdelmet idézte, a helyzetet tetézve, hogy a motorok nemcsak technikában, de még dizájnban is teljesen egyformák. Danish a 4. körben átvette a vezetést, és próbált elhúzni a mezőnytől, de a hazai pályán versenyző Veda Ega Pratama tartotta a tempóját. Az indonéz meg is előzte a bajnoki címre hajtó Danish-t, akinek ez is elégnek bizonyult a bajnoksághoz.

Kettejük mögött kialakult egy több, mint 10 másodperces különbség, és a legnagyobb csata is a harmadik helyért zajlott, amire több, mint 10-en pályáztak az utolsó körökig. Pratama végül győzött, ezzel mindkét futamot megnyerte, és feljött az összetett harmadik helyre, Danish pedig egy második hellyel biztosította be az Asia Talent Cup győzelmét. Ezawa végül megszerezte a harmadik helyet, de összetettben maradt az ezüstérmes pozícióban.

Forrás: Asia Talent Cup

Az összetett pontverseny végeredménye:

1 Hakim DANISH MAL 187
2 Shinya EZAWA JPN 177
3 Veda Ega PRATAMA INA 141
4 Gun MIE JPN 135
5 Carter THOMPSON AUS 102
6 Hamad AL-SAHOUTI QAT 91
7 Amon ODAKI JPN 89
8 Reykat FADILLAH INA 86
9 Rei WAKAMATSU JPN 85
10 Jakkreephat PHUETTISAN THA 77
11 Marianos NIKOLIS AUS 60
12 Aan RISWANTO INA 59
13 Farish HAIFY MAL 55
14 Diandra TRIHARDIKA INA 42
15 Farres PUTRA MAL 36
16 Thanakorn LAKHARN THA 31
17 Thanat LAOONGPLIO THA 30
18 Emil IZDIHAR MAL 18
19 Cameron SWAIN AUS 14
20 Kavin QUINTAL IND 5
21 Zachry AKBAR INA 4
22 Hguyen TRAN DUC TAI VIE 4
23 Burapa WANMOON THA 2

 

A szezonzáró futamot a sorozat hivatalos Youtube csatornáján teljes egészében vissza lehet nézni.

Dall’Igna: Életünk legszebb napját ünnepelhettük

0

A 2022-es Superbike-világbajnokság megnyerése mögött nemcsak Álvaro Bautista és az Aruba.it Ducati csapat, hanem Gigi Dall’Igna is áll. Az olasz tanúja volt a nagy pillanatnak Mandalikában.

A Ducati 2022-ben véget vetett egy szakasznak. Az utolsó MotoGP-címet Casey Stoner nyerte 2007-ben, az utolsó Superbike-világbajnoki diadalt pedig Carlos Checa szerezte 2011-ben. A 2013-as szezon után a zseniális Gigi Dall’Igna az Apriliától a Ducatihoz került, mint megmentő.

Az olasz technikai vezetésével a Ducati az idei áttörésig visszatért a sikerek útjára: Pecco Bagnaia megnyerte a MotoGP-címet, a Superbike-világbajnokságban pedig Álvaro Bautista biztosította be a bajnoki címet a szezon utolsó előtti találkozóján.

Dall’Igna megragadta az alkalmat, hogy a helyszínen kövesse nyomon a Superbike-hétvégét.

„Egyértelmű, hogy a Ducati számára ez egy fantasztikus szezon, minden idők egyik legjobbja. A MotoGP-vel és a Superbike-világbajnoksággal megnyertük a két legfontosabb motorkerékpáros világbajnokságot. Nem volt könnyű, sőt nagyon nehéz volt.”

A Superbike-világbajnokságban elért sikerek érdekében a Ducati még a V2-es hagyományokkal is szakított, és 2019 óta a V4R-t használja. A 16 győzelem ellenére Bautista első évében lemaradt a bajnoki címről, majd két szomorú évre Hondára váltott.

