2024. február 29. 06:18
KezdőlapMotoGPTovább gyűrűzik a botrány a MotoGP-ből kidobott csapatnál, egymásra mutogatnak a tulajdonosok

Tovább gyűrűzik a botrány a MotoGP-ből kidobott csapatnál, egymásra mutogatnak a tulajdonosok

Razlan Razali, az RNF leköszönő csapatfőnöke igyekezett tiszta vizet önteni a pohárba, miután az istállónak nem adták meg az engedélyt a 2024-es indulásra. A maláj üzletember a társtulajdonost és egyben főszponzort okolja, amely szerinte megpróbálja hitelteleníteni őt.

Hétfőn érkezett a hír, hogy az RNF Aprilia nem kapja meg az engedélyt a 2024-es indulásra, miután a MotoGP szerint többször is vétettek a szabályok ellen. A döntés nem sokkal azután született meg, hogy a csapat azt kommunikálta a nyilvánossággal, hogy minden rendben van, 2026-ig szerződéssel rendelkeznek, és egyik beszállító felé sincs tartozásuk. Azóta Ovidiu Toma, a többségi tulajdonos és egyben szponzor CryptoDATA vezérigazgatója szürreális közleményben reagált a fejleményekre.

Ezt az egészet Razlan Razali bejegyzése előzte meg, aki pénteken bejelentette, hogy távozik az RNF csapatfőnöki pozíciójából. Miután a nem sokkal későbbi közlemény arra is kitért, hogy a döntés a részvényesek nyomására született meg, akik elégedetlenek voltak a csapat gyenge szereplése és a maláj üzletember pénzügyi döntései miatt. Utóbbi úgy érezte, ideje tiszta vizet önteni a pohárba, és keményen bírálta a CryptoDATA-t.

„Szerintem ha egy csapat itt tart, és ha a Dorna ilyeneket mond, akkor egyértelműen gond van – nyilatkozta egy sajtóbeszélgetésen. – És csak a Dorna teheti meg, amit most tesz, hogy biztosítsa a sportág hitelességét, az imázsát, hogy az semmilyen módon ne sérüljön. Tehát ebből következően ez azt jelenti, hogy van egy probléma. Valóban bajom van a CryptoDATA-val. Úgy vélem, az évek során eltávolodott az elképzelésünk arról, hogy mit akarunk a csapattól. Mint sokan a paddockban, mi is rendkívül szenvedélyesek vagyunk ebben a sportágban. Úgy gondolom, hogy én elsősorban sportember vagyok, illetve egy sportcsapat vagyunk. Körbeutazzuk a világot, a versenyzőinkkel minden tőlünk telhetőt megteszünk, hogy megpróbáljunk versenyképesek lenni és győzni. Igen, ott van az üzleti része, a számlákat ki kell fizetni. Szükség van partnerekre, szükség van szponzorokra, de ez számunkra másodlagos. A CryptoDATA-nál dolgozó srácok számára inkább az üzletről szól, és itt siklott félre kicsit az összecsiszolódás, és alakult ki ez a helyzet.”

Hoppá, az egyik csapat nem vehet részt a MotoGP 2024-es szezonjában

Az RNF közleménye azt is megemlítette, hogy Razali valójában nem a napokban, hanem körülbelül egy hónappal ezelőtt lépett hátra. A maláj üzletember ezt a kérdést is tisztázta, majd elkezdte megpendíteni, hogy mi volt a két fél közötti nézeteltérés alapja. Bár konkrétumokat nem mondott, az érzékelhető, hogy szerinte súlyos gondok vannak a társtulajdonossal.

„Félreértések elkerülése végett két-három héttel ezelőtt valóban lemondtam az RNF Racing igazgatói posztjáról, nem eltávolítottak vagy kirúgtak – folytatta. – Csapatfőnökként pedig csak vasárnap álltam félre hivatalosan. Nem fogok belemenni a részletekbe, hogy mi is történt valójában, de ebben a világban, amelyben élünk, minden a tiszteletről, valamint a profizmusról szól, és arról, hogy helyesen cselekedjünk. Igen, azért vannak itt, hogy változtassanak a dolgok működésén, én pedig ezt tiszteletben tartom és nyitott vagyok rá. Vannak viszont bizonyos alappillérek, amelyeket be kell tartani az üzlethez, és ez az, ahol a helyzet kicsit félresiklott azzal, ami most zajlik.”

Razali szavait egyébként alátámasztja az Egyesült Királyság kormányának honlapján megtalálható információ, miszerint november 14-én, két nappal a Maláj Nagydíj után szűnt meg az igazgatói tisztsége a csapatnál. Ami a társtulajdonost illeti, a román blokklánc-technológiai vállalat képviselői vasárnap állítólag egy portugál újságírónak megmutattak néhány dokumentumot, amelyek azt hivatottak alátámasztani, hogy Razali nem megfelelő célokra használta fel a pénzt. Utóbbi szerint ezzel csupán el akarják hitelteleníteni őt, magukat pedig fedezni szeretnék.

