back to top
2024. május 09. 23:23
KezdőlapMotoGPRivola: Kicsit furcsa, hogy most a kis gyáraknak kellene segíteniük a japán...

Rivola: Kicsit furcsa, hogy most a kis gyáraknak kellene segíteniük a japán óriásoknak

Az európai MotoGP-gyáraknak most segíteniük kell a Hondát és a Yamahát, hogy újra győzelemre legyenek képesek? Massimo Rivolának, az Aprilia Racing vezérigazgatójának egyértelmű véleménye van erről, és kész a kompromisszumot kötni.

A hollandiai Assenben rendezett TT-n és azt követően a MotoGP-csapatok szavaztak arról, hogy a Portimão óta érvényben lévő MotoGP-formátumot Silverstone-tól ismét meg kellene-e változtatni. Hollandiában azonban nem sikerült megállapodásra jutni. Az eredmény: a pénteki első, 45 perces szabadedzés már nem számít bele a szombati kvalifikációba. A Ducati eredetileg ellenezte ezt a változtatást, mert a vörösöknél négy csapat és nyolc versenyző van a mezőnyben, így mindig és mindenhol tudnak elegendő adatot gyűjteni és új alkatrészeket tesztelni bármelyik csapattal.

Hiába a Ducati vétója, a következő hétvégétől változik a formátum a MotoGP-ben

„Mi viszont abszolút amellett voltunk, hogy az FP1 többé ne számítson bele a Q2-be” ─ erősítette meg Massimo Rivola a SPEEDWEEK.com-nak adott interjújában.

„Elég volt csak megnézni a statisztikákat, a bukások, a sérült versenyzők és a sok lestrapált motorok számát a gyártók számára a korábbiakhoz képest. Akkor világosan láthatóvá vált, hogy ez a jelenlegi formátum túl sokat kivett mindenkiből.”

Rivola azonban ellenállt a Dorna azon javaslatának, hogy a szombati harmadik edzést 30-ról 20 percre csökkentsék.

„Az Apriliától még az a javaslatunk is érkezett, hogy a pénteki edzések egyáltalán ne számítsanak a Q2-be való továbbjutáshoz. Akkor az első edzésnap egy kicsit nyugodtabb lehetett volna. A pénteki napot a beállításokra, az új alkatrészek tesztelésére és a motorok fejlesztésére lehetett volna használni, és esetleg szombaton az FP3-at is. Akkor a versenyzők nem lennének olyan gyakran a határon, és nem kockáztatnák az életüket, hogy az első tízbe kerülő köridőt érjenek el. Az egész kvalifikációs formátumot meg lehetett volna változtatni. Szerintem a Forma-1-es kvalifikáció az 1., 2. és 3. szakaszával elég élvezetes és izgalmas.”

A hollandiai Assenben rendezett TT óta a Dorna illetékesei a Honda és a Yamaha számára is engedményeket szeretnének, hogy a gyári motorjaik ismét versenyképesek legyenek. Az újonc vagy nyeretlen csapatok „engedményeinek” feltételeit azonban eddig nem teljesítették a japánok, mert mindkét gyár túl sok dobogós helyezést ért el az elmúlt másfél évben.

Ezúttal Wayne Gardner fakadt ki a MotoGP új formátumát illetően

Ráadásul a hosszú ideje vesztes európaiak sem akartak ajándékot adni a japánoknak. Stefan Pierer, a KTM, GASGAS és Husqvarna márkákat birtokló Pierer Mobility AG vezérigazgatója azonban további tesztnapokat biztosítana a japán ellenfeleknek. (A Suzuki visszalépése után senkinek sem áll szándékában elveszíteni a Hondát és a Yamahát.)

„Kicsit furcsa, hogy most a kis gyáraknak kellene segíteniük a japán óriásoknak” ─ csodálkozott Massimo Rivola. „Ugyanakkor ez a mi jó munkánk elismerésének a kivetülése is. Nyitott vagyok az ilyen tárgyalásokra mindaddig, amíg az egész hálózat kompakt és a mezőny kiegyensúlyozott marad. Ha arra kérnek, hogy segítsek egy bajba jutott gyártónak, nyitott vagyok a tárgyalásokra, mert megtörténhet, hogy egy nap az Aprilia lesz a következő, aki bajba kerül.”

„A bajnokságunk érdekében nyitott vagyok minden ötletre és megbeszélésre, de minden szempontot meg kell vizsgálnunk, nem csak a küszködő gyárak szempontját. Végső soron olyan elfogadható kompromisszumot kell találnunk, amely az egész MotoGP-világbajnokság számára előnyös. A gyártóknak most már nem csak magukra kell gondolniuk. Izgalmas versenyeket szeretnénk látni, és minden érintett gyárnak esélyt adni a győzelemre. Ha egy gyárnak nyolc motorja van a mezőnyben, akkor például meg lehetne szüntetni a tesztelési lehetőségeket, vagy valami ilyesmi.”

Különleges szerepet szán Marc Márqueznek a MotoGP új kulcsfigurája

A három európai gyár azt is szeretné elérni, hogy a Dorna ne tekintse ezeket a japánoknak tett engedményeket készpénznek, illetve Marc Márquez Hondánál maradását ne vegyék biztosra.

„Márquez sokat tett a sportért, ezt nem lehet tagadni. Különleges dolgokra képes versenyzőként. Ez mindig jót tesz a sportágnak. Még ha öt bukása is van egy hétvégén, ez is része az ő szellemiségének.”