back to top
2025. július 17. 07:00
Kezdőlap Blog Oldal 600

Mandalika: Razgatlioglu a Superpole futamot is megnyerte

0

A Superpole verseny a sorozat történetének 900. futama volt, de ugyanúgy kezdődött, mint a szombati. A rajtnál Toprak Razgatlioglu megőrizte a vezetést, Alvaro Bautista viszont ezúttal még veszített is egy pozíciót. A 2. körben aztán Bassanit megelőzve visszavette az 5. helyet. A 10 körös sprinten nem szakadt szét a mezőny, Jonathan Rea pedig addig támadta Razgatlioglut, amíg a 3. körben sikerült elmenni mellette. A csatározás következtében teljesen összerázódott az eleje, amit kihasználva Bautista Alex Lowes mellett is elment.

Andrea Locatelli nem tudta tartani a tempót csapattársával, aki féltávhoz közeledve próbálta visszaelőzni Rea-t. Hozzá hasonlóan Bautistának sem sikerült az első próbálkozás Locatelli mellett. Razgatlioglunak aztán sikerült visszaelőznie a Kawasakis riválisát, és elszakadt a többiektől.

A hajrában így már nem történt változás, Razgatlioglu a szombati verseny után a Superpole futamot is megnyerte, így a vasárnapi második futamot is az élről várhatja majd. Mögötte Rea és Locatelli jött be, Bautista 4. lett, így előnye 71 pontra csökkent. Ez azt jelenti, hogy a főfutamon egy dobogós helyezés is elég a korai bajnokavatáshoz, hiszen ebből minimum 62-t kell megőriznie ahhoz, hogy Ausztráliába már világbajnokként érkezzen.

Végeredmény:

1 T. RAZGATLIOGLU Pata Yamaha with Brixx WorldSBK
2 J. REA Kawasaki Racing Team WorldSBK 0.586 0.586
3 A. LOCATELLI Pata Yamaha with Brixx WorldSBK 1.821 1.235
4 A. BAUTISTA Aruba.it Racing – Ducati 1.906 0.085
5 A. BASSANI Motocorsa Racing 4.346 2.440
6 S. REDDING BMW Motorrad WorldSBK Team 5.025 0.679
7 A. LOWES Kawasaki Racing Team WorldSBK 5.686 0.661
8 M. RINALDI Aruba.it Racing – Ducati 6.142 0.456
9 X. VIERGE Team HRC 7.183 1.041
10 M. VAN DER MARK BMW Motorrad WorldSBK Team 9.831 2.648
11 X. FORES BARNI Spark Racing Team 14.596 4.765
12 L. BAZ Bonovo Action BMW 16.528 1.932
13 G. GERLOFF GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 17.355 0.827
14 P. OETTL Team Goeleven 17.902 0.547
15 H. SYAHRIN MIE Racing Honda Team 21.035 3.133
16 L. MERCADO MIE Racing Honda Team 22.530 1.495
17 E. LAVERTY Bonovo Action BMW 22.925 0.395
18 O. KONIG Orelac Racing Verdnatura 23.371 0.446
19 K. SMITH TPR Team Pedercini Racing 25.329 1.958
20 K. NOZANE GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 27.729 2.400

 

Sebestyén Peti a 13. helyen kezdte az indonéz hétvégét!

Kaotikus szabadedzések, szerencsétlen időmérő és pontszerzés az első két napon Lombok szigetén. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével versenyző Sebestyén Peti a 13. helyen fejezte be az indonéz forduló első futamát.

Hőség és felszáradó pára fogadta péntek reggel a Supersport VB mezőnyét, ahol Sebestyén Peti az FP1-et a 6.pozícióban zárta. A második szabadedzésre és az időmérőre azonban nem sikerült megtalálni a megfelelő beállításokat, melynek következtében Peti csak a 17. helyre kvalifikált magát. Onnan felzárkózva aztán egy remek rajttal már az első körökben a TOP10 környékén motorozott, majd a 13. helyen fejezte be a futamot.

„Pozítivan indult a hétvége ismét, ahonnan nem sikerült a megfelelő lépéseket megtenni. Az időmérőn sem volt már tapadása az első guminak, ami később, a versenyen is problémát okozott. Az adatok alapján egyértelműen látszik mi a probléma, én is érzem, hogy ott tudok lenni a TOP 10-en belül, remélem holnapra sikerül megfelelően beállítani a motort.” – mondta el a HUMDA pilótája

A vasárnapi verseny hajnali 5:00-tól lesz látható az Arena4 TV-ben!

Hétvégi menetrend és közvetítések:

Vasárnap:

Warm-up     01:55

Live Timing: www.worldsbk.com 

II. Futam 05:00    

Forrás: PS56 Team

Jarvis: Szeretném kifejezni hálámat Fabio munkájáért

0

A Yamaha versenyzője, Fabio Quartararo alulmaradt a világbajnoki küzdelemben a valenciai szezonzárón, de a Yamaha versenyigazgatója, de Lin Jarvis dicsérte a francia erőfeszítéseit.

Quartararo számára a 2022-es szezon nem zárult sikeres címvédéssel. Bár a francia megelőzte világbajnoki riválisát, Francesco Bagnaiát Valenciában, a MotoGP trónfosztott világbajnoka csak 17 pontra csökkentette a 23 pontos különbséget.

A Yamaha versenyigazgatója, Lin Jarvis szemében Quartararo ennek ellenére mindent jól csinált.

„Minden szezonnak megvannak a maga kihívásai, de már a kezdetektől fogva tudtuk, hogy ez az év elég kemény lesz. 20 futamot vezettünk mindenféle körülmények között, Fabio kiváló munkát végzett az erős konkurencia ellen, és a legtöbbet hozta ki a motorból.”

