back to top
2025. július 04. 13:06
Kezdőlap Blog Oldal 66

Razgatlıoğlu új útvonalon juthat a MotoGP-be, a menedzsere 50 százalékot ad a királykategóriára

Toprak Razgatlıoğlu menedzsere „50:50-re becsülte” annak az esélyét, hogy a török pilóta a jövőben a MotoGP-ben vagy a Superbike-vb-on fog versenyezni. Egy új sajtóértesülés szerint Razgatlıoğlu 2026-ban a Honda gyári Superbike-csapatát fogja erősíteni, és onnan kerülhet 2027-re a japán márka királykategóriás alakulatához.

Az előző hétvégén rendezték meg a Superbike-világbajnokság második idei fordulóját, Portimão királyává pedig egyértelműen Toprak Razgatlıoğlut koronázták. A török pilóta ugyanis behúzta mindkét futamot és a Superpole viadalt is. A mesterhármasa kimondottan szerencsés pillanatban jött. A Phillip Island-i szezonnyitó a saját mércéjével mérve pocsékul alakult számára, ez a siker így visszaállíthatta az önbizalmát. Azonban Razgatlıoğlu, akinek az idény végén lejár a BMW-vel kötött szerződése, nem csak emiatt került mostanában a címlapokra.

Az előző héten ismét felmerült, hogy a közeljövőben beteljesülhet régi álma: MotoGP-pilóta lehet. A hírek egészen konkrétan egy 2026-ra vonatkozó Honda-ajánlatról szóltak. Egy másik akkori koncepció szerint jövőre még csak a japán gyártó tesztcsapatához csatlakozna, valamint néhányszor szabadkártyával mérettetné meg magát a királykategóriában. Ám a 28 éves motoros erre csak annyit mondott, senkivel sem tárgyalnak a MotoGP-ből, majd arra utalt, semmi alapja sincs a híresztelésnek. Azonban alig néhány nappal később már teljesen más frekvenciájú hangot hallhattunk a közvetlen környezetéből.

Razgatlıoğlu a Honda-pletykáról: Őszintén szeretném tudni, ki és miért írja ezeket

„Még semmi sem világos a jövőjét illetően – nyilatkozta szerdán Kenan Sofuoğlu, a török pilóta menedzsere a SPEEDWEEK-nek. – Úgy tűnik, hogy Toprak számára két lehetőség van a MotoGP-ben. Jelenleg azonban inkább arra koncentrálunk, hogy a BMW-vel megnyerjük a második bajnoki címet. Nem kezdtük jól a szezont, szóval most a Superbike-bajnoki címre és a további győzelmekre kell fókuszálnunk. Mint ahogy Portimãóban is tettük, ahol Toprak visszatért! De természetesen hamarosan elkezdődik a munkám, hogy kiderüljön, merre lesz Toprak jövője. Jelenleg 50:50-re becsülöm az esélyeket arra, hogy az a MotoGP-ben vagy Superbike-vb-on lesz.”

Sofuoğlu nyilatkozatából talán az jelentheti a legnagyobb talányt, hogy milyen két ajánlatról beszélt. Razgatlıoğlu és menedzsere ugyanis korábban kikötötték, csak gyári csapathoz mennének, ami persze jelentősen megnehezíti a váltást. Egyelőre úgy tűnik, hogy ezek egyike mégis a múlt héten megnevezett japán márka lehet.

Így áll a Superbike-vb-tabella a portimãói forduló után

Hiszen ugyancsak szerdán a mértékadónak tartott The-Race számolt be arról, hogy saját paddockon belüli forrásai szerint Razgatlıoğlu egyik váltási lehetőségét tényleg a Honda biztosíthatja (a lap tippje szerint a másikat a „majdnem gyári” Pramac Yamaha jelentheti). Ám az elismert szakportál egy „új útvonalat” rajzolt fel a MotoGP felé: az ismertetett koncepció szerint a török pilóta először a Honda gyári Superbike-csapatához kerülne, majd adott esetben onnan léphetne fel a királykategóriába, de csak 2027-ben. A MotoGP-ben valószínűleg Luca Marini helyére ülhetne le, akinek idén lejár a szerződése, és kérdés, hogy egyáltalán marad-e, és ha igen, akkor milyen feltételek mellett.

A 2027-es időpont – amely egyébként az érintett szerint már túl késői – több szempontból is logikus lenne. Ekkor lépnek majd életbe az új technikai szabályok (többek között a 850 köbcentis motorblokkok megjelenése), amelyekhez mindenkinek alkalmazkodnia kell, így kisebb lenne Razgatlıoğlu hátránya. Emellett a Michelint akkor váltja majd a Pirelli a gumibeszállító szerepében, az olasz gyártó termékeit pedig a Superbike-vb-n már megismerhette, ami akár előnyt is biztosíthatna neki.

Marc Márquez nem örül neki, mások az erőviszonyok kiegyenlítődését várják a Pirelli érkezésétől

Persze az is elképzelhető, hogy Razgatlıoğlu jövőre tényleg a Honda Superbike-csapatához kerül, de a továbblépése aztán elmarad. Ennek az esetleges „szintbeli” váltásnak a The-Race szerint az lehetne a magyarázata, hogy némileg megromlott közte és a BMW közt a viszony. Ráadásul minden bizonnyal a következő szerződésével (tehát jövőre) a sorozat legjobban fizetett pilótájává válik, és nem biztos, hogy a német gyártó annyit akar, tud neki ajánlani. Ellentétben a Hondával, amely valószínűleg nem sajnálná a pénzt valakire, aki képes lehet a küszködő programja felemelésére. Mellékesen pedig a japán márkának nagyon fontos piaca Indonézia, ahol az eladásokat megdobhatná, ha leigazol egy muszlim pilótát.