„Álvaróval ez így volt, rögtön a szezon elején rájöttem, hogy ez más lesz, mint 2019-ben. Gyors volt, mint akkoriban, de koncentrált és nem akart hibázni. Akkor értettem meg, hogy ez lehet a mi évünk. Álvaro már a szezont is jól kezdte, majd még tovább javult. Olyan jól, hogy életünk egyik legszebb napját ünnepelhettük itt a Mandalikában. Nagyon boldogok vagyunk.”

 

Rinaldi: Nekem kell fejlődnöm

0

Michael Rinaldi összességében stabil teljesítményt nyújt a 2022-es Superbike-világbajnokságon. Az együttműködés Álvaro Bautistával zökkenőmentesen halad.

Michael Rinaldi jó úton halad afelé, hogy eddigi legjobb Superbike-szezonját teljesítse. A 2020-as világbajnokságon hetedik, a 2021-esen ötödik volt, és hacsak nem történik katasztrófa a jövő hétvégén a Fülöp-szigeteken, akkor ebben a szezonban a negyedik helyen végez.

„Az idei szezonban az volt a célom, hogy megtaláljam a megfelelő alapot ahhoz, hogy konstans teljesítménnyel versenyezhessek. Misano után ez sikerült, és azóta rendszeresen az első 5-ben versenyzünk. Egy évvel ezelőtt például győztem, de a következő futamon csak a 7. helyen végeztem. Vagy második lettem, aztán a 10. helyen végeztem. Idén sokkal következetesebb vagyok.”

Az elmúlt hétvégén a Mandalika Street Circuit-en Rinaldi nem igazán tudta ezt megvalósítani az 5., 8. és 10. helyezésekkel, míg csapattársa, Álvaro Bautista megnyerte a világbajnoki címet. Ők ketten alkotják majd az Aruba.it Ducati gyári csapatát is 2023-ban.

„Álvaro és én egy irányba dolgozunk. Körülbelül egyforma magasak és egyforma súlyúak vagyunk, bár én egy kicsit kövérebb vagyok nála” – viccelődött Rinaldi.

„Az, hogy a csapat egy irányba tud dolgozni, jó dolog, Álvaro számára is. Számunkra egy megoldás mindkét versenyző számára működik, még akkor is, ha Álvaro teszi a különbséget, és sokkal gyorsabb a motorral. A motoromra természetesen nem panaszkodhatok, nekem kell fejlődnöm.”

 

Marc Márquez: Egy lépés előre kevés, kettő kell

0

A múlt keddi valenciai teszt után a MotoGP sztárjai megkezdték a téli szünetet. Marc Márquez nagy feladat elé állította a Hondát a majdani sepangi teszten.

A 2023-as Honda RC213V prototípusa nem győzte meg Marc Márquezt a valenciai teszten. A nyolcszoros világbajnok ezt világossá tette:

„Azzal a motorral, amit itt kaptunk, nem fogunk a világbajnoki címért harcolni” – tette egyértelművé. Az 59-szeres MotoGP-győztes sokkal többet vár a HRC-től a sepangi teszten (2023. február 10-12.).

„Már a teszt előtt, Valenciában elmondták nekem, hogy Malajziában egy lépést kell tenniük előre tennie. Egy azonban nem elég, 2 kell.” 

„Szeretném azt hinni, hogy ez az első lépés februárra, de… az irány nagyon hasonlít a jelenlegihez. Ez egy kicsit más, egy kicsit a 2020-as és a 2021-es motor között van. Az érzés egy kicsit ebbe az irányba mutat, de ennél többre van szükségünk. Nagyobb motorerőre, nagyobb stabilitásra a fékeken, amin a Honda dolgozik. Kedden nyertünk egy kicsit, de nem eleget” – erősítette meg Marc.

„A malajziai teszt motorja lesz az, amivel egész évben versenyezni fogsz. Mondtam nekik, hogy nem érdekel, ha a hátsó kereket az elsőre teszik, és fordítva… Csak egy jobb motort akarok, vagy egy olyan szintű motort, amivel győzni tudok.”