„A szezon végéig kellett várni, hogy előhozakodjanak ezzel – jelentette ki. – Én nem láttam. Szerintem ez egyértelműen egy arra irányuló kísérlet, hogy bármit megtegyenek, hogy megvédjék magukat és lejárassanak engem. Tizennégy éve vagyok ebben a paddockban: 2008 óta vagyok itt promóterként, tizenegy éve a sepangi pályánál és öt éve csapatfőnökként. Ezek a srácok pedig egy éve jöttek ide, most pedig közzéteszik mindezt. Előbb-utóbb kiderül az igazság.”

A már emlegetett RNF-közlemény azt is leszögezte, hogy az istállónak nincsenek tartozásai a beszállítók felé. Amikor az Autosport erre konkrétan rákérdezett, Razali ellenőrizte az adatokat, majd azt felelte, hogy vannak kifizetetlen számlák, nemcsak a motorokat biztosító Aprilia, hanem más beszállítók felé is. Azt viszont nem kívánta kommentálni, hogy pontosan mekkora összegről van szó.

A brit szakportál a MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dornát is megkereste azzal kapcsolatban, hogy miért nem adták meg a rajtengedélyt az RNF-nek annak ellenére, hogy a csapat szerződése 2026-ig szól. Egy, a csapattól független, névtelenséget kérő forrás azt állítja, hogy az ügy az Osztrák Nagydíjhoz kapcsolódik, amelynek tavaly óta a CryptoDATA a névadó szponzora, és ennek kapcsán nem fizettek ki mindent.

Elképesztő közleményben vagdalkozott a csapat, amely jövőre nem indulhat a MotoGP-ben

Razali hangsúlyozta, hogy a MotoGP döntése a CryptoDATA ellen irányult, mivel a Dorna vezetése nem bízik a cégben. A maláj üzletember kiemelte, hogy a döntésnek nagyon komoly alapja lehet, máskülönben nem léptek volna olyasmit, ami „ijesztő lehet a többi MotoGP-csapat és a potenciális befektetők számára”. Emellett azt is hozzátette, hogy mind a Dorna, mind a csapat számára egyfajta kudarc, hogy beengedték ebbe a közegbe ezt a céget.

„Az átvilágítás a Dorna részéről történt, hogy elfogadják őket a spielbergi nagydíjhétvége partnerének – idézte fel. – Három évre írtak alá, aztán jöttünk mi a képbe. Tavaly, amikor nagyon nehéz helyzetben voltunk, volt egy kísérlet a Dorna részéről, hogy segítsen és bemutasson minket új partnereknek, ami nem sikerült, nem tudtak időben megérkezni. Mígnem a CryptoDATA úgy döntött, hogy közbelép, leültünk, és megbeszéltük. A Dorna már elvégezte az átvilágítást, és beleegyezett, hogy többségi részvényesként szálljanak be hozzánk.”

Razali egyelőre továbbra is birtokolja a csapat részvényeinek 40 százalékát, így felmerül a kérdés, hogy mi lesz a részesedésével. A maláj üzletember világossá tette, hogy meg akar szabadulni a tulajdonrészétől, és új fejezetet akar kezdeni ahelyett, hogy továbbra is részt vegyen ebben a botrányban. Ennek egyrészt az az oka, hogy a csapatot a gyerekeiről nevezte el, és nem akarja tönkretenni ezt a szentimentális kötődést, másrészt úgy érzi, felelősséggel tartozik az ázsiai régió iránt, ahonnan amúgy is ritkán érkeznek szatellitcsapatok a versenyzésnek erre a szintjére.

„Idén és tavaly is elmentünk Ázsiába: Thaiföldre, Indonéziába, Malajziába, a hazai nagydíjunkra, sőt, Indiába, az új versenyre is – magyarázta. – Visszük Ázsia zászlóját. Szóval ilyen szempontból érzünk némi felelősséget, hogy ne veszélyeztessük a bajnokságot, Ázsiát. Mondtam is Carmelo [Ezpeletának, a Dorna vezérigazgatójának], hogy »tedd, amit tenned kell«, én pedig csak hátralépek, mert nem akarok ellenszegülni. Nem éri meg, és rombolná a sportágat. Szóval hoztam egy kis áldozatot.”

Ami a valenciai tesztet illeti, jogosan vetődik fel a kérdés, hogy részt vehet-e a csapat az eseményen. Nos, az Autosport beszámolója alapján kiderül, hogy a csapat egészséges versenyzője, Raúl Fernández a gyári csapat szerelői által felkészített Apriliát fogja vezetni. Csapattársa, Miguel Oliveira a Katarban elszenvedett sérüléséből lábadozik, így ő nem lesz ott a helyszínen.