A MotoGP rekorder helyszíne is hosszú távra biztosította helyét a versenynaptárban

0

A MotoGP bejelentette, hogy 2031-ig meghosszabbította a Francia Nagydíj szerződését. A helyszín továbbra is Le Mans lesz, ahol 2023-ban és 2024-ben is megdőlt a nézőcsúcs.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna nemrég szerződést hosszabbított a valenciai Ricardo Tormo versenypályával. A megállapodás 2026-ban járt volna le, ám ezt öt évvel megtoldották, így a Valenciai Nagydíj helye 2031-ig biztossá vált a gyorsaságimotoros-világbajnokság versenynaptárában.

Tavaly nem jött össze a nagydíjrendezés, most hosszabbított a MotoGP népszerű helyszíne

Szerdán pedig kiderült, hogy pontosan ugyanez a forgatókönyv játszódott le egy másik pályával. A helyszín Franciaország, azon belül is a legendás Le Mans, amely most már hosszú ideje a Francia Nagydíj állandó helyszínének számít. Ráadásul ez nem csak „egy pálya a sok közül”, hiszen ehhez a létesítményhez fűződik a MotoGP nézőcsúcsa.

Az a nézőcsúcs, amely a franciaországi hétvégén 2023-ban és tavaly is megdőlt, utóbbi évben összesen 297 471-en látogattak ki a helyszínre a három nap során. Mindez nagyban a helyi promóternek, Claude Michynek volt köszönhető, aki sokat tett azért, hogy a szurkolóknak megfizethető legyen a jelenlét, emellett a családok számára is befogadó közeget teremtett.

Le Mans 1969-ben mutatkozott be a gyorsaságimotoros-vb programjában, ám sokáig csak időszakosan volt jelen a versenynaptárban, hiszen Franciaország több, versenyrendezésre alkalmas pályával is rendelkezett. 2000 óta viszont folyamatosan itt rendezik meg a Francia Nagydíjat, amely a Forma–1-gyel ellentétben még 2020-ban, a koronavírus-járvány berobbanásának évében sem maradt el.

Hosszú időre biztosította a helyét a MotoGP-naptárban a mostani „leghazaibb” pálya

Franciaország már most hihetetlen örökséggel rendelkezik a motorsportban, és büszkék vagyunk rá, hogy a Francia Nagydíj ezt tovább erősítette, miközben nagy számú új rajongót vonzott az eseményhez, a területhez és magához a sportághoz – nyilatkozta Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója. – Mi vagyunk a legnagyobb sportesemény Franciaországban, és a lelátók tükrözik a növekvő és sokszínű közönségünket, pontosan azt mutatva, amit világszerte látni szeretnénk, miközben a sportág továbbra is exponenciálisan növekszik. Franciaország létfontosságú piac számunkra, és a PHA Claude Michyvel együttműködve nem is kívánhatnánk ennél többet.”

Kiváltság, hogy sok évvel ezelőtt találkoztam Carmelo Ezpeletával, a Dorna vezérigazgatójával, aki mindig is bízott bennem – ezek már Michy szavai. – Nagyon tisztelem, emellett mély hálával tartozom neki, mert sikerült felfuttatnia a MotoGP-t és ilyen hihetetlen show-t csinálnia belőle. A promóteri szerződésünk 2026-ban lejárna, de örömmel, tisztelettel és büszkén jelentem be, hogy 2031-ig meghosszabbítjuk.”

Ekkor rendezhetik meg a Brazil Nagydíjat

Egy magyarral indul a nívós utánpótlás-sorozat, Lukács Tamás pozitív tapasztalatokat gyűjtött a teszten

0

Ezen a hétvégén – ahogyan eddig is minden évben – a németországi Oscherslebenben tartották a Northern Talent Cup hivatalos tesztjét.

Lukács Tamás a Team Lukas Pesek csapat színeiben, egyetlen magyarként indul a Dorna által szervezett versenysorozatban, amelynek célja az utánpótlás nevelése. Tamás májusban lesz 15 éves, tavaly megnyerte a Mini gyorsaságimotoros-Európa-bajnokságot a 190 köbcentis MiniBike kategóriájában.

Az NTC-sorozat idén hatodik alkalommal indul, remek lehetőséget adva ezzel a 14-17 éves motorversenyzőknek, hogy nemzetközi viadalokon szerepelve léphessenek előre a MotoGP felé vezető úton.  A futamokat Közép- és Észak-Európa különböző helyszínein, a MotoGP, a Superbike-vb vagy éppen az IDM versenyeivel párhuzamosan tartják.

Az NTC minden fordulója két versenyből áll, a pontozási rendszer pedig megegyezik a MotoGP-ével. A motorosok Honda NSF250R motorokkal versenyeznek, amelyek Pirelli versenygumikon futnak.

A MotoGP-hez vezető út részeként azok az NTC versenyzők, akik a legnagyobb fejlődést mutatták vagy a legígéretesebbnek bizonyultak, a következő szezonban helyet kaphatnak a Red Bull MotoGP Rookies Cupban.