„Nem akartunk kevesebbet, mint a világbajnoki címet Fabiónak, de az utolsó versenyen az előjelek ellene szóltak. A Yamaha kötelességének érzi, hogy a 2023-as szezonra elkészítse azt a motort, amivel újra a világbajnoki címért versenyzünk majd.” – folytatta Jarvis.

„Személyesen szeretném kifejezni hálámat Fabiónak a fáradhatatlan munkájáért, a szenvedélyéért, a pozitív csapatszelleméért és azért az örömért, amit a MotoGP rajongóknak okoz szerte a világon.”

Aegerter: A csapat azt akarta, hogy nyerjek

Aki a mandalikai első Supersport-futamon azt hitte, hogy Domi Aegerter biztonságosan cirkált második világbajnoki címe felé, az nem is tévedhetett volna nagyobbat.

Lorenzo Baldassarri, Dominique Aegerter riválisa, már a második körben bukott. Az olasznak az első futamban négy ponttal többet kellett volna szereznie, mint a svájcinak, hogy vasárnapig nyitva maradjon a világbajnoki döntés.

Amikor Baldassarrinak volt egy ijesztő highside-ja, Aegerternek csak annyit kellett tennie, hogy a célba érve legalább három pontot szerezzen – ami a 13. helyet jelentette.

„A csapat jelezte nekem, hogy mi történt de én nem láttam, mert benne voltam a küzdelemben.” – mesélte a svájci a SPEEDWEEK.com-nak nyilatkozva.

„Ezért támadtam az utolsó két körben. Egészen a célig nyomtam. Mivel a hátsó gumival több problémánk volt, eléggé tönkrement. Így nem erőltettem annyira, de aztán a többiek egy kicsit megléptek tőlem. Nehéz volt előzni, a többi gyártónak ma jobb volt a tapadása, mint nekünk.”

Miért nem szólt a csapat másodszor is, hogy Baldassarri kiesett?

„Nyilvánvalóan azt akarták, hogy nyerjek” – vigyorgott a 32 éves versenyző.

„Tulajdonképpen én is ezt akartam. Mindenki számított rá, de nem könnyű világbajnoknak lenni. A szezon közepén hatalmas előnyöm volt 64 ponttal, de sokat veszítettem utána. Aztán ismét 72 pontra növeltem az előnyömet – és most már 85. Három futammal a vége előtt megnyerni a világbajnokságot őrületes dolog.”

Az első indonéziai futamot Niki Tuuli nyerte Federico Caricasulo és Can Öncü előtt.

Rea: A dobogó volt a célunk

0

A Kawasaki versenyzője, Jonathan Rea számára ez volt az első Superbike világbajnoki futam a mandalikai pályán szombaton. Bár kezdetben reménykedett abban, hogy a mezőnyben előrébb végez, végül csak a harmadik lett.

Jonathan Rea a második helyre motorozott a szombati Superpole-ban Indonéziában. Az északír azonban több mint egy másodpercet veszített a pole pozíciót megszerző Toprak Razgatlıoğluval szemben. Ennek ellenére a Kawasaki versenyzője reménykedett abban, hogy előrébb léphet a versenyen.

Végül azonban a világbajnokságot vezető Álvaro Bautistának, valamint Topraknak is teret kellett engednie, így végül csak a 3. hely és 16 világbajnoki pont maradt számára. A világbajnokság megnyerésének lehetősége most már szintén lekerült az asztalról. Ami korábban csak elméletileg lett volna lehetséges, az most már nem lehetséges, mert Rea 102 ponttal van lemaradva Bautistától.

„A dobogó volt a célunk. Persze lehetett volna a második hely is a végén, de nem is számítottam arra, hogy Toprakot ilyen messze lesz tőlem.” – számolt be Rea az első futam utáni interjúban.

„Négy-öt kör után azt gondoltam, hogy talán tudom tartani a tempót. Amikor azonban a tapadás hirtelen csökkent, a motor másképp viselkedett. Az 5. és 8. kanyar közötti szakaszon rendkívüli nehézségeim voltak.”

„A verseny előtt a legnagyobb gondot az első gumik jelentették, mert tönkretettük az első abroncsokat. A Parc Ferme-nél láttam, hogy a gumiabroncs nincs jó állapotban, de nem sokkal rosszabb, mint a többi.”

„Pénteken rövidebb távval dolgoztunk, hogy a lehető legjobb tapadást érjük el, viszont alig tudtam így motorozni. Olyan motorra van szükségem, amely stabil és elöl van a súlya.”

„Most már nyugodtabb voltam, és megtanultam, hogy itt tényleg a határ az határ. Nem próbálkozhatsz azzal, hogy ‘na csak még egy métert’, mert akkor hibákat követsz el.”

Mandalika: Razgatlioglu nyerte az első Superbike futamot

0

Razgatlioglu megőrizte a vezető pozícióját, miután bődületes különbséggel hozta a Superpole-t. A rajtot követően pedig két Yamaha volt az élen, a török versenyzőt Locatelli követte. Rea ugyan visszaesett a negyedik helyre, de hamar megelőzte Bautistát és Locatellit is. Nem sokkal később felállt a szokásos hármas a dobogós pozíciókban, Locatelli nem tudta tartani a tempót velük. Aggodalomra viszont nem volt oka, mivel mögötte Bassani és Van der Mark jelentősen lemaradt, és inkább egymással csatáztak.

Rea az első körökben még a címvédőt üldözte néhány leggyorsabb kört is megfutva, a futam közepéhez közeledve viszont már inkább Bautistára kellett figyelnie. 13 körrel a vége előtt a Ducatis meg is csinálta az előzést.

