A Ducati gyári versenyzőjét is megkérdezték a büntetések kiszabásával kapcsolatban.
Francesco „Pecco” Bagnaia sugárzó asseni győztesként indult a nyári szünetre, de aztán az ibizai nyaralás során nem túl hízelgő címlapokra került, amikor egy átbulizott éjszaka után az árokban kötött ki.
A 25 éves olasz azonban biztosított mindenkit, hogy az incidens nem volt hatással a versenyhétvégére.
„Már elmondtam és megírtam a közösségi oldalaimon, hogy mit gondolok erről. Ez is három-négy hete történt, és ez biztosan nem érinti a MotoGP témáját. Ez nem változtathatja meg a hozzáállásomat egy versenyhez. Így könnyű volt újra a MotoGP-re gondolnom. Hibáztam, sajnos ez megtörténhet.”
Miután Fabio Quartararo hosszú körös büntetést kapott a vasárnapi futamra az Aleix Espargaró elleni sikertelen manőverért Assenben, Bagnaia is kifejtette véleményét az esetről:
„Ezt a fajta büntetést biztosan nehéz megértenünk. Katarban valami nagyon hasonlót csináltam, és nem kaptam büntetést. Barcelonában láttunk egy nagy bukást – ez tényleg „felelőtlen motorozás” volt, de Taka nem kapott büntetést. Ez megnehezíti a dolgunkat, nem értek egyet a Fabio büntetésével.”
„Az egyértelmű, hogy ki kell használnunk ezt a helyzetet. Mivel le kell töltenie a hosszú körös büntetést, ezért versenyképesnek kell lennünk, hogy megpróbáljunk pontokat szerezni, de a büntetéssel nem értek egyet.”
Csupa-csupa olyan pályára látogat mostanság a Ducati és Álvaro Bautista, ami nem fekszik nekik. És még van egy ilyen, Magny-Cours.
Nem alakul úgy Álvaro Bautista elmúlt néhány versenye, ahogy az égvilágon szinte minden összejött neki év elején. A spanyol tekintélyes előnyt épített ki a Donington Parkig, azóta viszont a hat teljesített versenyből csak egyet tudott megnyerni. Bár előnyét a riválisok jelentősen megcibálták, 31 pont azért így is maradt belőle Rea-hez, 38 pedig a nagy felzárkózásba kezdő Razgatlıoğluhoz képest.
Persze Bautista tudta nagyon jól, hogy ez benne van a pakliban. Elmondása szerint az ő és a Ducati szempontjából a szezon jelenleg a nemszeretem-pályáknál tart. Ennek a reményeik szerint utolsó állomása lesz majd szeptemberben Magny-Cours.
„A legfontosabb az, hogy ne kövessek el hibákat” – szögezi le a szezon hátralévő részére vonatkoztatva Bautista. „Ott volt például a Superpole-verseny, ahol bár jobb volt a tapadás, többször is majdnem buktam. Ezek után jobbnak láttam nem belemenni felesleges kockáztatásba Johnnyval és Toprakkal szemben. Fontosabb az, hogy ne veszítsek pontokat, mint hogy mindenáron az előny növelésére törekedjek. Pláne úgy, hogy Donington, most Most, aztán majd Magny-Cours kritikus pályák számunkra. Doningtonban sajnos pontokat is vesztettem, amikor kiestem. Szerencsére azért maradt az előnyből. De erre nem is igazán gondolok. Haladjunk inkább versenyről versenyre.„
Három év szünet után újból megrendezik Honda tulajdonában lévő Suzuka Circuit-ön az Endurance Világbajnokság legendás futamát, amely a japánok számára még a MotoGP-nél is nagyobb presztizzsel bír: a Suzukai 8 órást. 2020-ban és 2021-ben a pandémia miatt nem került megrendezésre a nyolc órás száguldás, idén azonban már annyit szelidült a járvány a Felkelő Nap országában, hogy ezúttal nem marad el a viadal. (Tudni kell, hogy a kelet-ázsiai országokban a világ többi részével ellentétben nem volt különösebb lazítás a járványintézkedések tekintetében: sok helyen még most is lezárások és utazási korlátozások nehezítik a helyiek életét. Japánba is csupán szigorú feltételekkel utazhattak be az európai versenyzők és csapattagok.)