Lukáš Pešek, Papp László, Lukács Zsolt, Lukács Tamás, Oschersleben teszt 2025
Fotó: Team Lukas Pesek

Az időjárás idén sem volt kegyes a tesztre érkező fiatal pilótákhoz, mert szinte végig esőben, illetve vizes pályán mentek, sőt vasárnap még jégeső is esett, ami miatt az utolsó etapot le is kellett fújni.

Tamásnak a hideg és a vizes pálya sem okozott gondot. Az első nap ugyanis ezekkel a kihívásokkal kellett megküzdenie, de végig jól érezte a motort, és még hasznos tapasztalatokat is sikerült szereznie.

Hétfőn már a felszáradt pályán tudták folytatni a programot, és bár nem sok idő maradt, a nap végére sikerült megtalálni és kipróbálni a megfelelő beállításokat.

A versenyszimuláció és rajtgyakorlatok is jól mentek Tamásnak, aki nagyon pozitív tapasztalatokkal gazdagodott a teszt ideje alatt.

Az első versenyhétvége április 11-13-án Assenben indul, ahol a Superbike-világbajnokság betétfutamaként lehet majd drukkolni Lukács Tamásnak.

„Fordulópont” – egyre több jel utal rá, hogy Acosta valóban elhagyhatja a KTM-et?

0

Egy mondat és egy sisak, avagy újabb jelek utalhatnak arra, hogy Pedro Acosta körül valami zajlik a háttérben. Mindeközben bálványa, Kevin Schwantz úgy véli, a 20 éves pilótának érdemes váltania.

Pedro Acosta számára finoman szólva sem úgy indult a MotoGP 2025-ös idénye, ahogyan szerette volna. A KTM egyelőre nemhogy nem érte utol a Ducatit, de még csak úgy sem muzsikál, ahogyan tavaly, ráadásul a spanyol versenyző két főfutamon is eldobta a motort. Jelenleg mindössze 16 ponttal áll a bajnokság tizenharmadik helyén.

Három főfutamból másodszor bukott, de Acosta humorral reagált az újabb hibára

Ezzel párhuzamosan, bár ettől aligha függetlenül felerősödtek azok a pletykák, hogy a kétszeres világbajnok akár még szerződésének jövő évi lejárta előtt elhagyhatja a KTM-et. Az utóbbi hetekben a VR46-tal kapcsolatban röppentek fel a pletykák, és erre egyelőre ugyan semmilyen konkrét bizonyíték nincs, de annak vannak jelei, hogy valami zajlik a háttérben.

Acosta már jövőre Ducatira ülhet, ha a KTM nem teljesít elég jól?

Az Amerikai Nagydíj hétvégéjén például a DAZN lencsevégre kapta, ahogyan Acosta a Pramac tulajdonosával, Paolo Campinotival beszélget. Persze ebben önmagában még nincsen semmi különös, viszont az ötszörös királykategóriás dobogós száját elhagyta az a mondat, hogy „beszélj Valerával!”, utalva ezzel Albert Valerára, a menedzserére.

Apropó Valera: Jack Appleyard, a MotoGP hivatalos riportere egy érdekességre hívta fel a figyelmet a közösségi médiában. Az általa is megosztott képen Acosta és Valera egymás mellett állnak, utóbbi pedig egy sisakot tart a kezében. A rostély alján pedig kiolvasható a „#TurningPoint”, vagyis a fordulópont szó. Persze ez sok mindenre utalhat, de benne van a pakliban, hogy összefügg a spanyol motoros jövőjével.

Bálványa szerint érdemes mennie

Mivel a gyorsaságimotoros-világbajnokság az előző hétvégén az Egyesült Államokban vendégeskedett, a TNT Sports közvetítésében – amely a MotoGP hivatalos platformjain is hallható – egy helyi legenda, Kevin Schwantz ült a szakkommentátori székben. A pénteki edzésen pedig Acosta helyzetéről is kifejtette a véleményét.

Tavaly az élmezőnyben volt néhány lehetősége arra, hogy megnyerjen egy nagydíjat, de egyszer sem jött neki össze, soha nem jutott el a végéig, legalábbis nem az első pozícióban – jelentette ki 1993 500 köbcentiméteres világbajnoka, akiről a gyári KTM versenyzője már többször is elmondta, hogy a bálványának tekinti. – Úgy vélem, nagyszerű pályafutás áll Pedro előtt. Használja ki az időt, és tanulja meg a KTM-en, amit lehet, ha pedig van esélye felülnie valamelyik élmezőnybeli motorra, akkor szerintem az ő korában már meg kell ragadnia ezt a sanszot.”

Schwantz egész pályafutását a Suzukinál töltötte, amellyel nyolcadik idényében fel is ért a csúcsra, szavaiból mégis az olvasható ki, hogy bánja, hogy egyszer sem igazolt át másik márkához. „Mivel én vagyok az a fickó, aki soha nem volt elég bátor ahhoz, hogy váltson, most ezt javasolnám – folytatta. – Párszor megkíséreltem, egyszer kipróbáltam egy Yamahát, egyszer egy Hondát, de egyik sem jött össze.”

Acosta reagált a jövőjével kapcsolatos kérdésekre: „Az álom még mindig él”

Persze Acosta rengeteget köszönhet a KTM-nek, hiszen az osztrák gyártó juttatta el oda, ahol jelenleg tart. Ezt ő maga is sokszor hangsúlyozza, és rendre elmondja, a leghőbb vágya, hogy a mattighofeniekkel legyen királykategóriás világbajnok. Schwantz szerint ugyanakkor érdemes kihasználnia, ha egy élmezőnybeli márka, illetve csapat hívja.

