back to top
2025. július 14. 04:58
Kezdőlap Blog Oldal 602

Marini: Fabio úgysem tudta volna megnyerni a futamot

0

Luca Marini visszatekintett a sikeres szezonzáróra, és kitűzte céljait 2023-ra.

Pénteken még Marini volt a leggyorsabb versenyző, vasárnap pedig a 7. helyen végzett, és újabb kilenc világbajnoki pontot szerzett. A 25 éves versenyző így összegezte a vasárnapi GP-t:

„Nagyon jó versenyem volt, és tökéletesen tudtam bánni a gumikkal. Mindig sok időt tudtam nyerni a féktávokon. Problémáink voltak viszont a motor hőmérsékletével. Nem tudom, miért, mert korábban nem voltak ilyen problémáink. Az első nyolc körben a műszerfalon figyelmeztetés volt, hogy lassítsak. Valójában a motor már nem is gyorsult olyan jól. Ettől eltekintve nagyon elégedett voltam a motorral, nagyon jó volt a tempóm. A szezon elejéhez képest előrelépést értem el.”

Marini még Bagnaiára is igyekezett figyelni a futam közben: „Azt gondoltam, hogy biztonságban befejezi a versenyt, ami okos döntés volt a szememben, mert Fabio úgysem tudta volna megnyerni a futamot. Az első körben Pecco mögött kerestem a megfelelő helyet, hogy tisztán megelőzzem, mert Miguel és Joan ellen küzdöttem. A második körben tisztán el tudtam menni mellette, és fel tudtam zárkózni.”

„Úgy gondolom, hogy egy gyári csapatnál kell lenned, ha a bajnoki címért akarsz versenyezni. Ezt bizonyítja a MotoGP-ben tapasztalható tendencia. Ha egy nem gyári versenyző bizonyítja az ellenkezőjét, remélem, hogy harcolhatok az első helyekért.”

„Ha jövőre a bajnoki címért akarsz versenyezni, akkor az első ötben kell végezned. Túl messze vagyok, így a következő lépés az, hogy 2023-ban az első ötben végezzek.”

 

Marc Márquez: Rögtön a rajt után éreztem, hogy problémák vannak

0

Marc Márquez csalódást keltő szezonzárót élt át Valenciában. A keddi teszt előtt világosan kifejtette, milyen fejlesztéseket szeretne látni a Honda mérnökeitől.

A mugellói futam után Marc Márquez hat futamot volt kénytelen kihagyni, és átesett a negyedik felkarműtéten. A szeptember 6/7-i misanói teszten tért vissza, majd részt vett az Aragóniai Nagydíjon, ahol nullázott, mivel az első körben Fabio Quartararóval és Taka Nakagamival ütközött.

„A valenciai versenyen azért buktam, mert túl későn fékeztem. Rögtön a rajt után éreztem, hogy problémák vannak. Ha megnézzük az idei rajtjaimat, mindig jól sikerültek.” – jegyezte meg a Repsol Honda sztárja.

„Itt sorra veszítettem a pozíciókat, és azonnal éreztem, hogy valami nincs rendben. Negyedik voltam Rins, Martín és Miller mögött, amikor buktam. Dobogóra akartam állni, ezért túl agresszív voltam, és túl későn fékeztem. Ha mindig az utolsó pillanatban kell fékezned, hogy lépést tarts az első hárommal, az egy, két vagy hat körön keresztül jól működik, de nem 27 körön keresztül. Ha állandóan ennyire erősen nyomod, jó eséllyel elmegy a motor eleje.”

Milyen változtatásokat szeretne Márquez a következő szezonra?

„A motor fontos. Ha csak fél tizedet nyersz minden egyenesben, akkor egy kicsit korábban fékezhetsz, nem kell olyan sokat kockáztatnod. Ehhez sokat kell javítanunk a fékezésen az egyenesekben. A kanyarsebességen is javítanunk kell. Most túl lassan jövünk ki a kanyarokból, de a probléma a kanyar bejáratánál kezdődik. Ha túl későn vagy túl lassan fordulsz be, automatikusan elrontod a kanyar kijáratát. A hétvégén itt az első szektorban vesztettem a legtöbb időt, mert ott vannak ezek a fékezési zónák az 1-es és 2-es kanyar előtt; az összes többi szektorban versenyképesek voltunk. Tehát ismerjük a gyenge pontunkat.”

