Ezen a hétvégén rendezik a MotoGP tripla hétvégéjének második felvonását, a Német Nagydíjat. Sokak szerint a Sachsenring lesz az a pálya, ahol Marc Márqueznek jó esélye nyílik arra, hogy valami igazán nagyot alakítson a Hondával, de persze Francesco Bagnaia is ott akarja folytatni, ahol Mugellóban abbahagyta.
Nincs megállás a MotoGP, illetve persze a Moto2 és a Moto3 számára, hiszen egy héttel a mugellói hétvége után máris újra pályára gurulnak a versenyzők. Ezúttal a Német Nagydíj következik, amely a tripla hétvégének a második felvonása, hiszen a jövő héten már Assenbe látogatnak, és azzal zárják le ezt a hajtást, egyúttal azután kezdődik a nyári szünet.
Na de ne szaladjunk ennyire előre, egyelőre maradjunk a Sachsenringnél! Az egykor NDK-ban, a cseh határhoz viszonylag közel található Hohenstein-Ernstthal nevű település mellett elhelyezkedő pálya a versenynaptár egyik legkülönlegesebb helyszíne. A pálya tíz bal- és három jobbkanyart tartalmaz, és már ebből is ki lehet találni, hogy a többséggel ellentétben az óramutató járásával ellentétes a vonalvezetése.
A 3,671 kilométer hosszúságú aszfaltcsík nemcsak a versenynaptár legrövidebb, de egyúttal leglassabb helyszíne is. A célegyenes mindössze 700 méteres hosszúságú, nem véletlen, hogy a sebességrekordot mindössze 304,2 km/h-val tartja Jorge Martín. A pályacsúcs 1:19.765, ezt Francesco Bagnaia tartja a tavalyi időmérőről.
A gyári Ducati versenyzője Marc Márquez 2019-es rekordját döntötte meg, de a leggyorsabb versenykör még mindig az övé 1:21.228 másodperccel. A spanyol versenyzőnek egészen döbbenetes statisztikája van a Sachsenringen: a 2008-as és 2009-es szezont leszámítva mind a tizenegy alkalommal nyert, amikor elindult, függetlenül a kategóriától. Egyedül 2020-ban és tavaly nem tudott győzni, de mindkét alkalommal sérült volt, illetve műtétből lábadozott, ráadásul előbbi alkalommal meg sem rendezték a versenyt. Nem véletlen, hogy többen is esélyesként számolnak vele.
Újabb bukása után Marc Márquez felkészült arra, hogy változtasson hozzáállásán
„Szerintem Marc, aki minden pályán gyors, még ha van is néhány hibája vagy bukása, a Sachsenringen talán nyújt valami extrát, amit korábban mindig is megtett – nyilatkozta Johann Zarco még az Olasz Nagydíj után. – Vele lehet majd harcolni, és ha versenyképes tudok lenni, akkor örülni fogok. Ez egy másmilyen pálya, ráadásul szűk, így más stratégiát kell majd találnunk. Pecco tavaly készen állt arra, hogy a győzelemért csatázzon, de balesetet szenvedett. Nagyon sok olyan versenyző van, aki gyors ott.”
Márquez 2021-ben pont Németországban szakította meg 581 napos nyeretlenségi sorozatát. Ez a negatív egyéni rekordja azóta megdőlt, és a futam napján már 602 napnál fog tartani. A nyolcszoros világbajnoknak kétségtelenül kedvezhet a szűk és lassú pálya, figyelembe véve, hogy általában a kanyarokban szokta kompenzálni a Honda egyenesbeli gyengeségeit. Ugyanakkor ahhoz, hogy bármit is elérjen, nem szabad túlvállalnia, ahogyan azt az elmúlt hétvégéken tette.
„Ha az embernek nehéz hétvégéje van, a legjobb dolog, ami történhet, ha azonnal [újra] versenyezni megy, és mi pontosan ezt fogjuk tenni – fogalmazott. – A Sachsenringre megyünk, egy olyan pályára, amelyet mindig is nagyon élveztem, és amelyen számos sikert értem el. Természetesen úgy érkezem meg, hogy jól akarok teljesíteni, a koncentrációm és az elszántságom százszázalékos, mint mindig. Idén sok kihívó lesz, és már a hétvége elejétől jól kell dolgoznunk, hogy felkészüljünk a szombati és a vasárnapi napra.”
Persze természetesen ehhez másoknak is lesz egy-két szavuk, különösen a listavezető Bagnaiának. Az olasz motoros tökéletes teljesítményt nyújtott hazájában, hiszen a pole pozíció megszerzése után a sprintfutamot és a versenyt is megnyerte. A Sachsenringről ugyanakkor nincsenek jó emlékei, ugyanis a tavalyi idényben itt került 91 pontos hátrányba az összetettben a bajnokság felénél.
