back to top
2024. május 01. 09:32
KezdőlapMoto2Egyenmotorokra lenne szükség a Moto2-ben és Moto3-ban? – a veterán csapatfőnök így...

Egyenmotorokra lenne szükség a Moto2-ben és Moto3-ban? – a veterán csapatfőnök így gondolja

Livio Suppo úgy véli, hogy a Moto2-nek és a Moto3-nak radikális változásokra lenne szüksége. Az olasz szakember többek között csökkentené a futamok számát, illetve egyenmotorokat vezetne be ebben a két kategóriában.

Livio Suppo idén új szerepben próbálja ki magát, a Moto2-ben induló Italtrans Racing Team külső tanácsadójaként fog tevékenykedni. Az olasz alakulat az előző hétvégén mutatta be, hogy Diogo Moreira és Dennis Foggia gépei hogyan festenek majd az idény során. A Suzuki MotoGP-istállójának korábbi csapatfőnöke ezen az eseményen árulta el, hogy szerinte hogyan kellene átalakulnia a gyorsaságimotoros-világbajnokság két kisebb kategóriájának.

Kiderült, mi volt a Suzuki sikereinek a titka, amelyből a Honda és a Yamaha is tanulhat

„Úgy gondolom, hogy a Moto2-nek és a Moto3-nak változásokra lenne szüksége – idézi Suppót a GPOne.com. – Először is felül kellene vizsgálni a bemelegítő edzés eltörlését, mivel sok új pilóta van a sorozatban, szóval ezzel nem értek egyet. Továbbá egyértelműen túl sok versenyt tartalmaz a naptár, ráadásul ezeknek a felét Európán kívül rendezik meg. A logisztikai költségek így hatalmas terhet jelentenek a csapatoknak, különösen a kicsiknek.”

„Ezenkívül úgy vélem, hogy tényleges egyenmotorokra lenne szükség. Ha én lennék a döntéshozók helyében, ebbe az irányba indulnék el. Nincs értelme tovább hajszolni a teljesítménynövekedést, mivel véleményem szerint egy két másodperccel lassabb, de feleannyiba kerülő motor jobb lenne. Ezzel ráadásul a pilótákat is jobb helyzetbe hoznánk, mivel a tehetségek könnyebben kitűnhetnének. Most ehelyett azt nézzük, hogy az olaszok és a spanyolok csatáznak egymással. Szeretném, ha újra olyan [szoros] lenne a bajnokság, mint 2011-ben, amikor [Stefan] Bradl nyert. Véleményem szerint felül kell vizsgálni a mostani dinamikákat, hogy újraindítsuk ezt a sorozatot.”

A Moto2-ben jelenleg a motorblokk van egységesítve, minden csapatnak egy 765 köbcentis Triumph erőforrást kell beszerelnie a gépébe, amelynek vázát viszont ők választhatják ki. A döntési lehetőség azonban nem jelenti azt, hogy sokféle konstrukció honosodott volna meg, gyártóként jelenleg csak a Boscoscuro, a Forward és a kalandos történetű Kalex van jelen. Viszont amellett sem szabad elmenni, hogy ezen márkák között hatalmas egyenlőtlenség van, már ami az ügyfeleik számát illeti, hiszen a mezőny túlnyomó többsége a Kalex alkatrészeire épít (a Boscoscuro négy, a Forward pedig két egységgel képviselteti magát, a maradék huszonnégy mind a Kalexhez tartozik).

Biaggi egykori főnöke mentette meg a gyorsaságimotoros-vb jelenlegi legdominánsabb gyártóját

Vannak azonban olyan sorozatok, amelyek valódi egyenmotort használnak. Ilyen az egyik legfontosabb utánpótlás-nevelő széria, a Red Bull Rookies Cup, amelynek futamain minden pilóta egy KTM RC250RBR-en ül. Az idén debütáló női gyorsaságimotoros-világbajnokságon pedig a Yamaha YZF-R7 fogja betölteni ezt a szerepet.

A Moto2 új gumibeszállítót kapott az idei évre, a Dunlop helyét a Pirelli veszi át. Suppo szerint ez egy előremutató lépés a sorozat szempontjából. „Azt hiszem, hogy az új gumigyártó jót fog tenni a bajnokságnak. Az a véleményem, hogy a Pirelli érkezésével bizonyos [nyomás] értékek megváltoznak majd, és ezért a pilótáknak több lehetőségük lesz különböző gumikezelési stratégiák használatára.”