Csak gyári és helyi csapatok indulnak
Mivel a logisztikai költségek hatalmasok, így az Endurance Világbajnokság rendszeres résztvevői közül csupán a gyári támogatású csapatok engedhették meg maguknak, hogy részt vegyenek a neves viadalon. Ez azt is jelenti, hogy Kovács Bálint és csapata, a Wójcik Racing Team számára is kimarad Suzuka. Az alábbi európai csapatok utaztak el Japánba:
YART Yamaha Official Team
BMW Motorrad World Endurance Team
F.C.C. TSR Honda France
Yoshimura SERT Motul
Webike SRC Kawasaki
Rajtuk kívül számos japán alakulat is benevezett a futamra – ahogy a bevezetőben írtuk, a helyiek számára ez nagyobb presztizzsel bír, mint a MotoGP. Több csapat egész évben erre készül, amire akkora a túljelentkezés, hogy a Japán Superbike Bajnokság suzukai futama kvótaszerzőként szolgál – emiatt van azon a fordulóban sokkal több nevező, mint a többi állomáson.
A teljes kék helyett ezúttal több a fekete a YART festésében. Fotó: Yamaha Racing
A négy nagy gyártó közül a Kawasaki és a Honda hozott létre külön erre a futamra egy gyári csapatot, bár az EWC mezőnyében is van gyári támogatású csapatuk. A Kawasaki a Superbike VB nagymenőit: Jonathan Rea-t, Alex Lowes-t, valamint az állandó beugró Leon Haslamot veti be. A Honda pedig Iker Lecuonát, Tetsuta Nagashimát és Takumi Takahashit állítja csatasorba.
A Yamaha idén nem indított külön gyári csapatot, a Suzuki pedig nemrég jelentette be, hogy a MotoGP mellett az EWC-ben is megszűnteti a gyári jelenlétet.
A gyári Suzuki brigádnak azonban nemcsak a jövője, hanem a jelene is bizonytalan: Sylvain Guintoli egy hét eleji teszten megsérült, emiatt kihagyni kényszerül a híres viadalt. A csapat belga motorosa, Xavier Simeon pedig pozitív koronavírus-teszt miatt marad távol. A Yoshimura SERT Suzuki így csak két versenyzővel: Gregg Blackkel és Kazuki Watanabéval vág neki vasárnap a nyolc órás száguldásnak.
🚨Unfortunately Sylvain has sustained a hand injury and will not be able to race this weekend in Suzuka8H. RDV for the final round Bol d’Or 24H in September. 📸 @goodshoot1968pic.twitter.com/iPIqh0StuY
A teljes nevezési lista ITT ÉRHETŐ EL. (Kattintásra letöltés indul). Érdemes átböngészni, mivel sok olyan japán nevet találunk rajta, akik korábban megfordultak a MotoGP és/vagy a Superbike világbajnokság mezőnyében.
Edzések és időmérő
A Suzukai 8 órás mezőnye számára több edzést, valamint két időmérőt is rendeztek a héten. A verseny rajtrácsa egy elég különleges kvalifikációs rendszeren dől el:
az időmérőkön a csapat versenyzői külön-külön teljesítik a maguk időmérőjét
ezekből átlagot számolnak: az időket összeadják, majd elosztják annyival, ahány versenyző van az alakulatban (vagyis a csapatok több, mint 90%-ánál hárommal, a maradéknál pedig kettővel)
közülük a legjobb 10 részt vesz egy helyi idő szerint szombat délutáni szétlövésben („Top 10 Trial Shootout”), ahol minden csapat kiválaszt két versenyzőt, akik egy-egy mért kört teljesítenek
az időket összeadják, és ez határozza meg az első 10 rajtpozíciót
az első öt helyezett ráadásul VB-pontokat is kap (5-4-3-2-1)
Az időmérőket összességében a direkt erre a célra létrehozott Team HRC nyerte, amelyben a Superbike VB versenyző Iker Lecuona, a korábbi Moto2-es futamgyőztes Tetsuta Nagashima, valamint a Brit Superbike Bajnokságban versenyző Takumi Takahashi alkotta trió húzza a gázt.
A második a VB rendszeres résztvevője, a hetes számú YART Yamaha csapat lettek, ahol a szokásos résztvevők indulnak (Marvin Fritz – Karel Hanika – Niccolo Canepa).
A harmadik a Kawasaki által létrehozott gyári csapat, Jonathan Rea-val, Alex Lowes-szal és Leon Haslammal a nyeregben.
Két rendszeres VB-szereplő csapat nem jutott be a legjobb tízbe: az SRC Kawasaki a 12., míg a Yoshimura SERT Suzuki csupán a 22. helyet érték el a kvalifikáción.
Nem indul jól a Yoshimura SERT csapat hétvégéje… Fotó: Suzuki Racing
Egyénileg egyébként a Team HRC-s Nagashima futotta meg a legjobb időt: ő volt az egyetlen, aki be tudott menni 2:05 alá (2:04.942).