„A mugellói hétvége tökéletes volt, és a németországi versenyhétvégére is elég energiát adott nekem – jelentette ki. – Nagyon jól ismerem a toszkánai pályát, sokat köröztem ott, és ez segített, ugyanakkor a Desmosedicin tapasztalt érzet is különbséget jelentett. Remélem, hogy a Sachsenringen rögtön újra rátalálok ezekre az érzésekre. A cél mindig ugyanaz lesz: az első edzésektől kezdve jól dolgozni, és a lehető legfelkészültebben érkezni a sprintre és a vasárnapi futamra.”
Honfitársa, Marco Bezzecchi ellenben nem lehet ennyire jókedvű, hiszen Mugellóban 21 pontos hátrányba került Bagnaiával szemben. A sprintfutamon még egymással küzdöttek a győzelemért, így azt lehetett gondolni, hogy a VR46 pilótája másnap is felzárkózhat a szűk élmezőnybe. Ez azonban nem történt meg, ehelyett végig szenvedett, és csak nyolcadikként ért célba, így most muszáj javítania, ha életben akarja tartani bajnoki reményeit.
„A vasárnapi futam keserű szájízt hagyott bennem – kezdte. – Többet vártam, egész hétvégén nagyon erősek és kiegyensúlyozottak voltunk, és a versenyen is szerettem volna megismételni [a szombati eredményt]. Sajnos valami nem működött, ami újabb ok arra, hogy azonnal visszatérjek az adatokhoz, és a legjobbamat nyújtsam a pályán. Az az aszfaltcsík kifejezetten szokatlan és különleges, de mindig sikerült gyorsnak lennem. A célom, hogy jól szerepeljek, és minden távon a legerősebb versenyzőkkel küzdjek.”
Bezzecchinek a rosszul sikerült mugellói viadal ellenére azért van oka a bizakodásra a Német Nagydíj előtt, ami Fabio Quartararóról kevésbé mondható el. A francia versenyző nemrég elárulta, hogy tanácstalanság uralkodik a Yamahánál. Egyetlen reménye ugyanaz lehet, mint Márquez esetében, vagyis a technikás vonalvezetés. „Mugello kemény volt, de tanultunk a hibákból – mondta. – Tavaly én nyertem a Sachsenringen, de ezzel a pályával az a baj, hogy elég szűk. Ez megnehezíti az előzéseket, így pénteken jól kell teljesítenünk. A lehető legelőrébbről kell indulnunk a rajtnál.”
Ami a sérült pilótákat illeti, Joan Mir kézsérülés, Álex Rins pedig síp- és szárkapocscsonttörés miatt hagyja ki a hétvégi fordulót, míg Pol Espargaró továbbra sem kapta meg a zöld jelzést a visszatérésre. A Honda versenyzőit senki nem fogja helyettesíteni, míg a Tech3 pilótáját szokás szerint Jonas Folger pótolja. A 32 éves motorossal ellentétben Enea Bastianini már Mugellóban visszatért, ahol a sprint- és a főfutamon is kilencedikként intették le. A gyári Ducati versenyzője még mindig nincs tökéletes állapotban, de úgy véli, ezen a hétvégén javíthat az eredményein.
Bastianininek egyvalamin változtatnia kellett, hogy mérsékelje a futam közben fellépő fájdalmat
„Örülök, hogy újra pályára mehetek. A mugellói hétvége pozitívan alakult, és bár a futamon sokat küszködtem, sikerült olyan eredményt elérnem, amelyre eleinte nem is számítottam. Továbbra is idő kell, hogy százszázalékos legyek, de a Sachsenring fizikailag kevésbé lesz megterhelő, mint az a pálya, amelyen a múlt hétvégén versenyeztünk, így remélem, hogy a Német Nagydíjon még jobban teljesítek.”
A MotoGP sachsenringi hétvégéjének menetrendje
PÉNTEK | ||
9:00 – 9:35 | Moto3 | 1. edzés |
9:50 – 10:30 | Moto2 | 1. edzés |
10:45 – 11:30 | MotoGP | 1. edzés |
13:15 – 13:50 | Moto3 | 2. edzés |
14:05 – 14:45 | Moto2 | 2. edzés |
15:00 – 16:00 | MotoGP | 2. edzés |
SZOMBAT | ||
08:40 – 09:10 | Moto3 | 3. edzés |
09:25 – 09:55 | Moto2 | 3. edzés |
10:10 – 10:40 | MotoGP | Szabadedzés |
10:50 – 11:05 | MotoGP | 1. időmérő |
11:15 – 11:30 | MotoGP | 2. időmérő |
12:50 – 13:05 | Moto3 | 1. időmérő |
13:15 – 13:30 | Moto3 | 2. időmérő |
13:45 – 14:00 | Moto2 | 1. időmérő |
14:10 – 14:25 | Moto2 | 2. időmérő |
15:00 | MotoGP | Sprintverseny |
VASÁRNAP | ||
9:45 – 9:55 | MotoGP | Warm up |
11:00 | Moto3 | Verseny |
12:15 | Moto2 | Verseny |
14:00 | MotoGP | Verseny |