Ezen a hétvégén rendezik meg első alkalommal az Indiai Nagydíjat a MotoGP-ben. Bár a helyszínnel kapcsolatban több szempontból is voltak kétségek, és az előkészületek valóban nem alakultak problémamentesen, de úgy tűnik, a versenyzés terén minden a legnagyobb rendben fog menni.
A San Marinó-i Nagydíj befejeztével (és a misanói teszttel) a MotoGP mezőnye elhagyta Európát, és csak a november utolsó hétvégéén esedékes Valenciai Nagydíjon fog visszatérni oda. A következő hét fordulót ugyanis Ázsiában, illetve Ausztráliában rendezik. Ami a közeljövőt illeti, a szurkolók a mostani és a következő hétvégén is élvezhetik a pályán zajló csatákat.
A dupla hétvége első felvonása az Indiai Nagydíj lesz, ahol a királykategória mezőnye most fog debütálni. Ez a harmincadik ország, ahol futamot rendeznek, az ázsiai kontinensen pedig a nyolcadik. Az Új-Delhi közelében található Buddh International Circuit világszinten a hetvennegyedik, a kontinensen a tizenharmadik pálya, amely fogadja az elit géposztály mezőnyét, a MotoGP 2002 óta íródó történetében pedig a harmincegyedik helyszín.
Számos másikhoz hasonlóan ezt az aszfaltcsíkot is Hermann Tilke tervezte, és 2011 októberében adták át. A Forma–1 még ebben az évben debütált rajta, ám a négykerekűek számára két évvel később véget is ért a kaland, mivel gondok merültek fel az adózás terén. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna megadta a bizalmat, hiszen öt évre kötöttek szerződést, amelyet további öt évvel meghosszabbíthatnak.
A little preview on the #IndianGP thanks to our friends, @Michelin_Sport
Looks like it's going to be an intense weekend 👀 pic.twitter.com/AMFEok9KWU
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) September 18, 2023
Maga a pálya 4,96 kilométer hosszú, és 12 méter méter széles. Nyolc jobb- és öt balkanyart tartalmaz, a célegyenes pedig több mint 1 kilométeres, egészen pontosan 1006 méteres. A sprintfutam 12, a főverseny 24 körből fog állni a MotoGP-ben. Ami az időjárást illeti, Indiában gyakoriak az esőzések, és az előrejelzések alapján nem kizárt, hogy a hétvége során is lesz csapadék.
Korábban felmerült, hogy biztonsági szempontból vannak aggályok. A misanói hétvégén erről levetítettek egy videót a mezőny tagjainak, ám ez nem mindenkit győzött meg, és félő volt, hogy emiatt akár kútba is eshet a hétvége. A versenyzőknek csütörtökön már volt idejük végigmenni a pályán, és Pol Espargaró szavai alapján meg lehet nyugodni.
„Túlságosan is kemények voltunk a pályához, mielőtt idejöttünk – idézi a GasGas pilótáját Mat Oxley, a veterán MotoGP-s újságíró a korábban Twitter néven ismert X-en. – Sokkal jobb, mint amire számítottunk. Van néhány dolog, amin javítani kell, de semmi életbe vágó. Az egyik legszórakoztatóbb [pálya] lehet.”
Továbbra is vannak kétségek a hamarosan debütáló indiai pályát illetően
Azonban messze nem ez volt az egyetlen tényező, amely előzetesen potenciális gondot jelentett. A magas szállás- és transzferköltségek mellett az utazás sem ment egyszerűen, sőt, sokak életét megkeserítette, hogy nem kaptak időben vízumot. Jelenleg viszont úgy néz ki, hogy mindenki megérkezett, akinek meg kellett érkeznie, a királykategória pilótái közül Brad Binder ért oda utolsóként a helyszínre. Alighanem mindenki abban bízik, hogy innentől kezdve minden rendben fog menni, és az F1-gyel ellentétben a MotoGP megveti a lábát Indiában.