Tudom, hogy egészen mostanáig a KTM adott neki lehetőségeket, de figyelembe véve, hogy Pedro milyen fiatal, azt gondolom, hogy ha úgy érzi, a dolgok nem egészen abba az irányba mennek, amerre kellene, ha lejárnak a szerződések, és esélye van valamelyik élcsapathoz mennie, akkor megragadja ezt a sanszot, mert nem mindig lesz meg” – vélekedett.

A pórul járt Bastianini szerint „nem volt korrekt” a rajt előtti zűrzavar, Bezzecchi „nem jutott szóhoz”

0

Az eredetileg is jó gumit választó Enea Bastianini nem tartja korrektnek, hogy az Amerikai Nagydíj előtt megszakították a rajtprocedúrát, de Luca Marini szerint jó döntés született. Marco Bezzecchi zavarban volt a történtek láttán, míg főnöke, az Aprilia Racinget vezérigazgatóként irányító Massimo Rivola a szabály felülvizsgálatát javasolta.

Jó eséllyel az év egyik legemlékezetesebb pillanatait szolgáltatta az Amerikai Nagydíj rajtja előtt lezajlott eseménysor. Mint ismert, három perccel a rajt tervezett időpontja előtt összesen tíz versenyző elhagyta a motorját, és beszaladt a bokszutcába, hogy a száraz pályás gépével vághasson neki a viadalnak, miután addigra már alig volt víz a pályán.

Azóta az is egyértelművé vált, hogy Marc Márquez teljesen szándékosan és tudatosan indította el a lavinát, melynek láttán a versenyirányítás biztonsági okokból megszakította a rajtprocedúrát. Ezzel viszont csúnyán kibabráltak azzal a három pilótával, akik jó döntést hozva slickeken álltak fel a rajtrácsra: Ai Ogurával, Brad Binderrel és Enea Bastianinivel. Utóbbi nem is tartotta helyesnek az eljárást.

Az én szemszögemből ez valószínűleg nem korrekt – nyilatkozta. – Az ember ugyanis kockáztat, én száraz gumikon voltam, és abban a pillanatban még kicsit vizes volt [a pálya]. Megpróbáltuk, de miután Márquez lement a rajtrácsról, és sok versenyző követte őt, újraindították a futamot, ám az [eredeti] pozíciókban. Ez az én nézőpontból nem teljesen korrekt.”

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

A versenyirányításnak valóban nem lett volna kötelessége új rajtot elrendelni, hiszen a szabályok szerint ezt csak akkor muszáj megtenni, ha több mint tízen hagyják el a rajtrácsot, ugyanakkor a felfordulás miatt ezt a megoldást látták a legjobbnak. Luca Marini pedig honfitársával ellentétben egyetértett ezzel az eljárással. „Szerintem a versenyirányítás nagyon jól, mondhatni, biztonságos módon oldotta meg a feladatot” – fogalmazott.

Sokan elsőre vélhetően nem is tudták pontosan, mi történik, és inkább vártak a következő utasításra. A másik két olasz pilótához hasonlóan Marco Bezzecchi is a motoron maradt, mivel hirtelen fogalma sem volt, hogy ha elmozdul a rajtrácsról, akkor milyen következményekkel kell szembenéznie. Aztán persze látta, hogy mi a helyzet.

Furcsa volt – kezdte. – Őszintén szólva nem tudtam, mit tegyek, mert a rajtrácson voltam, és láttam, hogy sok versenyző elszalad, a motorokat pedig [eltolják]. Én pedig… szóhoz sem jutottam. Nem tudtam, mit tegyek, mert féltem, hogy ha lekapcsolom a motort vagy elmegyek, esetleg büntetést kaphatok. Szóval csak vártam. Addig vártam, amíg észre nem vettem, hogy a versenyirányítás emberei mondják, hogy elhagyhatom a rajtrácsot. Aztán elég nyugodt és laza voltam. Leállítottam a motoromat, majd visszamentem a bokszba.”

Az biztos, hogy bár semmilyen szabálytalanság nem történt, a közérthetőség szempontjából nem volt ideális a lezajlott eseménysor. Éppen ezért Massimo Rivola úgy véli, el kell gondolkodni a vonatkozó előírás módosításán. „Ami a rajtnál történteket illeti, kétségtelenül felül kell vizsgálni a szabályzatot, hogy megelőzzük a zavaros helyzeteket a startnál, mert ez nem tett jót a show-nak, arról nem is beszélve, hogy összezavarta a nézőket” – hangsúlyozta az Aprilia Racing vezérigazgatója.

„Amikor három perc lesz hátra, indulunk” – így diskurált Marc Márquez és csapata a káosz előtt

Marc Márquez szerint öccse az, aki a legkevésbé tiszteli őt a mezőnyből

0

Marc Márquez hangsúlyozta, öccse, Álex nagyon jól ismeri őt, ezért a Gresini versenyzője az, akiben a legkevesebb a tisztelet az irányába. A 32 éves pilóta úgy véli, a nyolcszoros királykategóriás dobogós idei jó teljesítményének már tavaly voltak jelei.

Álex Márquez egyelőre az idény egyik pozitív meglepetésének számít. A 28 éves motoros egyelőre a gyári Ducati versenyzőivel együtt kiemelkedik a mezőnyből, és eddig minden sprinten és főfutamon dobogóra állt. Persze ez utóbbi nem mond el mindent, hiszen eddig az összes versenyen a második pozícióban ért célba.

