Romano Albesiano úgy gondolja, hogy a Michelinnek csökkentenie kellene a guminyomás-szabályban foglalt határértéket. Az Aprilia technikai igazgatója azt viszont nem hiszi, hogy csapatának különösen nagy problémája lenne az előírás betartásával.
A tavalyi MotoGP-szezon közepén vezették be az azóta sokat kritizált minimális guminyomásra vonatkozó szabályt. Ennek lényege, hogy mind a sprint, mind a főfutamok esetén a táv egy bizonyos részében egy meghatározott határérték felett kell lennie a nyomásnak az első és a hátsó abroncsban is. A retorzió az első kihágás után egy figyelmeztetés, a másodiknál 3, a harmadiknál 6, végül pedig 12 másodperces időbüntetés.
Bohózattá válik a MotoGP 2024-es idénye? – a sportigazgató elismerte, beszélni kell a Michelinnel
A 2023-as idény második felében több verseny végeredménye is megváltozott az ez alapján kiosztott büntetések miatt. Erre először a Thai Nagydíj főfutama után került sor, amikor Aleix Espargarót visszasorolták az ötödikről a nyolcadik helyre. Romano Albesiano, az Aprilia technikai igazgatója szerint ez nem azt jelenti, hogy csapatának nagyobb problémát jelentene ez a szabály, mint a vetélytársaiknak.
„Aleix kapott egy figyelmeztetést Indonéziában, mert a hátsó gumija teljesen meghalt, ezért pedig nem tudta igazán nyomni, és így csak nagyon lassú tempóban tudta befejezni a futamot, ez pedig megnövelte a nyomást az első gumijában – idézi Albesianót a Motor Sport Magazine. – Aztán Aleix Buriramban egy egészen elenyésző különbség miatt kapta meg a büntetést .”
„A pilóták azt kérik a csapatfőnökeiktől, hogy tartsák alacsonyan a nyomást, hogy »jól működjön az első gumi«, és a csapatfőnökök megpróbálják a lehető legtöbbet kihozni ebből. Buriramban a körülmények megváltoztak a főfutam idejére, és mi így is csak egy kicsit voltunk [a határérték] alatt, szóval nem hiszem, hogy komoly problémánk lenne ezzel, megvannak az eszközeink a helyzet kezelésére.”
A legnagyobb nehézséget ezzel a szabállyal kapcsolatban az jelenti, hogy így a mérnököknek nagyon pontosan meg kell tudniuk becsülni a futam közbeni nyomásváltozás mértékét. Ez pedig, ahogyan Guld Péter egy korábbi elemzésében részletesen kifejtette, szinte lehetetlen feladat. Erről Albesiano is hasonlóan gondolkozik.
„Igen, [a guminyomás előzetes meghatározásánál] feltételezned kell, különösen hideg időben, hogy egyedül fogsz versenyezni, senkinek sem leszel a szélárnyékában. Ha azt tételezed fel, hogy valakinek a szélárnyékában, vagy egy csoportban fogsz menni, akkor megkockáztathatod [hogy alacsonyabb nyomással rajtolsz]. Viszont ez hazárdjáték, nem motorsport.”
„Azt hiszem, hogy a Michelinnek meg kellene fontolnia, hogy valamivel nagyobb mozgásteret ad nekünk, a határérték csökkentésével. Senki sem akarja a terméke által okozott baleset felelősségét viselni, de az már egyértelműen bebizonyosodott, hogy 1,88 bar alatti nyomással is lehet biztonságosan versenyezni.”
Albesiano a Ducati jelenlegi fölényéről beszélve kiemelte a bolognaiak egyik ritkán emlegetett technikai megoldását. „A Ducati nagyon erős, nagyon jó a szervezeti felépítésük, nagyszerű a motorjuk és elég sok is van belőle a mezőnyben, ami sokat segít nekik. Viszont nemcsak a nyolc motor miatt tudnak annyira sok információt kinyerni, hanem a szoftverük miatt is, amellyel nagyon gyorsan át tudják rágni magukat az adatokon.”