Két korábbi versenyző elmagyarázta, mi okozhatta a Spanyol Nagydíj sprintfutamán látott roncsderbit. A jelenség áldozatául esett Maverick Viñales szerint félbe kellett volna szakítani a versenyt.
Ritkán látható bukássorozatot hozott a Spanyol Nagydíj sprintfutama. A huszonöt rajthoz állt versenyzőből összesen tizenöten estek el. A legtöbben az 5-ös kanyarban estek el, Álex Márquez, Brad Binder és Enea Bastianini például közvetlenül egymás után, de nem csak az a szakasz volt problémás, Marc Márquez például a 9-es kanyarban bukott az élről. De valójában mmi is volt az a probléma?
Martín nyerte az őrületes jerezi sprintet, Marc Márquez megint az élről bukott, Quartararo dobogós
Erre kereste a választ Mat Oxley, a veterán MotoGP-szakíró a leintés után. „Beszéltem néhány mérnökkel, akik beszéltek a versenyzőikkel – írta az X-en. – Ma reggel esett az eső, [majd] kisütött a nap, felmelegítette az aszfaltot, a víz pedig beszivárgott a felületre. Nem látható módon, így csak a szerencsén múlik, hogy az ember rámegy-e vagy sem.”
Three simultaneous crashes!!! 💥💥💥@Bestia23, @BradBinder_33 and @alexmarquez73 are all in the gravel 😱#SpanishGP 🇪🇸 pic.twitter.com/8dmEkSNHf2
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 27, 2024
Persze nem Oxley volt az egyetlen, akit érdekelt a téma. A TNT Sports adásában két egykori versenyző elemezte ki a történteket, illetve a hátteret. Egyikük a brit Superbike-bajnokságban hét futamgyőzelemig jutó, a MotoGP-ben is megforduló Michael Laverty, a másikuk a 2014-es Superbike-világbajnok, Sylvain Guintoli volt.
„Az Ángel Nieto-kanyarban, akárcsak az ötösben van egy vízelvezető – kezdte a brit expilóta. – Azóta kétszer is újraaszfaltozták. Együttéreztem Marckal, mindent jól csinált. Ezek a bukások nem igazán a versenyző hibájából [következnek be]. Az ember megy a külső íven, nem látja a nedves foltot. Talán abban a körben, a nyolcas kanyarban volt egy átfolyás az aszfalton. Szívfájdalom. Nagyon aprók. Az ember tudja, hogy ott vannak, ezért óvatosan bánik velük, de egy motoron nem láthatja.”
„A légi felvételeken látható, hogy belül száraz – vette át a szót Guintoli. – Ezt használta ki Marc, hogy megelőzze Bindert, [Jorge] Martínt és [Miguel] Oliveirát. A kanyar kijáratánál van egy kis folt, amikor az ember újra meghúzza a gázkart, és nem számít rá. Olyan, mint a Mario Kart. Csapdák, amelyeket rádobnak az emberre, miközben motorozik. Ez nem ideális. Az ember azt várná, hogy a pálya állapota javuljon, nem pedig véletlenszerű helyeken lévő vizet.”
Laverty hozzátette, a legjobbakkal is előfordul, hogy rajtuk kívül álló okokból szenvednek balesetet, és szerinte most sokakkal ez történt. „A versenyzők tudják, hogy ott vannak [a bukkanók] – magyarázta. – Ezek veszélyesek. Ahogyan a gumik átmennek rajtuk, jobban tapadnak. Hirtelen megváltoznak a körülmények. A hőmérséklet vagy a páratartalom módosul. A víz újra felszivárog a felszínre. A körülmények egy időre megváltoznak.”
OH NO @marcmarquez93! 💥
The #TissotSprint leader is out as well! ❌#SpanishGP 🇪🇸 pic.twitter.com/ar2usUK5qV
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 27, 2024
„Ez nem jó – vélekedett Guintoli. – A pályát rendbe kell hozni. A pilóták nem ilyen körülmények között akarnak versenyezni. Tudom, hogy ez egy őrült futam volt, de ez így nem megy. A körülmények változnak, a víz az aszfaltra szivárog. Szóval az ember azt hiszi, minden rendben van, azt hiszi, hogy a foltok száradnak, és lépésről lépésre növeli a tempóját. Ezért láttuk azt a három bukást egymás után az ötös kanyarban. Nyilvánvaló, hogy a víz visszajött.”
Maverick Viñales szintén a körülmények áldozata volt, így azok után, hogy Austinban mindent besöpört, ezúttal nem szerzett pontot. A gyári Aprilia pilótája szerint ugyanakkor a versenyirányítás nem hozott jó döntést, amikor az első bukások után nem szakította félbe a körözést. A 29 éves motoros úgy véli, erre könnyedén lett volna lehetőség.
„A pálya problémát jelentett. Nem értem, hogy egy ilyen futamot hogyan nem lehetett megállítani, miután ennyi versenyző bukott – jelentette ki. – Véleményem szerint nem voltak meg a versenyzéshez szükséges feltételek. Semmin nem változtatott volna, ha várunk még félórát, és utána újraindul a verseny, ez is lehetett volna egy megoldás. Sokszor mi, pilóták is hibásak vagyunk, mivel nehezen tudunk megegyezni a biztonság kérdésében.”