Csütörtökön egy rendkívüli sajtótájékoztatón Aleix Espargaró bejelentette, hogy a 2024-es idény végén visszavonul a MotoGP-ből. A spanyol pilóta összesen tizennégy teljes szezont töltött el a királykategóriában.
Amióta Pol Espargaró már csak tesztpilótai szerepet tölt be a KTM-nél, megfeleződött az Espargarók száma a rajtrácson. Csütörtökön, egy rendkívüli sajtótájékoztatón pedig kiderült, hogy jövőre már senki sem fogja képviselni a családot a MotoGP állandó mezőnyében.
Aleix Espargaró ugyanis bejelentette a visszavonulását. Az időzítés nem véletlen: a hétvégén fog sor kerülni a Katalán Nagydíjra, amely Espargaró hazai fordulója. A saját szurkolói így méltóképpen el tudják majd búcsúztatni. Ráadásul az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva Barcelonában jó eséllyel pályázik egy kiemelkedő eredményre.
Azt pedig nem nehéz kitalálni, hogy mi állhat a döntése hátterében. Espargaró a jelenlegi állandó mezőny legidősebb tagja – 34 éves –, és már többször is beszélt arról, hogy fontolgatja ezt a lépést. Elmondta, hogy egyre jobban lefárasztják a stresszes hétvégék, és szeretne több időt tölteni a gyerekeivel.
Aleix Espargaró, a jelenlegi legidősebb MotoGP-pilóta elárulta, mikor fog visszavonulni
Espargaró egy nagyon hosszú pályafutást tudhat a magáénak. 2004-ben, 20 éve mutatkozott be a gyorsaságimotoros-világbajnokságon. Másfél szezont töltött el a 125 köbcentis kategóriában, majd fellépett a középső géposztályba, amelyben két és fél idényt futott.
A tervek szerint 2009-ben a Campetella Racinggel debütált volna a MotoGP-ben, de a csapat végül visszalépett az indulástól. Az ülés nélkül maradt Espargaró abban az évben két futamra beugrott az Aspar csapat akkor Balatonring Team néven futó 250 köbcentis alakulatához. Ezen felbuzdulva a Pramac őt kérte fel a sérült Mika Kallio helyettesítésére, így végül az Indianapolisi Nagydíjon mégis bemutatkozhatott a királykategóriában. Abban az évben összesen négy futamot teljesített a nagyok között, mivel a szintén megsérülő Niccolò Canepa motorjára is őt ültette fel az olasz csapat.
2010-ben aztán már egy teljes MotoGP-szezonra szerződtette a Pramac, de annyira nem voltak vele megelégedve, így 2011-ben vissza kellett térnie a középső géposztályba. Az akkor már Moto2-es világbajnokságként futó sorozatban ekkor állhatott először dobogóra: harmadik lett a Katalán Nagydíjon.
Egy évvel később már megint a MotoGP-ben vitézkedett, amelyből aztán ki sem lehetett volna robbantani. 2012-ben és 2013-ban az akkor még gyári támogatást nem élvező Apriliánál versenyzett, 2014-re pedig a Yamaha Forward nevű szatellitcsapatához igazolt. Ekkor pedig megszerezte az első dobogóját a királykategóriában is, hiszen második lett az Aragóniai Nagydíjon. A hangvillások után a Suzuki pilótája lett, 2015-ben és 2016-ban ment náluk.
Az igazi otthonát viszont csak ezután találta meg. 2017-ben leszerződött az Aprilia gyári támogatású istállójához, amelynél végül megragadt. Pedig nem indult annyira jól a kapcsolata a noaleiekkel, az első idényekben nagyrészt csak küszködtek. Azonban a folyamatos munkának meglett az eredménye, és 2021-re odakerültek a tűz közelébe. A Brit Nagydíjon végre meglett az első dobogós, egy harmadik hely is.
Ám az igazán nagy dobás csak ezután következett. 2022-ben Espargaró megnyerte az Argentin Nagydíjat, és további öt futamot a harmadik helyen fejezett be. Sokáig úgy tűnt, hogy a világbajnoki címért is harcban lehet, végül az idény végére kicsit elfogyott, és „csak” negyedik lett. Tavaly a trófea már nem annyira került szóba az esetében, bár Silverstone-ban és Barcelonában is őt intették le elsőként.
Jó kérdés, hogy ki jöhet majd Espargaró helyére. Mindenesetre a hírek szerint az Apriliának már megvannak a kiszemeltjei.
Az Apriliának három kiszemeltje lehet arra az esetre, ha Espargaró a visszavonulás mellett döntene