Féltávnál Philip Oettl bukása borzolta a kedélyeket, Mercado pedig műszaki gondok miatt állt ki. Bassani egy hibát követően számos pozíciót visszaesett, és Razgatlioglu is kisodródott a pályáról, ezzel pedig jelentősen csökkent a 3 másodperces előnye. A folytatásban viszont ismét növeli kezdte a különbséget. Egy másik Yamaha-Ducati párharcnál viszont az ellenkezője történt, ugyanis Rinaldi utolérte, és meg is előzte Locatellit. Nem sokkal később viszont lesodródott a pályáról, így a Yamahás visszavette a pozíciót. 3 körrel a vége előtt Van der Mark bukással fejezte be a versenyt.

Toprak Razgatlioglu győzelmét senki nem tudta veszélyeztetni, így a török versenyző győzelmével elodázta a bajnokavatást. Alvaro Bautista második helye azt jelenti, hogy a harmadikként célbaérő Jonathan Rea-nek már matematikai esélye sincs a bajnokságban. Bautista előnye 77 pont Razgatlioglu , amiből ha legalább 62-t megőriz vasárnap végéig, akkor Ausztráliába már világbajnokként utazhat.

Végeredmény:

1 T. RAZGATLIOGLU Pata Yamaha with Brixx WorldSBK
2 A. BAUTISTA Aruba.it Racing – Ducati 4.324 4.324
3 J. REA Kawasaki Racing Team WorldSBK 11.855 7.531
4 A. LOCATELLI Pata Yamaha with Brixx WorldSBK 19.954 8.099
5 M. RINALDI Aruba.it Racing – Ducati 23.992 4.038
6 X. VIERGE Team HRC 27.114 3.122
7 G. GERLOFF GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 27.776 0.662
8 A. BASSANI Motocorsa Racing 31.015 3.239
9 A. LOWES Kawasaki Racing Team WorldSBK 31.363 0.348
10 L. BAZ Bonovo Action BMW 39.809 8.446
11 X. FORES BARNI Spark Racing Team 39.895 0.086
12 S. REDDING BMW Motorrad WorldSBK Team 56.317 16.422
13 H. SYAHRIN MIE Racing Honda Team 1’00.618 4.301
14 E. LAVERTY Bonovo Action BMW 1’04.247 3.629
15 K. NOZANE GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 1’05.242 0.995
16 O. KONIG Orelac Racing Verdnatura 1’06.538 1.296
Nem fejezte be a futamot
M. VAN DER MARK BMW Motorrad WorldSBK Team 4 Laps
K. SMITH TPR Team Pedercini Racing 9 Laps
L. MERCADO MIE Racing Honda Team 10 Laps
P. OETTL Team Goeleven 11 Laps

Mandalika: Tuuli több, mint 5 év után győzött, Aegerter bebiztosította második Supersport világbajnoki címét

Több szempontból is történelmi pillanatok a Supersport kategóriában. Az izgalmas futamon pedig a drámák sem hiányoztak. Niki Tuuli több, mint 5 év után szerzett újra pole pozíciót az MV Augustának, és a kezdetektől fogva nagy csatát vívott Can Öncüvel, valamint Federico Caricasuloval.

Kicsit hátrébb alig néhány kört követően már megkezdődtek a bukások. Előbb Van Straalen, majd Soomer bukott, a fordulópont viszont csak ezután következett. Lorenzo Baldassarri is elesett, ezzel jelentősen megkönnyítve Aegerter helyzetét, akinek így már pár pont is elegendő volt a címvédéshez.

Az élmezőnyben 8 körrel a vége előtt Öncü megelőzte Tuulit, de lerázni nem tudta ellenfelét. Néhány körrel később szélesre is futott, ezzel a finn versenyző visszavette az első helyet, amelyet a hajrában már nem engedett ki a kezéből. Niki Tuuli a 2017-es Magny-Cours-i futam óta először tudott győzni, mögötte Öncü és Caricasulo állhatott még fel a dobogóra.

Noha lemaradt az első háromról, Dominique Aegerter számára a negyedik hely is azt jelentette, hogy megvédi világbajnoki címét. A svájci végül az utolsó pillanatban 8 ezreddel előzte meg Mortellát, de a bajnokság szempontjából ennek már nincs jelentősége. Aegerter így 3 futammal a vége előtt bebiztosította a címvédést, és kétszeres világbajnokként léphet egy szintet, és folytatja a Superbike-ban jövőre. Ami a magyar szereplést illeti, Sebestyén Péter a 13. helyen végzett.

Végeredmény:

1 N. TUULI MV Agusta Reparto Corse
2 F. CARICASULO Althea Racing 3.528 3.528
3 C. ONCU Kawasaki Puccetti Racing 4.226 0.698
4 D. AEGERTER Ten Kate Racing Yamaha 6.029 1.803
5 Y. MONTELLA Kawasaki Puccetti Racing 6.037 0.008
6 N. BULEGA Aruba.it Racing WorldSSP Team 10.034 3.997
7 S. MANZI Dynavolt Triumph 20.344 10.310
8 J. CLUZEL GMT94 Yamaha 21.051 0.707
9 R. DE ROSA Orelac Racing Verdnatura WorldSSP 21.664 0.613
10 A. HUERTAS MTM Kawasaki 24.751 3.087
11 T. BOOTH-AMOS Motozoo Racing by Puccetti 29.205 4.454
12 A. VERDOIA GMT94 Yamaha 31.177 1.972
13 SEBESTYÉN PÉTER Evan Bros.WorldSSP Yamaha Team 32.438 1.261
14 O. BAYLISS BARNI Spark Racing Team 36.214 3.776
15 L. TACCINI Ten Kate Racing Yamaha 1’05.396 29.182
16 25 M. BRENNER VFT Racing 1’05.489 0.093
17 50 O. VOSTATEK MS Racing Yamaha WorldSSP 1’05.554 0.065
18 10 U. ORRADRE MS Racing Yamaha WorldSSP 1’06.013 0.459
Nem fejezte be a futamot
L. BERNARDI CM Racing 4 Laps  