„Múlt hétfőn influenzás lettem, egész hétvégén gyengélkedtem. Erősen számítok arra, hogy kedden jobban fogom érezni magam. A legfontosabb azonban az, hogy a szeptember óta tartó visszatérésem jól sikerült, mert fizikailag hétről hétre jobban és erősebbnek érzem magam. Most az lesz a prioritás, hogy télen újra a legmagasabb szintre kerüljünk.”

Aleix Espargaró: Hogy mi volt a gond? Nem érdekel.

0

Nehéz napot fogott ki Valenciában az Aprilia gyári csapata, amely az idei szezonban jelentős sikereket tudhatott magáénak. Aleix Espargaró és Maverick Viñales is technikai problémák miatt kényszerültek feladni a versenyt.

Aleix Espargarónak csak a Ducati versenyzőjét, Enea Bastianinit kellett volna megelőznie, akkor elérhető lett volna a harmadik hely lett volna az Aprilia és a spanyol számára. Pol Espargaró testvére azonban már a 4. körben begurult a bokszba.

Mi történt? „Motorprobléma. Nem tudom pontosan mitől, de már a rajt után gondok voltak. Az első három körben ez folytatódott, minden kigyorsítási fázisban megállt a motor. Sajnos fel kellett adnom a versenyt.” – mondta Espargaró. A csapat forrásai szerint az üzemanyag-ellátással voltak problémái.

„Nem igazán érdekel, hogy mi történt. A motor leállt, nem ez az első alkalom. Sajnos a mai volt a legrosszabb nap erre, mert sokkal gyorsabb lehettem volna, mint Enea, így bebiztosítottam volna a 3. helyet a bajnokságban. Ez volt az álmom. Hogy mi volt a gond? Nem érdekel.”

„Büszke vagyok arra, amit idén elértünk. Tavaly senki sem számított arra, hogy a dobogón fogok végezni, de sikerült. Senki sem hitte, hogy idén győzelmeket vagy pole pozíciót fogok szerezni. Sok dobogós helyezést szereztem, és sokáig harcoltam a bajnoki címért. Nagyon büszke vagyok. Ez rendkívül nehéz 20 versenyen keresztül. Néha egyszerűen nem tudsz többet tenni.”

Jövőre az Aprilia két további motorral áll rajthoz. Hogyan vélekedik erről a spanyol versenyző?

„Ez nem arról szól, hogy több motor legyen a rajtrácson. Együtt kell fejlődnünk. A Ducati egyik erőssége, hogy a szatellitcsapattal együttműködve erősíti a gyári motorokat. Sok problémával kezdték a szezont, de az erős együttműködésnek köszönhetően sokat javultak. Így nyerték meg a bajnoki címet is.”

Hogyan látja Álex Rins sikerét a valenciai finálén?

„Nagyon örülök neki. Ha ma második lettem volna, biztosan megpróbáltam volna nyerni, de Álex győzelmének nagyon örülök. Amellett, hogy ő a barátom, nagyon örülök, hogy ez a csapat szerezte meg ezt az utolsó győzelmet. Nagy kár, hogy kilépnek, de ez a világ velejárója. Legalább lesz egy szép emlékezetes napjuk.”

Oliveira: A szokásos problémáim voltak

0

Brad Binder biztosította a KTM számára a dobogós helyezést a MotoGP szezonzáróján Valenciában, de Miguel Oliveira teljesítménye mellett sem szabad elmenni szó nélkül.

Miguel Oliveira a kilencedik helyen érkezett a MotoGP világbajnoki szezon utolsó, valenciai futamára. A portugál a Red Bull KTM csapat utolsó hétvégéjén a 8. helyet szerette volna átvenni Álex Rinstől, hiszen mindössze tíz ponttal volt lemaradva tőle.

Mivel azonban Rins megnyerte a futamot, így Oliveira számára végül még egy erős ötödik hely sem volt elég, hogy elérje a célját.

