A Honda jelenlegi küszködésének fő oka, hogy korábban Marc Márquezen kívül nem hallgattak egyik pilótájukra sem – állítja Livio Suppo. A veterán csapatfőnök szerint akkor is nagyot hibázott a japán gyártó, amikor elengedték maguktól Dani Pedrosát.
Marc Márquez 2013-ban debütált a Hondával MotoGP-ben, majd az első hét szezonjában egy kivételével – amikor harmadik lett – mindig ő tudta megszerezni a bajnoki címet. Viszont a 2020-as idény első fordulójában súlyos sérülést szenvedett, amelynek következményei egészen a tavalyi évig elkísérték. Ezzel együtt bezuhantak a japán gyártó eredményei, bárkit is ültettek fel a motorra, az csak küszködött vele. Nemrég Livio Suppo, aki több királykategóriás istállónál is betöltötte a csapatfőnök szerepét, elárulta, szerinte mi állhat ennek a hátterében.
„Nem tudom, hogy van-e most elég időnk megbeszélni ezt a kérdést – mondta Suppo a Crash.net-nek. – Először is nehéz ilyen problémákról véleményt alkotni, amikor nem vagy [közvetlenül] érintett. Én csak 2017 végéig voltam ott [a Hondánál], aztán pedig 2018-ra lényegében maradt ugyanaz a csapat, amelyet én otthagytam, Dani [Pedrosa] és Marc vezényletével. Az a szezon még elég jól sikerült Dani számára, annak ellenére, hogy nem tudott versenyeket nyerni. Azonban emlékezhettek Cal [Crutchlow] néhány olyan interjújára, amelyekben nem finomkodott a motorral kapcsolatban. Ráadásul Dani is panaszkodott – csak nem publikusan, hanem a technikai értekezleteken – arról, hogy a gép egyre nehezebben és nehezebben vezethetővé válik.”
„Természetesen Marc tehetsége nagy segítséget jelentett. De a Honda egyik nagy hibája, amelyet abban az időben elkövettek, az volt, hogy nem hallgattak az olyan pilótákra, mint Cal és Dani. Nem nagyon foglalkoztatta őket, hogy milyen eredményeket ér el a többi versenyzőjük, teljesen arra koncentráltak, hogy Marc folyamatosan győz, győz és győz. Valószínűleg ez volt a legnagyobb hibájuk. Aztán amikor rájöttek erre, ami ténylegesen Marc [2020-as] balesetekor történt meg, már túl késő volt. Ezért gondolom, hogy nem a 2020-as jerezi futam a legfőbb oka a Honda elmúlt években látott küszködésének, mivel az bizonyos dolgok kombinációjából áll össze.”
Pedrosa végül 2018-ban, Crutchlow pedig 2020-ban távozott a Hondától (előbbi a gyári, utóbbi az ügyfélcsapattól). Ezután mindketten egy-egy másik gyártónál, a KTM-nél, illetve a Yamahánál lettek tesztpilóták. Többekhez hasonlóan Suppo sem értette, miért nem próbálta megtartani őket, vagyis leginkább egyiküket a japán márka. „Nagyon meglepett, amikor értesültem róla, hogy ők [a Honda] nem tettek ajánlatot Daninak, és arra sem próbáltak megoldást találni, hogy tesztpilótaként velük maradjon. Mindenki számára egyértelmű volt, hogy Dani nagyon jól érzi [a motort].”
Lorenzo úgy véli, Pedrosa távozása és Marc Márquez stílusa is hozzájárult a Honda visszaeséséhez