 

L. BALDASSARRI Evan Bros.WorldSSP Yamaha Team 17 Laps  

 

S. JESPERSEN Kallio Racing 18 Laps  

 

G. VAN STRAALEN EAB Racing Team  

 

H. SOOMER Dynavolt Triumph  

 

 

Bautista: Az aszfalt még csak két hetes

0

A világbajnokságot vezető Álvaro Bautista a legjobb idővel zárta a 2022-es Superbike-világbajnokság első edzésnapját a mandalikai pályán. Ennek ellenére a Ducati versenyzője nem mentes az aggodalmaktól.

Pénteken csak Álvaro Bautista ért el 1:34 alatti időt, a Ducati sztárja 1:33.626-os körével majdnem fél másodperccel volt gyorsabb a második helyen álló Toprak Razgatlıoğlunál a második edzésen. Az időket azonban nem kell félteni, mivel a Lombok üdülőszigetén található Mandalika Street Circuit pálya frissen van aszfaltozva, és a hétvége során minden egyes edzéssel változni fog.

„Az első edzésen nem versenyzők voltunk, csak gumit tettünk az aszfaltra. Délután egy kicsit jobb volt, de a pálya szélességéből körülbelül csak talán 60 cm-t tudunk használni. Az előzés tehát nagyon nehéz lesz az első futamon, és még ha száraz is marad, pokolian kell majd figyelnünk. Összességében az új aszfalt jobb – néhány verseny után ez nem lesz probléma. Nem szabad elfelejteni, hogy az aszfalt még csak két hetes.” – kezdte Bautista.

„Az első edzésen teljes egészében az SC0-val, a második edzésen pedig néhány kört az SCX-szel is mentem – a kopás a határokon belül volt. De hogy az első versenyen melyik gumit fogom használni, azt valószínűleg a Superpole után fogom eldönteni. Talán az éjszakai eső segíteni fog, így szombaton jobb lesz a tempó. Még nem tudhatjuk.”

 

 

Rea: Ez egy rémálom

0

Egy évvel ezelőtt debütált a Superbike-világbajnokság Mandalikában. A pálya állapota azonban most aggodalomra ad okot.

Jonathan Rea számára az utolsó előtti, indonéziai Superbike-világbajnoki találkozó az erős versenyeredményekről szól, hiszen a világbajnoki címért folytatott küzdelemben – 98 pont a hátránya a vezető Álvaro Bautistával szemben. Amikor azonban a Kawasaki gyári versenyzője pénteken kigurult a 4,3 km-es pályára, katasztrofális pályaviszonyokról számolt be.

A mandalikai pályát újraaszfaltozták, de a pályán lévő szennyeződések nem könnyítik meg a versenyzők dolgát. Ráadásul a közel 40 fokos hőség árnyékban szintén nem segítség.

„A kezdeti beállításom messze nem volt a legjobb, legalábbis ha az egyensúlyt nézzük. Egész nap nem éreztem jól magam a motoron. Még délutánra sem lett jobb a tapadás. Amikor nem érzed jól magad, és ideges vagy, akkor nagyon nehéz egy rendkívül keskeny pályán motorozni.” – magyarázta a hatszoros világbajnok.

„Az viszont világos, hogy hol vannak a problémáink, szombatra jó elképzelésünk van.”

„Reggel annyira piszkos volt a pálya, hogy összességében szörnyen éreztem magam, ez egy rémálom. A pályára kell engedni minden versenygépet, úgy talán jobb lenne a helyzet. A Supersport és a Superbike edzéseken is sok bukást láttunk. A versenyzők nem hibáztak, csak az íven kívül voltak, ahol a legrosszabb a helyzet.”

 

Minden idők legnagyobbja lehetett volna, de ő meg akart halni

0

Tíz éve teljesítette utolsó futamát a MotoGP-ben Casey Stoner. Az ausztrál versenyző a két világbajnoki címnél is többre vihette volna, ám betegsége korai visszavonulásra kényszerítette. Igaz, minden idők legnagyobbja egyébként sem akart lenni.

Tíz éve rendezték a MotoGP valenciai szezonzáróját, amely egyben Casey Stoner utolsó futama is volt a sorozatban. Az akkor még csak 27 éves motoros mindössze hét idényt töltött el a királykategóriában, és bár így is rendkívül eredményes pályafutást tudott maga mögött, az emberben ilyenkor nyilvánvalóan van némi hiányérzet.

Az ausztrál versenyző így is számos ranglistán előkelő helyen szerepel, és természetesen a két világbajnoki cím miatt sem kell magyarázkodnia. Ráadásul mindkét idényt egyértelműen ő uralta egy olyan mezőnyben, amelynek tagja volt többek között Valentino Rossi, Nicky Hayden, Dani Pedrosa és később Jorge Lorenzo.

Pályafutása alatt azonban eluralkodott rajta egy betegség, amelyet ráadásul csak jóval később diagnosztizáltak nála. A tünetek miatt a visszavonulás mellett döntött, pedig a következő években látott erőviszonyok ismeretében még jó pár vb-cím benne volt. Igaz, később elmondta, hogy öt elsőség fölé egyébként sem akart menni, vagyis minden idők legnagyobbjai közé semmiképpen sem emelkedhetett volna, legalábbis ebben a tekintetben.

