Maverick Viñales nem tudta magában tartani az érzelmeit, amikor arról beszélt, hogy az elmúlt években mennyire sok szenvedésen ment keresztül. A spanyol versenyző a rossz rajtja után is azt sulykolta magának, hogy meg tudja csinálni.
Maverick Viñales vasárnap történelmet írt, hiszen ő az első olyan pilóta a MotoGP-korszakban, aki három különböző gyártóval tudott (fő)futamot nyerni, hiszen a Suzuki és a Yamaha után az Amerikai Nagydíjon a gyári Aprilia színeiben is felállhatott a dobogó legfelső fokára. Ha az 500 köbcentis érát is idevesszük, akkor ezzel csatlakozott Mike Hailwoodhoz, Randy Mamolához, Eddie Lawsonhoz és Loris Capirossihoz.
Óriási dráma, Marc Márquez az élről bukott, Viñales a borzalmas rajtja után írt történelmet
A 29 éves versenyző több mint három éve nyert ezt megelőzően, hiszen legutóbb a 2021-es idénynyitón ünnepelhetett győzelmet Katarban. Azóta sok nehézségen ment keresztül, érzelmeit pedig a kamerák előtt sem tudta magában tartani. A DAZN közzé is tette a videót, amely ugyan csak Spanyolországban elérhető, de ha valaki nagyon akarja, akkor némi trükközéssel meg tudja tekinteni.
„Nem találom a szavakat, eddig a pontig nagyon nehéz volt – kezdte Viñales, majd könnyek között tört ki. – Nagyon sokat szenvedtünk, ezt a családom is jól tudja. Minden erőfeszítés, amit beletettem, meghozta gyümölcsét, nagyon boldog vagyok. Nagyon szeretném megölelni a feleségemet és a lányaimat, akik velem együtt szenvedtek.”
A spanyol motoros felidézte a 2021-es Stájer Nagydíj hétvégéjét, amelyet követően a Yamaha úgy döntött, hogy megválik tőle. Bár csak két futamot kellett kihagynia, és utána máris felülhetett az Apriliára, innentől kezdve többször is felmerült benne, hogy befejezze királykategóriás pályafutását. Ezt azonban nem tette meg, ami most meghozta az eredményét.
BatMav is Aprilia's hero! 🦇#AmericasGP 🇺🇸 pic.twitter.com/hI9k0kf11c
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 14, 2024
„Ausztriában nem tudtam, hogy abbahagyjam-e, és ne versenyezzek tovább, most pedig minden szempontból a csúcson vagyok – folytatta. – Ez csak egy dologra tanít, hogy nem szabad feladni, az embernek bíznia kell magában, és tovább kell hinni. Mindenkinek szeretnék köszönetet mondani, aki erőt adott nekem. Voltak pillanatok, amikor be akartam dobni a törölközőt, de mindig kaptam elegendő támogatást, hogy higgyek, és minden reggel felkeljek, hogy mindent beleadjak.”
Viñales annak ellenére győzött, hogy a rajtja katasztrofálisan sikerült, és rengeteg pozíciót veszített az első métereken. Ezután viszont folyamatosan felzárkózott, és azokat is utolérte, akik az elején kicsit elléptek a többiektől. Bár azt soha nem fogjuk megtudni, hogy Marc Márquezzel mire ment volna, de könnyen lehet, hogy a nyolcszoros világbajnok sem jelentett volna akadályt neki.
„Délelőtt gond volt a kuplunggal, a csapat pedig nem volt biztos benne, hogy jól fog működni, és valóban nem működött jól – magyarázta. – Aztán viszont koncentráltam, tudtam, hogy a közepes gumi remekül működik nálam, a versenyen tisztában voltam vele, hogy megvan a tempóm ahhoz, hogy az élen legyek. Néha úgy érzem, varázsolni tudok, és a mostani egy ilyen nap volt.”
Viñales a rajtnál kis híján balesetet okozott, de végül mindenki a motoron maradt. Ezzel együtt sokat veszített, és ilyenkor gyakran előfordul, hogy az adott pilóta elcsügged, és nem tud jelentősen visszazárkózni. A 29 éves motoros azonban próbálta tartani magában a lelket, és bár sokszor közel került a riválisokhoz, végül az első kanyar után lényegében hibátlanul hozta le a futamot.
A történelmet író Viñales nem tudta megjegyezni, hogy „hányat előzött” az austini futamon
„Nem számítottam rá, hogy Pedro [Acosta] ilyen jól fog rajtolni, mert szombaton nem indult jól – jelentette ki. – Megpróbáltam zárni az ívet, de Pecco [Bagnaia] bejött, és kiszorított. Amikor tizedik voltam, a bemelegítésen tapasztalt érzésből kiindulva azt mondtam magamnak, hogy »ne aggódj, Maverick, húsz kör van, minden körben egy versenyző«, és ezt próbáltam végrehajtani, a maximumot nyújtani anélkül, hogy túlmelegedne a gumi. Láttam, hogy fékezéskor nagyon közel kerültem az ellenfelekhez. A türelem, illetve a hit tette lehetővé, hogy ne hibázzak. Hátulról is meg lehet csinálni, és most minden erőmmel ezt akartam.”