A Superbike néhány versenyzője mellett pár Supersport pilóta is Jerezben tesztel, akik közül Niki Tuuli volt a leggyorsabb az MV Agusta F3 800-as versenygépével, azonban még az olasz márka régebbi modelljével.
Fotó: World Superbike Media
A Superbike néhány versenyzője mellett pár Supersport pilóta is Jerezben tesztel, akik közül Niki Tuuli volt a leggyorsabb az MV Agusta F3 800-as versenygépével, azonban még az olasz márka régebbi modelljével.
Fotó: World Superbike Media
Már túl is vagyunk a Kawasaki által szervezett kétnapos jerezi teszt első napján, melyet Alex Lowes hozott le, miközben csapattársa, Jonathan Rea egyetlen kört sem tett meg.
A WithU Yamaha RNF csapat két pilótája, Andrea Dovizioso és Darryn Binder úgy véli, jól kijönnek majd, és számíthatnak egymás támogatására.
Mindenki számára meglepő hír volt, amikor kiszivárgott, hogy a Moto3-as Darryn Binder a Moto2-t kihagyva azonnal a GP-be igazol, mint azt korábban Jack Miller is tette. Számos kritika érte a 24 éves versenyzőt, mivel a legkisebb kategóriában is csak egy győzelemmel jeleskedett. Hatalmas kockázatot vállal a fiatal dél-afrikai, az már biztos. Szerencséjére egy nagyon tapasztalt pilóta foglal majd helyet a boksz másik oldalán, aki nem más, mint Andrea Dovizioso. Az olasz 15. szezonját kezdi a MotoGP-ben, igazi veteránnak számít, emellett ő a mezőny legidősebb tagja. Három alakommal szerezte meg hajszálhíján a királykategóriás világbajnoki címet, szóval ha valaki tudja mi zajlik a MotoGP-ben, az mindenképpen Dovizioso.
A fiatal újoncot rengetegen kritizálták döntése miatt, de csapattársa nem tartozik közéjük. Dovi a következőképp nyilatkozott Binderről, szavait a Speedweek.com idézi:
„Abszolút nyitott vagyok. Szinte minden versenyzővel kijövök, és nyilván vele is fogok beszélgetni, ha a tanácsomat szeretné hallani. Úgy gondolom, már megmutatta, hogy rendelkezik a kellő sebességgel és kihasználta a kínálkozó lehetőséget. Mellette fogok állni, ha segítségre van szüksége, és elégedett vagyok azzal a ténnyel, hogy vele oszthatom meg az istállót.”
Binder természetesen reagált csapattársa szavaira:
„Úgy gondolom, ha azon múlik, hogy megtaláljuk a helyes beállítást, Dovi a legmegfelelőbb beszélgetőpartner. A csapatomban van, ugyanúgy egy Yamahán ül és rengeteg tapasztalattal rendelkezik. A bátyám, Brad ebben a tekintetben nem jó tanácsadó, mivel egy másik motoron ül és ez nem válik hasznomra. Nagyon örülök annak, hogy Andreával oszthatom meg a boxomat, aki egy nagyon tapasztalt pilóta és sok segítséget fogok tőle kapni.”
Fotó: WithU Yamaha RNF MotoGP Team
Annak ellenére, hogy nemrég még a Supersport világbajnokságon való szereplés szóltak a hírek a 24 éves spanyol, Ana Carrasco kapcsán, most történt némi fordulat és a 2018-as Supersport 300-as világbajnok a Moto3-ban folytatja.
Fotó: MotoGP Media, World Superbike Media
A tél folyamán kétséges volt, hogy a nyolcszoros világbajnok, Marc Marquez rendbejön-e az előszezoni tesztekre. Hétfőn azonban megkapta a zöld jelzést!
Mint korábban megírtuk, az Algarve Nagydíj előtti motokrosszozás során a Repsol Honda csapat világbajnoka, Marc Marquez megsérült, ami miatt kiújult a kettős látása. Emiatt sokáig semmilyen edzést nem végezhetett, és nem lehetett tudni, hogy mikorra jön rendbe a szeme. Az utóbbi időben sokat javult az állapota, és már sportmotorral is körözött Portimaóban, majd Aragónban, ami mindenképpen bizakodásra adtak okot.