Markus REITERBERGER – Ilya MYKHALCHYK – Jeremy GUARNONI
7
Honda Dream RT Sakurai
HONDA
2:07.239
Sodo HAMAHARA – Daijiro HIURA – Yuki KUNII
8
SDG Honda Racing
HONDA
2:07.287
Teppei NAGOE – Ikuhiro ENOKIDO – Naomichi URAMOTO
9
Honda Sofukai Suzuka Racing Team
HONDA
2:07.595
Yudai KAMEI – Jun TADOKORO – Yuki SUGIYAMA
10
EVA RT 01 Trickstar
KAWASAKI
2:07.639
Hikari OKUBO – Yuto SANO – Erwan NIGON
…
12
Webike SRC Kawasaki
KAWASAKI
2:08.634
Randy DE PUNIET – Etienne MASSON – Florian MARINO
…
22
Yoshimura SERT Motul
SUZUKI
2:09.898
Gregg BLACK – Kazuki WATANABE
A teljes végeredmény itt érhető el (kattintás után indul a letöltés).
Suzuka 8H – további menetrend magyar idő szerint
A szombati nap rendezik a fent említett Top 10 triált, illetve előtte lesz egy még egy szabadedzés a teljes mezőnynek.
Vasárnap lesz egy warm-up az egész mezőnynek, majd magyar idő szerint hajnal fél ötkor (helyi idő szerint fél 12-kor) kezdődik a nyolc órás viadal. A futamot az Eurosport 2 élőben közvetíti.
A spanyol Moto2-es pilóta, Pedro Acosta nem indulhat a gyorsasági motoros világbajnokság hétvégi Brit Nagydíján, miután nem kapta meg az orvosi engedélyt a combcsonttörés után, ami miatt már a nyári szünet előtt kihagyta a Holland Nagydíjat.
A ma reggeli utolsó orvosi vizsgálatot követően Pedro Acostát alkalmatlannak nyilvánították a versenyzésre, és nem fog részt venni a Brit Nagydíjon.
Acosta június végén egy motokrossz edzésen törte el a combcsontját, és meg kellett műteni. Miután kihasználta a nyári szünetet a felépülésre, a murciai versenyző azt remélte, hogy Silverstone-ban újra pályára gurulhat, azonban az orvosok nem engedték, hogy a szabadedzések kezdetén motorra üljön.
Reméljük a következő futamon már a mezőny tagjaként láthatjuk a 18 éves versenyzőt.
A Yamaha gyári versenyzője, Fabio Quartararo Silverstone-ban újabb MotoGP-pódiumra pályázik. Egy hosszú körös büntetést azonban végre kell hajtania.
Vasárnap Silverstone-ban nem lesz könnyű dolga Fabio Quartararónak. A Yamaha versenyzőjének egy hosszú körös büntetést kell letöltenie, miután az asseni futamon összeakadt Aleix Espargaróval. Mindazonáltal a francia tudja, hogy a csomagjának versenyképesnek kell lennie az 5,9 kilométeres brit pályán.
Quartararo a sajtótájékoztatón elmondta: „Nagyon hosszú öt hét volt, de nagyon boldog vagyok, hogy végre visszatérhetek. Úgy fogok hozzáállni a hétvégéhez, mint a többihez. Persze van ez a hülye büntetés, de előbb meg kell néznünk, hogy mi lesz belőle. Az biztos, hogy nagy kihívás lesz számunkra, de én készen állok rá.”
„A Moto3-as és Moto2-es kategóriában soha nem voltam gyors Silverstone-ban. Az újonc évem a MotoGP-ben volt az első alkalom, amikor úgy éreztem, hogy ezen a pályán a győzelemért küzdhetek. Sajnos az első kanyarban balesetet szenvedtem. Tavaly én nyertem. A pálya különleges, különösen az első szektor nagyon technikás. Mindig is nagyon gyors voltam itt a MotoGP-motorral, szóval nincs okom arra, hogy lassú legyek.”
„Nem akarok többet mondani az előző balesetről. Mindenesetre nem ért büntetést. Megértem, hogy a barcelonai baleset után egy kicsit szigorítani akartak a szabályokon. Mindazonáltal úgy gondolom, hogy meg kell találnunk az egyensúlyt a felelőtlen vezetés és a versenybaleset között. Természetesen Aleix jobb eredményt ért volna el, ha nem történik ez. Meg kell találni az egyensúlyt a büntetés és a büntetés nélküliség között, különben a sportunk unalmassá válik”– állította a Yamaha gyári versenyzője.