 

Martín: Mindig igyekszem tanulni Peccótól

0

A Pramac versenyzője, Jorge Martín egy harmadik hellyel zárta a 2022-es MotoGP-szezont a valenciai fináléban. A spanyol gratulált Francesco Bagnaiának a világbajnoki címhez.

Martín számára a 2022-es szezon a remélt második MotoGP-győzelem nélkül ért véget, és a spanyol a 9. helyen végzett a világbajnoki tabellán. Míg a Pramac versenyzője a valenciai fináléban a harmadik helyen biztosította a dobogót, a reflektorfény vasárnap márkatársáé, Francesco Bagnaiáé volt.

Martín gyorsan gratulált „Peccónak”, felidézve a két versenyző 2015 óta tartó közös útját. A hét éve tartó barátság még két évet is átélt, amikor együtt laktak, mivel Bagnaia és Martín ez idő alatt egy szobán osztoztak.

A 2018-as Moto3-as világbajnok így nyilatkozott:

„Pecco hétszer nyert ebben a szezonban, és két éve minden Ducati-pilóta számára a mérce. Mindig igyekszem tanulni tőle, és behozni a lemaradást. Remélhetőleg a következő szezonban tudunk javítani, és talán egy kicsit bosszantani tudjuk őt a világbajnoki küzdelemben.”

„Vasárnap melegebb volt, mint az előző napokban. Nekem az első kerékkel voltak problémáim. Ez megnehezítette a dolgomat, mert ehhez nagy önbizalomra van szükségem a vezetési stílusomhoz. Ezért fontos volt számomra, hogy ne essek el, és a dobogón fejezzem be a versenyt.”

Vasárnap technikai hiba miatt kiállni kényszerült Sebestyén Peti

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző magyar pilóta vasárnap reggel a 9. helyen fejezte be  a warm up-ot, így nagyon motiváltan várta a második futamot. A rajt utáni első körökben sikeresen megkezdte a felzárkózást, de sajnos egy technikai probléma miatt kiállni kényszerült a boxutcába és bár még vissza tudott menni, a verseny ezzel számára véget ért.

Jól éreztem magam a ma reggeli edzésen, ezért nagyon vártam a versenyt. A rajt után is biztató volt minden, de pár kör elteltével éreztem, hogy valami baj történt. Ki kellett állnom a boxutcába, ahol megcsinálták a váltókart, utána viszont még vissza akartam menni, hogy legalább adatokat gyűjtsek, de a versenyemnek akkor már lőttek.” – mondta el a HUMDA pilótája.

A mezőny most átutazik Ausztráliába, ahol jövőhét hétvégén a szezonzáró fordulót rendezik majd.

Forrás: PS56 Team

Rins: Ez volt pályafutásom legnehezebb időszaka

0

Álex Rins a valenciai fináléban aratott győzelemmel koronázta meg a Suzuki búcsúját. A spanyol azonban világossá tette, hogy a 2022-es szezon nyomasztja.

A spanyol fél szemmel sírva, fél szemmel nevetve lépett ki a Suzuki-bokszból:

„Mindent megtettem a Suzukinak, ez a szezon hihetetlen volt. Nagy lépést tettünk előre a motor teljesítménye terén, és egy szinten voltunk a Ducatisokkal. Nem könnyű elfogadni a végét, de tiszteletben tartom.”

Csapattársa, Joan Mir, aki 2020-ban egyetlen győzelemmel lett MotoGP-világbajnok, korábban azt mondta, hogy a gyártó visszalépése jobban megérintette őt, mint gondolta. A távozás Rinset sem hagyta hidegen. A kétszeres szezongyőztes így emlékezett vissza azokra az időkre, mielőtt az LCR Hondához szerződött:

„A tudat, hogy a Suzuki távozni fog, nagy hatással volt rám. Nem volt könnyű 2023-as szerződés nélkül motorozni. Aztán jött a sérülés Mugellóban. Semmi sem ment jól. Otthon a pszichológusommal dolgoztam, hogy 100 százalékosan koncentrált maradjak. Bár talán ez volt pályafutásom legnehezebb időszaka, mégis túljutottam rajta.”

