Sajtóértesülések szerint a MotoGP kereskedelmi jogainak nagy részét felvásárló Liberty Mediánál fontolgatják, hogy a Forma–1-gyel rendezzenek közös „szupernagydíjat”. Mindez nem tűnik kivitelezhetetlennek, de néhány akadályt le kell küzdeni.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, a Liberty Media többségi részesedést szerzett a MotoGP (és a Superbike-világbajnokság) kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sportsban. Az amerikai vállalat részesedése körülbelül 86 százalék lesz, miután a tranzakció teljesen végbement, így a legfontosabb döntéseket innentől kezdve ők fogják hozni.
Hamarosan jöhet a bejelentés, a Forma–1-et birtokló cég veszi át a MotoGP irányítását
Hogy hogyan próbálják meg megváltoztatni a sportágat, az egyelőre a jövő zenéje. Mindenesetre a Forma–1-ből ki lehet indulni, hiszen a négykerekű csúcskategóriát 2016 óta ők irányítják. Bár az intézkedéseik megosztják a szurkolókat, ami miatt egyébként a MotoGP rajongóinak egy része is aggódva figyeli az eseményeket, az biztos, hogy gazdaságilag nagy fellendülést hoztak.
Ráadásul így, hogy a kér széria egy kézbe került, akár bizonyos szintű együttműködést is meg lehet valósítani. A Corriere della Sera ezzel kapcsolatban azt írja, hogy a Liberty fontolgatja a „szupernagydíjnak” nevezett esemény létrehozását. Ennek keretében a MotoGP és a Forma–1 mezőnye egyazon hétvégén szerepelne ugyanazon a pályán.
Ennek persze megvannak a maga hátráltató tényezői. Például a helyszínek nagy része nem alkalmas arra, hogy egyik vagy másik sorozatot fogadja. Persze vannak olyan pályák, amelyek mindkét sorozatnak otthont adnak, de ebben az esetben a helyhiány okozhat problémát, legyen szó a garázsokról, a paddockról, az irodákról vagy a vendéglátóegységekről.
Persze erre lehet egy kézenfekvő megoldás: ténylegesen csak a MotoGP és a Forma–1 versenyezzen azon a hétvégén. Mindez azt jelentené, hogy nincs Moto2, Moto3, MotoE, vagy éppen Red Bull Rookies Cup, illetve Northern Talent Cup, míg a másik oldalon a Forma–2, a Forma–3, a Porsche Szuperkupa és az F1 Academy sem fog versenyezni. Mindez egyik oldalról sem lenne újszerű: 2005-től 2013-ig csak a MotoGP versenyzett Laguna Secán, míg a Forma–1 betétszériái egyébként sem tartanak mindenhova a csúcskategóriával.
Jelenleg öt olyan helyszín van, amely mind a MotoGP, mind az F1 mezőnyét fogadja: Loszaíl, Austin, Barcelona, Silverstone és Spielberg. Ezeken a pályákon mind a technikai, azaz leginkább biztonsági, mind a technológiai, vagyis a közvetítéshez szükséges feltételek adottak a két széria egy időben történő fogadására. Könnyen elképzelhető, hogy amennyiben megvalósul a „szupernagydíj” ötlete, akkor ezen aszfaltcsíkok valamelyike ad otthont a két (vagy ki tudja, mennyi) bajnokságnak. Vagy éppen Madrid, ahol az F1 2026-tól fog versenyezni, és már korábban sem zárták ki az ottani közös hétvége ötletét.
Klasszikus helyszíntől szabadul meg az F1 egy újabb utcai pálya kedvéért