„Jó hétvége volt, a tempó egész hétvégén hihetetlen volt, és megvolt a lehetőségünk, hogy a dobogón végezzünk. Sajnos túlságosan hátulról kezdtem a versenyt. Szóval a szokásos problémáim voltak: túl magas guminyomás és túlmelegedett abroncsok.” – jegyezte meg a portugál.

„Mégis jó, hogy az első ötben végeztünk, bár egy jobb kvalifikációval biztosan többet is elérhettünk volna. Jó pontokat szereztünk. Bebiztosítottuk a 10. helyet a bajnokságban. Természetesen nem ez volt a cél, mert a 8. helyen is végezhettünk volna, de mivel Martín a dobogón állt, Rins pedig nyert, így nem sikerült.”

„Vegyes érzések vannak bennem most, mert most egy új fejezet kezdődik számomra egy másik csapatnál. Sok jó pillanatunk volt a KTM-nél, ahogy hullámvölgyek is, de ez minden pályafutás része. Az az érzésem azonban, hogy mindent beleadtam. Jó érzéssel távozom.”

„Összességében vicces bajnokság volt. Fabio nem kezdett túl erősen, de Pecco még rosszabbul kezdett. Fabio hozta ki a legjobbat a végén, egy olyan motorral, amely idén nem volt a legversenyképesebb. A Ducati remekül dolgozott, nagyon erősek. A végén egy olyan versenyző, mint Pecco gondoskodott arról, hogy elöl lehessenek. Gratulálok mindenkinek, különösen Peccónak, mert jól kezelte a helyzetet. Nem tudok többet mondani róla, remélem, hogy egy nap én is harcolhatok egy ilyen célért.”

Bastianini: Nem akartam semmi hülyeséget csinálni

0

Enea Bastianini 3. lett a világbajnoki tabellán, melyben közrejátszott az is, hogy Aleix Espargaró idejekorán feladni kényszerült a versenyt.

A Gresini Ducati és Enea Bastianini számára a 2022-es világbajnokság szinte nem is alakulhatott volna jobban. A valenciai fináléban elért nyolcadik hely elég volt a leendő Ducati gyári pilótának, hogy megőrizze fölényét a harmadik világbajnoki helyért folytatott harcban riválisával, Aleix Espargaróval szemben.

„La Bestia” így összegezte a vasárnapot: „A warm up-on gyorsak voltunk. Megvolt bennem az önbizalom, hogy jó versenyt futok. A versenyen tudtam, hogy nem kell a maximumra törekednem, mert Aleix-et gyorsan magam mögé utasítottam.”

„Pecco mögött motorozni egy kicsit veszélyes volt, mert máshol voltam gyorsabb, mint ő. Nem akartam semmi hülyeséget csinálni, de megragadtam az első lehetőséget, hogy megelőzzem.”

Bár Bastianini szeretett volna „többet” kihozni a versenyből, úgy döntött, hogy biztosra megy. „Fontosabb volt”, hogy „biztosítsa a harmadik helyet a világbajnokságon”.

„Az év elején azt mondtam volna: ‘Nem lenne rossz, ha harmadik helyen végeznénk’. A világbajnokság megnyeréséről is álmodtunk, még az élmezőnyben is ott voltunk. De ez talán egy kicsit túl korai volt, még egy kicsit fejlődnöm kell ehhez.” 

Quartararo: Ki kellett kapcsolnom a tévét a bokszban

0

Fabio Quartararo elérzékenyült és könnyes szemmel vallotta be, hogy kikapcsolta a tévét, hogy ne kelljen tovább néznie Francesco Bagnaia ünneplését.

Quartararo MotoGP-címvédő regnálása Valenciában véget ért, amikor Bagnaia megszerezte első bajnoki címét – a riválisok még össze is értek a futamon.

„Ennek pozitív és negatív oldala is van” – mondta a feldúlt Quartararo, miközben Bagnaia a Ducati garázsában ünnepelt. „Ki kellett kapcsolnom a tévét a bokszban.”

„A motiváció: elvesztettük a bajnoki címet, de én visszatérek, a csapat keményen dolgozik, és nincs okunk arra, hogy jövőre ne harcoljunk azért, hogy újra bajnokok legyünk.”

