back to top
2025. július 05. 01:09
Kezdőlap Blog Oldal 68

Marc Márquez direkt idézte elő a rajt előtti káoszt, amely úgy is bejött neki, hogy valójában tévedett

0

Marc Márquez és Davide Tardozzi, a gyári Ducati csapatmenedzsere is arról számolt be, hogy szándékosan idézték elő az Amerikai Nagydíj kezdése előtti káoszt, és bár a spanyol versenyző a rajtprocedúra megszakítására játszott, a büntetésre is fel volt készülve. Végül bizonyos szempontból rosszul számolt, mégis igaza lett, a Trackhouse-t irányító Davide Brivio viszont kifakadt a versenyirányítás döntése miatt.

Szürreális jeleneteknek lehettek szemtanúi a nézők az Amerikai Nagydíj királykategóriás főfutamának tervezett rajtja előtt. Szokás szerint elindult a főcím, ám a rendező ezt megszakította, ugyanis arra lett figyelmes, hogy több pilóta is elkezdett rohanni, és a rajtrácsot elhagyva beszaladt a bokszutcába. A versenyirányítás a káosz láttán megszakította a rajtprocedúrát, és elhalasztotta a kezdést.

Kivezető körön bukó Quartararo, futóverseny a rajtrácson – káosz a MotoGP rajtprocedúráján (videó)

Az a közvetítésből is egyértelműnek tűnt, hogy az egész folyamatot az élről induló Marc Márquez indította el, ahogyan az is, hogy mindezt azért, mert az esőgumik helyett száraz pályás abroncsokon szeretett volna versenyezni. Azt viszont nem lehetett tudni, hogy ez mennyire volt előre eltervezett a részéről. A viadal után viszont kiderült, hogy nagyon is.

Marc Márquez az élről bukott, Bagnaia idei első győzelmét aratta a fejetlenül induló austini főfutamon

Egyértelmű volt a stratégia – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – Megkérdeztem [Marco] Rigamontit, a versenymérnökömet, hogy készen áll-e a száraz pályás motorom. Azt mondta, hogy igen, én pedig kijelentettem, hogy »rendben, lehet, hogy lemegyek a rajtrácsról«. Tudtam, hogy ha ezt megteszem, a legtöbben követni fognak, és elhalasztják a rajtot. A Michelin srácától megtudtam, hogy három-négy versenyző már akkor slickeken volt, láttam, hogy az esős pályára alapozó stratégiánk nem lesz jó, és kikényszerítettem ezt a helyzetet.”

A nyolcszoros világbajnok arra a szabályra alapozott, amelyet a 2018-as Argentin Nagydíj után vezettek be, amikor hasonló jelenetek játszódtak le. Ennek értelmében a versenyigazgatónak kötelessége megszakítani a rajtprocedúrát, amennyiben tíznél többen elhagyják a rajtrácsot. Márquez azzal is tisztában volt, hogy ha az előkészületek annak rendje és módja szerint folytatódnak, akkor büntetést kap, mondván, túl későn ment le a rajtrácsról, de még ezt is jobbnak tartotta, mint hogy az esőgumikon rajtoljon el, majd egy kör után motort cseréljen.

Felkészültem rá, hogy utolsóként induljak – jelentette ki. – Vállaltam a kockázatot, de fontos, hogy egy versenyző jól ismerje a szabályokat, és én ezt nagyon jól tudtam. Tisztában voltam vele, hogy sokkal több időt veszítek a motorcserével, mint ha utolsóként indulok. Elfogadtam, hogy ha nem követnek elegen, akkor utolsóként rajtolok.”

Az első helyről eleső Marc Márquez elárulta, miért hibázott, és óva intett a szélsőséges ítélkezéstől

Mindezt persze úgy tette meg, hogy előtte egyeztetett saját csapatával. A gyári Ducatinál szintén úgy gondolkodtak, hogy, ha már elsőre elrontották a gumiválasztást, akkor jobb, ha az utolsó utáni pillanatban korrigálnak, és esetleg a rajtrács végére száműzik őket, int ha a futam közben teszik meg ugyanezt, hiszen a pálya addigra már felszáradt.

Úgy döntöttünk, hogy slickeken megyünk, de nem volt idő a rajtrácson elvégezni a kerékcserét – jelentette ki Davide Tardozzi, az istálló csapatmenedzsere. – Úgy határoztunk, hogy egészen az utolsó pillanatig kivárunk, majd berohanunk, és az utolsó helyről indulunk. Tisztában voltunk vele, hogy a slick lesz a jó abroncs, ezért vártunk ki az utolsó pillanatig, de mindenki követett minket.”

Az olasz szakember hozzátette, az áthajtásos büntetés is gyorsabb lett volna a verseny közbeni motorcserénél. Azt is megemlítette, hogy mindezt az utolsó három-négy percben beszélték meg a pilótáikkal. Francesco Bagnaiát tehát nem érte teljesen váratlanul Márquez akciója, így az sem véletlen, hogy ő is azonnal a bokszba rohant.

Azért követtem őt, mert ugyanúgy gondolkoztam – árulta el. – Közel voltunk ahhoz, hogy vizes gumikon rajtoljunk el szárazon. Amint megláttam, hogy a pálya teljesen száraz, azt mondtam magamban, hogy »mennem kell«. Aztán vártam, de gondoltam rá. Amikor megláttam [Márquezt], csak követtem őt. Az ilyen helyzet nagyon trükkös, úgyhogy csak igyekeztem lemásolni, és ez volt a jobb megoldás, mert különben túl sok időt vesztettem volna slick abroncsokon lévőkhöz képest.”

Bagnaiának „nem maradt hangja”, Álex Márquez kaszinóban érezte magát, Di Giannantonio sört kért

Persze nyilvánvaló, hogy ebben a pillanatban még ő is csak reménykedhetett abban, hogy megszakítják a rajtprocedúrát, és nem kerülnek nehéz helyzetbe. Ahogyan az első sor harmadik pozíciójából induló Álex Márquez is pórul járhatott volna, már csak azért is, mert neki először a száraz pályás abroncsokat tették fel.

