Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója tisztázta, hogy a sorozat miért nem tud teljes mértékben hátat fordítani az aerodinamikának.
Ahogyan már korábban beszámoltunk róla, 2027-től valószínűleg a jelenleginél kisebb, 850 köbcentis motorblokk fog dolgozni minden MotoGP-gépben. Ezáltal viszont a motorok súlya is csökkeni fog, így feltételezhetően nagyobb kanyartempóra lennének képesek, ha nem foglalkozna ezzel a kérdéssel a sorozat.
Miért nem lesz unalmasabb a MotoGP az erőforrások méretének csökkentése miatt?
Ugyanis Corrado Cecchinelli, a MotoGP technológiai igazgatója elmondta, hogy az aerodinamikai fejlesztések szerepének csökkentésével szeretnék elérni, hogy a motorok ne váljanak veszélyesebbé a kanyarokban. Viszont ehhez azt is hozzátette, hogy még aránylag messze vannak az ezt lehetővé tévő megállapodástól.
„Azt reméljük, hogy lassabbak lesznek a kanyarokban a kevesebb aerodinamika miatt – nyilatkozta a Crash.net-nek Cecchinelli. – De az aerodinamikát illetően még távolabb vagyunk a megállapodástól, mint a motorblokkok terén. Szóval nehéz lenne most megmondani, hogy csak csökkenni fog-e az aerodinamika szerepe, vagy bizonyos dolgok teljesen be lesznek-e tiltva. A mi alapvető javaslatunk, amelyet még nem fogadtak el, az az, hogy többé-kevésbé ugyanezzel a koncepcióval, viszont csökkentett méretekkel menjünk tovább.”
Sok szurkoló azt szeretné, hogy a MotoGP teljesen fordítson hátat az aerodinamikának, ám ez Cecchinelli szerint nem lehetséges. „Néha azt olvasom, hogy »meg kellene szabadulnotok az aerodinamikától«, pedig hát ennek nincs semmi értelme – mondta az olasz szakember. – Hiszen amikor valami gyorsan mozog a levegőben, akkor arra az aerodinamikának hatása van. Lehetetlen azt mondani, hogy »ne legyen aerodinamika«. Szóval ez teljes képtelenség.”
„De őszintén szólva, még akkor sem akarnánk ezt, ha valami varázslat segítségével lehetségessé válna – tisztázta az álláspontjukat Cecchinelli. – Hiszen úgy látjuk, hogy ez egy lenyűgöző terület, egy technikai kihívás. Ráadásul egyben egy fontos marketingeszköz számunkra a sportágunk és az utcai sportmotorok tekintetében is.”
Tényleg csak a csillagos ég szabhat határt az aero csomagok további fejlesztéseinek?
„Tehát több oka van annak, hogy miért nem akarnánk teljesen visszamenni az időben, még ha lehetséges is lenne. Meg amúgy is, hogyan lehetne teljesen betiltani az aerodinamikát ilyen szabályok segítségével? A múltban ezt már megpróbáltuk, és nem jártunk sikerrel. Mostanra pedig rájöttünk, hogy ez egy értelmetlen csata.”
„Ehelyett jelenleg a hatásának a csökkentéséről van szó, mivel az bizonyos mértékig veszélyes tud lenni. Vannak, akik azt mondják, hogy az aerodinamika miatt nagyobbak a motorok fizikai korlátjai, így biztonságosabbak. Viszont az igazság az, hogy amennyiben kitolod egy motor fizikai korlátjait, akkor kizárólag úgy növelheted a biztonságot, ha ugyanakkora sebességgel mész, mint korábban. Ha gyorsabban mész, akkor végül csak nagyobb sebességgel fogsz bukni.”
„Az aerodinamikába való belemélyedésnek számos veszélyes mellékhatása lehet. Például, nehezebb megjósolni, hogy miként fog viselkedni a motor a szélárnyékban. Vagy könnyebben túl lehet terhelni az első gumit. Nehezebbé teheti a kormányzást egy pánikmanőver során. Tehát kompromisszumra van szükség, viszont nem vagyunk a tiltás pártján, bármit is jelentsen ez. Mi csak megfelelő korlátokat szeretnénk a teljesítmény és a fejlesztések költségeinek tekintetében.”
Lorenzo ijesztőnek tartja a MotoGP motorjait, félti a versenyzőket