A gyári Honda csapat azonban ma kiadott egy sajtóközleményt, amiben minden maradék kétséget is eloszlattak: Marc Marquez megkapta az orvosi jóváhagyást, így ott lesz a február eleji sepangi hivatalos teszten! A katalán ász rendszeresen járt felülvizsgálatra Dr. Sanchez Dalmau szemészorvoshoz, akivel folyamatosan figyelték a szeme állapotát. A legutóbbi, január 24-i vizsgálat során megállapították, hogy a tél folyamán alkalmazott konzervatív terápia sikerrel járt, így Marquez állapota lehetővé teszi, hogy újra MotoGP motorra ülhessen.
Amit meg is fog tenni a február 05-06-án esedékes első hivatalos MotoGP teszten Sepangban, ahol tesztelni fogja az új Honda RC213V versenymotorját. Utána pedig az indonéziai Mandalika versenypályán folytatja a mezőny a felkészülést. Marquez utoljára a 2021-es Emilia Romagna Nagydíjon ült GP-motoron – akkor meg is nyerte a versenyt a csapattársa, Pol Espargaro előtt.
Fotó: Repsol Honda Team
A 24 éves spanyol, Joan Mir számára nem úgy alakult a tavalyi idény, ahogyan azt várta. Át kellett, hogy adja jelképes koronáját a MotoGP új világbajnokának, Fabio Quartararónak.
Joan Mir a királykategória azon pilótái közé tartozik, akik az új generációt képviselik. Hozzá hasonló fiatal tehetségek: Fabio Quartararo, Francesco Bagnaia, Jorge Martin, vagy épp Enea Bastianini. Mindannyian nagyszerű versenyzők. Mir számára azonban a 2021-es idény nem hozott győzelmet, pedig éhes volt a sikerre és pontosan tudta kikkel kell megküzdenie az elsőségért.
„A kisebb kategóriákban is egymás ellen harcoltunk” – kezdi Mir, szavait a Speedweek.com idézi – „Újoncként senki nem volt gyors kezdetben, de tudtam, hogy mindegyikük nagyon gyors volt a korábbi géposztályokban. Pecco már egy lépéssel előttem járt, amikor én a Moto3-ba érkeztem. A Moto2-ben húzta a gázt. Amikor felléptem a középső kategóriába, ő már a rákövetkező szezonban a MotoGP-be igazolt. Így őt nem ismerem annyira jól, mint a többieket, mivel Fabióval, Martinnal és Bastianinivel már a Red Bull Rookies Cup óta ismerjük egymást.”
Mirt megkérdezték, mit gondol Quartararo nagyszerű idényéről:
„A Moto2-ben is azon fáradozott, hogy egy fordulatot vigyen véghez, de ez végül akkor sikerült, amikor a MotoGP-be igazolt a gyári Yamahához, ott megtalálta a sikerhez vezető utat. El kell ismernem, nem számítottam arra, hogy meg tud ezzel bírkózni.”
Fotó: MotoGP Media
A Moto2-es Honda Team Asia csapat két nagyszerű versenyzővel várja az idénykezdést: Ai Ogurával és Somkiat Chantrával. Hiroshi Aoyama csapatfőnök szeretné, ha minél jobb eredményeket érnének el a fiatal pilóták.
A 2021-es szezont a Moto3-ból érkező Ai Ogura a 8. helyen zárta a világbajnoki tabellán, míg Chantrának a 18. hellyel kellett megelégednie. Hiroshi Aoyama, a veterán csapatfőnök úgy véli, versenyzői képesek lehetnek a világbajnoki címért harcolni 2022-ben.
A 40 éves japán szavait a Speedweek.com idézi:
„21 futam áll előttünk, és biztosan nem lesz egyszerű, főleg akkor, ha a bajnoki címért harcolunk. Lesznek jól és rosszul sikerült futamok majd, és az ember belekeveredhet egy-egy bukásba is, de ez semmiképpen nem zavarhat meg minket. Mint versenyző, mindig pozitívnak kell maradni fejben. Saját magadat és a hibáidat kell elemezni újra és újra. Nem szabad hagyni, hogy ezek a dolgok lehúzzanak, mert ha valami nem az elképzeltek szerint alakul, annak is motiválóan kell hatnia rád. Nagyon fontos, hogy kontroll alatt tudd tartani magad, főleg azért, mert nagyon hosszú a szezon. Az én időmben csak 15-17 futam volt egy szezonban, amit teljesíteni kellett. Ki kell találni, hogyan tudod kiaknázni saját lehetőségeidet egy teljes szezonon keresztül.”
