2024. február 21. 17:27
KezdőlapMotoGPElfogadhatják a jövő évi koncessziókat a MotoGP-ben, kiderült, hogy eddig ki akadályozta...

Elfogadhatják a jövő évi koncessziókat a MotoGP-ben, kiderült, hogy eddig ki akadályozta a megállapodást

A Valenciai Nagydíj hétvégéjén a MotoGP gyártói aláírhatják a koncessziós jogokat rögzítő új megállapodást Carmelo Ezpeleta szerint. Valószínű, hogy a Honda és a Yamaha is engedményeket fog kapni a következő idényre, de a Dorna vezérigazgatójának az a véleménye, hogy ezeknek a hatása csak sokára lesz majd érzékelhető.

Úgy tűnik, hogy a befejeződtek a következő időszakra vonatkozó koncessziókat érintő tárgyalások, és a csapatok a Valenciai Nagydíjon aláírhatják az új megállapodást. A Honda és a Yamaha minden bizonnyal engedményeket fog kapni, a Ducatit pedig valószínűleg nem korlátozzák majd. Erről Carmelo Ezpeleta, a Dorna vezérigazgatója beszélt az AS-nak adott interjújában. A barcelonai sportvezető az új előírások részleteit még nem fedte fel, hogy ezzel is védje a nemsokára befejeződő megbeszélések eredményeit.

Tud-e akkorát betlizni Bagnaia, hogy Martín történelmet írjon? – a világbajnoki döntő menetrendje

„Mostanra már az utolsó simításoknál tartunk. Elküldtük [a tervezetet] a gyártóknak, és ezen a hétvégén Valenciában valószínűleg jóváhagyásra is fog kerülni. Volt egy kis vita, mivel a KTM és az Aprilia több dolgot szeretett volna elvenni a Ducatitól. Én azonban továbbra is abban hiszek, hogy ha érvényben van egy szabályozás, amelyet mindenki betartott, akkor azt nem helyes csak úgy megváltoztatni” – mondta a jaramai versenypálya korábbi igazgatója.

„A Ducati nagyon jó munkát végzett, és semmi tiltottat nem csináltak eközben. Az aerodinamikai fejlesztés [lehetősége] mindenki előtt nyitva állt, és ők tudták, hogy miképpen lehet ebből a legtöbbet kihozni, ugyanez igaz az alacsonyabb felfüggesztést állító rendszerekre is. Azt belátom, hogy ezzel nagy különbségek alakultak ki a bajnokságon belül, és amikor elmegyek a Ducatihoz, akkor majd őket kell elsőként meggyőznöm, hogy engedjék meg nekünk a koncessziók megadását.”

Visszafoghatják a Ducatit, ha elfogadják az Aprilia és a KTM javaslatát

A koncessziós jogokat 2014-ben vezették be, elsősorban a Ducati kedvéért, de később a másik két európai gyártó is megkapta az engedményeket, amelyek az eredménytelen szereplés esetén járnak. Napjainkban az a márka élhet ezzel a lehetőséggel, amelynek pilótái egy futamon sem végeznek a legjobb három között az idény során. A probléma, hogy mind a Honda (Alex Rins megnyerte az Amerikai Nagydíjat, Marc Márquez pedig harmadik lett Japánban), mind a Yamaha (Fabio Quartararo többször is volt harmadik, legutóbb Indonéziában) rendelkezik dobogós eredménnyel az idei MotoGP-szezonból az általában mutatott teljesítményük ellenére, és ezért arra lenne szükségük, hogy enyhítsenek a szabályokon.

„A Honda és a Yamaha [2014-ben] megengedte nekünk, hogy megadjuk a koncessziókat, és ez tette lehetővé mindenki más számára, hogy megtegye az első lépéseket előrefelé. Már senki sem emlékszik arra, hogy korábban nyolc Honda, nyolc Yamaha és két Suzuki versenyzett a MotoGP-ben, és ekkor mondta azt a Honda és a Yamaha is a koncessziókra, hogy »rendben, élvezzen a többi motorgyártó előnyt az edzések és minden egyéb területén«. Emiatt tudott elsőként a Ducati, majd a Suzuki, aztán pedig a többiek is felzárkózni ugyanarra szintre. Én, mivel még mindig ugyanaz az ember vagyok, nem tudom ezt elfejteni.”

A Honda és a Yamaha is engedményeket kaphat a következő MotoGP-szezonra

„Mit csináltam [eddig]? Megpróbáltam meggyőzni a Ducatit, hogy engedje ezeket a gyártókat levegőhöz jutni, akkor is, ha nekik így kicsit kevesebb jut” – összegezte a tárgyalási folyamatban betöltött szerepét Ezpeleta.

A spanyol szakembert arról is megkérdezték, hogy Márquez rossz időpontot választott-e, hogy pont most igazolt el a Hondától, amikor a japán gyártó valószínűleg kedvezményeket fog kapni. „Nem, ez kissé hosszabb távra szól. Az engedmények eredményei csak később lesznek majd láthatók.” Amikor pedig arról érdeklődtek, hogy meg tudja-e mondani, hogy a Honda és a Yamaha mikorra állhat majd talpra a koncessziók segítségével, csak annyit válaszolt, hogy „nem”.