2024. február 21. 08:56
KezdőlapMotoGPTud-e akkorát betlizni Bagnaia, hogy Martín történelmet írjon? – a világbajnoki döntő...

Tud-e akkorát betlizni Bagnaia, hogy Martín történelmet írjon? – a világbajnoki döntő menetrendje

Ezen a hétvégén rendezik a Valenciai Nagydíjat a MotoGP-ben, ahol eldől, hogy Francesco Bagnaia vagy Jorge Martín lesz a 2023-as év világbajnoka. Ami biztos, hogy a spanyol versenyzőnek vetélytársa „segítségére” is szüksége lesz, hogy megismételje Valentino Rossi tettét.

Eljött a szezon utolsó beharangozója, hiszen ezen a hétvégén véget ér a MotoGP 2023-as idénye, legalábbis ami a versenyzést illeti. A tripla hétvége, illetve az év zárófelvonásaként szokásos módon Valenciába látogat a mezőny, ahol a maradék két világbajnoki cím is eldől. Köztük a legnagyobb érdeklődésre számot tartó királykategóriás egyéni elsőség.

A pályát 1998-ban kezdték el építeni, és 1999-ben nyitották meg. Az elnevezés szomorú okból adta magát: az áradás előtt nem egész egy évvel hunyt el mindössze 46 évesen leukémiában a spanyolok kétszeres 50 köbcentis világbajnoka, Ricardo Tormo. A gyorsaságimotoros-vb már a megnyitás évében ellátogatott a helyszínre, és azóta minden évben megteszi ugyanezt. 2002 óta pedig rendre itt tartják a szezonzárót, az egyetlen kivétel a 2020-as, a koronavírus-járvány által felborított idény volt, amikor a Valenciai Nagydíj után még Portimãóban is összecsaptak a versenyzők.

Az aszfaltcsík legeredményesebb versenyzője Dani Pedrosa, aki összesen hétszer tudott itt futamot nyerni. Ebből négy győzelmet ért el a MotoGP-ben, csakúgy, mint Jorge Lorenzo, aki viszont a kisebb kategóriákban nem tudott diadalmaskodni Valenciában. A jelenlegi mezőnyből Marc Márquez, valamint Miguel Oliveira három-három elsőséggel rendelkezik, de ami a királykategóriát illeti, abban 2–0 az állás a nyolcszoros világbajnok javára.

Maga a pálya hossza 5 méterrel haladja meg a 4 kilométert, szélessége pedig 12 méter. Kilenc bal-, valamint öt jobbkanyart tartalmaz, ebből könnyen ki lehet találni, hogy a vonalvezetése ellentétes az óramutató járásával. A körrekordot Jorge Lorenzo tartja 2016-ból, a háromszoros világbajnok 1:29.401-gyel szerezte meg a pole pozíciót azon a hétvégén, amikor a Yamahától búcsúzott. A versenyben futott leggyorsabb kör ennél frissebb, de nem tavalyról, hanem két évvel ezelőttről származik: Francesco Bagnaia 1:31.042-ig jutott. Ami pedig a sebességrekordot illeti, egy évvel korábban Andrea Dovizioso 337 km/h-val száguldott a 876 méteres célegyenes végén.

A mezőny dolgát nehezítheti, hogy a körülmények jelentősen eltérnek attól, amit az elmúlt hetekben, főleg a Távol-Keleten megszoktak. A hőmérséklet ugyanis még annál is alacsonyabb lesz, amit az esti órákban tapasztaltak Katarban, vasárnapra például csak 19 fokos átlaghőmérsékletet jósolnak. Piero Taramasso ugyanakkor kiemelte, hogy nem ez az egyetlen kihívás, amivel meg kell küzdeniük.

A valenciai Ricardo Tormo pálya nem tipikus, hiszen vonalvezetése az óramutató járásával ellentétes – jelentette ki a Michelin kétkerekű motorsportért felelős menedzsere. – A Sachsenring és Phillip Island mellett egyike annak a három pályának, amelyik ebben az irányban halad. Akárcsak Katarban, itt is egy olyan pályával fogunk szembesülni, amelyet az elmúlt hetekben teljesen újraaszfaltoztak, de nem kell a szokásosnál több specifikációt tesztelnünk, mert a várhatóan alacsony pályahőmérséklet a lágyabb keverékek felé terel minket.”

Reagált a Michelin a gumit okoló Martín kemény kritikájára és utalgatására

Az már a loszaíli sprintfutamon eldőlt, hogy Valenciában dől el, hogy ki lesz a MotoGP 2023-as egyéni világbajnoka. A futamon az is biztossá válhatott volna, hogy ez vasárnap fog megtörténni, de ehhez Jorge Martínnak 12 ponton belül kellene lennie Bagnaiához képest. A Pramac versenyzőjének azonban borzalmasan sikerült a katari futam, így hátránya 21 egységre nőtt a második helyen célba érő címvédőhöz képest.

