2024. február 22. 07:36
KezdőlapMotoGPMarc Márquezé a leggyorsabb Ducati, Acosta a legszorgalmasabb a MotoGP-teszt délelőttjén

Marc Márquezé a leggyorsabb Ducati, Acosta a legszorgalmasabb a MotoGP-teszt délelőttjén

Maverick Viñales volt a leggyorsabb a MotoGP valenciai tesztjének első három órájában, 298 ezreddel megelőzve Marc Márquezt. A nyolcszoros világbajnokot leszámítva a többi gyártót váltó vagy újonc pilóta a mezőny hátsó felében található.

Lezajlott az első három órája a MotoGP szokásos év végi valenciai tesztjének, ahol a gyártók, a csapatok és a pilóták kipróbálhatják a 2024-ben használt motort, vagy legalábbis annak jelenlegi specifikációját. Mindez a gyártót váltó, illetve újonc pilótáknak kiemelten fontos, hiszen hozzá kell szokniuk az új technikához. Pedro Acosta a Moto2-ből érkezve felült a GasGas által működtetett KTM-re, míg Marc Márquez és Franco Morbidelli a Ducatin, Luca Marini és Johann Zarco a Hondán, Álex Rins pedig a Yamahán mutatkozott be. Fabio Di Giannantonio szintén új színekben jelent meg, de ő csak csapatot váltott, a gyártó esetében nem változott.

Ami a szatellitcsapatok motorjait illeti, a Pramac két GP24-est, a Gresini két GP23-ast, míg a VR46 egy GP22-est és egy GP23-ast használ. A többi ügyfél közül az LCR egy idei és egy jövő évi, míg a Tech3 GasGas két idei specifikációval készült, Raúl Fernández pedig két idei Apriliát tesztelt, de nem az RNF színeiben, hiszen a maláj istálló nem kapott rajtengedélyt a 2024-es szezonra.

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

A kezdés utáni percekben meglehetősen hűvös volt az időjárás, sőt, egy ideig még az eső is elkezdett szemerkélni, így viszonylag sokáig kellett várni arra, hogy bárki is megjelenjen a pályán. Bő 20 perc után aztán Marini bemutatkozott a gyári Honda színeiben. Az olasz versenyzőn látszott, hogy először csak próbálja megszokni az új motorját, amelyet egyébként jelentős mértékben átalakítottak az idei változathoz képest. Nem véletlen, hogy az olasz versenyző a mezőny hátsó traktusában zárta az első három órát. Joan Mir visszatért a pályára, miután a Valenciai Nagydíj szombati és vasárnapi napját ki kellett hagynia, és több mint 7 tizedet adott csapattársának.

A gyártót váltó pilóták közül Morbidelli volt a következő, aki elhagyta a garázst, és a háromszoros MotoGP-futamgyőztes a várakozásoknál jóval lassabban kezdett. A Ducati egyelőre csupán a vázon és a motorblokkon módosított, aerodinamikai fejlesztéssel viszont nem készült. Az olasz pilóta újdonsült csapattársa, a világbajnoki címért az utolsó futamig harcoló Jorge Martín mutatta be a nap első és eddigi egyetlen bukását, amikor elesett a 10-es kanyarban. Alighanem összefügg ezzel, hogy a mezőnyből ő teljesítette a legkevesebb kört, szám szerint 11-et, de a köridő tekintetében a harmadik helyen áll.

Rins a Hondától a Yamahához igazolt, és egy év után ismét sornégyes motort vezethetett, amellyel korábban öt futamot nyert a MotoGP-ben, még a Suzuki versenyzőjeként. A sérüléséből a hétvégén visszatért motoros egyelőre óvatosan kezdett, ellentétben Fabio Quartararóval, aki ott van közvetlenül az élmezőny mögött. A hangvillások leginkább az aerodinamikát és a felfüggesztést illetően próbáltak ki új elemeket, amelyeket Cal Crutchlow, a gyártó tesztpilótája is kipróbálhatott.

Marinihez hasonlóan Zarco is a Ducatiról a Hondára ült át, csak éppen ő az LCR-hez igazolt. A francia pilóta számára alighanem szintén az ismerkedésről szólt a teszt első fele, amelyen az eredeti tervekkel ellentétben már délután 1 óra előtt kipróbálta a 2024-es specifikációt. Bár ebből nem érdemes messzemenő következtetéseket levonni, de a 33 esztendős versenyző 5 és fél tizeddel gyorsabb volt csapattársánál, Nakagami Takaakinál.

Bár nem ez volt a sajtó jelen lévő munkatársai által legjobban várt esemény, de Acosta bemutatkozását is elég nagy figyelem kísérte a paddockban. A 19 éves versenyző biztatóan mozgott az RC16-oson, de igazán gyors kört még nem teljesített. Ellentétben csapattársával, Augusto Fernándezzel, aki aki 1:30.334 másodperccel a negyedik pozícióban zárta a délelőttöt.

75 perc után jött a nap sokak által legjobban várt eseménye: azok után, hogy már az ezt megelőző időszakot is hatalmas őrület jellemezte arrafelé, Marc Márquez először gurult ki a Gresini garázsából a Ducatival. A nyolcszoros világbajnok az első etapjában összesen nyolc kört tett meg, és néhány tapogatózó kör után meglehetősen erősen nyitott, így feljött a harmadik helyre.

Eljött a várva várt pillanat, Marc Márquez pályára gurult a Ducatival (videó)

Miután visszatért a bokszba, és levette a sisakot, egy látványos mosolyt eresztett meg a kamera felé, ami optimizmusra adhat okot a 30 éves versenyző szurkolóinak. Később aztán még két etapot teljesített, amelyek közül az elsőben nem tudott javítani. Utána viszont több mint 4 és fél tizeddel gyorsult, és 1:30.222-es idővel feljött a második helyre. A megtett köröket tekintve viszont a mezőny hátsó részében van, összesen 21-ig jutott. Álex Márquez szintén jól kezdte a napot, és az ötödik pozícióban tölti az ebédszünetet, amely alatt egyébként szintén lehet motorozni.

Di Giannantoniónak az új csapata mellett a 2023-as Ducatit kellett megszoknia, de csupán szűk 2 tizeddel maradt el új csapattársától, Marco Bezzecchitől. A gyári istálló tagjai közül mind Francesco Bagnaia, mind Enea Bastianini a mezőny első felében zárta az első 3 órát, és mindketten viszonylag sok kört tettek meg.

Ami a többieket illeti, Maverick Viñales bizonyult a leggyorsabbnak az első három órában: 1:29.924-es idővel ő áll a teszt élén egyetlen olyan pilótaként, aki bement másfél perc alá. Ráadásul a 28 éves versenyző volt a legszorgalmasabb Acostával holtversenyben, hiszen mindketten 34 körig jutottak. Raúl Fernández a középmezőnyben, Aleix Espargaró viszont a tabella legalján áll, leszámítva Lorenzo Savadorit, aki csak az ebédszünet után kap lehetőséget. A gyári KTM-ek közül Brad Binder egy ideig az élmezőnyben volt, de aztán visszaesett a nyolcadik helyre, míg Jack Miller a tizenötödikként zárta az első három órát.

A MotoGP valenciai tesztjének állása három óra után