A hatból öt alkalommal bátyja, Marc Márquez mögött tette ezt meg, és ezzel kapcsolatban többen is megpendítették, hogy vele szemben másképpen viselkedik a pályán, mondhatni, túlságosan is tiszteli őt. Az Argentin Nagydíj után ezt kikérte magának, és a nyolcszoros világbajnok is időről időre hangsúlyozza, hogy nem ez a helyzet. Sőt, szerinte inkább az ellenkezője áll fenn.

Ha Álexnek lenne bármiféle blokkja, nem lett volna képes vezetni Thaiföldön vagy Argentínában egy olyan versenyzővel szemben, mint én, mindezt egyetlen hiba nélkül – nyilatkozta a spanyol Motorsport.com-nak. – Egyetlen rontás nélkül. Egy pillanatig sem vesztette el a koncentrációját. A mezőny összes pilótája közül ő az, aki a legjobban ismer engem, aminek következtében ő tisztel a legkevésbé. Tisztában van vele, hogy hús-vér ember vagyok. Látott engem szenvedni otthon.”

Már nem Bagnaiát, hanem saját testvérét tekinti legnagyobb bajnoki ellenfelének Marc Márquez

Ehhez ráadásul az is hozzájön, hogy a két fivér a mai napig sok mindent közösen csinál, például rendszeresen edzenek együtt. Hogy Álex Márquez idei teljesítménye mennyiben köszönhető ennek a ténynek, azt természetesen kívülről lehetetlen megállapítani, mindenesetre bátyja úgy véli, nem előzmény nélküli ez a szereplés, és ismét kijelentette, hogy egyszer önerőből is ki fog kapni testvérétől.

Az öcsém született munkás – fogalmazott. – Jó formában van, és már korábban is mondtam, most pedig megismétlem: egynél, kettőnél, sőt, háromnál is több futamon le fog győzni engem, Nem véletlenül lett Moto2-es és Moto3-as világbajnok, és ezeket a dobogókat sem véletlenül szerezte. Biztos, hogy minden a helyén van nála. Amikor kell, elképesztően gyorsan tud menni. A tavalyi évet már remekül fejezte be. Éreztem, hogy megtörténhet, ami most zajlik. Az utolsó néhány versenyen, Ausztráliában, Thaiföldön, Malajziában, valamint az utolsó, montmelói futamon is gyorsabb volt nálam.”

Amíg azonban Álex Márqueznél nem törik meg a jég, és nem győzi le főfutamon mind a bátyját, mind a mezőny többi tagját, addig tartani fog egy kétes értékű rekordot. Vasárnap ugyanis hatodik királykategóriás második helyét szerezte meg főfutamon, amivel megdöntötte Colin Edwards csúcsát, és immáron egyedüliként rendelkezik a legtöbb „ezüstéremmel” a MotoGP-korszakban azok közül, akiknek a diadal soha nem jött össze. Persze ez egyelőre aligha zavarja, hiszen Marc Márquez austini bukásának köszönhetően vezeti az összetettet.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Eldőlt, hogy Martín elutazhat-e a MotoGP következő fordulójának helyszínére

0

Kedvező eredménnyel zárultak az orvosi vizsgálatok, így Jorge Martín megkapta az engedélyt, hogy elutazzon a Katari Nagydíj helyszínére. Mindez azonban még nem jelenti azt, hogy ténylegesen részt is vehet a hétvégén.

Azok után, hogy Jorge Martín a Thai Nagydíj hetének elején súlyos balesetet szenvedett, a burirami hétvége sajtónapján az is kiderült, hogy nem lehet ott Termasban, ahol hasonló forgatókönyv játszódott le az austini forduló tekintetében. Texas állam fővárosában viszont nem érkezett ilyen jellegű bejelentés, sőt, épp ellenkezőleg: a spanyol versenyző jelen volt a paddockban, persze csak nézőként.

Meglepetés: Martín már Austinban visszatér a MotoGP paddockjába

Mindez már önmagában optimizmusra adhatott okot a loszaíli visszatéréssel kapcsolatban, és ő maga is úgy fogalmazott, hogy ha minden jól megy, a Katari Nagydíjon már motorra ülhet. Erre biztos választ még jó ideig nem kapunk, az viszont már tény, hogy elutazhat a helyszínre, és aligha kell magyarázni, hogy ez mennyire fontos lépcsőfok.

A klinikai és radiológiai vizsgálatok pozitív fejlődést mutatnak Jorge Martín sajka-, orsó- és piramiscsonttörésénél, ami lehetővé teszi számunkra, hogy új szakaszt kezdjünk a felépülésében, hogy eljussunk Katarba, és megnézzük, hogy érzi magát a versenyző, illetve részt tud-e venni a nagydíjon, persze miután átment a MotoGP orvosi ellenőrzésén – nyilatkozta a spanyol Motorsport.com-nak a műtétet levezénylő dr. Xavier Mir professzor, miután az operáción részt vevő többi orvossal együtt megvizsgálták a címvédőt.

Az is kiderült, hogy Martín engedélyt kapott rá, hogy növelje az edzés intenzitását, elsősorban a kardiózás és a kerékpározás tekintetében. Ami utóbbit illeti, a 27 esztendős motoros egy képet is megosztott a 24 óráig elérhető Instagram-történetében, amelyen látható, hogy Andorrában tréningezik két keréken, még ha nem is motoron.