„A Katari Nagydíj után huszonegy pontos előnnyel érkezünk Valenciába Jorge előtt – kezdte a gyári Ducati pilótája. – Ez mindenképpen kicsit nagyobb lélegzetvételű különbség, de még mindig nem elég ahhoz, hogy teljesen megnyugodjunk. Korábban gyorsak voltunk Valenciában, és megvan bennünk a potenciál, hogy jól teljesítsünk. A hozzáállásunk a hétvégéhez nem fog változni a többi futamhoz képest. A cél mindig ugyanaz: a pénteki első szabadedzéstől kezdve jó munkát végezni, a versenyen pedig megpróbálni harcolni a győzelemért. Nyugodt vagyok, és alig várom, hogy pályára mehessek a szezon utolsó felvonásán.”

Szabotázs vagy sem, a legnagyobb kérdés az: kinek kell majd lenyelnie a békát?

Bagnaia a már említett 2021-es futamot meg is nyerte Valenciában, így nem mondhatni, hogy nincsenek jó emlékei a pályáról. Most viszont nincs szüksége a diadalra, elég, ha csak két ötödik helyet szerez, vagy ha úgy tetszik, a főfutamon dobogóra áll, és akkor Márquez óta ő lesz az első, aki megvédi bajnoki címét. Persze már szombaton is bebiztosíthatja második királykategóriás elsőségét, ha az alábbi forgatókönyvek egyike bekövetkezik:

  • Nyer, és Martín legfeljebb harmadik.
  • Második, és Martín legfeljebb ötödik.
  • Harmadik, és Martín legfeljebb hetedik.
  • Negyedik, és Martín legfeljebb nyolcadik.
  • Ötödik, és Martín legfeljebb kilencedik.
  • Hatodik, és Martín nem szerez pontot.

Ebből is jól látszik, hogy a spanyol motorosnak már nem csak a saját kezében van a sorsa, és Bagnaia hibája vagy balszerencséje is kell neki a végső győzelemhez, amivel Valentino Rossi 2001-es bajnoki címe óta az első versenyző lenne, aki szatellitcsapat színeiben ér fel a csúcsra. Persze ellenfele betlije is csak akkor ér neki valamit, ha ő megteszi a magáét. A múltbeli eredmények alapján erre van esély, hiszen 2017-ben a Moto3-as, három évvel később a Moto2-es futamot nyerte meg. A számmisztika híveinek jelezzük, hogy azóta újabb három év telt el…

Doohan sérülése, Rossi bukása, Marc Márquez bosszúja – amikor a legvégén fordult meg a vb

A bajnoki csata mellett meg kell említeni, hogy két változás van a mezőny összetételében az előző fordulóhoz képest. Egyrészt Oliveira lapockatörése miatt kihagyja az idényzárót, őt Lorenzo Savadori fogja helyettesíteni. Így Álex Rins hiába tér vissza, hogy méltóképpen búcsúzzon el az LCR Hondától, ahogyan a szezon korábbi szakaszában, úgy most sem fog előfordulni, hogy egy futamon mind a 22 állandó motoros rajthoz tudjon állni.

Beteljesedett a szezon szomorú statisztikája, így már most megvan a következő év első büntetése

Apropó búcsú: ahogyan minden évben, úgy a szezonzáró most is részben erről fog szólni, hiszen Rins mellett Johann Zarco, Fabio Di Giannantonio, Pol Espargaró, Franco Morbidelli és minden bizonnyal Luca Marini is távozik jelenlegi csapatától, illetve gyártójától. Nem beszélve Marc Márquezről, aki tizenegy év után hagyja ott korábbi sikerei helyszínét, a Hondát, hogy a Gresini Ducatinál folytassa pályafutását. Velük azonban egy későbbi cikkben fogunk külön foglalkozni.

A MotoGP mellett a Moto3-ra is ki kell térnünk, ahol szintén nem dőlt még el minden. Bár Jaume Masià némileg botrányos körülmények között megszerezte az egyéni világbajnoki címet, a csapatok közötti pontversenyben még nem hirdettek végső győztest. A Husqvarna jelenleg 35 ponttal vezet a Leopard Racing előtt, ami azt jelenti, hogy utóbbinak legalább ennyivel kell megvernie a riválist ahhoz, hogy megforduljon a sorrend.

A Valenciai Nagydíj hétvégéjének menetrendje

PÉNTEK
9:00 – 9:35 Moto3 1. edzés
9:50 – 10:30 Moto2 1. edzés
10:45 – 11:30 MotoGP 1. szabadedzés
13:15 – 13:50 Moto3 2. edzés
14:05 – 14:45 Moto2 2. edzés
15:00 – 16:00 MotoGP Edzés
SZOMBAT
8:40 – 9:10 Moto3 3. edzés
9:25 – 9:55 Moto2 3. edzés
10:10 – 10:40 MotoGP 2. szabadedzés
10:50 – 11:05 MotoGP 1. időmérő
11:15 – 11:30 MotoGP 2. időmérő
12:50 – 13:05 Moto3 1. időmérő
13:15 – 13:30 Moto3 2. időmérő
13:45 – 14:00 Moto2 1. időmérő
14:10 – 14:25 Moto2 2. időmérő
15:00 MotoGP Sprintverseny
VASÁRNAP
10:40 – 10:50 MotoGP Warm up
12:00 Moto3 Verseny
13:15 Moto2 Verseny
15:00 MotoGP Verseny