A rajtrácson nagyon »kaszinóztam« – idézte fel azokat a pillanatokat. – Nagyon meg voltam győződve róla, hogy a slick [a jó választás], de később, tíz perccel [a rajt tervezett időpontja előtt] mondták, hogy mindenki esőgumin van, és úgy döntöttem, hogy én is visszaváltok. Úgy voltam vele, hogy kellene mennem egy kört, majd átülnöm a slick gumis motorra, és visszatérni. Sokat tanultam ebből a szituációból. Magabiztosabbnak kell lennünk. Az volt a helyes, amit először éreztünk, vagyis jobban kell hallgatnunk az ösztöneinkre.”

Marc Márqueznek úgy lett igaza, hogy nem volt igaza

Lehetne mondani tehát, hogy Marc Márquez mind a szabályokat, mind az ellenfeleket kiválóan ismerte. Csakhogy ez utóbbi nem teljesen igaz, a The-Race.com-nál ugyanis összeszámolták, hogy összesen tízen hagyták el a rajtrácsot: az első négy sorból Luca Marinit és Fabio Quartararót leszámítva mindenki, a tizenharmadik helytől kezdve viszont senki. Vagyis a fent említett szabály valójában nem lépett életbe. Hogy akkor miért szakították meg mégis a rajtprocedúrát, arra a versenyigazgató, Mike Webb adott magyarázatot.

Biztonsági okokból döntöttünk a rajt elhalasztása és egy gyors rajtprocedúra mellett – olvasható a közleményben. – Figyelembe véve, hogy hány pilóta, motor és csapattag volt a rajtrácson, illetve a bokszutca területén, lehetelten volt elkezdeni a felvezető kört. Az új rajt volt a legbiztonságosabb reakció a nagydíj kezdetén kialakult példátlan körülményekre. A csapatokkal közösen ki fogjuk elemezni a helyzetet, és felülvizsgáljuk a szabályzatot.”

A versenyirányításnak tehát nem lett volna kötelessége megállítani a folyamatot. Amennyiben másképp döntenek, azzal hárman nagyon jól jártak volna, és óriási lehetőséget kaptak volna. Brad Binderről, Enea Bastianiniről és Ai Oguráról van szó, akik slickekkel rajtoltak volna el. Nem véletlen, hogy utóbbi istállójának, a Trackhouse-nak a csapatmenedzsere nagyon kifakadt.

Rendkívül dühös vagyok, hogy őszinte legyek, mert nem így kell kezelni egy rajtprocedúrát – mérgelődött Davide Brivio a TNT Sports közvetítésében, még a tényleges rajt előtt. – Mi kockáztattunk, a jó döntést hoztuk meg, és amikor eljön a rajt ideje, leállítják az egészet. Akik lementek a rajtrácsról, azok rosszul választottak. Miért nem hagyták, hogy mi, akik jól döntöttünk, elinduljunk? Most minden elveszett. Vállaltuk a rizikót, és jól tettük, most pedig minden… eh…”

Az ilyen módon pórul járt trió tagjaival mások is együttéreztek. Többek között Pedro Acosta is, aki előzetesen közölte versenymérnökével, hogy azt fogja tenni, amit az idősebbik Márquez csinál, ettől függetlenül bele tudta képzelni magát a két márkatárs helyzetébe. „Tény, hogy nem szép dolog, mert elb*sztuk Brad és Enea futamát, akik a slickekre fogadtak” – fogalmazott. Csapattársa viszont nem kesergett azon, ami nem rajta múlt.

Sajnos nem én döntök, szóval csak az időmet vesztegetném azzal, hogy emiatt idegeskedem, nem igaz? – mondta Binder. – Nyilvánvalóan nem voltam túl lelkes a döntés miatt, miszerint mindenkit visszarendeltek. A csapatom sem volt az. Végül is ez van, előfordul az ilyesmi. Valószínűleg jó döntést hoztak, végső soron mindenki számára biztonságosabb volt.”

Az eset kapcsán azon versenyzők egyike is megszólalt, akik annak ellenére nem mentek le a rajtrácsról, hogy motorjaikon esőgumik voltak. Quartararo saját bevallása szerint nem nagyon tudta, hogy mi és miért történik körülötte, és az előírásokkal sem volt annyira tisztában, mint Marc Márquez. Ezért ő inkább csak kivárt.

Számomra teljes volt a káosz – kezdte. – Először nem igazán láttam Marcot. Joan [Mirt] láttam. Azt gondoltam, hogy talán elfeledkezett a mellkasvédőről, vagy valami ilyesmi. Aztán láttam, hogy mindenki rohan. Azt sem tudtam, hogy erre van-e lehetőség. Nem tudom, hogy pontosan mi a szabály, de ha késleltetik a rajtot, akkor annak van valami oka. Mindenesetre ültem a motoron és vártam.”

Bagnaiának „nem maradt hangja”, Álex Márquez kaszinóban érezte magát, Di Giannantonio sört kért

0

Francesco Bagnaia kitörő örömmel fogadta, hogy egy nehéz időszak után megnyerte az Amerikai Nagydíjat. Álex Márquez életében először vezeti a MotoGP tabelláját, míg Fabio Di Giannantonio nagyon kimerült a futamon.

Emlékezetes versenyt hozott az Amerikai Nagydíj főfutama. Már a rajtprocedúra során kaotikus jelenetek alakultak ki, majd egy ideig úgy tűnt, hogy Marc Márquez újabb győzelmet arat. A 32 éves pilóta azonban bukott, így az Álex Márquezt addigra megelőző Francesco Bagnaia örökölte meg a diadalt, mögöttük pedig Fabio Di Giannantonio végzett.

Marc Márquez az élről bukott, Bagnaia idei első győzelmét aratta a fejetlenül induló austini főfutamon

A háromszoros világbajnok nem kezdte jól az idényt, hiszen egészen idáig az igazán nagy téttel bíró eseményeken legfeljebb harmadikként zárt. Vasárnap viszont megint sikerült jó rajtot vennie, majd jobb tempót produkált, mint Álex Márquez. Csapattársa hibája miatt pedig megszerezte idénybeli első győzelmét, és ő lett a királykategória tizedik versenyzője, aki legalább harmincszor ünnepelhetett a dobogó tetején.

