A hétvégén a MotoGP Indonéziában, a Superbike-világbajnokság pedig Aragóniában fog vendégeskedni. A királykategóriát tekintve az az egyik legnagyobb kérdés, hogy Francesco Bagnaiát megviselte-e a misanói főfutamon elszenvedett bukása. A Superbike-vb fordulójának legfőbb témája, hogy Toprak Razgatlıoğlu vissza tud-e térni, és ha nem, Nicolò Bulega mennyit tud közeledni hozzá a tabellán.
A két misanói forduló után a MotoGP mezőnye Délkelet-Ázsia felé veszi az irányt, és egy héttel az Emilia-romagnai Nagydíjat követően már Indonéziában bőgnek majd fel a versenygépek. Ezzel kapcsolatban elsőként azt kell leszögeznünk, nem véletlen, hogy a pilóták szeretnek ebbe az országba jönni, hiszen minden évben hihetetlen fogadtatásban részesítik őket a fanatikus szurkolók.
This energy >>>> 🤩
Feeling the love of SO MANY FANS on a Wednesday was just awesome! 🫶#IndonesianGP 🇮🇩 pic.twitter.com/HAP0UccCxH
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 25, 2024
Az Indonéz Nagydíj eddig összesen négyszer szerepelt a naptárban, de 1996-ban és 1997-ben még a Sentul International Circuiten köröztek a pilóták. A forduló 2022-ben tért vissza, de akkor már a Mandalika International Street Circuit volt a helyszíne. A „modern” korszakban még senkinek sem sikerült kétszer győznie, 2022-ben Miguel Oliveira, 2023-ban Francesco Bagnaia nyert vasárnap, a tavalyi sprintet pedig Jorge Martín húzta be. Pedro Acostának szintén van innen egy diadala, hiszen ő zárta az élen az előző Moto2-es futamot.
A kapuit 2021-ben megnyitó a Mandalika International Street Circuit nevében fel lehet fedezni valami meglepőt: eszerint egy utcai (street) pályáról van szó. Ezzel azonban szembemennek az elmúlt években látottak, amelyek szerint egy hagyományos versenyzésre kialakított aszfaltcsíkról van szó. A „téves” elnevezésnek az az oka, hogy elméletileg a jövőben a pálya egyes részei használhatók lesznek a közúti forgalom számára is az újonnan épülő üdülőkomplexumok elérésére. Az Indonézia tizenhetedik legnagyobb szigetén, Lombokon található Mandalika ugyanis egy gyorsan bővülő üdülőterület.
Maga a nyomvonal 4,313 kilométer hosszú és 15 méter széles. Összesen tizenegy jobb-, illetve hat balkanyart tartalmaz, ezek közül az 1-es és a 10-es előtti féktáv számít keménynek. A célegyenes mindössze 507 méter hosszú, így a talán a puszta erő nem lesz olyan fontos tényező, mint más pályákon. A sprintfutam 13, míg a főverseny 27 körös lesz.
Az abszolút pályacsúcsot Luca Marini tartja, aki tavaly 1:29.978 másodperccel szerezte meg a pole pozíciót, míg a sebességrekord Jorge Martíné, aki 316,7 km/h-val száguldott a mérési pontnál. A versenyben futott leggyorsabb kör Enea Bastianini nevéhez fűződik, a Ducati motorosa 1:30.906 alatt ért körbe szintén az előző évben.
Ugyan jelenleg nincs indonéz pilóta a királykategória mezőnyében – a Moto2-ben viszont Mario Aji révén képviselteti magát az ország –, de valakiknek mégis ez a „hazai fordulója”: méghozzá a VR46-nak. Valentino Rossi csapatának ugyanis ugyanaz a cég a névadó szponzora, mint a versenyhétvégének és a pályának. Ez pedig az indonéz állami olaj- és földgázipari vállalat, a Pertamina. Az energetikai óriás a tavalyi szezon után szállt be az istálló finanszírozásába, amibe a hírek szerint elég jelentős összeget invesztáltak.
Frissítés: a csapat egy különleges festéssel is előrukkolt a hétvégére, amely az indonéz zászló színeit jeleníti meg.