Hiába a nagy előd, neki kellett kitaposnia az utat

Stoner akkor kezdett el motorozni hazájában, amikor honfitársa, Mick Doohan uralta a legmagasabb, 500 köbcentiméteres géposztályt. Az ausztrál versenyző 1994 és 1998 között zsinórban 5 világbajnoki címet nyert, ráadásul mindezt úgy, hogy 1992-ben akkorát bukott, hogy jobb lábánál az amputáció is felmerült. Ezért, valamint minden bizonnyal az azonos nemzetiség miatt Stoner szemében ő volt a legnagyobb motoros.

„Mick nem csak egy bálvány volt, ő volt az, akire az egész karrieremet alapoztam – nyilatkozta a Last on the Brakes című podcastban. – Amit a balesete után elért, annak senki még csak a közelébe sem ért az én szememben. Mindenki Valentinóról és másokról beszél, mert a számok tekintetében ők a legnagyobbak. Az én véleményem viszont az, hogy amit Mick egy ilyen sérülés után csinált, ahhoz senki nem ér fel. Egyfajta irányadó volt számomra, hogy mindig van valaki, akinek rosszabb a helyzete az enyémnél, és soha nem szabad feladni.”

Annak ellenére, hogy hazájában tombolt a motorsportőrület, Stonernek, illetve családjának nem volt könnyű dolga, ha az előrelépésről volt szó. Persze nem az akkor még ifjonc tehetségével volt gond, hanem elsősorban anyagi problémák hátráltatták, hiszen nem egy tehetős famíliába született. Éppen ezért nem indulhatott el akármelyik versenysorozatban.

A legendás Mick Doohan volt a példaképe

„Nem volt pénzünk, és még Ausztráliában is a versenyzés legolcsóbb formáját választottuk, ami a salak – idézte fel Stoner karrierjének kezdeti szakaszát. – A pályaversenyzés egy vagyonba került nekünk.”

Ha ez nem lett volna elég, mások is próbáltak keresztbe tenni neki. Még bőven tinédzserként megpróbált benevezni egy helyi bajnokságba, ám ez önhibáján kívül, egy egészen elképesztő húzás miatt nem jött össze neki.

„Ausztráliában nem szereztem sok barátot – jelentette ki a Rusty’s Garage podcastban. – Volt egy géposztály, amelyben tizennégy évesen lehetett versenyezni, úgyhogy megszereztem az ehhez szükséges engedélyt. Az induláshoz viszont klubtagnak kellett lenni, és abban az időben csak egy klub volt. Ezt a riválisom szülei működtették, akik visszautasították a jelentkezésemet. Ez lényegében elvette annak az esélyét, hogy Ausztráliában tizenhat éves korom előtt versenyezzek.”

Még a győzelmeket sem élvezte

Ennek következtében Stonernek nem volt más választása, mint Európába költözni. Szerencséjére nagyszülei az Egyesült Királyságban éltek, így az ország adta magát. Azonban hiába a nehézségek, már akkor is egyértelmű volt számára, hogy mit akar elérni a sportágban: eljutni a csúcsra.

„Mindig magasra tettem a lécet – mondta. – Mielőtt még egyáltalán eljutottam a nagydíjakig, biztos voltam benne, hogy világbajnok lehetek. Nem elbizakodott voltam, de erre tettem fel az életem, az volt a célom, hogy eljussak a legmagasabb kategóriába, és kiderüljön, hogy meg tudom-e szerezni a címet.”

Az első pofont viszont nagyon hamar megkapta. 2000-ben és 2001-ben a brit és a spanyol nemzeti bajnokságokban versenyzett 125 köbcentiméteres motorokkal, valamint ugyanebben a géposztályban két világbajnoki futamon is elindult. A következő idényben pedig már rögtön a 250-esek között kellett szerepelnie, ám 16 hétvégén egyszer sem állhatott dobogóra. Ekkor nagyon komolyan megkérdőjelezte önmagát.

„Az első év majdnem véget vetett [az álmaimnak] – emlékezett vissza a 2002-es évre Stoner. – A mérnökömmel nehéz volt együtt dolgozni, mert fiatal kölyöknek tartott engem, aki semmit nem tud, és nem könnyítette meg a dolgomat. Nagyon kemény idényem volt. Rögtön a 250-es kategóriában indultam, máris a második géposztályban voltam, egy lépésre a MotoGP-től. Ez nem volt jó út, de nem is volt más lehetőség. Abban az évben igazán arcul csapott a valóság, és arra gondoltam, hogy nem fog megvalósulni [a vb-cím]. Soha nem voltam optimista fickó, inkább realista, és úgy éreztem, futamot sem fogok nyerni, nemhogy bajnokságot.”

A sikertelen szezon után egyet visszalépett, és immáron állandó jelleggel a 125-ösök között versenyzett. Az ott töltött két évében egy-egy győzelmet szerzett, ami látszólag kevésnek tűnik, de első idényében ő lett a legjobb újonc, a másodikban pedig nagyon megverte a másik KTM-en ülő Mika Kalliót.

Ennek köszönhetően kapott egy második esélyt a 250-esek között, amivel már nagyon is élt. Sokáig a bajnoki címért is harcban volt a vele egykorú, de tapasztaltabb Pedrosával, ám mivel hazájában bukott és kiesett, két versennyel a vége előtt matematikailag is lemondhatott az elsőségről. A jó teljesítmény ellenére még ekkor sem volt biztosított a jövője.