Fotó: MotoGP Media
A tavalyi évhez hasonlóan, leginkább amiatt, hogy Alex Marquez és Takaaki támogatói háttere teljesen más, külön (azonban egy napon) tartja az LCR Honda a két versenyzője 2022-es bemutatóját.
A Marquezt érintő bemutató 10:30-kor, a Nakagami féle pedig 12:00-kor kezdődik. Ennek hátterében az áll, hogy a két versenyzőt más-más szponzor támogatja, hiába mennek ugyanazon csapat égisze alatt. Emiatt egyébként az eltérő elnevezés is, hiszen Alex Marquez neve mellett az „LCR Honda Castrol Team” felírást láthatjuk majd idén az eredménylistákon, míg Nakagamihoz az „LCR Honda Idemitsu Team” köthető.
Alább látható az eddig ismert MotoGP-s csapatprezentációk időpontjainak teljes listája, melyek közül a Gresini Ducati és az RNF WithU Yamaha bemutatója már lezajlott, így azokra kattintva visszanézhetőek a motorjaikról készült stúdióképek.
Január 15. – Gresini Ducati
Január 24. – RNF WithU Yamaha
Január 27. – Red Bull KTM
Február 2. – Pramac Ducati
Február 4. – Monster Energy Yamaha
Február 4. – Team Suzuki Ecstar
Február 7. – Ducati Lenovo Team (új időpont)
Feburár 8. – Repsol Honda
Február 9. – LCR Honda
Fotó: LCR Honda official facebook
A Superbike világbajnokságon második idényét záró Garrett Gerloff ugyan úgy véli, a dolgok nem az elképzelései szerint alakultak, de csapata meg van elégedve vele.
A amerikai pilóták mindegyikére jellemző, hogy igyekeznek formában tartani testüket egy-egy idényen túl is. Így van ezzel a 26 éves Garrett Gerloff is, aki második szezonját zárta a Superbike vb-n. A szezon első felében még csak-csak elégedett volt a teljesítményével, de a Razgatliogluval együtt elszenvedett asseni eset után jelentősen csökkent az önbizalma, amely a töröknek majdnem a világbajnoki címébe került. A Yamaha bízik Gerloff tehetségében, mivel már az első szezonjában is jól szerepelt.
Az amerikai pilóra két alkalommal a MotoGP-ben is kipróbálhatta magát. Egyszer a 2020-as európai nagydíj szabadedzésén, majd lehetősége nyílt egy teljes versenyhétvégén körözni Assenben, 2021-ben. Igyekszik minél több időt edzőteremben tölteni, hogy visszanyerje formáját.
Valentino Rossi karrierje 2003-ban a csúcson volt a gyári Hondával, de sokan arra tippeltek, hogy az akkor 24 éves olasz átpártol a konkurens gyártóhoz, a Yamahához. Davide Brivio közbenjárásának köszönhetően be is igazolódott a feltevés.
A motorsport történetében számos meglepő váltásnak lehettünk szemtanúi. Ilyen volt Michael Schumacher 1996-os átigazolása a Ferrarihoz, vagy épp Lewis Hamilton szerződése a Mercedes-szel 2013-ban.
A MotoGP történetének egyik legjelentősebb átigazolása 2003-ban történt. A Yamaha úgy érezte, eljött a megfelelő idő, hogy elcsábítsák Valentino Rossit a Hondától. A történet folytatása mára már történelem, de menjünk vissza az időben és tekintsük át, hogyan is történtek az események.
Abban az időben az olasz versenyző már háromszoros világbajnok volt a királykategóriában. A Honda hatalmas sikereket ért el a fiatal pilótával, hiszen a korábbi 500-as kategóriában is szerzett világbajnoki címet, az övé volt az utolsó, illetve a MotoGP éra első koronáját is ő zsebelhette be. A Yamaha ezzel szemben szenvedett. Wayne Rainey volt az utolsó pilóta, akivel megszerezték az összetett elsőséget, azóta a csapat számára nem úgy jöttek az eredmények, ahogyan azt ők várták. A 2002-es szezonban a hondás Valentino Rossi konkrétan tönkreverte a mezőnyt 11 győzelmével, és 140 egységet adott a mögötte érkező yamahás Max Biagginak a pontversenyben, aki a szezon alatt 2 futamot nyert. 2003-ban azonban a Yamaha még inkább elindult a lejtőn, nem sikerült egy győzelmet sem szállítaniuk. Dobogós helyezésre is csak Alex Barros volt képes egy szatellit géppel, Carlos Checa gyári versenyzőként pedig csak a világbajnoki 7. helyet tudta megszerezni.
