Jelentősen megváltozott aerodinamikai elemekkel érkezett meg a Honda a valenciai MotoGP-tesztre. A motorjuk több pontján is szemmel látható a változás, például a farokrésztől kezdve az orron át vannak olyan szárnyak, amelyek nem olyanok, mint amilyenek a legutolsó futamon voltak.
Sok minden megváltozik a Honda háza táján a következő szezonra. Marc Márquez tizenegy év után távozik a gyári csapattól, a helyén pedig Luca Marini próbálhat majd szerencsét. Joan Mir új vezető mérnököt és szerelőket kap, Márquez eddigi embereivel dolgozik majd együtt. A márka egyetlen ügyfelénél, az LCR-nél sem marad minden a régiben, hiszen Johann Zarco veszi át Álex Rins helyét a csapatnál. Talán mindezeknél fontosabb fejlemény, hogy a gyártó valóban engedményeket kapott a jövő évre a koncessziós jogok területén, ettől azt várja a Dorna, hogy hosszú távon elősegítik a japánok talpra állását.
Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben
Ők azonban nem várták meg a fejlődéssel a következő évet. A valenciai teszten új aerodinamikai elemeket tettek fel a motorra, amely így eltérően néz ki ahhoz képest ahogy az előző versenyhétvégén. Ez rájuk is fért, hiszen ezen a téren nagy lemaradásban voltak a többi csapattal szemben, bár Casey Stoner szerint ez nem az ő hibáik miatt alakult így. Az elemeket az olasz Motorsport szerzője szerint a legújabb szélcsatornás tesztek alapján készítették el. Az RC213V-re ható áramlásokat több elemmel is próbálták megváltoztatni.
Az első nagyobb különbség az eddigiekhez képest a motor orrán található „kétfedeles” szárnyalnák látható. Itt a felső elem ugyanabban a pozícióban maradt, ahol eddig is volt, de az alsót jelentősen hátrébb mozgatták, ezzel megváltoztatva az aerodinamikai nyomásközpontot.
First outing as a Repsol Honda Team rider for Luca Marini.
Welcome to HRC, Luca 🫡 #ValenciaGP 🇪🇸 pic.twitter.com/nBOV70KQ6u
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) November 28, 2023
A motor hátsó vagy farokrészén egy teljesen új burkolati elemmel találkozhatunk, amely az Aprilia fejlesztéseinek irányába mutató lépésnek tűnik. A felső rész keskenyebb lett, miközben a „járda” rész jelentősen megnőtt. A karosszéria jobban kinyúlik hátrafelé, hosszabb lett, mint amilyen eddig volt. Fontos megemlíteni még, hogy eltűntek innen az eddigi V-szárnyak.
Two hours left and @JoanMirOfficial is still putting in the laps.
Ready for take off 🛫 pic.twitter.com/Ak2URCJO3B
— Repsol Honda Team (@HRC_MotoGP) November 28, 2023
Az aerodinamikai veszteségek csökkentése érdekében kicsinyítettek a motorból áramló forró levegőt kivezető nyílások nagyságán. Változott továbbá az első villa is, így Joan Mirnek valószínűleg át kell majd alakítani az eddig megszokott üléspozícióját a motoron.
POV: you're running new aero 👀 @HRC_MotoGP#ValenciaTest ⏱️ pic.twitter.com/zguILdfL8p
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 28, 2023
Azt, hogy ezeknek a fejlesztéseknek mi lesz az eredménye, egyelőre nehéz lenne akár megtippelni is. Ami biztos, hogy a valenciai teszten az újdonságok ellenére sem szerepeltek átütően a Hondával versenyző pilóták. Marini tempója volt legbiztatóbb, ő a tizedik helyen fejezte be a körözést, az elsőként záró Maverick Viñalestől 7 tizedmásodperces lemaradásban. Mir a tizenharmadik pozíciót csípte meg, 8 tizeddel futott rosszabbat, mint Viñales. Johann Zarco már több mint 1 másodperces lemaradásban volt, ami a tizenhetedik helyet jelentette számára. Nakagami Takaaki 1,7 másodpercet kapott, és ezzel lényegében az utolsó helyen fejezte be a tesztet, hiszen nála rosszabbul csak két olyan versenyző szerepelt, aki a többieknél jelentősen kevesebb kört tett meg.
Az Aprilia elsőségével búcsúzott az idei évre a MotoGP, Marc Márquez erősen kezdett a Ducatival