2024. április 20. 11:44
KezdőlapMotoGPHiába fejlődtek, még mindig években mérhető a lemaradása a Yamahának és a...

Hiába fejlődtek, még mindig években mérhető a lemaradása a Yamahának és a Hondának?

Simon Crafar úgy véli, mind a Honda, mind a Yamaha egyértelműen fejlődött a tavalyi idényhez képest, de továbbra is nagy a lemaradásuk. A gyorsaságimotoros-világbajnokság királykategóriájának jelenleg szakértőként dolgozó korábbi futamgyőztese a KTM-mel kapcsolatban kifejezte aggályait.

Az elmúlt időszakban mindkét, a MotoGP-ben jelen lévő japán gyártó igencsak mélyre került. A Honda zsinórban a második évben lett utolsó a konstruktőri tabellán, de a Yamaha sem szerzett sokkal több pontot náluk. Előbbi márka már elvesztette sztárversenyzőjét Marc Márquez személyében, utóbbi azért küzd, hogy Fabio Quartararo jövőre is náluk szerepeljen.

A két gyártót a MotoGP is próbálja segíteni, hiszen az új koncessziós szabályok értelmében jóval nagyobb a mozgásterük, mint az ellenfeleknek. Ennek gyümölcsét a teszteken lehetett látni először. Simon Crafar, aki az időmérők, illetve a futamok utáni interjúkat szokta készíteni, úgy véli, hogy bár a fejlődés egyértelmű, de még mindig nagy a hátrány.

„Az elmúlt esztendőkben az olasz gyártók évekkel előrébb jártak az aerodinamika és az elektronika terén – nyilatkozta az 1999-es Brit Nagydíj 500 köbcentis futamgyőztese. – Az elektronika területén a japánok egyértelműen előreléptek, mind a Honda, mind a Yamaha. Javítottak a motorblokkjukon, és rengeteg apróságon a vázat illetően, illetve a kipufogón. Azonban úgy gondolom, hogy néhány évvel még mindig le vannak maradva. Hónapokba telhet utolérni [a többieket]. Az elektronika terén hátrányban vannak, ami jelentős részét képezi a lemaradásuknak. Ez csak egy megérzés az alapján, amit a pályán látok és amit a versenyzők beszámolóiból hallok. Azonban ez a teszt. Egy más állapotban lévő pályára fogunk visszatérni, amihez mindenkinek alkalmazkodnia kell. Ez lehetőséget ad majd a felzárkózásra. Nem ugyanolyan lesz, mint a teszten. Az igazi versenyzők pedig akkor jelennek meg, amikor kialszanak a lámpák. Valaki abban jó, hogy a tesztelésen körbe-körbe megy, mások versenyeznek.”

A jó végsebesség ellenére is nagy a hátránya a Yamahának a pilótái szerint

Az új-zélandi exversenyző szavait a jelenlegi pilóták is többé-kevésbé megerősítették. Fabio Quartararo hangsúlyozta, hogy látja az előrelépést, de hozzátette, az egykörös tempóban még muszáj javulniuk. Ami a Hondát illeti, Joan Mir pozitívan csalódott a katari teszt első napja után, és kiemelte, a motor sokkal könnyebben kezelhető a tavalyihoz képest.

Mir pozitívan csalódott a Hondában, a „német” Marini szerint ennyi nem elég

Crafar a japánok mellett a KTM-re is kitért. Sokan úgy gondolták, hogy az osztrák márka akár utol is érheti a Ducatit, de minimum közelebb kerülhet hozzájuk. Ehhez képest a tesztek alapján úgy tűnik, hogy ezúttal az Aprilia lesz az első számú kihívó. Az 55 éves szakértőt nyugtalanítja a KTM helyzete, de bízik benne, hogy a futamon villantanak.

„Ez az egymillió dolláros kérdés – fogalmazott. – Nagyon hittem a KTM-ben, mert rengeteg [alkatrészt] hoztak. Amikor azt mondom, hogy rengeteg, akkor néhány motorblokk-specifikációra [gondolok]. Megkérdeztem Brad [Bindert] az új motorblokkról. Azt mondta, hogy »nagyszerű, nem érzek semmilyen változást, csak gyorsabb lesz a maximális fordulatszámig«. Dolgoztak az elektronikán, a kipufogón, az aero jobbnak bizonyult. Azonban még mindig nem azt láttam, amire számítottam. Azt vártam, mint tavaly, amikor minden összeállt, hogy láthatjuk ennek az eredményét. Őszinte leszek, kicsit ideges vagyok miattuk, hogy ez még nem jelent meg. Ez az utolsó pillanat. Tényleg nem tudom. Nem hiszem, hogy azt láttuk, amire számítottam, hogy a KTM közel kerül a Ducatihoz. Mentségére szóljon, hogy Brad egy nagyon hosszú etapot futott. Bejött, és két lágyat tett fel, csak azért, hogy kipróbálja. Két nap után biztosan fáradt volt, aztán teljesített egy hosszú etapot. Azt mondom, hogy még mindig van esély rá, hogy az első futamon látjuk majd, hogy miről beszélek. Arra számítok, mint tavaly. A [gyári] KTM mindkét pilótája jó versenyző, egy futamon többet hoznak ki magukból. Szerintem ezzel mindenki egyetért, a csapatuk biztosan. Jó esély van rá, hogy ezt fogjuk látni. Azonban kicsit ideges vagyok miattuk, hogy papíron még nem láttuk.”

Néhányan altattak? Vagy mégsem? – a nagy találgatások elkezdődtek a MotoGP-ben