Rossi ebben az időben úgy érezte, mókuskerékbe került. Átigazolásának kulcsembere Davide Brivio volt, aki 2001-ben csatlakozott a MotoGP világához, szavait a Motorsport.com idézi:
„Először a Yamaha nem akarta Rossit, méghozzá azért nem, mert a trend az volt, hogy ha nyer, akkor az a saját érdeme. Abban az esetben viszont, ha nem nyer, akkor minden figyelem a motorra hárul majd. Ami ezt megváltoztatta, az az az esemény volt, amikor Masao Furusawa lett a projektvezető. Meggyőzte a Yamaha vezetőségét, hogy Rossit kell leszerződtetniük. Emellett együtt meggyőztük a menedzsmentet is, hogy nagyon fontos azt, hogy egy top versenyzőt igazoljunk le. A Honda nyert, igen, de a legjobbakkal nyertek, mint Doohan vagy Rossi.”
A MotoGP paddockban titkos megbeszélések zajlottak, senki nem akarta, hogy kiszivárogjon bármi is a médiába addig, amíg semmi nem hivatalos. Brivio visszaemlékezett egy érdekes szituációra, amikor majdnem lebuktak a tárgyalások közben:
„A 2003-as szezonban minden versenyhétvégén találkoztunk Rossival és sok mindenről beszéltünk: a csapat felépítéséről, mely mérnököket szeretné magával hozni, hogy lesznek a tesztek stb. A probléma ott volt, hogy bárhol is találkoztunk, akár a paddockban, akár a szállodában, az mindig teli volt emberekkel. Egyszer a brnói mobil klinikán tartottuk a megbeszélést. Este 10 után találkoztunk, felállítottuk a sátrat, bementünk, asztalhoz ültünk és elkezdtük. Hirtelen motorhangot hallottunk kintről és Jarvis és én az asztal alá bújtunk.Miután kezet ráztunk a dologra, eljött a pillanat, hogy Vale meg szerette volna nézni a motort. Erre Donningtonban került sor. Hajnalig vártunk, mert azt akartuk, hogy tiszta legyen a levegő a paddockban. Rossi kapucniban érkezett, felismerhetetlen volt.”
A Honda azonban nem akarta elengedni Rossi kezét. Erre példaképp Uccio Salucci osztott meg egy érdekes esetet, ami Japánban történt. A szállodában, Rossi szobájának hűtőjére kiakasztott a Honda egy ultimátumot: „Vagy vasárnapig aláírsz, vagy mehetsz”
Amikor a Honda belépett a szobába, meglepetten tapasztalta, hogy az olasz nem írta alá a dokumentumot. Az átigazolás kapcsán tartották őt a szerződéséhez, nem engedték tesztelni az M1-et egészen év végéig.
Rossi 2004-ben a welkomi nagydíjon debütált az új csapattal, és az új versenygéppel. Az egész futamon harcolnia kellett Biaggival, végül az újdonsült yamahást intette le a kockás zászló első helyen. Senki nem hitt a szemének. Megcsinálta – gondolták. Abban az évben bezsebelte negyedik világbajnoki címét, majd ezt követte még számos másik egészen 2009-ig.
2 katasztrofális szezon után a Ducatinál a ’Doktor’ visszatért korábbi sikerei helyszínére. 2014 és 2016 között végig világbajnoki másodikként zárt, 2015-ben pedig csak egy hajszálon múlt a világbajnoki cím.
Rossi az idő előrehaladtával is képes volt bizonyítani, hogy nem a kor számít. A 42 éves pilóta tavalyi visszavonulása könnyeket csalt a MotoGP rajongók szemébe, hiszen egy élő legenda akasztotta szögre a bukósisakot, de csak ami a kétkerekű versenygépeket illeti.
Rossi ugyanis autóversenyeken vesz majd részt: a legnívósabb európai GT-sorozatban, a GT World Challenge Europe-ban fog indulni, ráadásul annak mindkét ágában, az Endurance-ban és Sprintben egyaránt. A sorozat egyik legsikeresebb csapatának, a Team WRT Audi R8 LMS GT3 típusú versenyautó volánja mögött fog szerepelni.
Fotó: MotoGP Media, VR46 Media