Rins, aki 2023-ban az egyetlen olyan gyártó színeiben fog versenyezni, amely még nem nyert MotoGP-futamot, elmondta, hogy a Suzukinál eltöltött hat év után már nagyon várja, hogy más motoron ülhessen. A spanyol világossá tette, hogy bízik abban, hogy a Honda versenyképes motort épít. Takaaki Nakagami új csapattársa hangsúlyozta, hogy a Honda előrelépést tett az elmúlt időszakban. A 26 éves versenyző még Marc Márquezzel is megküzdött a győzelemért Ausztráliában.

Megvan a Junior GP 2023-as előzetes versenynaptárja

Aki követte idén Görbe Soma szezonját, annak ismerős lehet a Junior GP, ami a Moto3-as kategóriának az egyik előszobája. A tehetséggondozó versenysorozat főleg spanyol helyszínekre utazik, de olyan MotoGP-ből ismert pályákra, amelyeken a legnagyobbakat is láttuk versenyezni.

Hogy szurkolhatunk-e jövőre Görbe Somának, vagy más fiatal magyar tehetségnek, arról egyelőre nincs hivatalos információ. Az viszont biztos, hogy rengeteg MotoGP versenyző (köztük Marc Marquez is) innen került ki a vb-re, tehát a tehetségek kibontakozására egy remek sorozat.

2023-ban májustól novemberig 6 pályán összesen 7 versenyhétvégét rendeznek. Valenciában szezon elején, illetve a legvégén is mennek, azon kívül további három spanyol, és két portugál pálya került a naptárba. A MotoGP-ben jelenleg lévő helyszínek mellett a frissen kikerülő Motorland Aragon, illetve a régi klasszikus Estoril színesíti még a fiatalok szezonját.

május 7 Estoril Portugália
május 21 Ricardo Tormo (Valencia) Spanyolország
június 4 Jerez Spanyolország
július 2 Portimao Portugália
július 16 Barcelona-Catalunya Spanyolország
október 8 Motorland Aragón Spanyolország
november 5 Ricardo Tormo (Valencia) Spanyolország

MotoGP szabályváltozások 2023-ra

0

A MotoGP szezonzáró hétvégéjén Valenciában összeültek megvitatni néhány szabálypontot. A változások már életbe is léptek, de mivel az idei szezonnak vége, így érdemben 2023-tól lehet vele számolni.

Félbeszakított és újraindított futamok

  • ha nem sikerült legalább 3 kört teljesíteni, és az újraindítás sem lehetséges, akkor azt a versenyt érvénytelennek kell tekinteni, és nem osztanak pontokat
  • amennyiben a teljesített versenytávok összege (csak azt számolják bele, ahol legalább 3 kört megtettek) nem éri el az eredetileg kiírt táv felét, akkor félpontokat osztanak
  • 50% feletti versenytáv teljesítése esetén teljes pontok járnak
Forrás: MotoGP Media

Új sportszabályzat

A sprintfutamos MotoGP hétvégék bemutatásakor az is kiderült, hogy az eddigi megszokottal ellentétben a három szabadedzésből csak a két pénteki fog számítani a Q2-be kvalifikáláskor. A két kisebb kategóriánál viszont marad a megszokott rend, mindhárom szabadedzést beszámítják az időmérő előtt. Emellett eltörölték a versenyigazgatóságnak azt a jogát, hogy saját hatáskörben eltekintsem attól, ha egy versenyző nem tesz eleget a 105%-os szabálynak. A MotoE-ben viszont ez továbbra is megmarad a kevesebb szabadedzés miatt.