So… How do we look? 🤩🇮🇩@FabioDiggia49 @Marco12_B @MotoGP #IndonesianGP #PertaminaEnduroVR46RacingTeam #MotoGP #MB72 #Diggia49 #VR46 pic.twitter.com/1yNpk6Mnf2
— Pertamina Enduro VR46 Racing Team (@VR46RacingTeam) September 26, 2024
Azonban az idei teljesítményük alapján meglepő lenne, ha a VR46 pilótái harcban lennének majd a győzelemért, szemben Bagnaiával. Ahogy már említettük, a címvédő nyerte a tavalyi főfutamot, amihez egy szoros csatában Maverick Viñalest és Fabio Quartararót kellett maga mögé utasítania. Viszont ahhoz, hogy megint felállhasson a dobogó tetejére, ki kell vernie a fejéből a vasárnap történteket. Az Emilia-romagnai Nagydíj főfutamát ugyanis a földön fejezte, amiért utólag a gumikat hibáztatta. Kérdés, hogy egy ilyen eset után mennyire tud majd megbízni a Michelin abroncsaiban, ami elengedhetetlen a felszabadult versenyzéshez.
„Az, hogy ezen a hétvégén újra versenyezni fogunk, mindenképpen pozitív, ugyanis lehetővé teszi, hogy egyszer és mindenkorra magunk mögött hagyjuk Misanót, és kizárólag a Mandalicára koncentráljunk – nyilatkozta az olasz pilóta. – A versenyzés itt mindig különleges az indonézek kedvessége és a sportágunk iránt szenvedélye miatt. De ez biztosan nem lesz egy könnyű hétvége: itt gyakran kiszámíthatatlan, az időjárás, magas a hőmérséklet, és a körülmények a pályán gyakran nem ideálisak, de mi továbbra is készen állunk arra, hogy bármilyen körülménnyel szembenézzünk.”
A Bagnaia által is említett időjárási körülmények biztosan szerepet játszanak majd a hétvége alakulásában. A Mandalikán megszokott módon most is várható az eső. Pénteken szinte biztosan, szombaton igen jó, míg vasárnap „csupán” 40 százalékos eséllyel hullik majd csapadék a pályára (cikkünk írásának pillanatában ezt mutatták az előrejelzések). Ehhez persze 30 foknál is melegebb hőmérséklet és hatalmas páratartalom fog társulni. A Michelin pont ezért merevebb gumikat hoz a hétvégére, hogy azok lehetőleg kevésbé hevüljenek túl. Az biztos, hogy egy embernek mindenképpen kedvezni fognak a mostoha állapotok, hiszen Marc Márquez mindkét idei futamgyőzelmét szokatlan körülmények között aratta. Azt pedig többen is elmondták, hogy a nem ideálisan tapadó pálya általában előnyt jelent neki.
Marc Márquez a versenymérnöke szerint „a bátrak legbátrabbja” adott körülmények között
Persze a második misanói főfutamot egy agresszív manőverrel megnyerő Enea Bastianinit sem lehet leírni. Mellettük pedig természetesen ott lesz Jorge Martín is, aki Bagnaia hibája miatt 24 pontra növelte az előnyét a tabella élén. A tavalyi mandalikai sprinten Martín szelte át elsőként a célvonalat, szóval nem lehet azt állítani, hogy ne feküdne neki a nyomvonal. Fontos még kiemelni, hogy ezúttal nem lesz szabadkártyás induló a mezőnyben. Viszont Álex Rins felgyógyult az elhúzódó betegségéből, így újra motorra fog ülni, ha megkapja erre a végső orvosi engedélyt.
Rea mellett Razgatlıoğlu is vissza tud térni Aragóniában?
A MotoGP mellett a hétvégén a Superbike-világbajnokság mezőnye is megmérkőzik. A helyszín a spanyolországi Aragóniában, annak is Teruel tartományában található Alcañiz, pontosabban az amellett fekvő MotorLand Aragón versenypálya. A város 1963 és 2003 között utcai gyorsaságimotoros-vb-futamoknak adott otthont, de ennek biztonsági okokból vége szakadt, ám a helyiek mindenképpen fenn akarták tartani a motorsportéletet. Ezért a legismertebb pályatervező, Hermann Tilke vezetésével felépítettek egy modern komplexumot, amely 2009-ben nyílt meg.
Ami a vonalvezetést illeti, a pálya 5,078 kilométer hosszú és 15 méter széles. 10 bal- és 7 jobbkanyart tartalmaz, amiből már kitalálható, hogy a menetirány ellentétes az óramutató járásával. A leghosszabb egyenes nem a célegyenes, hanem a 15-ös és a 16-os kanyar közötti szakasz, ez közel 1 kilométer, egészen pontosan 968 méter hosszúságú.
