Jerezben rendezték meg a MotoGP első idei szezon közbeni kollektív tesztjét, amelyen Fabio Di Giannantonio futotta a legjobb időt. A hétfői körözés alatt azonban nem rá, hanem a Hondára és a Yamahára szegeződött a legtöbb tekintet.
Hétfőn került sor a MotoGP első idei szezon közbeni kollektív tesztjére. A gyakorlás helyszíne a jerezi pálya volt, a mezőny így egyszerűen ott maradt a Spanyol Nagydíj után. A csapatoknak nyolc óra állt a rendelkezésére, az időjárás pedig kedvezőbb volt, mint a versenyhétvége során.
Először Maverick Viñales és Johann Zarco hagyta el a bokszutcát. Az első óra végén Marc Márquez neve mellett szerepelt a legjobb idő, a nyolcszoros világbajnok 1:36.826 másodperc alatt ért körbe. Ezután pedig már csak kétszer változott a vezető személye, előbb Francesco Bagnaia 1:36.589-cel, majd Fabio Di Giannantonio 1:36.405-tel állt az élre, és utóbbit már senki sem tudta letaszítani onnan. Viszont ezen a teszten – ahogyan a legtöbb hasonló gyakorláson – nem igazán volt jelentősége a köridőknek, amit az is jól jelez, hogy még a VR46 pilótája is jelentősen elmaradt az új pályacsúcstól (1:36.025), amelyet Bagnaia állított fel a Spanyol Nagydíj pénteki edzésén. A körözés alatt Jorge Martín, Marco Bezzecchi és Augusto Fernández került a földre.
The Fastest #JerezTest 🫨@FabioDiggia49 #PertaminaEnduroVR46RacingTeam #MotoGP #Diggia49 #VR46 pic.twitter.com/jh79O7DKTk
— Pertamina Enduro VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) April 29, 2024
A legnagyobb figyelem kétségtelenül a Hondára és a Yamahára összpontosult. A két japán óriás jelenleg eléggé le van maradva az európai vetélytársaik mögött, így minden ilyen alkalmat meg kell ragadniuk, hogy elősegítsék a felzárkózásukat. Az elmúlt időszakban mindkét gyártó tartott egy-egy privát tesztet Barcelonában, így már legalább félkész megoldásokkal érkeztek meg Jerezbe.
A Honda a négy állandó versenyzőjén kívül Stefan Bradlt, a tesztpilótájukat is bevetette. Bradl az LCR duójával, Zarcóval és Nakagami Takaakival együtt egy „teljesen új RC213V-t” vitt pályára, Luca Marini pedig egy „frissített vázat” próbált ki. Ezeken kívül több új aerodinamikai elem is felkerült a motorokra. Az új erőforrással kisérletező Joan Mir optimistán nyilatkozott: „Tudjuk, hogy milyen irányt kell követnünk. Most már csak a fejlesztésekre kell várnunk.” A legjobb időt (1:37.326) az aszakaiak versenyzői közül Nakagami futotta, amely a tizenhatodik helyre volt elég. Egyébként a japán motoros volt a legszorgalmasabb az egész mezőnyből, összesen 81 kört tett meg.
Az már az előző hét folyamán kiderült, hogy a Yamahának nagyon fontos lesz ez a jerezi körözés. Hétfő délelőtt Massimo Meregalli, az iwataiak csapatigazgató elárulta, hogy pontosan mire koncentrálnak. „A két legnagyobb dolog, amelyet tesztelnünk és értékelnünk kell, az egyfelől az [új] aerocsomag, amelyet rövidesen homologizáltatni akarunk a pilótáink visszajelzéseire alapozva, és a megújított váz” – mondta az olasz szakember.
Looks familiar pic.twitter.com/IjPpdoiqtJ
— David Emmett (@motomatters) April 29, 2024
Főként a Meregalli által említett aerocsomag volt az a dolog, amely beszédtémát szolgáltatott, hiszen a gyártó többek között egy új első szárnyat is tesztelt. A Yamaha esetén csak a két állandó pilóta gurult pályára, közülük Álex Rins volt a gyorsabb 1:37.024-gyel, a spanyol motoros a tizennegyedik pozícióban zárta a napot.
Az Aprilia háza táján az jelentette a legnagyobb újdonságot, hogy a Trackhouse Racing színeit képviselő Raúl Fernández végre felülhetett az idei motorra, amelyet csapattársa, Miguel Oliveira már korábban megkapott. Aleix Espargaró pedig egy új összeültető rendszert próbált ki, amelyet a gyártó tesztpilótája, Lorenzo Savadori már éles körülmények között is használt a Spanyol Nagydíjon. Savadori egyébként hétfőn is pályára gurult, de a leggyorsabbnak nem ő, hanem Viñales bizonyult, aki 1:36.492-vel a második helyen zárt.
Time to try out the RS-GP24 @25RaulFernandez pic.twitter.com/uZgQw2z3Wy
— Trackhouse MotoGP (@TrackhouseMoto) April 29, 2024
Mellékesen a noaleiek is kísérleteztek új aerodinamikai megoldásokkal. Ezek közül a farokelemet kell kiemelni, amely a tavalyi és az idei változatok keveréke.
Talán a Ducati esetén lehet a legkevesebb dologra rámutatni, amellett persze, hogy a Desmosedicik most is jól muzsikáltak, a legjobb tízbe Marco Bezzecchi kivételével a bolognaiak összes pilótája be tudott kerülni. A hírek szerint többen közülük, például Bagnaia, új beállításokat próbálgatott. Meg kell említeni még Franco Morbidellit, aki szép lassan visszatérni látszik a január végi sérüléséből. Morbidelli a hétfői körözést a harmadik helyen zárta (1:36.527), és a mezőny egyik legszorgalmasabb tagja volt a megtett körök szempontjából.
A KTM is csak kisebb újításokkal készült a tesztre, amelyen az egyik tesztpilótájuk, Pol Espargaró is motorra ült. Az osztrákok kötelékéből Brad Binder futotta a legjobb időt, a dél-afrikai versenyző 1:36-639-cel a hatodik helyet szerezte meg.
A MotoGP jerezi tesztjének végeredménye
The curtain falls on the #JerezTest! 🏁
A late late improvement sees Maverick leap to 2nd as @FabioDiggia49's 1:36.405 remains the best lap time of the day⏱️#MotoGP pic.twitter.com/WYArjyieTF
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) April 29, 2024