„Amikor így elveszítesz egy címet, meg kell találnod a pozitívumot. Még akkor is, ha most 99 százalékban negatívnak érzem az egészet. Az egy százalék pozitívum a következő négy hónap, ami az első futamig ránk vár. Éhesebb leszek a sikerre. Természetesen a verseny után elérzékenyültem. Harcos vagyok, egy győztes. Én akarok az első helyen állni. A verseny utáni első 15 perc kemény volt, de már vége. Lezárult egy fejezet. Kedden újat kezdünk.”

„Nem bántam meg semmit. 100 százalékot adtam. Nyomást gyakorlok a csapatra. A jövő év jó év lesz.Alig várom, hogy kedden kipróbáljam a motort, a benne rejlő lehetőségeket. Sok problémánk volt idén a motorral.”

Martín: Nem a harmadik hely volt a cél

0

Jorge Martín a valenciai szezonzárón a harmadik helyen végzett. A Pramac Ducati versenyzője azonban nem teljesen elégedett az eredménnyel.

Szombaton Jorge Martín zsinórban harmadik pole pozíciójával a legjobb előjelekkel vágott neki a 2022-es szezon utolsó futamának. A spanyol versenyző azonban már a rajtnál kikapott a későbbi győztes Álex Rinstől.

„Nem a harmadik hely volt a cél, de a maximumot nyújtottam, és a végsőkig nyomtam.” – jegyezte meg Martín.

A Pramac Ducati versenyzője számára a verseny minden volt, csak nem könnyű, különösen az első gumi okozott neki gondot:

„Talán rossz volt a nyomás az első gumiabroncsban, minden balos kanyarban majdnem elestem. Próbáltam tartani a távolságot, hogy kíméljem a gumikat. Amikor megpróbáltam újra felzárkózni, szinte lehetetlen volt. Túl sokat kellett volna kockáztatnom. Azt mondtam magamnak, hogy oké, akkor csak dobogóra állok, még ha nem is volt könnyű.”

„Boldog vagyok és pozitívan tekintek a jövőbe. Ha nem követjük el a hibákat, akkor ott lehetünk az élvonalban jövőre is.”

Brad Binder: Ma nem győztünk, de ez nem tragédia

0

A Red Bull KTM sztárja, Brad Binder a valenciai versenyen a legtöbb ellenfelét maga mögé utasította. A győzelemről ugyan lemaradt, de rengeteg önbizalmat szerzett a jövőre nézve.

Brad Binder az elmúlt két MotoGP-évben 39 futamon nem kevesebb, mint 37 alkalommal szerzett pontot. Idén talán nem szerzett újabb GP-győzelmet, de ma Valenciában a  tűzijátékot ő biztosította – és a második helyével mindössze egyetlen ponttal maradt le az ötödik világbajnoki helyről.

„Hatalmas köszönetet kell mondanom a csapatomnak” – sóhajtott Brad Binder a fantasztikus verseny után, amelyen az első kör után még hetedik volt Rins, Martín, Marc Márquez, Quartararo, Miller és Bagnaia mögött.

„Egész évben fáradhatatlanul küzdöttünk és küzdöttünk. Egészen a döntőig erős formában maradtunk. Ez a második hely fantasztikus befejezést jelent számunkra a szezonban. Idén három dobogós helyezésem volt, több, mint az első két MotoGP-s évemben. Remélem, most már megvan a megfelelő alap, amelyre 2023-ban építhetünk.”

„A végén a győzelemre gondoltam. Azt hiszem, a tizedik körtől kezdve, 1:31-es köridőket mentem. Ennek eredményeként elég gyorsan utolértem az előttem lévő csoportot. De a probléma az volt, hogy minden egyes előzési manőverrel rengeteg időt vesztettem. Itt nagyon fárasztó, ha meg akarsz előzni egy ellenfelet. Az utolsó körig és az utolsó kanyarig rendkívül keményen nyomtam, mert látni akartam, hogy mit tudok még elérni. Ma nem győztünk, de ez nem tragédia. Ez csak még éhesebbé tesz minket a 2023-as szezon kezdetére.”

Rins: Most már adják oda nekem ezt a motort. Megérdemlem!

0

A Suzuki újabb MotoGP-sikert ünnepelhetett a szezon végén. Álex Rins a valenciai futamon vegyes érzelmeket hagyó végső győzelmet szerzett a japán gyártónak.