Martín: Attól féltem, hogy talán sohasem ülhetek motorra

Martín tehát megkapta az engedélyt, hogy elutazzon Katarba, de ha úgy ítéli meg, akkor lesz lehetősége részt venni egy utolsó orvosi ellenőrzésen, mielőtt repülőre száll. Mindez azonban még nem jelenti azt, hogy részt is vehet a jövő héten esedékes nagydíjhétvégén, hiszen ehhez dr. Ángel Charténak, a MotoGP főorvosának is meg kell vizsgálnia, és rá kell mondania az áment.

Azonban bármikor is tér vissza Martín a mezőnybe, az szinte biztos, hogy kifejezetten nehéz dolga lesz. Eddig ugyanis a tavalyi montmelói teszten, valamint Sepangban néhány kör erejéig barátkozhatott a számára teljesen új Aprilia RS-GP-vel, amelyet márkatársai már sokkal jobban kiismerhettek. Arról nem is beszélve, hogy minden bizonnyal fizikailag sem lesz tökéletes állapotban.

A Ducati főnöke berágott az Aprilia vezérére, de végül más fúrta meg a szabályváltoztatási kérelmet

Magyar siker született az idei első S1GP-hétvégén, a vb-n tarolt a címvédő

0

A spanyolországi Albaidában megrendezett S1GP Supermoto-világbajnokság szezonnyitóján Bereczki Dávid kiemelkedő teljesítményt nyújtott az SM Junior Európa-bajnokság mezőnyében: mindkét futamon a második helyen végzett, így az összetett pontversenyben is ezüstérmes pozícióban áll. A felnőtt világbajnoki mezőnyt Marc Reiner Schmidt (Team Undici) uralta, aki három futamból hármat nyert, de magyar szempontból az ifjú Bereczki teljesítménye jelent igazán különleges eredményt.

A 2025-ös idény új kvalifikációs formátummal indult: az időmérőket Q1, Q2 és Superpole szakaszokra osztották, amelyek egyre szűkebb mezőnyt eredményeztek, végül három versenyző küzdhetett meg a rajtelsőségért. A legizgalmasabb pillanatokat a Superpole hozta, ahol az osztrák Lukas Höllbacher mindössze két ezredmásodperccel múlta felül Marc Reiner Schmidtet (Team Undici), ezzel elhódítva a pole pozíciót.

A felnőtt világbajnokság első futamát Schmidt a második rajthelyről indulva nyerte meg. Már a negyedik körben megelőzte Höllbachert, majd elszakadt az üldözőktől és magabiztos győzelmet aratott. Ezután a FastRace és a SuperFinal futamokat is ő nyerte, így hibátlan hétvégét zárva vezeti a pontversenyt. Höllbacher minden versenyen dobogóra állt, de nem tudta megállítani a címvédőt. A spanyol Julen Avila Cortes szintén kiegyensúlyozottan teljesített, és többször is befért az első háromba.

Az SM Junior Európa-bajnokságban Bereczki Dávid neve jelentette az igazi meglepetést és magyar sikert. Már a szabadedzésen is az élmezőnyben motorozott, az időmérőn a negyedik legjobb időt érte el. Az első juniorfutamon kiváló rajttal tört az élre, majd stabil és gyors körökkel második helyen ért célba az ukrán Yevsevii Kovalov mögött. A második futam hasonló forgatókönyv szerint zajlott: Bereczki ismét a mezőny elejében haladt, és bár Kovalov ezúttal is elérhetetlen volt, a magyar versenyző magabiztosan tartotta a második helyet, megelőzve a román és német ellenfeleket.

Bereczki különösen az off-road szakaszokon nyújtott meggyőző teljesítményt, technikás és koncentrált motorozása pedig kiemelte őt a mezőnyből. Két második helyével 44 pontot gyűjtött, így a SM Junior kategória összetett második helyét foglalja el – ami rendkívüli eredmény nemzetközi mezőnyben, különösen egy szezonkezdeten.

A magyar szurkolóknak pedig van miért várni a folytatást: július 12–13-án a világbajnoki mezőny Magyarországra érkezik, a Visontán található Black Star Speedway ad majd otthont az S1GP egyik futamának. Ez lesz az első alkalom, hogy hazai közönség előtt szerepelhet a világszínvonalú supermoto-mezőny – köztük több magyar versenyző is.

Az S1GP Magyar Nagydíjra folyamatosan fogynak a belépőjegyek az S1GP.hu oldalon, valamint az Eventim hálózatában. A paddock belépők korlátozott számban kaphatók.

Összetett eredmények – Albaida

S1GP (felnőtt világbajnokság):

  1. Marc Reiner Schmidt (GER, TM – Team Undici) – 82 pont
  2. Lukas Hollbacher (AUT, KTM – Schruf Racing) – 70 pont
  3. Julen Avila Cortes (ESP, KTM MTR) – 61 pont
  4. Ferran Cardus (ESP, Honda) – 54 pont
  5. Elia Sammartin (ITA, Honda) – 48 pont

S1GP Rookie (újonc kategória):

  1. Francisco Gomez Requena (ESP, GasGas) – 68 pont
  2. Gabin Pernat (FRA, TM) – 68 pont
  3. Jan Ulman (CZE, TM) – 63 pont

S2 kategória:

  1. Melvin Viola (FRA, Honda) – 69 pont
  2. Adrien Sarda (FRA, Honda) – 67 pont
  3. Noah Champagne (BEL, TM) – 58 pont

SM Junior:

  1. Yevsevii Kovalov (UKR, Husqvarna) – 50 pont
  2. Bereczki Dávid (HUN, Husqvarna) – 44 pont
  3. Mark Luca Iovita (ROU, Husqvarna) – 38 pont

Bagnaia olyat tett, amire több mint hét éve nem volt példa – de vajon kitarthat a lendülete?