A Suzuki gyári versenyzője szeretné élvezni a szezon hátralévő részét, de egyelőre nincs hír az esetleges hondás szerződésről.
„Kivettem egy hetet Mallorcán, hogy feltöltődjek. Szükségem volt egy kis távolságra a versenyzéstől. Aztán elkezdtem edzeni, készen állok a szezon második részére” – mondta Joan Mir csütörtökön Silverstone-ban újságíróknak.
A MotoGP brit hétvégéjére a Suzuki versenyzője jól felkészült és nagyon optimista.
„Az elmúlt versenyeken javítottunk a motor kanyarodási viselkedésén. Ez nagyon fontos ezen a pályán. Tudom, hogy nagyon erős lehetek itt.”
„Számomra a fő cél az, hogy élvezzem a szezon hátralévő részét. Nem akarok ennyit gondolkodni a Suzuki helyzetén. Mindannyian együtt akarunk jó munkát végezni és befejezni a projektet. Még az elektronikához is kapunk néhány új dolgot„ – hangsúlyozta a 24 éves fiatalember.
A jövője azonban még mindig nem tisztázott. Mir intenzív tárgyalásokat folytat a Repsol Hondával.
„Nem aggódom” – válaszolta a spanyol, amikor a dolgok állásáról kérdezték. „Ha engem akarnak, mindent megtesznek érte. Ha nem, akkor otthon maradok. Remélem, hamarosan lesz hírünk a témában, de ennél többet nem mondhatok róla.”
Mi a véleménye Mirnek a büntetések arányosságáról a MotoGP-ben? Quartararo hosszú körös büntetést kapott az asseni bukása után, annak ellenére, hogy az érintett versenyző, Aleix Espargaró végül a negyedik helyen végzett.
„Nem értem a büntetést. Amikor láttam, mi történt, főleg nem. Fabio csak előzni akart. Ami ezután történt, az versenyzés. Hol van a különbség ahhoz képest, ami velem történt Portimaóban Millerrel? Miller és én is buktunk, Aleix nem esett el, de Fabio megkapta a büntetést… Minden hétvégén vannak ilyen helyzetek, szóval egyszerűen nem értem a döntést.”
„Ez hatással van ránk, mert nem fogsz úgy támadni a versenyen, mint korábban. Az emberek az előzéseket és a csatákat szeretik. Nem jó, ahogyan ez megy. Az eredmény egyszerűen az, hogy nem értem, miért büntették meg Fabiót. Érdekes lenne egy találkozó a stewardokkal, hogy beszéljünk a határokról és megértsük azokat.”
A Pramac Ducati versenyzője, Johann Zarco a nyári szünet utáni első MotoGP-edzésen a bukás ellenére az élre állt, és a negyedik helyen végzett a pénteki összesített eredmények alapján.
Johann Zarco eltökélt szándéka, hogy idén elkerülje a teljesítménye visszaesését a szezon második felében, ami miatt tavaly a világbajnokság második helyéről az ötödik helyre esett vissza. Bár a 32 éves francia a péntek délelőtti második futamon bukással kezdett Silverstone-ban, ez nem zavarta meg, és az FP1-es legjobb időt futotta, délután pedig a 4. helyen végzett az FP2-es futamon.
„Az eleje becsuklott. Kicsit később fékeztem, és a hátsó kerékkel kicsit megcsúsztam. Aztán az eleje elment, majd visszajött, de én már leestem a motorról” – mondta a Pramac Ducati versenyzője a 7-es kanyarban történt bukásáról.
„Azt hiszem, ha a motoron maradtam volna, akkor is egyenesen a kavicságyban kötöttem volna ki – és azzal a sebességgel ez rosszabb lett volna, mint ahogy alakult a bukásom.”
„Fontos volt, hogy az edzés végén újra motorra üljek, és jól érezzem magam, de nem számítottam arra, hogy az FP1 utolsó perceiben jó időt fogok futni. Ez önbizalmat adott az FP2-re – és a sebességem is megvolt délután, csak azt kívánom, bárcsak következetesebb lettem volna. A csapattal azon dolgozunk, hogy beállítsuk a motort és következetesebbek legyünk, mert még mindig egy kicsit nehéz megfelelő szinten tartani a köridőt.”
A Moto2-es géposztály számára is lezárult a Brit Nagydíj pénteki napja. A második szabadedzésen ezúttal spanyol elsőség született Silverstoneban. A középső géposztály második tréningjén ugyanis a Red Bull KTM Ajo spanyol versenyzője, Augusto Fernandez végzett az élen.