„Évről évre küzdöttünk az eredményért és a szerződésért, próbáltunk pénzt szerezni a tulajdonosoknak – magyarázta, utalva a menedzsmentjére. – A versenyzői szakszervezettől is kaptunk támogatást, mert mi voltunk a kevés ausztrál egyike a bajnokságban. Ez kisegített minket, és néha ennek köszönhetően sikerült megtartani az ülést, ami máskülönben nem jött volna össze. Sokan nem tudják, hogy 2006-ig soha nem volt szerződésem, illetve motorom egészen az év kezdetéig, ellentétben mindenki mással. Szó szerint semmivel sem rendelkeztünk. Abban az évben már a szezon végén aláírtam a Ducatihoz 2007-re.”

No de ne szaladjunk ennyire előre! 2006-ban eljött a várva várt lehetőség, és egy kisebb huzavona után Stoner, illetve akkori csapata, az LCR a Honda motorját használva bemutatkozhatott a királykategóriában. Az ausztrál versenyző pedig nagyon hamar bizonyította, hogy nagy dolgokra hivatott.

Már a második hétvégéjén, Katarban megszerezte a pole pozíciót, a következő fordulóban pedig nagyon közel volt élete első királykategóriás futamgyőzelméhez. Törökországban azonban végül a második helyen ért célba, miután Marco Melandri az utolsó kör végén maga mögé utasította.

Ugyanakkor nem lehet azt mondani, hogy debütáló szezonjában semmilyen kétséget nem hagyott magával kapcsolatban. A rögtön a gyári Hondához került Pedrosa valamelyest elhomályosította Stonert, aki ráadásul rengeteget bukott. Összesen hat versenyt kellett feladnia, Németországban pedig el sem indulhatott, miután a bemelegítésen agyrázkódást szenvedett. Az akkoriban a csapatnál dolgozó Ramon Forcada szerint a rengeteg esés oka az ausztrál versenyző vezetési stílusa, illetve a nem megfelelő első gumi volt.

„Összesen huszonhárom bukása volt abban az évben – emlékezett vissza az idén visszavonult mérnök. – Casey-nek szüksége volt arra, hogy igazán érezze a motor elejét, a hátulja nem érdekelte.”

Stonernek mentálisan sem tett jót a rengeteg hiba. Az akkor 21 esztendős pilóta pályafutása elején annyira önkritikus volt, hogy még a sikereknek sem tudott igazán örülni. El lehet képzelni, min ment keresztül, amikor be sem fejezett egy futamot.

„Néha akkor sem voltam boldog, amikor nyertem, mert tudtam, hogy nem a lehető legjobban teljesítettem a versenyen, hibákat követtem el – magyarázta. – Nagyon kritikus voltam magammal szemben. Szégyelltem magam, amikor hibáztam vagy nem hoztam a várt eredményt az adott hétvégén.”

2007-ben aztán óriási lehetőséghez jutott, hiszen gyári csapathoz szerződött. Stonert a Ducati igazolta le az addigra már hatszoros futamgyőztes Loris Capirossi mellé. Az ausztrál versenyző viszont nemhogy a tapasztalt és eredményes csapattársától nem ijedt meg, de még az akkor már egyértelműen a legnagyobbként emlegetett Rossitól sem: a katari idénynyitón emlékezetes csatában győzte le őt, megszerezve első diadalát a MotoGP-ben.

Hogy minek volt köszönhető a szárnyalás? Nem elsősorban a jó technikának, hanem a gumiknak, legalábbis Forcada szerint. „Amikor találkoztunk, mindig azt mondta, hogy »ez a motor nem kiemelkedő, de az első gumi lehetővé teszi, hogy azt csináljak, amit akarok. Ez az egyetlen titok« – árulta el a katalán mérnök.

Stoner megállíthatatlannak bizonyult, és nem volt kérdés, hogy megnyeri a Ducati történetének első és egészen a mostani szezonig egyetlen bajnoki címét. Az ausztrál versenyző 6 pole pozícióval és 10 győzelemmel fejezte be az idényt, legrosszabb eredménye pedig a Japánban szerzett hatodik helye volt. Igaz, akkor biztosan nem volt csalódott, mivel azon a versenyen biztosította be bajnoki címét, három futammal a vége előtt.

15 éve: Casey Stoner, a Ducati egyetlen egyéni világbajnoka

Stoner végül 125 pontos előnnyel, azaz öt győzelemnyi különbséggel előzte meg Pedrosát. A sors iróniája, hogy míg az alsóbb kategóriákban a spanyol versenyző három bajnoki címet nyert, vetélytársa pedig egyet sem, addig a MotoGP-ben megfordultak az erőviszonyok: Stoner már a legelső lehetőségével élt, míg Pedrosa soha nem ért fel a csúcsra.

Laikusként talán azt lehetne gondolni, hogy Stoner az addiginál felszabadultabbá vált ebben a szezonban, és a korábbiaknál jobban örült a sikereknek. Elmondása szerint azonban ez távolról sem volt így, ami a hatalmas tehernek tudható be.

„A 2007-es idényt nem igazán élveztem, mert óriási volt a nyomás a családom és mindenki más felől – vallotta be. – Még a győzelmek sem voltak élvezetesek, csupán megkönnyebbülést éreztem, hogy vége a hétvégének. Pályafutásom későbbi részében megtanultam sokkal jobban kiélvezni a diadalokat, leszámítva az utolsó éveket. Őszintén szólva hatalmas nyomást helyeztem magamra, hogy összejöjjenek a dolgok, nem szerettem hibázni. Valószínűleg ez erősebb volt, mint amennyire nyerni szerettem.”