0

Francesco Bagnaia pálfordulásával és különleges győzelmével zárult az Amerikai Nagydíj, amivel a háromszoros világbajnok illusztris társaságba került. De vajon ez csak egy egyszeri alkalom volt? Vagy végérvényesen magára talált az olasz? A nyilatkozatok azt mutatják, hogy inkább az utóbbi forgatókönyv valósulhat meg, már-már kérés szintjén is.

Eseménydús Amerikai Nagydíjon van túl a MotoGP mezőnye. Mint ismeretes, a főverseny derekán Marc Márquez az élről bukott, aminek következtében végül esélye sem maradt a pontszerzésre. Miután versenytársai sorra hagyták le a spanyolt, végül kiállt a bokszba, és feladni kényszerült a viadalt. Elsősége csapattársa, Francesco Bagnaia ölébe hullott, aki ezt már nem is engedte ki a kezei közül, és nemcsak hogy idén először tudott diadalmaskodni, de a vasárnapi volt élete első királykategóriás győzelme is a COTÁ-n.

Marc Márquez az élről bukott, Bagnaia idei első győzelmét aratta a fejetlenül induló austini főfutamon

Hovatovább, a 28 éves versenyző egy elképesztő sorozatot is megszakított, ugyanis a 2017-es valenciai futam óta a vasárnapi Amerikai Nagydíj volt az első olyan verseny, amelyet Marc Márquez aktuális csapattársa tudott megnyerni. A fent említett viadalon Dani Pedrosát intette le először a kockás zászló. Ezáltal Bagnaia vált a második olyan MotoGP-versenyzővé, aki elmondhatja magáról, hogy a hatszoros királykategóriás világbajnok csapattársaként volt képes behúzni egy elsőséget.

Pedig az olasz austini versenyhétvégéje egyáltalán nem indult fényesen, már ha pusztán az eredményeket vizsgáljuk. Bár a tendenciájához képest erős szabadedzéssel kezdett (hatodik hely), viszont az edzésen az utolsó Q2-es továbbjutó helyet csípte el. Az időmérő sem sikerült túl jól, mivel mindössze a hatodik leggyorsabb kört futotta, és mindkét VR46-os versenyzőtől, valamint Pedro Acostától is kikapott.

A sprintversenyre aztán mintha kicserélték volna. Zseniális rajtot vett, néhány pillanat erejéig a vezetést is átvette, és az első kört végigcsatázta a két Márquezzel. Végül a már Thaiföldön és Argentínában is látható mintázat az amerikai sprintre is beteljesült, harmadik lett. Egy nappal később pedig önerőből tudta megelőzni Álex Márquezt, így Marc esése teljesen kapóra jött neki. Bagnaia ezzel a győzelmével ismét nyitottabbá tette a világbajnokságot, ugyanis a hátránya tizenegy pontra olvadt csapattársához képest, de a jelenleg listavezető Gresini-versenyző is csak tizenkét egységre található tőle.

Bagnaia szerint a sprint volt az idei legjobb versenye, Marc Márquez „b*zdmegje” megnevettette

„Nagyon boldog vagyok, de egyáltalán nem volt könnyű. A tesztektől fogva keményen dolgoztunk, hogy megtaláljuk, mi hiányzik. Futamról futamra fejlődtünk, szombaton is tettünk egy nagy lépést előre, és most is. Csak a legjobb megoldást szerettem volna megtalálni a körülményekhez képest, mivel Marc nagyon keményen nyomta, agresszíven használta a rázóköveket, és azok csúszósabbak voltak, mint szombaton. Próbáltam minél óvatosabb lenni. Amikor láttam, hogy elesett, mindent ugyanúgy csináltam, hogy növeljem a távolságot Álexhez képest” – nyilatkozta az olasz a TNT Sportsnak.

Bagnaia szerint a Katari Nagydíj egy újabb fejezet lesz a számára. Úgy véli, Marc Márquez nagyon gyors lesz, és készen áll arra, hogy mindent megnyerjen. Úgy gondolja, hogy a loszaíli pálya feküdni fog a vezetési stílusának, úgyhogy megpróbálnak ugyanennyire versenyképesek maradni, mint ezen a futamon.

Bagnaiának „nem maradt hangja”, Álex Márquez kaszinóban érezte magát, Di Giannantonio sört kért

Tardozzi: Bagnaiának úgy kell csatáznia Márquezzel a győzelemért, ahogy tud

Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere még a szombati napot követően nyilatkozott a DAZN-nak: „Azt hiszem, ma a harmadik kört követően megváltozott mentálisan. Úgy gondolom, most a motor nem tökéletes a számára, de legalább már hisz benne. Véleményem szerint holnap többet fogunk látni Peccótól. Beszélgettünk arról, hogy hatodikként indul. Azt mondta, hogy nagyon fontos lesz, hogy jó rajtot vegyen. Fantasztikus startja volt, és utána az első körben végig harcolt Marckal és Álexszel. Azt hiszem, Pecco visszatért!”