Egyelőre azonban még egy métert sem tettek meg a pályán. Az elmúlt években mindig volt privát vagy hivatalos teszt azokon a helyszíneken, ahol előtte soha nem rendeztek futamot, most viszont más a helyzet, és mindenki a pénteki első szabadedzésen fog megismerkedni a pályával valós körülmények között. Mindez nemcsak a gyártókat, a csapatokat és a versenyzőket, hanem például a gumigyártót is kihívás elé állítja.
Folytatódik a vízumbotrány, közleményt adott ki az Indiai Nagydíj szervezője
„Ezt a pályát ugyanúgy fogják felfedezni a partnereink, ahogyan mi – jelentette ki Piero Taramasso, a Michelin kétkerekű versenyzésért felelős menedzsere. – Nagyon érdekes a helyzet, mert mindenki a nulláról indul, és nagyon fontos lesz a hétvége elején alkalmazott stratégia. Ami minket illet, számítógépes szimulációkat végeztünk, hogy megpróbáljuk kiválasztani a legjobb keverékeket, de egyértelmű, hogy a fizikai tesztek elengedhetetlenek lesznek a motorok beállításának finomításához.”
Az olasz szakember azt is elárulta, mely pályákhoz hasonlít a legjobban az indiai helyszín. Ez alapján pedig úgy döntöttek, hogy a változtatnak a szokásos ügymeneten. A hétvégék többségén az első gumi tekintetében három-, míg a hátsónál kétféle slick keveréket bocsátanak a csapatok rendelkezésére, de most mindkét abroncsnál eggyel több opció lesz.
„Ez az egyetlen alkalom ebben a szezonban, amikor úgy fogunk versenyezni, hogy nem profitálunk az előzetes adatokból – folytatta Taramasso. – A pályáról készített elemzéseink hasonlóságot mutatnak a spielbergi Red Bull Ringgel vagy a thaiföldi Burirammal. Ennek eredményeképpen nagy igényeket támasztó körülményekre számítunk a hátsó gumikat illetően, különösen a jobb oldalon. Mivel a szabályok lehetővé teszik, plusz egy keverék első és hátsó gumit viszünk. A várható igényeknek való megfelelés érdekében előre szimmetrikus abroncsokat választottunk, hátulra pedig aszimmetrikusakat, amelyeket a jobb oldalon megerősítünk.”
Francesco Bagnaia 36 pontos előnyben várja az Indiai Nagydíj hétvégéjét Jorge Martínnal szemben. A címvédő kijelentette, hogy jobban érzi magát a montmelói balesete után, mint amilyen állapotban a misanói hétvégén volt, és ugyanez igaz a tabella harmadik helyén álló Marco Bezzecchire is. Azonban ha a 26 éves motoros továbbra sincs százszázalékos formában, az nagy lehetőséget jelent a Pramac pilótájának a további zárkózásra. Kérdés, hogy a Ducatik csatájába ezúttal mennyire tud beleszólni akár a KTM, akár az Aprilia.
Az Indiai Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
5:30 – 6:20 | Moto3 | 1. edzés |
6:35 – 7:30 | Moto2 | 1. edzés |
7:45 – 8:45 | MotoGP | 1. szabadedzés |
9:45 – 10:35 | Moto3 | 2. edzés |
10:50 – 11:45 | Moto2 | 2. edzés |
12:00 – 13:10 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
5:40 – 6:10 | Moto3 | 3. edzés |
6:25 – 6:55 | Moto2 | 3. edzés |
7:10 – 7:40 | MotoGP | 2. szabadedzés |
7:50 – 8:05 | MotoGP | 1. időmérő |
8:15 – 8:30 | MotoGP | 2. időmérő |
9:50 – 10:05 | Moto3 | 1. időmérő |
10:15 – 10:30 | Moto3 | 2. időmérő |
10:45 – 11:00 | Moto2 | 1. időmérő |
11:10 – 11:25 | Moto2 | 2. időmérő |
12:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
7:40 – 7:50 | MotoGP | Warm up |
9:00 | Moto3 | Verseny |
10:15 | Moto2 | Verseny |
12:00 | MotoGP | Verseny |