Ki gondolta volna? A Suzuki megnyeri az utolsó nagydíjat. Álex Rins hibátlan rajt-cél győzelemmel mutatta meg, mire képes a csomag. A spanyolnak ez volt a második győzelme a szezonban, pályafutása ötödik MotoGP-s sikere.

A verseny után Rins szinte szóhoz sem jutott.

„Tényleg őrület volt. A hétvége folyamán igyekeztem nyugodt maradni, és nem mutatni semmilyen érzelmet. Azonban a rajtrácson, amikor elbúcsúztam a csapat minden tagjától, sírtam. Sírtam, mint egy őrült, mert hat nagyon szép év telt el.”

„Aztán azt mondtam magamnak: ‘Ne sírj, Álex. Még mindig előtted áll a verseny. Aztán megpróbáltam újra koncentrálni, és végül egy hihetetlen futam lett belőle. A rajtrács 5. helyéről rögtön az első kanyarban az élre állni hihetetlen volt” – hangsúlyozta Rins, aki végül a világbajnokság 7. helyén végzett.

„Nem volt könnyű vezetni ezt a versenyt, mert az egész futamon én álltam az élen, és a többi versenyző mindig csak 0,5 vagy 0,7 másodperccel volt mögöttem. Nagyon fontos volt, hogy ne hibázzak. Végül is sikerült, nagyon boldog és büszke vagyok. Megérdemlem ezt a győzelmet, ahogyan a Suzuki is, de legfőképpen a szurkolók.”

„Ezzel a sikerrel megmutattuk a világnak, hogy a Suzuki még mindig tud nyerni. Végül is az ő döntésük, hogy abbahagyják, és én ezt elfogadom. Mindent megtettem. Az érzelmek vegyesek. Ebben a projektben még mindig nagy lehetőségek rejlenek, de az egyetlen dolog, amit tehetek, hogy megkérem őket, hogy most már adják oda nekem ezt a motort. Megnyertem, megérdemlem.”

Bagnaia: Egyetlen pillanat volt, amikor nem hittem abban, hogy megnyerhetem a bajnokságot

0

15 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy a Ducati újra egyéni világbajnokot avasson. Casey Stoner 2007-es világbajnoki címét követően ma megtört a jég. Hogyan is jutott el idáig a fiatal tehetség, Pecco Bagnaia?

Valójában Pecco Bagnaia már a 2022-es szezont is favoritként kezdte, miután az előző év utolsó hat futamából négyet megnyert, de aztán korán megtorpant. Az új GP22-es motor beállítása a vártnál több időt vett igénybe. Emellett voltak hibák, amik meglehetősen sokba kerültek. Például a katari, a francia és a német futamokon történt kiesések. Ráadásul ott volta barcelonai eset is. 91 pontos hátrányból indult, a bajnoki cím megszerzése pedig már nagyon távoli álomnak tűnt. Ma mégis valóra vált az álom.

„Egyetlen egy pillanat volt, amikor már nem hittem abban, hogy megnyerhetem a bajnoki címet, közvetlenül a Sachsenringen rendezett futam után.” – árulta el Bagnaia visszatekintve.

„Már másnap visszatért a hitem, mert matematikailag megvolt a lehetőség. Tudtam, hogy ha mindent 100 százalékosan csinálok, akkor felzárkózhatok – még ha nem is számítottam ennyi hibára Fabiótól. Hihetetlen munkát végeztünk, a pályán, de otthon is.”

Az a felfelé ívelő tendencia, amit az olasz a szezon második felében mutatott, kétségtelenül be fog vonulni a történelembe.

„Megtanultam a leckét” – biztosította a Ducati gyári pilótája, miután Phillip Island-en harmadik lett, amivel először állt az élre a MotoGP tabelláján.

Az elmúlt hetekben többször is vitát váltott ki a megfigyelők és a szurkolók körében, hogy a Ducati főnökei azt tanácsolták márkatársainak, hogy a végső ütközetnél tartózkodjanak a címvédésre esélyes versenyző elleni kockázatos manőverektől. Végül azonban maga Bagnaia volt az, aki összesen hét győzelemmel – ebből négyet zsinórban – visszatért és a döntő pillanatokban sikeresen átkapcsolta azt a bizonyos kapcsolót a fejében, ami a kétségtelenül mindent eldöntött.