És Bagnaia megérkezett: „Elmondhatatlanul boldogok vagyunk Pecco miatt, hogy ismét megtalálta a tempóját. Magabiztosan utazhatunk Dohába, hogy megszerezzük a [szezon] első kettős győzelmét!” – ezt már a főfutamot követően mondta Tardozzi a TNT Sportsnak, majd kiemelte, szerinte a kétszeres királykategória-világbajnok a magabiztossága miatt tudott győzni.

Bagnaia visszakozott, elismerte, hogy rosszul fejezte ki magát egy fontos kérdésben

De mit jelent ez a győzelem Bagnaiának? „A következő versenytől  harcolnia kell Álexszel – természetesen jár neki a taps, hiszen megérdemelten vezeti a ponttáblázatot – és úgy kell csatáznia Marckal a győzelemért, ahogyan tud” – fejezte be Tardozzi.

Természetesen az még nyitott kérdés, hogy hosszabb távon is megmarad-e Bagnaia amerikai lendülete. E felvetésre minden bizonnyal az elkövetkezendő fordulók választ fognak adni, hiszen a Katari Nagydíjat követően Európába költözik a MotoGP, és  egészen szeptember végéig el sem megy onnan.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után

Martín: Attól féltem, hogy talán sohasem ülhetek motorra

0

Jorge Martín beszélt jelenlegi állapotáról, valamint őszintén vallott második sérüléséről, és az azt követő megpróbáltatásokról. Jelenleg még bizonytalan, hogy ott lehet-e a Katari Nagydíj rajtrácsán.

A 2025-ös MotoGP-szezon az 1-es rajtszámú motor nélkül indult el. Jorge Martín még a malajziai teszt legelső napján bukott egy hatalmasat, aminek következtében ki kellett hagynia az előszezon további szakaszát. Bár úgy nézett ki, a szezonnyitóra fel fog épülni, de ismét megsérült, és ki kellett hagynia az idény első három fordulóját. Azt pedig, hogy Katarban ott lesz-e a rajtrácson, még homály fedi. A spanyol mindenesetre már ott volt Austinban, ahol a gyári Aprilia garázsából kémlelhette a versenyhétvége alakulását.

Meglepetés: Martín már Austinban visszatér a MotoGP paddockjába

„Nagyon jó, hogy itt lehetek. Persze, nagyon nehéz kívülről követni az eseményeket. Jól halad a felépülésem, de ez számomra kifejezetten lassú, az orvosok részéről pedig gyors. Optimista vagyok, lehet, hogy Katart megpróbáljuk, de meglátjuk. Az biztos, hogy egy nagy és csúnya balesetről beszélünk. Sokkal rosszabbul alakult, mint ahogyan előzetesen kinézett” – nyilatkozta Martín a MotoGP.com-nak.

A spanyol második balesetéről is részletesen beszámolt a The Race portálnak: „Volt egy nagyon gyors highside-om. Egy kanyarból négyes fokozattal gyorsítottam ki. Természetesen nem MotoGP-géppel, hanem egy supermotóval, amely már most is [magas szinten] szerepel. Már egyenesben voltam, amikor érintettem a rázókövet, de azon kívül nem tudom, hogy [megnyaltam-e] a felfestést vagy valamit. Borzasztóan nagy bukás volt. Utána ismét eltörtem a lábamat, a lábamban négy [másik] csontot, és a kezemben három újabbat.”

„Azt hittem, soha többé nem leszek ugyanaz” – új műfajba vágott bele Jorge Martín (videó)

Martín arról is őszintén mesélt, hogy bár az első balesete szintén furcsa volt, és azt is három csontja bánta, mégsem érintette meg mentálisan, mivel hét-nyolc nappal később már ismét motoron ült. Viszont a második után már jóval súlyosabbá vált a helyzet. Elárulta, hogy a bal karja soha nem volt még olyan állapotban, mivel két hétig egyáltalán nem tudta mozgatni.

„Nagyon nehéz volt ezt mentálisan kezelni. Attól féltem, hogy talán sohasem ülhetek motorra, mert kilátástalan helyzetben voltam. Aztán két-három héttel később már elkezdtem látni a fényt az alagút végén. Tudom, hogy hosszú távon ez már nem fog problémát jelenteni. Most még biztosan nem érzem magam a legjobban, szóval meglátjuk, hogy amikor motorra ülök, milyen lesz” – folytatta.

Martín bevallotta, nem mosott hajat Rossi érintése után, és megkönnyezte a Ducati döntését

A 27 éves versenyző kifejtette, hogy bár sérült kezét már tudja mozgatni, de még nem érheti terhelés. Beszámolt arról is, hogy az orsócsontja (ez az alkar egyik nagyobb csontja) három darabra tört. Azt sem tudja eldönteni, hogy az orsó- vagy a sajkacsont törése a rosszabb, de abban biztos, hogy mindkettő fontos szerepet foglal el a tekintetben, hogy terhelhetővé váljon az ember keze. Szerinte egy versenyző életében az a legrosszabb, ha ezen csontokkal történik valami. Annak viszont örül, hogy hogyan áll a felépüléssel.

De vajon ott lesz a Katari Nagydíj rajtrácsán? „Az orvosok Barcelonában ismét felmérik a fizikai állapotomat, hogy pontosan megismerjük, hogyan áll a csontok összeforrása. Utána döntünk, mert akkor sem mehetsz ki a pályára, ha már jobban érzed magad, de a csontok nem gyógyultak be.” A vizsgálatokra minden bizonnyal ezen a héten kerül sor.

A Katari Nagydíjat április 11. és 13. között rendezik meg.

Így áll a MotoGP-tabella az Amerikai Nagydíj után