Stoner 2008-ban ott folytatta, ahol pár hónappal korábban abbahagyta, és megnyerte a katari nyitányt. Utána egy gyengébb periódus következett, majd jött egy brutális sorozat, amelynél korábban csak ketten tudtak jobbat, azóta pedig senki sem: zsinórban hétszer szerzett pole pozíciót.

A Sachsenringen 20 pontra megközelítette Rossit, ám utána sorozatban háromszor is bukott. Ebből az első Laguna Secában, az olasz pilótával vívott legendás csatájukat követően történt, itt még be tudta hozni a második helyen a motort. Brnóban és Misanóban viszont kiesett, így végleg elvesztette az esélyét a címvédésre. Végül 280 ponttal zárt, ami akkor a legtöbb volt egy olyan versenyzőtől, aki nem ünnepelhetett az idény végén.

Még betegen is világbajnok lett

A 2009-es idényt szintén jól kezdte: öt futam alatt két győzelmet gyűjtött, és vezette a pontversenyt, majd két fordulóval később is csak 9 pont volt a hátránya Rossi mögött. A következő futamokon viszont komoly gondok jelentkeztek nála.

Stoner zsinórban háromszor nem állt dobogóra, és ami ennél sokkal nagyobb baj volt, hogy jóval a futamok vége előtt elfáradt. Az ausztrál motoros természetesen a végére akart járni a dolognak, és hamarosan meg is érkezett a diagnózis: vérszegénység és gyomornyálkahártya-gyulladás.

Az érintett vitatta az eredményt, és mivel állapota nem javult, radikális döntést hozott: augusztusban bejelentette, hogy kihagyja a soron következő három viadalt. A pihenő alatt kiderült, hogy laktózérzékenységben szenved, és ennek velejárói nem csak fizikailag viselték meg Stonert, aki sokakban nagyot csalódott.

„Rengetegen voltak, akikről azt gondoltam, hogy a barátaim, remek kapcsolatot ápoltunk, és a belemet is kidolgoztam értük. Még egy hónap sem kellett, hogy elpártoljanak tőlem, mert abban az évben szenvedtem – panaszkodott. – Minden futam után hánytam, és egyszerűen fizikailag nem voltam képes vezetni a motort. Fogalmunk sem volt, hogy mi a baj, jó néhány orvosnál jártunk, de senki nem tudott rájönni. Egészen addig, amíg vissza nem tértem Ausztráliába, és a saját kezembe nem vettem a dolgokat. Sokan viszont nagyon gyorsan hátat fordítottak nekem, és ekkor rájöttem, hogy ez mindenki számára üzlet.”

Stoner hozzátette, egészen addig azt érezte, hogy része egy csapatnak, hiába egyedül ült a motoron. Úgy gondolta, hogy együtt nyernek és együtt vesztenek, ám szerinte olyanok is elfordultak tőle, akik az ő érkezéséig alig értek el valamit a sportágban. Mindez keserű szájízt hagyott benne.

Bár visszatérése után sokkal jobban érezte magát, és két versenyen is diadalmaskodott, a kihagyott futamok után nem volt esélye a bajnoki címre. Végül a negyedik pozícióban végzett, ahogyan egy évvel később is, amikor csak az idény második felében tudott futamot nyerni, igaz, akkor hármat is.

2010 végén jelentős mozgások indultak be a pilótapiacon, elsősorban a Hondának köszönhetően, akik nehezen viselték, hogy a rivális Yamaha sorozatban háromszor nyerte meg a világbajnokságot. A siker érdekében megszerezték Stonert, akit egyébként a nagy ellenfél, azaz Rossi váltott a Ducatinál.

2011-ben aztán az ausztrál versenyző újabb világbajnoki címet szerzett. Bár ezúttal is 10 győzelemig jutott, egy fokkal kevésbé volt sima a menetelés, még akkor is, ha a 12 pole pozíciónál csak Marc Márquez tudott többet egy idényen belül: végső sikerét hazájában, Phillip Islanden biztosította be két fordulóval a befejezés előtt, ám ehhez az is kellett, hogy a címvédő Lorenzo a bemelegítésnél súlyos sérülést szenvedjen.

A 2012-es év szintén jól indult számára, hiszen háromból két versenyt is megnyert. Azonban a következő, franciaországi forduló előtt váratlanul bejelentette a visszavonulását, sokkolva ezzel a világot. Betegsége ugyanis nem jött rendbe, sőt, egy időben nagyon elhatalmasodott rajta.

Stoner csak a közelmúltban beszélt arról, hogy egy időben borzasztó gondolatok gyötörték az óriási stressz miatt, és elmondása szerint minél gyorsabban ment a pályán, annál inkább meg akart halni. Balszerencséjére csak évekkel a pályafutásának lezárása után derült ki, hogy a szorongásos megbetegedések egy fajtájával, krónikus fáradtsággal küszködik. Bár elmondása szerint pont az utolsó két évére javult valamelyest a helyzet, ennek ellenére a visszavonulás mellett döntött.

Stoner: „Minél gyorsabb voltam, annál inkább meg akartam halni”

Utolsó idényében újabb komoly balesetet szenvedett, amikor az indianapolisi időmérőn elszakadt a bokaszalagja. Bár a versenyt teljesítette, és a negyedik helyen ért célba, ezután a műtét mellett döntött, így kihagyta a következő három viadalt. Természetesen ez véget vetett annak az álomnak, hogy világbajnoki címmel búcsúzzon a sportágtól.