Technikai szabályok

A sprintversenyeken megengedett maximális üzemanyagtank-kapacitás 12 liter. Azt viszont a csapatokra bízzák, hogy egy kifejezetten erre a célra épített tankot használnak, vagy alternatív megoldásokkal csökkentik az eredeti tartály méretét. Ezen kívül egyéb rendelkezések várhatóak még például az üzemanyag környezeti hőmérsékletére is.

Miután a királykategóriában a San Marino-i Nagydíjon az egyik motorról letört egy alkatrész, ahogy a rázókővel találkozott, ezért a motorok alján lévő légterelőnek a korábbi 15 milliméter helyett ezentúl legalább 35 milliméterre kell lennie a talajtól.

Forrás: MotoGP Media

A féktárcsákra vonatkozó szabályokon is szigorítottak. Ennek értelmében a megerősített karbonszálból és üvegszálból készült tartók nem engedélyezettek, kizárólag magnéziumot és alumíniumot használhatnak. A benzintartály anyagára is változott az előírás. Ezentúl a tanknak acélból, vagy alumíniumból kell készülnie. Azonban nem tiltják az imént említett összetevők hozzáadását növelve a biztonságot.

A védőfelszerelésekre is szigorúbb előírások vonatkoznak. Miután több esetben is láthattunk menet közben szétnyílt cipzárt a bőrruhákon, ezért a gyártókkal egyeztetve a jövőben egy új eljárással kell rögzíteni. Ettől a megoldástól terhelés hatására sem nyílhatnak szét a bőrruhák. A sisakok homologizációja is azt a célt szolgálja, hogy még biztonságosabbak legyenek. Itt egy olyan hosszútávú stratégiát dolgoztak ki, mely szerint 2025-ig a az 1-es, és a 2-es típusú besorolást is elfogadják, 2026-tól viszont kizárólag az újabb, 2-es típusút.

Le Mans kapta az idei legjobb nagydíjnak járó díjat

0

Évek óta bevett szokás, hogy a legjobb rendezésért is külön díjat adnak a pályák között. Miközben Rossi visszavonulása következtében Olaszországban jelentősen visszaestek a nézőszámok, a francia helyszínre idén több, mint 110 ezren látogattak ki csak a versenynapon, ami elképesztő növekedés. Ráadásul itt nemcsak a versenyekről szól a rendezvény, hanem egy valóságos fesztivál szokott kerekedni – és nemcsak a legendás 24 órás versenyen.

Forrás: MotoGP Media

Jövőre ráadásul a jubileumi 30. nagydíjat rendezik a jelenlegi promóterrel, tehát az elismerés egyben remek promóció is az eseménynek. A 30 évben volt némi kitérő a Paul Ricardon, de 2000 óta Le Mans állandó helyszíne a MotoGP-nek. A 2023-as ráadásul a sportág történetének ezredik versenyhétvégéje lesz.

Hervé Poncheral, a Tech 3 csapatfőnöke: „Mint az IRTA (a csapatok szövetkezete – szerk.) elnöke, és jómagam is francia lévén nagyon büszke vagyok arra, hogy a Francia Nagydíj kapta a 2022 legjobbjának járó elismerést. Úgy vélem, remek munkát végeznek immár három évtizede. Utat mutattak számos promóternek például a fanzone-nal, ahogy a versenyzőket közelebb hozták a rajongókhoz, a szombati show-műsorokkal… Minden évben van valami különleges. A főkusz természetesen a MotoGP versenyen van, de a rajongók egy teljes hétvégére szóló élményt kell biztosítani. Mindezek tetejében, annak ellenére, hogy Johann és Fabio előtt nem voltak helyi hősök, és az időjárás néha igencsak megnehezíti a helyzetet, mindig elképesztő a közönség, és az egyik leglátogatottabb helyszín. Számomra nem meglepő, hogy a Francia Nagydíjat szavazták meg a legjobbnak.”

A jubileumi Francia Nagydíjat 2023-ban május 12 és 14 között rendezik meg.