Marc Márquez február 17-én betöltötte a 31. életévét. A MotoGP-korszakban pedig eddig még senkinek sem sikerült ilyen, vagy ennél idősebb korban bajnoki címet nyernie.
A 2023-as MotoGP-szezon egyik legfontosabb kérdése az, hogy milyen teljesítményre lesz képes Marc Márquez a Ducatival. A spanyol pilóta tizenegy év után ült át egy másik gyártó motorjára a Hondáról, szóval a teszteken mutatott biztató tempója ellenére még biztosan sok munkát kell elvégeznie a Desmosedicihez való tökéletes alkalmazkodáshoz.
Ennek ellenére sokan – köztük új csapatának, a Gresininek a tulajdonosa – úgy gondolják, hogy Márquez akár már idén jó eséllyel pályázhat a bajnoki címre. Az Oddschecker.com adatai szerint cikkünk megjelenésének pillanatában a fogadóirodák is őt tartották a legesélyesebbnek a trófea megszerzésére, ráadásul szerintük egyedül Francesco Bagnaia veheti majd fel a versenyt vele.
Marc Márquez már idén a bajnoki címért harcolhat? – a Gresini tulajdonosa szerint igen
Azonban Márquez előtt tornyosul a bajnoki cím felé vezető úton egy eddig mindenki számára megugorhatatlannak bizonyuló akadály: az életkor. Február 17-én 31 éves lett, és ilyen, vagy ennél idősebb korban pedig a MotoGP-korszakban még senkinek sem sikerült megszereznie a trófeát. Valentino Rossi az egyetlen, aki erre egyáltalán a 30-on túl képes volt. Egyébként Mick Doohan volt a legutolsó pilóta, aki 31 évnél idősebben a királykategória legjobbjának tudott bizonyulni.
Egy pilótának a bajnoki cím megszerzéséhez szinte biztosan szüksége van arra, hogy futamokat nyerjen, az idő múlása pedig ezt sem könnyíti meg a versenyzőknek. Az elmúlt években hárman tudtak felállni a dobogó tetejére a 30. születésnapjuk után: Johann Zarco (2023), Aleix Espargaró (2022 és 2023) és Andrea Dovizioso (2020).
A győzelmek és a bajnoki címek mellett egy 30 évnél idősebb versenyző számára egy királykategóriás ülés megszerzése, illetve megtartása sem egyszerű feladat. Márquez mellett jelenleg csak három olyan MotoGP-pilóta van, aki már betöltötte ezt az életkort: Espargaró (34), Zarco (33) és Nakagami Takaaki (32). Ennek többek között az az oka, hogy az elmúlt években megnövekedett a futamok száma, ez pedig a nagyobb terhelés mellett több sérülést is jelent. Azokból pedig egy idősebb motoros nehezebben tud teljesen regenerálódni, mint fiatalabb kollégái.
Hiába ő a favorit, Marc Márquez szerint hiba lenne a vb-címről beszélni
Érdekes módon látszólag a Superbike-világbajnokságon könnyebb eredményesnek lennie egy 30-on túli versenyzőnek, mint a MotoGP-ben. Ebben a sorozatban az elmúlt években Jonathan Rea és Álvaro Bautista is bajnok tudott lenni ennél idősebb korúan, utóbbi az első trófeáját 37 évesen szerezte.