Rendkívül boldog vagyok – nyilatkozta a leintés utáni interjúk során. – Már most nem maradt hangom, az egész [levezető] körben hangosan kiabáltam. Fantasztikus érzés visszatérni a dobogó tetejére egy ennyire nehéz időszak után, úgyhogy nagyon örülök. Köszönöm az egész csapatomnak, amely, mint mindig, fantasztikus munkát végez. Köszönöm Carlónak, Valénak és Lucának a kemény munkát! Köszönöm mindannyiótoknak!”

Bagnaia 12 pontra csökkentette hátrányát a tabellán a mindenkori éllovashoz képest, aki azonban jelenleg nem csapattársa, hanem annak öccse. Álex Márquez ugyanis egyetlen egységgel, de átvette a vezetést az összetettben, mindezt úgy, hogy eddig mindig a második helyen ért célba. A Gresini motorosa a rajt előtti káoszt is felidézte.

Nagyon jó – reagált, miután felhívták a figyelmét, hogy listavezetőként érkezik meg Katarba. – A rajt előtti időszak esetemben olyan volt, mint egy kaszinó, de [a csapat tagjai] remek munkát végeztek. Vezetjük a bajnokságot, ami nagyszerű. Mi vagyunk a »Mr. Második hely«, de a »Mr. Második hely« ott van az élen. Rendkívül boldogok vagyunk, köszönöm minden kilátogatónak, ez egy nagyszerű közönség. Most pedig tovább kell mennünk.”

Fabio Di Giannantonio szintén nagy nyertese volt Marc Márquez bukásának, hiszen így megszerezte első dobogóját a VR46 színeiben. Honfitársához hasonlóan szintén nehéz periódus végére tehetett pontot, hiszen a holtszezonja a rehabilitációval telt, ráadásul a sepangi teszten újra megsérült, így fizikai szempontból hátrányból kezdte az idényt.

Lenyűgöző – jelentette ki. – Meg akartam csinálni. Meg akartam csinálni a telünk miatt, a csapatért. Akartam ezt a dobogót ezért az istállóért. Nagyszerű csapatmunka volt. Mit mondhatnék? Őszintén szólva nagyon kimerült vagyok, este száz-kétszáz sörre van szükségem, hogy helyrejöjjek, és nekik megvan, az biztos. Nagyon boldog vagyok, fantasztikus volt ez a teljesítmény. Tény, hogy kaptunk egy kis ajándékot Marctól, de ilyen a versenyzés, és ott vagyunk a dobogón, úgyhogy élvezzük. A sebesség visszatért, az érzés visszatért, Diggia visszatért.”

Az első helyről eleső Marc Márquez elárulta, miért hibázott, és óva intett a szélsőséges ítélkezéstől

0

Marc Márquez kijelentette, nagy hibát követett el az Amerikai Nagydíjon, amikor ráment a rázókőre, hiszen már kontrollálta a futamot. Ezzel együtt leszögezte, hogy a szombati mentéséhez hasonlóan ezt sem szabad szélsőségesen megítélni, ahogyan a bajnokság aktuális állásából sem kell messzemenő következtetéseket levonni.

Marc Márquez úgy vágott neki az Amerikai Nagydíj főfutamának, hogy addig minden igazán releváns pályaeseményen ő végzett az élen. Egy ideig úgy tűnt, hogy vasárnap újból diadalmaskodhat, ám féltávhoz közeledve, a 9. körben elesett az 4-es kanyarban. Utána ugyan visszaült a motorjára, de mivel hiányzott a lábtartója, még a mezőny hátsó részével sem volt esélye felvenni a versenyt, így néhány kör után kiállt.

Marc Márquez az élről bukott, Bagnaia idei első győzelmét aratta a fejetlenül induló austini főfutamon

Mivel nullázott, a második helyen végző Álex Márquez egyetlen ponttal megelőzte őt az összetettben, csapattársa, Francesco Bagnaia pedig 11 egységre közelítette őt meg. Az idősebbik fivér már csak azért is sajnálja a rontást, mert abban a pillanatban már senki nem veszélyeztette az elsőségét, és jó eséllyel ez a későbbiekben sem változott volna meg.

Nagy hibát követtem el, mert már megvolt a verseny – nyilatkozta a TNT Sportsnak. – Elhúztam, és kontrolláltam a különbséget, de kissé túlságosan nagy mértékben vágtam le az ötös [valójában 4-es – a szerk.] kanyart, és a rázókő miatt elvesztettem az elejét. Katasztrófa? Igen, de emberek vagyunk, követünk el hibákat. Szombaton nem voltam Superman, most pedig nem vagyok egy szerencsétlen fickó. Előfordulnak hibák. A pozitívum az, hogy ezzel a nagy hibával együtt is [szinte] ugyanannyi ponttal állunk, ott vagyunk a bajnokságban, úgyhogy megyünk tovább.”

Amikor Márquez arról beszélt, hogy nem kell szélsőségekben gondolkozni, akkor a sprinten bemutatott óriási mentésére utalt. A 32 éves motorosnak az összetettel kapcsolatban is hasonló a véleménye. „Az emberek azzal jönnek, hogy a világbajnokság lefutott – fogalmazott. – Szombaton még úgy tűnt, hogy eldőlt, most pedig úgy néz ki, hogy elvesztettem.”

A MotoGP mezőnye két hét múlva Katarba látogat, ahol bizonyos szempontból új bajnokság is indulhat. Sokak szerint Bagnaia ott már erőből is felveheti a versenyt Márquezzel, de utóbbinak is szép emlékei vannak onnan 2024-ből. A nyolcszoros világbajnok igyekszik nem túldramatizálni mostani bakiját, már csak azért sem, mert pontosan tudja, miért történt.