Stonernek még négy futama volt hátra visszatérése után, és visszavonulása szépre sikeredett. Utolsó három versenyén egyaránt dobogóra állhatott, ráadásul Phillip Islanden ismét győzött. Ezzel zsinórban hatszor diadalmaskodott hazai pályán, amivel Rossi mögött a második az örökranglistán. Mindezt közvetlenül azután tette, hogy bejelentették, a pálya 3-as kanyarja az ő nevét fogja viselni. Utoljára éppen tíz éve szerepelt a MotoGP-ben, és egy valenciai harmadik hellyel köszönt el.

10 éve: utolsó pár előre fuss Valenciában

A motorozással nem hagyott fel végleg: a következő években a Hondának, majd a Ducatinak is tesztelt, és bár mindkét gyártónál felmerült a beugrás lehetősége, a visszatérés mindannyiszor meghiúsult. 2015-ben részt vett a szuzukai 8 órás futamon, ám szereplése csúnya véget ért, amikor műszaki hiba miatt nagyot bukott. A verseny után a Honda hivatalosan is elnézést kért tőle a történtekért.

Még ezt megelőzően azzal is megpróbálkozott, hogy kettőről négy kerékre vált. 2013 januárjában bejelentette, hogy elindul a helyi V8-as Supercars bajnokságban, ám ott nem járt sikerrel. Mindössze a tizennyolcadik helyen végzett, legjobb eredménye pedig egy ötödik pozíció volt.

Stoner mostanra már teljesen visszavonult a motorozástól, jelenleg a golf az egyetlen sportág, amit űz. Feleségével és két gyerekével él, és mivel már nem kell folyamatosan a legjobbját nyújtania, a korábbi problémák sem okoznak neki akkora gondot, bár még mindig vannak hullámvölgyek.

Golfozással üti el szabadidejét Casey Stoner

„Manapság nem annyira, mert nem vagyok csúcsformában – válaszolta az erre vonatkozó kérdésre 2019 végén. – Még mindig megvan a laktózérzékenységem, de egy sajt miatt most már nyugodtabb vagyok. Továbbra is szedek tablettákat, amelyek enyhítik a problémát. Jelenleg a krónikus fáradtsággal küszködöm. Akkor vettem észre, hogy gond van, amikor a golf megerőltetővé vált számomra. Erre is szedek pirulákat, hogy átvészeljem.”

Nem csak betegsége miatt nem lehetett a legnagyobb

Stoner mindössze 27 évesen vonult vissza a MotoGP-től, két vb-címmel, 38 győzelemmel és 39 pole-lal a háta mögött. Az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy meddig juthatott volna el, ha 35-40 esztendősen hagyja abba. A kiszállása utáni évek ismeretében vélhetően nagyon sokáig.

A helyére Márquez érkezett, aki aztán valósággal letarolta a MotoGP mezőnyét a Hondával. A spanyol motoros 2013 és 2019 között 6 világbajnoki címet, valamint 56 győzelmet gyűjtött be. Ezeket a számokat természetesen nem lehetne egy az egyben beírni elődje neve mellé, de ennek egy részét szinte biztosan Stoner zsebelte volna be. Maga az érintett is úgy gondolja, hogy igenis felvette volna vele a versenyt.

„Az emberek mindig azt kérdezik tőlem, hogy meg tudnám-e őt verni, és sok minden arra utal, hogy igen – mondta a La Gazzetta dello Sportnak még 2017-ben. – Nyertem Lorenzo, Valentino és [Andrea] Dovizioso ellen, akik mindannyian legyőzték őt. Szóval nincs okom azt mondani, hogy erre ne lettem volna képes én is. Ahogyan most Dovizioso, úgy én is harcolhattam volna vele a bajnoki címért.”

Szerinte meg tudta volna verni Márquezt

Nem lehet nem észrevenni a párhuzamot Stoner, valamint a négy keréken legendává váló, hétszeres Forma-1-es világbajnok Lewis Hamilton pályafutásának első szakasza között. Ugyanabban az évben születtek, és ugyanabban az évben kaptak vb-címre esélyes technikát, aztán egy év különbséggel értek a csúcsra. 2012-ben mindketten fontos döntést hoztak a karrierjük szempontjából, csak míg Hamilton megágyazott későbbi sikereinek azzal, hogy a McLarentől a Mercedeshez igazolt, addig az ausztrál versenyző elvette magától az esélyt. Még a Mercedes és a Honda sikerszériája is hasonló időszakra tehető, utóbbi persze már Márquezzel a fedélzeten. Forcada szerint Stoner is hozta volna az eredményeket, és egy korai példával igyekezett szemléltetni egykori pilótája képességeit.

„Az első pole-ját úgy szerezte meg, hogy lekéste a gépét, és közvetlenül az edzés kezdése előtt érkezett meg – árulta el. – Csak egy csokoládét evett, amit valaki az autóban adott neki. Senkit nem ismertem, akinek ilyen veleszületett tehetsége lett volna, mint neki. Annyi címet nyerhetett volna, amennyit csak akar.”

Nyilvánvalóan soha nem derül ki, hogy a katalán szakembernek igaza van-e, de ha igen, Stoner még a betegsége nélkül is megállt volna ötnél. Ezt ő maga erősítette meg, elhatározását pedig azzal magyarázta, hogy tiszteletből nem akarta volna felülmúlni Doohan eredményét.

„Egész pályafutásom alatt Mick Doohan szerettem volna lenni, szóval nem akartam jobb lenni nála – indokolta meg hozzáállását. – Sokan meg akarják dönteni ezt vagy azt a rekordot, de számomra ez soha nem a csúcsokról szólt. Ha ez lett volna a helyzet, folytatom a versenyzést, és biztos vagyok benne, hogy sokkal magasabbra juthattam volna a ranglistán. Ha egy ideális világban van esélyem öt bajnokságot nyerni, nem törekedtem volna ennél többre.”