2024. április 28. 19:11
KezdőlapMotoGPÁlex Márquezen csattant az ostor: a Yamaha a sepangi botrány miatt megvétózta...

Álex Márquezen csattant az ostor: a Yamaha a sepangi botrány miatt megvétózta a leigazolását

Álex Márquez 2019-ben kapott egy ajánlatot a Petronas SRT-től, amely a Yamaha ügyfélcsapata volt, azonban a gyártó megakadályozta, hogy a spanyol pilóta csatlakozzon az istállóhoz. A hangvillások ugyanis a 2015-ös Maláj Nagydíjon történtek miatt nem szerették volna, ha egy Márquez ül fel a motorjukra.

December 6-án publikálta a DAZN az Álex című dokumentumfilmjét, amely Álex Márquez életébe enged közelebbi betekintést. A film egy pontján kiderül, hogy a spanyol pilótának lehetősége lett volna a 2020-as idényre az SRT-hez csatlakozni, hiszen az istálló csapatfőnöke kifejezetten őt szerette volna megszerezni. Azonban végül ez az átigazolás a motorokat szállító Yamaha miatt nem valósulhatott meg.

„Már az ötödik évemet töltöttem a Moto2-ben, és emiatt sok kritikát kaptam, pedig én évek óta fel akartam lépni a MotoGP-be. Aztán a szezon felénél, Brnóban kaptam egy ajánlatot arról, hogy még egy évig a Moto2-ben, aztán ha jól emlékszem további két évig a MotoGP-ben versenyezhetek a Petronas Yamahával. Ekkor Fabio Quartararo nagyon jól ment [ezzel a csapattal], még Marc [Márquezzel] is harcolni tudott, ráadásul ez egy olyan motor volt, amely tetszett nekem. Úgy gondolom, hogy illett volna a vezetési stílusomhoz, de aztán ez nem jött össze egy bizonyos ok miatt” – mondta Álex.

Razlan Razali – aki az idei szezon végén arra kényszerült, hogy elhagyja a MotoGP-t – akkoriban a Petronas Yamaha SRT csapatfőnöke volt. Ennek az alakulatnak ezekben az években Quartararo és Franco Morbidelli voltak a versenyzői a királykategóriában. A maláj istállónak volt egy programja a középső géposztályban is, amely pont 2019 után bővült, egy állandó motor helyett már kettőt indítottak a 2020-as szezonban. Razali elmondása szerint pont emiatt keresték meg a cerverai versenyzőt.

„Én voltam akkor a Petronas SRT csapatfőnöke. 2019-ben egyetlen [egész szezonos] motorunk volt a Moto2-ben, de a 2020-as idényre a Dorna adott nekünk egy másodikat. Tetszett Álex munkája, és ezért ő is szerepelt a jelöltjeim listáján erre a gépre. Volt vele néhány titkos megbeszélésünk, majd aláírtunk egy szerződést [Marc] Márquez motorhome-jában. Ez alapján egy évig versenyzett volna nálunk a Moto2-ben, majd 2021-ben, amikor Fabio átkerült a gyári csapathoz, akkor őt hoztuk volna fel a MotoGP-be” – emlékezett vissza a maláj szakember.

„Van itt egy fotóm is erről, amelyet szignáltam, amikor Marc és Álex megérkezett. Akkor aláírtuk a szerződést arról, hogy Álex csatlakozik hozzánk, ez 2019 augusztusának egyik napján történt, este 10-kor. Ezután mondtam a Yamahának, hogy Álex lesz a versenyzőnk a Moto2-ben és majd a MotoGP-ben. Erre a gyártó csak annyit válaszolt nekem, hogy »nem, egyetlen Márquez családtag sem jöhet a Yamahához«. Persze visszakérdeztem, hogy »miért? Ez az én csapatom!« Majd kiderült, hogy ez Marc és a 2015-ös történet miatt alakult így, amely személyes üggyé vált számukra.”

Razali arra az ominózus esetre – amelynek részleteit ebben a cikkben olvashatják el – utalt, amely a 2015-ös Maláj Nagydíjon történt. A futamon a Yamahán ülő Valentino Rossi és Marc Márquez csatázott egymással, majd az összecsapás során a Honda pilótája elesett, a leintést követően pedig megvádolta ellenfelét azzal, hogy szándékosan rúgta őt le a motorról. Az olasz pilóta ezzel szemben arról beszélt, hogy korábbi manőverei és nemzetisége miatt direkt szabotálni akarják abban, hogy megszerezze a bajnoki címet.

A filmben megkérdezték Marc Márquezt, aki Razali elmondása szerint ott volt a megállapodás idején. „Ez valóban így történt, 2019-ben Brnóban aláírták a szerződést a motorhome-unkban. Razlan, aki bátor és őszinte volt, értékelte Álex versenyzői képességeit anélkül, hogy belegondolt volna abba, hogy ez zavarhatja majd a kék oldalt [a Yamahát]. Én úgy tudom, hogy amikor ez a név odaért a Yamaha-bokszba, ők egyszerűen megvétózták, még úgy is, hogy csak egy szatellitcsapatról, a Petronasról volt szó.”

„Én mindig rivalizáltam a Yamahával, talán többet is mint Rossival, Lin Jarvisszal sosem beszélgettünk. Szomorú, hogy ez így megtörténhet ebben a paddockban, úgy gondolom, hogy még ha egy családtagról vagy barátról is van szó, akkor is el kell tudni választani egymástól a dolgokat. Ráadásul szerintem a paddockban sokan sokkal többen beszélnek a technikai dolgokról, mint én és a testvérem egymás között” – nyilatkozta a 30 éves pilóta.

„Nem szeretnék a vétóról beszélni, ez amúgy is inkább arról szólt, hogy Yamahának nem volt rendben a dolog. Végül, amikor kialakult ez a helyzet, úgy döntöttem, hogy nem csinálom ezt a csapatommal, és a Marc VDS-nél maradok. A következő versenyen, Ausztriában, pedig elhatároztam, hogy még egy évet ott fogok eltölteni, mert akkor éppen nem volt esélyem a MotoGP-be való fellépésre” – tette hozzá Álex.

Marc Márqueznek egy áldozatot mindenképpen meg kell hoznia testvére miatt

A 27 éves versenyző végül megnyerte a 2019-es Moto2-es világbajnokságot, és végül a következő szezonban mégis a királykategóriában folytatta a pályafutását, a váratlanul visszavonuló Jorge Lorenzo helyét vette át a Repsol Hondánál, ahol bátyja csapattársa lett. A közös munka azonban nem tartott sokáig, hiszen Marc az idény első futamán megsérült, és emiatt kihagyta az idény összes többi versenyét. Álex egy évvel ezután az LCR Hondához került, majd az idei szezont már a Gresininél kezdhette meg. A testvérek jövőre ennél az istállónál próbálhatják ki újra, hogy hogyan tudnak együtt dolgozni, hiszen a Hondát tizenegy év után elhagyó Marc is csatlakozott az olasz csapathoz.