Meglátjuk, mi lesz Katarban, akkor fogjuk megtudni – jelentette ki. – Igyekszünk jól kezdeni, ahogyan ez az előző versenyeken is történt. Tavaly ott teljesítettem az első futamomat a Ducatival, és nem alakult rosszul. Megpróbálom felfedezni, hogyan kell ott vezetni, és tartani ugyanazt a szintet. A legfontosabb, hogy most megértettem a hiba [okát], megértettem, hogy túlságosan [agresszívan] mentem be abba a kanyarba, és elveszítettem az elejét. Az viszont pozitívum, hogy a kerékvetőn estem el, nem a normál íven. Persze ez ugyanolyan hiba, hiszen nulla pont lett belőle. Igen, elnézést kérek a csapattól, de hétfőn új nap lesz, és új hét veszi kezdetét.”

Márquez kiesésével kapcsolatban a gyári Ducati csapatfőnöke, Davide Tardozzi is megszólalt. Az olasz szakembernek nyilvánvaló okokból egyik szeme sírt, a másik nevetett, de a negatívumot ő sem reagálta túl. „Most beszéltem Marckal, nagyon sajnálja, hogy cserben hagyta a csapatot a hibájával, de ez benne van” – mondta.”

Marc Márquez az élről bukott, Bagnaia idei első győzelmét aratta a fejetlenül induló austini főfutamon

0

Marc Márquez magabiztos előnyben vezette az austini főfutamot, amikor elesett. Az első pozíciót így megöröklő Francesco Bagnaia idei első győzelmét aratta le, mögötte az újabb második helyet szerző Álex Márquez, majd Fabio Di Giannantonio ért célba. A viadal előtt némi eső hullott a pályára, aminek köszönhetően káosz alakult ki a rajtrácson, később pedig jó néhányan elestek, csak tizenheten fejezték be a viadalt.

Hatalmas káoszt hozott az Amerikai Nagydíj főfutamának rajtja előtt leeső csapadék, de a csúsztatás után mindenki száraz pályára való gumikkal állt fel a rajtrácsra. Az időmérő eredményének megfelelően – a sprintet megnyerő – Marc Márquez, Fabio Di Giannantonio és Álex Márquez alkotta az első sort. A pályán végül 23 fokos levegő és 29 fokos aszfalt fogadta a pilótákat.

Kivezető körön bukó Quartararo, futóverseny a rajtrácson – káosz a MotoGP rajtprocedúráján (videó)

Marc Márquez magabiztosan megtartotta a vezetést a rajtnál, a második helyre pedig a testvére jött be. Francesco Bagnaia ismét jól kapta el a lámpák kialvását, de „csak” a negyedik pozícióig jutott el. Eközben óriási volt az átrendeződés a középmezőnyben is. A start előtt technikai problémával küzdő Maverick Viñales is elindult a többiek után a bokszutcából.

Bagnaia rövidesen már Álex Márquez támadta a második helyért, sőt egy pillanatra át is vette azt, viszont a 3. körre ismét a spanyol pilóta fordult rá előbb. Marc Márquez előnye eközben folyamatosan nőtt, a 4. körben már közel 2 másodperc volt. A rosszul induló Di Giannantonio tartotta negyedik helyet, sőt némileg el is húzott a csapattársától, Franco Morbidellitől.

Bagnaia végül a 4. körben elszánta magát, és a 12-es kanyarban megelőzte Álex Márquezt. A cerverai motoros próbált, de nem tudott visszavágni, majd rövid időn belül fél másodperccel leszakadt a márkatársáról.

Marc Márquez és Bagnaia körről-körrel nagyon hasonló időket futott, így a 2 másodperces különbség állandósult közöttük. Az olasz pilóta viszont némileg távolodott Álex Márqueztől, akit továbbra is Di Giannantonio követett. Eközben az addig is rossz futamot teljesítő Pedro Acosta bukott az 1-es kanyarban, de utána visszaállt a versenybe, viszont később mégis bement a bokszba.

A 9. kör elején aztán jött az igazi dráma: Marc Márquez bukott. Az élen haladó nyolcszoros világbajnok a 4-es kanyarban esett el, miután ráhajtott a rázőkőre. Ezt követően még ugyan visszaállt, de számos elem, többek között a bal oldali lábtartó hiányzott a motorjáról. A spanyol versenyző ekkor a tizennyolcadik helyen haladt, és nem is igazán volt meg a versenytempója. A hirtelen élre álló Bagnaia pedig kilőtt, néhány kör alatt közel 2 másodpercre lerázta Álex Márquezt, akit változatlanul a VR46 duója üldözött.

A 11. körben Joan Mir bukott az 1-es kanyarban, amihez láthatóan Enea Bastianini „segítette hozzá”. Nem sokkal később Marc Márquez végül behajtott a bokszba, miután Somkiat Chantra is elment mellette. Brad Binder szintén erre kényszerült, ugyanis megadta magát a motorja.

Az utolsó 5 körre fordulva Bagnaia előnye már nagyjából 3 másodperc volt Álex Márquezhez képest, akit további 2-ről követett Digga. Az olasz pilóta után Morbidelli, Jack Miller, majd a többet előző Fermín Aldeguer haladt. Az újoncot Johann Zarco, a végére begyorsuló Marco Bezzecchi, Luca Marini és Enea Bastianini követte. Bastianini végül a 16. körben elment Marini mellett, Bezzecchi pedig egy körrel később utasított maga mögé Zarcót.

Aldeguer a futam utolsó szakaszában folyamatosan gyorsult, majd megelőzte Millert is. Rövidesen kissé hátrébb szegeződtek a tekintetek, ugyanis Zarco elesett, amiben néhány pillanat múlva lekövette a Gresini versenyzője is, aki így a legjobb MotoGP-eredményét dobta el.

Végül ezeken túl már nem volt több változás az élmezőnyben, így Bagnaia learatta idei első győzelmét, ami egyben MotoGP-pályafutása harmincadik elsősége volt, és az első a COTA-n. Mögötte Álex Márquez ért célba, aki ezzel átvette a vezetést a tabellán. A harmadik helytől a Di Giannantonio, Morbidelli, Miller, Bezzecchi, Marini, Ai Ogura sorrend kristályosodott ki.