A MotorLand Aragón 2011 óta folyamatosan a részét képezi a Superbike-vb naptárának. A legtöbb győzelmet nem meglepő módon a sorozat legeredményesebb pilótája, Jonathan Rea érte el rajta. Az északír-pilóta kilencszer látta meg az első helyen a kockás zászlót, és erre akár most is lehet majd esélye (bár a Yamaha teljesítményét látva nem sok). Rea ugyanis felgyógyult a Magny-Cours-ban szerzett sérüléséből, így már csak az utolsó orvosi engedélytől függ, hogy ott lesz-e a mezőnyben. A korábban szintén megsérült márkatársa, Dominique Aegerter viszont nem volt ilyen szerencsés, a svájci motorost ezúttal is Marvin Fritz fog helyettesíteni.
Viszont bármekkora tisztelet is övezi a hatszoros bajnokot, a legtöbben inkább arra kíváncsiak, hogy Toprak Razgatlıoğlu motorra ül-e a hétvégén. Na hát ezt egyelőre nem tudjuk, a BMW nem osztott meg semmilyen konkrétumot a török versenyző állapotáról. Korábban is csak annyit hallhattunk tőlük, hogy „azt remélik”, Aragóniában majd visszatér a vezérpilótájuk. Razgatlıoğlu egyébként szintén Magny-Cours-ban bukott, és nála légmell alakult ki, ami miatt a franciaországi fordulón kívül a cremonait is ki kellett hagynia, utóbbin Markus Reiterberger helyettesítette.
A BMW-nél szándékosan hátráltatták Razgatlıoğlu helyettesét, hogy kedvezzenek a török pilótának
Mivel az aragóniaival együtt már csak három forduló van hátra az idényből, Razgatlıoğlu kihagyása akár a bajnoki cím sorsát is eldöntheti. A legfőbb kihívója az a Nicolò Bulega, aki 92 pontról 13-ra csökkentette a hátrányát vele szemben. Amennyiben a 2021-es bajnok nem tud rajthoz állni, pont az újonc lehet majd a futamok egyik legnagyobb esélyese a hétvégén. Bulega nemrég külön kiemelte, hogy mindhárom hátralévő helyszínt kimondottan kedveli. Persze a tavaly mindkét aragóniai „rendes” versenyt megnyerő Álvaro Bautistáról és a Cremonában triplázó Danilo Petrucciról sem szabad elfelejtkezni.
Az Indonéz Nagydíj hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
3:00 – 3:35 | Moto3 | 1. edzés |
3:50 – 4:30 | Moto2 | 1. edzés |
4:45 – 5:30 | MotoGP | 1. szabadedzés |
7:15 – 7:50 | Moto3 | 2. edzés |
8:05 – 8:45 | Moto2 | 2. edzés |
9:00 – 10:00 | MotoGP | Edzés |
SZOMBAT | ||
2:40 – 3:10 | Moto3 | 3. edzés |
3:25 – 3:55 | Moto2 | 3. edzés |
4:10 – 4:40 | MotoGP | 2. szabadedzés |
4:50 – 5:05 | MotoGP | 1. időmérő |
5:15 – 5:30 | MotoGP | 2. időmérő |
6:50 – 7:05 | Moto3 | 1. időmérő |
7:15 – 7:30 | Moto3 | 2. időmérő |
7:45 – 8:00 | Moto2 | 1. időmérő |
8:10 – 8:25 | Moto2 | 2. időmérő |
9:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
4:40 – 4:50 | MotoGP | Warm up |
6:00 | Moto3 | Verseny |
7:15 | Moto2 | Verseny |
9:00 | MotoGP | Verseny |
A Superbike-vb aragóniai hétvégéjének menetrendje
Péntek | ||
9:40 – 10:05 | Supersport 300 | Első szabadedzés |
10:20 – 11:05 | Superbike | Első szabadedzés |
11:20 – 12:00 | Supersport | Első szabadedzés |
14:10 – 14:35 | Supersport 300 | Superpole |
15:00 – 15:45 | Superbike | Második szabadedzés |
16:00 – 16:40 | Supersport | Superpole |
Szombat | ||
9:00 – 9:20 | Superbike | Harmadik szabadedzés |
9:30 – 9:40 | Supersport 300 | Bemelegítés (első) |
9:50 – 10:00 | Supersport | Bemelegítés (első) |
11:00 – 11:15 | Superbike | Superpole |
12:45 – | Supersport 300 | Első verseny |
14:00 – | Superbike | Első verseny |
15:15 – | Supersport | Első verseny |
Vasárnap | ||
9:00 – 9:10 | Superbike | Bemelegítés |
9:20 – 9:30 | Supersport 300 | Bemelegítés (második) |
9:40 – 9:50 | Supersport | Bemelegítés (második) |
11:00 – | Superbike | Superpole futam |
12:45 – | Supersport 300 | Második verseny |
14:00 – | Superbike | Második verseny |
15:15 – | Supersport | Második verseny |