Egyetlen más versenyző sem nyert több futamot 2022-ben, senki sem szerzett ötnél több pole pozíciót, és senki sem vezetett közel annyi körön át, mint Bagnaia (189). Abszolút méltó a világbajnoki címre.

Pecco talán nem rendelkezik mentorához, Valentino Rossihoz hasonló karizmával, de udvarias és intelligens fiatalember – és „érzelmi téren bizonyára elég érzékeny versenyző”, ahogy ő maga fogalmazott. Támogatást talál a családjában és a barátnőjében, Domiziában, akik mindannyian Valenciába utaztak, és Pecco sisakján pálcikafigurák formájában szimbolikusan egész évben vele tartanak. Ezek segítettek neki abban is, hogy túljusson a szezon eleji mentálisan nehéz pillanatokon. A tacskójával, Turbóval való séták is segítenek neki kikapcsolódni. Az úton a Ducati gyári versenyzője mindig számíthat nővére, Carola támogatására, aki asszisztensként segíti őt, és a Ducati csapatában dolgozik.

Carolának köszönhető a „Pecco” becenév is, mert gyerekkorában nem tudta helyesen kiejteni a „Francesco” szót. Védjegye a bőrruháján díszelgő #GoFree mottó is. Egyre növekvő rajongótábora pedig szereti „Nuvola Rossa”, azaz a vörös felhő néven emlegetni az olaszt.

A kezdetek:

Bagnaia 2013-ban, a Moto3-as világbajnokságban a Team Italia FMI színeiben bemutatkozó szezonjában nem szerzett pontot. A VR46-alakulattal azonban csak egy évvel később vette fel a kapcsolatot:

„Brnóban találkoztam először Uccióval. Akkor azt mondta nekem, hogy többet kellene nevetnem, mert mindig dühösnek vagy boldogtalannak látott. Aztán Phillip Island-en volt egy találkozó édesapámmal, ahol az akadémiáról és a fiatal versenyzőknek szóló projektről beszéltek” – tekintett vissza Pecco.

Az első pontok 2014-ben következtek a Sky Racing Team VR46-os csapatával. 2015-ben először állhatott dobogóra a gyengén teljesítő Mahindrával, sőt, 2016-ban megszerezte első két győzelmét is. Első Moto2-es évében a Sky Racing Team VR46-os versenyzője négyszer végzett a dobogón, és az év legjobb újoncának választották. 2018-ban aztán a Moto2-es bajnoki címig viharzott, ebben a szezonban nyolc győzelemmel és további négy dobogós helyezéssel büszkélkedhetett.

Az újonc szezonja a királykategóriában azonban döcögős és bukásokkal teli volt. A Pramac Ducati csapat GP18-as motorjával versenyzett, és 54 ponttal a világbajnokság 15. helyén végzett, az újoncok között pedig csak a harmadik lett.

Bagnaia egyértelműen háttérbe szorult Fabio Quartararo mellett, aki első évében hat pole pozícióval és hét dobogós helyezéssel csapott le a MotoGP világbajnokságra, de Joan Mir is, aki második évében, 2020-ban világbajnoki címet szerzett.

A csapatfőnök Cristian Gabbarini tanúsította, hogy Pecco már az első közös téli tesztek után sem felejtette el, amit már megtanult.

„Gyakran előfordul, hogy egy motoros jó időket megy – anélkül, hogy tudná, miért, anélkül, hogy tisztában lenne azzal, hogyan jutott oda. A jók viszont rendelkeznek ezzel a tulajdonsággal: elérnek egy eredményt, és tudják, hogy miért tették.”

Bagnaia 2021-re a gyári csapatba került. Első győzelme még jó ideig váratott magára, de az Aragónban folytatott csata után Márquezzel már nem volt megállás.

Azóta a 25 éves olasz az elmúlt 26 MotoGP-futamból tizenegyet megnyert. Valenciában egy viharos nyitószakasz után a 9. hely is elég volt a 2022-es MotoGP-koronához.