Az austini MotoGP-főfutam végeredménye

Kivezető körön bukó Quartararo, futóverseny a rajtrácson – káosz a MotoGP rajtprocedúráján (videó)

0

Hatalmas zavart hozott az austini főfutam előtt leeső eső. Fabio Quartararo bukott a kivezető körén, amit megelőzően a biztonsági autó is falba csúszott. A rajt előtti másodpercekben pedig a mezőny esőgumikat választó része visszarohant a bokszba, hogy mégis száraz pályás abroncsokkal vágjon neki a versenynek, mivel hirtelen javult az időjárás.

A változó körülmények miatt hatalmassal káosszal kezdődött, vagyis pontosabb kezdődött volna az Amerikai Nagydíj főfutama. A Moto2-es mezőnyhöz hasonlóan ugyanis a királykategória pilótáira is lesújtott az időjárás. A 22 fokos levegőből a 27 fokos aszfaltra csapadék hullott a start előtt, így a viadalt hivatalosan esősnek nyilvánították, ezzel kinyitva a motorcsere lehetőségét.

Dixon leuralta a mezőnyt az esős versenyen, a korábbi éllovas kört kapott a gumistratégiája miatt

Az óvatosság ellenére volt, aki már a rajt előtt pórul járt, hiszen előbb a biztonsági autó csúszott a falba, majd Fabio Quartararo bukott az egyik kivezető körén. Viszont a lámpák kialvása előtt elállt az eső, így többen száraz pályára való gumikkal álltak fel a rajtrácsra. Így tett például Ai Ogura és Brad Binder is, ám az élmezőny túlnyomó többsége az esőgumikat választotta.

Azonban a rajt előtti pillanatokban felbolydult a rajtrács, és az eredetileg esőgumikat választók egy csoportja, köztük a gyári Ducati duója, visszarohant a bokszba másik motorért. Emiatt a televíziós közvetítésben a főcímet is félbeszakították, mivel Marc Márquez azalatt indult meg a garázs felé, a többiek pedig láthatóan őt követték.

Végül belengették a piros zászlót, és hivatalosan 10 perccel csúsztatták a rajtprocedúrát, amire már mindenki száraz pályás abroncsokkal jött ki, pedig továbbra is gyengén szemerkélt az eső. A történtek következtében egy körrel csökkent a versenytáv.

Dixon leuralta a mezőnyt az esős versenyen, a korábbi éllovas kört kapott a gumistratégiája miatt

0

A pole pozícióból rajtoló Jake Dixon hihetetlenül dominánsan nyerte meg a texasi Moto2-es versenyt Tony Arbolino és Alonso López előtt. A verseny kezdetét megelőzően leesett az eső Austinban, akik pedig száraz pályára való gumikkal rajtoltak, köztük az addigi bajnoki éllovas Manuel González, kört kaptak.

A Moto3-as futam után a Moto2-es viadallal folytatódott az Amerikai Nagydíj vasárnapi programja. Az időmérő eredményének megfelelően Jake Dixon, Manuel González és Barry Baltus várta az első sorból a lámpák kialvását. Utóbbi nagyot bukott a kvalifikáción, ami miatt elvitték az orvosi központba, de ott versenyzésre alkalmasnak találták. Az időjárás nem volt kegyes a mezőnyhöz, mivel a 23 fokos levegő és 25 fokos aszfalt mellé, illetve rá megérkezett a csapadék. A versenyt hivatalosan is esősnek nyilvánították.

Gonzálezé az új körrekord, de Dixoné a pole a Moto2-ben, Muñoz bizonyult a Moto3 legjobbjának

Dixon gond nélkül tartotta meg a vezetést, de a száraz pályás gumikkal induló González elsüllyedt a mezőnyben. A második helyet Baltus vette át, mögé pedig Alonso López zárkózott fel. A körülmények láthatóan óvatossá tették a pilótákat, mindenki próbálta elkerülni a bukást.

A hatodik helyről rajtoló López a 2. körben még feljebb kapaszkodott, hiszen megelőzte Baltust a célegyenes végén. A belga motorost rövidesen Tony Arbolino is maga mögé utasította. Eközben Dixon folyamatosan távolodott tőlük, a 3. körre már több mint 1,5 másodperces előnyt épített ki magának.

A 4. körre Arbolino utolérte López, majd elkezdte támadni a második helyért. Dixon előnye ekkora már 3 másodperc fölé nőtt. Arbolino és López az 5. körtől hatalmas csatába kezdtek, az olasz pilóta többször is közel került az előzéshez, ami végül a 6. kör elején sikerült neki. Eközben a száraz pályás gumikkal rajtoló Filip Salač kigurult a bokszba.

Salač később már esőgumikkal visszatért a pályára tesztelési céllal. Eközben Dixon lekörözte a többi száraz pályás gumit használó pilótát, köztük a futam előtti bajnoki éllovas Gonzálezt is. A brit pilóta az „előzések” során veszített némi időt, de Arbolino csak 4,5 másodpercre tudott felzárkózni mögé, ráadásul ez a szám ezután gyors növekedésbe kezdett. A Pramac Yamaha versenyzője és López között 4 másodperc volt a különbség, őt Celestino Vietti követte hasonló távolságból.

A futam utolsó köreiben beálltak a különbségek az élmezőnyben, sőt Dixon már 5 másodperccel vezetett Arbolino előtt. Viszont ekkor egy hatalmas esés kavarta fel az állóvizet, illetve a kavicságyat: Deniz Öncü szállt el látványosan, amiben érezhetően megütötte magát.

Végül nem mindenki bírta ki két keréken az élmezőnyből, hiszen Vietti bukott 2 körrel a vége előtt. Ráadásul az olasz pilóta kétszer is elesett, mivel az első bukása után visszaült a motorra, de azzal gyorsan ismét földre került.