Eggyel kevesebb versenyző vágott neki a délutáni etapnak, mint a délelőttinek: Sam Lowes ugyanis az FP1-en bekövetkezett bekövetkezett bukása után nem kapta meg az orvosi engedélyt a folytatásra.
A tréning jelentős részében az délelőtti első Jake Dixon állt az élen, de négy perccel a vége előtt Augusto Fernandez futott egy 2:04.573-as kört, amire Dixon még válaszolt volna egy narancs és egy piros szektoros köridővel – ám a harmadik szektorban elesett, így a délutáni elsőség Fernandeznél maradt.
Ők ketten tudtak csak 2:05 alá bemenni. Mögöttük a boscosurós Alonso Lopez zárt harmadikként, negyedikként pedig a most távolmaradó Lowes csapattársa, Tony Arbolino. Őket követi Dixon kollégája, a 2020-as Moto3-as világbajnok Albert Arenas, valamint a cseh kategóriaújonc Filip Salac. Az éllovas Celestino Vietti a kilencedik lett ma – ő az utolsó, aki egy másodpercen belül végzett Fernandezhez képest.
Nemcsak Dixonnak voltak problémái: Zonta Van Den Goorbergh motorját műszaki probléma sújtotta, Aron Canet pedig a brithez hasonlóan elesett:
A lista utolsó három helyén találjuk a szabadkártyás Rory Skinnert, Zonta Van Den Goorberghet, és a Gaby Rodrigót helyettesítő Piotr Biesiekirskit.
Mindenki javított a délelőtti idejéhez képest (kivéve a pályára sem lépő Sam Lowes-t), így a második szabadedzés végeredménye a pénteki összetett lista is egyben.
Péntek délután lezajlott a Silverstone aszfaltján rendezett Brit Nagydíj királykategóriájának második szabadedzése is.
A tréninget az első szabadedzésen negyedikként végző címvédő világbajnok, Fabio Quartararo nyerte. A gyári Yamaha francia motorosa másfél tizedet adott elődjének, a 2020-as világbajnok Joan Mirnek.
Hátrébb már szorosabb volt a helyzet: Mir mögött ugyanis Maverick Vinales, Johann Zarco, Aleix Espargaro és Miguel Oliveira már egy tizeden belül zártak. Az első hatban tehát öt különböző márka zárt. A délelőtt második Pecco Bagnaia délután csak 11. helyen végzett, bár az FP1-hez képest ő is faragott fél másodpercet.
A Honda továbbra is gyengélkedik: az aranyszárnyas márka legjobbja az LCR csapat spanyol versenyzője, Alex Márquez lett, aki 14. pozícióban zárt.
A mezőny sokat gyorsult délelőtthöz képest: míg akkor csak két versenyző, Johann Zarco és Francesco Bagnaia tudtak két percen belülre menni, addig délután már 17 motoros mondhatta ezt el magáról! Sőt: az elsőként záró Quartararo 1:59 alá is be tudott menni bő fél tizeddel.
A 24 fős mezőnyből egyedül a délután utolsóként záró Raul Fernandez nem tudott javítani az FP1-es idejéhez képest (2:01.578 –> 2:02.062)
Ez az edzés sem múlt el bukás nélkül: Jack Miller és Darryn Binder is vízszintes helyzetbe döntötték a motorjaikat. Íme a dél-afrikai esete:
A Moto3 korelnöke, a jövőre már távozni kényszerülő John McPhee végzett az élen a Brit Nagydíj legkisebb géposztályának második szabadedzésén. A délelőtt még csak tizedikként záró skót lett a délutáni tréning, egyúttal a pénteki nap legjobbja.
McPhee bő négy tizeddel előzte meg a VB élmezőnyéhez tartozó asparos spanyol Izan Guevarát, valamint a PrüstelGP szintén spanyol motorosát, Xavier Artigast. Őket három hondás követi: a japán Tatsuki Suzuki, a francia Lorenzo Fellon és az olasz Andrea Migno. Hetedikként zárt a mezőny egyik legfiatalabb tagja, az alsó korhatárt csak a szezon közben betöltő David Munoz, aki a tavalyi VB-második Dennis Foggiát és az Ajo KTM-es Jaume Masiát előzi meg. A délelőtti első Sergio Garcia ezúttal csak a 18. lett.
Az edzésen nem történt bukás, vagy más különösebb esemény, csupán a 12. pozícióban végző Stefano Nepának gyűlt meg a baja a KTM oldalidomzatával.
A teljes mezőny javított a délelőtti idejéhez képest, így a második szabadedzés végeredménye egyben az összetett napi eredmény is. A listát ezúttal is a mezőny egyetlen hölgytagja, Ana Carrasco zárja.