Dixon sikerét senki sem tudta érdemben veszélyeztetni, így az Argentin Nagydíj után ismét rajt-cél győzelmet aratott. A brit pilóta ezzel a tabellán is átvette a vezetést. Mögötte Arbolino, majd López, Áron Canet és Izan Guevara ért célba. A száraz pályás gumikon haladó González végül csak a huszonkettedik pozícióban zárt.

Az austini Moto2-es futam végeredménye

Rueda domináns győzelmet aratott, Márquezék versenyzője nagyszerűen mutatkozott be

0

A bajnoki éllovas José Antonio Rueda kiemelkedő teljesítménnyel húzta be az austini Moto3-as futamot Joel Kelso és Matteo Bertelle előtt. A Marc és Álex Márquez cégéhez tartozó Máximo Quiles az ötödik helyen zárta élete első világbajnoki versenyét.

Szokás szerint a Moto3-as futammal kezdődött az Amerikai Nagydíj vasárnapi programjának érdemi része. Az izgalmas időmérő végeredményének megfelelően David Muñoz mellett a debütáns Máximo Quiles és Joel Kelso állhatott fel az első sorba. A rajt előtt a levegő hőmérséklete 23, a pályáé 27 fokos volt. Külön nehezítette a helyzetet, hogy percekkel a start előtt szemerkélt egy kis eső. A tabella második helyén álló Adrián Fernández már a lámpák kialvása előtt technikai problémával küzdött, és csak a rajtrács végére állhatott oda.

Gonzálezé az új körrekord, de Dixoné a pole a Moto2-ben, Muñoz bizonyult a Moto3 legjobbjának

A legjobb rajtot Quiles produkálta, aki átvette a vezetést a hátraeső Muñoztól. A Red Bull KTM Ajo duója szintén nagyszerűen indult el, az újonc Álvaro Carpe ragadta meg a második helyet, a bajnoki éllovas José Antonio Rueda pedig a harmadikat. Fernández eközben hosszúkörös büntetést kapott, mivel kiugrott a rajtnál.

A 2. körben Rueda előbb Carpe, majd Quiles mellett is elment, így élre állt. A két „fiatalt” rövidesen Muñoz is megelőzte, amivel felugrott a második helyre. Eközben elsőként Ricardo Rossi bukott.

A 4. kör legelején Muñoz szintén bukott, az 1-es kanyarban szállt el a motorja. Ezután még visszaállt a versenybe, de azt csak a mezőny végén tudta folytatni, majd később kihajtott a bokszba. Az esés után átrendeződött a kissé elhúzó Rueda mögötti üldözőboly, Kelso többet előzve jött fel a második helyre, Carpe elé, akit hamar Matteo Bertelle is maga mögé utasított.

Féltávhoz érve Rueda már több mint 2 másodperccel vezetett Kelso előtt, akit ekkora lényegében teljesen utolért Bertelle. Mindeközben Luca Lunetta bukott egy elég nagyot, Muñoz pedig visszatért a pályára, hogy teszteljen. Rövidesen Scott Ogden egy technikai hiba miatt gurult be a bokszutcába, majd Stefano Nepa esett el.

4 körrel a vége előtt Valentín Perrone és Ryusei Yamanaka együtt bukott. Előbb Perrone esett el, a motorjában pedig fennakadt Yamanaka. Eközben Rueda magabiztosan tartotta a 2 másodperc körüli előnyét a LevelUp – MTA párosával szemben, akik még mindig a Kelso-Bertelle sorrendben haladtak.

A mezőny legelején már nem változott a sorrend, így Rueda domináns teljesítménnyel megszerezte idei második győzelmét, és megerősítette az összetettbeli vezetését. Mögötte Kelso, Bertelle, Ángel Piqueras, majd Quiles ért be. Marc és Álex Márquez cégének ügyfele tehát nagyszerű eredménnyel mutatkozott be a világbajnokságon, amelyen eddig a kora miatt nem indulhatott, ugyanis csak az Amerikai Nagydíj előtt lett 17 éves.

Az austini Moto3-as futam végeredménye

Razgatlıoğlu úgy érezte, mintha álmodna, Bulega külön örült, hogy Portimãóban ki tudta hívni

A második portimãói futam dobogósai, Toprak Razgatlıoğlu, Nicolò Bulega és Álvaro Bautista értékeltek a leintést követően.

Toprak Razgatlıoğlu nagyszerű versenyzéssel megnyerte a portimãói forduló második futamát is, így mesterhármast ért el, pályafutása során a hetediket. A török pilóta vasárnap délután a 60. futamgyőzelmét aratta le. Így pedig feljött az örökranglista harmadik helyére Carl Fogartyt átugorva. Innentől már csak a 63 elsőségig jutó Bautista és a 119-szer diadalmaskodó Jonathan Rea előzi meg.

Razgatlıoğlu elképesztő csatában nyomta le Bulegát a piros zászlós portimãói futamon

Viszont Razgatlıoğlunak egyáltalán nem volt könnyű dolga, mivel Nicolò Bulega nagyon megizzasztotta. A Superpole verseny eredményének megfelelően az alanyai motoros indult az élről, de Bulega lerajtolta, majd a Jason O’Halloran bukása miatt belengetett piros zászlóig őrizte is a vezetést. Az újraindítás után aztán hatalmas csatába kezdett a két bajnoki rivális, oda-vissza előzgették egymást. Viszont az utolsó körhöz érve az olasz pilóta egy aprót hibázott, így ellenfele aránylag „simán” nyerte meg a viadalt.

„Nagyon boldog vagyok, hogy [a félresikerült szezonnyitó után] ilyen erősen tértünk vissza – nyilatkozta Razgatlıoğlu a leintést követően. – Ez számomra nem volt egy egyszerű hétvége, szóval köszönöm a csapatomnak a kemény munkát. Minden alkalommal javítani tudtunk a motoron, ma pedig még tovább léptünk előre. Így pedig jobb volt a tapadás a futamon. Viszont még mindig meg kell találnunk a legjobb beállításokat, mivel még mindig nem érzem úgy magam, mint tavaly. Persze idén is gyorsak vagyunk, de sokat küzdök a motoron. Mindenesetre ez egy hihetetlen hétvége volt, nagyszerű munkát végeztünk.”

„A második futamon a rajtom nem sikerült valami jól, de aztán körről-körre jobban éreztem magam – magyarázta. – És végre újra sikerült mesterhármast elérnünk, szóval úgy érzem magam, mintha álmodnék, a Phillip Island-i események után. Innentől pedig Assenre fókuszálunk, meglátjuk, hogy ott mi lesz.”

A második helyről rajtoló Bulega tehát alulmaradt Razgatlıoğluval szemben, viszont ismét nagyszerű teljesítményt nyújtott. Ráadásul három második helyével magabiztosan megőrizte az összetettbeli vezetést. „Boldog vagyok, hogy ilyen eredményt értem el – kezdte az értékelést. – Természetesen még többet akarok elérni, de Toprak itt nagyon erős volt, én meg egy kicsit a határon voltam a motorommal. A hétvége folyamán sokat fejlődtünk, szóval köszönöm a csapatomnak a munkát. Annak külön örülök, hogy itt, Portimãóban, ahol mindig nagyon erős, tudtam harcolni Toprakkal, de legközelebb még erősebbnek kell lennem.”

Így áll a Superbike-vb-tabella a portimãói forduló után

A harmadik helyről induló Álvaro Bautistának a piros zászló ellenére aránylag eseménytelen futama volt, bár így Andrea Locatellivel kétszer is meg kellett küzdenie a dobogó alsó fokáért. „Elégedett vagyok, mivel két dobogót szereztem itt, ami nem rossz – mondta a spanyol pilóta. – Viszont még dolgoznunk kell, bár egyre magabiztosabbak vagyunk. Phillip Island után is egész jól éreztem magam, ez pedig egy nehezebb pálya annál… Szóval így kell haladnunk tovább, még több önbizalmat kell építenünk.”

„Ma először használtam elöl az új kemény gumit, még sosem használtam korábban – árulta el. – Azért választottam ezt, mert néhány dologban jobbnak tűnt, de még dolgoznunk kell a részleteken, főleg, ha melegebb a pálya és kisebb a tapadása. Meg kell értenünk, hogyan fejlődhetünk ebben, mindenesetre boldog vagyok, köszönöm mindenkinek.”

Bautista keményen beleállt Reddingbe: Ha nem elég neki az ugyanolyan motor, egyszerűen kilök

Így áll a Superbike-vb-tabella a portimãói forduló után

Ezen a hétvégén Portugáliában vendégeskedett a Superbike-világbajnokság mezőnye. Toprak Razgatlıoğlu a portimãói forduló során a lehető legtöbb pontot megszerezve átvette az összetettbeli második helyet Nicolò Bulega mögött.

Portugáliában tartották a Superbike-világbajnokság második idei fordulóját. A portimãói hétvége legjobbja Toprak Razgatlıoğlu volt, aki az első és a második futamot, valamint a Superpole versenyt is megnyerte (ráadásul még a Superpole-t is). A török pilóta így a maximálisan megszerezhető 62 ponttal távozott, aminek következtében átvette az összetettbeli második helyet. A vezető pozícióban viszont nem volt váltás, mivel Nicolò Bulega három második helyével szintén jelentősen növelte a pontjai számát. A képzeletbeli dobogó alsó fokára Danilo Petrucci lépett fel, miután Álvaro Bautista nullázott az első viadalon. A gyártók között a Ducati, a csapatok között pedig a bolognai márka gyári alakulata magabiztosan megtartotta az első helyet.

Superbike: versenyzők
Helyezés Versenyző Motor Csapat Pont
1 Nicolò Bulega Ducati Aruba.it Racing – Ducati 111
2 Toprak Razgatlıoğlu BMW ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team 82
3 Danilo Petrucci Ducati Barni Spark Racing Team 60
4 Álvaro Bautista Ducati Aruba.it Racing – Ducati 59
5 Andrea Locatelli Yamaha Pata Yamaha 56
6 Andrea Iannone Ducati Team Pata Go Eleven 44
7 Scott Redding Ducati MGM Bonovo Racing 31
8 Sam Lowes Ducati Elf Marc VDS Racing Team 30
9 Axel Bassani Bimota Bimota by Kawasaki Racing Team 30
10 Michael van der Mark BMW ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team 26
11 Xavi Vierge Honda Honda HRC 23
12 Dominique Aegerter Yamaha GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 23
13 Alex Lowes Bimota Bimota by Kawasaki Racing Team 19
14 Yari Montella Ducati Barni Spark Racing Team 15
15 Iker Lecuona Honda Honda HRC 14
16 Garrett Gerloff Kawasaki Kawasaki WorldSBK Team 11
17 Bahattin Sofuoğlu Yamaha Yamaha Motoxracing WorldSBK Team 7
18 Remy Gardner Yamaha GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 6
19 Ryan Vickers Ducati Motocorsa Racing 6
20 Tarran Mackenzie Honda Petronas MIE Racing Honda Team 2
21 Tetsuta Nagashima Honda Honda HRC 2
22 Tito Rabat Yamaha Yamaha Motoxracing WorldSBK Team 1
23 Jason O’Halloran Yamaha Pata Yamaha 0
24 Zaqhwan Zaidi Honda Petronas MIE Racing Honda Team 0
Superbike: gyártók
Helyezés Csapat Pont
1 Ducati 111
2 BMW 84
3 Yamaha 56
4 Bimota 35
5 Honda 31
6 Kawasaki 11
Superbike: csapatok
Helyezés Csapat Pont
1 Aruba.it Racing – Ducati 170
2 ROKiT BMW Motorrad WorldSBK Team 108
3 Barni Spark Racing Team 75
4 Pata Yamaha 56
5 Bimota by Kawasaki Racing Team 49
6 Team Pata Go Eleven 44
7 Honda HRC 37
8 MGM Bonovo Racing 31
9 Elf Marc VDS Racing Team 30
10 GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team 29
11 Kawasaki WorldSBK Team 11
12 Yamaha Motoxracing WorldSBK Team 8
13 Motocorsa Racing 6
14 Petronas MIE Racing Honda Team 2

 

Razgatlıoğlu elképesztő csatában nyomta le Bulegát a piros zászlós portimãói futamon

Toprak Razgatlıoğlu nyerte a második portimãói futamot, miután nagy csatában ismét legyőzte Nicolò Bulegát, és ezzel mesterhármast ért el. A harmadik helyre ezúttal is Álvaro Bautista jött be. A viadalt Jason O’Halloran bukása miatt piros zászlóval meg kellett szakítani, így lényegében két sprintversenyt teljesítettek a motorosok. Szerencsére az ausztrál pilótának nem esett baja, csak a pályát kellett javítani.

Vasárnap délután tartották a Superbike-világbajnokság portimãói fordulójának második futamát. A pole pozícióból a Superpole és az első verseny után a Superpole viadalt is megnyerő Toprak Razgatlıoğlu indulhatott. Mellőle a gyári Ducati duója, Nicoló Bulega és Álvaro Bautista várta a kilövést. A rajt előtt a levegő hőmérséklete 23, a pályáé 35 fokos volt.

Razgatlıoğlunak hajráznia kellett a győzelemért Bulegával, Bautista óriási felzárkózással lett dobogós

Razgatlıoğlu ezúttal jól kapta el a rajtot, de Bulega így is átvette tőle a vezetést az 1-es kanyarhoz érve. Bautista megtartotta a harmadik helyet, szemben Danilo Petruccival, aki valószínűleg egy technikai hiba miatt visszaesett a mezőnybe. Bautista a 2. kör elején odaért a címvédő mögé, sőt támadni is elkezdte. Az első ötöt ekkor Andrea Locatelli és Michael van der Mark tette teljessé.

A futam negyedéhez érve Andrea Iannone dupla hosszúkörös büntetést kapott, mivel kiugrott a rajtnál. Ezután gyors egymásutánban bukott Tito Rabat, majd Xavi Vierge. Eközben Bulega nagyjából fél másodperccel lerázta Razgatlıoğlut, aki ekkora már teljesen maga mögött hagyta Bautistát. Sőt a kétszeres bajnokra Locatelli közelített, miután visszaverte van der Mark támadását.

A 8. körre totálisan szétszakadt az élmezőny, Bulega és Razgatlıoğlu duója hihetetlen tempót diktált, és hosszú másodperceket adott Bautistának. A spanyol pilóta légüres térben motorozott, Locatelli és van der Mark nem tudta közelről követni. Ekkor egy technikai probléma miatt Scott Reddingnek ki kellett állnia a bokszba.

Nem sokkal később a Jonathan Rea-t helyettesítő Jason O’Halloran esett el. Az ausztrál pilóta az 1-es kanyarban feküdt le, amit szerencsére láthatóan sértetlenül megúszott. Viszont a felrepülő Yamaha megsértette az air fence modulokat (a kifejezés felfújható energiaelnyelő alkalmatosságokat takar), ennek következtében pedig piros zászlót lengettek be. A sportfelügyelők és a pályabírók gyors vizsgálatnak, majd javításnak vetették alá az elemeket.

A javítás után a maradék 11 körnek Bulega, Razgatlıoğlu, Bautista sorrendben vágtak neki, ahogy a piros zászló belengetésekor haladtak. Redding motorját ekkora megszerelték, így a brit pilóta is felállhatott a rajtrácsra, a huszadik helyre.

Bulega magabiztosan megtartotta a vezető helyét, Razgatlıoğlu azonban visszaesett a harmadikra, mivel Locatelli egy bravúros rajttal átugrotta. A Yamaha-pilóta nem érte be ennyivel, és a bajnoki éllovast is támadni kezdte. Eközben Alex Lowes bukott elég nagyot, Iannone pedig áthajtásos büntetést kapott, mivel az egyik hosszúkörös büntetését nem megfelelően töltötte le.

Razgatlıoğlu az újraindítás utáni 2. kör elején megelőzte Locatellit az 1-es kanyarban, majd pillanatok alatt felzárkózott Bulegára. A török pilóta aztán a célegyenes végén messziről bedobta a Ducati mellé a BMW-t, és átvette a vezetést. Eközben Bautista megelőzte Locatellit, majd közeledni kezdett az élen álló duóhoz.

A leintés előtt 8 körrel Bulega ismét előzésre szánta el magát, és a Ducati erejét kihasználva a célegyenesben elment Razgatlıoğlu mellett. Az olasz pilóta ezután egy apró előnyt is ki tudott magának építeni a kétszeres bajnok előtt, akit Bautista már közel 8 tizedmásodpercről követett. Iannone eközben kiállt a bokszba.

Bulega 6 körrel a vége előtt hibázott, lecsúszott egy kanyarívről, aminek következtében Razgatlıoğlu odaért mellé. A török pilóta aztán rövid időre meg is tudta előzni, de a 2023-as Supersport-világbajnok visszabújt mellé.

Egy körrel később nagyon hasonló eseményeket láthattak a nézők, csak ezúttal Razgatlıoğlu előzésére Bulega csak a célegyenes végén tudott válaszolni. Viszont ezúttal a BMW klasszisa rövidesen újra élre állt, de vetélytársa egyáltalán nem szakadt le róla, így folytatódott kettejük nagyszerű csatája.

A hajrára fordulva Bulega ismét offenzívát indított a célegyenesben, pillanatokra átvette a vezetést, de nem tudta azt megőrizni, mivel Razgatlıoğlu erős kézzel visszavette. Eközben Tarran Mackenzie, majd Remy Gardner is bukott, a brit pilóta még vissza tudott állni, ellentétben az ausztrál versenyzővel.

Bulega kissé elhibázta az utolsó körben az 1-es kanyart, így végül nem tudta komolyan támadni Razgatlıoğlut, a török pilóta pedig ennek köszönhetően a tavalyi portimãói után újra mesterhármast ért el, pályafutása során már a hetediket. Bulega mögött csapattársa, Bautista ért célba, majd Locatelli, van der Mark, Petrucci lett a sorrend.

A második portimãói futam végeredménye